Tuli sitten hankittua DT Swissin XR 1501 Splinet läheisestä kivijalasta.
En itse punninnut, mutta työkaveri punnasi ja raportoi, että ilmoitettu paino piti paikkansa. Ajamaan en ole vielä ehtinyt, mutta muuten ensivaikutelma on hyvä kuten tässä hintaluokassa pitääkin: Luotisuorat, pinnat sormituntumalla tasakireitä (ja ovat muuten kireitä), akseleiden adapterien (tulivat mukana) vaihto helppoa, RWS-linkut (tulivat mukana) vaikuttavat edelleen hyviltä ja tubeleksien asentaminen (mukana teippi ja venttiilit) onnistui jopa meikäläisen kaltaiselta tubeles-noviisilta helposti. Renkaina Racing Ralphit (2.25" leveyttä, Snake Skin, käytössä mukana tulleet teipit ja venttiilit, NoTubesin litku, saippuavettä ja kompura. Työkaveri tosin raportoi, että ilman kompuraa hän ei saanut RR:iä napsahtamaan vanteelle.
Ainoa mikä tällä hetkellä hiukan harmittaa, on painoraja. DT:n www-sivuilla sitä ei suoraan mainita (löytyy kyllä manuaalista jos sitä sattuu lukemaan). Kysyin painorajasta myyjältä ihan suoraan, ja vastaus oli, että ei näillä mitään painorajoja ole. Siksi kotona paperilappuja tavaillessa oli hieman ikävä lukea 100 kg "system weight" rajasta. Jos tuo tarkoittaa pyörää, kuskia ja varusteita, niin täydellä juomarepulla jäädään kyllä vielä alle mutta mennään liki.
No, kevään ja kesän mittaan sen sitten näkee miten nämä kestävät...
^En ole ehtinyt noita vielä ajoon ottaa, levyt tuli postissa vasta eilen. Ehkä ensi viikolla. Näppituntuma ihan ookoo, vaikutti pikapyörittelyllä suorilta ja pinnat soi samalla kireydellä tms. Laitan penkkiin nyt viikonloppuna ja vedän teipit kiinni, katson sitten sitten tarkemmin. Varmaan ihan hintansa väärti. Sisäleveys noissa on 22,6mm.
Ok, kun sait nuo näppeihisi, niin saitko mitään varmistusta napojen merkistä? Mietin vain tuota varaosien saatavuutta, jos esim vapaaratas päättää kosahtaa. Laakereita nyt tietenkin saa melkein jo ruokakaupastakin nykyään.
Missä on mun 29er
Saahan niitä varaosia sieltä mistä kiekkojakin, esim. just vapaarattaan runkoja. Navat näyttäisi olevan ulkonäön perusteella Novatec D711/712, eli varaosia sen puolesta on saatavilla vaikka ebaysta. Pitää mittailla ja verrata krossarin napoihin, mulla on noi Novatecit sen kiekoissa.
Laitoin kanssa nuo kiekot tilaukseen, 15 ja 135 x 9 sovitteilla, ei kai tuolla hintaa voi kauheasti mennä pieleen, eihän?![]()
Missä on mun 29er
Sattumoisin olin just kattelemassa DT Swissin dokkareita, http://www.dtswiss.com/Resources/Sup...rtion-kits.pdf tosta vois varmaan lähteä tsekkaamaan asiaa ainakin endcappien/adapterien osalta jos tuota onnistuu lukemaan, on meinaan tehty perhanan vaikeaselkoiseksi.
Jep, kiitoksia vastauksista. Peloton teki homman helpoksi ja siellä ei enää näytä olevan, kuin 27,5" kiekkoja jäljellä. Laitoin sitten Actionsportsilta 240-napaisia tulemaan.
Noihin kyllä saa adapterit erikseen jos tarve vaatii.
Siitä ali missä aita on matalin.
Onko olemassa jotain superspecial yleismallin adaptereita joilla mikä tahansa 9 mm pikalinkullinen akseli muuttuu 15 mm keulaan käyväksi? Ei varmaan mutta kun tuo ylempänä mainittu DT Swissin yhteensopivuustaulukko on tosiaan kevyesti hämärän näköinen niin itse en ainakaan ota siitä tolkkua saako X 1900:t jotenkin menemään 15 mm kiinnityksiin, vakiona siis tavallinen pikalinkku. Navat on kyllä sen näköiset että niissä saattaisi olla irrotettavat päädyt.
QR > 15 ei mitään yleismallia ole, mutta toisinpäin löytyy.
Eihän tuo ole hirveän monimutkainen.
a) Valitse sarake, missä lukee X1900 SPLINE ® front (26, 29)
b) Katso kohta "Convert into 15 mm thru axle"
c) Totea, että kummankaan adapterityypin kohdalla ei ole palloa a-kohdassa katsotun sarakkeen kohdalla.
Eli, ei saa muutettua 15-milliseksi tuon perusteella.
Auttakaapas nyt kelkasta pudonnutta vanhusta. Minun nuoruudessa kun kaikissa filoissa oli 9mm pikalinkut.
Eli käykö tuo kiekkosarja meikeläisen maasturiin, jossa on vanha 9 mm pikalinkkukiinnitys molemmissa päissä?
"By removing the 9mm reducer, which is already assembled in the rear hub, the rear wheel can be ride with 12mm thru-axle."
http://www.bike24.com/1.php?content=...0227;orderby=2
Mekeekö takakiekko suoraan, ja sitten etupäähän tästä tällainen adapteri?
http://www.bike24.com/1.php?content=...=1000,2,140,17
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Mjoo, tuo ei vaan nyt tässä vaiheessa auta. Jos joku päivä tulee ostettua 15 mm keula niin se on sitten etunavan vaihto tiedossa mutta ajetaan sitä odotellessa vanha vaihtokuntoon.
X 1900:t vaikuttaa ainakin "kuivaharjoittelussa" ihan päteviltä, painot oli parinkymmenen gramman tarkkuudella ne mitä ilmoitettiinkin eikä laatuvaikutelmassa ole valittamista. Jahka nyt saan sellaisia pikku lisävarusteita kuin jarrulevyt ja renkaat niin pääsen kokeilemaan käytännössäkin.
Mitä kittiä kokeneemmat suosittelisivat, kun tarkoitus olisi muuttaa Stanin Flowt (ei EX) tubeleksiksi. Vaikeana lisäehtona, että ei saisi maksaa mahdottomia, kuten stanin omat setit jotka ovat n 65€. Millä olisi hyvä lähteä liikkeelle?
Missä on mun 29er
Rulla Stanin teippiä, venttiilit ja litkua pullo.
Alle viidenkympin pitäisi selvitä ihan kotimaisesta kivijalastakin.
Kiekot tulivat ja sain niihin 2,35 RalliRanet litkutettua. Stanin teipin kanssa litkutus oli helppo operaatio.
Eipä tullut kiekkoja erikseen punnittua, mutta ajokunnossa kylläkin.
-Etukiekko 180mm Avid G2 levyllä ja Ralliranella+litkulla painaa 1696g
-Takakiekko 160mm levyllä, Surlyn sinkulakitillä ja teräksisellä Kingin 19t rattaalla 1835g
Ajokuntoinen kiekkopari siis 3531g.
Eli kevyet ovat. Verrattuna Honzon vakiokiekkoihin Hans Dampfeille painoa lähti 1100g...
Nyt pitää hetki odottaa, että kelit kuivuvat, niin pääsee kunnolla testaamaan.
Niin ja kiekkojen mukana tuli (kuten Actionsportsista aina) kiekkojen kireystodistus käsin kirjoitettuna.
http://www.cnc-bike.de/product_info....ducts_id=10510
Tällainen kevennyssetti tilattu Inbrediin. About kilon kevyempi satsi kuin edellisen jäykkäperän mukana tullut, jonka siirin Inbrediin rungon päivityksen yhteydessä.
Punnitsin Kinesiksen Maxlightit tämänhetkisessä ajokunnossa. Renkaat litkutettuna Stanin teipillä.
Takana XT-kymppipakka ja pikalinkkuakseli, renkaana Smörgåsboard. 2470 g
Etukiekko vailla akselia (15 mm), renkaana Chunky Monkey. 2000g
Renkaathan tuossa painavat melko lailla. Punnitsen paljaat kiekot jahka kesärenkaiden aika saapuu.
Memento mori
Olisi tarkoitus päivittää Canyon 29" Nerveen kiekot. Olen aikeissa tilata winstanleystä Hope/Arch Ex
Mutta tuo conversion kit mietityttää: http://www.winstanleysbikes.co.uk/pr...Conversion_Kit
http://www.winstanleysbikes.co.uk/pr...Conversion_Kit
Kumpi se pitäisi olla, vai onko väliä?
On pikalinkuilla eikä saa 15 mm akselille. Tiedustelin samaa adapterimahdollisuutta, etä kiekkoja voisi vaihdella toiseenkin fillariin. Niillä oli esittää myös vaihtoehtoisia napoja samaan settiin. Kandee kysellä, asiakaspalvelu vastaa hyvinkin pian ja kärsivällisesti...
Kiitos, itse asiassa laitoinkin sinne eilen illalla jo viestiäTuossa setissä olisi hinnan ja painon suhde aika kohdillaan.
Superstar Componentsilla olisi näköjään Tesla-napojensa ympärille kasattuja kiekkoja nyt aika huokealla alennusmyynnissä. Crestit n. 290€ tai Pacenti TL28:t n. 242€. En tiedä onko jäljellä enää mutta listassa näkyy. Vanteena vaan kiinnostaisi enemmän tuo BOR/FRM.
Kirjanmerkit