Voimansiirron offset 17,5mm tai 28mm voi olla hyvä nyrkkisääntö.Jälkimmäiseen mahtuu Bud&Lou 100mm vanteilla.
Olen jo kysellyt MURU:lta ja 22cyclesiltä, mutta kyllähän rungon suunnitelu, testaaminen yms. vie aikaa. 22cycles vastasi ja sanoi, että ovat kyllä miettineet asiaa ja seuraavat tilannetta. Lupasivat ilmoittaa heti kun moisen tekevät - mitä se sitten ikinä oikeasti tarkoittaakaan. MURU:lta ei tullut mitään kommenttia.
Gates carbon drive ei myöskään ole se juttu - Pinion on. Rohloffin ongelma on, että jos haluaisi ajella 29" kiekoilla välillä pitää ostaa kaksi Rohloffia - aika kallista.
(Olen ajellut muutaman vuoden Rohloffilla ja Alfine 11:lla, paluuta ratasvaihteisiin ei ole, ellei ole ihan pakko. Yampa tosin houkuttaa kieltämättä, kevyt kun olisi ja muutenkin viehättävä)
Puusilmä muokkasi tätä : 20.02.2014 at 07.00
Nicolai vaan onkin vähän eriluokan pulju noitten kustomijuttujen kanssa. (miun kaikki sympatiat kylläkin Murulle) Nicolailla tekevät kyllä käytännössä mitä tahansa, jos ostajan likviditeetti riittää. Rääpäisivät 650B endurotandeminkin MBUK:lle. Vaivaiset 4000 e oli runko. Toki voi olla, että tuo rajumpi offset vaatii lisäsuunnittelu ja rungosta tulee aivan kosmisen kallis.
kooki muokkasi tätä : 20.02.2014 at 10.31
Toi Pinion vaan on melko painava. Kilon painavampi kuin Alfine 11 tai Rohloff. Olen laskeskellut, että Alfine 11 tai Rohloff olisivat n. 800g painavampia, kuin hyvä ratasvaihteellinen 1x10 tai 1x11.
Itse Alfine 11 napa on edullinen, n. 250€, joten useampi kiekkosetti ei ole ongelma.
^Vantaa kiittää kuvainformaattiosta ja jatkaa pähkintää.![]()
Vantaahan vois vaikka tsekkaa Boren keken.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Hektinen, tuohan sopis meikäläiselle. Nyt ei ehi ettii, mitä moinen maksaa, painaa ja mille akselille se on??
http://www.borealisbikes.com/parts/fork/ 449$, 15mm läpiakseli, akseli tulee mukana. Etunavan jarrulevyn offset (niin kuin O'Beast).
Kiitoksia, en ole asiaa näin päin osannutkaan ajatella. Täytyy panna mietintämyssyn alle, josko sittenkin...
Tosin ilmeisesti Yampa ei käy, kun Alfine kai vaatii "normaalin" levyisen takahaarukan? Hitaasti Murun rungolle rakentaen voisivat taloudelliset realiteeti olla ohitettavissa ja ehkä saisin pyörän valmiiksi ensitalveksi... ja onhan niitä halvempiakin runkoja.
Puusilmä muokkasi tätä : 20.02.2014 at 16.41
Eka lenkki takana tuolla yleisesti lynkätyllä Fattyn carbon keulalla, kun siinä ei pyöri markkinoiden läskein combo. Musta se tuntui hyvältä ja suurin ero vanhaan rauta versioon oli tunne, että pyörää oli kevyempi "viedä" polulla. Paikat pysyivät suussa eli suodatti polulla olevia juurakoita ja kiviä ja kaula oli kuitenkin jäykkä, jonka huomasi pikku (30-40 cm) dropeissa. Positiiviset fiiliset saattavat tietysti osin mennä uuden osan aiheuttamaan euforiaan. Se on faktaa kuitenkin, että pyörä keveni n. 600 gr ja hankinta ei kaduta.
Ride harder - Ride a totally rigid.
Eihän tuota ole lynkattu kertaakaan, hiukan harmiteltu leveyden puutetta, ei muuta. Mutta tuo 600g keulilta on paljon.
Samoilla linjoilla ollaan Fattyn kuitu keulasta, eli hyvät on fiilikset. Eilen jäistä traktorin rengas uraa tuli testattua ihan tarkoituksella ja väittäsin, että pehmentää tärinää. Ei ole kuitenkaan teräskeulaan verrattuna mitenkään löysä tai tunnoton. Muutama töksäys tuli ojan ylityksissä ja mielestäni otti kivasti osan energiasta vastaan. Minulla tällä hetkellä 60mm speisereitä stemmin alla ja ei kyl keula putki ole löysä. Kivikko juurakko helvettiä ei nyt löydy meidän leveys asteelta mikä olisi oivaa testi maastoa keulalle. No pikkasen leveempänä kuvittelin haarukan tulevaisuutta silmällä pitäen, mutta näyttää hän ealex ajavan Moonlanderia vielä ahtaammalla haarukalla.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Mitäs noin muuten nuo läskien keulat painaa? Oman 907:an köykämiinikeula heilauttaa vaakaa tehtaan ilmoituksen mukaan 1040g, en ole tarkistanut.. Jäykkähän tuo on aikalailla joka suuntaan, mutta hyvin tuo juurakossa kulkee.. Toki paksu kumi ja kuitustonga+foamitupit varmaan vähän suodattaa..
Katkaisematon Salsan Enabler 1176g, eli mulla kevenee keula aika tarkkaan 500g kunhan saan ruuvattua tuon hiilihangon kiinni. Mielestäni €/g suhde kohdallaan...
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
NICOLAI!
=b~~~~
Olkoo vaikka kui pal painavampi vaihteistorakenne mut se ei oo kiekois mikä tarkottanee parempaa kiihtyvyyttä rullauksessa ja mahdollisesti matalempaa painopistettä peränheitot saattaa onnistua helpommin ja keuliminen vaikeutuu hieman luulisin mä...
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Pinionin sisuskalut ovat painavampia, kuin takanavan sisuskalut ja pyörivät nekin kiihdyttäessä. Tosin molemmissa massa on niin lähellä akselia että käytännön pyörimisnopeuksilla vaikutus kiihdytykseen käytännössä ei eroa kiinteästä massasta.
Surly Ice Cream Truck symmetrinen 190mm takapää..
![]()
The end of the road is just the beginning...
^Woo - Hoo!
Saiskohan tuohon sen jädeauton soittoäänen vielä mukaan...?
Qme alkoi just nousta.
Shimaani muokkasi tätä : 22.02.2014 at 08.06 Syy: + ho
No nyt![]()
Uuh, jäätelöauto. Olisiko tuo sellainen trail-painotteinen läski Metallisena, eikä telttailupyörä.
Fatty on kyllä trail-ase, mutta alumiinisena foliota...
PoriMTB
MKVOLII contributor #26
Mikähän tekee pyörästä trail-painotteisen, eikä telttailupyörän tässä tapauksessa, loivempi keulakulma? Vaikka muuten maastureissa pidän loivemmasta keulakulmasta, niin läskipyörään sellainen mielestäni ei sovi ollenkaan eikä sellaiselle edes ole läskipyörissä tarvetta. Fatty ohjaukseltaan on aivan järkyttävä metsässäkin Moonlanderiin verrattuna ja väitän, että suurin ongelma on loivempi keulakulma.
Kun vaihdoin Moonlanderiin pidemmän keulan, keulakulma loiveni hiukan ja tämänkin huomasi negatiivisena muutoksena ohjauksessa.
Kaikki muut ICT:n muutokset mielestäni ovat positiivisia ja niistä hatun nosto Surlylle. Uskaltavat tehdä pyörästä paremman, vaikka suurin osa asiakkaista varmaan tällaisia muutoksia vastustaisikin, kuten pressfit keskiö ja matalampi ohjausputki piilolaakereilla.
Kirjanmerkit