Alkujaan tämän lähetti
CwA
Vapaalla rullailu / pieni hidastaminen yleensä toimii, kovalla kadenssilla ja jos vielä kiihdyttää, niin siinähän koiraa luulee heti saaliiksi ja varmasti seuraa.
Itse olen yleensä pysähtynyt jos tulevat lähelle, ettei jää tassu pinnojen väliin, siinä sitten rekku muutaman sekunnin nuuskii ja olen sitten tokaissut, että nyt on uteliaisuus tyydytetty, jatkanpa matkaa ja sinä jäät tähän. Eivät ole seuranneet.
Koiran potkiminen on osapuilleen yhtä järkevää kuin hyttysen oikeuteen haastaminen menetetyistä yöunista.
Jos koira on selvästi agressiiviinen, niin silloin pysähtyminen ja pitää pyörän itsensä ja koiran välissä, mono voi tarjota jos ei halua muutamaan viikkoon kävellä, pätee etenkin isompiin. Osapuilleen jokainen koiranomistaja on jossain vaiheessa sanonut koiralle topakammin EI, tuppaa pysäyttämään koiran toiminnan ainakin hetkeksi, kun menee vähän pasmat sekaisin.
Koirille nyt yleensäkkin ihminen on korkeammalla hierarkiassa ja jopa kouluttamaton perhekoira ymmärtää jonkin verran kun painokkaasti vaan kieltää. Jos taas nostaa kadenssia ja ajaa vauhdilla, niin ei ole ihminen vaan joku kumma saalis, jota on kiva jahdata, jos vaikka alkaisi leikkimään, kun vähän näykkäisee.
Koira kun puree, niin se on ihan jotain muuta kuin pieni näykkäisy, siinä on reikiä jalassa/kädessä vaikka olisi pienikin koira.
Jos joutuu pyörän taa turvaan ja koira vaan yrittää päälle, niin voi olla ihan sairas yksilö, silloin ei ole paljoa tehtävissä kun huutaa kovasti ja kääntelee pyörää koko ajan koiran tielle, niin ettei se pääsisi pyörän ohi. Voi kokeilla myös pyörää tömisyttää ja lähestyä koiraa, pitäen pyörän koiran ja itsensä välissä, sairainkin koira kunninoittaa kokoa ja kun osoittaa lähestymällä, ettei tämä saalis pelkää, niin voi saada koiran vähän enemmän empimään.
Koira on nopeampi kuin ihminen, jos se haluaa purra ja potkii tai yrittää huitoa, niin se nappaa kyllä kiinni ja reijittää jäsenen nopeammin kuin ihmisen ajatusprosessi kerkeää tajuamaan, että se aikoo purra. Siksikin on tosi huono tuo potkiminen, toimii vain arkojen pienien koirien osalta hätistelynä, mutta aika mulkun maineen siinä pyöräilijä saa ja koirallekkin tulee traumoja ja voi alkaa puremaan sitten pyöräilijöitä.
Monille täällä suosittelen lämpimästi ihan tutustumaan kuinka eläimet oikein käyttäytyy ja miksi ne siten käyttäytyvät kuin käyttäytyvät, kumminkin eläimiä aina on ja joskus voi tulla se tilanne, että siitä tiedosta on merkittävää etua.
Kumminkin tuo vapaana juoksevankin koiran kohtaaminen on enemmän taktiikkaa kuin mitään muuta, mutta toki jos kaikki muut ovat vain tiellä ja elukatkin vaan haittaavat, itsellä on oikeus ja muiden pitää MINUN oikeuden tieltä väistyä, niin siihen asennevammaan nyt ei taida auttaa muu kuin jonkinlainen keskusteluterapia, sen verran pahasti siinä on elämänarvot pielessä, että varmasti moisesta asennevamman korjauksesta saisi paljon rikkautta ja iloa elämään.
Kirjanmerkit