GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 17 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 27 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Muc off dry lube kuluu kyllä erittäin nopeasti ketjuista, kuivallakin kelillä. Itse olen nyt käyttänyt wet lubea samalta valmistajalta, joka kyllä kestää paremmin kuin dry, mutta miinuspuolena ketjut keräävät huomattavasti enemmän likaa. Tämä siitäkin huolimatta, että olen antanut öljyn imeytyä yön yli ennen huolellista pois pyyhkimistä. Dry lube ei kerännyt likaa käytännössä ollenkaan.

Mulla on vielä dry luben kanssa testit kesken, mutta huomasin tuon wet luben kanssa sellaisen jutun, että jos pyörä syystä tai toisesta seisoo pidemmän ajan käyttämättä(1-2 viikkoa), niin ketjut kohmettuvat. Liekö sitten öljy pääsee kuivahtamaan ja siitä tulee tahmeaa vähän niinkuin tehdasrasvat noissa ketjuissa. Eipä siinä kunhan lenkille pääsee ja ketjut lämpenee niin kaikki toimii taas normaalisti. Tuoksu on mitä mainion molemmissa öljyissä ja aamun pikkutunneilla pienessä hiprakassa dry lube+uv-valo ja aika vastustamaton yhdistelmä.
    Still rides with 26er

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Muc off dry lube kuluu kyllä erittäin nopeasti ketjuista, kuivallakin kelillä.
    Täällä sama kokemus. Jotain muuta seuraavaksi.

Mikäs on tämä lyhyt aika? Tai oikeammin ajokilometrit. Dynamic trockenschmierstoffia maantiepyörän ketjuun laitan jotain 200 kilsan välein.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mikäs on tämä lyhyt aika? Tai oikeammin ajokilometrit. Dynamic trockenschmierstoffia maantiepyörän ketjuun laitan jotain 200 kilsan välein.
    Joku 100 km kuivassa maastossa tuntuu riittävän siihen, että ketjuista alkaa taas pientä ääntä kuulua. Käytännössä Dry lubea kuuluisi varmaan joka lenkin jälkeen lisätä. Ja melkein sen hinnan voisi itse siitä maksaakin, että ketjuja ei tarvis pestä niin usein.

Mitäs muuten pidätte sopivana/juuri riittävänä ketjuvoiteluaineen määränä? Kokemuksen mukaan jopa sotkevimmilla aineilla esim. öljyt/vaseliini on mahdollista saada pidettyä ketju jos ei nyt kirkkaana niin edes kohtalaisen näköisenä jos ainetta käyttää aivan hävyttömän vähän. Esim. aineen laiton jälkeen pyyhitään useita kertoja kuivalla paperilla ylimääräiset pois eli oikeastaan mitään ei näy pinnassa. Tuolloin kuitenkin tahtoo käydä niin että heti tai viimeistään melko pian ketjusta alkaa kuulumaan aina sen kiristyessä pieni "tsirt, tsirt" -ääni. Onko tuosta ainut haitta korvien välissä? Tasaisessa pyörityksessä ei kuitenkaan kuulu mitään.

Nyt tehdään kyllä kärpäsestä härkänen mutta itse olen ajatellut asian märkä/wet -voiteluaineita käytettäessä noin:

Ketju kitisee/sirisee = Voitelua aivan liian vähän.
    Ketju sirahtaa lähes huomaamattomasti polkaistaessa = Voitelua hieman liian vähän.
    Ketjusta ei kuulu kuin korkeintaan hiekan rohinaa ja tarkemmalla tarkastelulla ketju ja rattaat ovat mustuneet selvästi = Voitelua ainakin ollut liian paljon.

Sitten paras olisi jossain tuossa kahden viimeisen välillä ja se tilannehan ei tietenkään kauan pysy. Käsitänköhän oikean määrän oikein.

Kuivavoiteluaineista ei ole kokemusta mutta vakavasti olen harkinnut niitäkin. Koska ajoa mulla tulee lähinnä kuivissa ja pölyisissä/hiekkaisissa olosuhteissa niin tuo kuivavoiteluaineen jopa likaa hylkivä ominaisuus kuulostaisi erittäin kivalta. Lisäämisen tarpeella ei nyt niin olisi väliä kun joka tapauksessa joudun putsaamaan ja öljyämään ketjua ihan muutaman tunnin välein. (maastossa on turha puhua kilometreistä kun keskarit vaihtelee 5-15 välillä )

Joku 100 km kuivassa maastossa tuntuu riittävän siihen, että ketjuista alkaa taas pientä ääntä kuulua. Käytännössä Dry lubea kuuluisi varmaan joka lenkin jälkeen lisätä. Ja melkein sen hinnan voisi itse siitä maksaakin, että ketjuja ei tarvis pestä niin usein.
    Bike-lehden ketjurasvatestissä suositeltiin samaa sadan kilsan välein öljyämistä maasturin ketjuille. Kun omat korvani ei enää niin hyvät ole niin maastriin aina märän lenkin jälkeen ketjuihin öljyä ja maantierukkiin kuivilla keleillä aina 200 kilsan välein. Enkä koskaan pese millään naftalla tahi bensalla!!!

Jos joku vaseliinia ketjuihinsa laittaa niin (imho) on harkinnan paikka. Se ku vaan ja sillai muttei vaseliini ja/tai moottoriöljy ketjuihin kuulu. Nimimerkillä vuosikymmenten mittaan kaikki idioottimaisuudet tehneenä...

Re: Ketjujen voitelu

Jos joku vaseliinia ketjuihinsa laittaa niin (imho) on harkinnan paikka. Se ku vaan ja sillai muttei vaseliini ja/tai moottoriöljy ketjuihin kuulu. Nimimerkillä vuosikymmenten mittaan kaikki idioottimaisuudet tehneenä...
    Opiskeluaikana kiinalainen solukaveri rasvasi ketjut samalla auringonkukkaöljyllä, mitä käytti paistamiseen. Autoin raukkaa ja lainasin oikeaa öljyä. Oli nimittäin marraskuussa aika jäykkää menoa.

Että melko varma oon ettei ihan kaikkia idioottimaisuuksia ole vielä kokeiltu. Toki seison korjattuna jos olet ruokaöljyä käyttänyt. ATF ja teräketjuöljy on minullakin jo syntilistalla.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kieltämättä ruoka-öljy on jääny väliin! Teräketju-öljyä olen käyttänyt. Itte-asiassa Discountilta ostin mennä vuonna Dynamicin kettenöliä 250 ml putelin. Katoin että ompas halpaa, no vielä halvemmalla saan moottorisahaan samaa tavaraa tuolta koneliike Hyttisen isosta säiliöstä kun käyn 4 litran kanisterin kanssa kylässä.

No nyt loppuu se hifistely! Mitäs vikaa teräketjuöljyssä on? Nimessäkin mainitaan ketjuöljy?

No en kyllä ole tuota kokeillut mutta en menisi vannomaan etten pahassa tilanteessa ja paremman puutteessa kokeilisi. Varmaan toimii aika samalla tavalla kuten muutkin öljyt esim. moottoriöljyt. Enemmän varmaan vain putsausta ja lisäystä olisi tiedossa.

Aihetta sivuten: Kerran laitettiin kaverin vaihdevaijereita voitelemaan sitä todella pahanhajuista 80w-90 vaihteistoöljyä. Hyvin on pojalla pelanneet vaihtee... eikun hetkinen... oikeinhan se meni sittenkin.

Miulla menee hermo. Mikä se nyt on se öljy/rasva johon paska tarttuu vähiten? Alkaa uituttaa ihan uitusti tämä paskaisuus.
    Oma mantra ketjujen kanssa menee lyhyesti näin:

-lenkin jälkeen jos koko pyörä on pesun tarpeessa,saatan pestä ketjupesurilla ja raa'alla pinelinella myös ketjut. Jos ketjut pestään,puhaltelen näistä enimmät vedet paineilmalla pois,jonka jälkeen vielä rullailen rätin välissä ja jätän kuivumaan.
    -sitten ajopäivänä,useita tunteja ennen lähtöä laitan öljyn(kelistä riippuen esim muc offindry tai wet lubea.)
    -annan öljyn vetäytyä kuosiinsa jokusen tunnin jonka jälkeen ennen lenkille lähtöä enimmät pois.
    -jos pyörää ei pestä/tarvitse pestä niin rullailen ketjuja rätin välissä ja lisään niin tultuani samaa öljyä kun mitä laitoin lähtiessäni.(tippa tavaraa tippa/linkki.)

Nyt olen siis olen käyttänyt pääosin muc offin wet lubea. Mielestäni siinä ei ole muuta hyvää kuin että se pysyy. Paskaa kerää rumasti sanottuna aivan helvetisti.dry lube siinä mielessä parempaa ettei kerää juuri paskaa kun ei läträä liikaa. Mutta ei taasen pysy märällä sitten ketjussa yhtään. Welditen tf2 käytetty myös mutta ei oikein tiedä kerääkö enemmän jopa paskaa kuin nuo muccit.

Alkaa ahdistaa. Auttakaa.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Kokeile aseöljyä.

Nyt olen siis olen käyttänyt pääosin muc offin wet lubea. Mielestäni siinä ei ole muuta hyvää kuin että se pysyy. Paskaa kerää rumasti sanottuna aivan helvetisti
    Motorexin Wet Lubea olen uskollisesti tunkenut märän kevätkauden, kun tuota nyt sattuu olemaan. Kahden ketjun systeemillä.
    Vanha irti, uus tilalle,mahdollisesti rattaiden ynnä pakan puhdistusta. Töhnäinen ketju seinälle roikkumaan, suihkaus Dynamicin kettenreinigeriä ja Muc-offin harjalla ynnä rätillä paskat pois. Kuivaisin paine-ilmalla jos kompura olis,nyyh. Wet Lubean sitten ja jätän ketjun roikkumaan seuraavaa tarvetta varten. Kunhan varastoni loppuu niin saattaa olla jotta pitäydyn kuivan kelin öljyissä.

Sama Motorexin tuote täälläkin. Hyvä aine voiteluominaisuuksiltaan, mutta paska tarttuu kyllä. Minä putsailen CRC: n bräkleenillä kun tuota tulee sattuneesta syystä ostettua laatikollinen kerrallaan.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Miulla menee hermo. Mikä se nyt on se öljy/rasva johon paska tarttuu vähiten? Alkaa uituttaa ihan uitusti tämä paskaisuus.
    Oma mantra ketjujen kanssa menee lyhyesti näin:

-lenkin jälkeen jos koko pyörä on pesun tarpeessa,saatan pestä ketjupesurilla ja raa'alla pinelinella myös ketjut. Jos ketjut pestään,puhaltelen näistä enimmät vedet paineilmalla pois,jonka jälkeen vielä rullailen rätin välissä ja jätän kuivumaan.
    -sitten ajopäivänä,useita tunteja ennen lähtöä laitan öljyn(kelistä riippuen esim muc offindry tai wet lubea.)
    -annan öljyn vetäytyä kuosiinsa jokusen tunnin jonka jälkeen ennen lenkille lähtöä enimmät pois.
    -jos pyörää ei pestä/tarvitse pestä niin rullailen ketjuja rätin välissä ja lisään niin tultuani samaa öljyä kun mitä laitoin lähtiessäni.(tippa tavaraa tippa/linkki.)

Nyt olen siis olen käyttänyt pääosin muc offin wet lubea. Mielestäni siinä ei ole muuta hyvää kuin että se pysyy. Paskaa kerää rumasti sanottuna aivan helvetisti.dry lube siinä mielessä parempaa ettei kerää juuri paskaa kun ei läträä liikaa. Mutta ei taasen pysy märällä sitten ketjussa yhtään. Welditen tf2 käytetty myös mutta ei oikein tiedä kerääkö enemmän jopa paskaa kuin nuo muccit.

Alkaa ahdistaa. Auttakaa.
    Tuota: http://www.squirtlube.com/

meinaan testaa muccarin dry luben jälkeen.

Kokemukseni mukaan Dynamicin kettenöl on kokeilemistani märän kelin öljyistä se kaikkein vähiten sotkeva. Öljy sai myös hyvät arviot Tourin vertailussa muutama vuosi sitten.
    Rule #1: Obey The Rules

Mitäs vikaa teräketjuöljyssä on? Nimessäkin mainitaan ketjuöljy?
    Moottori-öljyä öljypumppu painaa koko ajan lisää, öljyn puhdistavat/liuottavat ainesosat pesevät koneen sisuskaluja ja öljynsuodin sitten siilaa paskat itseensä.
    Fillarin ketju-öljyn pitäisi muodostaa ketjun sisälle pysyvä kerros, sen pitäisi olla tunkeutumiskyvyltään niin hyvää että ilman painetta imeytyy omia aikojaan ketjun nivelten sisälle.

Teräketju-öljyäkin pumppuaa sahan öljypumppu koko ajan lisää. Pakosti tuo on aika sitkasta ainetta, teräketjuhan liikkuu aika vinhaa vauhtia.

Tässä ketjunvoitelu/puhtaanapito-keskustelussa on näitä eri uskonsuuntien näkemyseroja, jonkinlainen balanssi ja järki olis hyvä löytää muutoin läträämiseen kulutettu aika ja raha ei enää vastaa tarkoitustaan.

Dynamicin Kettenreiniger-spray jäi kerran koriin kun kehuivat olevan riittävän tehokasta ulkopuoliseen pesuun muttei niin äreätä että huuhtoo myös rasvat ketjun sisältä. Wurthin 10% tehopesu-liuos on tuossa verrokkituotteena. Bräkleeni mun opilla alkaa olla riskirajalla. Oikein passelia kyllä rattaille ynnä pakalle ja moneen muuhunkin paikkaan.

Edit. Ajatteluni mukaan käytän semmoisia ketju-öljyjä jotka pysyvät ketjun sisällä, grindatessa varsinkin rattaille ja pakalle kertyvä öljy kerää hiekkaa ja oikein tehokkaasti kuluttaa. Pyhässä kolminaisuudessa ketju on se halvin vaihdettava.
    arctic biker muokkasi tätä : 13.04.2014 at 07.58

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Tuota: http://www.squirtlube.com/

meinaan testaa muccarin dry luben jälkeen.
    Tätä olen joskus parikin kertaa täällä suositellu aiemmin. Ei tarvitse pestä ketjuja eikä pakkaa, eikä sottaa pyörää. Silloin tällöin lisää, kun alkaa kuulumaan ääntä ketjusta.

Mistä tuota squirttia saa? Bike-componentsilla eikä crc:llä näyttänyt olevan.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Käytin pari kertaa maantiedillarissa spray-öljyä. Ketjut aloivat kitistä alle 100 km:n ajon jälkeen. Siirryin takaisin normaaliin öljyyn.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Mistä tuota squirttia saa? Bike-componentsilla eikä crc:llä näyttänyt olevan.
    http://www.bike-discount.de/en/buy/s...e-120-ml-56117
    Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.

Tässä resepti, jota olen toteuttanut noin 25 vuotta (aina kun olen jaksanut): 1. Kahdet ketjut + missing link (ennen piti käyttää pinnejä); 2. Vaihdetaan likaiset ketjut puhtaisiin + pyyhitää rätillä kaikki irtoava, puhdas öljy pois; 3. Likaiset liuotetaan puhtaaksi teollisuusbensiinillä + pestään tensidipohjaiselle puhdistusaineella + huuhdotaan KUUMALLA vedellä + kuivataan kuivauskaapissa/saunassa + voidellaan Pedro'silla; 4. Laitetaan odottamaan hyllyyn; 5. Palataan kohtaan 2.

Ketjujen puhdistaminen ns. ketjupesurilla sopii hätävaraksi (silloin, ku ei jaksa :-)), muuten se on itsensä pettämistä. Yleisin vika öljyämisessä lienee liiallinen öljyn käyttö. Ketjut pitää rasvata heti lenkin jälkeen ja pyyhkiä lenkille lähdettäessä kaikki irti lähtevä öljy huolellisesti pois.

Missing link + ne kahdet pihdit ovat oikeasti loistava keksintö!

Kuullostaa kyllä työläältä toimenpiteeltä tuo ketjun hoito...Ei ole missing linkistä kokemuksia, mutta näitä käytän, eikä tarvitse pihtejä:http://www.bike24.com/1.php?content=...=174;pgc=13:61

Tuota Squirttia olen Signaturesta hakenut.

Se on laitettava sama systeemi kuin moottorisahassa. Parin litran tankki ketjuöljyä ja siitä voitelusuutin suoraan ketjulle...
    Ridley X-Bow
    Kona Hei Hei 29"

Itse asiassa noita säiliöllisiä fillarin ketjun voitelusysteemejähän on ollut fillareissa, rapiat sata vuotta sitten...

Jaa ei oo Viston linkkaamaa masiinaa enää saatavilla. Silloin kun olin pikkasen nuorempi niin mopoissa oli täysin suojattuja ketjuja, sinne ei ulkopuolista likaa päässy millään ilveellä. Ei vaan onnistu nykyvaihtajilla ja muistan kyllä että ekan ketjunvaihdon jälkeen noista mopoistakin jotenkin unohtui suojat asentamatta.

Jaa ei oo Viston linkkaamaa masiinaa enää saatavilla. Silloin kun olin pikkasen nuorempi niin mopoissa oli täysin suojattuja ketjuja, sinne ei ulkopuolista likaa päässy millään ilveellä. Ei vaan onnistu nykyvaihtajilla ja muistan kyllä että ekan ketjunvaihdon jälkeen noista mopoistakin jotenkin unohtui suojat asentamatta.
    Isäukko meinas kimmastua pahasti, kun revin sen pappa-Tunturista ketjukotelon pois. Silloinhan mopot oli virallisesti moottoripolkupyöriä, joten ei tämä kommentti ihan off-topiciksi mennyt.

Bike discountista pari flindaa tilasin Squirttia.

Heitin tossa ~30km lenkin pölisevillä hiekkateillä ja vähän helsingin hietsussa läskillä ja ketjut eivät alkaneet rahisemaan, eli väite että tuo rasva on hyvää pölyisissä oloissa pitänee paikkaansa melko hyvin, rasvauskiekkoja on vasta kaksi takana joten mainostettua ketjun putsaantumista ei ole vielä ehtinyt tapahtua, märällä en myöskään ole ajanut mutta siitä sitten kun märät kelit tulee vastaan myöhemmin ja tulee uitettua mudassa kalustoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •