FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 4 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 713

Aihe: Sähköpyörä/ sähkö kitin hankinta.

  1. #91
    Onko kellään kokemuksia noista keskiöön sijoitettujen sähkömoottorien vehkeistä, esim Cuben maasturit? Millaisia nuo on luonteeltaan? Voisi kuvitella että sähkömoottori keskiössä alhaalla olisi sikana parempi ratkaisu kuin takanavassa painonjakauman, jousituksen ja hyrrävoimien kannalta? Noissahan ei käsittääkseni mitenkään voi ilmetä sitä "jälkivetoa" polkemisen lopettamisen jälkeen, kun veto tapahtuu samoilla ketjuilla kuin polkeminenkin. Kaikkinainen "hyökkäily" lienee myös eliminoitu, millä se itekseen hyökkäilee, kun polkimien liike on ainut eteenpäin liikuttava tekijä ja sähkömoottori tosiaan on "vain" apuna. Ei niissä sitten toisaalta voi olla sitä alamäkilataustakaan, mutta eipä sillä kai Suomessa mitään teekään...

    http://www.bike-discount.de/en/shop/...-hardtail-4507
    http://www.bike-discount.de/en/shop/e-bike-fully-4505

  2. #92
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Riippuu paljonko poljet avuksi. 15 Ah*36V=540 Wh Täydellä 250W avustusteholla ihan maksimi käyttöaika on 2h, 25 km/h -> 50km. Mäkisessä maastossa alamäissä ei tarvita avustusta, mutta silti 80 km jää luultavasti haaveeksi, jos avustus on kokoajan täysillä.
    Melko varman päälle laskettuna: 10Wh/km * 80km / 0,8 (ajetaan akusta ulos 0,8*kapasiteetti) = 1KWh

    Ja sitte semmonen, että vastatuulessa ei ehkä ihan päästä koko matkaa:
    8Wh/km * 80 / 0,85 = 750Wh

    Mä sanoisin, että joku 800 Wh on ihan minimi noilla spekseillä. Toi kulutus voi jäädä monesti allekin kasin. Mullon pyörineet jossain 6...10 Wh/km (tosin ajellu ehkä noin 27..28km/h enkä muutenkaan sähköä varsin säästelly, olisko ottotehon maksimi jossain 500...600W:ssa liikkeellelähdöissä ja ylämäissä, ihan about laillisissa tehoissa kyllä mennään, koska matalien kierrosten hyötysuhde). Kunnon vastatuuli koko matkalle, niin kyllähän toki rupee näkymään. Bullitissa on vielä varmaan vähän lastiakin ja muutenkin raskaampi setti, joten kyllä mä vähintään kasilla laskisin. Ja sitte se akku sais olla semmonen, että jos se uutena hyvällä tuulella just riittää, niin... ei semmonen, vaan vähän reserviä olis hyvä olla.

    Jos Bullittia saa valmiiksi Boschin uudella koneella, niin vahtaisin runkkon Toi Bafangin kone voi olla ihan hyvä, mutta jostain syystä vähän epäilen sitä. Eikä ole ihan halpakaan. Pikkasen kovempi luotto noihin napakoneisiin, joskin niistäkin varsin rajallinen kokemus ja niitäkin rikottu turhan helposti takamoottoreita (9Continent ja MXUS) kun pakan kiinnitys on haljennut irti.

    Noi halvat kiinansarjat on kyllä huonoja just noista pedelec-antureistaan ja siitä ohjaimen softasta. Ihan tyypillistä, että sekunnin (tai enemmänkin... mullon tossa varmaan pari kolme sekuntia, mutten käytä ohjaimen pedeleciä; senhän voi aina korvata toisella lutikalla, joka kyttää anturia ja ohjaa kaasua; vaatii toki vaivaa se; näprääjälle, joka ei jaksa tehä ihan kaikkea ite, on Cycle Analyst varsin oiva, vaikke täydellinen toki sekään) vielä avustaa kun lopetat polkemisen ja onhan se muutenkin vähän köhö systeemi ilman voima-anturia. Sinänsä napamoottori on ihan ok, ei sen tarvii painaa kuin 2...3kg. Nylonrattaita musta turha pelätä, jos ottotehot pysyy jossain 500W:n hujakoilla ja pysytään laillisissa nopeuksissa. Isot piirakat ihan turhia avustepyörässä noin sähkömekaanisessa mielessä. Ja painoa on monesti ihan liikaa. Mopossa ne ovat ehkä turhia sitten mekaanisessa kestävyydessä, ei tosin ehkä kaikki.

    Jarrutusenergian talteenotto on tosiaan aika tarpeeton fillarissa. Tietty jos on suoravetopiirakka, niin kyllähän se silloin kannattaa käyttää, vaikka onkin neppailua.

    juminy muokkasi tätä : 02.03.2014 at 18.29

  3. #93
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Mulla on toi BionXin setti ja sen akku on jäänyt johonkin 30% lataukseen huonommillaan 30km ajon jälkeen( sillä isommalla akulla ), pyöränä Surly Pugsley, luulin että -17c keleissä akku nyykähtäisi pahemmin mutta aika samoihin kulutuksiin meni kuin lämpimillä keleillä.

    Pitänee etsiä jostain diagnoosi koodit että voi kattoa jännitteet akusta että osais arvioida tarkemmin paljon siellä on paukkuja jäljellä, veikkaan että se palkkinäyttö on vähän konservatiivinen paljon siellä on oikeasti virtaa jäljellä.

  4. #94
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Yhden Bullittin olen nähnyt Bochin moottoreilla, mutta kuvaa oli kommentoitu "Custom made, requires a cutting tool and a lot of guts.", Bafangin pitäisi sopia "heittämällä", mutta siinäkin maavara jää vähän arveluttavan pieneksi. Harkinnassa on kyllä takakiekon päivitys 27,5 tuumaseen niin sais vähän pakkailtua (muuten mennään tosi rajoilla, että moottori ei kolise kanttikiviin)

    Tuon akunkäytön 80km tulee seuraavanlaisesta "skenaariosta": Fillarilla töihin ~25km, mieluiten hikoilematta, että säästyisi suihkussakäynti. Aamupäivä duunissa, iltäpäiväksi keskustaan kokoukseen ~15km tämä etappi pitäisi onnistua hikoilematta, ja kokouksen jälkeen vajaa 40km kotiin. Aamulla akkua saisi ehkä hieman ladattua ja kotimatkalla onnistuu reippaampikin lihasvoiman käyttö, mutta tuolloin verensokerit voi olla huonon syömisen takia alhaalla niin avustus olis mukava - etenkin jos moottori vielä jarruttaa menoa akkujen kyykättyä.

    Mutta se peruskysymys: Seuraava toimintaperiaate ei siis liene mahdollinen. Poljin- ja nopeusanturit antaisivat moottorille käyntiluvan, jonka jälkeen avustuksen saisi kytkettyä päälle peukalokaasusta ja mielellään niin että avustuksen voimakkuutta pystyisi säätämään ko. kaasusta portaattomasti? Jarruttaessa peukalo pois kaasulta ja avustus loppuisi samantien. Vaihtaessa samaten, kaasun voisi napata pois, hoitaa vaihtotapahtuman "lihasvoimin" ja jonka jälkeen kaasuttaa taas avustuksen päälle.

    Kolvi pysyy kyllä kädessä ja virittelykin on mahdollista kunhan systeemi vaan toimisi tuolla periaatteella.
    Juha_H muokkasi tätä : 03.03.2014 at 15.18

  5. #95
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Tommonen olis laillinen kyllä. BionXiin saa kaasun (ainakin joihinkin malleihin, http://www.bionxinternational.com/en/service/faqs-bike/) ja BionX tuskin laittomia myy, joten heidän systeemissään se ehkä sitten toimii kuten kuvailet. BionX on kallis ja pakko käyttää heidän komponenttejaan kautta linjan, mutta toisaalta kyllä se päihittää ainakin kontrollerin osalta Kiinasetit heittämällä. Mulle se ei siis sovellu, koska tykkään, että pitää päästä tviikkaamaan mitä lystään, ja onhan toi hintava, mutta melkeen suosittaisin, että tsekkaat ainakin.

    http://www.electrobike.fi/index.php/...jat/bionx.html
    http://bionx.fi/tuotteet.html

    En tiedä miten isoja akkuja näihin saa, mut jos sä töihin ajat, niin lataat siellä lisää. 40km BionXilla pitäis olla ok, kuluttanee vähän vähemmän kuin kiinankitit, ajat vaan sen kotimatkan vähän pienemmällä avustusteholla (muistaakseni neljä vaihtoehtoa ja tässähän on ReGen, jolla voi vähän, vaikkakin vähän, pelailla jarrutuksissa). Jaa, eikun sunhan piti päästä siis 55km. Ei taida onnistua, kysy saako tohon lisäakkua jotenkin. Jotain omavirityksiä näihinkin on varmaan tehty kyl... tai sitte muutat kaupunkiin, tulee lyhemmät matkat muutenkin

    Ja noin ylipäätään mä kyllä tekisin ton napamoottorilla. Vaikka etumoottorilla itse asiassa. Kone erikseen (ehkä 150e), kasaat kiekon ite. Sitte ohjuri joku sopiva (ehkä 100e tai allekin; voin koittaa kattoa vinkkiä jos tarviit), akut RC Li-Po (ehkä 300e riittää... + laturi) tai sitte LiFePO4-kennoista kasaat ja Cycle Analystilla (joku 170e) saa säädettyä semmoseks kun haluaa ja saa tarvittavat datat näytölle. Ei ole mikään amerikantemppu tehdä ite hyvä. Noi Bafangin napamoottorit on ihan ok. Ja voihan tohon laittaa takamoottorinkin, Bafang CST:n ite laittasin, jos taakse pitää saada. Cycle Analystillä ehkä onnistuu toi mitä kaipailit... tosin vaatii ehkä vähän kikkailua... siinä voi käyttää ohjausjännitettä säätämään rajoitusparametrejä, ja jos laitat sen säätämään maksiminopeutta, niin ehkä sitä vois ajatella kaasukahvana. Emmä kyllä oikeen näe tarvetta tommoselle. Riittää kun avustuksen saa pois päältä ja päälle tarvittaessa. Mut tolla sen voi tehdä myös portaattomaksi, muistaakseni.

    Edit: Tässä vähän konkretiaa:
    tommosia (linkki alla) ostat kuus, kolme aina keskenään rinnan (lataa kaikki täyteen samaan jännitteseen balansoivalla laturilla ennenkuin kytket...) ja sinne ne kaks kolmen pakettia sarjaan. Ja 55km on totta. Massaa nelisen kilogrammaa. Laturi löytyy samasta kaupasta, mullon Imax B6, mut osta joku mistä lähtee kybän sarjaan 5A (eli ~200W... ehkä 3A eli ~120W riittää, se on kyl jo viis tuntia täyteen...) ja lataa 10 kennon sarjakytkennän kerralla. Mullon noita akkuja neljä, kaks rinnan ja ne paketit sarjassa, eli 10s ja 10Ah. Noi ei ole hirvittävän pitkäikäisiä, itellä vielä alle sata sykliä takana ja kun en aja jatkuvasti, niin ei ole haitannut. Pari vuotta ikää akuilla ja vielä lähtee yli 8Ah paketista, joten ei ne nyt ihan nopeesti kuole. Tosin olen säilyttänyt puolillaan, joka auttaa.
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...Lipo_Pack.html

    Noita napamoottoreita ja ehkä ohjureitakin vois hankkia ehkä ihan sopuhintaan, jos joku kuuden...kymmenen kimppa saatais kasaan...
    juminy muokkasi tätä : 03.03.2014 at 21.27

  6. #96
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    BionXin akun käyttöön riippuu ihan siitä kuinka kiire on, nappikaasuthan on kielletty EUssa ja se hörppii kanssa akkua aika hyvin, yks mikä BionXin setissa kylmällä imaisee jännitteitä alaspäin on isojen avustuksien käyttö kun kiihdyttää valoissa tai rupeaa antamaan runtua ylämäkeen, mikä sinänsä on ihan loogista, pitkät välitykset+paljon avustusta = virtaa kuluu.

    Ei siinä hirveesti tarvi antaa polkuvoimaa jos on avustukset tapissa ja pitkä vaihde päällä, kevyesti polkee ja se lähtee ihan mukavaa kyytiä etenemään, väittäsin ettei sitä nappikaasua edes tarvii.

    Toisaalta +4 assistilla tollanen e-läski talvikeleillä lähtee valoista nopeemmin jos valossa seisoo normaali henkilöauto.

  7. #97
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Eihän nappikaasua tarvii mihinkään muuhun kuin siihen, jos haluaa säädellä avustuksen voimakkuutta portaattomasti ajossa. Se ei ole laiton, jos on pakko polkea, että avustusta tulee, mutta kaasulla voi vain säätää kuinka paljon. Kuten aiemmin todettu, kiinankiteissä se ei näin toimi. Onnistunee Cycle Analystin kanssa ainakin potikalla, joka säätää vaikka maksimitehoa (säätö nollasta vaikka 400W:iin; älkää sekoittako ottotehoa ja sallittua tehoa; ei mopossakaan mitata bensan virtausta ja sen sisältämän energiamäärän perusteella lasketa tehoa, kyse 250W on mekaanisesta antotehosta). Jos nelikantti on ok, niin Cycle Analystiin saa myös voima-anturin kiinni.

    Mimmosia kuormia sillä Bullitilla roudataan? No kyl mä silti laittasin varmaan planeettavaihteisen koneen (paitsi jos BionXiin päädyt, se on ihan jees vaikka onkin suora kun ei paina mahottomia). Kyl se varmaan kestää ihan ok eikä jarruta ilman sähköä ajettaessa menoa kuin massansa kautta (josta kaikki ei toki pyöri kun ajellaan ilman sähköä). Noita ajellaan kuitenkin ihan menestyksellä tuplatehoilla meillä sallittuihin nähden. Olen itekin 800W:n ottotehoilla - vähän isommillakin - kokeillut eikä tuo nyt vielä mitenkään pahaa tee.

    Akuista:
    ehkä ennemmin neljä tollasta 2 rinnan, 2 sarjaan. 16Ah*37V eli joku 600Wh ja 60km heilahtaa heittämällä ja huoletta. Ei kannata ihan rajoille näitä laskea, rupeaa pitkän päälle kyrsimään kyttäillä riittääkö tankki. Mulla riittää 40km ajoon, mut lataan töissä ja kotona silloin kun eepyörällä kurjistelen Espoohon noin 20km. Ennen ajoin puolikkaalla kapalla, ihan hauskaa kun akku paino vaan 1,3kg mut vähän liian raukoilla rajoilla mentiin.
    juminy muokkasi tätä : 03.03.2014 at 21.55

  8. #98
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Takana olevalla suoravedolla huomasin että akun kestoa voi pitkittää paljon vaihdevalinnalla, jos malttaa olla ajamatta täysillä ylämäkeen avustuksella niin se säästää akkua huimasti, periaatteessa mitä tasaisemman kadenssin ja vedon pitää päällä ilman ryntäilyä niin virtaa riittää paljon pidemmälle.

    Tosin itellä on e-läskillä lähes kokoajan 36t edessä käytössä, pientä eturatasta tulee joskus käytettyä välillä jyrkissä kohdissa pidon ja virransäästön takia.

  9. #99
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Bullitin kuormat on pidemmillä matkoilla luokkaa 5-10kg (kannettava+vaihtovaatteita), reippaammilla lasteilla matkat on huomattavasti lyhyempiä, käytännössä max 10km jonka jälkeen tulee sitten napattua alle mieluummin auto. Pyörä itsessään painaa noin 10kg enemmän kuin peruspyörä. Geometria on suht urheilullinen joten ilmanvastus ei hirveitä poikkea normipyörästä.

    Joku tuossa keskimoottorissa viehättää. Napamoottorissa etenkin eteenasennettuna kiekon pitäisi olla valmiiksi kasattu. Tuo 20" vanteen puolaaminen normaalille "high-flange" navalle oli jo sen verran tuskanen operaatio, etten välttämättä halua edes tietää mitä homma on jos navan halkaisija kasvaa vielä tuosta, lisäksi riittävän lyhyiden pinnojen löytyminen voi osoittautua ongelmalliseksi. Valmiskiekon pitäisi olla levyjarruilla, jolloin niissäkin valikoima alkaa käymään kohtuu vähiin.

    Akun kasaaminen noista RC-kennoista herätti hieman mielenkiintoa, mutta mites noissa hoituu kennojen suojaus syväpurulta, ylilataukselta yms, eli tarviiko sitä varten hankkia vielä joku palikka? Hobbykingin asiakasarvostelut saivat kyllä miettimään systeemiä toiseen kertaan, etenkin kun säästö ei ihan älyttömiä ole kun hintoihin laskee toimituskulut, alvit ja tullit päälle.

    Bionix olisi varmaa hieno laite, mutta alkuperäinen budjetti hommaan oli 1000€ jota ollaan jo nyt venyttämässä noilla kiinareleillä. Lisäksi tuo virityshenkisyys olisi munkin mieleen niin että systeemiä voisi myöhemmin kustomoida haluamaansa suuntaan.

  10. #100
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    BionXissa takanapa ei ole ongelma, niitä kiekkoja saa suoraan 20", ei tarvii puolaa mitään kun siinä on kehä+pinnat suoraan navan mukana.

    Navat on kanssa käämitty vähän erilailla riippuen kiekon koosta, muistaakseni 20" kiekkoihin oli käämitys tehty erilaiseksi mitä 26 aj 29" kiekkoihin on tehty.

    Itellä tehtiin 700c hybridikiekon takanavasta 26" offsettipuolaus läskipyörän kehälle, Rolling Darrylille ihan valmistajan vakiopinnoilla, tollaset töpöpinnat jäykistää muuten kiekkoa aika paljon

  11. #101
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Bionixin kanssa suurin ongelma on tuo budjetin tuplaantuminen tonnista kahteen jos akkukapasiteettia haluaa sen ~600Wh, Vaikka projekteilla on tapana aina kallistua alkuperäistavoitteista niin tuo on oikeasti liikaa.

    Mites jos hankkisi akun paikasta X, moottoriksi keskiöön asennettava Bafang, (jos jostain löytyisi suht edukkaasti pelkkä motti) ja sen jälkeen varustaisi ohjauksen Cycleanalystin vermeillä:
    http://www.ebikes.ca/ca3-dps.html
    http://www.ebikes.ca/shop/ebike-part.../c3620-nc.html
    http://www.ebikes.ca/shop/ebike-part...s/t-thumb.html
    (edelliset yht:~350€ postikuluineen, veroineen, tulleineen )

    Niin eikös tällä oltaisi jo aika lähellä tahtotilaa (budjetti paisui taas, mutta....)

  12. #102
    Kovasti nyt sähköt houkuttelee. Tietoa/kokemuksia tosta Greencyclesin Bafang-keskimoottorisetistä?

    http://www.greencycle.fi/product/133...omoottorisarja
    http://www.greencycle.fi/product/79/...utkiakku-7-9ah

    Yhteensä tommonen setti tulisi himppa vajaa tonnin kustantamaan, saako vastaavia systeemejä jostain maailmalta halvemmalla? Nyt on noussut ajatus sähköistää vanhempi Felt-maasturini työmatkahärveliksi...

  13. #103
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Akun kasaaminen noista RC-kennoista herätti hieman mielenkiintoa, mutta mites noissa hoituu kennojen suojaus syväpurulta, ylilataukselta yms, eli tarviiko sitä varten hankkia vielä joku palikka?
    Noita samoja litiumkennopaketteja ne kaikki pyöränakut ovat, joku 10xsarjassa-5xrinnan. MUTTA mukana on valmiiksi BMS-yksikkö, joka tasaa kennojen latauksia, ettei sarjassa olevien kennojen heikoin kuole ennen aikojaan. Se on koko sähköajoneuvotekniikan avainkomponentti, jota paljon tutkitaan.

    Koko sähköpyörätouhussa minua vain ihmetyttää se että jälkiasennus-moottorikitti ja irtoakku ovat likimain samanhintaisia kuin valmis sähköpyörä.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  14. #104
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Kovasti nyt sähköt houkuttelee. Tietoa/kokemuksia tosta Greencyclesin Bafang-keskimoottorisetistä?
    http://porvoon.tavarafillari.fi/2013...uo-etaisyytta/

    Tietty jos tonnin kustantaa, niin kannattaa ainakin kattoa esim. mitä Bike-Discountissa on tarjouksessa. Mulla mitään kokemusta ole kummastakaan, ei Boschin eikä Bafangin keskimoottorista, mut jos DIY:llä ei saa hintaetua juurikaan, niin... ite ostin vähän käytetyn moottorin kiekkoineen (ihmeen hyvin kasattu, monet näistä eivät kovin kummosia ole olleet, joita olen nähnyt; moottori on sitte tosin ilman levarikiinnikettä ja kilon tarpeettoman painava) 70e:lla, ohjaimesta tuli maksettua yli satku (halvemmallakin saa kun ei hifistele), akut latureineen 200...300e ja Cycle Analyst 170e. Parilla kympillä tarvikkeita. Oho, onhan tossakin joku kuutisen sataa menny. No onko ollu järkee... kilsoja varmaan joku 1500 vasta takana eikä toi varmaan oikeen itteään maksa takas...tai ehkä just maksaa kun vielä pari vuotta ajelee tätä tahtia... mut harrastushan toi rakentelu on lopulta ja jos nyt arvolla ostettavia seutulippuja säästyy parisen kymmentä vuodessa ja kautta ehkä 1-4 viikkoa, niin eipä varsin hyvä sijoitus. Enemmän jos ajais, niin ehkä sitte. Hupihommaa.

  15. #105
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
    Noita samoja litiumkennopaketteja ne kaikki pyöränakut ovat, joku 10xsarjassa-5xrinnan. MUTTA mukana on valmiiksi BMS-yksikkö, joka tasaa kennojen latauksia, ettei sarjassa olevien kennojen heikoin kuole ennen aikojaan. Se on koko sähköajoneuvotekniikan avainkomponentti, jota paljon tutkitaan.

    Koko sähköpyörätouhussa minua vain ihmetyttää se että jälkiasennus-moottorikitti ja irtoakku ovat likimain samanhintaisia kuin valmis sähköpyörä.
    BMS:iä saa kyllä ostaa erikseen eikä ne ihmeitä maksa. Vähän hitaita balansoimaan, mut jos lataa balansoivalla laturilla, niin eipä niin väliksi. Tietty koko BMS:n idea on ettei tarvii balansoivaa laturia... toi viis rinnan on just kun on noita pikkukennoja. Ite tykkään käyttää noita isompia. 8Ah eikä tarvi välttis rinnan kytkeä. Mutulla vähemmän kennoja pitkäikäisempi paketti (mitä enemmän kennoja sitä isompi todennäköisyys, että joku niistä feilaa ennen aikojaan), mut saatan erehtyä.

    Ainakin tähän mennessä on noi RC LiPot olleet yllättävän tasalaatuisia, mut tosiaan alle sata sykliä vieläkin takana. Ja käytän balansoivaa laturia. Jännitevahti on vain koko paketin yli, joten epäbalanssi yhdistettynä alhaiseen jännitevahtiin olis vaarallinen yhdistelmä. Noi LiPot eivät välttämättä ole ihan turvallisia jos niitä kohtelee kaltoin...

    Mut joo, valmiinen pyörien hinnat ovat laskeneet ja asennussarjojen nousseet, joten valmiiden kuikuilu ensin on aika selkee homma. Jos jälkiasennussarja ilman mitään hienouksia (esim. Cycle Analyst, joka on vaan nice-to-have) ja vähän alkeellisella käytettävyydellä maksaa akkuineen tonnin, niin kyllä mä tsekkaisin mitä valmiita saa puolellatoista. Saati kun kattoo BionXin hintaa eikä se tarjoa oikeen mitään säätömahdollisuuksia. Käsittääkseni.

  16. #106
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Akun kasaaminen noista RC-kennoista herätti hieman mielenkiintoa, mutta mites noissa hoituu kennojen suojaus syväpurulta, ylilataukselta yms, eli tarviiko sitä varten hankkia vielä joku palikka? Hobbykingin asiakasarvostelut saivat kyllä miettimään systeemiä toiseen kertaan, etenkin kun säästö ei ihan älyttömiä ole kun hintoihin laskee toimituskulut, alvit ja tullit päälle.
    Ylilataukselta ja ylipurulta suojaa joko BMS (ostettava erikseen, vähän ettimistä, että löytyy sopiva sopivaan hintaan ja sitte vielä asentelua) tai sitten kuten itekin teen eli balansoiva laturi, riittävän hyvät akut ja jännitevahti on vain koko paketin yli. Eli ei 100% turvallinen, mutta toimii, jos akkujen balanssi ok eikä yritetä venyttää liikaa eli ajaa turhan pienille jännitteille. Ite en jaksanut ettiä sopivaa BMS:ää, kattelin niitä kyllä. Yks juttu noissa halvemman pään akkupaketeissa, ettei sitä koskaan tiedä mimmosen se BMS sitte on, onko se hyvä ja mimmoset kennot niissä on sisällä. Voi toki olla hyvätkin. Mullon noi kennot LiPo-Safe pussukassa, että jos kärtsää, niin silleen vähän hallitummin Eikä tehä reikiä niihin! (sainko mielenkiinnon tapettua?)

    LiFePO4 olis silleen parempi, että vaikka painaa pikkasen enempi, niin turvallisempi, ehkä tuplamäärä syklejä ja taitaa toimia pakkasessakin paremmin. Niissä sitten kiinnitä huomiota virranantokykyyn. Yleensä tuskin ongelma, mutta silti. Näissä RC LiPoissa sitä riittää. Piuhat toimii oikosulkutapauksessa sulakkeina. Oikosuljet tommosen 5s, 5Ah, 25C akun ja se 4mm bulletti höyrystyy (tai akun sisältä palaa veto katki). Mulla meni molemmat kun tuli epähuomiossa perseiltyä. Akku on käytössä edelleen, kennot eivät olleet millänsäkään.
    juminy muokkasi tätä : 05.03.2014 at 00.18

  17. #107
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Bionixin kanssa suurin ongelma on tuo budjetin tuplaantuminen tonnista kahteen jos akkukapasiteettia haluaa sen ~600Wh, Vaikka projekteilla on tapana aina kallistua alkuperäistavoitteista niin tuo on oikeasti liikaa.
    Minä nyt taas kerran tuputan http://www.bmsbattery.com/ paikkaa, jonka vermeillä mun lähipiiriin on rakennetu 4 sähköfillaria. Kaikki käy ja kukkuu edelleen. Vanhimmat on ainakin 3 vuotiaita. Ainoa miinus toimittajalle on, että kerran toimittivat LiFePO4 akun sijaan normi litiumakun, mutta siitäkin päästiin helposti kaikkia osapuolia tyydyttävään sopuun.

    Olisko esim mitään Bafangin 250W keskiömoottorikitti 268,09€ ja 870 Wh LiFePO4 akku latureineen 300,78 €, yhteensä 570€+Rahdit+ALV+tulli. Alle tonnin setti siis.

    Juuri noista vermeistä ei kokemusta, mutta ketjussa kuvatuilla spekseillä jotain tuon tyylistä lähtisi mulle matkaan. En ole tarkistanut oliko tuossa kaikki tapeellinen, mutta aika täydelliseltä setiltä tuo äkkivilkaisulla vaikutti.

    Akkua ja moottoria on monenlaista, joten €-kg-Wh tasapaino löytynee tuolta, jos heidän laatuun ja ominaisuuksiin uskaltaa luottaa.

  18. #108
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Kiitokset linkistä, alkaa olemaan hinta kohdillaan etenkin jos löytyy vielä useampi positiivinen ostokokemus.

    Nyt on kyllä alkanut mietityttämään myös napamoottori takavanteeseen, takakiekon voisi rakennella itsekin jos löytyisi huomaamaton ja kevyt moottori kasettipakalle ja levyjarruille.... Hankalaksi menee, kun on liikaa vaihtoehtoja

  19. #109
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Hankalaksi menee, kun on liikaa vaihtoehtoja
    Onhan noita joo. Kattelin noita bmsbatteryn sivuja. Kevein 200W moottori eteen 1,2 kg. 5Ah kennot 110g/kpl. Moottori+akut 2,3 kg. Lasikuidusta ohut koppa akulle ja kontrollerille. Menisköhän koko sähköistys alle 2,5 kg? Raskiskohan tilata kokeeksi.

  20. #110
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Tsekkaa takamoottoreista Bafang CST. Ei halvin, mutta olis varmaan ihan omiaan tavarafillariin ja on kasettipakalle eikä mikään kierteellinen kuten monet noista.

    (mullon muuten toi aikasemman kuvan tsygän sähkösetti akkuineen+latureinen ja cycle analyst tarvittaessa kaupan, toi oikeastaan joutais kiertoon nyt sittenkin jo kun tuli muuta käyttöä tolle fillarille, jossa se on...)

  21. #111
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Koskas se oikea sähköavusteinen maantiepyörä tulee markkinoille? Kiinnostaisi kun työmatkan voisi heittää puolet nopeammin. Ei menisi koko päivää työmatkoihin
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  22. #112
    Meinaat, että laillinen 25km/h-vauhtiin rajattu sähköavustus tuplaisi keskivauhdin maantiepyörällä?

  23. #113
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    No ei näemmä onnistu.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  24. #114
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    146
    Tuossakin voisi olla ideaa kohtuu(?)hintaan: http://www.lightningrodev.com/kits/index.html osat: http://www.lightningrodev.com/parts/index.html
    Akut ja kontrolleri hommattava erikseen.
    Herkko6 muokkasi tätä : 20.03.2014 at 13.01
    Parempi katsoa katua kuin katua...

  25. #115
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Best, Alankomaat
    Viestit
    31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Koskas se oikea sähköavusteinen maantiepyörä tulee markkinoille? Kiinnostaisi kun työmatkan voisi heittää puolet nopeammin. Ei menisi koko päivää työmatkoihin
    Eikö tämä kävisi työmatkalle 9.5kg akun ja moottorin kanssa?
    http://www.vivax-assist.com/en/produkte/road.html

    Hinta on vaan suolainen 5.5k€...
    Ei varmaan puolita työmatkaan käytettyä aikaa, mutta toista samanlaista ei tule heti vastaan?

  26. #116
    Morjens sähköhörhöille ja muillekkin!

    Uusi Vauhtiveikko täällä haaveilee sähkökittiä ja mietiskellyt eri moottorivaihtoehtoja.
    Millaiset moottorit ois hyviä 135mm haarukkaan ja kestäisi esim 5kw:n tehoja tai vaikka ylikin?

    Leikkelin jo puupalikoista 8000mah lipon kokoisia malleja ja sovittelin tonne meridan hybridin runkoon,
    Näyttäisi että 8kpl saisi kivasti keskikolmion sisälle ja siihen joku laukku ompeluttaa päälle.
    Tulisko tuolla nyt sitten 100v:n ja 16ah:n paketti, eli 24sp2? Vai miten se merkitään?
    Vai onnistuuko 18sp2? Sinne 80kmh/n nurkille jos sais kiihtyyn reippaasti.

    Controllereista lyen? Muita hyviä?
    cycleanalyystiä sun muuta himmeliä, mitä ny sattuu tarvimmaan.
    Kuski ja sykkeli painaa tällä hetkellä palttiarallaa 90kg ja rengastus 700c

    Nimimerkillä juminy taitaa olla kivasti kokemusta näistä?
    Mielelläni otan apua vastaan, myöskin linkkejä mistä voi tilailla.
    Ulkomaan foorumeitakin hiukkasen selaillut, mutta oishan se mukava ihan kotomaan kielellä suunnitella.

    Tämähän tulisi sellaseen henkselinpaukutteluun ja tuttujen dragracehemmojen totaali hauskuuttamiseen,
    yms pelleilyyn, miksei töissä voisin piipahtaa Tietty sähköistys pysyisi kohtuudella piilossa, ois aina parempi.

    Turbohirmujen sun muitten mörkömoottoreiden kanssa olen ikäni tuuskannut,
    elikkä vauhti ei pelota ja turvavarustetta löytyy!

    Laitetaan tähän jo kiitokset etukäteen

  27. #117
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kumipää Katso viesti
    Uusi Vauhtiveikko täällä haaveilee sähkökittiä ja mietiskellyt eri moottorivaihtoehtoja.
    Millaiset moottorit ois hyviä 135mm haarukkaan ja kestäisi esim 5kw:n tehoja tai vaikka ylikin?
    Kuulostaa vaaralliselta pistää pelkästään eteen 5 kW Lisäksi veikkaisin, että pelkässä etupyörässä 5 kW saattaa aiheuttaa pito-ongelmia ja sitä kautta kiihtyvyyden ja hallittavuuden kanssa murheita. Nämä moottoripyörät rakennetaan yleensä joko takavetoiseksi tai 2-vetoisiksi.

    Ehkä jo tuttuja linkkejä, mutta palikoita (ja valmiiita pyöriä):
    http://www.hi-powercycles.com/high-performance-e-bikes/
    http://www.crystalyte.com/

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kumipää Katso viesti
    Turbohirmujen sun muitten mörkömoottoreiden kanssa olen ikäni tuuskannut,
    elikkä vauhti ei pelota ja turvavarustetta löytyy!
    Toivottavasti ei ole eka 2-pyöräinen hirmu, vaan kokemusta kokemusta löytyy myös oikeista moottoripyöristä, ettei käy näin:
    http://www.electricbike.com/crashes/

    Kunnon jousitus ja kunnon DH kumit voisi olla plussaa yli 80 km/h nopeudessa

  28. #118
    Takavetoista meinasin, eikös takapääkin ole tuolla 135mm haarukalla yleensä? Etuvetoiset ei ole mua varten
    Hpc:n kamppeita joskus katellut ja crystalytea, siinä ehkä h4080 voi olla passeli.
    Kevyttä moottoria tuonne on varmaan turha haaveilla?

    Sillain olen yrittänyt aatella, että kaikki vähän ylimitoittaa ja kohtuu laadukasta, ettei tarvis kahteen kertaan ostaa ja ei heti kyllästy.
    Alkuun meinasin vaihteellista maccia, mutta eivät varmaankaan kestä oikeen kovaa rääkkiä?

    Mistäs muuten tuollaisia pulleampia kummeja löytääpi, hienon näköisiä ja tykkäisin jostain vaikka ihan slicksistä mallista,
    onko 28:na ja pitääkö olla kuinka leveä vanne millekkin koolle? Nykyinen oli muistaakseni 47x700c joku misukan pilot.
    Ja asfaltilla pysytään tällä pelillä.

    Juu ei ole eka ns. pelleilykampe, tallissa tällähetkellä 300hv rengastehoinen mönkijä (1127+turbo) ja käyttöhenkilöautossa 1000nm
    Siksi tuo sähkön vääntö kiehtoisi ja onhan noita leluja ollut kaikenlaisia vuosien varrella, mm crossia kesällä, kelkalla talvella.
    Polkupyöräily jäänyt vaan vähemmälle, eipä sitä aikaa ole, kun on aina joku projekti menossa.
    Mutta eipä noista enempää, jatketaan sähköllä

    On tosiaan ihan uutta mulle ja tarjontaa on monenlaista, niin ei täysin selkeää kuvaa ole vielä.
    Mutta kuume on kova ja pakko yrittää kysellä kaikenlaista, kun ei itelle tule heti mieleen kaikkea mitä tarvii,
    niin haen täältä apuja.

  29. #119
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Osta joku käytetty DH-jyrä. En tiedä onko niissä kyl 135/10 takapäätä. Mut jos on, niin sitte semmonen. Tai sitte joku vanhempi enskapeli, niissä ainakin voi olla. Sitte joku vaikka Lyenin modaama 18 fettinen ja Crystalyten joku sopiva direct drive -malli. Muista värkätä kunnon torque armit sitte niin ei tarvi miettiä sitäkään. Mut kato vinkit endless spherestä, ei täällä kukaan liene noita tehokkaita rakennellut. Jännite joo joku 25s eli täysillä akuilla reilu sata volttia. Virtaa ei sitte tarvii kuin vaikka 50A max. Moottorin piuhat varmaan jo lämpenee, mut vaiha paksummat. Kaapelit akuilta kontrollerille sekä kontrollerilta moottorille jotain semmosta mikä vielä hyvin menee 4mm bullettiin ja eiköhän piisaa ok, ei kannata ylispeksatakaan turhaan. Edelleen, endless spherestä löytyy nää eemoottoripyöräjutut, vaikkakin ebike-nimikkeellä varmaan jutellaan... endless sphere -meininki on kyllä laittaa toi 4-5kW johonkin Walmart-maasturiin ja teloa ittensä. Perskarvat olis hyvä polttaa lipopalossa. No joo, en ole aikoihin lueskellut niitä. Mut sieltä ne vinkit näihin löytyy, jos ei tässä ollu jo kaikki oleellinen. Hobby Kingistä lipoja, piuhaa, laturi ja bulletteja. Tai jostain muualta. Entäs jos kuitenkin laittasit 2-vedon, peukalokaasut, vasen eteen, oikee taakse, molempiin päihin toi 5kW ja kovaa ajoa. Akuille rupee tulee painoa paitsi, jos ajaa vähän vähemmän kerrallaan Tsekkaa toi tarvittava jännite vs. nopeus moottorin speksin mukaan. Kysy kauppiaalta vaikka tai aina parempi tsekata ite mallimerkinnät ja ostaa just se minkä tarvii. Sanoisin, et ~80km/h tyypillisesti kysyy sen 100V, mut tää perustuu vaan siihen, että monasti käytetään koneita, jotka menee sen reilu 30km/h, 10s lipolla. Sori kappalejako, se on yhtä fiksu kuin tää teksti. Sullahan oli toi Meridahybridi, se on just hyvä moottoripyöräaihio. Kuvia postaat Endless Sphereen sit Jaa, tässä kans yks: laita wheeeeeelie barit ja riittävästi virtaa, että niille tulee käyttöä. Tai jos pärjäät ilman. Kovempi kaveri vääntää "wheelie barit" arduinolla.

    Tosson ainoo kuva mitä jäi wanhan Kona Fire Mountainin ja 9C suoravetopiirakan kanssa hupailusta. 62 km/h kulki 20s LiPolla.


    Jos ketä kiinnostaa ostaa 28" etumoottorikiekko, jossa 8FUN (Bafang) moottori (sensorless), niin viestiä. On asiallisessa kunnossa ja jopa varsin hyvin kasattu kiekko. Vannejarruille, ei levarikiinnikettä moottorissa.

  30. #120
    Kyllä sulla on ihan selevää tekstiä, kun nappasin yöpöydältä tekareitten vierestä lukulasit päähän ja suurennuslasin kouraan. Perhana nämä oliki Irmelin lasit.. no nyt..

    No oishan se kunnon pyörä makkee. Perskuta kun tuli tuo hybriidi vasta hommattua, heräs näihin sähköhommiin liian myöhään. Polliisipäällikkö kyllä mainihti jostain sähköjakkarasta kun kiikutin ajokorttia seittemännen kerran sille??
    Voittahan työ tietenkin mulle kaupata aihiota..

    Onhan tuossa nyt tilava tuo keskikolmio, että passaapi kaikki 8kpl akkuja http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...6S1P_30C_.html ,tuommosen mitoilla tein malleja ja se 18 fettinen myös mennee samaan tilaan.

    Eikai se auta kun laittaa visa vinkumaan, sitä tohtii taas käyttää, kun läks tuo pankinjohtaja etelän lomalle..

    Jaa, löysinpäs tuolta varaston peränurkasta cromimolyputkea, oli Irmelin rollaattorin takana, saapi ne wheeliebaaarssit tekastua Nää meinaat että ois keula kevvee??

    Toki jos telon tuon, niin onhan mulla rollaattori valmhiina..

    Metästys jatkuu!

    Ps. kuka arduino, en tunne?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •