ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 68 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 58 66 67 68 69 70 78 118 168 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.011 - 2.040 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #2011
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Tämä tubeless-päivä oli kuin parisuhde, jossa ratkaistaan ongelmia joita ei ilman sitä olisi. Paineet, käsitin että niin alussa tapahtuukin, hävisivät päivän mittaan ja kotimatkalla vähän lisää niin, että talliin kun selvisin pumppaamaan lisää oli paineita 1 barin verran. No, ei tarvinut flätillä ajella. Ihan hyvä kokemus vaikka olisihan se kiva jos ei tarvitsisi joka päivä miettiä mille huoltsikalle voi pysähtyä lämpimässä sisuria laittamaan.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  2. #2012
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Tämä tubeless-päivä oli kuin parisuhde, jossa ratkaistaan ongelmia joita ei ilman sitä olisi. Paineet, käsitin että niin alussa tapahtuukin, hävisivät päivän mittaan ja kotimatkalla vähän lisää niin, että talliin kun selvisin pumppaamaan lisää oli paineita 1 barin verran. No, ei tarvinut flätillä ajella. Ihan hyvä kokemus vaikka olisihan se kiva jos ei tarvitsisi joka päivä miettiä mille huoltsikalle voi pysähtyä lämpimässä sisuria laittamaan.
    Jahka se rengas tiivistyy kunnolla ja venttiili on kunnossa, niin ei sieltä ilman pitäisi enää karata Noin yleisesti kannattaa myös huomioida se, että missä lämpötilassa sitä ilmaa renkaaseen pumppaa. Muistan lukeeni jostain, että 10 asteen vaihtelu voi nostaa tai laskea renkaan ilmanpainetta 0.1bar. Eihän tuo nyt iso muutos ole, mutta kuitenkin
    Still rides with 26er

  3. #2013
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Paineen absoluuttinen muutos riippuu luonnollisesti lähtöpaineesta. Olen itse kans autonrenkaiden yhteydessä törmännyt tuohon 0,1 bar per 10 astetta ohjeeseen ja kyllähän se suuntaa antaa, ohje on hieman yläkanttiin henkilöautojen rengaspaineilla. Toimii hyvin lähtöpaineen ollessa noin 3 baria eli varmaan ihan soppeli monen talvirenkaille.

    Jos lähtölämpötila on abouttiarallaa huonelämpö niin 15 asteen pudotus lämpötilassa aiheuttaa noin 5 prosentin pudotuksen paineessa. (Renkaan tilavuuden pysyessä samana)
    25 astetta: 100 %
    10 astetta: 95 %
    -5 astetta: 90 %
    -20 astetta: 85 %

    EDIT: Niin ja ideaalikaasulle nämä, ilman ealexin mainitsemaa kosteuden huomioimista.
    Amfinaut muokkasi tätä : 24.01.2014 at 10.41

  4. #2014
    mutanaama Guest
    Tuo sitten selittää eilisen ilmiön, kun sisällä oli rengaspaineet noin 0,6. Ensimmäisen tunnin tuntui kun olis ajanut ylämäkeen sohjoisessa suossa. Varmasti sisureillakin oli yhtälössä oma vaikutuksensa. Putoaako paine suhteellisesti enemmän vai vähemmän, kun paineet ovat noin pienet? Esim jumppapallo menee lommolle jo varsin pienestä lämpötilan laskusta.

  5. #2015
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Ideaalikaasulle: PV=nRT, eli P1V=nRT1 ja P2V=nRT2, eli P2=P1*T2/T1.

    +20C ja -20C välillä P2=0,86*P1

    Seuraavaksi on kysymys, muuttuuko ilman paine lämpötilan mukaan enemmän vai vähemmän, kuin ideaalikaasun, ja vastaus on että muuttuu enemmän, koska ilma sisältää kosteuden, mikä tiivistyy jäähtyessä ideaalikaasua enemmän.

  6. #2016
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Juu, eipä tuossa kummosta ongelmaa ollut. Myöhemmin tallissa tuli selväksi, että lienee ollut heikohkosti kiinni ollut sielu, joka falskasi hieman. Paineet takaisin ja sillä hyvä, aamulla olivat vielä tallella.
    Lämpötilan vaikutus lämpimästä tallista ulos tultua on selvä. Fillarilla renkaat eivät vain lämpene niin, että lämpötilan ja paineen palautumista tapahtuisi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  7. #2017
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Mulla kuulemma oli pahoja tubeless-ongelmia. Itse en ehtinyt edes huomata kun ne hoideltiin toisaalla

    (kerran jo litkutetut Nokian WXC300:t ei meinannut toimia)


  8. #2018
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Että pitikin ostaa FRM-nestettä, mutta kun tuolla RCZ-shopissa ei muuta ollut. Sinänsä jännä että keväällä 2011 FRM-litkutetuilla neljällä kiekolla meni 2½ vuotta myös talvella ilman pulmia. Nyt sitten on pahoja tubeless-ongelmia
    Sisurit kehiin ja ruutuvihkoon lisäys: Osta Stania/Schwalbea.

    Edit. Minusta tuo 0.1bar/10 astetta ihan kohtuu hyvin pitää kutinsa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #2019
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Bikerumor julkaisi lyhyen artikkelin koskien tubeless-renkaiden huoltoa. Jatkuu myöhemmin toisella osalla, jossa käsitellään enemmän litkun koostumusta ja ominaisuuksia.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  10. #2020
    Onkos kellään muulla ollut ongelmaa Maxxiksen Ikonin kanssa asennettaessa tubelessinä? Itsellä on tuo 2,2" exo 3C exc 26" ja ekalla kerralla Crank Brothersin Cobalt 2 asennettaessa sai käyttää kompuraa reilusti, että sai renkaan nousemaan vanteelle. Ajattelin että ongelmat johtuivat renkaan uutuudesta (reuna mutkalla). Eilen samaa rengasta asennettaessa Mavicin CrossMax SLR vanteelle sama homma... Eli kompuran kanssa sai äheltää ja reilusti! Litkut suihkusi ympäri huoltoaseman pihaa ja pieni häpeä nousi sen mukana. Lopulta sen kuitenkin sai nousemaan ja mikä oudointa, rengas pitää todella hyvin ilmat samantein. Painotetaan vielä, että yhdenkään muun renkaan (Shwalbea ja Maxxista) ei ole ollut ongelmaa vaan kaikki kumet ovat nousseet ihan tavan Bilteman jalkapumpulla.

  11. #2021
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    espoo
    Viestit
    995
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Ideaalikaasulle: PV=nRT, eli P1V=nRT1 ja P2V=nRT2, eli P2=P1*T2/T1.

    +20C ja -20C välillä P2=0,86*P1
    Tällaisella kaavalla mennään helposti pieleen.
    Nopeampi kaveri laskisi, että 2 bar * 0,86 = 1.72,
    mutta itseasiassa, kun mittari näyttää 2 baria, renkaassa on 2 bar + ympäröivä paine, eli jokseenkin 3 bar. Tuosta kun lähdetään jäähtymään, päästään 2,58 bariin, jossa mittari näyttää taas n. 1,58.

    Tarinan opetus oli, että suhteellinen ilmanpaine != absoluuttinen ilmanpaine

  12. #2022
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Olipahan talkoot minun 20L kompuralla nostaa vanteelle contin rubber queenit apex kyljillä. Saippuaa,saippuaa ja enemmän saippuaa. Jos ois viinaa ollut niin juomaan oisin ruvennu. Lopulta poksahtivat nätisti vanteelle. Paljonkos porukka yleensä on 2.4 leveihin litkua laittanut? Laitoin 2 stanin ruutallista, yht. 120ml. Renkaathan on ISOT joten arveluttaa riittääkö tuo :/
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  13. #2023
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kyllä riittää, minäkin reilusti laitan yleensä, mutten noin paljoa.

  14. #2024
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    WTB Bronson 2.3 ja ZTR FLOW: ensimmäinen kombo, joka napsahti paikalleen jalkapumpulla. Ja helposti.
    Ilman mitään saippuavesiä tai kuolaa.

  15. #2025
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    ^tuttu kuvio, toimii..!

  16. #2026
    Liittynyt
    08/2010
    Viestit
    411
    Onko jollain kokemuksia Joe's No flats tubeless konversiokitistä vai ajaako "ghetto" tubeless -viritys saman asian halvemmalla ?
    Stansin kitti näyttää olevan melko tyyris..Pitäis ei-tubeless vannesetti (joku Alex-rims) saada toimimaan ilman sisägummia...Stan'sin litkua
    löytyy nurkista jo valmiiksi kun toinen kiekkosetti on valmiiksi UST.

  17. #2027
    Muutama tunti kevyttä painia crossridejen tubeloinnissa, eipähän se onnistunut. Stanin keltaiset teipit vanteille, ja saman firman venttiilit sisään. No ei, ilma karkaa venttiili kohdasta. Crossridejen venttiili kohassa on muovinen holkki ulkopuolella, sen raosta vuotaa kaikki pois.. Mitähän sitä keksis, venttiilien pitäs olla sopivat ja teippikin oikeanlaista.

  18. #2028
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Ota se muoviholkki pois, kiristysmutteri riittää tuohon ja paina peukalolla lujaa venttiiliä kiristäessäsi sen juurimutterin.
    Sorminkiristys riittää ja ellei, niin jotain on pielessä.

  19. #2029
    Pitääpä koittaa vielä ilman..Juurimutteri oli kyllä kiristetty kuvailemallasi tavalla.

  20. #2030
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    ei ollu crossridejen kans mitää ongelmaa täällä suunnalla..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

  21. #2031
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    397
    Racing Ralph ei oikein tunnu nousevan Shimano MT66 kehälle samaan tapaan kuin ennen. Toinen puoli kyllä napsahti ja ilmaa rengas pitää, mutta jos paineita puottaa oikein pieneksi, niin nousemattomalta puolelta alkaa tursuamaan litkua ja ilmaa. Saippuavettä en ole ennen tarvinnut, eikä sitä nytkään kyllä ollut.

    Ajattelin jättää renkaan yön yli 3 baarin paineilla nousemaan, mutta onkohan jotakin varmempaa konstia? Uskaltaako tuolla ajaa 1,5 baarin paineilla maastossa? Ei viitsisi alkaa ottaa rengasta pois tutkimiseksi, kun tahtoo olla hankalaa kompurallakin saada rengas pitämään ilmaa.

  22. #2032
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Älä laita Schwalben kumeihin kolmea baaria. Ne ovat ennenkin losahtaneet. Kuulo menee ja naapurit säikähtää.

    Anna nousseen puolen olla paikallaan, irrota nousematon puoli, laita saippuakuplia väliin tiskiharjalla ja sitten painetta enintään 2,5 baaria.

    Jos reunat eivät ole paikallaan, renkaalla ei kannata ajaa maastossa.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  23. #2033
    Piti viel käyä koittaa, otin holkit pois ja nyt ilmaa tuli koko venttiilin alueelta. Aloin miettiä että onkoha noi venttiilit vääränlaiset crossrideen..?

    Edit. Onkin näköjään tommoset http://www.bike-discount.de/en/buy/universal-44mm-tubeless-presta-valve-pair-68067
    Eli ei ihme jos ei pelannu?
    xc-pyöräilijä muokkasi tätä : 10.03.2014 at 22.28

  24. #2034
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Piti viel käyä koittaa, otin holkit pois ja nyt ilmaa tuli koko venttiilin alueelta. Aloin miettiä että onkoha noi venttiilit vääränlaiset crossrideen..? Nämä siis kyseessä http://www.bike-discount.de/en/buy/u...25989/wg_id-47

    maviceista mainittu ust vanteet, mitkä sitten käy halpiskehiin..?
    Noihan yleensä toimii kehässä kun kehässä ,mutta mulla ei toiminut stani yhtään kun litkutin x-kingin spankin oozy kehälle ja lähdin lenkille. Meni kolme patruunaa ja hermot.
    Kotiin kun pääsin niin laitoin vähän erilaisen spessun venttiilin ja nyt näyttäs pitävän ilmat. Eli varmaan kannattaa kokeilla erillaisella venalla.
    - Fear is a mindkiller -


  25. #2035
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Piti viel käyä koittaa, otin holkit pois ja nyt ilmaa tuli koko venttiilin alueelta. Aloin miettiä että onkoha noi venttiilit vääränlaiset crossrideen..?

    Edit. Onkin näköjään tommoset http://www.bike-discount.de/en/buy/u...lve-pair-68067
    Eli ei ihme jos ei pelannu?
    Juu ei.
    - Fear is a mindkiller -


  26. #2036
    Elikkäs noiden pitäs luultavasti toimia? Mitenköhän muuten noi eroaa noista maantiemalleista, kanta näyttää samalta..

    http://www.bike-components.de/produc...-2-Stueck.html


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Juu ei.

  27. #2037
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Elikkäs noiden pitäs luultavasti toimia? Mitenköhän muuten noi eroaa noista maantiemalleista, kanta näyttää samalta..

    http://www.bike-components.de/produc...-2-Stueck.html
    Maantiemallit on ihan samanlaiset, paiti että pituutta on 10mm enemmän. Olen käyttänyt maantiemallia maasturissa myös.

  28. #2038
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    382
    Notubesit toimii ainakin mun crossridessä ihan hyvin.
    www.mckramppi.com

  29. #2039
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Kuinkas tubeless ilman litkuja?

    Mietin ihan ghettoviritystä, vanhasta sisurista sovittelisi venttiilin, sähköteipillä teippaukset ja ilman litkuja, ei taida onnistua muilla kuin ihan tubeless kumeilla, jos niilläkään?

    Renkaanpaikkausvaahdolla jos vähän tuhauttaisi, niin olisikohan mitään teoreettisiakaan mahdollisuuksia ei tubeless kumia saada tiivistymään tubeless käyttöön, vanne teippaamalla?

    Nämä nyt tälläisiä pohdintoja, kun 15 euroa kahdesta venasta joihin vähän kumia lisätty juureen, tuntuu jotenkin järkeen mahtumattomalta asialta ja vielä vähemmän järkeen mahtuu 60€ hinta kitistä, jossa 16€ litkun lisäksi ne venttiilit, pari vannenauhaa, pari mittaa, sekä nuukasti teippiä.

    Rengasrikkoja ei itselleni juuri koskaan ole tullut, joten litkutuksen hyöty sinällään taitaisi olla melkoisen vähäinen. Saitana tietty sitten jos 3€ sisuri ja 1€ 5 rullaa teippiä auttaisi sisurista pääsemään eroon, niin se olisi aika jees, mutta ei pyörää uusiksi kannata keksiä, jokuhan on vamasti kokeillut tuota?
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  30. #2040
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    ^ En usko että saat ilmat pysymään
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •