ElectrobikeGarminGiant
Sivu 13 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 860

Aihe: Retro MTB, fotoja ja jorinaa

  1. #361
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sunny Katso viesti
    Mitenkäs olisi retromiitti? Uskaltautuuko kukaan ulkoiluttamaan retromaasturiaan esim. Finlandiaan? Ajattelin lähtemään tuonne pyörimään, jos nyt kyydit järjestyy.
    Mikä lasketaan retroksi? Itse arvon lähdenkö finlandian puolimatkalle täysjäykkiksellä, jossa on -97/-98 Tunturi Kayapon runko, orkkis jäykkishaarukka, jarrut, satulatolppa, mutta riser-stonga 90mm stemmillä sekä uudemmat Deore kammet. Orkkis Stx-rc voimansiirtokin on, mutta en ehtisi testaamaan toimiiko, joten jää laittamatta. Punakylkiset vähän ajetut IRC Mythos xc kevlaritkin olis, mutta takarenkaasta on kylki päässyt vanhuuttaan rispaantumaan... (tää pyörä kasattu 2011 lokakuussa pöllityn tilalle)

  2. #362
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Earth, Finland, Kymi
    Viestit
    343
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK71 Katso viesti
    Mikä lasketaan retroksi? Itse arvon lähdenkö finlandian puolimatkalle täysjäykkiksellä, jossa on -97/-98 Tunturi Kayapon runko, orkkis jäykkishaarukka, jarrut, satulatolppa, mutta riser-stonga 90mm stemmillä sekä uudemmat Deore kammet. Orkkis Stx-rc voimansiirtokin on, mutta en ehtisi testaamaan toimiiko, joten jää laittamatta. Punakylkiset vähän ajetut IRC Mythos xc kevlaritkin olis, mutta takarenkaasta on kylki päässyt vanhuuttaan rispaantumaan... (tää pyörä kasattu 2011 lokakuussa pöllityn tilalle)
    Kyllähän tuo 97-98 on retromaastopyörissä sitä kultakautta, kun pyörät oli vielä terästä ja miehet rautaa . Retrobiken foorumeilla on mukana vielä 98- ja sitä uudemmatkin, eli lopullisen arvion tekee loppupeleissä kuski itse.

    Kun ei tämä nyt suurempaa suosiota saavuttanut, niin katsotaan sitten ehkä uudemman kerran vaikka talvikaudella, kun ei kalusto likaannu pakkaslumella. Saadaan Klein-miehetkin mukaan?

    Itsekin starttaan puolimatkalle ja teräsrunkoa tottakai.
    sunny muokkasi tätä : 05.08.2013 at 20.16
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

  3. #363
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Tämä pitänyt laittaa jo moneen kertaan tänne:

    Siis 1997 mallinen cännäri. Osasarja skoitus alkuperäistä ja 2000 luvun taitteen palikkaa. Maguran hydraulijarrut on kyllä mainiot...
    Alunperinhän toi stemmi on osoittanut alaspäin ja tankona oli suora.

  4. #364
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ Onkos tuo se niin sanottu lonkkavolvo?
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  5. #365
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.295
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #366
    Toi viininpunanen Yo Eddy on kertakaikkiaan ihan helv.. siisti! Jostain syystä sytyn aina kun pyörässä on vanha kunnon Syncros stemmi.

    Tässä omat retromaasturit:

    Kaupunkiviilettäjänä härski Wheeler 7700 Deore DX-kokoonpanolla vm. 92



    ... ja talvirassina Orange Clockwork vuodelta -94



    Viikon päästä talliin tulossa myös DBR WCF Vertex -95, todellinen yksisarvinen



    ... ja sitten hankintalistalla on vielä alkuperäinen team-väreissä oleva valko/oranssi Orange Clockwork PACE:n RC30 tai -35 keulalla. Huh.


  7. #367
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    339
    Mulla on kans samanlainen Helkama Hot Power. Jossain päin runkoa on tarra jossa sanoo, että lightweight tubing.. Vuosimalli on muistaakseni -97. Kyseinen ori aloitti koko maastopyörähullutuksen meikäläisellä. Eniten kilometrejä tuli koulumatkoilla neljän vuoden aikana, mutta kyllä sillä ihan kunnon polkujakin tuli ajeltua. Sittemmin 29 täysjoustoon siirtyneenä ei voi ymmärtää miten tuolla vehkeellä on päässy niinkin hulluista paikoista. Pyörä ei (valitettavasti?) ole alkuperäisosilla. Ensimmäiseksi pyörästä kiskottiin totta kai kaikki heijastimet hittoon. Takavaihtaja taitaa tätä nykyä olla kolmas tai neljäs ja renkaat on ties kuinka monennet. Jarrut, gripit ja nousukahvat tuli vuosi sitten päivitettyä, kun tarkoitus oli tehdä vaimolle käyttöpyörä. Ite kokeilin ajella pyörällä kesällä ja runko on kyllä hemmetin hyvä vaikka ikää onkin jo 16 vuotta. Toivottavasti tuokin yksilö saa vielä ajoa eikä lahoa jossain varastossa..

    Pitääkin laittaa kuvia tuosta ja muistakin vanhoista ratsuista kunhan pääsee lähemmäs varastoa. Tällä hetkellä etäisyyttä n. 900 kilsaa.
    NikHa muokkasi tätä : 24.09.2013 at 21.59

  8. #368


    Kelloappelsiini löysi vihdoinkin perille!
    DIAMOND BACK WCF VERTEX 1995
    ORANGE CLOCKWORK 1994
    WHEELER 7700 "Townmarauder" 1992

  9. #369
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    569
    Onpa hieno Appelsiini. Pacen keulakin sopii kuin nenä päähän.

  10. #370
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    5.999
    Kiinnostaisiko jotakuta '92 Tunturi Supreme LX -projekti?



    Vaatii täydellisen läpikäynnin. Ohjainlaakeri, polkimet, jarrupalat ja renkaat vaihtuneet, muut osat alkuperäisiä. Yksi nippeli poikki, satula ja gripit rikki.

    Piti vanhasta ratsusta kasata täysjäykkä, mutta kun ei aika eikä tila riitä ihan kaikkeen , niin voisin luopua...


    Löytyy myös Tunturi Retki 12 '84, renkaat vaihtamalla ajokuntoinen.



    Turusta löytyvät...
    Pave muokkasi tätä : 21.12.2013 at 11.16
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

  11. #371
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Earth, Finland, Kymi
    Viestit
    343
    Hienoa kalustoa. Tämän talven säät ei ole oikein suosineet 'herrasmiespyöräilyä' miehen ikäisillä kulkineilla. Kävimme retropyöriä ulkoiluttamassa ja pesutehtävät lankeaakin sitten tälle tai huomisaamulle. Sen verran pyörässä päivitystä, että Ritcheyn aivan loppuunsa paukutettu ohjainlaakeri päivittyi uudempaan. Uusi on ns. hinnat alkaen malli, eikä periodic correct, mutta on se kuitenkin Ritcehy pro logic-sarjaa ja palautti pyörän ajo-ominaisuudet jälleen hyvälle tasolle. Lisäksi pyörähuolto teki hyvää työtä käskettyä ja rasvaili napalaakerit. Etunavan olin jo rasvannutkin kesällä, mutta rasva ei ehken ollut parasta mahdollista ja loppui kaiken lisäksi kesken, kun oli takanavan vuoro. Toivotaan hyviä ajokelejä viikonlopulle.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

  12. #372
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NikHa Katso viesti
    Mulla on kans samanlainen Helkama Hot Power.
    Hmm vahvasti näyttäisi samanlaiselta kuin mullakin oli joskus pentuna. Väritys ja rungon muoto ainakin juuri vastaavat, mitä ulkomuistista osaa sanoo. Juuri toi n. -98 vuosi sattuu aika lähelle aikakautta milloin toi oli, ennen Tunturi H300 fillaria, mikä on edelleenkin satunnaisessa ajossa. Oisko ollu joskus vuonna 2002 kun se hommattiin?

    Tuosta pyörästä niinkin ikävä muisto, että oltiin yhellä kävelyreitillä ja olin pyörällä mukana. Muut oli vielä makkaranpaistossa, ja pommittelin siinä lähellä olevaa mäkea ylös - alas. Yhessä laskussa sitten takavaihtaja otti ja pomppasi pinnojen väliin ja pakkaa kiertävällle radalle ;< Jännä miten muistaa jotain näinkin tarkkoja asioista...

  13. #373
    Vuosittain uusiutuva mallisto saa vanhat pyörät näyttämään vieläkin cooleimmilta.

  14. #374
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Saa kohta kuka tahansa 26":sella ajava ruveta kirjoittelemaan tänne "Siis ne on niin 00-luvun juttuja!!"
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  15. #375
    Liittynyt
    12/2007
    Viestit
    68
    Ei mitään missikisamatskua, mutta tällä on tullut syksyllä ja alkutalvesta hieman polkuja koluttua. Takavaihtajan vaihdevipu hajosi tosin ja pyörii tyhjää, korvautuu jollain halppiksella. Edestä on tarkoitus ottaa pienin ja isoin ratas pois ja ajella 1x7-kokoonpanolla.

    Scott Boulder vm. 1992


  16. #376
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Somero
    Viestit
    3

  17. #377
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Earth, Finland, Kymi
    Viestit
    343
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Saa kohta kuka tahansa 26":sella ajava ruveta kirjoittelemaan tänne "Siis ne on niin 00-luvun juttuja!!"
    Tämä on totta. Ja esimerkiksi Cannondalen F-sarjassa harva asia muuttui, kun jäykkäperän geometria oli kerran saatu kuntoon. Persperktiiviin pitää ottaa koko pyörämerkin historia, että nähdään ne todelliset innovaatiot. http://mombat.org/MOMBAT/BikeHistory...annondale.html

    Cannondale ja Klein olikin siitä kiinnostavia valmistajia, että ne käyttivät alumiinia jo hyvin varhaisessa vaiheessa suhteessa kilpailijoihin. Monella muulla merkillä retropyöräily kulminoituu hienoihin teräsrunkoihin. Cannondalella suuria muutoksia tuli vasta valmistuksen siirtyessä pois jenkeistä. Moni laskee retropyöriksi nämä jenkkimallit aikajanan tässä vaiheessa. Lisäksi alumiini on nyt pääosin korvautunut hiilikuidulla. Kleinilla katsotaan pre-Trekit niiksi harrastepeleiksi uudempien ollessa edelleen käyttökalustoa. Mutta jokainenhan voi tehdä omat arvotuksensa.

    Esim. Jamis teki legendaarista Dragon-XC-kisapyöräänsä kutakuinkin muuttumattomana rungon osalta kolmisenkymmentä vuotta. Kun itse onnistuin taltioimaan aivan viimeisen vuosimallin Dragonin (-11), niin sitä on hauska verrata sarjan prototyyppiin vajaan kolmenkymmenen vuoden takaa. Runkogeometriassa silmiinpistävää on joustomatkan kasvun aiheuttamat muutokset ja tietysti levyjarrut. Jamis on myös ollut 650B- ja 29"- kokojen edelläkävijä. Uuttahan on keksittävä, ettei ostajat aja samoilla pyörillä maailman tappiin. Retroharrastuksessa taasen niillä wanhoilla pyörillä silti ajetaan maailman tappiin ja nauretaan muovirungoille. Ensimmäiset hiilarit voivat tietysti olla harrastuksen kohde nekin.

    Retroaspektia pyöriin mielestäni tuo komponenttien, rengaskoon ja runkomateriaalin lisäksi käyttövuodet. Valmistajan osavalintoja alkaa ymmärtää paremmin tai entistä huonommin, kun pyörä saavuttaa käyttövuosissa retroiän. Toki retropyörä voi olla ajamatonkin, mutta ne on kyllä melkoisessa paitsiossa Suomessa.

    Suomalaisia ominaispiirteitä on vanhan rungon "päivittäminen" uusilla osilla. Pyörän käyttöikää tavallaan jatketaan, mutta pitäydytään silti erossa suoranaisesta retroharrastuksesta. Omistaja voi kokea parantavansa pyörän ajo-ominaisuuksia. Esimerkiksi uudet joustohaarukat voivat kuitenkin muuttaa pyörän ajokäytöstä. Tämä ei ole keneltäkään pois, jokainenhan tekee omallaan, mitä haluaa. Mukavaa tietysti, jos alkuperäiset osat ovat tallessa mahdollisessa myyntivaiheessa.

    Suomessa tulee vastaan melkoisia outolintuja. Täällä on taltioitu merkkejä, joista britit tai jenkit ei ole koskaan kuulleetkaan. Sen puolesta voi rapakon tälläkin puolella näistä innostua, vaikka ovatkin usein karvalakkiosastoa.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

  18. #378
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Pois eestä, mää oon Iistä!
    Viestit
    424
    Tuli tuossa Konan tuskissa ostettua projektiksi -97 U'I. Näkemättä edes pyörää tein suunnitelmaa ja oli tarkoitus lyyä heti lihoiksi ja työstää vanhan tyylinen mutta hiukan vereksemmillä palikoilla oleva ajopyörä ens kesäksi. Nyt kun tuo on tallissa ja silmäilin pyörän läpi, tuosta sais kelpo retroilu-maasturin uusilla jarrupaloilla, putsaamisella ja säätämisellä.

    Esitetiedoista (Curven kammet ja jarrut, STX vaihtajat grippareilla) poiketen tässä on LX kammet, XT takavaihtaja sekä STX liipasimet ja jarrut. Ja takapumppu näyttää olevan RS Deluxe kun esitetiedon mukaan U'I:ssä ois ollu Shock Works. Liekkö joskus päivitetty vai olleet uudesta asti, ikäluokka kyllä mätsää pyörän kans.


    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

  19. #379
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    J:kylä
    Viestit
    1.187
    Hyvältä näyttää!

    Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

  20. #380
    Aloitin "vanhoilla päivillä" maastopyöräilyn. Siihen hommaan piti hankkia kestävää terästä 90-luvulta. Käsiini eksyi 1997 Lava Dome alkuperäisillä osilla. Satulatolppa vielä jumissa, muuten filosofialtaan ja fysiikaltaan toimiva metsien kolistelija.


  21. #381
    Onko Lava Domessa (kulma-)säädettävä stemmi? Vaan silleen että kestääköhän se kovaakin kolistelua?

  22. #382
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.088
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mygg Katso viesti
    Onko Lava Domessa (kulma-)säädettävä stemmi? Vaan silleen että kestääköhän se kovaakin kolistelua?
    ei oo kyllä alkuperäis-stemmi tuo lava domessa, niissä oli tuohon aikaan jäätävän pitkä (omassa -96 mallisessa ainaki 130mm) lähes nollakulma stemmi.. Muutenha tuo näyttää aikaslailla orkkikselta, jopa nuo mainiot Curve OM jarrut ja kahvat..

    <-Tuossa oma, ei suinkaan alkuperäisillä osilla, vaan pikkasen tuunattuna, stemmikään ei ole tuo yllä mainittu, toi on luokkaa 110mm ja joku 6ast. Orkkista tuossa on runko ja keula +jotain pikkuhiluja.. runkohan on loistava
    Kemizti muokkasi tätä : 27.01.2014 at 19.02

  23. #383
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.295
    1997 Lava Domen alkuperäisspeksit löytyy kyseisen vuoden Kona Cataloguesta .
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #384
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    569
    Tuli impulsiiviostoksena hankittua 91/92 Fat Chance Yo Eddy kun edullisesti sain.
    Osasarjana Suntour XC Pro MicroDrive + Dia-Compe SS-7/987 -jarrut kahvoineen. Kekenä ei-ihan-period-correct Manitou 4. Violetista no logo-Chris King ohjainlaakerista on joku onneton mennyt poistamaan anodisoinnit



    Tarkoituksena olisi päivittää putkiosat Ringlén tuotoksilla + Hyperlite tangoksi.
    Keulan kanssa vähän kahden vaiheilla. Optimaalinen olisi Fatin oma BOI tai Yo Eddy -teräskeula mutta kun ne maksaa enemmän kuin toi fillari...
    Ehkä pidän tuon M4. Tosin varastossa olisi myös Manitou 1:n. Rock Shoxin Mag 20:kin sopisi tuohon passelisti, mutta vaatii toki enemmän huoltoa kuin elastomeerikeulat.

  25. #385
    Lava Domen stemmin ei ole se alkuperäinen niinkuin vastauksista voi jo päätellä. Laitoin ton säädettävän kiinni, koska oon ajellut työmatkoja. Aluperäinen löytyy ja vaihtuua aina kun metsäpolut kutsuu.

  26. #386
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slengteng Katso viesti
    Lava Domen stemmin ei ole se alkuperäinen niinkuin vastauksista voi jo päätellä. Laitoin ton säädettävän kiinni, koska oon ajellut työmatkoja. Aluperäinen löytyy ja vaihtuua aina kun metsäpolut kutsuu.
    Tyylipoliisi tulee ja pamputtaa

    Mulla on ysärimaasturissani alkuperäisen 115mm ja 6 asteen stemmin sekä 600mm suoran tangon sijaan 90mm stemmi 15 asteen nousulla ja 700mm riser-tanko 25mm nousulla - paljon kivempi ajella metsässä ja kadullakin. Pitää vaan väistellä, jos tulee tyylipoliisi pamputtamaan ja toivoa että Kalloyn ja Club Roostin matta-alumiinipinnat on riittävän retroa...
    Oletko nahnyt varastettua fillariani?
    Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
    -hopeinen 70mm Marzocchi keula
    -hollowtech keskio
    -mustat DMR V8 avopolkimet

  27. #387
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Earth, Finland, Kymi
    Viestit
    343
    Todella upeaa kalustoa. Suomen piirit on kyllä todella pienet, kun noita kumpaakin myytävää Konaa tuli seurattua tarkkaan. Kaverille tarvittaisiin tuollainen teräsrunkoinen Kona, laittakaa viestiä, jos olette luopumassa.

    Laitan tämän Yksivaihteesta bongatun mielenkiintoisen stoorin. Tämä on kyllä jo arkistomateriaalia. Suomen maastopyörätuotanto-kirja taitaisi nimittäin olla lähes tyhjää valkoista paperia. http://www.yksivaihde.net/site/fooru...c.php?id=14356

    http://www.flickr.com/photos/32640879@N06/8196661465/

    http://www.flickr.com/photos/32640879@N06/8197760356/

    PS. Jos joku on myymässä Sunn Neuro-täysjoustoa tai runkoa, niin ottakaahan minuun yhteyttä, lupaan pyörää arvostavan kodin.

    PPS. Yksi tapa muitten joukossa irrottaa juuttunut satulaputki on ruiskuttaa crc:tä tai vastaavaa ja ajella metsäpolulla ilman kiinnityspulttia. Aina on tuolla lähtenyt. Jos kiukuttaa ja löytyy joku ahterille sopimaton satula, niin sitä kun paukuttaa kuminuijalla tai vastaavalla, niin sekin on aina tepsinyt lopulta. Tuo ajaminen on kyllä pyöräilyhenkinen irrotustapa.
    sunny muokkasi tätä : 08.02.2014 at 21.57
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

  28. #388
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sunny Katso viesti

    PPS. Yksi tapa muitten joukossa irrottaa juuttunut satulaputki on ruiskuttaa crc:tä tai vastaavaa ja ajella metsäpolulla ilman kiinnityspulttia. Aina on tuolla lähtenyt. Jos kiukuttaa ja löytyy joku ahterille sopimaton satula, niin sitä kun paukuttaa kuminuijalla tai vastaavalla, niin sekin on aina tepsinyt lopulta. Tuo ajaminen on kyllä pyöräilyhenkinen irrotustapa.
    Wow, juuri tätä mä kaipasin. Eipäs tullut itselle mieleen. Kiitos kiitos!

  29. #389
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Earth, Finland, Kymi
    Viestit
    343
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slengteng Katso viesti
    Wow, juuri tätä mä kaipasin. Eipäs tullut itselle mieleen. Kiitos kiitos!
    Hei, viitsitkö kertoa, mitä kokoa tuo Lava Dome on, kun myynti-ilmosta ei se selvinnyt ja myyjä ei muistaakseni vastannut (tai sitten se oli kaverille liian suuri, ei sitä kaikkea voi muistaa). Todella kiinnostava tapaus kyllä. Aika 1 : 1 oma unelmapyörä väriä myöten. No, ehkä vielä joskus tärppää näitten kanssa.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

  30. #390
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    561
    Ostin Tunturi Equillarin 26" Deore XTR osilla, runko on alumiinia, orkkiksen omistaja oli 195 cm eli runko on kookas. On hänen mukaansa vähän ajettu, alkuperäiset renkaat Michelin, nappulat ei ole juurikaan kuluneet. Onko arvausta milloin olisi suunnilleen valmistettu, on ostettu markka-aikana - n 9000 mk. Jokke Laukkasen, Tampere, mukaan malli olisi ollut Tunturin tehdasjoukkueen käytössä ja että olisi myös olemassa titaanirunkoinen.

    Ostoskassiksi ostin citykäyttöön lähinnä edellisen omistajan mittojen vuoksi.

    Myyjä ei enää ollut varma milloin oli ostanut - sen muisti että oli ajanut vähän.
    via muokkasi tätä : 10.02.2014 at 10.24

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •