ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 137 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 87 127 135 136 137 138 139 147 187 237 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.081 - 4.110 / 15291

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

No niin nyt on sitten syytetty jo pesuvatipääksikin nähtävästi rohkenin jotenkin astua aralle alueelle tuossa punaisia päin tölläämisessä. Mitä enemmän on painassaa logoja niin sen suositumpaa se on. Toisissa viesteissä ollaan vetoamassa lain sallimiin oikeuksiin kun on varpaille tallottu, mutta taas toisissa ollaan hyväksymässä asioita jotka ovat poikittain määräysten kanssa, kunhan ne vain hyödyntävät omia tarkoitusperiä, eli päin punaista kun se minulle passaa, odotelkoot ne nynnyt joita kylmii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    No niin nyt on sitten syytetty jo pesuvatipääksikin nähtävästi rohkenin jotenkin astua aralle alueelle tuossa punaisia päin tölläämisessä. Mitä enemmän on painassaa logoja niin sen suositumpaa se on. Toisissa viesteissä ollaan vetoamassa lain sallimiin oikeuksiin kun on varpaille tallottu, mutta taas toisissa ollaan hyväksymässä asioita jotka ovat poikittain määräysten kanssa, kunhan ne vain hyödyntävät omia tarkoitusperiä, eli päin punaista kun se minulle passaa, odotelkoot ne nynnyt joita kylmii.
    Minä vaan en ymmärrä tätä että yhden fillaristin tekemä hölmöily oikeuttaisi kiusaamaan jotain kolmatta osapuolta. Ehkä nämä pahimmat tapaukset joihin olen fillarilla törmänny on juuri näitä jotka kuvittelevat jotenkin kostavansa jotain jota joku muu "kilpapyöräilijä jolla on logoja paidassa" on tehnyt. Samalla logiikalla voisi vaikka heitellä kiviä mustien bemareiden päälle, koska viime vuonna se yks musta bemari meinasi ajaa päälle.

Otetaan se hypoteettinen tilanne että auto meinaa ajaa punaisia päin minun päälle. Mitä väliä tässä tapauksessa on sillä että joku muu pyöräilijä joskus ajoi punaisia päin?

Mä kävelen ja ajan fillarilla surutta päin punaisia jos siitä ei ole haittaa kenellekkään, autolla en ikinä.

Juu en mäkään kyllä kävellessä tai pyörän kanssa jää tyhjässä risteyksessä odottamaan nöyryytysnappulan viivettä.

Autolla tosin en myöskään aja päin punaisia ikinä. Vaikka kyseessä olis tyhjä risteys keskellä yötä eikä yhtään muuta autoa näköpiirissä.
    Mulla se ero on varmaan siinä, että auton ratissa mä olen tietoinen sen potentiaalisesta tappavuudesta ja jotku säännöt sitä kautta on täysin joustamattomia.
    Fillarilla tai kävellen mä huolehdin vain ittestäni. Tosin silloinkin pitää vähän kattoa tilanteen mukaan eikä livahtaa riittävän pitkästä välistä läpi. En siis mene punaisia päin jos ei ole kohtuullisen hiljaista.

Että nyt ollaan ajamassa sitten sitä asiaa että minua eivät koske säännöt punaisista valoista kun oli hiljaista ynnä muuta tuubaa, ja samaan aikaan ollaan vetämäsää kaikkia muita ristille? On kyllä mielestäni melkoisen tekopyhää höpinää.

Että nyt ollaan ajamassa sitten sitä asiaa että minua eivät koske säännöt punaisista valoista kun oli hiljaista ynnä muuta tuubaa, ja samaan aikaan ollaan vetämäsää kaikkia muita ristille? On kyllä mielestäni melkoisen tekopyhää höpinää.
    En huomannut että kukaan täällä olisi sanonut ajavansa autolla punaisia päin kun hiljaista. Minulle sillä ei ole mitään väliä miten autoilija perseilynsä perustelee, perseestä se on silti.

Ite en tosin aja punasia päin. Painan jopa nappulaa tuossa lähisuojatiellä koska tuntuu typerältä kävellä punaisia päin tyhjällä tiellä. Ironisinta siinä on se että valoissa on suorastaan typerän pitkä viive ennen kuin jalankulkija saa vihreän ja sen lisäksi vihreä kestää niin kauan että olen jo kävellyt pois näköpiiristä kun autoilijat taas saavat vihreän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ite en tosin aja punasia päin.
    Minä taasen saatan ajaa vahingossa päin, muutaman kerran jopa lukkojarrutuksessa. Tarkoituksellisesti olen ajanut kerran, kun takaa tuleva rekka soitti torvea ja vilkutteli valojaan ja ajoi päin punaisia.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Minä taasen saatan ajaa vahingossa päin, muutaman kerran jopa lukkojarrutuksessa. Tarkoituksellisesti olen ajanut kerran, kun takaa tuleva rekka soitti torvea ja vilkutteli valojaan ja ajoi päin punaisia.
    Myönnän että niin saattaa joskus käydä, mutta en tähän hätään muista kuin yhden tapauksen: se on vuodelta 2003 kun onnistuin jotenkin epähuomiossa ajamaan punaisia päin Kehä kolmosen ja Nuolitien valoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    nöyryytysnappisuojatiet,
    Voi ei, en tiennyt, että se on nöyryytysnappi, ja olen monen monta kertaa nolannut itseni muiden ihmisten nähden painamalla sitä ja odottamalla kiltisti. Voi että, kyllä nyt nolottaa....

No, vakavasti puhuen, ei minulla kyllä niin kiire koskaan ole, ettenkö jaksaisi odottaa vihreiden vaihtumista, ellen sitten satu tietämään, että ko. liikennevalot ovat epäkunnossa, eivätkä vaihdu mitenkään järkevällä tavalla.
    Miss Vitus

IncBuff Guest
    Minusta nopeusrajoitukset on vain ohjeellisia. Kenelle siitä on haittaa jos ajan tyhjällä moottoritiellä 200km/h.

Joo tutkitaan vaan, ajaako pyöräilijät enemmän punaisia päin kuin autoilijat silloin, kun muuta liikennettä ei ole ja punaisia päin voisi ajaa täysin vaaratta. Tosin turha tutkia, koska kyllä varmasti pyöräilijät voittaa tuossa autoilijat, koska pyörällä se vaaratta punaisiin sujahtaminen on vaan niin helppoa ja nopeaa. Mutta mitä sitten? Ketä muuta se haittaa, paitsi muiden toimia kyttäävää mielensäpahoittajaa? Ihan vaan sillä, että ainakaan itselleni tuolla ei ole auton ratissa mitään merkitystä, enkä koko ilmiötä juuri edes noteeraa. Kevyen liikenteen punaiset valot ovatkin lähinnä heikoimpia liikkujia, eli lapsia ja vanhuksia varten. Normaaliälyllä ja fyysisillä ominaisuuksilla on ihan naurettavaa noudattaa valo-ohjausta pilkuntarkasti joka tilanteessa. Toki suomalainen rakastaa sääntöjä ja niiden noudattamista itsetarkoituksellisesti, mutta silti...

Taas olen jonkin aikaa töiden takia joutunut autolla liikkumaan paljon mm. Helsingin keskusta-alueella ja ei niistä pyöräilijöistä ole kyllä mitään todellista harmia. Autoilijat ne on urpoja autoilijoillekin. Välillä on ollut jonossa rattia naputellessa aikaa huvikseen vilkuilla kateellisena pyöräilijöiden edesottamuksia ja ainoat omaa mieltä pahoittaneet pyöräilijät ovat pyöräilleet jalkakäytävällä, etenkin yksi siellä kelloa soitellut tapaus jäi mieleen, mutta autoilijoiden hölmöilyistä en nyt edes ala jaarittelemaan.

Vaarallisesti punaisia päin ajamista taas harrastaa selväsit enemmän autoilijat. Onko se tosin kovin suuri ylläri, kun kevyttä liikennettä sattuu eniten omaan nilkkaan, jos siinä touhussa kolahtaa. Jos joskus joku fiksihipsteri onkin takatukka hulmuten vähän hidastanut omaa menoa tullessaan punaisia päin, ei se em. syistä ole ainakaan mieleen painunut. Sen sijaan ne lukuisat henkeä/terveyttä pyörän satulasssa uhanneet lähestyvät auton keulat, tai auton ratissa kohti tulevat rekan valot syöpyy pikkasen suuremmalla intensiteetillä mieleen. Ja sellainen piittaamattomuus ehkä vähän jo vituttaakin. Ehkä vähän enemmänkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvhakala Katso viesti
    Voi ei, en tiennyt, että se on nöyryytysnappi, ja olen monen monta kertaa nolannut itseni muiden ihmisten nähden painamalla sitä ja odottamalla kiltisti. Voi että, kyllä nyt nolottaa....
    Minuakin nolottaisi, jos luetun ymmärtäminen olisi tuolla tasolla.

Minun mielestä tässä on myös toisaalta kysymys oman genren 'pitämisestä puhtaana'; ettei kusettaisi omille ja kaverin nilkoille.
    Periaatteessa jokainen kerta kun joku ajelee päin punaisia, saa se jonkun lähiympäristössä olevan otsasuonet pullistumaan ja huonoa karmaa kaikille muille.

Voidaan kysyä onko vaimon pettäminen oikein jos vaimo ei sitä saa tietää eikä pettämisestä ole muutenkaan mitään seurauksia?
    Tai, onko oikein pitää joku arvokas löytötavara, jos kuitenkin voidaan olla 100% varmoja, ettei sen oikea omistaja kuitenkaan löydy.
    Voinko tehdä sitä sun tätä yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti väärää siksi, että osaan mielestäni arvioida tilanteen luotettavasti ja arvion tulos sanoo, ettei siitä ole kenellekään haittaa?
    Tai niin kuin ne yhdet maastokuskit, jotka kerran eksyivät tuossa takana olevassa metsäpläntissä ja oikoivat poissa olevan naapurin tontin läpi 'mitä haittaa siitä sulle on?', 'ei tosta ole mitään haittaa, ei tosta nurmikko kulunut?'.

Se joka on puhdas heittäköön ensimmäisen kiven .
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Minun mielestä tässä on myös toisaalta kysymys oman genren 'pitämisestä puhtaana'; ettei kusettaisi omille ja kaverin nilkoille.
    Periaatteessa jokainen kerta kun joku ajelee päin punaisia, saa se jonkun lähiympäristössä olevan otsasuonet pullistumaan ja huonoa karmaa kaikille muille.
    Oma ajattelu menee suunnilleen samoja ratoja.

Ilman rattiraivoakin punaisia päin pyöräily vahvistaa autoilijoiden käsityksiä pyöräilijöistä arvaamattomasti käyttäytyvänä toimijana liikenteessä. Kaikkein eniten minua kuitenkin harmittaa, kun punaisia päin pyöräilemällä (tai kävelemällä) näytetään mallia samoissa valoissa odottaville lapsille. Aikuinen voi vielä tehdä suht rationaalisen arvion mahdollisuuksistaan ylittää tie turvallisesti, mutta lapsella liikenteen hahmottaminen on väistämättä rajallisempaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _ava_ Katso viesti
    Meinaat, että joka ainoan risteyksen olisin mieleeni painanut. Ensi kerralla saattaa tulla kakssataanastainen auton pelkääjänoveen
    No en tunne tapausta / henkilöitä. Itselle kyllä jää hyvin mieleen jos joku törttöilee jossain. Mietin vain, Tamperekin on suht iso kaupunki, monesti meuhkataan turhaan noista suojateistä, kun aina ei voi nähdä auton ratista turvallisesti risteyksessä jos ei mene suojatien päälle. HOX HOX, en tiedä tapausta, mainitsen vain, siksi kyselin missä...

Bemari on pysäköinyt oikein, mutta Land Rover oli pyörätiellä. Kuljettaja suuttui oikein tosissaan, kun otin kuvan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvhakala Katso viesti
    Olet ymmärtänyt väärin termin nöyryytysnappi. Jos jalankulkija tai pyöräilijä painaa nöyryytysnappia, niin hän ei nolaa itseään. Sen nöyryytysnappia siihen risteykseen suunnitellut nöyryyttää jalankulkijaa ja pyöräilijää. Siitä nimitys nöyryytysnappi. Valot eivät siis vaihdu vihreäksi, jos sitä nappia ei paina. Useissa risteyksissä sitä nappia ei tarvitsisi olla, sillä ajoneuvoliikenne on niin vilkasta, että jalankulkijan ja pyöräilijän suunnasta tulee hyvin usein autoja ja niille se vihreä vaihtuu automaattisesti ja samaan aikaan kuin nöyryytysnappia painaneelle. Tosin liian myöhään kun painaa nappia, niin saa odottaa kokonaisen valonkierron, että pääsee vihreillä tien yli.

Kävelijällä ja pyöräilijällä ei ole auton korin tapaista näköestettä ja he myös kuulevat muun liikenteen äänet paljon paremmin kuin autossa olijat. Näistä johtuen on huomattavasti turvallisempaa ylittää valot punaisia päin kulkien kävellen ja pyöräillen kuin autolla ajaen. Itse menen punaisia päin aika harvoin ja vain tutuissa risteyksissä. Jos muita kulkijoita on lähettyvillä, niin en mene punaisia päin.

Ihmiseläimen luovuus on vilkkaimmillaan silloin, kun pitää keksiä sääntöihin omia rikkeitä sallivia reunaehtoja. Punaisia päin ajaminen pyörällä ei useinkaan aiheuta merkittävää vaaratilannetta, mutta on omiaa muokkaamaan yleistä asennetta pyöräilyä ja pyöräilijöitä kohtaan. Ennakkoasenteista puheen ollen, onko siitä oikeasti jotain faktatietoa, että trikooasuiset rikkoisivat sääntöjä muita enemmän? Omat havaintoni eivät tällaista oletusta tue.

Liikennevalot toimivat yleensä muuten niin, että joutuu siellä ajoradallakin odottamaan täyden valonkierron, joten paikoin kevyt liikenne on jopa etuoikeutetussa asemassa odotusaikoijen suhteen. Moni suora ylitys toimii niin, että ajoradalle vaihtuu välittömästi punainen nappia painamalla. Jos valoihin ohjelmoitaisiin liikennemääriä heijasteleva sykli, joutuisi ylittäjä odottelemaan aika pitkään. Painonappeja on usein suosittu sellaisissa paikoissa, joissa kevyt liikenne on vähäistä ja valoihin pysähtyvä pyöräilijä siten erikoistapaus. Toki huonosti suunniteltuja paikkoja on aivan liikaa.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Sellaisen huomion työmatkapyöräillessä olen tehnyt, että jos jään yksin tyhjään risteykseen (autoista ja muista kulkijoista) odottamaan valojen vaihtumista vihreäksi, siihen helpommin samaan aikaan tulevat kulkijat jäävät odottamaan kanssani.
    Paljon näkee pieniä ja isompia koululaisia liikkeellä tuossa omalla reitillä, niin pyrin olemaan hyvänä esimerkkinä ja ylitän tien vasta kun valot ovat minulle vihreät.
    Ride happy!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeHoo Katso viesti
    Bemari on pysäköinyt oikein, mutta Land Rover oli pyörätiellä. Kuljettaja suuttui oikein tosissaan, kun otin kuvan.
    Kuvasta saa vaikutelman, ettei lantikkaa ole pysäköity.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Minusta nopeusrajoitukset on vain ohjeellisia. Kenelle siitä on haittaa jos ajan tyhjällä moottoritiellä 200km/h.
    Miten tie voi olla tyhjä, jos siellä joku ajaa? Oululaista bmw-huumoria?

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Niinpä. Saatanan pyöräilijät vaarantavat liikennettä siellä. Ei tarvita kuin pieni virhearvio, niin auto KUOLEE!!!
    Vaikka tämä foorumi tuntuukin olevan täynnä jonkin asteen psykopaatteja niin niitä autoja ajavat ihan tavalliset ihmiset. Normaalille ihmiselle ei ole ihan pikku juttu ajaa joku hengiltä eli se ei todellakaan ole vain pyöräilijän ongelma jos vetää punaisia päin auton alle. Esimerkkinä eräs tuttavani menetti työkykynsä kun itsemurhakandidaatti ajoi hänen kuljettamansa yhdistelmän alle, vaikka oli itse täysin syytön tapahtuneeseen niin se aiheutti varsin vakavat seuraukset.

Vaikka tämä foorumi tuntuukin olevan täynnä jonkin asteen psykopaatteja niin niitä autoja ajavat ihan tavalliset ihmiset. Normaalille ihmiselle ei ole ihan pikku juttu ajaa joku hengiltä eli se ei todellakaan ole vain pyöräilijän ongelma jos vetää punaisia päin auton alle. Esimerkkinä eräs tuttavani menetti työkykynsä kun itsemurhakandidaatti ajoi hänen kuljettamansa yhdistelmän alle, vaikka oli itse täysin syytön tapahtuneeseen niin se aiheutti varsin vakavat seuraukset.
    Suurimmalle osalle varmasti näin onkin. Silti tuntuu käsittämättömältä, että liikenteessä näkee valitettavan usein näitä kotipoliiseja, jotka päättävät vähän "kouluttaa" maantietä koluavaa sukkispedeä vetämällä peltilehmällään hihaa hipoen ohi vain siksi, että tämä pyöräilijä on viivästyttänyt matkantekoa 20 sekunnilla. Miten pahasti otsasuonen täytyy pullistua päässä, jotta ihminen on rattiraivossaan valmis ottamaan ihan konkreettisen riskin toisen ihmisen tappamisesta tai vammauttamisesta vain siksi, että joutui kytkemään vakionopeudensäätimen hetkeksi pois?

IncBuff Guest
    Minusta tuntuu että tuossa on enemmänkin kyse siitä ettei tajuta teon mahdollisia seurauksia.

Minusta tuntuu että tuossa on enemmänkin kyse siitä ettei tajuta teon mahdollisia seurauksia.
    Se sama koskee keskivertoa autoilijaakaan, eivät ymmärrä tekojensa mahdollisia seurauksia, jolloin lievää ylinopeutta 47km/h autoilevan eteen tulee käsittömän lujaa, jopa 23km/h, pyöräilijä - ei sitä voi arvata, vaikka voi ajaa pois.

Nuorena, edesvastuuttoma, jantterina tuli ajeltua Porvoosta Hesaan se motaripätkä enemmän kuin useasti käymättä kertaakaan oikeanpuoleisella kaistalla. Harmittavasti VW Jetta, vaikka kuin oli Flair, ei kulkenut kuin 185km/h... Näin vanhana, ja vastuullisena perheenisänä, riittääkin 130km/h jos sattuu auto alla olemaan... Ihmetellä täytyy ettei kertaakaan ylinopeussakkoja napsunut.

Outoja autokuskeja tänään liikkeellä. Kun ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pysähtyy stop-merkin kohdalla, niin takaa tuleva citymaasturin kuski huuteli ikkunasta asiattomia lapsen istuessa vieressä etupenkillä. Taisin hidastaa hänen matkaansa 10 sekuntia, kun en ajanut viereisellä ajokelvottomalla kelvillä.

http://tinyurl.com/mq4ffwa

Jos ei näy liikennettä tai muita ihmisiä niin miksi helvetissä jäisin valoihin odottamaan? Joskus siinä joutuu odottamaan vielä todella kauan.
    Jos vieressä skidejä tms niin tietenkään en mene yli.

Sitten kun valot ovat oikeasti tasa-arvoiset niin lupaan jäädä odottamaan vihreätä. Tosin niin ei tule ikinä tapahtumaan.

100m päässä kotia on ihan loistavat valot. Autot kerkiävät noin 5km päästä vielä yli vihreillä kun kävelijän pitäisi suunnilleen juosta yli jos haluaa päästä yli ennen punaisen vaihtumista. Kaiken kruunaa se kun venaat siinä sen 5 minuuttia vihreätä ja sitten tulee vielä se pari autoa punaisilla yli. Tulee just se hyvä tunne et kannatti venata. Pääsee turvallisemmin yli kun menee itsekin punaisilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kuvasta saa vaikutelman, ettei lantikkaa ole pysäköity.
    Olet oikeassa, kuljettaja oli sisällä.
    Kadun varressa olisi ollut tilaa.

Ensimmäisen kiven heittäminen jo otettiinkin esille, eikä kyse mielestäni olekaan pilkuntarkasta sääntöjen noudattamisesta. Näin siksi, että kukaan ei siihen pysty, joten muodostuuko siitä este kritisoida muiden virheitä? Enkö minä saa paheksua rattijuoppoutta, kun jätin pyörällä näyttämättä suuntamerkkiä kotipihaan kääntyessäni klo 6 aamulla?

Virheen merkitys tilanteessa oleville onkin parempi lähtökohta keskustelulle. Siksi minusta on aiheellista kiinnittää huomiota siihen, mitä esim. kääntyvän auton kuljettaja tekee tai jättää tekemättä. Toisaalta virheen merkitystä voidaan tarkastella monella tasolla. Muuttujina on sekä virheen suorat vaikutukset, että virheiden lukumäärä. Yksi juovuksissa ajava saa vähemmän tuhoa aikaan kuin suuri joukko vähemmän vakavia virheitä tekevät.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •