ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 52 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 42 50 51 52 53 54 62 102 152 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.531 - 1.560 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    ... Tokihan sitä haluaisi jonkun ns. kunnolla hyvän mutta niillä on sitten kunnolla hyvä hintakin eikä 120 mm joustavaa tapered-putkista 29er keulaa tavispikalinkulla tunnu saavan edes rahalla, ja etukiekkoa ei nyt enää keulan vaihdon takia aleta päivittää.
    Hmm. eli siis 29er keula 120 mm joustolla, tapered-putkella ja pikalinkku kiinnityksellä. Sellainen löytyisi vaikka tästä (plussana vielä hyvä vaimennus, eikä hintakaan ominaisuuksiin nähden ole paha): http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod112969

Kysymys:

Mitä ja minkälaista huoltoa ja koska täytyisi tehdä vuoden 2012 Trek Superfly maasturissa olevaan FOX Float 29:n keulaan. Pyörällä ajettu n. 2500 km, joista 1500 maantiellä työmatkaa, loput metikössä. Olisin laittanut keulasta kuvan tänne mutta don´t know how!!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ticotaco Katso viesti
    Mitä ja minkälaista huoltoa ja koska täytyisi tehdä ... FOX Float 29:n keulaan.
    Öljyn (ja tiivisteiden) vaihto voisi olla paikallaan.

...Olisin laittanut keulasta kuvan tänne mutta don´t know how!!
    Se olisi ollutkin ihan tarpeetonta.

36 Fox Float tuppaa alajaloista öljyt ilmakammioon ja mtbr:stä löytyikin kattava ketju aiheesta, mutta mistä löytyy sopiva tiiviste ilmamännän vaahtorinkulan tilalle? Onko se tämä vai joku muu?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hri Katso viesti
    36 Fox Float tuppaa alajaloista öljyt ilmakammioon ja mtbr:stä löytyikin kattava ketju aiheesta, mutta mistä löytyy sopiva tiiviste ilmamännän vaahtorinkulan tilalle? Onko se tämä vai joku muu?
    Ei se ei ole tuo vaan se on tämä:
    http://activesport.co.uk/shop/articl...D036-01-052%26

R-techin nettikaupassa ei näkyny mutta sieltä oon ite sellasen hakenu. Tulee sen vaahtomuovirinkulan tilalle. Tuo linkissä oleva on 36 160mm (musta) ja vastaava sininen tulee 36 180mm.
    -Ei sen tarvii olla niin helvetin vakavaa.

http://ridingmyassoff.wordpress.com/

Ok, kiitos. Yritinkin jo soitella R-techiin, mutta taitaa käydä kauppa niin kuumana, ettei puhelimeen ennätä vastailla.

Miksi minun HV-sleeve pyörii Monarch RT3 iskarissa? Eli siis vaikka kuinka laitan klinikka tarran osoittamaan ylöspäin, niin kohta tarra on kääntynyt sivulle. Tämä ei toki tapahdu itsestään vaan pyörällä ajaessa Ei tuosta ilmiöstä tosin mitään haittaa ole.

29 markettimaasturiin tulossa kai joskus vähän parempaa keulaa, mutta miten tuon Suntourin halvimman pään keulat huolletaan. Taitaa olla perus xct

sainkin jo vastaukseni

Sanokaahan mielipiteenne Fox Van Rc2Fit 180 Kashima keulasta. Tai lähinnä siitä ,että miten paljon mulla keula paranee ja ylipäätään jousitus tasapainottuu laadullisesti
    kun meinasin päivittää nyt keulana olevan van 180 r open bath:in jossa jousto on rajattu 170 milliin samanikäiseen Rc2FIT patruunalla ja kashima pinnoitteella olevaan 180mm joustavaan malliin.
    Takanahan mulla on DHX Rc2 iskari boostvalvella joka käsittääkseni on laadukkaampi kun toi van r keula.

Olen siinä uskossa ,että tosta Fox Van Rc2Fit 180.tä ei juuri parempia 170-180 mm jousikeuloja löydy ja saan keulan erittäin edullisesti koska joutuisin kumminkin ostamaan nykyiseen keulaan rikkomani akselin joka Fox:illa maksaa tolkuttomasti. Nythän akseli tulee uuuden keulan mukana. Laskeskelin ,että päivitys tulee maksamaan minulle n.120-150 ekua kun laitan entisen keulan kiertoon.

Kai tässä nyt yrittää perustella itselleen hankintaa sekä tytöystävälle jonka mielestä se on rahan haaskausta.

Ilmakeulojakin harkitsin ,mutta kun perässä on kuitenkin yli 170mm joustoa ja tarkoitus olisi käydä ajamassa kavereiden (joilla on DH-pyörät) kanssa parkkia sekä jousikeulan huolettomuus ja tuntuma painoi vaa,an jousimalliin.
    Keula keveneekin n.30g
    - Fear is a mindkiller -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    "Sanokaahan mielipiteenne Fox Van Rc2Fit 180 Kashima keulasta. Tai lähinnä siitä ,että miten paljon mulla keula paranee ja ylipäätään jousitus tasapainottuu laadullisesti"
    Ööö, jousituksen laadullinen tasapaino, aprillipila? Tuon 180 van r keulan omistaneena sanoisin, että siitä saa jopa paremman simmittämällä kuin mitä rc2 on valmiiksi. Lisäksi huolto ja ylläpito on helppoa vaikka ihan itse. Eli tyttöystäväsi linjoilla olen, ei välttämättä järkevintä rahan käyttöä, mutta huonompiakin vaihtoehtoja löytynee
    Love me, love my bike.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wiggum Katso viesti
    Ööö, jousituksen laadullinen tasapaino, aprillipila? Tuon 180 van r keulan omistaneena sanoisin, että siitä saa jopa paremman simmittämällä kuin mitä rc2 on valmiiksi. Lisäksi huolto ja ylläpito on helppoa vaikka ihan itse. Eli tyttöystäväsi linjoilla olen, ei välttämättä järkevintä rahan käyttöä, mutta huonompiakin vaihtoehtoja löytynee
    <No ei ollut aprillipila ei.Paljon parempi ja säädettävämpi vaimennus toisessapäässä ja toisessa pelkkä rebound.....Tosi kiva ruveta shimmipakkaa muuttelemaan jossain messilän parkkipaikalla. Tosin mulla on käynyt tuuri kun o/b vani on toiminut todella hyvin ja shimmit kun tehty minulle.
    Mikshän täällä aina varoitellaan esim:spessun karvanoppa lyrikeistä ja kehotetaan ottamaan malli dh patruunalla. miks niissä ei se halpis ookaan paras. hirvee kasa prikkoja messiin kun lähtee ajamaan et voi säätää keulaa. Ainiin eihän r lyrikrissä taida edes olla shimmipakkaa.

Vakavasti en voi millään uskoa ,että vanha keula olisi parempi kun top of the line malli.Voi se jossain patikossa ollakin ,mutta entäpä jos haluaa ajaa lenkkiä, parkkia tai käydä katsastamassa vaikka minkälaisia polkuja Åressa menee. Säätömahdollisuuksien huima parantuminen kai tässä se kivoin juttu on. Pyörän jälleenmyyntiarvo myös nousee huomattavasti.
    Itsehän minä mielipiteitä kyselin ja vaikka ei ihan mieluisin tullutkaan niin hyvä ,et joku vastasi. Jos vaikka saataisiin keskustelu OEM keulojen ylivoimaisuudesta aikaiseksi.(miksi h3lvetissä se Graves ajaa aina vaan factory foxilla, eiks kukaan oo kertonut sille ,et se avoin kylpy.....)

Ihmetyttää ,että Wiggumin kaltainen kaveri pitää jousituksen tasapainoa aprillipilana. Otetaan esimerkki vaikka ,että kun olet saanut loistavan ja uskomattoman pikesi hyvään iskuun sinun sysipaska Foxin iskari pakkaa jarruttaessa kurveihin,ui liian syvällä kun tarvitset keskijouston tukea ja napakkaa potkua ulos bermistä tai vaihtoehtoisesti käyttäytyy kun rodeossa joka nypyn jälkeen. Kumpi sit muuten on tärkeempi jos jouston keskinäisellä laadukkuudella ei ole mitään väliä.?
    - Fear is a mindkiller -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    <No ei ollut aprillipila ei.Paljon parempi ja säädettävämpi vaimennus toisessapäässä ja toisessa pelkkä rebound.....Tosi kiva ruveta shimmipakkaa muuttelemaan jossain messilän parkkipaikalla. Tosin mulla on käynyt tuuri kun o/b vani on toiminut todella hyvin ja shimmit kun tehty minulle.
    Mikshän täällä aina varoitellaan esim:spessun karvanoppa lyrikeistä ja kehotetaan ottamaan malli dh patruunalla. miks niissä ei se halpis ookaan paras. hirvee kasa prikkoja messiin kun lähtee ajamaan et voi säätää keulaa. Ainiin eihän r lyrikrissä taida edes olla shimmipakkaa.

Vakavasti en voi millään uskoa ,että vanha keula olisi parempi kun top of the line malli.Voi se jossain patikossa ollakin ,mutta entäpä jos haluaa ajaa lenkkiä, parkkia tai käydä katsastamassa vaikka minkälaisia polkuja Åressa menee. Säätömahdollisuuksien huima parantuminen kai tässä se kivoin juttu on. Pyörän jälleenmyyntiarvo myös nousee huomattavasti.
    Itsehän minä mielipiteitä kyselin ja vaikka ei ihan mieluisin tullutkaan niin hyvä ,et joku vastasi. Jos vaikka saataisiin keskustelu OEM keulojen ylivoimaisuudesta aikaiseksi.(miksi h3lvetissä se Graves ajaa aina vaan factory foxilla, eiks kukaan oo kertonut sille ,et se avoin kylpy.....)

Ihmetyttää ,että Wiggumin kaltainen kaveri pitää jousituksen tasapainoa aprillipilana. Otetaan esimerkki vaikka ,että kun olet saanut loistavan ja uskomattoman pikesi hyvään iskuun sinun sysipaska Foxin iskari pakkaa jarruttaessa kurveihin,ui liian syvällä kun tarvitset keskijouston tukea ja napakkaa potkua ulos bermistä tai vaihtoehtoisesti käyttäytyy kun rodeossa joka nypyn jälkeen. Kumpi sit muuten on tärkeempi jos jouston keskinäisellä laadukkuudella ei ole mitään väliä.?
    Vaikutat erittäin lahjakkaalta vakuuttelemaan itseäsi, tässä tapauksessa uuden keulan tarpeellisuudesta.

Sitten muihin asioihin:
    • Oem-keulat saattavat olla ihan perseestä. Noita mainitsemiasi Lyrikejä en ole nähnyt, mutta Spessussa olleen vanhan Piken olen. Sisäänpäinvaimennusta hoitaa - ei mikään. Ei ollut kuin muovinen mäntä isoilla rei'illä. Vaikka Vanin vaimenninpatruuna ei ole huippu-uutuus on se kuitenkin järkevästi toteutettu.
    • Et ole nykyisessä keulassa joutunut/halunnut säätää mitään, miksi tarvisit sitten säätömahdollisuutta? Tokihan kaikenlaiset kivat säätönamiskat puhuttelevat osaa ihmisistä. Ne eivät kuitenkaan tee keulasta automaattisesti parempaa toiminnaltaan.
    • Graves varmaan ajaa sillä keulalla millä Fox sanoo
    • Edelleen oem-keuloja ei liene puolusteltu. Vania en pidä sellaisena.
    • Eikö siinä sun keulassa ollut ne simmitykset sulle kohdillaan, joten eikö se tasapainokin ole kohdillaan?
    • Wiggumin takaiskari ei sukella eikä pakkaudu.

Jousituksen pienet kysymykset

No kun minä olen halunnut vanin kashimalla ja rc2 patriunalla jo pitkään. Uskon myos ,et pyöräni jälleenmyyntiarvo nousee enemmän kun minä menetän myytyäni vanhan keulan. Olen laittanut yhden loivennuspuslan. 180mm keula korjaisi keskiön korkeuden ennalleen ja loiventaisi keulakulmaa nykyisestä 55'8 asteesta hitusen. Jos olisin järkevä hommaisin 170mm joustavan ilmakeulan koska ajan enimmäkseen lenkkiä jajolloin pyörän paino tippuisi n. 700-800g. Pitäs oikeastaan ottaa selvää mikä 160mm 27,5 piken a-c on verrattuna 180 vaniin. Tai sit seuraavaksi vaan DHX RC 4 kehiin ja voidaan ruveta puhumaan jo pyörästä. Kärkevä vastaus Wiggumille johtui osittain myös murtuneen ranteen tuomasta v. Tutuksesta.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    - Fear is a mindkiller -

Jos hyvään hintaan saat rc2 vanin, niin osta ihmeessä pois. Toi 170mm van open bath on ihan ok, mutta kyllä rc2 on silti parempi, vaikka kummatkin ovat hyviä. Itselläni oli just spessun enska expert evossa toi open bath ja tykkäsin, mutta nykynen rc2 van fit on vaan parempi(lähinnä herkempi), eikä paluuta ob keulaan ole. Toisaalta ajan high ja low speed compression täysin auki, eli käytännössä niistä ei ole mitään konkreettista hyötyä mulle. Silti kashima on kashima(bling blingiä) ja jälleenmyyntiarvo tosiaan nousee.

Tuo sun mainitsema rc2-->rc4 olisi silti paljon hyödyllisempi parannus kun keulan vaihto. Rc2 pohjailee miten sattuu, on tietenkin herkkä mutta isommissa iskuissa lyö koko jouston läpi, ainakin niin se teki itsellä, vaikka oli 100lbs ''liian jäykkä'' jousi omassa enskassa. Rc4 iskarissa on tietenkin ne high ja low speed compression säädöt, mutta myös bottom out säätö, joka on todella hyödyllinen, ja joka puuttuu rc kakkosesta.
    makp muokkasi tätä : 05.04.2014 at 05.34

Jousituksen pienet kysymykset

Mulla on bottom out omassa RC 2;sa on Boostbvalve jota säädellään ilmanpaineella 125-200psi. Se2012 evon rc2 on saanut ominaisuuksia rc4 ta jakyllähän toi toimiikin lyö ilmaa ja kompressioo niin perä ei lyö läpi niin herkästi. Jaa~a. Markus f-osan )tarjoutui modaamaan siihen ilma isksrin ja sit heittäs vaikka X-fusionin 170millizsen siihen niin sehän ois 12+ kg pyörä mut se vaatis jo paalua ja paljon.

Kyllä taitaa yks ilmavehje riittää. Jousipyöriss on kiva et tietää et toimii.

Sent from my iPhone using Tapatalill
    syklopaatti muokkasi tätä : 05.04.2014 at 06.44
    - Fear is a mindkiller -

Joo, on rc4 kanssa toi boostvalve säätö, se on silti eri kuin bottom out säätö. Boostvalve vaikuttaa koko matkalta, ja loppua kohden tietenkin ''jäykistyy'' enemmän koska ilma joutuu pienempään tilaan. Bottom out aiheuttaa progressiivisuutta vain loppujoustoon, jolloin alku ja keskijoustoon ei tule muutoksia, kuten boostvalven kanssa.

Minulla oli niin vahva tuntuma ,et siitä ,12 evon rc2:ta löytyy se bottom out et piti kattoo ja olihan siinä. Fox on varmaan speksannut jonkun erikoiserän spessulle jos moista ei tavan rc2:ta löydy.Hyvä vaan. http://www.specialized.com/us/en/bik...rtevo#features
    - Fear is a mindkiller -

Juu, oli kyseinen pyörä 1.5vuoden ajan. En vaan käsitä miten kyseinen bottom out toimii(tai mistä sitä säädetään) koska ilmanpaineella säädetään tosiaan koko jouston jäykkyyttä(kai se sit se on?), toisinkun rc4 jossa on erikseen ilmanpaine sekä tuo bottom out nappula jota voi pyöritellä, ja joka vaikuttaa vain loppujouston progressiivisuuteen. No oli miten oli, turhaa vaihdella jos on tyytyväinen.

Kyselisin porukan näkemystä seuraavaan. Kolme kesää ajettu Merida One-Twenty hiilikuitutäpäri, takaiskarina DT Swiss. Olen huomannut viime syksystä (?) alkaen että kun nostaa runkoa vaakaputken ja satulaputken juuresta, eli takapyörää ilmaan, niin takaiskarin molemmissa päissä tuntuu pientä klappia. Vaihdoin iskarin keraamiset kiinnityspuslat, ei auttanut. Nyt huomasin että väljä onkin kiinnitystapin ja runkon/rockerin metallisten puslien välissä. Noita puslia ei pysty vaihtamaan, ainakaan itse.

Kyselin asiaa Meridan tekniikkakeskuksesta (Saksa ?) pienen videoklipin kanssa jossa heiluttelin tappia puslan välissä, ilman iskaria. Kaveri lähetti vastaavan klipin takaisin ja sanoi että siinä rungossa ei ole ainakaan klappia. Kehotti kokeilemaan iskaria jossain samanlaisessa rungossa, mutta mistä pirusta sellaisia nyt saisi.

Siksi kysynkin, että miten on, kun nostatte fillaria satulasta, niin tuntuuko klappia (ei johdu satulatolpasta). Ei tämä nyt ajoa haittaa mitenkään ja ajossa ei edes tunne tätä, mutta jäi vai asia vaivaamaan.

Linkissä täysin samanlainen pyörä: http://www.bikeradar.com/gallery/art...eacto-29186/1/

Pura pyörä, tarkista laakerit ja kiinnityspultit ja mutterit, samalla tulee tarkistettua jos siellä on joku laakeri siirtynyt tuonpuoleiseen.

Pelkästään iskarin irroituksella ja linkuston heilutuksella ei välttämättä huomaa hajonneita laakereita, kokemusta on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ikämies Katso viesti
    Kyselisin porukan näkemystä seuraavaan. Kolme kesää ajettu Merida One-Twenty hiilikuitutäpäri, takaiskarina DT Swiss. Olen huomannut viime syksystä (?) alkaen että kun nostaa runkoa vaakaputken ja satulaputken juuresta, eli takapyörää ilmaan, niin takaiskarin molemmissa päissä tuntuu pientä klappia. Vaihdoin iskarin keraamiset kiinnityspuslat, ei auttanut. Nyt huomasin että väljä onkin kiinnitystapin ja runkon/rockerin metallisten puslien välissä. Noita puslia ei pysty vaihtamaan, ainakaan itse.

Kyselin asiaa Meridan tekniikkakeskuksesta (Saksa ?) pienen videoklipin kanssa jossa heiluttelin tappia puslan välissä, ilman iskaria. Kaveri lähetti vastaavan klipin takaisin ja sanoi että siinä rungossa ei ole ainakaan klappia. Kehotti kokeilemaan iskaria jossain samanlaisessa rungossa, mutta mistä pirusta sellaisia nyt saisi.

Siksi kysynkin, että miten on, kun nostatte fillaria satulasta, niin tuntuuko klappia (ei johdu satulatolpasta). Ei tämä nyt ajoa haittaa mitenkään ja ajossa ei edes tunne tätä, mutta jäi vai asia vaivaamaan.

Linkissä täysin samanlainen pyörä: http://www.bikeradar.com/gallery/art...eacto-29186/1/
    Mulla oli ainakin omassa täpärissä laakerien uusimis aika kun tuon samaisen vaivan huomasin. Jos siis olet iskarin liukulaakerit ja redut vaihtanut jo uusiin. Oletko vaihtanut vaseliineja linkuston laakereihin tuon kolmen vuoden aikana kertaakaan? Jos et nii aika varmaan ovat entiset. Tietysti voi olla joku löystynyt linkuston akselikin vaan. Niiku Sakuvaan tuossa kirjottiki eli purkamaan ja tutkimaan.

PS: Jos työkalut pysyy käsissä ja uskallusta on nii aivan varmana pystyt itse vaihtamaan uudet laakerit.

Iskarin pään linkuston pitää pyöriä iskarin puslan kautta, mutta jos se on huonosti kiristetty, niin pyörii se muualta, esim. päistä, ja kuluu. Jos näin on päässyt tapahtumaan, niin ei varmaan muu auta, kuin kiristää todella tiukkaan tai sitten vaihtaa kuluneita osia. Eihän iskarin päissä mitään kuulalaakereita ole, vaan ne puslat.

Ei niin, mutta kysyttiinkin mistä pystyvälys voi tulla, se voi tulla loppuunajetuista laakereista/linkuston akseleista.

Linkustoa en ole purkanut, pultit ovat kyllä kireällä. Vaseliinit ovat alkuperäiset, joten pitääkin seuraavaksi purkaa linkustot ja laittaa uudet vaseliinit. Iskari on kiristetty oikeaan momenttiin. En kylläkään ole huoltanut iskaria vielä kertaakaan (3 v. vanha). Pitää tehdä myös se seuraavaksi, en tiedä paraneeko tällä huoltopaketilla laitetaan tilaukseen. Tosin kun kädellä kokeilee, niin iskarissa ei tunnu klappia sen rungon ja liukuputken välillä. Sormella kokeillen klappi tuntuu juuri iskarin ylä- ja alakiinnityksissä.

Joo, iskarin päissä ei ole mitään kuulalaakereita, ainoastaan molemmissa päissä kaksi keraamista liukupuslaa jonka läpi pultti menee. Ja samainen pultti menee läpi vielä rungon ja rockerilinkun metallisten puslien läpi ja joiden väljyyttä epäilin syylliseksi. Noita metallipuslia ei kyllä pysty järkevästi vaihtamaan. Ne on jotenkin liimattu tai paistettu kiinteästi hiilikuiturunkoon. Tosin voisihan joku seppä saada porattua ja asennettua uudet ohutseinäiset puslat nykyisten "päälle". Mutta Merida tekniikan vastaus oli että jos rockerin puslissa on väljää - osta uusi. Alapää olisikin sitten kalliimpi juttu - uusi runko. Mutta noihin en koske kun näin Meridan videossa samanlaisen klapin kuin itsellänikin on, eli "kuulunee asiaan".

Fillari on nyt purettuna matkalaukussa ja odottaa Espanjan reissua. Tarkoituksella en alkanut purkamaan nyt enempää, ettei pyörä olisi jäänyt telakalle osien puutteen tms. vuoksi.

Kiitos vinkeistä.

Tarkennan vielä aiempaa sanomistani. Iskarin päissä on liikkuvat "pallolaakerit", joiden molemmin puolin nuo keraamiset liukupuslat on puristuksissa. Läpipultti menee tämän yhdistelmän läpi, mutta ei ole kiinni pallolaakerin pesässä. Noissa pallolaakereissa, jotka on vaihdettavia, ei tuntunut väljää.

Tosin voisihan joku seppä saada porattua ja asennettua uudet ohutseinäiset puslat nykyisten "päälle".
    Pienet raot voi tiivistää ruuvilukitteella.

Keulana Rock Shox Revelation RL Solo Air 29, Taper, QR15 ja kysymys rebound dampingistä. Tuossa ei ole ollenkaan stoppareita vaan nuppi pyörii loputtomiin kumpaankin suuntaan. Missään manarissakaan ei mainita montako pykälää tuo säätöalue on. Onko kellään tietoa?

Onhan potikka varmasti työnnetty pohjaan asti?

On pohjassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •