GarminElectrobikeGiant
Sivu 12 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 22 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 662

Aihe: Nyky enduroon renkaat

Hubs! Jäi tarkentamattaa, että perus seos, chili on varmaankin hyvä, ei kokemusta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AinaVanteilla Katso viesti
    Aam menikö noi väärin päin vai siis onko niin että HighRoller järeempi kuin Minion ?.. Vai ajattelenko ihan väärin ?
    Riippuu ihan mistä versioista on puhe... Lähtökohtaisesti puhutaan hyvinkin samanmoisesta renkaasta, jos esim. molemmat ovat EXO tai vastaavasti dual ply.
    Mud, sweat and beers.

Niin. Kumiseos kertoo pidosta paljon enemmän kuin kuvio jos vertaillaan suunnilleen saman käyttötarkoituksen renkaita.
    --

Yleisperiaatteena voisi sanoa, että silloin kun renkaan nappulat uppoavat ajoalustaan (hiekka, muta, yms.), on kuviolla suurempi merkitys kuin kumiseoksella ja vastaavasti kun nappula ei uppoa maastoon (asfaltti, kallio yms.) on seos suuremmassa roolissa. Yleensähän maasto sisältää molempia eri suhteissa ja välimuotoina. Juurakossa kuvio ja seos näyttelevät kutakuinkin yhtä suurta osaa, koska juurakko on kova, mutta ei kuitenkaan tasainen, jolloin sillä on mahdollisuus päätyä myös nappuloiden väliin kuvion niin salliessa, mikä pidon kannalta onkin toivottavaa. Hyvässä juurakkokumissa tulisikin olla sopivan harva ja matemaattisella tarkkuudella määritelty kuvio, jonka nappulat muodostavat maksimaalisen pidon algoritmin keskimääräisen juurakon muodostamalle parametrijoukolle. Ketuttaa, ettei sellaista ole kokemuksieni mukaan vielä tehty. Continentaalin isoparoni on päässyt ehkä lähimmäksi tätä...

Continentalin isoparoni on myös varmaan pehmein kumi maailmassa, se auttaa hiukan märillä juurilla.

Nokian Gazzaloddi 3.0" toimii kans kivasti _hitaassa_ limaisessa juurakkoajossa. Kumi on kovaa kyllä mutta kuvio auttaa ja todella matalat paineet. ^tyyppiset ajomiehet tosin kaatuvat niin hitaassa vaudissa paikoilleen ja kertovat että rengas on varmaankin rikki kun siellä ei tunnu olevan ilmaa
    Vauhdikkaisiin mutkiin toki niin pienet paineet on aivan liian vähän...
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

The Great Baron on tosiaan seokseltaan pehmyttä, mutta kuviointi myös toimii juurakossa, jopa kantatessa, koska sivunappulat eivät muodosta tiheää ja tasaista rivistöä, jolloin nappuloiden väliin voi eksyä jopa juuri...

Minkälaista kuivan kesäkelin yleisrengastusta porukka tykkää käyttää? Tässä speksailen jo ensi kesän kuiville keleille renkaita. Syksyn ja kevään märälle löytyy jo setti. Ajo ei mitään Enduro-kisaa kylläkään ole, mutta fillari vähän sen henkinen ja olisi hyvä jos renkaat kestäisikin jotain. Kuitenkin suhteellisen kevyttä ja hyvin rullaavaa hakusessa. Onko noista 2,4" EXO Ardenteista mihinkään? Jos on, niin eteen ja taakse vai jompaan kumpaan päähän jotain muuta?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Ardent on yksi omista suosikeista all-rounder-renkaaksi.. Kuluu mun mittapuulla hyvin rullaviin renkaisiin ja pito on ihan ok ja toimii niin edessä kuin takana ja jos haluu taakse enemmän vetopitoa niin rengas väärin päin.. Toimii hyvin kovassa vauhdissa, mutta ainut mitä alkuun oudoksuin oli kanttipito tietyssä kohtaa kallistusta jolloin pito häviää, mutta tähän lääkkeeksi toimii, että kallistaa hieman enemmän jolloin mennään reuna nappuloilla ja pito löytyy taas tai nostaa pystympään.. Eipä tuosta haittaa ole vaan lähinnä tottumiskysymys.. Perus 60a renkulat joista itellä kokemusta tuntuivat myös kestävän todella hyvin ja noita EXO-kylkiä en ole koskaan saanut revittyä vaikka tehokkaasti olen niitä kivikoissa hieronut..
    The end of the road is just the beginning...

Täältäkin ääni ardenteille. Ajoin viime kesän pääosin just noilla 2.4 EXOilla edessä ja takana. Ainoastaan Tahkolla piti heittää vähän järeempää kumia tilalle, kun rupes tulemaan terävät kivet läpi. Rullaa hyvin ja kyljetkin on kestävät. 2.25 ardentti on ehkä omaan makuun turhan pieni ilmatilavuudeltaan ja nappulat on aika paljon matalemmat mitä 2.4:ssa. Ainoo moite oikeastaan on tuo erikoinen kanttipito ja märällähän nuo sitten on vähän luistimet.

Kyllä 2.4 Ardent EXO on mun mielestä yksi parhaista yleisrenkaista. Sen kanssa ei hirveesti voi mennä mettään rengasvalinnassa. Samanlainen vaikka eteen ja taakse. Se on hyvä lähtökohta rengastuunaukseen, eli jos haluu rouheempaa kuvioo eteen, niin sit eteen tilalle 2.4 HR2 EXO 3C tai 2.5 Minion DHF EXO 3C. Jos taas haluu lisää rullaavuutta, niin pitää edessä 2.4 Ardentin ja laittaa taakse 2.25 Crossmarkin. Ja sitten jos joku rengas poksahtaa, niin kaapissa on aina varalla se 2.4 Ardent.

Onko porukka ajanut noilla Ardenteilla myös ihan peruslenkkiä? Mites esim. joku Tahko MTB 60km jne missä ylämäkeäkin tulee poljettua paljon, tuleeko itku?

Mulla on Flow EX -kehät ja joskus muistan lukeneeni jotain ongelmia tupeleksina käyttäessä noiden kanssa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Tuskinpa noilla itku tulee, ehkä onnen kyyneleitä jos jotain .. Noista taitaa olla nykyään tubeless versiotkin olemassa..
    The end of the road is just the beginning...

Mulla on Flow (eiEX)) kehillä Ardent 2,6" jopa niillä ajaa lenkkiä, tosin mun vauhti kasvaa ainoastaan alamäessä, oli rengas mikävaan, mutta kyllä Ardentin kuvio hyvin rullaa pitoon nähden..

Toki ens kesäksi tulee Racing Ralph 4X edition lenkki/yleis-renkaiks Traceriin, niissä ei ainakaan viimesyksyn nopeissa testeissä ollut kestävyyden kanssa mitään ongelmaa, tuo 4X edition lienee vähän jytkympi runko..

http://www.schwalbe.co.uk/dirt-4x/racing-ralph/

Enskakisoihin sitten jotain WTB Bronson/Wierwolf, Onza Ibex FR, tai nuo edellämainitut paksu-Ardentit..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

Paksuja tupeleksiversioita en mielellään ottaisi vaan toivon, että nuo tavalliset 2,4" EXO Ardentit toimisi tuolla Flow EX -kehällä ilman sisärengasta. Mulla on tällä hetkellä noilla kehillä 2,4" Rocket Ronit, mutta niissä on niin ohuet kyljet, että pelkään suikaloivani ne johonkin kivikkoon. Tuo tavallinen Ardentti toisi varmasti jo riittävästi lisäkestävyyttää noihin verrattuna eikä tarvisi ottaa turhaan painavia tubeless-renkaita.

EDIT: Yllättävän painava tuo Ardenttikin, 855g. Vai tuntuuko se mun mielestä vaan siltä ja oon sukkis?

Kyllähä tuhdimpi nappula ja jämerämpi runko auttamatta painaa, yhtä asiaa oon ihmetellyt aina, kun puhutaan ohutkylkisestä renkaasta, niin onko ne sitten aina näissä tapauksissa myös kapeilla/pienillä olkanappuloilla varustettuja, kun kylkien rouhimista pelätään.. kun eikös se tuhti olkanappula nimenomaan suojaa sitä kylkeä.. mulla on ilmeisesti vaan käyny sit tuuria, kun en ole koskaan saanu rengasta ajamalla kyljestä rikki..

Eikös nuo ohutkylkiset ole aika usein jotain xc-renkaita kuten tuo Rocket Ron, joten niissä on aika pieni se nappulakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Paksuja tupeleksiversioita en mielellään ottaisi vaan toivon, että nuo tavalliset 2,4" EXO Ardentit toimisi tuolla Flow EX -kehällä ilman sisärengasta. Mulla on tällä hetkellä noilla kehillä 2,4" Rocket Ronit, mutta niissä on niin ohuet kyljet, että pelkään suikaloivani ne johonkin kivikkoon. Tuo tavallinen Ardentti toisi varmasti jo riittävästi lisäkestävyyttää noihin verrattuna eikä tarvisi ottaa turhaan painavia tubeless-renkaita.

EDIT: Yllättävän painava tuo Ardenttikin, 855g. Vai tuntuuko se mun mielestä vaan siltä ja oon sukkis?
    Moro.
    Oon ajanu yhden koko kesän ihan kaikenlaiset ajot Flow Ex 650b ja EXO Ardent 2,25 yhdistelmällä muun muassa Tahkon 60km eikä mitään ongelmia oo ollut. Tubeless tietenkin. Oon tykänny tuosta Ardentista tosi kovin, se rullaa hianosti ja pitää minun mielestä märälläkin kohtuu hyvin lenkkiajossa. Tuosta oikeesta enduroajosta en rehellisesti sanottuna osaa kertoa kun kisakokemusta ei ole.

Jos mäkin vähän kehun. 2.4 Ardent on hämmästyttävän laajalla skaalalla toimiva kumi, oon tykänny siitä jopa kostealla kelillä kunhan vaan uskaltaa kantata tarpeeksi. EXO kylkiä saa olla paikkaamassa kerran kuussa mutta silti yksi pari 3C seoksella on hakusessa ensi kaudelle. Lähikauppa myi valitettavasti eioota tuohon kohtaan.

4X RaRa on ihan kiva XC rengas kesällä. Sen taika on räkäkumista tehdyissä reunanappuloissa. Pitää siihen asti kunnes nappulat repee irti. Kylmällä rengas muuttuu hengenvaaralliseksi, reunanappulat kovettuu keskiosaa kovemmaksi, rasvatut mateet jää kevyesti kakkoseksi.
    --

Hienosti nuo Gatestar Schwalbet kyllä toimii ainakin kesäkelissä. Snake skin suojauksella ei yhtään rengasrikkoa koko kesänä ja kyljet myös ehjät. Kulutuskestävyys Nobby nicillä aivan surkea, reunanappulat enemmän ja vähemmän repetyneet irti vaikka pyörii eturenkaana. Takana RaRa:lla ei niin pahoja ongelmia nappuloiden kanssa. Litkutus myös todella helppoa ainakin No tubesin kehien kanssa. Ralph todennäköisesti pyörii vielä ensi kesänkin takana, ehkäpä ardenttia sitten eteen?

Vaikka itsekin tykkään muiden tavoin tuosta 2.4 exo ardentista kuivan kelin enskarenkaana niin kyllä mun mielestä kesäkelin yleisrenkaana lenkkikäytössä toimii vähän kevyempikin varsinkin takana. En tuolla itse nyt ihan heti ainakaan Tahkolle lähtisi. 2.25 exo ardent on jo ihan mainio kesäkelin yleisrengas. Jos haluaa pitoa eteen enemmän niin sitte vaikka 2.4 eteen ja 2.25 taakse. Kesäkelin lenkkikumeina kyllä riittää joku 2.25 ardent/crossmark combokin oikein hyvin. Kunhan ottaa exona. 2.25 ardentin kyljet on ilman exoa aika ohuet. Hyvä yleisrengas (varsinkin takana) on myös 2.2 rubber queen / trail king protection. Kevyehkö, rullaava ja vetopitoa paremmin kuin ardentissa.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Mikä olisi kompromissirengas, jos haluan kevyen ja hyvin rullaavan, mutta myös enskatyyppisen ajon kestävän renkaan? Kun saattaa noita 50km lenkkejäkin heiteltyä välillä, ja välillä enskapolkuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Mikä olisi kompromissirengas, jos haluan kevyen ja hyvin rullaavan, mutta myös enskatyyppisen ajon kestävän renkaan? Kun saattaa noita 50km lenkkejäkin heiteltyä välillä, ja välillä enskapolkuja.
    Tuollaisen jos löydät niin kerro muillekin, mutta kyllähän tässä tällä ja monella aikaisemmallakin sivulla on ainakin siitä yhdestä kompromissirenkaasta aika vahva konsensus
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

No pitää lueskella jahka aikaa piisaa Mullakaan ei ole Minion/Fat Albert/Muddy Mary/Hans Dampf renkaista kokemusta, ja noillakin on painettu ne 50km lenkit, mutta ajattelin jos joku olisi hieman keveämpi polkea

Noita kevyempiä poljettavia on aikalailla ööh.... kaikki? Laita taakse joku rullaatirulla, kuten nyt vaikka ylempänä mainitut 2,25 Ardent tai Crossmark. EXOna tai Lustina. Crossmarkista kandee leikellä ne "ylimääräiset" reunanappulat veks, on kantatessa vähän järkevämmän tuntuinen.
    Mud, sweat and beers.

Oon nyt takana kokeillu mm. Hans dampfia 2.35 ja 2.25 ardenttia, kumpaakin pidän kohtuu hyvänä. Mutta löytyiskö sellanen rengas missä olis ardentin keskikohta ja dampfin ulkonappulat? Rock razor? siinä on varmaan aika heikko pito irtonaisella pinnalla?
    tai siis haen lähinnä hyvin rullaavaa rengasta, jossa olis kanttaus ominaisuuksia enemmän kuin noissa kummissakaan on.
    Bässi muokkasi tätä : 14.02.2014 at 00.14

Ardentista 2.25" ja 2.4" versiot on imho aika erilaiset eläimet, isommassa nappulat on saman muotoiset, mutta paljon isommat, ja sen(kin) puolesta pitää paremmin, ei siis pelkästään isompi ilmatila.

Erinomainen takarengas on mielestäni Mavicin Crossmax Roam XL, keskellä pientä teräväreunaista nappulaa ja reunoilla rouheampaa, seos suht pehmeää niin pitoa tuntuu olevan hyvin kaikenlaisessa olosuhteessa, paitsi oletettavasti mudassa. Runko on pieni, vastaa ehkä tuota 2.25" ardenttia ilmatilaltaan, mutta vastaavasti aika jämäkkä, paksun ja kestävän oloinen, tosin painaakin ~900g, ei myöskään toimine eturenkaana kovin hyvin. 3C seoksisella HR2:lla ei varmaan mene kovin pahasti vikaan myöskään...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

Ei olis paha tuollainen Ardent eteen, ja ardent/crossmark taakse. Pitää alkaa kaivelemaan jostain 27,5 koossa noita

Tilailin tuossa contin rubber queenit 2.4 apexeina black chilinä. Kerkesinpäs saada omani kun renkaan valmistus lopetettu.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •