edit. Olinpa liian nopee ajatuksissani.. biddauksen kohdehan tuo, ei buy it now -tuote.. pahoittelut
Tämmösen bongasin.. edullinen on hinta, mutta tullithan tuohon saattaa päälle pamahtaa. Halvaksi jää siltikin kun verkkokauppa.com:n 300e+ hintaan vertaa.
http://www.ebay.co.uk/itm/GARMIN-Edg...t_16777wt_1217
Garmin 810: n ja iPhone 4s:n välinen bluetoothyhteyden toiminta huononi dramaattisesti jonkin tekemäni päivityksen jälkeen.
En ole varma kumpi päivitys vaikutti asiaan, IOS vai Garmin viimeisin päivitys.
Näin oireilee minulla:
- bluetooth yhteys katkeaa muutaman minuutin kuluessa, ainakin Garmin Connect Mobile appsin kanssa.
- bluetooth kytkentä epävarma.
- suorituksen automaattinen lataaminen nettiin Connect Garminiin ei enää toimi itsestään edellisestä syystä johtuen, vaatii 810:n uudelleenkäynnistyksen bluetoothyhteyden uudelleenmuodostamiseksi.
- iPhone apps garmin Connect Mobile lataa ajohistoriaa järjettömän kauan, joka kerta uudelleen.
- livetrackingiä en ole uskaltanut edes kokeilla, tuskin se toimii kun lukee tuota linkkiä:
https://forums.garmin.com/showthread...ter-2-7-update
Joku kysyikin ostaisiko 800:n vai 810:n. Ostaisin tietenki 800-mallin nyt, koska lisäominaisuudet eivät toimi nyt 810:ssa. Molemmat omistaneena totean näin jyrkästi, ja se 800 on nyt akalla. Loistovehje. Mutta kun 810:n langattomat lisäherkut eivät toimi.
Olen hyvin lähellä sitä pistettä, että lähetän tämän paskan Tanskaan saatteella " ei tosiaankaan tarvitse palauttaa"
Miten muilla toimii langattomuus näin talven keskellä?
Lämpö nousee..
Mulla teki välissä samaa mutta jossain päivityksessä se loppui. Kaikki toimii kunnolla yhteen. Tossa muutenkin tarinaa miten laitteet synkkaa yhteen, http://www.aika-ajo.com/testit/garmi...unner-620-810/
www.aika-ajo.com
Ei tuosta aika-ajoblogijutusta ollut tässä tapauksessa kuin vitsiksi. Kaikella kunnioituksella muuten.
Mitä tästä opin? "Ehjää laitetta ei kannata korjata." Toisin sanoen älä ikinä päivitä toimivaa laitetta ainakaan puoleen vuoteen päivityksen tulosta, ellei päivitys sisällä jotakin odottamaasi tärkeää uutta ominaisuutta. Lue sitten netistä päivityksen virheet ja puutteet, niin et enää haluakaan päivittää. Päivitä sitten suoraan korjauspäivitykseen, mutta vain jos se toimii.
korjausta odotellessa!
Viime kesän softilla toimi vielä hyvin, tosin livetrack veti välillä muutaman satunnaisen suoran pätkän. Mutta edes toimi, langaton tiedonsiirtokin.
ketti muokkasi tätä : 01.01.2014 at 12.14
Jep, röpöttää myös iPhone 5:n ja 810:n välillä aivan kuten kettillä. Edge sinänsä toimii ok. Veikkaan että häröilyyn on syyllinen puhelimen appsi. Appsi kaatuilee myös vaikka edgeen ei ole muodostettu yhteyttä.
Mulla ei ole kyllä mitään ongelmaa. Oletteko kokeilleet toisella laitteella ? Mä käytän sekä puhelinta että ipadia, kummassakin toimii moitteetta 810 ja 620. Jonkin päivityksen jälkeen oli sellaista dilemmaa että 810 piti buutata mutta ei enään. 620 Treenin kun lopettaa ja tallentaa niin puhelin jo taskussa huutelee että yhdistetäänkö. Ihan sama tän päivän maasturoinnin jäljiltä. Kotiin tullessa ipad halusi yhdistää automaattisesti.
www.aika-ajo.com
Kyllä se on tuo Connect appsi joka bugittaa. Garminin keskustelupalstoilla kerrotaan samanalaisista ongelmista https://forums.garmin.com/showthread...S-memory-usage
Eli Garmin connect mobile käyttää liikaa muistia ja iPhonessa on rajoitettu muistin käyttöä/sovellustus. Tarkistin GC appsista -> asetukset->tietoja->sovelluksen diagnostiikka->iOS Device System Information, jossa vapaata muista oli jotain 300MB. Poistin appsin, buuttasin luurin virtanappi ja etupaneelin nappi alhaalla. Appsin asennus uudelleen ja vapaata muistia oii tullut n.200MB lisää eli yhteensä 500MB.
Tuon jälkeen toimi tiedonsiirrot lenkillä ja lataukset Garminille myös lenkin jälkeen.
Olipas tekniikan ihme tänään. Käytin Garmin 800:aa, sykevyötä ja kadenssimittaria normaalitapaan spinningissä, sitten pakkasin sykevyön ja kadenssimittarin reppuun ja kytkin Garmin 800:n "oikeaan" fillariini: ihme ja kumma, se edelleen näytti ihan uskottavia, rasituksen mukaan vaihtelevia sykelukemia. Olisiko voinut mitata niitä takin, tuuliliivin ja repun läpi? Mulla oli päällä läpihikinen kompressiopaita, sen päällä windstopper-aluspaita ja takki.
http://connect.garmin.com/activity/430067971
Oletteko päivittäneet Garmin 800:seen (tai 810:aan) tuota City Navigator karttaa uudemmaksi? Hyödyttikö mitään? Minulla laitteessa näyttää olevan vuoden 2011 versio ja uusin on muistaakseni vuoden 2013 lopun versio.
Vielä ei ole tuo 2011 versiokaan väärille teille pahemmin vienyt, mutta olisiko uusimmassa kaikki liittymätkin paremmin ajan tasalla jne? Kokemuksia kellään?
Edit: Sen toki netistä näin että ilmeisesti useampi euroopan maa on nyt tarkemmin kartoitettu siellä mitä ennen tässä uudessa 2013 versiossa, mutta se ei taida koskea suomea. Mitä eroja suomessa liikkuessa noilla olisi?
En ole juurikaan käyttänyt kyseisiä karttoja, kun löytyy noita osm karttoja netistä.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Kiitti Grandi! Jos joku on käyttänyt ja vieläpä molempia noista vuosikerroista, voi kertoa myös...![]()
Moikka Vesa!
Mulla vanhempi City Navigator Europe NT 2010.10 ja uudempi City Navigator Europe NT 2014.30.
Tuo uudempi on ollut mulla nyt muutaman kuukauden. Kokemuksia uudemmasta on vielä suhteellisen vähän, koska maantielenkkejä tähän aikaan vuodesta on tullut ajeltua aika vähän, enempi on ollut OSM käytössä metsäpoluilla. Sen verran tuosta uudemmasta voin sanoa, että ainakin uusia kiertoliittymiä on mukana esim http://goo.gl/acPjvW, joka näkyy Edge 810:n TurnByTurn navigoinnissa näin:
Vanhemman kartan kanssa sama kohta ei aiheuta navigoinnissa mitään TBT-ohjetta (Edge 810 FW 2.60).
Heikki muokkasi tätä : 05.02.2014 at 16.01 Syy: lisätty kuva
Jälleen kysymys jota on jo varmaan kysytty monesti mutta kysynpä taas kuitenkin ja vastaa ne jotka viitsivät vaivautua.
Eli olen alkanut himoitseen edge 800-810:ä itselleni (saa tarjota yv:llä jos sattuu oleen kaupan) sillä entinen Polarini on ruvennut jo pahasti temppuileen ja olisi todella kiva pidemmillä fillari lenkeillä liikkua outoja reittejäkin eksymättä.Mutta sen mitä olen tätä ketjua ja muita netistä katellut niin olen alkanut hieman epäileen et osaako tällainen tavis juntti joka ei osaa tietokonettakaan käyttää niin edes käyttää sellaista,kun sain sellaisen käsityksen et on melkoista tuhertamista et saa karttoja toimimaan ja vieläpä kunnolla. Eli kuinka hemmetin monimutkaista hommaa se ihan aikuisten oikeesti on? Tarkoitus olisi käyttää pääasiallisesti maantiepyöräilyssä mutta myös välillä maasturin kans maastossa.
Onko missään ihan TODELLA yksin kertaisia ohjeita että mitä ohjelmia ja karttoja tarvitsen tietokoneelle jotta edes voisin alkaa suunnitteleen niitä reittejä?
Onko olemassa esim.videota vaikka youtubessa tai jossain missä näytettäisiin meille tyhmille junteille kuinka reittejä tehdään ja siirretään edgeen?
Anteeksi siis jo etu käteen junttiuteni.
IMHO ongelma ei ole laitteen monimutkaisuus, vaan huono suunnittelu ja vähintään yhtä huono toteutus. Garminilla ei liene UI ihmisiä töissä, eikä ainakaan 810:ssä käyttövarmuuskaan ihan huippua ole. Tietotenkiikkataitoja ei sinänsä vaadita, mutta kärsivällisyyttä jonkin verran. Laitteen logiikka ei ihan ensikohtaamisella avaudu, ja lisäksi pitää osata muutama jippo millä jumiutuneen laitteen saa herätettyä henkiin. Manuaalista on vain rajoitetusti iloa, valitettavasti vaatii muutaman kuukauden käyttökokemuksen ennenkuin käyttö on sujuvaa. Garmin ei tosiaa vaivaudu juurikaan softiansa päivittämään.
Mutta Garmin sentään toimii Macin kanssa, toisin kuin useimmat Polarit. Itselläni on myös Suunto Ambit, ja siinäkin on omat ongelmansa. Eli taitaa nämä haasteet vaivata koko alaa.
http://veloviewer.com/athlete/931321/
En nyt sanoisi että reittien suunnittelu on hankalaa saati itse laitteen käytön oppinen. Garmin Base Campillä onnistuu reittien suunnittelu ihan helposti, myös muita vaihtoehtoja on vaikka selainpohjainen Garmin Connect, maksullinen www.ridewithgps.com. Myös Google Mapsilla tehtyjä reittejä saa tuotua mutta vaati jo hieman enemmän näpertelyä. Mitä karttoihin tulee niin laitteeseen voi ostaa Garminin omia karttoja kuten City Navigator tai sitten lataa ilmaisen kartan täältä http://kartat.hylly.org
Softapäivityksiä on ropissut aika hyvin itse Edgeen ja onhan sitä Base Camp saanut niin ikään päivityksiä ja nyhän on juuri päivitys tulossa Garmin Connect palveluunkin että kyllä siellä ollaan tähän asiaan myös reagoitu.
Mitä tuohon jumiutumiseen tulee niin resetti on hyvä opetella vaikka itse en omaa Edge 800 ole vielä kertaakaan saanut kyseiseen tilaan.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Kiitoksia jo vastanneille,mutta juurikin edellä mainitut sivustot ovat jo mainittu aiemmin mutta mietin juuri sitä käytännön osiota et kuinka reitit suunnitellaan niin ku oikeasti. Eli löytyykö niitä selko ohjeita vai onko vain kokeiltava summassa ja opittava sitä kautta... voiko siinä kokeillessa muuten sekoittaa koko masiinan kelvottomaksi?
Entä ilman reitti suunnittelua,piirtääkö laite karttaan näkyville ajon aikana ajetun jäljen ja osaako se tarvittaessa OPASTAA saman reitin takaisin kotia? Ja vielä sellainen tyhmä kysymys et voinko tallettaa laitteeseen ajamani lenkin harjoitukseksi jonka voisin ajaa milloin vain uudestaan OPASTETTUNA?
No ihan käytännön tasolla vaikka tuolla Garmin Connet sivustolla voi reitin tehdä ja siirtä laitteeseen, en ihan heti keski miten sen kanssa saisi koneen sekoitettua kelvottomaksi. Laite tallentaa ajetun reitin ja piirtää ajettua reittiä kartalle ajon aikana ja kyllä tätä reittiä voi käyttää kotiin löytämiseksi. Ajetun reitin voi laittaa myös harjoitukseksi ja laitteessa on vielä virtual partner toiminto jota vastaan voit ajaa reittejäsi uudelleen.
Se vielä että laitehan toimii samaan tapaan kuin vaikka auton GPS eli laita osoite ja laite opastaa perille.
Kiitoksia vastaajille. Tietääkö joku et onko Oulun seudulle esim.pohjoispuolelle jossain jo valmiita reittejä mitä vois yrittää tuhertaa laitteeseen ja käydä kelaileen?
Millä kartalla tuo navigointi osoitteeseen toimii? Jokin maksullinen karttako kuten City Navigator?
Kyllä kyseisen laitteen hommaan kuhan sopiva paketti napsahtaa kohdalle.
Täytyy sitten nöyränä yrittää opetella käyttöä ja jospa oulusta löytyisi joku joka osais opastaa käyttöä vaikka ihan kasvotusten.
Valmiita reittejä löytyy esim www.strava.com ja connect.garmin.com - olettaisin että Oulun seudulla on sen verran teknisen koulutuksen saaneita kavereita, että ovat reittejä ajelleet.
http://veloviewer.com/athlete/931321/
Jos haluaa kattavan kartan johonkin tiettyyn osoitteeseen navigoimiseen tuo kaupallinen City Navigator on tietty Garminin gepseissä se paras. Mutta myös OSM fillarikartta osaa reitittää, eli navigoida. Tosin sen osoitetiedot ovat vielä Suomessa aika puutteelliset.
Fillarikartta Garmineihin:
http://www.polkupyoraily.net/osm/
Ja täältä maastokarttaa:
http://kartat.hylly.org/
Uusin päivitys 810:aan meni heittämällä sisään jopa ilman pyöräasetusten sekoamista. Samoin uusi iphonen connect apps tuntuu toimivan ilman jatkuvaa historialatausta. Pysyisikö jopa bluetoothyhteys nyt pätkimättä?
Marinea ja Keskisen Kello ainakin Suomessa myyvät Garminin vehkeitä - hinta vähän vaihtelee. Ulkomailta tilaamalla taitaa Bike-Discountista saada vielä reilusti halvemmalla.
Köyhänä lapsiperheellisenä kyttäilen ensin josko käytetty löytyisi hieman edullisemmin mutta jos ei ala piakkoin löytyyn niin pakko varmaan investoida uusi. Kuulin tänään et jos ostan käytetyn ja vaikka olisi takuu vielä voimassa niin takuu ei siirry minulle,onko todella näin??!!
KKV:n sivuilta http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/...394e4e8a1.aspx
Takuu pysyy omistajanvaihdoksessa
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan. Takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön.
Kirjanmerkit