Ajan 29":llä maastossa ja en koe sen olevan mitenkään muodikas pyörä. Vaihteissa aion pysyä mekaanisissa, koska sähköset on rumat ja tylsät..
Ajan 29":llä maastossa ja en koe sen olevan mitenkään muodikas pyörä. Vaihteissa aion pysyä mekaanisissa, koska sähköset on rumat ja tylsät..
Satulanhaistelija
Yhden kesän kokemus sähkövaihteista maantiepyörässä. Tuli pyörä ostettua, kun sopiva tuli kohdalle. Sattui olemaan nuo Shimanon sähköosat. Niitä en erityisesti hakenut.
Toimii erittäin hyvin. Nautinnolista ajaa. Vanha pyörä vielä olemassa mekaanisin vaihtein , jolla ajelen huonommilla keleillä.
Molemmat pelaa, mekaanisia joutuu säätelemään ajoittain.
Sähköisiä kannattaa kokeilla.
Seuraava,( jos sitä enää ikinä tulee) maantielle tarkotettu tulee ehdottomasti sähköhärpäkkeillä, tod.näk. Shitmanot jos ei sram ehdi hätiin.
MC Kramppi
Messuilla kokeilin Ultegran sähkösettiä ja vaihtaa todella hienosti ja etuvaihtaja trimmaa tarpeen niin vaatiessa.
Satulanhaistelija
Minusta kuvaavampi vertaus olisi 15 vuotta vanha bemari vs. uusi bemari. Sehän oli monelle puristille kova pala kun BMW M5:tä ei enää saanut kaupasta perinteisellä manuaalivaihteistolla edes käteisellä. Nykyään siinä(kin) taitaa olla sähköinen ohjaustehostin, kuten valtaosassa uusista autoista. Fiiliksessä on eroja, eikä niitä voi perustellusti arvioida paremmiksi tai huonommiksi pelkästään näppituntuman perusteella.
Minulle kyse on vähän kokonaisvaltaisemmasta asiasta. Syksyllä kyllästyin Ultegra 6700:n tuntumaan ja punnitsin vaihtoehtoina sähkösarjaa ja SRAM Red/Forcea. Pyörässä on ulkoiset vaijeriviennit, jolloin totesin mekaanisen järjestelmän olevan parempi vaihtoehto. Se on helppo ylläpitää ja huoltaa. Vaihtotuntuma on varmasti raskas sähkösarjaan verrattuna, mutta erittäin selkeä. Jos rungon vaijeriviennit olisi sisäiset, sähkösarja olisi integroitunut pyörään paljon siistimmin kun suurin osa kaapeloinnista ja akku olisivat piiloutuneet. Samalla mekaanisen sarjan huoltaminen olisi hieman hankalampaa, jolloin sähkösarja olisi todennäköisesti huolettomampi.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Nyt maantiepyörässä on Ultegra 6700 ja jos vaihtaisin voimansiirtoa, niin se vaihtuisi Ultegra 6800:een. Toisaalta kun nykyisessä Ultegrassa on käsittämättömän hyvin (=täydellisesti) käteeni sopiva kahva ja vaihteisto toimii hyvin, niin ei ole todennäköistä, että lähtisin vaihtamaan. Lisäksi kymppivaihteisissa systeemeissä voi vaihdella kiekkoja cyclocrossarin kanssa, mikä on erittäin kätevää. Voi ajaa keväällä rapalenkkejä crossarilla maantiekiekoilla.
Paitsi että nyt lada ja bemari kulkee yhtä kovaa ja ovat yhtä mukavia (pois lukien sähkövaihtajien autuus) ajaa...
edit: Oliko sähkövaihteissa sellainen sääntö, ettei vaihteita saa vaihtaa paikallaan? Muistan lukeneeni, että moottori on sen verran voimakas että se saattaa muutoin vääntä ainakin edestä jotain hajalle?
No et kai sä pyörittämättä väkisin väännä etuvaihtajaa ratasta päin vaijerivaihteillakaan. Joskus oon vahingossa painanut paikoillaan etuvaihtajan nappia ja häkki siirtyy silloin keskemmälle, mutta palautuu pian lähtöasentoon. Ei se varmaan siitä tykkää, mutta ei se siitä heti hajoakaan. Jos akku häiritsee esteettisistä jutuista pitävää silmää, niin sen voi kyllä laittaa satulaputkeenkin.
Käyttäähän pro-tallit sähköisiä melkein kaikki, joten vähän hassulta kuulostaa ettei joku luotettavuuden vuoksi niitä uskaltaisi hommata. Menee vähän samaan sarjaan kun välillä on näitä luuloja, että hiilikuiturungot hajoaa pikkuiskuista ja eivät kestä pakkasta.
Meillä 2 samanlaista pyörää, mulla 6700 ja vaimolla sama sähköllä ja kyllä harmittaa etten itselle sähköjä ottanut.
IMO pro-talli-argumenttia voi käyttää ainoastaan perustellessa lyhyen aikavälin luotettavuutta. En oo kyl sähköjä vastaan silti, kuulostavat aika maukkailta![]()
Ajelin Mavicin Zap systeemillä tempopyörässä 90-luvulla ja vaikka sillä vaihtoi pelkästään takavaihteet se oli tosi hyvä aikaajoissa. Näitte uusien Dura Ace ja Ultegra vehkeitten toiminta on huomattavasti parempi, ainoa seikka joka hiukan hankaloittaa on akun lataustarve. Mavic vaihteet saivat vaihtamiseen tarvittavat impulssit pienesta tangonpäähän sijoitetusta kameraparistosta ja kesti pitkään. Ja varapatteri oli helppo pitää mukana. Shimanon DI2 saattavat kyllä kuluttaa sähkövarat loppuun muutamassa päivässä ja ladattava akku on kallis varapatteri.
Olikos se nyt niin, että esim. sir Bradley W. ajaa aika-ajot manuaali vaihteilla. Vai muistanko väärin?
Muuten ajaa tyytyväisenä sähköillä.. Silloin kun ne toimii hyvin
Tuohon en usko, että vääntää rieskaa solmuun..
Satulanhaistelija
Sir Bradista en tiedä, mutta "Spartacus" ajaa esim. Roubaixin manuaali-D-A:lla.
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Sen vähän mitä noita "elämänkertoja" lukenut niin aika köyhäähän tuo touhu on kiiltävän kuoren alla eli ei siellä pyöriä vaihdella joka kisaan eikä muutenkaan törsätä. Poislukien ehkä Sky ja Mapei joskus. Ja kuten on nähty niin etappeja ajetaan melkoisissa monsuunisateissa joskus. Jos sähköjen kanssa jotain ongelmaa olisi (vaijereita enemmän) niin ei ne niitä käyttäisi.
Kyllä mie uskon, että ne sähkövaihteet on luotettavia ja toimivat mekaanisia paremmin. Mutta mahdollisen ongelman edessä olisin ainakin itse huuli pyöreänä![]()
Tuskin. Semmoista ongelmaa on tosin rapostoitu, että erittäin köykäisten ja sivusuunnassa joustavien rattaiden kanssa on ollut vaihto-ongelmia. Taisivat olla Rotorin jotkut rattaat, jotka vaativat tietynlaista ajotapaa vaihdon aikana. En mäkään usko että ehjässä ja hyvässä sähkösetissä mitään ongemia on. Mä nyt en vaan saanut sellaista ekalla kerralla. Katsotaan mitä huollosta tulee tilalle.No en tietenkään, mutta jos sähkövaihteilla painaa vahingossa paikallaan ollessa nappia, niin vääntääkö moottori rieskat solmuun?
Kävi niin, että uutta pyörää etsiesssäni sopiva löytyi, mutta siinä oli Ultegra 6870 DI2 sähkövaihteet, vaikka ihan mekaaninen 6800 olisi kelvannut vallan mainiosti. Koeajon jäljeen ne tuntuivat äärimmäisen mukavilta ja helpoilta, vaikka mekaanisten nimeen olen aina vannonut, enkä ole sähköisiä edes kokeillut. Myyjä oli aika kuutamolla myymästään tuotteesta joten kysynpä nyt täältä viisaammilta lataamisesta. Mukanahan tuli laturi, josta tietty johto pyörään kiinni ja toisessa päässä on usb-liitin. Kun ei ole kätevää raahata tietsikkaa pyörävarastoon tulevaa lataamista varten, eikä se tietty kuvittelemaani tuntien lataamisaikaa kestäisikään käynnissä, kysymys kuuluu voiko tuohon usb-päähän laittaa minkä tahansa pistorasiaan sopivan kännylaturin pään johon usb uppoaa? Kuvittelisin että voi ja itse laturiosa muuttaa jännitteen/virran sopivaksi pyörän akulle. Olenko oikeassa vai tuhoanko tällä menettelyllä jotain?
Kaiken minkä rullaa, saa jättää polkematta.
Laturin korviketta ei kannata virittää. Akku tarttee uutta hönkää tosi harvoin, ainakin 1000 km menee yhdellä latauksella. Ja ainakin mun mallissa akku otetaan irti ja laitetaan laturiin.
En usko, että paikallaan vaihtamalla voi saada mitään ihmeellistä aikaan. Takaa voi liikuttaa jonkun 3 rattaan verran ja sitten laite ei enää suostu vaihtamaan.
Taisin ilmaista itseni väärin eli laturin korviketta en tarkoittanut, vaan jonkin välikappaleen jolla usb-liitin saa pistorasiasta virtaa, samaan tapaan kuin puhelimia ladattaessa. Voiko siis sen usb-liittimen joka on laturista tulevan johdon päässä, laittaa jollain adapterilla pistoraisaan vai onko ainoa vaihtoehto raahata fillari olohuoneeseen ja työntää laturin usb-liitin tietokoneen kylkeen?
Kaiken minkä rullaa, saa jättää polkematta.
Jos akku on kiinteää mallia niin verkkovirtaan liitettäviä usb latureita löytyy tietokonekaupoista, Clas Ohlson, Verkkokauppa...
Akku on satulaputken sisässä ja laturin johto tulee kiinni stemmin alla olevaan boksiin. Laturi tuli pyörän mukana ja johdossa on usb-pää, jonka edellä olevasta vastauksesta tulkiten voi laittaa mihin tahansa "mötikkään" jossa on usb-liitin ja sopii pistorasiaan. Eli puhelimien laturit kelvannee hyvin. Korjatkaa jos olen väärässä ennen kuin hajotan jotain ensimmäisellä latauskerrallani.
Kaiken minkä rullaa, saa jättää polkematta.
Merlin Cycles briteissä, Campa Athena upgrade kit EPS, 43% alennuksessa, tilattu
I've been around
Päädyin muuten silloin keväällä sähköisiin Ultegra Di2 ja ovat toimineet todella kivasti. En kadu päätöstä. Ainoa ongelma tuli yhdellä lenkillä kun olin vaihtanut kiekot eikä takapakka ollut millilleen samassa paikassa kun edellinen enkä lenkin aikana osanut säätää niitä (eihän tosimies ohjekirjaa lue). Siinä sitten muutaman tunnin rohinaa kuunneltuani yuotuubasin ohjeet ja sain säädöt helposti kohdalleen ja rohina loppui siihen.
Tykkään!
Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring.
Shimano suosittelee 9070 Di2:een 28-takapakkaa tai pienempää. Onko joku testannut esim. 30-takapakkaa ja miten on toiminut?
No niiden pitää yltää liittimeltä toiselle, plussaa on jos piuhan saa reititettyä niin ettei se jää oksiin kiinni. Maastoon kannattaa kuitenkin valita semmonen versio, joka vaihtaa automaattisesti ja tangosta valitaan vaan haluttu kadenssialue. Saa kuski keskittyä olennaiseen.
Miten niin tyhmä kysymys??
Täällä on nyt vajaan vuoden ajan ajeltu sähköisillä Shimanon Ultegra Di2:lla (6870) ja käyttökokemus on ollut kaiken kaikkiaan miellyttävä, vaihtaminen on vaivatonta ja tarkkaa ja ennen kaikkea pelaa kuin ajatus, myös akku kestää yhdellä varauksella pitkään. Kun hankin vaihteisiin Shimanon ANT+ lähettimen niin tuota akun varaustasoa, yms vaihteisiin liittyvää tietoa, pystyy halutessa myös seuraamaan pyörätietokoneesta. Sanoisin myös että vaihtajan säätäminen on sähköisissä helpompaa kuin mekaanisessa ja etuvaihtajan trimmaus on hyvä toiminto. Omistan niin mekaanisilla kuin sähköisillä vaihteilla olevan pyörän, vaikkei mekaanisissakaan ole ollut mitään ongelmaa niin kyllä oma valinta jatkossa kohdistuu sähköisiin.
- Just a lonesome rider -
Kirjanmerkit