Jotenkin musta tuntuu, että tuollakin koiralla oli enempi vähempi hauskaa. Tuskin se muuten olisi seurannut. Haukkua räksytti kimeästi 20 cm päässä jalasta hitaammilla nopeuksilla, joten ei ollut tunkemassa itseänsä pinnojen väliin, eikä myöskään kampea pyörittävän jalan tielle.
Ainoa, jolla ei kuulostanut olevan niin kivaa oli omistaja, joka tuloksetta koitti epätoivoissaan huutaa koiraansa takaisin![]()
V*ttu oikeesti, vois ihmiset ottaa aamulla lääkkensä tai pitää ne hullut sekopäät siellä suljetulla osastolla kahleissa perkle!!
Tänään joku kaheli yritti tahalleen kiilata mua pyörällään liikenteenjakajaa päin!
Lähin Koulukadun abc:n liikennevaloista ylittämään tietä, kunnes takaa vasemmalta (ajoin aivan oikeaa laitaa) joku tuli kohti, soitin kelloa, ei reaktiota, tuli jo hipoen jolloin katsoin että kohta tärähtää liikenteenjakajaan ja polkaisin lisää vauhtia ja kerkesin tehdä väistöliikkeen hänen pyöränsä edestä.
Kerkesin huutaa vaan "mitä h*lvettiä sä oikeen puuhaat???!!" kun tyyppi lähti toiseen suuntaan
Ja todellakin, hän ei väistänyt ketään toista, koska niissä liikennevaloissa ei ollut kuin me kaks.
Oikeesti ihan sairasta tuollainen, että pitää oma k*sipäisyyttään vaarantaa muita!!!
Aamun työmatkalla kevlillä sipas kevytmoottoripyörä 60-70km/h vauhtia ohi. Pari kilometrii myöhemmin ärtyneen näköinen rouva farkkuvolvossa oli oikomassa kevlin kautta liikenneympyrään.
Turvallista matkaa ja silleesti.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
#fillarifoorumi @ ircnet. Foorumin seuraajien ja pyöräilystä kiinnostuneiden epävirallinen keskustelukanava, tervetuloa juttelemaan
Eilen Kauniaisissa bussikuski unohti tai ei välittänyt väistämisvelvollisuudestaan liikenneympyrästä poistuessa ja tänään sitten Leppävaarassa Xerox:n parkkipaikalta tulleelta autokuskilta oli ilmeisesti niska jäänyt jumiin ja katsoi vain vasemmalle kun oli kääntymässä oikealle ja ajoi suoraan eteen kun olin metrin päässä.
Kuten siinä mainoksessakin nuohoojaa "ärsyttää" kun kaikki ei vaan ole yhtä hyviä kuskeja kun mä.
¨¨
Tänään ajelin kotia töistä ja ohitin yhden entisen kilpapyöräilijän ( lyhyt, silmälasit, muistaakseni nimi on Juha) poikansa kanssa oli ilmeisesti menossa sählyharjoituksiin ( selässä oli mailanmuotoinen pussukka). Ne kuitenkin tuli sitten vielä ohitte, ja kiilasi eteen - vain pysähtyäkseen ihan eteen pyörät poikittain liikennevaloristeykseen.
Piruvie. Tosi kohteliasta ja hyvää tapakasvatusta. Vanhat tädit pitää ohittaa ja kiilata eteen.
Vähän tuli pöljäiltyä. Ydinkeskustassa oli joku jantteri pujotellut fiestansa kevlille parkkiin ja kun se siitä oli ulos kömpimässä en malttanutta olla kysymättä että onko siinä joku parkkipaikka. En minä tiedä, oliko sillä ehkä takakontissa jotain romua kuskattavana vai mikä oli homman nimi kun en enempää viitsinyt jäädä vinoilemaan. Ihmetytti vaan kun siinä olisi ollut noin puolentoista metrin päässä kadun laidassa vapaita parkkiruutujakin. Jos ei halua laittaa rahaa mittariin niin kiekkopaikkoja olisi ollut noin 50 metrin päässä ja vapaita kadunlaitojakin sadan metrin etäisyydellä..
Piti googlemapsista tarkistella että onhan se varmasti kevli ennen kuin urputtaa ja kas, mitä löytyi samalta kohdalta!https://www.google.fi/maps/@61.68658...BGYJr4imzw!2e0
Samalla lenkillä tuli todistettua erään pidempään elämästä nauttineen rouvan muistin lyhyyttä (noin 20 sekuntia). Rouva liittyi parkkihallista kadulle kevlin ylittäen ja selkeästikin näki minut kun laskettelin kävelyvauhtia lyhyen matkan päässä samaan suuntaan mäkeä alaspäin. Katu jatkuu muutaman kymmentä metriä alaspäin liikennevaloihin, joista rouva aikoi jatkaa oikealle. Valot oli punaisella, joten ehdin itsekin himmailla lähes risteykseen kunnes vaihtui vihreälle. Rouva väisti suojatie/jatketta ylittävät jalankulkijat ja töytäisi menemään. Jotenkin arvasin tapahtumien todennäköisen kulun joten jarruttelinkin koko matkan (melko jyrkkä mäki) etten joutuisi törmäyskurssille. Rouva muisti kuin muistikin juuri siinä jatkeen kohdalla vielä vilkaista oikealle. Jos ei olisi ollut niin jyrkkä mäki että piti molemmin käsin jarrutella niin olisin heiluttanut iloisesti että terve taas.Eipä tuosta mitään pulttia tarvinnut ottaa, mutta vähemmällä ennakoinnilla olisi ollut vaaran paikka.
Munarello muokkasi tätä : 09.04.2014 at 16.18
Kauden eka kolari tuli sitten koettua tänään, kun kihnuttelin Kangasalan suunnasta kohti Tamperetta Kangasalantietä pitkin. Kolmion takana Auertiellä pysähdyksissä ollut auto lähti sitten yllättäen liikkeelle, kun olin jo auton edessä. Onneksi autonpuoleinen poljin oli yläasennossa ja aika syvälle puskurin muoveihin se porautuikin. Ja vielä enemmän muovinpalasia lensi, kun sen hätäpäissäni survasin pois auton sisuksista. No, onneksi kai tuollaiset auton muoviosat ovat halpaa tavaraa. Itselleni saati hybridinpaskalleni ei käynyt mitään. Olisi siinä ollut jalkapöydän tai säären murtumiin hyvät mahdollisuudet.
Myönsi vielä autoilija, ettei katsellut sitten yhtään tulosuuntaani.
^ Soititko poliisit paikalle?
En soittanut. Eiköhän puskurin vaihtaminen kurita sen verran kuskin lompakkoa, että osaa tästedes varoa.
Kannattaa ne poliisit silti soittaa aina kun kolahtaa. Jos vaikka vähän myöhemmin huomaa jotain paikkaa kolottavan tuon tapahtuman seurauksena, niin on mahdollisten hoitojen korvaaja tiedossa. Lisäksi tapahtuneesta jäisi merkintä edes johonkin onnettomuustilastoon, mistä voi olla hyötyä joko liikenneväylien suunnittelussa tai poliisien määrärahoja arvottaessa.
^komps. Pitäähän se kuski puhalluttaakin.
Poliisin omat ohjeetkin taitaa olla, että jos syyllisestä ei ole epäselvää, on todistajia ja merkittäviä vahinkoja ei ole tapahtunut niin heitä ei paikalle tarvita. Itse täräytin kolarin viime syksynä, pyötään tuli vauroita ja autoonkin jonkin verran - ei kuitenkaan ollut epäselvää syyllisestä ja kaksi todistajaakin sattui paikalle niin en nähnyt tarpeelliseksi vaatia poliiseja paikalle. Minun tapauksessa autoilijan vakuutusyhtiö maksoi pyörän vahingot (reilu 600 eur) ja olisi maksanut lääkäri (jne) käynnitkin vaikka poliisit ei paikalla käyneetkään. Mun tapauksessa kyseessä oli työmatka niin poikkesin työterveydessä, että vahinko tuli firman omiin tilastoihin kirjatuksi.
www.kaupinkanuunat.net
Olitko nyt liikenteessä pyödällä vai pyörällä?![]()
Älä viitsi saivarrella! Sillä on flunssa ja nokka tukossa!
Olen tässä pohtinut, en ole varma olenko seuraavaa mieltä, mutta heitän foorumin tuomareille pureskeltavaksi:
Läheltä piti-tilanteet, joissa olisi voinut käydä hassusti, kannattaisi ilmoittaa poliisille. Tällä hetkellä ne eivät näy missään tilastoissa vai olenko aivan väärässä? Jos ja kun autoilla töpeksijät saavat sakkoja, niin liikennekulttuuri voi muuttua. Jollei porkkanalla, niin piiskalla sitten.
Kuulun itse siihen ryhmään, jonka mielestä poliisi on syytä saada paikalle, aina. Ei olisi nimittäin ensimäinen kerta kun selvä kertomus muuttuu ajan kuluessa syytöntä pyöräilijää syyttäväksi ja tältä vaaditaan korvauksia. Sivullisista todistajista ei voi olla koskaan aivan varma. Aikaahan siinä poliisin saapumisessa kuluu lähes poikkeuksetta, mutta sekin lienee hyvä muistutus tarkan havainnoinnin tärkeydestä. Olen itse sitä mieltä, että kyllä se kiire loppuu siihen kolariin, mutta toivottavasti ei lopullisesti![]()
Millaisia luokkia tuohon tilastoon sitten tulisi?
1) Autoilija ajoi pyöräilijän eteen kolmion takaa ja alaluokat "hyvin törkeästi", "keskitörkeästi" ja "lievästi".
2) Pyöräilijän mielestä auto ohitti hänet liian läheltä, alaluokat "hihaa hipoen", "puolen metrin päästä" ja "aika läheltä kumminkin".
3-313) Vaikka mitä
Tarkoittaako Halloo halloo, että poliisin pitäisi sakottaa autoilijoita, jos pyöräilijä tekee poliisille ilmoituksen jostakin yllä olevista kohdista 1-313? Voisiko tuota laajentaa niin, että kun joku ajaa minusta motarilla ohi ylinopeutta, pistän rekkarin muistiin, soitan poliisille ja arvioin että "ainakin sataaneljääkymppiä meni" ja poliisi lähettää postissa hurjastelijalle sakkolapun?
Käyhän se noinkin, mutta kun meitä jo valvoo Isoveli, pitäisikö kansalaisten entisen Itä-Saksan malliin kytätä vielä toisiaankin? Siltä tuo minusta vähän kuulostaa.
Luulen, että liikennekulttuurin kehittämiseen on - tai ainakin pitäisi olla - parempiakin keinoja.
^ Kun en tiedä. Pohdin ja pyörittelen eri vaihtoehtoja pyrkimyksenä saada ratin taakse uutta liikennekulttuuria.
Missä menee raja? Millaisissa tapauksissa virkavalta kannattaa pyytää paikalle?
Pyöriin myös rekkarit niin voi ne ajoradalla lain vastaisesti ajavat succisporukatkin käräyttää poliisille. Ehkä se kulttuuri siitä sitten sakkojen myötä muuttuu.
Vastustan. Rekisterikilpi pilaa mun pyörän airotynaamisen efektin ja pudottaa keskinopeutta ainakin kahdella kilometrillä tuntia kohden.![]()
Ajelin tänään töistä kotiin Porvoonkatua Viipurinkadun suuntaan sen verran reunasta, ettei matka pysähdy mahdollisesti aukeavaan auton oveen. Tossa kohtaa sitten takana kuumotellut henkilöauto yritti ohittaa vasemmalta. Vain hetken myöhemmin samainen auto yritti tossa kohtaa ohittaa oikealta, jonka seurauksena suojatietä kävellyt taksikuski joutui ottamaan juoksuaskelia. Onneksi auto älysi kuitenkin pysyä takanani ja pääsin turvallisesti jatkamaan Porvoonkatua alas. Oli sen verran kuumottava tilanne, että piti pysähtyä hetkeksi rauhoittelemaan itseäni.
TMB:ssa (työmatkabingo) rasti ruutuun, jossa on kuva keskellä KLV:ää kävelevästä henkilöstä kahden koiran kanssa ja ne koirat ovat flexien päässä, toinen vasemmassa ojassa, toinen oikeassa.
Silloin, kun syyllisyydestä ei päästä yksimielisyyteen, vastapuolena on ulkomaalainen kaveri tai tapaukseen liittyy jotain muuta epäilyttävää, esim epäilys rattijuopoudesta tai kuskilla ei ole papereita.
Selkeissä tapauksissa tehdään paperi, jossa kuvataan tapaus lyhyesti ja syyllinen myöntää syyllisyytensä. Nimet alle ja homma on selvä. Pyörällä ei tietysti tule kannettua mukana sellaista tavaramäärää kuin autolla, mutta vahinkoilmoituslomakkeen ehkä voisi johonkin paketoida.
https://www.pohjola.fi/loso/107037e.pdf
Läheltä piti-tapauksiin ei poliisia kannata soittaa, koska niillä on muutakin tekemistä. Kun edes konkreettiset pyörävarkaudet ei kiinnosta, kuinka nämä sitten voisi kiinnostaa. Ja miten vastapuolen saa edes pysymään paikalla, kun laki ei siihen velvoita.
Viikko sitten aamulenkillä tuli mieleeni yksi juttu, jota voisi kokeilla. Lähdin pimeässä, mutta matkalla päivä valkeni ja kotiin palatessani huomasin valon edelleen olevan päällä. Moottoripyöräilijät ajavat usein pitkillä valoilla siksi, että autoilijat havaitsisivat nämä paremmin. Olisiko polkupyörälläkin lampun käytöstä hyötyä päivällä? Ei siihen tarvita 1000 lumenia suoraan vastapuolen silmään suunnattuna, vaan ihan tavanomainen ledilamppu oikein suunnattuna sekin voisi parantaa pyörän havaittavuutta.
Tästä varmaan syntyy taas paskamyrsky, mutta vaikka palstan polkijoista "suurin" osa ovat päteviä ja homman osaavia tuolla liikenteessä niin onhan tuolla paljon sellaisia pyöräilijöitäkin, että ei prkl! Eilen kun sain jätte hyvän idean ja juoksin työmatkat niin 70% takaa ohiajavista pyöräilijöistä ohittivat minut hihaa hipoen vaikka juoksin klv:n ulkopuolella pehmeemmän alustan takia. ts. klv:lle mahtuu hyvin sijoitettuna 4 pyöräilijää rinnakkain niin pitää tyhjälläkin tiellä ohittaa sillai, että rupes oikein ahdistaan. Varmaan sama fiilis ku auto tulee liian läheltä. Tossa kun olisi ollut epätasainen kohta ja olisin joutunut ottamaan sivuaskeleen niin olis kolahtanut pyöräilijän kanssa.
Tähän samaan vielä lisään sen, että tänään kävelin klv:n oikeaa reunaa risteysalueelle niin vastaantuleva pyöräilijä ei vissiin halunnut ajaa kynnystä vaan yritti väkisin tunkea pyöräänsä menosuuntaansa nähden vasempaan reunaa, jossa hän olisi päässyt pientareen kautta hiekkaa pitkin "pehmeämmin" alas ajoradalle. Nooh, minähän siinä sit just kävelin niin töks! Ohjaustankojan se minua käsivarteen tökkäisi, vauhtia oli sen verran paljon, että töytäisy ei pysäyttänyt emäntää vaan lähinnä aiheutti pyörälle heittelehtimistä. Tämän jälkeen emäntä noituen jatkoi matkaa!! Siis mitä vitua? Ajoi sen takia päälle, että ei viitsinyt hybridillä max3cm pudotusta ottaa vastaan? Täällä me sit haukutaan kaikki muut tiellä liikkujat..
Tuosta valon käyttämisestä päivällä en nyt tiedä, mutta auttaisi huomattavasti jos porukka ottais päälleen jotain vähän pirteempää kuin sen synkimmän mustan ajopuvun.
- koittakaapas laskea vastaantulevien pyöräilijöiden vaatteiden värin, ja oman sitten peilistä kotona, ja kertokaa täällä että montako prosenttia oli kirkkailla/huomioväreillä liikkeellä.
T. Simo
Kirjanmerkit