Eihän se karbiininomadi vaan ole ällä tai äksällä?
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Nyt on yks nomadi vähemmän myynnissä kun päästin ton hinnasta sopuun eikä löytynyt mitään itselle huokuttelevampaa fillaria. Kerkesin jo kertaalleen kaatumaankin pika-koeajollaNo huomenna paremmalla ajalla kunnon lenkille.
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Täällä on taas joku fillaritori pystyssä, joten palataan aiheeseen vaikka tällä videolla:
![]()
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Mikä ihme tuon Yetin SB66:n jousituksen alempi linkki on? Näyttää kaikissa kuvissa sen verran mustalta, ettei maallikko ymmärrä, miten se yrittää toimia. Ei sillä, että sellaista olisin edes harkitsemassa.
Mutta kahlasin käytännössä koko ketjun läpi. Sellaista ihmettelin, että väliin historian havinassa kohkattiin hammerschmidteistä ja sitten ne vain katosi muodista. Miksi? Eikö rattaat enää karisseetkaan kiville rikki, vai tuliko moisesta jotenkin muutoin tarpeeton?
Akseleita taitaa olla vaikka mihin lähtöön, mutta sekö tulee rungon sanelemana muutamia poikkeuksia lukuunottamatta? Intensellä näytti olevan valittavissa dropoutteja vaihtamalla. Lieneekö moisella muuta väliä, kuin että 9 mm pikalinkku lie liian ohut, kun huonolla tuurilla ja kovalla käytöllä moinen ei kestä normaaliakaan ajoa, tai kestää kyllä, mutta niitä on itseltäkin joskus pari antautunut.
Mutta jooh, on sitä insinöörit kehittäneet tähän pyöräilytyyliin hienoja disaineja. Toisaalta näyttää myös, etteivät ne välttämättä ole tarpeen, kun esimerkiksi Oranget edelleen vaikuttaisivat jonkin sorttisen konsensuksen mukaan olevan soivia pelejä.
Mutta pyöräkuumetta pukkaa ja enska näyttää kiinnostavalta ja sopivan rennolta fiilikseltään. Täytyy kahtell ja harkita, voisiko enskapelistä olla jokapaikanhöyläksi. Tai siis minkälaisen kompromissin hyväksymällä olisi. Täytyy myös kattella, kuinka halvalla tuollainen halpisenska, jos moista termiä voi käyttää, irtoaa käytettävässä kunnossa, vai onko samoin tein fiksumpaa ostaa joku prameampi merkki. Tai kenties ajatella vaihtavansa runko myöhemmin. Ei sillä, että hipo-osaporno kiinnostaisi, mutta jos sitä sopivin osin vois etuvaihtajan välttää. Tai jos sopiva käytetty sattuisi tulemaan vastaan. Mutta katsellaanpa, mitä kaikkea hölmöä vielä keksin kysellä. Ja tulenko lopulta ylipäänsä tyylilajiin sopivaa fillaria hankkimaan.
vauhtikorjaavirheet muokkasi tätä : 04.02.2014 at 08.36 Syy: Muoks, pidemmäksi jaaritteluksi
Switch Link
Nykymuoti on 1x10 ja 1x11 jotka on kevyitä ja toimintavarmoja..
12mm on tukevampi ja esim 12x142 on paljon tukevampi mitä 9x135 mikä estää ettei kiekko pääse taittumaan haarukassa niin paljoa ja takapää tuntuu huomattavasti jämäkämmältä..
The end of the road is just the beginning...
Jeps, mut mietin tuota siksi, että usein näyttäis noissa 1x ratkaisuissa olevan aika pieni ratas edessä, mutta se ei sitten kai ole liian suuri ongelma varsinkaan 10-piikkisen takarattaan kanssa, eikös pienimmät olleet sitä kokoa. Tai siis oletin, et tuo hammerschmidt olisi ollut ensisijaisesti ratkaisemaan sitä ongelmaa, että miten saadaan rattaiden alapinta ylemmäksi mutta kuitenkin vetoa kuin isommasta rattaasta.
Mut en tiiä mitä oikeasti tai välttämättä tai hyödyllisimmin tarvitaan ja käytetään, kun kokemusta ei ole.
kyllhän tuollanen vaikka sramin 10-42 xx1 takapakka ja siihen sopiva eturieska on ainakin enduroon varmasti tarpeeksi laaja välitys.. Itse ajelin täpärissä 11-36 pakalla ja 32 eturieskalla ja kyllä tuolla nousi nämä paikalliset nyppylät eikä liiemmin välitys loppunut alamäkeenkään mentäessä..
The end of the road is just the beginning...
Kai enskan alkuperäinen idea oli se, että sitä pystyy harrastamaan ja kilpailemaan pyörällä kuin pyörällä. Itsellä tulee pyöräksi jokapaikan höylä jolla voisi aloittaa enskailutkin ihan kilpailussakäyntiä myöden. En näe että joudun juurikaan tekemään kompromisseja. Hyvät geot, 150/150 joustoa, kohtuu kevyt ja tehokas poljettava. Marathon cup vois olla nihkeetä ja deehoo, mutta muuten kuulostaa paperilla hyvälle pyörälle ajoon kuin ajoon. Emmä varmasti mitään enskakisoissa aikaiseksi saa, mutta se johtuu miehestä ei pyörästä...
Ei tule hipo-osilla, mutta rahaahan tollanen pikkasen kyllä vaatii jotta saa kevyehkön ja kestävän pyörän. Mutta siis, mulle kuulostaa siltä, että enskaan sopiva pyörä sopii nykyään hyvin yleispyöräksi ilman että joutuu kompromisseja tekemään.
Ei se oikein ikinä lyönyt läpi. Liian painava ja jokseenkin turhake, kun suunta oli pikemminkin 1x voimansiirtoihin.
Takanahan normaali pikalinkkunapa on muistaakseni 10mm. Ja sekin kannattaa muistaa, että pikalinkkudropouteissa ei ole pakko käyttää pikalinkkuja. Hopella on järeillä pulteilla kiinnitettävä takanapa pikalinkkudropoutteihin, joka on paljon tukevampi ja kestävämpi kuin pikalinkut. DT Swissillä taas on RWS-läpityöntöakseli pikalinkkudropoutteihin. Tietysti jos uutta pyörää on hankkimassa, niin 142x12 on ihan vakikamaa, mutta em. tuotteilla pikalinkkudropoutitkin toimii ongelmitta ja on tukevat. Itellä on Nomadissa tollanen pulttikiinnitteinen Hope Pro 2 Evo.
Kun ihmiset puhuu jokapaikanhöylästä, niin osa tuntuu haluuvan polkemistehokkaan vehkeen, jolla vetää pitkät XC-lenkit, Tahkot ja muut vastaavat tapahtumat. Toisille jokapaikanhöylä taas on sellanen, että pyörä toimii hyvin bike parkeissa ja DH:ssa, mutta polkemistehokkuudesta voi aavistuksen tinkiä. Tohon ekaan ryhmään suosittelisin itse jotain kevyttä ja polkemistehokasta pyörää kuten SC Bronson tai Pivot Mach 6 ja mitä muita uutuuksia tässä 150mm luokassa nyt onkaan. Jälkimmäiseen ryhmään sitten ehkä jotain pykäkän järeämpää.
DT Swissillä saa tukevuutta takapäähän mukavasti, vaihdoin omaani tuollaisen viimekesänä.
Omalla jokapaikanhöylällä vedetään Tahkot, enskat jne. Mun DH on lähinnä puuhastelua, samalla pyörällä nekin kuitenkin ajetaan.![]()
Painoa on nykykuosissa 2.35 ISP:llä tasan 14,5 kg.
Toki tässä on alkanut kaipaamaan loivempaa keulakulmaa nykyisen 67 sijaan... :P
Minä hörähdin fillarointiin 2013 keväällä ja kaveri puhu näistä enskakisoista, sellasta käytiin kattelemassaki messilässä.
Sit alkokin karsee speksailu ja käytettyjen etsintä. Löytykin sopivan jämäkkä Nicolai Helius fr -07 runko käytettynä, vaikkakin "vanhaa" tekniikkaa tai siis taka-akseli on ohut. 10mm umpiakselilla se on kuitenkin.
Hyvät iskarit oli se mihin päätin panostaa ja armottoman tutkimisen jälkeen tuli vengeance ja ccdba cs. Kyllä tuolla pidemmätkin lenkit vetää hienosti, vaikka mr freeride sanoikin tämän pyörän jälkeläistäkin dh pyöräksi ja Ionin pitäis kait olla paremmin polettavissa kuin tämä.
on tuolla nyt tullu ajeltua jo Calpiksessakin ja sielläkään ei tarvii pelätä että joku osa ei kestäis, jämäkkä se on.
painoa on kesäkumeilla 13.8kg, hintaa on varmaan n.3500€(En ole kyllä laskenut) tullut. uutena ostin vaan iskarit, jarrut ja kulutus tavarat.
![]()
Itsellä oli vanhassa pyörässä 1x10 systeemi 11-36 pakalla ja kyllähän tollakin pärjäs. Vähä eturattaasta riippuen jotkin mäet tuli työnnettyä ylös. Lähinnä siksi ettei ollut mitän propedal yms hässäköitä takaiskarissa jolloin putkelta polkeminen ei ollut kovin mielekästä. Nyt uudessa pyörässä on toi hammersmitti, täytyy ny vähä aikaa fiilistellä jääkö käyttöön vai tuleeko tähänkin pyörään 1x10 systeemi. Johonkin pitkiin nousuihin olisi ki a saada oikeasti leppoisa välitys ilman että tarvitsee tinkiä sieltä yläpäästä. Varmaan sillä xx1 toi onnistuu myös mutta vähän kallis, olis toi hammersmittikin tosin varmaan ollu jos joutuis itse ostaan...
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Jokunen huomio tuohon Hammerschmidtiin liittyen - ei se sysipaska systeemi ole ollenkaan. Aikanaan kun se tuli markkinoille, sen painoa verrattiin siihen mitä silloin vaihtoehtona oli - HS vs. kolme eturatasta + mahdollinen bash + etuvaihtaja - lisäpaino ei oikeesti ollut silloin sen yleistymisen este. Hinta sit oli. Ja vaatimus ISCG- mounteista rungossa.
HS ja erityisesti sen AM-malli on aika pomminvarma vehje, FR:ssä on suojaus erilainen ja sinne pääsee pöly sisään. Omallani ajoin pari kautta, ympäri vuoden kaikissa olosuhteissa >500h vuodessa ja sisuskalut oli kun uudet kun härvelin avasin. Maavaraa tuo antaa keskiön alle hirmusti ja tuon kanssa kun opettelee ajamaan, niin vaihtelevassa maastossa fiksusti käytettynä kepittää kaikki ketjuvaihtajat.
Ainoa olosuhde missä tuo ei futaa, on märkä lumi. Se pakkaa sinne rattaan uraan ja nostaa ketjun rattaalta.
HS:n suurin heikkous ei imo ole paino vaan väärät välitykset. Käyttäjä voi valita suoraksi välitykseksi 22T tai 24T, ja se isompi on 1,6x pienempi - eli tuolla ne välitykset on siis 22/~36 tai 24/~38. Ja harva moisia pitää ees 2x9/10:ssä.
Jos HS:ään sais vaikka 26:n tai 28:n rattaan ja kerroin olis alle <1,5, siihen löytyis keskiö 100mm BSA-kierteiseen muhviin ja kampia löytyis 180mm pitkinä, mulla olis vieläkin tommonen.
Niin tai näin, kolme/kaks eturatasta, etuvaihtaja ja sen liipasin (tai Hammerschmid) on painavaa saastaa, rumaa ja turhaa monimutkaisuutta. Tää on nykyaikaa, tässä silmä lepää ja feng shuit on kohdallaan:
http://fat-bike.fi/wp-content/upload...093%20copy.jpg
(Älkää nyt tarttuko tohon, että kuva on läskipyörästä. Tarkoitus vaan demonstroida 1x voimansiirron keveyttä, täydellisyyttä ja kauneutta.)
Nättihän tuo on. Mutta siis 1x-systeemeillä ei ole ollut ainakaan liiaksi ongelmaksi välitysten loppuminen jommasta kummasta päästä tai kiviin iskeminen liian suuren rattaan vuoksi.
Noh ainakin helpottaa katselua, että tuollaista ei selkeesti kannata pohtia. Mua ei juuri haittaa, jos välillä menee työntöhommiksi ja kahden eri vaihtajan systeemit ja sopivan yhdistelmän valinta on aina eniveis ottanut aivoon.
Työntäminen on ihan perseestä, ajamiseen pyörä on tehtyPersiistä se on kyllä ylämäkeen ajaminenkin
vuohi:
Nomad tuntui hyvälle putkelta runtatessakin. Joku joka pyörän omistaa voi kertoa lisää, mutta ei minusta tuolla kyllä yksikään ylämäki ajamatta jää. Toimii sen verran ihkusti se jousitus.
Niin tai näin, yhdeksän / kymmenen tai 11 takaratasta, takavaihtaja ja sen liipaisin (tai alfine tai rohloff) on painavaa saastaa, rumaa ja turhaa monimutkaisuutta. Tää on nykyaikaa, tässä silmä lepää ja feng shuit on kohdallaan (tai olis ollu jos connexin ketju olis kestäny):
https://lh3.googleusercontent.com/-Y...0/IMG_0514.JPG
(Älkää nyt tarttuko tohon, että kuva on läskipyörästä. Tarkoitus vaan demonstroida 1x1 voimansiirron keveyttä, täydellisyyttä ja kauneutta.) anteeksi off-topic - olen jo matkalla kohti narikkaa
Facebookissa tästä olikin jo puhetta, mutta kyllä vaihdelaatikko (oikea vaihdelaatikko tyyliin Pinion tai G-boxx, modattu Rohloff tai Alfine rungon keskellä pyörimässä on vähän kökkö) olisi se paras ratkaisu, kunhan hinta saataisiin kohdilleen. Painoakin tietty on, mutta ei se niin haittaa.
Kävin tuossa tunnin pikapyrähdyksellä tuolla uudella pyörällä ja tuli ihan sama mieleen kun kloksautteli tota hammersmittiä edes takaisin. Joku vaihdelaatikko keskellä ja grippari tangossa olis paras. Sen verran mukavasti vaihtuivat voiman alla vaihteet ja tuo mahdollisuus vaihtaa suht pitkästä välityksestä polkematta reilusti lyhyempi, tulee itsellä kyllä tarpeeseen. Kun aika usein alamäen alla odottaa se ylämäki, johon ei ole huomannut pykältää sopivaa vaihdetta ennen kuin vauhtia alkaa loppumaan.
Tuo välityssuhteiden ero on tosiaan ehkä hivenen pitkä, tai en tiedä löytyisikö kesällä käyttöä noille pisimmille välityksille pyörässä, lyhin oli juuri sopiva. Pystyi rauhassa pyörittelemään reipasta kävelyvauhtia.
Pyörä oli kyllä huomattava parannus tuohon vanhaan mondrakeriin verrattuna, vaikka tuolla nyt olikin aika helppo keli. Takapää notkui paljon vähemmän seisaaltaan poljettaessa ja pari hyppyä mitä sattui matkalle antoivat kyllä luottoa, että toi extra jousto tulee olemaan kesällä ihan kova juttu. Tietenkin kiihtyvyys ei ollut ihan niin sähäkkää varsinkaan ylämäkeen kuin kevyemmällä pyörällä, mutta ylöspäin ei ole ikinä kiirusIskareistakaan en kerennyt katsomaan kuin painaumat kohdilleen, noita muita nuppeja saakin varmaan käännellä jokusen tovin ennenkuin rupeaa optimi säädöt löytymään...
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Eihän "virallisten" osien saamattomuus valtuuttamattomana huoltona ole fillariosaa Fox-huolloissakaan estänyt?
Ilmeisesti Bos:iin ei saa? Takuuajan umpeuduttua huoltaminen muualla kuin valtuutetussa ok..
No Ranskassa huoltoreissu voi kestää pari kuukautta ja saarelle Royal Mailin kautta lähettäen iskarit voi lentää roskiin. Valitsee miellyttävämmän vaihtoehdon. Parempi olla siis pari samanlaista keulaa ja iskaria, niin todennäköisesti pääsee ajamaan, eikä säätöjä tartte arvuutella.
@J.S / kmzti - BOS toimittaa BOS-specifejä osia vain valtuutetuille BOS service centereille eikä kovin sujuvasti ees niille. Ei toimita mulle eikä McMarkukselle. Eikä niitä saa iibeistäkään. Foxin osia saa ostaa kuka vaan, aina löytyy kanavia.
Devilleen käy 34:n FOXin stefat, omissani on ihan SKF:t. Vip`R / Vip`R 2:n IFP- puolen paineistus vaatii erikoisvälineet, ei onnannu fillariosan diy-systeemillä. Mut perushuollot onnistuu kalliosolantien pyöräpesulassa.
Jos on mahdollisuus hankkia vain yksi keula ja yksi iskari, niin valitkaa mikä tahansa muu kun BOS. Jos on varaa pariin keulaan ja pariin iskariin, niin sit BOSseja vaan. Tuo iskarin lento Royal Mailin toimesta roskiin ei oo urbaani legenda, tunnen kaverin jonka Avalanche Woodielle kävi noin. Mut tuota MadElkCyclesiä voin suositella, Stefan on pätevä kaveri ja palvelu on nopeeta - varaosavaranto heillä lie liki täydellinen ja kääntöajat on mulla ollu noin viikkoa. Toulouse ja BOS itse on huollollinen p*rsreikä - liekö kukaan saanu sieltä koskaan odotettua palvelua?
Kirjanmerkit