GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 17 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 27 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #481
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Muc off dry lube kuluu kyllä erittäin nopeasti ketjuista, kuivallakin kelillä. Itse olen nyt käyttänyt wet lubea samalta valmistajalta, joka kyllä kestää paremmin kuin dry, mutta miinuspuolena ketjut keräävät huomattavasti enemmän likaa. Tämä siitäkin huolimatta, että olen antanut öljyn imeytyä yön yli ennen huolellista pois pyyhkimistä. Dry lube ei kerännyt likaa käytännössä ollenkaan.

  2. #482
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Mulla on vielä dry luben kanssa testit kesken, mutta huomasin tuon wet luben kanssa sellaisen jutun, että jos pyörä syystä tai toisesta seisoo pidemmän ajan käyttämättä(1-2 viikkoa), niin ketjut kohmettuvat. Liekö sitten öljy pääsee kuivahtamaan ja siitä tulee tahmeaa vähän niinkuin tehdasrasvat noissa ketjuissa. Eipä siinä kunhan lenkille pääsee ja ketjut lämpenee niin kaikki toimii taas normaalisti. Tuoksu on mitä mainion molemmissa öljyissä ja aamun pikkutunneilla pienessä hiprakassa dry lube+uv-valo ja aika vastustamaton yhdistelmä.
    Still rides with 26er

  3. #483
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Muc off dry lube kuluu kyllä erittäin nopeasti ketjuista, kuivallakin kelillä.
    Täällä sama kokemus. Jotain muuta seuraavaksi.

  4. #484
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mikäs on tämä lyhyt aika? Tai oikeammin ajokilometrit. Dynamic trockenschmierstoffia maantiepyörän ketjuun laitan jotain 200 kilsan välein.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #485
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mikäs on tämä lyhyt aika? Tai oikeammin ajokilometrit. Dynamic trockenschmierstoffia maantiepyörän ketjuun laitan jotain 200 kilsan välein.
    Joku 100 km kuivassa maastossa tuntuu riittävän siihen, että ketjuista alkaa taas pientä ääntä kuulua. Käytännössä Dry lubea kuuluisi varmaan joka lenkin jälkeen lisätä. Ja melkein sen hinnan voisi itse siitä maksaakin, että ketjuja ei tarvis pestä niin usein.

  6. #486
    Mitäs muuten pidätte sopivana/juuri riittävänä ketjuvoiteluaineen määränä? Kokemuksen mukaan jopa sotkevimmilla aineilla esim. öljyt/vaseliini on mahdollista saada pidettyä ketju jos ei nyt kirkkaana niin edes kohtalaisen näköisenä jos ainetta käyttää aivan hävyttömän vähän. Esim. aineen laiton jälkeen pyyhitään useita kertoja kuivalla paperilla ylimääräiset pois eli oikeastaan mitään ei näy pinnassa. Tuolloin kuitenkin tahtoo käydä niin että heti tai viimeistään melko pian ketjusta alkaa kuulumaan aina sen kiristyessä pieni "tsirt, tsirt" -ääni. Onko tuosta ainut haitta korvien välissä? Tasaisessa pyörityksessä ei kuitenkaan kuulu mitään.

    Nyt tehdään kyllä kärpäsestä härkänen mutta itse olen ajatellut asian märkä/wet -voiteluaineita käytettäessä noin:

    Ketju kitisee/sirisee = Voitelua aivan liian vähän.
    Ketju sirahtaa lähes huomaamattomasti polkaistaessa = Voitelua hieman liian vähän.
    Ketjusta ei kuulu kuin korkeintaan hiekan rohinaa ja tarkemmalla tarkastelulla ketju ja rattaat ovat mustuneet selvästi = Voitelua ainakin ollut liian paljon.

    Sitten paras olisi jossain tuossa kahden viimeisen välillä ja se tilannehan ei tietenkään kauan pysy. Käsitänköhän oikean määrän oikein.

    Kuivavoiteluaineista ei ole kokemusta mutta vakavasti olen harkinnut niitäkin. Koska ajoa mulla tulee lähinnä kuivissa ja pölyisissä/hiekkaisissa olosuhteissa niin tuo kuivavoiteluaineen jopa likaa hylkivä ominaisuus kuulostaisi erittäin kivalta. Lisäämisen tarpeella ei nyt niin olisi väliä kun joka tapauksessa joudun putsaamaan ja öljyämään ketjua ihan muutaman tunnin välein. (maastossa on turha puhua kilometreistä kun keskarit vaihtelee 5-15 välillä )

  7. #487
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Joku 100 km kuivassa maastossa tuntuu riittävän siihen, että ketjuista alkaa taas pientä ääntä kuulua. Käytännössä Dry lubea kuuluisi varmaan joka lenkin jälkeen lisätä. Ja melkein sen hinnan voisi itse siitä maksaakin, että ketjuja ei tarvis pestä niin usein.
    Bike-lehden ketjurasvatestissä suositeltiin samaa sadan kilsan välein öljyämistä maasturin ketjuille. Kun omat korvani ei enää niin hyvät ole niin maastriin aina märän lenkin jälkeen ketjuihin öljyä ja maantierukkiin kuivilla keleillä aina 200 kilsan välein. Enkä koskaan pese millään naftalla tahi bensalla!!!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  8. #488
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Jos joku vaseliinia ketjuihinsa laittaa niin (imho) on harkinnan paikka. Se ku vaan ja sillai muttei vaseliini ja/tai moottoriöljy ketjuihin kuulu. Nimimerkillä vuosikymmenten mittaan kaikki idioottimaisuudet tehneenä...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #489
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090

    Re: Ketjujen voitelu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Jos joku vaseliinia ketjuihinsa laittaa niin (imho) on harkinnan paikka. Se ku vaan ja sillai muttei vaseliini ja/tai moottoriöljy ketjuihin kuulu. Nimimerkillä vuosikymmenten mittaan kaikki idioottimaisuudet tehneenä...
    Opiskeluaikana kiinalainen solukaveri rasvasi ketjut samalla auringonkukkaöljyllä, mitä käytti paistamiseen. Autoin raukkaa ja lainasin oikeaa öljyä. Oli nimittäin marraskuussa aika jäykkää menoa.

    Että melko varma oon ettei ihan kaikkia idioottimaisuuksia ole vielä kokeiltu. Toki seison korjattuna jos olet ruokaöljyä käyttänyt. ATF ja teräketjuöljy on minullakin jo syntilistalla.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  10. #490
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kieltämättä ruoka-öljy on jääny väliin! Teräketju-öljyä olen käyttänyt. Itte-asiassa Discountilta ostin mennä vuonna Dynamicin kettenöliä 250 ml putelin. Katoin että ompas halpaa, no vielä halvemmalla saan moottorisahaan samaa tavaraa tuolta koneliike Hyttisen isosta säiliöstä kun käyn 4 litran kanisterin kanssa kylässä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #491
    No nyt loppuu se hifistely! Mitäs vikaa teräketjuöljyssä on? Nimessäkin mainitaan ketjuöljy?

    No en kyllä ole tuota kokeillut mutta en menisi vannomaan etten pahassa tilanteessa ja paremman puutteessa kokeilisi. Varmaan toimii aika samalla tavalla kuten muutkin öljyt esim. moottoriöljyt. Enemmän varmaan vain putsausta ja lisäystä olisi tiedossa.

    Aihetta sivuten: Kerran laitettiin kaverin vaihdevaijereita voitelemaan sitä todella pahanhajuista 80w-90 vaihteistoöljyä. Hyvin on pojalla pelanneet vaihtee... eikun hetkinen... oikeinhan se meni sittenkin.

  12. #492
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Miulla menee hermo. Mikä se nyt on se öljy/rasva johon paska tarttuu vähiten? Alkaa uituttaa ihan uitusti tämä paskaisuus.
    Oma mantra ketjujen kanssa menee lyhyesti näin:

    -lenkin jälkeen jos koko pyörä on pesun tarpeessa,saatan pestä ketjupesurilla ja raa'alla pinelinella myös ketjut. Jos ketjut pestään,puhaltelen näistä enimmät vedet paineilmalla pois,jonka jälkeen vielä rullailen rätin välissä ja jätän kuivumaan.
    -sitten ajopäivänä,useita tunteja ennen lähtöä laitan öljyn(kelistä riippuen esim muc offindry tai wet lubea.)
    -annan öljyn vetäytyä kuosiinsa jokusen tunnin jonka jälkeen ennen lenkille lähtöä enimmät pois.
    -jos pyörää ei pestä/tarvitse pestä niin rullailen ketjuja rätin välissä ja lisään niin tultuani samaa öljyä kun mitä laitoin lähtiessäni.(tippa tavaraa tippa/linkki.)

    Nyt olen siis olen käyttänyt pääosin muc offin wet lubea. Mielestäni siinä ei ole muuta hyvää kuin että se pysyy. Paskaa kerää rumasti sanottuna aivan helvetisti.dry lube siinä mielessä parempaa ettei kerää juuri paskaa kun ei läträä liikaa. Mutta ei taasen pysy märällä sitten ketjussa yhtään. Welditen tf2 käytetty myös mutta ei oikein tiedä kerääkö enemmän jopa paskaa kuin nuo muccit.

    Alkaa ahdistaa. Auttakaa.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  13. #493
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Kokeile aseöljyä.

  14. #494
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Nyt olen siis olen käyttänyt pääosin muc offin wet lubea. Mielestäni siinä ei ole muuta hyvää kuin että se pysyy. Paskaa kerää rumasti sanottuna aivan helvetisti
    Motorexin Wet Lubea olen uskollisesti tunkenut märän kevätkauden, kun tuota nyt sattuu olemaan. Kahden ketjun systeemillä.
    Vanha irti, uus tilalle,mahdollisesti rattaiden ynnä pakan puhdistusta. Töhnäinen ketju seinälle roikkumaan, suihkaus Dynamicin kettenreinigeriä ja Muc-offin harjalla ynnä rätillä paskat pois. Kuivaisin paine-ilmalla jos kompura olis,nyyh. Wet Lubean sitten ja jätän ketjun roikkumaan seuraavaa tarvetta varten. Kunhan varastoni loppuu niin saattaa olla jotta pitäydyn kuivan kelin öljyissä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  15. #495
    Sama Motorexin tuote täälläkin. Hyvä aine voiteluominaisuuksiltaan, mutta paska tarttuu kyllä. Minä putsailen CRC: n bräkleenillä kun tuota tulee sattuneesta syystä ostettua laatikollinen kerrallaan.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

    There can be only one.

  16. #496
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Miulla menee hermo. Mikä se nyt on se öljy/rasva johon paska tarttuu vähiten? Alkaa uituttaa ihan uitusti tämä paskaisuus.
    Oma mantra ketjujen kanssa menee lyhyesti näin:

    -lenkin jälkeen jos koko pyörä on pesun tarpeessa,saatan pestä ketjupesurilla ja raa'alla pinelinella myös ketjut. Jos ketjut pestään,puhaltelen näistä enimmät vedet paineilmalla pois,jonka jälkeen vielä rullailen rätin välissä ja jätän kuivumaan.
    -sitten ajopäivänä,useita tunteja ennen lähtöä laitan öljyn(kelistä riippuen esim muc offindry tai wet lubea.)
    -annan öljyn vetäytyä kuosiinsa jokusen tunnin jonka jälkeen ennen lenkille lähtöä enimmät pois.
    -jos pyörää ei pestä/tarvitse pestä niin rullailen ketjuja rätin välissä ja lisään niin tultuani samaa öljyä kun mitä laitoin lähtiessäni.(tippa tavaraa tippa/linkki.)

    Nyt olen siis olen käyttänyt pääosin muc offin wet lubea. Mielestäni siinä ei ole muuta hyvää kuin että se pysyy. Paskaa kerää rumasti sanottuna aivan helvetisti.dry lube siinä mielessä parempaa ettei kerää juuri paskaa kun ei läträä liikaa. Mutta ei taasen pysy märällä sitten ketjussa yhtään. Welditen tf2 käytetty myös mutta ei oikein tiedä kerääkö enemmän jopa paskaa kuin nuo muccit.

    Alkaa ahdistaa. Auttakaa.
    Tuota: http://www.squirtlube.com/

    meinaan testaa muccarin dry luben jälkeen.

  17. #497
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Kokemukseni mukaan Dynamicin kettenöl on kokeilemistani märän kelin öljyistä se kaikkein vähiten sotkeva. Öljy sai myös hyvät arviot Tourin vertailussa muutama vuosi sitten.
    Rule #1: Obey The Rules

  18. #498
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mitäs vikaa teräketjuöljyssä on? Nimessäkin mainitaan ketjuöljy?
    Moottori-öljyä öljypumppu painaa koko ajan lisää, öljyn puhdistavat/liuottavat ainesosat pesevät koneen sisuskaluja ja öljynsuodin sitten siilaa paskat itseensä.
    Fillarin ketju-öljyn pitäisi muodostaa ketjun sisälle pysyvä kerros, sen pitäisi olla tunkeutumiskyvyltään niin hyvää että ilman painetta imeytyy omia aikojaan ketjun nivelten sisälle.

    Teräketju-öljyäkin pumppuaa sahan öljypumppu koko ajan lisää. Pakosti tuo on aika sitkasta ainetta, teräketjuhan liikkuu aika vinhaa vauhtia.

    Tässä ketjunvoitelu/puhtaanapito-keskustelussa on näitä eri uskonsuuntien näkemyseroja, jonkinlainen balanssi ja järki olis hyvä löytää muutoin läträämiseen kulutettu aika ja raha ei enää vastaa tarkoitustaan.

    Dynamicin Kettenreiniger-spray jäi kerran koriin kun kehuivat olevan riittävän tehokasta ulkopuoliseen pesuun muttei niin äreätä että huuhtoo myös rasvat ketjun sisältä. Wurthin 10% tehopesu-liuos on tuossa verrokkituotteena. Bräkleeni mun opilla alkaa olla riskirajalla. Oikein passelia kyllä rattaille ynnä pakalle ja moneen muuhunkin paikkaan.

    Edit. Ajatteluni mukaan käytän semmoisia ketju-öljyjä jotka pysyvät ketjun sisällä, grindatessa varsinkin rattaille ja pakalle kertyvä öljy kerää hiekkaa ja oikein tehokkaasti kuluttaa. Pyhässä kolminaisuudessa ketju on se halvin vaihdettava.
    arctic biker muokkasi tätä : 13.04.2014 at 07.58
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #499
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kulju
    Viestit
    195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Tuota: http://www.squirtlube.com/

    meinaan testaa muccarin dry luben jälkeen.
    Tätä olen joskus parikin kertaa täällä suositellu aiemmin. Ei tarvitse pestä ketjuja eikä pakkaa, eikä sottaa pyörää. Silloin tällöin lisää, kun alkaa kuulumaan ääntä ketjusta.

  20. #500
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Mistä tuota squirttia saa? Bike-componentsilla eikä crc:llä näyttänyt olevan.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  21. #501
    Liittynyt
    02/2006
    Viestit
    1.479
    Käytin pari kertaa maantiedillarissa spray-öljyä. Ketjut aloivat kitistä alle 100 km:n ajon jälkeen. Siirryin takaisin normaaliin öljyyn.

  22. #502
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    668
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Mistä tuota squirttia saa? Bike-componentsilla eikä crc:llä näyttänyt olevan.
    http://www.bike-discount.de/en/buy/s...e-120-ml-56117
    Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.

  23. #503
    Tässä resepti, jota olen toteuttanut noin 25 vuotta (aina kun olen jaksanut): 1. Kahdet ketjut + missing link (ennen piti käyttää pinnejä); 2. Vaihdetaan likaiset ketjut puhtaisiin + pyyhitää rätillä kaikki irtoava, puhdas öljy pois; 3. Likaiset liuotetaan puhtaaksi teollisuusbensiinillä + pestään tensidipohjaiselle puhdistusaineella + huuhdotaan KUUMALLA vedellä + kuivataan kuivauskaapissa/saunassa + voidellaan Pedro'silla; 4. Laitetaan odottamaan hyllyyn; 5. Palataan kohtaan 2.

    Ketjujen puhdistaminen ns. ketjupesurilla sopii hätävaraksi (silloin, ku ei jaksa :-)), muuten se on itsensä pettämistä. Yleisin vika öljyämisessä lienee liiallinen öljyn käyttö. Ketjut pitää rasvata heti lenkin jälkeen ja pyyhkiä lenkille lähdettäessä kaikki irti lähtevä öljy huolellisesti pois.

    Missing link + ne kahdet pihdit ovat oikeasti loistava keksintö!

  24. #504
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kulju
    Viestit
    195
    Kuullostaa kyllä työläältä toimenpiteeltä tuo ketjun hoito...Ei ole missing linkistä kokemuksia, mutta näitä käytän, eikä tarvitse pihtejä:http://www.bike24.com/1.php?content=...=174;pgc=13:61

    Tuota Squirttia olen Signaturesta hakenut.

  25. #505
    Se on laitettava sama systeemi kuin moottorisahassa. Parin litran tankki ketjuöljyä ja siitä voitelusuutin suoraan ketjulle...
    Ridley X-Bow
    Kona Hei Hei 29"

  26. #506
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Itse asiassa noita säiliöllisiä fillarin ketjun voitelusysteemejähän on ollut fillareissa, rapiat sata vuotta sitten...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  27. #507
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Jaa ei oo Viston linkkaamaa masiinaa enää saatavilla. Silloin kun olin pikkasen nuorempi niin mopoissa oli täysin suojattuja ketjuja, sinne ei ulkopuolista likaa päässy millään ilveellä. Ei vaan onnistu nykyvaihtajilla ja muistan kyllä että ekan ketjunvaihdon jälkeen noista mopoistakin jotenkin unohtui suojat asentamatta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  28. #508
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Jaa ei oo Viston linkkaamaa masiinaa enää saatavilla. Silloin kun olin pikkasen nuorempi niin mopoissa oli täysin suojattuja ketjuja, sinne ei ulkopuolista likaa päässy millään ilveellä. Ei vaan onnistu nykyvaihtajilla ja muistan kyllä että ekan ketjunvaihdon jälkeen noista mopoistakin jotenkin unohtui suojat asentamatta.
    Isäukko meinas kimmastua pahasti, kun revin sen pappa-Tunturista ketjukotelon pois. Silloinhan mopot oli virallisesti moottoripolkupyöriä, joten ei tämä kommentti ihan off-topiciksi mennyt.

  29. #509
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382

  30. #510
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Bike discountista pari flindaa tilasin Squirttia.

    Heitin tossa ~30km lenkin pölisevillä hiekkateillä ja vähän helsingin hietsussa läskillä ja ketjut eivät alkaneet rahisemaan, eli väite että tuo rasva on hyvää pölyisissä oloissa pitänee paikkaansa melko hyvin, rasvauskiekkoja on vasta kaksi takana joten mainostettua ketjun putsaantumista ei ole vielä ehtinyt tapahtua, märällä en myöskään ole ajanut mutta siitä sitten kun märät kelit tulee vastaan myöhemmin ja tulee uitettua mudassa kalustoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •