HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 149 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 49 99 139 147 148 149 150 151 159 199 249 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.441 - 4.470 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #4441
    Liittynyt
    09/2006
    Viestit
    115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Kyllä tuo tapahtuu päästä varpaisiin pukeutuneelle ylipainoiselle miehellekin. Viimeksi torstaina kotimatkalla kolmella kertaa neljästä autoilija pysähtyi reilusti ennen mikäliejatketta vaikka itse olin väistämisvelvollinen. Ei ne näkymät niin komeat ole.
    Eli "maisemista" riippumatta kohdallesi on sattunut niitä, jotka eivät tunne väistämissääntöjä:

    Kyseinen väistämissääntö tunnettiin tutkimuksessa kaikista huonoiten. Vastaajista 33,9 prosenttia vastasi oikean vaihtoehdon eli ”Pyöräilijä väistää molemmista suunnista tulevia autoilijoita” (kuva 7.3). Eniten vastattiin vaihtoehtoa 3 eli molemmista suunnista tulevan auton väistämisvelvollisuutta, jonka valitsi 42,7 prosenttia vastaajista. Suurin osa vastaajista oli siis siinä käsityksessä, että pyörätien jatkeella ajava pyöräilijä on samassa asemassa kuin suojatiellä kulkeva jalankulkija, vaikka näin ei ole koskaan ollut.

    Pyöräilijät tunsivat tasa-arvoisen risteyksen väistämissäännön autoilijoita paremmin: ainoastaan pyöräilevistä oikein vastasi 40,6 prosenttia ja sekä pyöräilevistä että autoilevista henkilöistä 38,4 prosenttia. Aiemmin esitetyn hypoteesin mukaisesti pyöräilijät siis tiesivät oman väistämisvelvollisuutensa muita kulkumuotoryhmiä paremmin. Yllättävänä tuloksena voidaan pitää ainoastaan autoilevien henkilöiden heikkoa sääntötuntemusta: heistä oikein vastasi 29,1 prosenttia, mikä oli jopa vähemmän kuin oikeiden vastausten osuus vastaajaryhmässä, joka ei autoile eikä pyöräile.

    http://www.liikenneturva.fi/sites/de...totuntemus.pdf

    Tästä voitaneen vetää myös se johtopäätös, että Itä-Helsingin ja Meilahden välillä autoilijat tuntevat liikennesäännöt paremmin kuin Espoon ja Länsi-Helsingin alueella autoilevat (= http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...13#post2197513)

  2. #4442
    No ei, en ole piukkapeppuinen nainen, vaan parrakas ja satakiloinen, melkein kuin tuo isompi näistä voimistelijoista:
    https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater

    Vakavammin: tiukahkot pyöräilyvaatteet eivät näytä ärsyttävän autoilijoita ollenkaan niin paljon kuin jalankulkijoita.

  3. #4443
    En löytänyt sopivaa ketjua enkä viitsinyt itse aloittaa uutta, joten laitetaan tänne:

    Tarvitsisin apua liikennesäännöissä. Asun Helsingissä ja kaipaisin apua täällä asuvilta. Kysymys kuuluu, kuuluuko Tukholmankadulla ja siitä eteenpäin Paciuksenkadulla (Meilahdessa) ajaa ajoradalla vaiko ei? Missään kohtaahan esim. Paciuksenkadulle tultaessa ei näy liikennemerkkiä yhdistetystä pyörä- ja kävelytiestä, joten minun logiikallani pitäisi ajaa ajoradalla(?) Linkki Google Mapsiin.

    Kuinkas sitten Nordenskiöldinkadulla Mannerheimintieltä vasemmalle/länteen? Sama tilanne kuin yllä olevassa, liikennemerkkiä pyörätiestä ei näy missään. Ja sitä tietä kun jatkaa eteenpäin kohti Linnankoskenkadun liikenneympyrää ja siitä pääsee Mechelininkadulle, missä pitäisi ajaa? Pitääkö pyörällä ajaa liikenneympyrää ja sitten ihan pokkana siellä Mechelininkadulla? Linkki Google Mapsiin kohdasta Nordenskiöldinkatua jota tarkoitan.

    Aloittelijan juttuja, mutta haluisin tietää miten näissä tilanteissa kuuluisi ajaa, järki sanoo ettei tuolla kannattaisi ajaa autojen seassa, mutta sitten laki sanoo että pitää... epävarmuutta on. Muutenkin kiinnostaisi tietää ylipäätään, miten tuolla Töölön/Meilahden seudulla kuuluisi ajaa, auttakaa! Varsinkin tuo liikenneympyrä-juttu on vaikea minulle, voisiko joku selittää, saako sinne ajaa pyörällä?

    Netistä olen koittanut etsiä, mutta varsinkaan liikenneympyrästä ei lukenut mitään. Ei kai siinäkään mitään järkeä ole, että talutetaan liikenneympyrän ohi ja sitten siirrytään taas ajoradalle...

  4. #4444
    Tukholmankadulta Paciuksenkadulle ajetaan ajoradalla, siinä ei ole pyörätietä.

    Nordenskiöldinkadullahan on kai nykyään pyöräkaistat? En tosin ole käynyt siellä aikoihin. Pyöräkaistaa ei merkitä liikennemerkillä, vain tiemerkinnällä.

    Onko Linnankoskenkadulle tehty liikenneympyrä? Ennen siinä oli vain melkein ympyrän muotoinen saareke. Joka tapauksessa liikeneympyrässä ajetaan fillarilla ajoradalla niin kuin muillakin ajoneuvoilla ajetaan, kun kerran kelviä ei ole.

    Liikenneympyröiden rakentaminen on sikäli pöljää, että niitä tehdään vaikka niistä ei ole saatu aikaiseksi mitään säädöksiä tieliikennelakiin eikä asetuksessakaan mainita muuta kuin ympyrän merkki, josta vain kerrotaan että se määrittelee kiertosuunnan. Liikenneturvan, autokoulujen jne. levittämät ajo-ohjeet ovat suuntamerkkien osalta lainvastaiset (ympyrään mennessä ei vilkuteta, vaikka TLL 35 § on voimassa myös ympyrään tullessa).

  5. #4445
    PS Periaatteessa tieto siitä, missä on pyörätie/kaista ja missä ei, löytyy pääkaupunkiseudun pyöräilykartasta:
    http://ulkoilukartta.fi/

  6. #4446
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuttava Katso viesti
    Aloittelijan juttuja, mutta haluisin tietää miten näissä tilanteissa kuuluisi ajaa, järki sanoo ettei tuolla kannattaisi ajaa autojen seassa, mutta sitten laki sanoo että pitää... epävarmuutta on. Muutenkin kiinnostaisi tietää ylipäätään, miten tuolla Töölön/Meilahden seudulla kuuluisi ajaa, auttakaa! Varsinkin tuo liikenneympyrä-juttu on vaikea minulle, voisiko joku selittää, saako sinne ajaa pyörällä?

    Netistä olen koittanut etsiä, mutta varsinkaan liikenneympyrästä ei lukenut mitään. Ei kai siinäkään mitään järkeä ole, että talutetaan liikenneympyrän ohi ja sitten siirrytään taas ajoradalle...
    Muut ovatkin vastanneet jo pääasiassa näihin miten juuri kyseisissä kohdissa pitää ajaa.

    Liikennesääntöjen mukaan polkupyörä on ajoneuvo ja sillä käyttäydytään liikenteessä aivan samoin kuin moottoriajoneuvoilla jos rinnalla ei kulje samansuuntaista pyörätietä. Tämä koskee siis myös ajamista liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ja väistämisvelvollisuutta (kärkikolmio tai tasa-arvoinen risteys). Liikennesäännöt muuttuvat sitten jos ajaa pyörätiellä.

    Tilastojen ja tutkimusten mukaan pyörätien heikentää pyöräilijän liikenneturvallisuutta, joten ajoradalla kannattaa ajaa aina kuin mahdollista/sallittua. Koettu turvallisuuden tunne voi autojen keskellä olla heikompi, mutta tilastohavainnot selittynevät sillä, että ajoradalla olet itse näkyvissä ja pystyt tekemään muista paremmin havaintoja, jolloin yllätyksiä risteyksissä ja pihateiden liittymissä on vähemmän.

    Tässä blogipostauksessa on mielestäni kohtuullisesti käsitelty tätä turvallisuusnäkökulmaa. Siinä on myös viitteitä muutamiin tutkimuksiin aiheesta mikäli sellainen kiinnostaa.
    http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2...den-perusteet/

  7. #4447
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeJii Katso viesti
    Eli "maisemista" riippumatta kohdallesi on sattunut niitä, jotka eivät tunne väistämissääntöjä:

    Kyseinen väistämissääntö tunnettiin tutkimuksessa kaikista huonoiten. Vastaajista 33,9 prosenttia vastasi oikean vaihtoehdon eli ”Pyöräilijä väistää molemmista suunnista tulevia autoilijoita” (kuva 7.3). Eniten vastattiin vaihtoehtoa 3 eli molemmista suunnista tulevan auton väistämisvelvollisuutta, jonka valitsi 42,7 prosenttia vastaajista. Suurin osa vastaajista oli siis siinä käsityksessä, että pyörätien jatkeella ajava pyöräilijä on samassa asemassa kuin suojatiellä kulkeva jalankulkija, vaikka näin ei ole koskaan ollut.
    Tuloksia tulkitessa täytyy myös ottaa huomioon se, että sääntöjen tuntemus on eri asia kuin niiden noudattaminen. Melkein kaikki tuntee nopeusrajoituksen, mutta silti vain puolet autolla ajavista jatkuvasti rikkoo niitä ja lähes kaikki joskus.

    JN75:n kommenttiin "Minä ajan jatkossakin sääntöjä noudattaen ja toivon sitä myös muilta" voisi todeta sen, että kukaan meistä ei aina noudata sääntöjä, joten sääntöjen täydellistä noudattamista ei kannata odottaa muiltakaan. Tässä tapauksessa auto syyllistyi varsin lievään virheeseen, joten siitä on minusta täysin turha harmistua. Lisäksi lakia käytännössä sovellettaessa täytyy muistaa 3§, joka edellyttää ennalta arvattavissa tapauksissa varomaan muita, vaikka vastapuoli ei lakia kirjaimellisesti noudattaisikaan.

  8. #4448
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    145
    Villiä menoa oli Kaivarissa eilen, liian kuuma autoissa varmaan?? Kertokaas olenko oikeassa: auto tulee tästä suunnasta, http://goo.gl/maps/B1aAS ite tulen oikealta (en ajorataa). Auto väistää......vai minä?
    Ja http://goo.gl/maps/0nfAV jotkut ei tajua että tossa on kiertoliittymä/liikenneympyrä. Monta lähelläpiti-tilannetta tullu tossakin, joten osaan varautua.

  9. #4449
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sami93 Katso viesti
    villiä menoa oli kaivarissa eilen, liian kuuma autoissa varmaan?? Kertokaas olenko oikeassa: Auto tulee tästä suunnasta, http://goo.gl/maps/B1aAS ite tulen oikealta (en ajorataa). Auto väistää......vai minä?
    SINÄ tietysti!!!!

  10. #4450
    mutanaama Guest
    Samaa mieltä.

  11. #4451
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sami93 Katso viesti
    Villiä menoa oli Kaivarissa eilen, liian kuuma autoissa varmaan?? Kertokaas olenko oikeassa: auto tulee tästä suunnasta, http://goo.gl/maps/B1aAS ite tulen oikealta (en ajorataa). Auto väistää......vai minä?
    Ja http://goo.gl/maps/0nfAV jotkut ei tajua että tossa on kiertoliittymä/liikenneympyrä. Monta lähelläpiti-tilannetta tullu tossakin, joten osaan varautua.
    Kaivarin tapauksessa autolla ei ole kolmiota ja sinä tulet pyörätietä joten sinun kuuluu väistää.
    Jos ajaisit ajoradalla niin silloin autoilijan pitää väistää oikealta tulevia ( tasa-arvoinen risteys )

  12. #4452
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lisäyksenä: Jos ylittäisit Eiranrannan kelvin jatkeita (pohj-etelä), niin silloin auto väistäisi, koska kääntyy.

  13. #4453
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    http://tinyurl.com/m6k9z4j
    Poljen hyvää napakkaa nopeutta pyörätietä kuvan suunnasta. Näen, että viereisellä tiellä samaan suuntaan ajava henkilöauto hidastaa ja vilkuttaa vasemmalle. Huudahdan itsekseni ”älä nyt eteen aja”. Ajoi se. Pysäytin auton ja avauduin kuskille. Vanhempi herra tunnusti, ettei ollut minua nähnyt. Lääkäriin pitäisi vanhemman herran mennä, tappaa vielä jonkun.

    http://tinyurl.com/kvvgp34
    Poljen mukavaa esikaupunkivauhtia pyörätietä kuvassa oikealta vasemmalle. Oikealta Pajamäentieltä tulee auto kolmion takaa ja pysähtyy keskelle kelvin jatketta. Estän auton lähdön ja avaudun kuskille. Perustelu kelvin päälle pysähtymiseen: ”Sä olit niin kaukana.” Jep. Jos en olisi nähnyt autoa ja jarrutellut, niin kylkeen olisi kolahtanut. Autokouluun pitäisi 50+ miehen mennä korjaamaan asennevammansa, tappaa vielä joku päivä jonkun.

    http://tinyurl.com/l3dx77f
    Poljen etelään Manskun pyörätietä. Kapean pyörätien päälle on pysäköity auto, auto on käynnissä. Hivuttelen kiveyksen puolelta rinnalle, kuskia ei näy. Vilkaisen taakse. Kuski viemässä roskapussia jonnekin dösäpysäkille. Nostan tuulilasinpyyhkimen pystyyn. Koulunpenkille pitäisi miehen mennä opettelemaan muiden huomioonottamista. Noh, tyhmä tekee tyhmiä tekoja.
    (50m päässä mies vaihtamassa mainostelineestä julistetta. Auto parkkeerattu vain osin pyörätien päälle, pääsi helposti ohi – ammattilainen duunissa.)

    Päivän kertaus: Tarkkaile kaikkia ympärillä liikkuvia autoja, sillä mikä tahansa niistä saattaa ajaa eteesi.

  14. #4454
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600

    Päivän mitä-hittoa -hetki :D

    Ajelin fillarilla suht kapeaa pyörätietä menemään kun eteen osui jotain teinityttöjä, joista yksi sääti jotain keskellä väylää fillari poikittain tukkien lähes koko tien. Tuumin, että kaipa nuo jo huomasivat minut joten posottelin reikäpäisesti hirmu kyytiä vierestä ohi ja melkein heti kuului perään jotain 'nuija nuija' -huutoa. Ajattelin, että mitä hittoa ja käännyin takaisin. Kyselin tytsyiltä, että mitä sanoitte ja onkohan se ihan paikallaan ensin tukkia tie ja huudella sitten jotain nuijaa perään. Noh, kottaraiset vastasivat huutaneensa "Tuuliaa." Olin ensin hieman epäuskoinen, mutta kun se Tuulia pelmahtikin siihen paikalle, totesin että voi perkele. Pyytelin anteeksi ja painuin matkoihini. Miten sitä voikin noin erehtyä. Tilanne itsessään ja huudon ajoitus varmaan harhauttivat hapenpuutteesta sumentuneen tajuntani. Olihan tuossa jo kohtuullisesti ehtinyt ketjua pyörittää..

  15. #4455
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    ^^LoL

    Itselle tuossa pääsiäisen aikana sattui tilanne, jossa tuli fingeriä näytettyä autoilijalle. Suhdeluku tervehdysten ja fingerin osalta taitaa tältä vuodelta nyt sitten olla finger 2 - tervehdys satoja. Ajoin kelviä Hirssaaresta kohden mutkaa Norssalmen siltaa. Sieltä Salen pihasta tuli auto, joka pysähtyi tasan koko kelvin pituudelta. Sivuilta ei pääse ohi, kun pensaat... ukko katsoi ja näki minut.. pelkääjän paikalla naikkonen myös. Huidoin kädellä menemään etiäpäin.. ei liikahtanutkaan.. huidoin uudestaan jo selkeästi lähempää.. pienellä viiveellä 30 cm sai valutettua autoansa jotta juuri ja juuri pääsin puikahtamaan takaa ohi. Näitä ei kovin usein tule eteen joten hyvällä omalla tunnolla annoin kansainvälisen.

    Normaalien koiranulkoiluttajien sekä reilusti kasvaneiden kesäpyöräilijöiden normitörttöilyiden luettelointiin turha lähteä; paras pitää ne vain normaalina hidasteena vaikka tuplafleksit ovat -aina- yhtä kutkuttavia yllätysefekteineen... erikoismaininta annettava kombolle mies, koira, nainen ja lastenvaunut. Vaunut poikittain keskellä kelviä.. mies minusta nähden koiran kanssa vasemmalla ja sitten tämä nainen minusta oikealla vaunujen vieressä. Kaksikko katsoi, että sieltä tulee fillariukko.. ei reaktiotakaan siirtyä edes senttiä sinne vasempaan vaan aivan toisin; nainen kumartuu katsomaan sinne vaunuihin pyllistäen, ei urheilullisella vaan lököpieruhousuisella, perällään oikeaa reunaa vielä kapeammaksi. Hihaa hipoen painoin sitten ohi perästä, kun koiraa en viitsi haastaa. Ainut mikä jäi harmittamaan ohimenon jälkeen, että olis pitän perskules läpsäyttää ohittaessa berberiä... (Toki funtsasin, että siitä olis saanu varmaankin poliisit peräänsä joten ihan hyvä näin.. )

    Kestovalituksen voisi sitten tehdä tienpinnoista. Kulumaa, uraa ja monttuja aivan tajuttomasti. Välistä on kuin ajaisi junaa poikittaisten paikkausviivojen takia... Ei se kyllä noilla ajoradoillaan parempi ole nastojen jyrsimillä pinnoilla...

  16. #4456
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    http://tinyurl.com/m6k9z4j
    Poljen hyvää napakkaa nopeutta pyörätietä kuvan suunnasta. Näen, että viereisellä tiellä samaan suuntaan ajava henkilöauto hidastaa ja vilkuttaa vasemmalle. Huudahdan itsekseni ”älä nyt eteen aja”. Ajoi se. Pysäytin auton ja avauduin kuskille. Vanhempi herra tunnusti, ettei ollut minua nähnyt. Lääkäriin pitäisi vanhemman herran mennä, tappaa vielä jonkun.
    Osastolta "pelon maantiede" voisi poimia vinkin ajaa Kuusniemi-Törmäniityntie-kevyenliikenteensilta -reittiä. Sikäli kun olet jatkamassa Lepuskin suuntaan. Ei tartte pysähtyä mäen juuressa liikennevaloihin ja voi ajaa surutta ajoradalla.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  17. #4457
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Osastolta "pelon maantiede" voisi poimia vinkin ajaa Kuusniemi-Törmäniityntie-kevyenliikenteensilta -reittiä. Sikäli kun olet jatkamassa Lepuskin suuntaan. Ei tartte pysähtyä mäen juuressa liikennevaloihin ja voi ajaa surutta ajoradalla.
    Hyvä vinkki -> tutkin karttoja... Tjoo, toisaalta valoissa saa hyvän juomatauon.

  18. #4458
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Yksi avautuminen unohtui eiliseltä. Bodomia kiertävät tietänevät Oittaantien risteyksen, jossa autoilla pitäisi olla väistämisvelvollisuus. Eilen kaksi varhaisaikuista miehenalkua olivat toista mieltä. Suosittelen varomaan ja suuntaamaan katseen Oittaantien suuntaan risteystä lähestyessä. Paikka siis tämä: http://tinyurl.com/kac2wly

  19. #4459
    Joku heitti small talkia citymaasturista käsin pyörätien jatkeella. Haukuin pystyyn.

  20. #4460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Hyvä vinkki -> tutkin karttoja... Tjoo, toisaalta valoissa saa hyvän juomatauon.
    Joo, ja kyllä Turuntien laita on kuitenkin suorempi, ja jos kiertää kelvisillan kautta, niin sen jälkeen on edessä ostari ja kellonajasta riippuen satunnaisesti häröileviä jalankulkijoita - reittiä ei ole oikein tarkoitettu ripeään läpijoon.

  21. #4461
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Joo, ja kyllä Turuntien laita on kuitenkin suorempi, ja jos kiertää kelvisillan kautta, niin sen jälkeen on edessä ostari ja kellonajasta riippuen satunnaisesti häröileviä jalankulkijoita - reittiä ei ole oikein tarkoitettu ripeään läpijoon.
    Kuinka paljon pidempi se on? Laskletaanko metreissä, vai pitääkö jo vaihtaa yksikkö kilometreihin? Ilmeisesti sulla on aika lyhyt työmatka, kun 98 metriä on merkittävä pidennys? Eikä mulla ole tuolla ollut mitään ongelmia ja ajelin siitä läpi usean vuoden työmatkat. Nopeampi se joka tapauksessa on, kuin odotella liikennevaloissa ja siinä tosiaan välttää sen yhden risteyksen, jossa minunkin päälleni on pari kertaa meinattu ajaa. Eikä tartte väistellä KLV:llä kaahaavia mopoilijoita ja bussipysäkiltä häröileviä koululaisia.

    Tosin olen huomannut, että valitsen nykyään aika usein hitaamman (vaikkaikin puoli kilometriä lyhyemmän) työmatkan, jossa on hiekkatietä joen varressa ja kivat maisemat sen sijaan, että ajaisin 26 kilsaa KLV:tä ajoradan vieressä kolmion takaa tulevia väistellen. Työmatkalle siis voi olla muitakin kriteerejä, kuin nopeus ja pituus.


    Ja nyt kun ripeä ajo mainittiin, niin ainahan voi valita Vantaan meiningin ja painella tuulitakki lepattaen hybridillä KLV-sillalle päälle kolmeakymppiä siitä huolimatta, että siinä on kymmenen alle 5-vuotiasta kerholaista ihailemassa sorsia. Elämä on vain riskinottoa, katsos. Ens kerralla oon skarppina, taklaan sen kusipään ojaan ja opetan liikennekäyttäytymistä kantapääni kautta... ehkä.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  22. #4462
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    50
    Eilen lapsen kanssa eskarista kotiin pyöräillessä kohtasimme kaksi oivallista "ei näin"-oppituntia. Ensin jopo-poika edessämme mutkittelee reunasta reunaan hieman hitaanpaa vauhtia kuin me. Juuri saavuttaessamme poika kääntyy kelvin oikeasta reunasta vasemmalle kaupan pihaan tietysti taakseen katsomatta. Sata metriä tuosta eteenpäin teinityttö ohittaa meidät vain kääntyäkseen juuri neniemme edestä suojatielle. Törmäykset molemmissa tapauksissa tosi lähellä, mutta törttöilijät eivät tainneet edes huomata mitään.

  23. #4463
    tempokisu Guest

    Huutomerkki! Suuntamerkki!

    ^ kun joko kotona, tai koulussa opetettaisiin edes SUUNTAMERKIN NÄYTTÖ kääntyessä, auttaisi todella paljon. Mutta kun ei näköjään opeteta.
    Kun joskus nätisti ohjeistan, niin ollaan ihan suu ympyriäisenä, että mikä ihmeen "suuntamerkki".

    Kelveja vaan joka puolelle pitäisi saada, rauhalliselle Sorkkalantiellekin ( muka tosi ruuhkainen, olen ajanut sen nyt joka päivä noin 8-9 aikaan ja ennätys on tavata 3 autoa)
    Mutta ei osata kelvinkäyttäytymissääntöjä, alkeellisiakaan.

  24. #4464
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.505
    No voi hel**tti taas tätä liikennekulttuuria ja etenkin millä ehdoilla liikenneväylien perusparannus ja -korjausprojekteja toteutetaan. Kun iso liittymä laitetaan uuteen uskoon, pidetään kyllä hyvä huoli siitä, että autoilijoiden haitat minimoidaan. Samassa yhteydessä kvl:t pistetään poikki ja kiertolenkit jätetään huonolle opastukselle tai sitä ei tehdä ollenkaan. Sitten on tämä tapa, miten hoidetaan korvaavat väylät: jos niitä on, ne on järkyttävällä sepelillä tai väylä tehdään niin kapeaksi, että kohtaamiset ovat joko a) mahdottomia tai b) äärettömän vaarallisia tai c) molempia. Tosi herkkua ajaa alle metrin levyistä korvaavaa väylää, jossa toisella puolella on betoniporsaat ja toisella puolella filmivaneriseinää yhdistettynä mutkaan, jolloin ei näe yhtään mitään kulman taakse.

    Eilen sovelletulla työmatkapyöräilylenkillä tutustuin lähemmin mm. Kehä III ja Lentoasemantien rakennustyömaahan. Kaikki mahdolliset kömmähdykset tuli bongattua.

    Olen avautunut. Nyt niistän Early Onwardin siemenet pois ylähengitysteistä, rauhoitun ja uskon parempaan tulevaisuuteen.

  25. #4465
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Sarjassa pidä varasi:
    Eilen poljin pohjoiseen kuvan kelviä, kun auto tuli parkkipaikalta. Kävimme periaatteessa hyvän keskustelun, jonka tuloksena päädyimme poistamaan kuvassa olevan sähkökaapin. Jonkun pitäisi vielä se poistaa (ja karsia paikan pusikoita). Kovasti autokuski väitti myös pyöräilevänsä huomauttaen "se on paha auton alla inistä, jos tulee eteen, kun en minä tuolta mitään näe, vaikka kuinka katson". Parkkipaikalta tuleva on väistämisvelvollinen:

    http://tinyurl.com/lzcnm7r

  26. #4466
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    No voi hel**tti taas tätä liikennekulttuuria ja etenkin millä ehdoilla liikenneväylien perusparannus ja -korjausprojekteja toteutetaan. Kun iso liittymä laitetaan uuteen uskoon, pidetään kyllä hyvä huoli siitä, että autoilijoiden haitat minimoidaan. Samassa yhteydessä kvl:t pistetään poikki ja kiertolenkit jätetään huonolle opastukselle tai sitä ei tehdä ollenkaan. Sitten on tämä tapa, miten hoidetaan korvaavat väylät: jos niitä on, ne on järkyttävällä sepelillä tai väylä tehdään niin kapeaksi, että kohtaamiset ovat joko a) mahdottomia tai b) äärettömän vaarallisia tai c) molempia. Tosi herkkua ajaa alle metrin levyistä korvaavaa väylää, jossa toisella puolella on betoniporsaat ja toisella puolella filmivaneriseinää yhdistettynä mutkaan, jolloin ei näe yhtään mitään kulman taakse.

    Eilen sovelletulla työmatkapyöräilylenkillä tutustuin lähemmin mm. Kehä III ja Lentoasemantien rakennustyömaahan. Kaikki mahdolliset kömmähdykset tuli bongattua.

    Olen avautunut. Nyt niistän Early Onwardin siemenet pois ylähengitysteistä, rauhoitun ja uskon parempaan tulevaisuuteen.
    Mikäs tuohon on muuten järkevä ja sujuva kiertotie, jos itä-länsisuunnassa liikkuu?
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  27. #4467
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Kuinka paljon pidempi se on? Laskletaanko metreissä, vai pitääkö jo vaihtaa yksikkö kilometreihin?
    No ei, sen sata metriä, työmatkastani vajaa prosentti. Enemmän vaikuttaa se mutkittelu ylös alas ja paikoitellen vähän lyhyempi näkyvyys talojen ja aitojen vieressä http://goo.gl/8JIlhb ja risteys reunakivineen http://goo.gl/4Xh7A5 ja ajo parkkipaikan halki http://goo.gl/U87dRj. Turuntien vieren kelvi on oikein hyvä ajaa.

  28. #4468
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti

    Eilen sovelletulla työmatkapyöräilylenkillä tutustuin lähemmin mm. Kehä III ja Lentoasemantien rakennustyömaahan. Kaikki mahdolliset kömmähdykset tuli bongattua.
    Eilen lenkillä törmäsin samaan ongelmaan. Kaikki Jumbon kulmilla olevat kelvit veivät bussipysäkeille tai rakennustyömaille. En keksinyt miten idästä olisi enään kelviä pitkin jatkanut ajelua länteen päin. Onneksi olin vain lenkillä ilman päämäärää ja pystyin lennosta muuttamaan suuntaa.

    Mikäli joku on keksinyt miten tuon työmaan pääsee ohittamaan otan mielelläni vinkit vastaan.

  29. #4469
    Liittynyt
    04/2000
    Viestit
    294
    Perusjuttuja, samaan suuntaan ajanut rekka kääntyi Turvesuontielle ihan suoraan eteeni kun ajoin kelviä pitkin kehänvartta, vihreät paloi molemmille. Teki mieli heittää fillari alle. Onneksi en heittänyt, kai nää on niitä tilanteita jotka pitää vaan hyväksyä.

  30. #4470
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti itv Katso viesti
    Perusjuttuja, samaan suuntaan ajanut rekka kääntyi Turvesuontielle ihan suoraan eteeni kun ajoin kelviä pitkin kehänvartta, vihreät paloi molemmille. Teki mieli heittää fillari alle. Onneksi en heittänyt, kai nää on niitä tilanteita jotka pitää vaan hyväksyä.
    Ei ole. Rekkari muistiin ja kontaktia valitsemaasi tahoon. Tietysti voit vain avautua täällä ja saada sympatiaa. Olen kyllästynyt hyväksymään nykyiset olosuhteet.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •