Taatusti ajaa jos vaan et lähde keventelylevyillä sitä tavoittelemaan. Ja ettei vanteen painoa yritä liikaa minimoida jottei mene solmuun.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Taatusti ajaa jos vaan et lähde keventelylevyillä sitä tavoittelemaan. Ja ettei vanteen painoa yritä liikaa minimoida jottei mene solmuun.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Hyvä kuulla! Edellinen (ja entinen) vannejarrullinen takakiekkoni ei mennyt solmuun, mutta jarrupinnasta lähti mukava soiro omille teilleen ennen kuin puhkaisi sisurin. Sain säikäytettyä itseni lisäksi bussipysäkillisen ihmisiä kun yritin nuukailla ajamalla vanteen "loppuun asti".
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Mulla on kokemusta cc-pyörästä vannejarruilla, ajettu 12,5 tkm ja alkaa olla jarrupinnat loppu, sekä yhdestä hybridistä ja maasturista joissa levyjarrut. Olen tullut siihen tulokseen että levyjarrut ovat ehdottomat, varsinkin jos haluaa pysähtyä, ajaa ympäri vuoden kaikessa säässä ja kurassa. Kuluuhan ne levyt ja jarrupalat niissäkin, mutta eipä mene kiekot uusiksi niin usein (joka voi tietysti olla joillekin toivottavaakin).
Levyjarrujen merkittävä etu on myös se, että kun kiekko tuhoutuu ajossa niin jarrut toimivat silti.
Vanteissa on eroja, samoin jarrupaloissa. Mavicin Maxtal-vanteet kuluu huomattavasti hitaammin kuin monet muut ja esimerkiksi Swissstopin vihreät palat, joissa ei ole vannetta hiovia ainesosia, hidastavat vanteiden kulumista myös. Ja sitten vielä, kun lopettaa turhan jarruttelun, niin menee se 20 000 km yksillä vanteilla![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
varmaan jos kesällä kuivalla tai pakkasella jarruttaa niin vanteet kestää pitempää mutta auta armias jos rospuutto pyörällä täytyy ajaa kurahiekkasuolaliejussa niin ei vanteen ikää pidennä
Näinkö niillä crossareilla ajetaan?
http://youtu.be/OgoY3T3crZc
Juuri näin, turhaa jarruttamista tulee välttää. Jarruttelu ja jarrulla slaidailu kuului brassailuun nuorempana....
Kokeilkaa joskus irrottaa vaijerit länkistä ja lähtekää ajaan pieni korttelin kierros....
nopeesti huomaa että kyllä jonkinlaiset jarrut tarvii olla... edes huonot
Maantiellä yksin ajaessa pärjää keskustan ohitettua ilman, mutta vaaratilanteissa ne ovat siltikin ihan hyödylliset. Toisaalta ei cyclocrossilla maantiellä ajeta ainakaan pääosin, joten vähän ohi aiheen...
nopeesti tulee mieleen Sasintie jossa lasketaan jyrkkää alamäkee tienhaaraan ja kyllä tilanne on päällä maantiepyörällä jos ei mitään hidastimia oo... erittäin suosittu maantie reitti ja tosta kohtaa tulee sata metriä nousua kun lähtee Sasintietä
http://www.fonecta.fi/s/1Z1V
Tarvii päästä ajamaan tuo tänä kesänä, enpä ole ajellut. Luhalahteen tulee Tampereelta ajettua usein ja Tampereen ja Ylöjärven keskustojen jälkeen harvoin tarvitsee koskea jarruihin ollenkaan. Mutta itse ajan jarruilla enkä jarruttomuutta kenellekään suosittele
http://www.fonecta.fi/s/1Z1h
nyt menee ohi aiheesta komeesti mutta tuolla kävin kerran heittämässä u-käännöksen ja Luhalahden tiellä oli mäkee mutta ei tainut semmosta jarrumäkee olla koko pätkällä
Tuollaista se on meininki välillä meidänkin kevleillä! Laskinpa eilen väärin, mistä pahoitteluni. Ostin eilen "vasta" kolmannet kovan käytön kiekot. Kilometrit eli n. 20k km stemmaa, mutta muutaman tonnin olen ajellut myös maantiekiekoilla. Aksiumeille tuli siis käyttökilometrejä n. 8000/kiekkopari.
Mutta kun painoa on lähes 100 kg ja aggressiivinen ajotyyli, niin veronsa se vie. Jarruja on pakko käytellä paljon, kun ei halua jäädä oikealla kääntyvien autojen alle eikä viedä Mustia mennessään. Paloina minulla on ollut milloin mitäkin, viimeksi ostin täälläkin kehutut punamustat Kool stopit.
Olen edelleen kallistumassa/kallistunut levyjen puolelle edellä mainituista syistä. Ugh.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
En kyllä näe syytä miksei tuollaiseen käyttöön levyjarrullista kannattaisi ostaa. Painolla hifistelijät sitten erikseen. Sillä muutamalla sadalla grammalla kun ei ole mitään väliä muuten kuin että voi foorumilla keulia kevyellä fillarilla.
Moro pyörä pitäs saada alle ja vaihtoehdot on seuraavat: http://www.fortesport.fi/tuote/cyclo...m-2014/CM2030/ http://www.bikeshop.fi/Felt_F65X/eka...65X/&listpos=5 ja http://www.larunpyora.com/product_in...oducts_id=1186 Onko näistä joku selkeesti parempi, kun toinen ja miksi mikä näistä olisi järkevin valinta? Jos jollain joku näistä pyöristä jo löytyy niin toki kokemuksia voi kirjoittaa. Kiitos
Olisi kyllä hauska saada kunnon dataa tästä kulutuskestävyyden ja hyötysuhteen heikkenemisestä! Hankala uskoa että jos vertailee vaikka 2x10 ja 1x11 voimansiirtoa saataisiin aikaan millään muotoa merkittäviä lukuja, varsinkin kun emme nauti sponsorisopimuksista;-) jos minun todistetaan olevan väärässä, nostan hattua argumentoijalle ja myönnän virheeni!
Mielestäni paatoksellinen jauhaminen siitä, minkä takia ei jostain pidä pelkästään mututuntumalla, eikä ole lukuja/faktaa tukemaan tätä asiaa, on erikoista...
Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.
No eihän tuo vaadi kuin pientä logiikkaa ja jotain faktisia testituloksia. Yhden eturattaan systeemissä ketju on aina samalla rieskalla. Kahden taikka kolmenkin systeemissä rasitus eli kulutus jakaantuu useammalle rattaalle. Biken ja Tourinkin raakamaiset testit kertoo että Sramin eturattaat on näitä vähiten kestäviä. Mullakin on crossarissa Sramin 48piikkinen ,nyt 3500 kilsaa nauttinut mielestäni hyvästä hoivasta mutta aika finaalissa on. 31 ekua maksaa joten en ressaannu varsinkin kun oikein hyvin on vaihtamismielessä sovussa 34hampaisen kanssa. Tää pikkuratas onkin aitoa terästä, sillä ajan hamaan auringonnnousuun!Hankala uskoa että jos vertailee vaikka 2x10 ja 1x11 voimansiirtoa saataisiin aikaan millään muotoa merkittäviä lukuja
Ovatko nää Sramin yhden rattaan systeemit materiaaliltaan paremmin kestäviä kuin vaikka vakio-Rivalin tai maastorattaat niin en tiedä. Epäilen ettei ole.Shimanon vastaavilla pärjää pidemmälle.
Kunhan maasturille aika koittaa ja pörsä suo niin XT:n kammet korvaa nykyisen S1400 setin.
I väntan på ännu dåligare tidet
Olen miettinyt uudelleen cyclon hommaamista ns. maantie ajoihini. Mulla oli pari vuotta sitten Focuksen cyclo, mutta ongelmana sen kanssa oli kampien "tyhmät" välitykset. Ennen cycloa olin ajellut maantiepyörällä 50/34 välityksillä, ja cyclossa olikin 46/36. Voi kuulostaa tyhmältä että 2 piikin ero pienemmässä rattaassa vaikuttaisi ylämäissä, mutta ehkä siinä oli muutakin. 1,5kg painavempi pyörä, leveemmät kumit(käytin 32mm) ja sitten vielä toi 2 piikkiä enemmän. Lohjan lähettyvillä on paljon mäkistä maastoa, joten tuskaa teki. Mutta nyt löysin jotain mikä nosti taas kiinnostuksen cycloon uudestaan!
Rose bikes!! Siellä kun saa modata pyörää aika lailla, niin ajattelin tällästä : http://www.rosebikes.fi/bike/rose-pr...014/aid:692484 , ja laittaa normi compact kampisarjan 50/34, ja taakse vielä 11-32 pakan niin avot, eiköhän mäet taas luista ylös!Mitä mieltä muuten olette Rosen cycloista? Ja ainoa mikä vähän mietityttää, on noitten vanteitten kestävyys. Painan 125kg, mutta ajan aina ns. perse penkissä tyylillä, eli ei riuhtoen.
CrossOne on Mavicin entrylevel maastokiekko (huom! maastokiekko, tarkoitettu maastoajoon eli kestänee maantiajot isommallakin miehellä). Se on painava kuin synti, laakereissa on outoja välyksiä ja siinä on aina huono vapaaratas, mutta taitaa muuten olla varsin kestävä kiekko.
Canyonilla on aika vastaavaa krossimallia: http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3199 Ultegroilla ja DT:n kiekoilla. Välityksinä tuo 46/36 ja 11-32 riittänee isommallekin miehelle. Heillä tosin on 120kg painorajasuositus...
Kiitos vinkistä! Tiedätkö pystyykö tosta vaihtamaan 36->34? Silloin Larun pyörä väitti et Focuksen kampiin ei pystynyt. Muuten ihan kiinnostava. Rosella olis lähes sama mitä katsoin, mutta Dt:n vanteilla ja vannejarruilla. Mutta kestääkö noi vanteet?
http://www.rosebikes.fi/bike/rose-cr...014/aid:692088
Shimanon uusiin 5800,6800 ja 9000 kampiin voi vaihtaa rattaita ristiin, sillä sekä Compact että normikammet ovat samalla jaolla. Tai siis oikeastaanhan tuota jakoa ei ole, mutta niitä myydään eri rataskoolla.
Tämä lienee oikea ratas tuohon: http://www.rosebikes.fi/tuote/shiman...ing/aid:713810
Sillä varauksella että rattaiden kirjainkoodi on sama. Muutoin Shimanon mukaan optimaalinen toiminta voi kärsiä...Shimanon uusiin 5800,6800 ja 9000 kampiin voi vaihtaa rattaita ristiin
En ole koskaan välityssuhdelaskureita käyttänyt mutta mielessä on että eturattaan 2 piikin ero vastaisi neljää pakassa.Voi kuulostaa tyhmältä että 2 piikin ero pienemmässä rattaassa vaikuttaisi ylämäissä,
Koska oli ennestään 36piikkinen niin silloin pakosta pulttikehä on 110mm. Eli olis voinut vaihtaa muttei pyöräliike ollut halunnut ottaa riskiä mahdollisesta vaihtumisen huonontumisesta.Kiitos vinkistä! Tiedätkö pystyykö tosta vaihtamaan 36->34? Silloin Larun pyörä väitti et Focuksen kampiin ei pystynyt
Edit. Minähän en millään muotoa ota kantaa mimmoinen ero ketjun nousssa isommalle on jos vaikka ajetaan Shimanon siunaamalla 46/36 yhdistelmällä verrattuna epäpyhään 46/34!
Ja Visto, kiitos kommentista, yritän perehtyä. Tosin kirjoitinkin arvaillen enkä ehdottomana faktana väittänytkään.
arctic biker muokkasi tätä : 07.04.2014 at 09.14
I väntan på ännu dåligare tidet
Terve, tähän vuodatukseen ei kukaan kommentoinut canyon-ketjussa, niin kopioimpa sen tännekin jos tärppäisi apuja, eli:
Osaisitteko auttaa miestä mäessä, cyclocrosspyörää olen tilaamassa työmatkoille(17km/sivu josta 2 km hiekkaa) ja satunnaiseen maantielenkkeilyyn. Valinnan teen näistä: Cube cross race disc 2014 tai Canyon inflite 8.0S. Ensin mainitun saisin kotiovelle noin 260 euroa halvemmalla kuin canyonin. Kysyisin onko järkevää maksaa tuo erotus ja tilata kalliimpi canyon? Aika huonosti olen käyttäjäkokemuksia ja testejä tuosta cubesta löytänyt. Yhden fillarilehden testin luin, mutta se oli vuodelta-12 ja ilman levyjarruja, liekö muitakin eroja.
Lisäksi kysyisin kun tuossa canyonissa voi päättää itse sekä takapakan ja satulatolpan setbakc-mitan, että mitkä näistä olisi hyvät/ sopivimmat minulle:
pakkavaihtoehdot: 11-28,11-25 sekä 12-30.
Satulatolppavaihtoehdot:Vlcs 15-35mm setback, Vlcs 2.0 +2/-10mm setback, Vlcs 2.0 +25/+13mm setback.
Omat mittani ovat 184 cm ja inseam 92 cm. Cubesta olisi tarjolla 59 cm koko ja canyonista lienee L-koko oikea.
Kova mietintä noiden ja tuon hintaerotuksen kanssa menossa, kiitos jos joku viitsii jelppiä asian kanssa.
Vaultdweller
46/34 toimii oikein mukavasti, vaikka Shimanon mielestä ei. Omasta mielestäni oiva yhdistelmä.
Kirjanmerkit