ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 48 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 46 47 48 49 50 58 98 148 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.411 - 1.440 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1411
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vertti83 Katso viesti

    Jos keula sukeltelee keskialueen läpi niin silloin vikaa on luultavimmin vaimennuksen toiminnassa tai säädöissä, sanoisin...

    Jos alkuherkkyyttä pitää saada lisää niin silloinhan pitäisi periaatteessa virittää negatiivijousta. Vähän lisää muuttujia soppaan...
    Kyllä se mun tapauksessa oli ihan vaan liian pienet paineet, testailin siis vain. Ei noista jytkyistä ilmakeuloista taida saada kovin hyviä, liikaa kitkaa.
    Tekis mieli kokeilla tuota uutta pikeä kun monet niin kehunu, vaan sanaakaan en usko ennen kuin oon kokenu :P

    miku.. Mikä on tunnoton? Ja mikä pike?

  2. #1412
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Siis compressionista vääntämällä ei tapahdu mitään vaikka siinä ne pykälät kyllä tuntuu eikä lukitu.. 29 160mm Pike RC..

    Kyllä tuossakin keulassa 70psi paineella negajousi imee keulaa kasaan muutaman millin..
    The end of the road is just the beginning...

  3. #1413
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Purkaamaan sen luultavasti joutuu. Kokeile kuitenki irrottaa vaikka ilmaventtiili, sitte pumppaat iskaria ees taas ja kuuntelet onko ilmaa. Tai ehkä se säätömutikka on kuitenni rikki tai sitten viet sen vaan korjaamolle.

    tuossa uudessa pikessähän ei vissiin ilmapuolella juuri eroa ole esim revelation Ti:hin verrattuna. Että tää piken erinomaisuus johtuis pelkästään vaimennin patruunasta, jaaha

  4. #1414
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lähinnä vaan kiinnosti tietää onko jollain muulla ollut samaa vaivaa.. En mä tuota rupee tässä kohtaa enempiä kynimään kun on päivän vanha laitos niin menkööt takuuna..
    The end of the road is just the beginning...

  5. #1415
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    Ei noista jytkyistä ilmakeuloista taida saada kovin hyviä, liikaa kitkaa...
    No empä tiedä, itse ajelen tyytyväisenä Vengeance HLRn kanssa, jonka voi kait melko jytkyksi jo laskea(?), ja en ole ainakaan vielä kokenut sen kärsivän mistään vastaavista ongelmistaa, ainakin aivan huikea parannus edelliseen Foxin 36 Float R:ään verrattuna lähinnä jokaisella osa-alueella... Uutta pikeä tai kolmenelosia en oo päässyt parkkipaikkapompottelua lähemmin tutkimaan jotta en osaa sellaiseen verrata. Mutta enivei en nyt suoraan lähtisi yleistämään etteikö jämerästä ilmakeulasta saisi hyvää...


    Yksi mikä muuten tulee mieleen tuosta negatiivijousesta ja siihen liittyen "pintaherkkyydestä", on sellainen että jos negatiivijousi on kierrejousella toteutettu, niinkun nyt yleensä kait ilmakeuloissa on(?), niin silloin periaatteessa negatiivijousi vaikuttaa enemmän kevyelle kuljettajalle jolla on pienet paineet iskareissa, kuin isolle kuljettajalle isoilla paineilla. Tämä arvattuna siis siitä että suuremmilla positiivikammion paineilla ilmajousi on voimakkaampi suhteessa negatiivipuolen kierrejouseen jonka voima siis on vakio. Tässävaiheessa iltaa ajatuksen kulku ei oo ehkä ihan enää terävimmillään niin ei hahmota että mitenkä tuo kuskin massa sitten kompensoi, mutta periaatteessa ainakin äkkiä ajateltuna tuo olisi erona...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  6. #1416
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Vengeance hlr mullakin on enkä sitä huonoksi haukukkaan, edes ilmajousella varustettuna. Mutta se on ihan että mihin tyytyy.

