FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 146 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 46 96 136 144 145 146 147 148 156 196 246 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.351 - 4.380 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei nyt taas mennä niitä oikoreittejä...

Vai onko sinun maailmasi niin mustavalkoinen ja logiikkasi niin yksinkertaista, että teon vakavuudella ei ole merkitystä siitä seuraavien toimenpiteiden kannalta?
    Ei nyt taas koko kuva ole auki. Kiusanteolla saadaan vaan kiusanteon kierre. Se voi olla, että minä avaan risteyksessä jonkun auton oven ja autoilija päättääkin parin kilsan päästä kostaa seuraavalle pyöräilijälle, joka voi olla esimerkiksi sinä. Tätäkö täällä tahdotaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kiusantekoahan on sitten monenlaista. Ajoradalla lakia rikkovien pyöräilijöiden kohdalla voi samalla logiikalla painaa tööttiä tai pestä vahingossa tuulilasin juuri ohituksen jälkeen.
    Onpahan tota tuulilasinpesunesteitä tullut haisteltua ja ehkä vähän maisteltuakin, vieläpä tilanteessa missä tieliikennelakia tai -asetuksia ei rikottu (Pyörätie vain vasemmalla puolella, ja näkyvissä kohta jossa se jo päättyy.) Kiusantekoa toki on monenlaista, mutta esimerkiksi tööttääminen on tieliikennelaissa (34 §) kielletty.

Kotipoliisitoiminnassa on kyllä hyvä sitten kysyä itseltää, että aiheuttaa oma toiminta a) konkreettista vaaraa ihmisten terveydelle vai b) ainoastaan mielipahaa. Tuhatkiloisen metallimöykyn ollessa käytössä vastaus lienee useimmiten vaihtoehto a.

Ei nyt taas koko kuva ole auki. Kiusanteolla saadaan vaan kiusanteon kierre. Se voi olla, että minä avaan risteyksessä jonkun auton oven ja autoilija päättääkin parin kilsan päästä kostaa seuraavalle pyöräilijälle, joka voi olla esimerkiksi sinä. Tätäkö täällä tahdotaan?
    Olen kerran avannut auton oven kun kolari oli riittävän lähellä. Ovenraosta kerroin että nyt ei mennyt ihan ohjekirjan mukaan, suljin oven ja jatkoin matkaa. ("Hei! Etkö huomannut katsoa pyörätielle? Ens kerralla paremmin.")

Tämä on kai sitten sitä kiusantekoa josta kierre lähtee, sillä tämän jälkeen kyseinen herrasmies soitti torvea ja näytti keskaria ohiajaessaan.

Tämä jos mikään kertoo siitä että autoilija tosiaan kokee nauttivansa jonkinlaista yksisuuntaista koskemattomuutta liikenteessä.

Tämä on tottakai yksittäistapaus, mutta sen enempää kokemusta minulla ei ole aiheesta. Autoillessa en koe oven availua uhkaksi ja olen kyllä ansainnut sen jos joku joskus saa syyn siihen ja päättää kyseisen teon suorittaa.

Tätä "kostetaan seuraavalle pyöräilijälle/autoilijalle/nakkikiskan jonossa seisovalle" -ajatusmallia en ole ikinä tajunnut. Kuinka vitun imbesilli pitää olla, että katsoo hyväksyttäväksi kostaa jonkun aiemmin kokemansa vääryyden täysin syyttömälle kolmannelle osapuolelle?

mutanaama Guest
    Mihin kiusantekoon. Autoilijahan se tukkii risteyksen piittaamattomalla asenteellaan?? Ja sun mielestä se on fillaristin vika. Ja kiusantekoa se, että siitä huomauttaa.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mihin kiusantekoon. Autoilijahan se tukkii risteyksen piittaamattomalla asenteellaan?? Ja sun mielestä se on fillaristin vika. Ja kiusantekoa se, että siitä huomauttaa.
    Sun mielestä ei ole kiusantekoa avata autosta takaovi ja jättää se auki poistuen paikalta?

Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Samalla logiikalla, jos eteen ajaneen auton takaovi on lukossa, niin pitääkö ajaa sitten joku muu syytön autoilija kiinni ja aukaista sen autosta takaovi? Täh?

Kysyn tätä, kun jäsen Incbuff pelottelee kostaja-autoilijoilla.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Samalla logiikalla, jos eteen ajaneen auton takaovi on lukossa, niin pitääkö ajaa sitten joku muu syytön autoilija kiinni ja aukaista sen autosta takaovi? Täh?

Kysyn tätä, kun jäsen Incbuff pelottelee kostaja-autoilijoilla.
    No jos siltä tuntuu.

mutanaama Guest
    No sinähän sitä väität, vai unohtuiko jo?

Mun nähdäkseni Suomalaiset tykkää tehdä helpoista asioista vaikeita. Tämä ovenaukomisjuttu toimii hyvänä esimerkkinä, kun helposti voisi olla piittaamatta mokomasta ja mennä sieltä mistä mahtuu, niin ei se käy, vaan toisen moka pitää sille jotenkin 'kostaa', ikäänkuin toisen typeryys antaisi itselle oikeuden olla typerä.

Varmaankin joku itsetuntojuttu, pelätään että menetetään jotain ja pitää tehdä jotain että pääsisi 'tasoihin'. Terveellä itsetunnolla varustetut on tosin jo kaukana siinä vaiheessa kun nämä 'kouluttajat' traumoineen pääsevät taas liikkeelle.

Voisi kysyä kuinka paljon se toisten kulkijoiden itseä ärsyttävä toiminta on vähentynyt sitten kun on oikein koulutettu? Mun mielestäni sillä ei saa mitään muuta aikaan kuin enemmän kärjistettyä asenteita.

Kannattaa kokeilla joustamista ja kohteliaisuutta, sekin tarttuu, ihan kuin tuo kiusantekokin. Ei turhaan ole suurimmalle osalle kakarana opetettu, että pitää itse toimia kuinka tahtoisi toisten toimivan itseä kohtaan.

Nuorena sitä tietty kaikki on mustavalkoista, eikä siitä kokonaisuudesta ole mitään käsitystä, vanhemmiten jotain ahaa-elämyksiä useimmilla tapahtuu.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

mutanaama Guest
    No ei sinne päinkään. Ei ole tarkoitus päästä tasoihin tai päästä kiusaamaan. Tarkoitus on antaa väkivallaton huomautus ilman mitään kärjistyksiä. Nää ei katsos sulje toisiaan pois millään tavalla, typerä joustavuus liikenteessä itse asiassa on vain haitaksi. Kun sääntöjä noudatetaan, niin silloin ei tarvitse kenenkään auton ovia availla. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin ei sitä kovin usein ole tullut tehtyä. Mutta jos taas joku urpo jää tahallaan eteen, niin ihan varmasti avaan uudelleen. Ja toivon että joku tekee sen minulle, jos töppään liikenteessä. Lupaan ostaa avaajalle jäätelön.
    Nuorista ja niiden mielipiteistä en tiedä, tuskin aukovat oviakaan.

Muutama viikko sitten poljin vielä kevyenliikenteenväylällä cyclollani. Koin sen vääräksi paikaksi huomatessani, että papparainen ei huomannut kaupan pihasta ajaessaan minua ja ajoi tietysti suoraan eteen. Nyt en enää aja kevyenliikenteen baanoilla. Tööttäilkööt stana.
    Alussa täysiä ja lopussa kiristää.

Ja seuraava auto kun ohittaa liian läheltä niin myyt pyörän ja keksit jotain muuta tekemistä?

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jyrki64 Katso viesti
    Katoppa mutis, kun mulla on jokunen kerta ollut reppu selässä, niin ei tarvii kiusata ketään ja Mesekuskin itsetuntokin kestää jopa suomalaisen liikennekulttuurin. Jaa, että meni teiltä taas ohi. No ei se mitään, jatkakaa.. On kiva välistä silmäillä näitä teitin juttuja.
    Ohi menee ja kovaa.. Miten mese kohottaa itsetuntoa, tai reppu??

Tuota, ovathan nämä ovenavausjutut ja muut "kun mua kohdeltiin kaltoin, mun ei tartte enää...." -aivopierut huumoria? Toki huonoa sellaista, mutta kuitenkin. Eihän kukaan täyspäinen fillaristi toimi noin, eihän?

Mikä aivopieru? TLL:n 8 pykälä.

Jos KLV:llä on liian vaarallista ajaa eteen tulevien autojen takia, niin ajorata on laillinen paikka.

Kyllä mäkin aina välillä käyn siellä KLV:llä kokeilemassa, mutta yleensä jo ekana päivänä joku tunkee kolmion takaa eteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Ohi menee ja kovaa.. Miten mese kohottaa itsetuntoa, tai reppu??
    Liittynee siihen, että matkailu avartaa.

Mersuharrastajat ovat ehkä lunkeinta porukkaa jenkkiharrastajien kera, eli ei ole pipo/hikinauha liian tiukalla.

Olisihan se kiva nähdä kuinka jossain Intiassa nämä ovien availijat olisi pullottavien otsasuoniensa kanssa, kun säännöissä kyllä lukee yhtä, mutta käytäntö on aivan jotain muuta.

Esimerkiksi mäkeä alas tulevilla on oikeasti oikeus mennä ensin, vaikka niillä olisi kolmio, ei mitään toivoa selvitä ehjänä sääntökirjaa hapuilemalla, vaan pitää lukea sitä tilannetta, että hoksaa mikä paikallinen erikoisuus juuri siinä kohtaa sattuu olemaan.

Mitä aiemmin ymmärtää, että koskaan ihmiset eivät tule toimimaan täysin sääntöjen mukaan ja hylkää sen sääntöjen palvomisen, sitä aiemmin elämästä tulee muutoinkin helpompaa, tosin siinähän ei suomibyrokraattien pykälä täyty ja paniikkinappulaa hakataan yleensä jo lujaa, se on kai tätä suomikulttuuria.

Eikä se siitä väärin toimivasta pyörätienjatkeen tukkijasta tee yhtään sen vähemmän idioottia, mutta kyllä sen pyöräilijän on vaan pirun paljon mukavempaa osata koukata takaa ohi, tietty muuta liikennettä häiritsemättä.

Tietty ainahan voi kypäräkameralla dokumentoida rikoksen ja kiikuttaa filmejä vaikka viikottain viranomaisille, jos välttämättä pitää saada oikeutta, kyllä siitä lopulta jotain tulee.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Liittynee siihen, että matkailu avartaa.

Mersuharrastajat ovat ehkä lunkeinta porukkaa jenkkiharrastajien kera, eli ei ole pipo/hikinauha liian tiukalla.

Olisihan se kiva nähdä kuinka jossain Intiassa nämä ovien availijat olisi pullottavien otsasuoniensa kanssa, kun säännöissä kyllä lukee yhtä, mutta käytäntö on aivan jotain muuta.

Esimerkiksi mäkeä alas tulevilla on oikeasti oikeus mennä ensin, vaikka niillä olisi kolmio, ei mitään toivoa selvitä ehjänä sääntökirjaa hapuilemalla, vaan pitää lukea sitä tilannetta, että hoksaa mikä paikallinen erikoisuus juuri siinä kohtaa sattuu olemaan.

Mitä aiemmin ymmärtää, että koskaan ihmiset eivät tule toimimaan täysin sääntöjen mukaan ja hylkää sen sääntöjen palvomisen, sitä aiemmin elämästä tulee muutoinkin helpompaa, tosin siinähän ei suomibyrokraattien pykälä täyty ja paniikkinappulaa hakataan yleensä jo lujaa, se on kai tätä suomikulttuuria.

Eikä se siitä väärin toimivasta pyörätienjatkeen tukkijasta tee yhtään sen vähemmän idioottia, mutta kyllä sen pyöräilijän on vaan pirun paljon mukavempaa osata koukata takaa ohi, tietty muuta liikennettä häiritsemättä.

Tietty ainahan voi kypäräkameralla dokumentoida rikoksen ja kiikuttaa filmejä vaikka viikottain viranomaisille, jos välttämättä pitää saada oikeutta, kyllä siitä lopulta jotain tulee.
    Ei siinä sitten mitään ongelmaa ole jos vähän jättää ovia auki, potkii autoja tai muuta vähemmän arvostettua. Se kun ei ole niin tarkkaa niiden sääntöjen kanssa.

Pyörätielle hitaasti eteen valuvat ovat toki mulkkuja, mutta niille nyt riittää kun näyttää peukaloa. Ne on sitten ne jotka meinaavat oikeasti tulla päälle (lue. uhkaavat henkeä) jotka ovat se ongelma johon pitää jotenkin reagoida. Sääntöjen nysväys ei siis ole se asia joka siitä tekee ongelma, ymmärrätkö?

Ei siinä sitten mitään ongelmaa ole jos vähän jättää ovia auki, potkii autoja tai muuta vähemmän arvostettua. Se kun ei ole niin tarkkaa niiden sääntöjen kanssa.

Pyörätielle hitaasti eteen valuvat ovat toki mulkkuja, mutta niille nyt riittää kun näyttää peukaloa. Ne on sitten ne jotka meinaavat oikeasti tulla päälle (lue. uhkaavat henkeä) jotka ovat se ongelma johon pitää jotenkin reagoida. Sääntöjen nysväys ei siis ole se asia joka siitä tekee ongelma, ymmärrätkö?
    Sulta taisi mennä ohi koko pointti.

Kumma juttu ettei kymmenien vuosien aikana ole mun päälle autoilijat meinanneet ajaa. Mulla tosin ei ole sellaista harhaa, että muut toimisivat sääntöjen mukaan tai edes yleistä turvallisuutta edistävästi, rakentavasta yhteishengestähän ei Suomen teillä juuri tarvitse edes haaveillakkaan vaikka se olisi niitä kaikkia sääntöjä tärkeämpää. Tiedän toki ettei sitä voi ymmärtää.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Sulta taisi mennä ohi koko pointti.

Kumma juttu ettei kymmenien vuosien aikana ole mun päälle autoilijat meinanneet ajaa. Mulla tosin ei ole sellaista harhaa, että muut toimisivat sääntöjen mukaan tai edes yleistä turvallisuutta edistävästi, rakentavasta yhteishengestähän ei Suomen teillä juuri tarvitse edes haaveillakkaan vaikka se olisi niitä kaikkia sääntöjä tärkeämpää. Tiedän toki ettei sitä voi ymmärtää.
    Olen käsittänyt että et ihan varsinaisesti kaupunkialueella asu, joten ei ole ihme että et ymmärrä ongelmaa tässä.

Luuletko että vakavia auto-pyöräilijä kolareita olisi näin vähän jos keskiverto pyöräilijä olettaisi että esimerkiksi Helsingin autoilijat ajaisivat sääntöjen mukaan? Nyt raks raks... Oho! Totta tosiaan, suurin osa taitaa juurikin olettaa että se autoilija tulee sieltä päin eikä aio väistää.

Kyllä minä pointtisi ymmärsin, mutta se herätti lähinnä hilpeyttä.

mutanaama Guest
    Hyvä cwa, en tiedä mistä olet oppisi saanut liikennesääntöihin, mutta sun liikenteenlukuesimerkkisi voit tunkea vaseliinin kanssa ihan mihin huvittaa.. Olet varmaankin sitä mieltä, että isompi on oikeassa ja että pyöräilijä väistää aina??

Ja jos tosiaan olet niin noheva, että osaat koukata ohitse, kun tilaa ei ole edessä ei takana. Niin, täällä etelässä on joskus liikenteessä kolmekin autoa kerrallaan. Ihan totta. Stongakameralla ja kypäräkameralla on tullut rikoksia tallennettua, mutta mieluummin huomautan ystävällisesti, kuin alan potkimaan. Jos kaikki nöyristelis isompien kulkuneuvojen edessä, niin ei tuosta liikenteestä tulis hittojakaan. Liikennelaki on hemmetin yksinkertainen noudattaa, ja toistaiseksi se on ollut riittävä onnettomuuksien välttämiseksi.

Olen käsittänyt että et ihan varsinaisesti kaupunkialueella asu, joten ei ole ihme että et ymmärrä ongelmaa tässä.

Luuletko että vakavia auto-pyöräilijä kolareita olisi näin vähän jos keskiverto pyöräilijä olettaisi että esimerkiksi Helsingin autoilijat ajaisivat sääntöjen mukaan? Nyt raks raks... Oho! Totta tosiaan, suurin osa taitaa juurikin olettaa että se autoilija tulee sieltä päin eikä aio väistää.

Kyllä minä pointtisi ymmärsin, mutta se herätti lähinnä hilpeyttä.
    On tullut asuttua tämän maan suurimmissa kaupungeissakin, eipä ole niissäkään ollut ongelmia, asenteesta se on kiinni.

Toisin kuin sinä, minä en pohjaa mielipiteitäni tuohon tunteellisen vöyhkään, jossa on pyöräilijät vastaan autoilijat.

Harvemmin mun on tarvinnut autoja sen kummemmin väistää, kun käyttää sitä pelisilmää niin aina löytyy tilaa.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Se on asenteesta kiinni. Eilen oltiin työkaverin kanssa hölkkälenkillä. Siinä 15 kilsan matkalla tuli useampi tilanne, jossa autoilija ei meinannut antaa suojatielle tulevalle jalankulkijalle tietä ensin. Antoi kuitenkin ja tuli vissiin pari kunnon jarrutusta. Kaveri kysyi, että meinaanko alle juosta. Vastasin, etten, mutta en myöskään lähde joka tilanteessa "joustamaan". Kerroin, että tämän tilannetajun oppii hienosti fillarilla työmatkaliikenteessä, mutta että en lähtisi lapselle samaa opettamaan. Hienosti niiasi espoolaisen audin ja bemarin keula. Ja ennen kuin alkaa autoliitto vinkumaan, kerron, että joka paikassa oli hyvä näkyvyys ja reaktioaikaa autoilijalle, vissiin vaan yllätti se jalankulkijan määrätietoisuus.
    A Gentleman will walk but never run

On tullut asuttua tämän maan suurimmissa kaupungeissakin, eipä ole niissäkään ollut ongelmia, asenteesta se on kiinni.

Toisin kuin sinä, minä en pohjaa mielipiteitäni tuohon tunteellisen vöyhkään, jossa on pyöräilijät vastaan autoilijat.

Harvemmin mun on tarvinnut autoja sen kummemmin väistää, kun käyttää sitä pelisilmää niin aina löytyy tilaa.
    Vai että oikein tunteellista möyhkää...

Et siis edelleenkään huomannut että ongelmana ei ole hengissä pysyminen tai tilan löytäminen?

Vai että oikein tunteellista möyhkää...

Et siis edelleenkään huomannut että ongelmana ei ole hengissä pysyminen tai tilan löytäminen?
    Kyllä mun mielestä se on jotain muuta kuin realismia, jos rupeaa tuntumaan siltä, että autoilijat tarkoituksella yrittäisivät ajaa yli, niin että pitää henkensä puolesta peljätä.

Bonk vaikuttaa olevan hajulla tosta kuinka se homma pelaa. Aina on tosiaan sitä tilaa löytnyt, eikä ole tarvinnut mitään sotatilaan verrattavissa olevaa taistoakaan käydä.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Kyllä mun mielestä se on jotain muuta kuin realismia, jos rupeaa tuntumaan siltä, että autoilijat tarkoituksella yrittäisivät ajaa yli, niin että pitää henkensä puolesta peljätä.

Bonk vaikuttaa olevan hajulla tosta kuinka se homma pelaa. Aina on tosiaan sitä tilaa löytnyt, eikä ole tarvinnut mitään sotatilaan verrattavissa olevaa taistoakaan käydä.
    Oletko ihan varma että lainaat oikeaa henkilöä viesteissäsi?

IncBuff Guest
    Niin milloin? 70-luvulla vai jopa 80-luvulla?

Minä en ole asunut kaupungissa pitkään, mutta tuntuu, että tämänkin tuppukylän liikenne on aika tavalla muuttunut kymmenessä vuodessa.

PK-seudusta puhumattakaan.

Tossa työmatkan varrella on kaksikin koulua, jonne lapset pitää pitkän ainakin kilometrin, ehkä kahden, matkan päästä tuoda autolla perille ovelle asti. Jos ei tarkkana ole, pääsee helposti kolaritilastoihin syyttömänä osapuolena noin kerran viikossa. Joko ei autoilija kolmion takaa oikealle kääntyessään katso oikealle kevyen liikenteen väylälle tai sitten ei vasemmalle kääntyessään enää muista, että siellä ajoradan jälkeenkin on väistettävlä. Minua eivät saa, mutta niiden pyörällä kulkevien alakoululaisten puolesta usein pelottaa. Vaan onhan se sitten kiva luokkasynttäreillä kertoa, kuinka meidän äiti tai isä ajoi naapurin Liisan tai Markon yii ihan vaan vahingossa, kun se sieltä niin yllättäen jostain ilmestyi. Niin se on vaarallista se arkipyöräily.

Jatkuvalla joustamisella ja etuajo-oikeuksista luopumisella ei kevyenliikenteen turvallisuus parane. Käy lopulta aivan päinvastoin.

Semantiikkaa, mutta pitää muistaa, ettei noilla kelveillä ole etuajo-oikeutta. Monesti risteävillä teillä on niihin nähden väistämisvelvollisuus, muttei aina.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •