-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ei muuta estettä kuin että etulimpun vaihtaminen pienempään olisi fiksumpaa. Ja kun katselet sen 11t:n rakennetta niin huomaat että se on tehty lukkorenkaan kaveriksi.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Miks et laita vaan pienempää eturatasta?
EDIT: Hidaaaaaaaas.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Kaverille laittamassa vaihteistoa kiinni, mutta ei käynytkään suoraan, ja nyt pitäisi löytää työkalu keskiölaakerin irroitukseen. Millä tän saa hitoille tuolta?
Käykö tämä, vai saako jostain edullisemmin? http://www.chainreactioncycles.com/f...ool/rp-prod689
![]()
Biltemasta tai Prismasta
Eli minusta:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...osvedin-54016/
Muut varmaan korjaa, jos olen väärässä.
Minäkin alan kallistumaan 32T:n tilalle 30T eturattaaseen tuohon yleismaasturiin jolla ajelen työmatkoja yms. nopeita maastopätkiä. 11-36 pakkana, niin se 11 kyllä ei ole ikinä loppunut kesken ( 46km/h huiput ), mutta pienemmissä nopeuksissa kaipaisi parempia välityksiä. Lisäksi normaaliin hitaaseen kaupunkiajoon saisi ehkä käyttöön paremmat välitykset keskemmältä pakkaa. Muutenkin ääripäissä ketju kulkee aika vinossa ja selvästi rullaa huonommin. Lukoilla kun pistää menemään, niin satasen kadenssi ei ole mikään ongelma.
Joo, ei siinä. Jotenkin vaan ajattelin että jos esim. suoraan valmistajalta saisi joko 11-36 tai 12-42, niin luultavasti haksahtaisi jälkimmäiseen. Hyvä pointti myös nuo 11t kolostukset. Jatketaan siis 2x9 systeemillä täpärissä
Olenko muuten vainoharhainen, jos väitän että ei ole ihan sama tuntuma, onko 32t tai 36t edessä? Ainakin 11-36 pakassa skaala 36:lla on jotenkin paremmin käytössä, vaikken kovin usein 11t:llä ajakaan paitsi maantiellä jossakin Velskolan takamailla, myötätuuleen. En osaa nyt sitä paremmin selostaa, mutta erilaiselta erikokoinen etulimppu tuntuu (ehkä)
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hinteläreisisenä miehenä tykkään 32t & 11-36 setupissa 29 täpärissä, ajo maastoa ja siirtymää. Sillä nousee pitkät ja haastavatkin mäet. Jos tykkää enemmän nousuissa pyörittää kovalla tempolla satulasta kun pitää vauhtia isommalla vaihteella, niin 30t ei varmaan ole huono vaihtoehto sekään. Maasturissa kannattaa ottaa huomioon sekin seikka että kammista seuraavana kiveen osuu ratas, 32t vähemmän herkästi kuin 36t.
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Itse ajoin pitkään 26" kiekkoisella täpärillä 11-36 pakalla jonka kaverina oli 36 eturieska. Nyt vaihdettu eteen 34 limppu. Vaihdon syyt oli että halusin nousuihin pienen avustuksen ja se että tuolla 36t etusella ei tiellä ja muilla siirtymillä tullut juuri 8 pykälää isompaa käytettyä.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Auttakaas miestä mäessä. Trekin 29" maasturista alkaa olemaan keskimmäinen ratas loppu ja mieli tekis muuttaa systeemi 1x9 tai 1x10. Mitä kaikkea tarvitaan ja mistä palikoista kannattaa tehdä? Ensimmäistä kertaa liikkeellä tälläsen muutoksen kanssa, joten kaikki vinkit on tarpeen. Kammet tällä hetkellä a- alkuista Shimanoa ja rattaat eivät ole irroitettavissa kammista. Keskiö on perus nelikantti.
Jos mä oisin sä, niin hommaisin uuden kampisarjan, siihen ns. Narrow Wide -rattaan, 10-pakan taakse (11-36) sekä Shadow+ -tyyppisen takavaihtajan ja sille liipasimen.
Muitakin vaihtoehtoja on, mutta tässä setissä on mun mielestä aika hyvä hinta/laatu-suhde.
https://www.bike-components.de/produ...dell-2014.html
https://www.bike-components.de/produ...--11-fach.html
https://www.bike-components.de/produ...0-10-fach.html
https://www.bike-components.de/produ...1&xtmcl=shadow
https://www.bike-components.de/produ...--10-fach.html
Halvin vaihtoehto on vain ostaa uudet nelikanttikammet ja ketjuohjuri.
Thanks. Tutustun aiheeseen.
Hempalla asiallinen setti. Omani on muuten samanlainen, mutta Slx-kammet ja vaihtaja. Toimii.
Memento mori
Koen tarvetta yhtyä näihin tuntemuksiin. Myös eräs reitevämpi pitkän linjan kilpakuljettajakolleega on sanonut samaa, ja ajeleekin 40T eturieskalla näitä nykypäivän 160mm keinutuoleja.
Isommalla rattaalla ketju on kauempana keskiön akselista, enempi vipuvartta, vaikka pakasta ois valittu ratas jolla välitys ois sama eturattaan koosta huolimatta. Liittyneekö tähän.
"I think a bike is a major part of anybody winning races." Steve Peat
Tätä mäkin olen pohtinut vaikka maalaisjärki sanoo, että ei kannata. Peruskoulua en juurikaan enää muista. Jalat kuitenkin sitkeesti väittää, että sinkula 34/17-rattain oli kevyempi ajaa kuin sama pyörä 32/16-rattain. Vai johtuukse sittenkin vaan siitä, että ikää tulee lisää vuodesta toiseen...
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Nyt tuleekin sitten budjettiratkaisu 1x8. Eturieska tulee olemaan melkoinen, joten työmatkatempoon ja puhtaasti kestopäällysteelle. Katotaan lisää kun osat saapuu.
Miten jos sellaisen RF:n kapea/leveän, esim 36T laittaa XT-kampiin keskelle niin minkälaiset pultit tarvitsee&mistä saa?
miku80 muokkasi tätä : 12.04.2014 at 07.55
The end of the road is just the beginning...
Täältä vähän halvemmalla RF:n omat pultit. Valitse "Aussen", eli ulompi. Nämä sopi ainakin mun SLX 10x3 kampiin keskirattaan paikalle.
https://www.bike-components.de/produ...schrauben.html
hemppa muokkasi tätä : 13.04.2014 at 10.13
Kirjanmerkit