Mun Therm-ic:t on 950mAh akuilla, 2 teholla niillä lämmittää ainakin muutaman tunnin. Valmistaja lupaa 6-8h, aivan tuohon en usko. Täydellä teholla valmistajan mukaan 2,5-3,5h riittää virtaa. En ole kokeillut, kun kovemmassa kuin -15°C pakkasessa ei tule ajeltua, hyvä jos noinkaan kylmässä ja lämpöisemmällä säällä riittää tuo kakkosteho.
Sidin GTX "talvikenkiä" paistan noilla, pari semipaksua vaellussukkaa, kengänsuojat ja lämpöä riittää. Sukat pysyy myös mukavan kuivina. Riittäisi yksikin sukka, mutta kun ehdin ostaa ylisuuret kengät ennen noita grillejä.
Taitaa olla jo kolmas talvi noilla ja hyvin toimivat edelleen. Kesäaikaan purku ja lataus kerran kuussa, niin pysyy akut kunnossa.
Varustautuminen, testaus, säätö ja virittely jatkuu.
Ostin Motonetin lämpösaappaat, Jonas lämpökennon, valkoisen kaulurilla ja Bilteman goglet.
Tankorukkasia, Bar mits tms en löytänyt.
Aamusta heti liikkeelle, -23 astetta lähtiessä, -18 tullessa. Ensin 2 tuntia
maastossa möyrimistä ja sitten 1 1/2 tuntia kelvejä, ulkoiluteitä ja avomaisemaa.
Varusteet:
-Jaloissa alussukka, lämpösukka, äidin kutoma villasukka ja motonetin saappaat.
-Vartalossa vaippahousut, Lidlin aluskerrasto, Bilteman merinovillapuku, ohut fleecepuku,
Lidlin takki ja mitkälie tuulihousut.
-Käsissä villasormikkaat ja lampaannahkarukkaset.
-Päässä Jonas+kauluri, kypärähuppu, kypärämyssy, Korskan buffi, kypärä.
paljasta pintaa ei missään.
Havaintoja:
-Lämmön puolesta ei eroa kesäkeliin. Piti välillä rauhoitella, ettei tullut liian hiki.
-Hieman kankea ja tönkkö olotila, olkapään yli vilkaisu ei onnaa.
-Lasien huurtuminen Jonaksen kanssa oli pahin ongelma. Goglet pysyi
kohtuu kirkkaina, mutta silmälasit kämähti huuruun aina hitaissa punnerrus ja
puuskutuspaikoissa. Samoin liikennevaloissa.
-Motonetin saappaissa saattoi olla lopussa hiukan viileät pohjat, pitää laittaa
pohjalliset, tilaa on. Piti hyvin lättypolkimilla.
-Bilteman goglet oli lämpimät, mutta pahan väriset, pitäisi olla kirkas tai hintsusti
keltainen. Vaahtomuovin poisto yläreunan tuuletusaukoista auttoi hiukan huurtumiseen.
-Jonas toimii, mutta lasien huurtumista pitää miettiä. Jotain virittelyjä kaipaa.
Korskan buffi ei sovi Jonaksen kanssa, kastuu/jäätyy hetkessä umpeen ja henki loppuu.
Jonaksen oma kauluri oli lopussa umpijäinen koppura. Pitäisi leikata henkireikä ja
viritellä ehkä jonkinlainen lippa suuntaamaan höyryt alaspäin.
-Mukava lasketella pitkiä alamäkiä, kun ei nipistele naamassa.
-Vaimon mielestä näytän Hannibal Lectorilta.
-Jamis toimi moitteetta.
-Kakarat ihmettelee.
-Paljon taviksia liikkeellä. Mummopyörä, arkivatteet, ei kypärää, ei valoja.
Markku Lehikoinen
Viime viikonlopun pikku lenkin ja kuoleman kielissä kieriskelyn jälkeen olin valmis jättään talvipyöräilyn muille. Tänään kuitenkin uus yritys kuvarastia etsien, sää huikee -8°C. 14km meni hetkessä kun korvissa soi Radio Suomipop, ilma sopivan raikas, vesi pysy kylmänä ja vehkeet pelas. Tää on huikeeta, huomenna uusiks.
Lenz merkkiset akku pohjalliset on kans asialliset ne oikeasti ihan lämmittää. Kärkkäisten valikoimaan kuuluu ainakin.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Aamun ratoksi tutkailin teemaa sähköpohjalliset. Noissa hyvinkin on järkeä. Tälle keväälle hankinta ei taida onnistua vaikka kuin tekisin lisäbudjettia. Motonetin 159 ekun systeemi on tään Lenzin kanssa aivan fiksun oloinen. Toisaalta Lenzin irtopohjalliset varuiksi tai toisen kokoisiin kenkiin ei paljoa maksa. B-discountilta löytyi jotain, onneksi ei passelia kokoa ja Rosen printtikatalogissa on kolmea versiota.
I väntan på ännu dåligare tidet
Silmälasit tosiaan tuppaavat huurtumaan talvella, kun vähänkin enemmän pinnistää. Yksinkertainen ratkaisu on pistää lasit reppuun ja ajella ilman. Olen kohtuullisen heikkonäköinen, mutta eteneminen onnistuu kyllä paremmin ilman laseja kuin umpihuurussa olevilla rilleillä.
Silmälasien huurtuminen > aja itsesi paikalliseen silmälasiliikkeeseen ja kysy huurtumisen estoaineita.
Minulla silmälasit eivät pelkästään huurru vaan se huurre myös jäätyy -15 asteessa. Kokeilin yksi aamu FogTechiä siviililaseihin työmatkalla ja huurtuminen/jäätyminen oli empiirisesti tutkittuna vielä nopeampaa kuin ilman ainetta. Tuo sama aine toimii kyllä sulan maan aikaan oikeilla ajolaseilla, saan ne huurtumaan maastoajelussa helposti.
Vinkatkaa ihmeessä, jos jokin oikean silmälasiliikkeen myymä tökötti toimii pakkasella!
mtbturku.net
MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
Ja pöh, -7 astetta. Just kun olin asennoitunut ja varustautunut -30 lukemiin.
Olisikohan jollain matkatoimistolla pyöräilypaketeja Uralille helmikuussa???
Minä nyt innostuin tästä rajojen hakemisesta.
Ja pakkasessa toimivaa huurtumisestomömmöä etsin itsekin.
Tutkailen tuuletusta ja hengityshöyryjen ohjailua. Joissain
lumilajien kypärissä on kuulemma sen tyyppisiä ratkaisuja.
Ilma sisään edestä ja ulos sivuilta tai takaa.
Piilareita olen hieman vierastanut jostain syystä, mutta ainahan
mieltänsä voi muuttaa.
Markku Lehikoinen
Varusteleka myy catcrap-nimistä tuotetta joka estää huurtumisen täysin. Joku väitti että fairy pystyy samaan, sitä en ole kokeillu.
Niinhän sä näytätkinsulla on aivan varmasti sellainen kokonaama-naamari, jossa on niitä reikiä sillä tavalla, että - on kohtuullisen pelottava näky kun tulee vastaan.
Itsekin näytän aika hassulta, kun on noi mononsuoja-viritelmät jalassa, ja kauluri huurussa. Tassut näyttää aika "möhkäleeltä".
Pakkasta tänään n. -7°C ja vajaat kaksi tuntia talvipyöräilyä. Akkupohjallisista kiinnostuneille vielä lisäinfoa. Lenkillä Therm-Ic pohjalliset kakkosteholla. Heti lenkin jälkeen kengät pois jalasta ja pikamittaus laserilla kengän kärjestä sisäpuolelta näytti lämpötilaksi +25°C.
Jäätyykö se oikeasti niin pahasti, että hengityskin loppuu?
Mä olen käyttänyt erilaisia paksumpia kommandopipoja kovissa pakkasissa eri lajeissa, kuten lasketellessa, hiihtäessä ja pyöräillessä. Mulla käy aina niin, että koko naamari jäätyy kyllä hengityksen aiheuttaman kostumisen takia, mutta hengitysaukko pysyy avoimena, koska siitä jatkuvasti hengitetään läpi. Se muuhun naamariin jäätyvä kerros on vain plussaa, koska se sinetöi maskin täysin tuulenpitäväksi. Maski on ulkoa jäässä ja sisältä märkä, mutta lämmin.
4.5 tuntia maantietä -7 - -9 kelissä lauantaina. Therm-Ic sähköpohjat kolme viimeistä tuntia kakkosteholla. Pohjalliset Lake:issa ja päällä vielä Goretex suojat. Jaloissa Assoksen Fugusocks (vaimitkäneon) villasukat. Oikea jalka ok kotia tullessa. Vasen jalka valkeana kylmästä ja oli niin kylmä että ei kestänyt oikeaa lämmintä paljasta jalkaa laittaa vasemman valkeana olevan jäisen jalan päälle. Se on ero jalalla minkä on joskus 20 vuotta sitten palelluttanut ja minkä ei.No, jos olis pitänyt pitemmälle ajaa vielä, olisin laittanut vasemman kengän lämppärin hetkeksi kolmoselle... Nyt en viittinyt kun kotia tiesin tulevani kuitenkin samantien.
Summa summarum, älkää leikkikö asian kanssa ja palelluttako jäseniänne. Ne (jäsenet) vittuilee teille muuten sit koko loppuelämän.![]()
joo jos pakkanen äityy oikein hirmuseksi niin kannattaa pyöriä vaikka korttelia ympäriä kotioven vieressä....
Eilen maastossa 3,5h -8. Mid tai paksu sealskinz ja lake 303. Eritäin mukava yhdistelmä. Ei palellu tai hikoillu.
Pyöräillessä en ole vielä kokeillut näitä, mutta muissa yhteyksissä kyllä toimivaksi havaittu. En jaksa ropata mitään piuhoja/akkuja/pattereita koipiin kuitenkaan, joten tuollaisilla mennään tarvittaessa, eikä hinta ole paha.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/54411...ammitin---pari
Tuotakin voisi joskus kokeilla....
http://www.motonet.fi/fi/tuote/56509...lammitin-1-kpl
Tästä tulee mieleen se, kun armeija-aikana piti päästä pyörällä kasarmilta joululomille. Matkaa kotiin oli noin 20 kilometriä, ja olin ajanut tuon koko syksyn pyörällä. Alkutalven kelit olivat olleet aika lauhat, mutta juuri ennen joulua pakkanen kiristyi, ja loman alkaessa joulupäivän aamuna noin kello 10 sitä oli lähemmäs - 20 C. Pyörää ei tehnyt kuitenkaan mieli jättää kassulle loman ajaksi, eikä vaihtoehtoisia kulkumuotoja edes ollut kauheasti tarjolla, joten ei muuta kuin lämpimästi vaatetta päälle ja polkemaan kotia kohti. Armeijan lomavaatetus osoittautui ihan sopivan lämpöiseksi, mutta en ollut osannut varautua siihen miten pahasti lasit voivat tuossa kelissä huurtua, joa on varomaton. Pari kertaa pysähdyin poistamaan huurretta, mutta se alkoi käydä sen verran hankalaksi, että lopulta tyydyin laittamaan lasit taskuun ja ajamaan ilman. En kyllä muista että juuri ketään muuta ulkona liikkujaa olisi tullut tiellä vastaan. Myöhemmin on sitten tullut opittua varomaan vähän enemmän tuota huurtumista.
Ja sitten takaisin tähän talveen: kovin nopeasti tähän pakkaseen alkaa tottua, tänään oli ihan mukavan lämpimän tuntuinen olo, kun pakkasta oli vain - 9 C.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Jep, kai se on jo uskottava. Osa varmaan omaa hölmöyttäkin, sen verran pitkään tuli tupakilla suonia tukittua.
Juu, ei toivoakaan pärjätä pakkasella ilman välikävelyitä. Tunnin lenkillä on vähintään yksi kävelypätkä, kovemmalla pakkasella voi olla useampikin. Ukko vieressä tempoo pitkin kanervikkoja tylsyyksissään, kun minä yritän epätoivoisesti pitää varpaat elävien kirjoissa. Onpahan jotain katseltavaa, kun toinen rymisee päin puita ja löytää lumen peittämiä kantoja![]()
Lasien huurtuminen tuli ensi kertaa isoksi ongelmaksi kun oli vain uudet urheilulasit vahvuuksilla mukana. Piti keskeyttää hyvin alkanut reissu kesken kaiken. Urheilulaseissa on tuplasti enemmän huurrepintoja ja adapterilinssi lähellä silmää. Lisäksi urheilulasit ohjaavat tehokkaasti ilmavirran toisaalle ja linssin alus ei pääse tuulettumaan. Siispä näin talvisin ( tästä lähtien) käytänkin normi laseja jotka eivät juuri huurru kun ovat ensin saaneet "pakkaskäsittely". Kylmä linssi ei huurru ja lisäksi puhaltelee munille. Pukeutuminenkin vaikuttaa huurtumisherkkyyteen. Jos yläkroppa ja kasvoi/silmänympärykset hikoavat liikaa>>sairas huurtuminen.
Kirjanmerkit