HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 15 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 25 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #421
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Hopelta on tulossa sellanen 42t pizza-lautanen.
    Hopelta tulossa 40t ratas

  2. #422
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Jaa se on "vaan" 40 piikkinen, muistin et olis ollu nelikagone.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  3. #423
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Lueskelin jonku neron kirjotusta ideasta jota aion ainakin tahkolla käyttää.
    kun edessä on sopiva yleisratas, asentaa siihen rinnalle jonkun pienemmän rattaan ja sitten kun jaloista on voimat loppu siirtää käsillä ketjun pienemmälle, nerokasta.
    Sitten kun joku vielä keksis sellasen vaihto O-matikin että vipua vääntämällä toimis huhuh!


    Bässi muokkasi tätä : 01.03.2014 at 22.17 Syy: Lisätty irviö

  4. #424
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Sitä vaihto o maticcia kutsutaan etuvaihtajaksi. Niitä on ollut markkinoilla jo pitkään.

  5. #425
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Nythän on niin että ketjun tökkiminen sivusta niin että se suistuu somalta rattaaltaan ei ole koskaan ollut kaunista. Nykyään se ei aina ole enää edes tarpeellista.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  6. #426
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Sitä vaihto o maticcia kutsutaan etuvaihtajaksi. Niitä on ollut markkinoilla jo pitkään.
    koitas saada etuvaihtajalla ketju tippuun, saati nouseen takas n/w rattalta/lle..

  7. #427
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Ainiin, tänään onnistuin tiputtamaan ekaa kertaa ketjun n/w -rattaalta. Ylämäessä loppu vauhti kesken ku yritin nousta sellaselle kalliopatille ja polkasin jotenki taaksepäin. 29er jäykkäperä oli kyseessä, edessä Race Facen narrow wide ja takana XT shadow+.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  8. #428
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Miksei muuten eturattaassa voi vaan olla niin pitkiä piikkejä, että ketju ei millään voi tippua? Luulisi että tämä konsepti toimisi vielä paremmin kuin narrow wide -muotoilu.

  9. #429
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Eihän se ketju pääsis myöskään siihen rattaalle, eikä pois siitä, jossain on se kompromissi tehtävä..

    ja onhan noissa piikkien pituuksissa huikeita eroja, taitaa racefacen n/w rattaassa olla n/w-kategorian lyhimmät piikit, kun taas sram:n omissa pisimmät, muut jossain siinä välimaastossa..

  10. #430
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Niin, no tietysti joku raja piikkien pituudella on. Ihmettelin vaan tota Racefacen ratasta, kun piikit näyttävät lähes normaalimittaisilta.

  11. #431
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Olisi karua, kun eturieska olisi sellainen polviin saakka ulottuva tuulimylly. Ja samallahan se kävisi välillä ns. "kolmannesta pyörästä" Jäätävän pitkät rattaanpiikit toki olisi varmaan aika herkät taipuilemaan, muiden ongelmien ohella.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  12. #432
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Titaaninen ratas 5 cm pitkillä terävillä piikeillä. Sillä olisi hyvä kiivetä puunrungolle ja polkaista vauhtia. Eikä tippuisi ketju.

    Perustanen firman asiaa varten, vaikkapa Shark Tooth Components?

  13. #433
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Ainiin, tänään onnistuin tiputtamaan ekaa kertaa ketjun n/w -rattaalta. Ylämäessä loppu vauhti kesken ku yritin nousta sellaselle kalliopatille ja polkasin jotenki taaksepäin. 29er jäykkäperä oli kyseessä, edessä Race Facen narrow wide ja takana XT shadow+.
    Taaksepäin polkaisu ja siihen yhdistettynä sopiva rynkytys saa sen tippumaan, muussa yhteydessä ei ole onnistunut mulla ainakaan

  14. #434
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Niin, no tietysti joku raja piikkien pituudella on. Ihmettelin vaan tota Racefacen ratasta, kun piikit näyttävät lähes normaalimittaisilta.
    Minusta tuntuu että syynä on ketjun jouheva nouseminen rattaalle. Kun miettii sitä hetkeä ketjun kierrossa, jossa ketju kohtaa rattaan hampaan. Hampaan täytyy mahtua luontevasti sinne linkkiin vähän epäsuorassakin kulmassa, sekä sivu- että korkeussuunnassa. Kuvittelisin päissäni ilman mitään skemaattisia piirroksia, ettei hampaat voi lopulta olla kovinkaan korkeat.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  15. #435
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    408
    Blackspiren rattaassa näyttäis ainakin olevan karvan verran korkeemmat piikit kuin Racefacella.

  16. #436
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    Lueskelin jonku neron kirjotusta ideasta jota aion ainakin tahkolla käyttää.
    kun edessä on sopiva yleisratas, asentaa siihen rinnalle jonkun pienemmän rattaan ja sitten kun jaloista on voimat loppu siirtää käsillä ketjun pienemmälle, nerokasta.
    Sitten kun joku vielä keksis sellasen vaihto O-matikin että vipua vääntämällä toimis huhuh!


    Joku muukin on tuollaisen vaihtajattoman 2x10:n kannattaja: Enduro Chainring Setup
    The end of the road is just the beginning...

  17. #437
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.109
    Eikö noita kannata sitten laittaa samantien kolmaskin jos tuolle tielle lähtee


  18. #438
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Vähän alkukokemuksia omasta 1x10:stä. Olen ajellut pääasiassa työmatkaa ja kilsoja on tullut joku sata.
    En ole maastoon vielä päässyt kuin ihan pieniä pätkiä, mutta kyllä tuollainen 32x11-36 settikin tuntuu riittävän 27.5" renkailla vaikka mihin. Melkein tuli fiilis, että voisi huvikseen tilata myös 30 hampaisen, jos tulisi ajeltua enemmän maastossa.

    Nykyisellä välityksellä ei yläpäässä tarvitsisi olla noinkaan paljon varaa

    Eturattaana siis spiderless: http://absoluteblack.cc/chainrings.html
    Ja takana Shimanon XT Shadow Plus.

  19. #439
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Perustanen firman asiaa varten, vaikkapa Shark Tooth Components?
    Reps Voin lähteä osakkaaksi

    Voisin muuten kehitellä erikseen sellaisen Shark Tooth "raivausrisekan", joka olisi niin terävä, että sillä saisi oikealla kadenssilla raivattua keväällä kaikki kaatuneet puunrugot poluilta
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  20. #440
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    223
    ^eikös tuo hoidu sillä että laitat bashringiksi tällaisen:
    Krapula on helppo välttää olemalla juomatta krapulaa edeltävänä päivänä. -Lihastohtori-

  21. #441
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ Joo just näin Ja pohkeeseen jää tuosta sitten ihan erilainen verijälki... Anteeksi ot! Asiaan (jota ei ole omasta puolesta tarjota)
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  22. #442
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    bike-componentista tilasin Racefacen rattaan, mutta ei sitä oikeasti olekaan saatavilla kuin vasta viikkojen päästä

  23. #443
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    No absoluteblackin kotisivuilta tilatessa tuli ratas alle viikossa postiluukkuun..

  24. #444
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Hi5Bikesissa oli muutama päivä sitten hyvät varastosaldot ainakin mustien osalta.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  25. #445
    Liittynyt
    10/2012
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jan52 Katso viesti
    Hopelta tulossa 40t ratas
    Melkein myynnissä jo..

    http://www.chainreactioncycles.com/m.../rp-prod119003


    Sent from my LG-E975 using Tapatalk

  26. #446
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    339
    Mitäs porukka on käyttäny noitten 30t rattaiden kanssa bashina? 32:sille tarkotetut varmaan käy hyvin?

  27. #447
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Miksi mulla ei vaihteet oikein pelitä 42t OneUpin kanssa? Vaihteet saa toimimaan hyvin vain toisessa päässä pakkaa, ei koko alueella. Kuulostaa ihan siltä, että pakan spacingissä olisi vikaa, siis että siellä olisi vääränkokoisia väliholkkeja rattaiden välissä, mutta kyllä ne kaikki pitäisi ihan 10-pakalle tarkoitettuja olla.
    Itse epäilen, että vika on vempulassa vaihtajassa. Ostin uuden Sram X7 Type 2:n, joka oli päänivelestään hyvin väljä, ja myös sen parallelogrammin (mikä onkaan suomeksi?) nivelet oli vähän väljiä. No, sain takuusta uuden samanlaisen vaihtajan, jonka parallelogrammissa ei ole välystä, mutta tuossa päänivelessä on lähestulkoon yhtä iso välys kuin ensimmäisessä vaihtajassakin. Kävin lisäksi hipelöimässä paikallisen pyöräkaupan hyllyssä olevia X7-vaihtajia (ei tosin type2), joiden kaikkien päänivel oli väljä. Melkoista paskaa sitä ihmisille kaupitellaan!
    Tämä väljyys ei ehkä haittaa silloin, jos vaihtajan ylärissa on riittävän lähellä pakkaa, mutta tuon 42:n rattaan kanssa B tension-ruuvin joutuu vetämään sen verran kireälle että vaihtaja roikkuu melko kaukana rattaista, kun ollaan pienemmillä rattailla. Kaukana oleva vempula vaihtaja ei kovin tarkasti osaa ketjua sijoittaa juuri oikealle rattaalle.
    Onko kellään muulla vastaavia ongelmia? Toimiiko 42t ratas paremmin esim. X9-vaihtajan tai Shimanon vaihtajien kanssa?

    Hermot meinaa mennä kun välitykset olisi oikein loistavat (32/42 tuntuu olevan loistava ylämäkivaihde), mutta vaihteet ei muuten kovin hyvin pelitä.
    Täytyy nyt vielä koittaa ottaa se OneUp pois ja muuttaa pakka takaisin normaaliksi, jolloin selviää, toimiiko tuo vaihtaja edes vakiopakan kanssa.

  28. #448
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Tästähän minä olen kommentoinut jo aikaisemmin, ettei 42t yhden rattaan laajennus mielestäni ole toimiva systeemi. Mielestäni suurin ongelma on se, että pakkaan muodostuu toimimaton väli 15t – 19t kun 17-hampainen ratas poistetaan välistä. Koska vaihto 15-19 tai takaisin ei tapahdu sujuvasti (rattaiden vaihtoalueet eivät sovi yhteen), takavaihtaja pitää säätää jompaankumpaan päähän vaihtotoleranssia ja muutkin vaihteet tästä kärsivät.

    Itselläni on XTR takapakka ja olen kokeillut SLX sekä XTR Shadow+ takavaihtajalla samalla lopputuloksella.

  29. #449
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tästähän minä olen kommentoinut jo aikaisemmin, ettei 42t yhden rattaan laajennus mielestäni ole toimiva systeemi. Mielestäni suurin ongelma on se, että pakkaan muodostuu toimimaton väli 15t – 19t kun 17-hampainen ratas poistetaan välistä. Koska vaihto 15-19 tai takaisin ei tapahdu sujuvasti (rattaiden vaihtoalueet eivät sovi yhteen), takavaihtaja pitää säätää jompaankumpaan päähän vaihtotoleranssia ja muutkin vaihteet tästä kärsivät.

    Itselläni on XTR takapakka ja olen kokeillut SLX sekä XTR Shadow+ takavaihtajalla samalla lopputuloksella.
    Itse otin sekä 15- että 17-hampaiset pois ja korvasin nuo 9-pakasta otetulla 16-hampaisella. Tuon 9-pakan rattaan paksuus oli käytännössä sama kuin 10-pakan rattaiden (pakkojen spacereissa on se merkittävin ero 10- ja 9-pakan välillä), joten sekään ei oikein selitä tuota takavaihtajan toimimattomuutta.

  30. #450
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Tulee noista 42t rieska-/yhden rattaan välistä jättämisongelmista mieleen se, kun koitin joskus pahimman grammanviilauskuumeen kourissa (= tyhmyyksissäni) yhdistää XT- ja Ultegra-pakkojen ratastuksia. Laitoin 12-27 Ultegrasta fyysisesti isoimmat lehdet (ne mitkä on kiinteästi spiderissa kiinni) ja XT:stä fyysisesti pienimmät (irtonaiset rattaat). En saanut mitenkään toimimaan. Aina alkoi tökkiä/pomppia siinä kohtaa kun piti mennä XT-rattaalta Ultegran rattaalle.

    Tarkemmin en koskaan saanut selvitettyä, mistä ongelma tarkalleen aiheutui. Mutta jotenkin voisi kuvitella, että samanlaista sotkua voi tulla jos ottaa yhden rattaan sieltä pakasta.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •