Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
Mites nuo joustohaarukat, millainen toimenpide vaihto jäykkään käytännössä on 20" pyörissä? Onko kiinnityksessä jotain standardia eli kuinka helposti pyörään sopiva malli löytyy? Puolisen kiloa lienee tarjolla ja nimenomaan pyörän etupäässä. Vaan onko tuolla kuitenkaan käytännössä merkitystä yksittäisenä toimenpiteenä, jos käyttö painottuu huolettomaan ajeluun erilaisilla teillä ja poluilla, ei kuitenkaan varsinaiseen maastoajoon ja temppuiluun? Tämä siksi, että Fillari-lehden testissä, jossa painot liikkuivat 10,7 ja 13,7 kilon välillä, raskaimpia malleja ei luonnehdittu mitenkään toivottomiksi. Kevyin oli suosituin, mutta siinä oli myös ketjuvaihteet ja käsijarrut, kun painavissa oli napavaihteet ja jalkajarru.
Ei ole hankalaa. Pidät vain pikkuosat (laakerit, mutterit, ym) järjestyksessä ja oikeinpäin. Mittaa kaulaputken paksuus ja pituus sekä varsinaisen haarukan (akselista kruunuun) korkeus. 20" joustohaarukan ja jäykän haarukan pituus ei ole välttämättä sama ja ohjauskulma voi muuttua.
Standardeja on kierteellisiä ja kierteettömiä.
http://www.fillari-lehti.fi/jutut/20...anurkka307.pdf
Ei välttämättä ole kuskille merkitystä, mutta eipä paljoa maksa kokeilla (esim. huh.fi 10-20€). Samalla katsastaa missä kunnossa ohjauslaakerit ovat.
Raskas kankeasti joustava (jos joustaa lapsen painolla) on turhaa painolastia. Klappiakin voi olla yllättävän paljon. Jäykkä haarukka on vaan ohjaukseltaan kevyempi ja tarkempi. Ja onhan sillä helpompi keulia ja tehdä endoja....