    rockshoxilla on dual aireja ollut jo kauan, niissä saa negatiivipaineita säädettyä. Mutta kun -paineita lisää, tuntuu se vievän kantavuutta vähän niinkuin joka paikasta. Sitä pitää vielä kokeilla, kun on suht uusi keula mulle tämä revelationi

    jos etupäähän sais kunnolla painoa, ei herkkyyden kanssa olis ongelmiakaan. Mun mielestä suurin osa tästä tahmasta tulee jousipuolelta, ainakin nuo vaimentimet mitä oon käsissä pitäny on ollu ihan smootteja

    edit, mun vengeance oli ilmajousellla, nyttemmin teräsjousella.
    Bässi muokkasi tätä : 28.02.2014 at 00.56

  7. #1417
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Nykyäänhän nuo RS:t on Solo air malleja eli tuota negatiivi painetta ei voi säätää vaan se tasautuu automaattisesti positiivin kanssa.

    Eipä taida uudessa Pikessä olla juuri mitään samaa kuin tuossa mainitussa Revelation ti mallissa. Edes siellä ilmapuolella. Wanha Revelation oli dual air ja Pike uusinta revisiota oleva Solo air.

  8. #1418
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Aloin kuitenkin tuota pikeä kynimään eikä vika sen suurempi ollut kuin, että namiska oli laitettu pari pykälää väärään asentoon eikä päässyt kiertymään loppuun asti..

  9. #1419
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Eipä taida uudessa Pikessä olla juuri mitään samaa kuin tuossa mainitussa Revelation ti mallissa. Edes siellä ilmapuolella. Wanha Revelation oli dual air ja Pike uusinta revisiota oleva Solo air.
    sehän on hyvä että kehitystä on ehkä tapahtunut, sujuvasti kattelin vaan kuvia joissa oli samannäkönen ruoto ja mäntä.
    ero on ilmeisesti sitten ilmakanavissa.

    Hyvä että Mikunki keula tuli kuntoon, niin ei katkea ajot takuuhuollossa.

  10. #1420
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Räjähtääkö mun Stumpjumpperi EVO tai kenties koko universumi jos laitan siihen keulille 160mm joustavan Piken? Miten tuo vaikuttaa esim. ohjauskulmaan? Nythän siinä on 150mm joustava Revelationi, takaa se joustaa myös sen 150mm ja ohjauskulma on 67 astetta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  11. #1421
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kovasti epäilen pamauksen jäämistä suutariksi, sensijaan ajokokemus saattaa olla oikeinkin miellyttävä.

  12. #1422
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Saahan tuota Pikeä myös 150mm joustolla joskaan tuo sentin lisä geometriaa pilaa.. Keula loivenee about puoli astetta ja keskiö nousee myös hieman.. Tuskin se sentin joustomatkan lisäys mitään kummemmin "suorituskykyä" lisää paitsi ehkä mentaalisella tasolla, mutta muuten kyllä varmasti päivittämisen arvoinen jos vrt. Revelationiin..
    The end of the road is just the beginning...

  13. #1423
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Joo tiiän et saa myös 150mm joustolla mut sitä mä tässä just mietinkin, että 150mm vai 160mm? Onko tuosta pidemmästä joustomatkasta enempi haittaa kuin hyötyä vai onko se ihansejasama?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  14. #1424
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Muistan lukeneeni joskus joltain ulkomaan foorumilta kun olivat vaihtaneet evoon lyrikkiä ja 36 foxia niin toiset oli tykänny ja toiset ei.. Ite laitoin yhteen raamiin 2cm alkuperästä pidemmän keulan eikä mun mielestä pilannu geomatriaa vaan päin vastoin, mut onhan tuokin paljon kuskista ja rungosta kiinni +ketä tykkää mistäkin..
    The end of the road is just the beginning...

  15. #1425
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mannavelli Katso viesti
    Keula on ajojejn perusteella liian progressiivinen ja edelleenkin halutulla sagilla on liian kasassa. Poistan ilmatilavuuden pienneyyspalikan, jonka pitäisi vaikuttaa progressiivisuutta vähentävästi. Kuski on kuitenkin köykäinen, niin tämä vaikuttaa muutenkin järkevältä. Toivottavasti vaikuttaa myös toimintaan muutenkin siis kuin progressiivisuuteen. Onko kokemuksia näiden bottomless tokens-palikoiden kanssa säätämisestä?
    Saitko Piken herkemmäksi? Tuossa vertailuksi pumppailin kolmea eri Pikeä jotka oli samoilla paineilla niin kyllä niissä eroja tuntui herkkyydessä..
    The end of the road is just the beginning...

  16. #1426
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Saitko Piken herkemmäksi? Tuossa vertailuksi pumppailin kolmea eri Pikeä jotka oli samoilla paineilla niin kyllä niissä eroja tuntui herkkyydessä..
    Mikään yllärihän se ei ole, että osa noista Rokkarin keuloista lähtee tehtaalta kuivana...

    Eli ei ole pahitteeksi tehdä tuollaista kevyttä pura-tarkista-kasaa toimenpidettä.

    Oman Piken sisään kurkkasin tuossa jokunen aika sitten, niin nuo pöly/öljytiivisteiden alla olevat foamit oli kyllä asennettu kuivina paikalleen. Muuten vaikutti olevan normaalit vassut/öljyt sisällä.

    Heitin sitten kasatessa ehkä vähän ronskimmin tuota vassua ilmapuolelle ja nyt parilla lenkillä käynyt niin, että lenkin alussa keula alkaa tuntua löysältä ja vetää hieman kasaan. Pohjaa myös erittäin helposti eli negatiivi-positiivi ei pääse tasaantumaan näemmä. Korjaantuu siten, että painaa renkaasta ja vetää voimalla keulan täyteen mittaan niin kuuluu pieni "psss" sisältä ja sitten toimii taas normaalisti loppulenkin. Jos tuo jatku niin täytyy vissiin tarkistaa tuon vassun määrä.
    Tmh muokkasi tätä : 02.03.2014 at 17.41 Syy: jorinaa

  17. #1427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Saitko Piken herkemmäksi? Tuossa vertailuksi pumppailin kolmea eri Pikeä jotka oli samoilla paineilla niin kyllä niissä eroja tuntui herkkyydessä..
    On tuo selvästi ajaessa nyt herkistynyt ja muuttunut paremmaksi. Yksi ilmatilavuuspalikka on vieläkin sisällä. Odottelen vähän kesäisempiä kelejä, että pääsee paremmin kokeilemaan sitä tositoimissa, vielä on ajo vähän varovaista. Keula on ainakin näillä asetuksilla progressiivisempi kuin aiemmat keulani, mutta se ei vaikuta huonolta ominaisuudelta. Kesäisemmissä olosuhteissa sitten kokeilen noita ilmatilavuusjuttuja. Alkuherkkyys paranee, kun ottaa low speed compressionin kokonaan pois. Etujarrutuksilla kokeiltaessa ja keulan sukeltaessa en ainakaan huomannut eroja siinä oliko päällä vai ei. Siltikin keula vielä imaisee iseään vähän sisään, jos pitää alhaisia paineita. Se menee vähän sagille jo pyörän omasta painosta, mikä on ymmärrettävää, mutta ketupäätä nostaessakin se on hieman sisässä. Kaiken kaikkiaan keula tuntuu kuitenkin pirun hyvältä ja tukevalta.

  18. #1428
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    itellä on tällä hetkellä 60psi keulassa ja siinä on alussa sellanen muutama milli löysää mitä pystyy vetelemään edestakaisin ilman voimaa ja tuntuu pieni kolahdus kun keulasta nostaa..

    Ei tuo omakaan keula sieltä herkimmästä päästä ole ja ilman sisäänvaimennustakin keskialue on suht progressiivinen ja rankemmissa jarrutuksissa sukellus loppuukin about puoliväliin..

    Mitäs öljyä Tmh lurautti alajalkoihin? entäs mitä vassua käytit?
    The end of the road is just the beginning...

  19. #1429
    Oletko miku kokeillut niitä irroittaa poistaa niitä bottomless tokens- palikoita? Paitsi olikohan tuossa 160 mm pitkässä niitä lainkaan tehtaalta tultaessa?

  20. #1430
    Minulla on tuossa maasturinprojekti keulaa vailla, ja osaavien tuntemusta kaipailisin.. Eli 26 maasturiin sovittelen uutta keulaa, ja 29 raadosta sellaisen saisin. Onko näillä käytännön eroa, muutakuin putkien pituudessa.. Levyjarrukiinnitys niin jos heittämällä menee, aina parempi... toki mielessä on pysyä 26 keulassa, mutta kokeilunhalu on suunnaton...

  21. #1431
    Siitä vaan kokeilemaan. Jää ainakin tire clearancea eturenkaan ja alajalat yhdistävän kaaren väliin. Laita 29 kiekko niin saat 69er-fillarin. Sellaista ei olekaan tullut kokeiltua.

  22. #1432
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Mannavelli: manuaali ainakin kertoo että siellä yksi olis ja mukana oli 2 irtopalikkaa pussissa joten kyllä siellä luultavasti yksi on.. Täytyy koittaa ehtiä ottamaan työn alle vielä tällä viikolla.. Tosiaan pyörä on vajaa viikon vanha enkä ole ehtiny kuin muutaman lenkin ajella joten vähäiset on kokemukset vielä keulasta..

  23. Kertokaapa jousitusnöösille mitä pitää tehdä kun keula on painunut noin puoleen siitä mitä se oli uutena? Kyseessä rokkarin reba rl. Lisätä painetta / viedä huoltoon?
    Using Tapatalk

  24. #1434
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    83
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Joo tiiän et saa myös 150mm joustolla mut sitä mä tässä just mietinkin, että 150mm vai 160mm? Onko tuosta pidemmästä joustomatkasta enempi haittaa kuin hyötyä vai onko se ihansejasama?
    Minulla on evossa 36 talas, ja se on siihen tosi passeli. Jossakin artikkelissa ( en muista missä ) todettiin että 160mm on parempi kun 150mm mikä on evon maximi Specializedin mukaan.

  25. #1435
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    superkessu: jos se on vanhempi dual-air malli ja negatiivipuolella on reilusti enemmän painetta niin se ainakin imee keulaa kasaan..
    The end of the road is just the beginning...

  26. Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    superkessu: jos se on vanhempi dual-air malli ja negatiivipuolella on reilusti enemmän painetta niin se ainakin imee keulaa kasaan..
    Tämän tarkempaa mallimerkintää en tähän hätään löydä: Rock Shox Reba RL 29, Motion Control, PushLoc, 100mm. Vuosimalli on 2013. Ajettu vasta n. 400km, enkä ole mitään säätänyt. Lukitus toimii.
    Using Tapatalk

  27. #1437
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Itselläni Solo Air -Reba painui aina välillä sentin pari kasaan ja auttoi, kun vasemman alajalan alta otti kuusiokoloavaimella yhden korkin pois ja sieltä alta paljastui venttiili, josta voi päästää ilmaa. Kun oli ensin poistanut muuten ilmat keulasta, tuon avulla keula palautui takaisin tarkkaan 100 mm pituuteen. Ulkomaalaisilta foorumeilta lukenut jotain, että muillakin on ollut samoja ongelmia ja tuolla tavalla moni on sielläkin ratkaissut sen. En tosin aivan ymmärrä, mikä tuon venttiilin merkitys Solo air -keulassa on ja onko sieltä turvallista päästääkkään ilmaa, joten en ota vastuuta, jos jokin menee pieleen tai superkessun tapauksessa ei auta, mutta ainakin omassa keulassani se auttoi
    Ja kannattaa hieman varoa ilmaa päästäessä, sillä sieltä roiskuu helposti öljyä silmille.

  28. #1438
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    ei solo-air:ssa ole mitään venttiiliä alajalassa vaan se kuusiokolo siellä on alajalan lukitusruuvi ja varmasti tulee öljyä koska siellä on alajalkojen voiteluöljyt ja mikäli siellä on ilmaa niin on se ilma falskannut ilmajousen puolelta sinne eli joku tiiviste on viallinen..
    The end of the road is just the beginning...

  29. Minkähän tuolle sitten tekee? Näin niinkuin maalaisjärjellä voisi kuvitella että jos tuollainen itsestään paineet tasaava painuu ja saattaa pohjata vähän rankemmassa kanttarikosketuksessa, niin olisiko paineet vuotanut jostain pihalle?
    Using Tapatalk

  30. #1440
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Samanlainen venttiili siellä näyttäisi olevan kuin yläosassakin. Ilmaa tulee, kun keskeltä painaa jollain terävällä.
    Kaatuilija muokkasi tätä : 03.03.2014 at 16.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •