GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 45 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 95 145 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1321
    [QUOTE=kuokka;2137631]Vaimennin ei täyty itsestään vaan sitä pitää vähän pumppailla,
    että saa öljyn sisäistymään sinneQUOTE]
    Joo, näin se onnistui ja nyt tiedän miten teen sen ensi kerralla. Haarukka ja rengas paikalleen alkutäytön jälkeen ilmat sisään ja pumppailua. Sitten fillari katolleen, ilmat pihalle ja molemmat pohjaproput irti jotta saa naputeltua kierretangon päät sisään. Loput öljyt mitä pruuttaan jäi sisälle vaimennuspuolelle.
    Keulassa luki Open Bath.

  2. #1322
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    100
    Uudessa fillarissa on takaiskarina Fox Float CTD Adjust BV 190. Nyt muutaman lenkin jälkeen aloin viimeisellä pyörätiellä ajaessani iskari climb asennossa ihmettelemään mahtaako se toimia niinkuin sen pitäisi. Mielestäni ennen takapää oli todella jäykkä eikä iskari joustanut juuri nimeksikään. Nyt tuntuu että climb tilassa ei ole juuri eroa T tai D tilaan. Samoin pyörän päällä istuessakin iskari joustaa samanverran kun muissa tiloissa. Miten muilla vastaavan iskarin omaavilla kyseinen tila toimii?

  3. #1323
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Jospa sieltä on falskannu öljyn sekaan typpeä niin menee nuo vaimennukset sitä myötä ja eipä siihen muu auta kun huolto..
    The end of the road is just the beginning...

  4. #1324
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    174
    Avasin ja putsasin santacruz tallboyn ala "linkin", sen missä on ne kaksi rasvanipaa. Jostain luin että sen pulttien kireys on tarkkaa niiden kartioiden takia, nyt mietin uskaltaako ajaa kun en siihen kiinnittänyt huomiota? Avasin sen koska rasvaa ei mennyt toiseen nipoista ja rasvanipa irtosi, ongelma ei tällä operaatiolla ratkennut.

  5. #1325
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Tähän olet varmaan tutustunut, jos rasvaa on välissä niin eiköhän tuolla vielä vähän ajella voi.
    Irronnut rasvanippa vaatii toimenpiteitä, joita kannattaa kysyä suoraan Sportaxista

  6. #1326
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Onko jousikeuloja helpompi huoltaa ite kuin ilmakeuloja?? Entä kuinka paljon enemmän etua on ilmakeulasta, jos vastakkain ovat laadukas ilmakeula vs. laadukas jousikeula? Entäs iskarit? Pystyykö konversioon ilmekeula->jousikeulaksi? Tuli viime lenkillä pakkasessa mietiskeltyä.

  7. #1327
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    toiset tykkää kierrejousen lineaarisesta joustosta ja toiset tykkää enemmän ilmajousen progressiivisemmasta joustosta.. kierrejousi painaa jonnin verran enempi.. kyllähän lyrikistä on joskus ollu kierrejousellinen dh-versio 170mm mut en osaa sanoa saako sitä ilmaruotoa korvattua noilla kierrejousellisen sisuskaluilla.. kysäse vaikka fillariosa.fi:stä tai kattele TF-tuned:n sivuilta mitä modaus vaihtoehtoja löytyy jos oikeesti kiinnostusta löytyy..
    The end of the road is just the beginning...

  8. #1328
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    TF-tunedin sivujen mukaan näyttäisi, että solo-airin pystyisi, mutta mulla on duo-air. :/ Hinta solo-airin konversiolle oli vähän kalliimpi kuin suomessa perushuolto postikuluineen. Pitänee laittaa fillariosaan s-postia, jos nyt kunnolla kiinnostun.

    Miten jousi-iskareiden poljettavuus? Onko hirveesti pedal-poppia vai miksi niitä näkee harvemmin traili/enska-pyörissä?

  9. #1329
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Ihmiset ei tykkää puolen kilon ylimääräisestä painosta. Tai ~200 gramman ylimäärisestä painosta kalliin titaanijousen yhteydessä. Muutenhan imo teräsjousi-iskari on parempi kuin vastaava ilmaiskari. Teräsjousella saa paremman pintaherkyyden. Luonnollisesti vipusuhteet tarvitsee olla pyörässä erilaiset linaeaariseelle teräsjouselle vs. progressiiviselle ilmaiskarille.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  10. #1330
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    41
    Se on joo se paino josta ei tykätä. Kyllähän jousi keula ja takaiskari ovat herkempiä kuin parhaat ilma keulat tai takaiskarit, myös ilman titaanijousta. Jousi malleissa progressiivinen loppujousto(pohjaa TODELLA harvoin) ja erittäin hyvä alkuherkkyys yhdistelmä on mahdollinen. Toisin kuin ilma sisaruksissa usein ongelmana on että kun on herkkä, niin pohjaa ja kun ei pohjaa niin ei ole herkkä. Tietenkin mm: Uusi pike on herkkä keula eikä pohjaa, mutta kyllä jousikeulat ovat vain vieläkin herkempäi ja eivät kuitenkaan pohjaa. Takaiskareissa samajuttu, todella herkkiä ja silti voi tiputella kovaa ja korkealta ilman pohjauksen pelkoa. Ainut miinus on paino. Sekä jousi keuloissa että Takaiskareissa.

  11. #1331
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Luonnollisesti vipusuhteet tarvitsee olla pyörässä erilaiset linaeaariseelle teräsjouselle vs. progressiiviselle ilmaiskarille.
    Painosta en nyt pahemmin välitä. Jos nyt jostain täytyy keventää niin repusta tai kuskista. Oma fillarinihan on process dl 2013, pitääkö siinä muokkailla tota linkkua? Ainakin jostain bongailin viime vuonna että kaverit ajelivat freerideä jousi-iskareilla perusmallilla, runko on käsittääkseni identtinen näitten kahen mallin välillä.

  12. #1332
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Siinä perusversio process:ssa olikin kierrejousella lyrik ja joskus netissä törmännyt, että joku oli RS Kage:n jousi-iskarin laittanut taakse tuossa samaisessa laitoksessa..
    The end of the road is just the beginning...

  13. #1333
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Tuli kunnon talvi ja lelut lopetti leikkimisen. Potilaan nimi RockShox Recon Gold SoloAir 100 mm joustolla, vuosimalli kaikesta päätellen 2013.

    Näissä viime aikoina vallinneissa parinkympin pakkasissa keula on alkanut tehdä sitä että lukitus päällä (se on yleensä aina tiellä ajaessa päällä) se painuu vähän ja kun paineet on allekirjoittaneen hippiäisasetuksilla paluuvaimennuksen öljy on niin jäykkää että edes vaimennus nopeimmalla asetuksella se ei palaudu kunnolla vaan "pysyvää sagia" jää pari senttiä. Sen joutuu lopuksi kiskaisemaan käsin täyteen pituuteensa, edes sisälle lämpimään tuonti ei korjaa tilannetta itsekseen. Tänään sitten fiksuna ajattelin että otan lukon pois, järkeilin että kun jousto saa toimia vapaasti se palauttaakin paremmin. Painoin vauhdissa namiskaa ja seuraavaksi meinasi olla nenä maassa, pyörä parkkiin ja toteamus että hmmmm, harvinaisuus, monella ei ole 30 mm joustavaa Reconia. Käsin repimällä täyspitkäksi, lukko päälle ja kotiin.

    Mitähän tuossa nyt on vikana? Kotona katsoin paineet jotka oli juuri ne mitkä pitikin, seuraavaksi laskin ilmat pihalle sekä runttasin keulan pohjaan ja sain noin 95 mm joustoa eli ei ole öljytkään väärässä paikassa ainakaan pahasti, ja paineet takaisin laitettuna se toimii normaalisti kuten toimi myöskin ennen kuin otin ilmat pois. Ei kyllä toimi enää huomenna pakkasessa jahka lähden sitä taas ulkoiluttamaan.
    EDIT - mittasin paineet pakkasessa, 65 psi joka on kyllä vähän mutta ei sen silti pitäisi tuollaista tehdä. Ei minulla ole kesällä muutenkaan kuin 75 psi.

    Apua tarvitaan, nimimerkillä "hitusen liian kisakireä etupään geometria"
    Greycap muokkasi tätä : 24.01.2014 at 13.50

  14. #1334
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Toimiiko kenelläkään Revelation Dual Air tai vastaava yli kahdenkympin pakkasessa? Öljyt valuvat alajalkaan, huolto auttaa vain hetkeksi. Jyrkässä epätasaisessa alamäessä jarruttaminen tuntuu olevan keulalle myrkkyä.

  15. #1335
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Savo
    Viestit
    132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    Toimiiko kenelläkään Revelation Dual Air tai vastaava yli kahdenkympin pakkasessa? Öljyt valuvat alajalkaan, huolto auttaa vain hetkeksi. Jyrkässä epätasaisessa alamäessä jarruttaminen tuntuu olevan keulalle myrkkyä.
    Ei taida olla montakaan ilmakeulaa joka toimisi yli 20 pakkasilla, mimim. Jäykkaperä jousikeulalla kovemmille keleille.

  16. #1336
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luu Katso viesti
    Ei taida olla montakaan ilmakeulaa joka toimisi yli 20 pakkasilla, mimim. Jäykkaperä jousikeulalla kovemmille keleille.
    Vai niin.

  17. #1337
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Mikä ilmakeula toimisi (ilman että öljyt tai ilmat karkaavat)?

  18. #1338
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Foxin FIT patruunalla olevat on mulla toimineet ihan ok.

  19. #1339
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    Mikä ilmakeula toimisi (ilman että öljyt tai ilmat karkaavat)?
    Vaikkapa ehjä keula?

    Foxin 32 RLC Fit ja Reba RLT toimivat molemmat ilman ongelmia kovillakin pakkasilla. Käytin varmaan väärin kun ei ollut ongelmia.

  20. #1340
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Reconin lisätutkinta tuotti tuloksen että fysiikan lait yksinkertaisesti iskivät jälleen. Ilmat pysyy sisällä ja vieläpä ihan oikeassa paikassa mutta kun tuo pakkasukko perhana varastaa aina kolmasosan niistä niin eihän se järin hyvin voi toimia. Tyrkkäsin 60-kiloiselle kuskille huoneenlämmössä satakiloisen paineet ja johan alkoi sujua vaikka kylmässä tuleekin raju kato.

  21. #1341
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Tarttis pakkasil pumppailla noi keulat ja iskarit ulkona niin pitää paineet paikkaansa ja huomannut myös, että vaimennuksia joutuu pistämään pykälän pari nopeemmalle...
    The end of the road is just the beginning...

  22. #1342
    Liittynyt
    10/2002
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaitsu Katso viesti
    Toimiiko kenelläkään Revelation Dual Air tai vastaava yli kahdenkympin pakkasessa? Öljyt valuvat alajalkaan, huolto auttaa vain hetkeksi. Jyrkässä epätasaisessa alamäessä jarruttaminen tuntuu olevan keulalle myrkkyä.
    Huolto, eli olet myös vaihtanut o-renkaat vaimennuspuolelle ?
    www.keulahuolto.com

  23. #1343
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    502
    Onko mitään konsteja lyhentää elkan iskunpituutta n.5mm, jos siis ajattelee, joka on vähän reilu 16 osa koko iskunpituudesta, eli lyhentäisi tuota 160millin joustoa reilu sentin?

    Eikai nyt sillei toimis että 5mm holkki vaan vaimenninkumin alle?

  24. #1344
    Ainakin kelkan iskareita lyhennetään holkeilla. Vaatii iskarin purkamisen.

  25. #1345
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.088
    Miks sitä pitää lyhentää? Ja haluisitko lyhentää sitä kulmien loiventamisen takia vai vaan joustomatkaa lyhentääksesi? Jos kyseessä on jousi-iskari, niin mekaaninen lyhennys mainitsemallasi tavalla taitaa olla toimiva, muttei hyvä.. Jos taas haluut loiventaa kulmia, niin offsetpuslaa vaan fillariosasta toiseen/molempiin päihin iskaria.. Sinänsä joustomatkan lyhennyksessä ei mielestäni hirveemmin järkeä ole, laita astetta jämäkämpi jousi tai lisää painetta ilmaversioon jos tuntuu että joustaa liiaksi.. wtf..

  26. #1346
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    502
    Ei kun kunhan speksailin tuossa, että saattaisi tuohon alpineen saada 650B kiekot, ja funtsin eri vaihtoehtoja. Iskarin kun otti irti, ja mittas silmien välin, niin 215mm - 63mm =152mm ja silloin jää n. 1,5cm tuonne renkaan ja rungon väliin tilaa, ja 650B kasvattaa halkaisijaa 19mm jos nyt en ihan persiilleen laskenu. Käytännön hyödyn näkisi sitten jos sellasta on, mutta kokeilunhalusta vaan.

    E: Nyt on siis takana 2,4" high roller, mutta kaipa tuohon vähän matalemman voisi vaihtaa jos löytyy. Alla olevassa kuvassa tuo palikka on siis 2,2cm paksu, ja sen kanssa silmien väli olisi pohjassa n.158mm, kun tuolla 63 iskulla se taas olisi 152mm, eli isku pitäisi saada 57 milliin, ja tuollaista 215 x 57 iskaria tuskin löytyy?

    samu88 muokkasi tätä : 26.01.2014 at 12.03

  27. #1347
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Fillariosassa ollaan taas paikalla maanantaista lähtien, soitto Markukselle hän kyllä kertoo mitä voit elkallesi tehdä. Mun elka on alunperin 190/50mm versio mutta se muokattiin uuteen pyörään sopivaksi, nyt se on oikeesti 220/70mm jonka iskupituus on holkeilla lyhennetty uuden pyörän 216/63mm speksien mukaiseksi. Samalla muutettiin sisäänjouston simmitystä progressiivisemmaksi.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  28. #1348
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    502
    Eli tuo minun suunnitelma on teoriassa mahdollista? Olisi aikaa räpellellä vielä ennen kesää

  29. #1349
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    110
    Pikakysymys koskien haarukkaa Fox Float 34 140 FIT Trail Ad. (Factory series): Laskin haarukan jousipuolen painetta vähän iskaripumpun kanssa. Kun ruuvailin pumpun irti ja painoin männän pohjaan, se sylkäisi vähän vihreää öljyä, joka voisi olla Float fuidia. Haarukka kuitenkin toimi tämän säädön jälkeen ihan normaalisti, totesin tämän sillä että lähdin säädön jälkeen lenkille ja korjasin pumpun vasta sen jälkeen pois. Pyörä oli taannoin pari päivää katollaan kun se kuulemma olisi hyväksi öljytiivisteille. Vastaavia ei tullut googlella vastaan joten kysymys on siis, että onko muilla ollut vastaavia oireita, ja onko potilaan tila patologinen vai onko tämä ominaisuus?

    FIT-haarukoissa vihreaa float fluidia kai on vaan alajalkojen avokylvyssä voiteluun ja punaista vaimenninpatruunassa jos muistan oikein, mutta jalkojen voiteluöljyt ei kai pitäisi kulkea normaalisti jousipatruunan läpi?

  30. #1350
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    89
    Float Fluidia on vain siellä ilmajousen sisällä. Alajaloissa on Fox Green litkua, joka siis on yllättäen vihreetä. Float Fluidi on sinistä tavaraa, mutta saattaa sen vihreään sekoittaa Ihan normaalia että sitä saattaa vähän tulla pihalle, kun painetta laskee.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •