HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 17 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 27 67 117 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #481
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    On-Onen Floater ylhäältä päin katsottuna pyörii suoraan mutta sivusta sillein epäkeskosti. Vanne on suora (sekä pysty- että sivusuunnassa) ja rengaskin silmämääräisesti on hyvin vanteella niin mikähän mahtaa olla ongelma? Alkuperäiset sisurit. Onko rengas vaan maanantaikappale?

  2. #482
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Varmaan kumi ei ole kuitenkaan kunnolla vanteella. Pumppaa abaut 2,5 baaria painetta renkaaseen ja tutkiskele uudelleen, josko vatkaus loppuisi.

  3. #483
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Pitääpi testata.

  4. #484
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuupo Katso viesti
    Varmaan kumi ei ole kuitenkaan kunnolla vanteella. Pumppaa abaut 2,5 baaria painetta renkaaseen ja tutkiskele uudelleen, josko vatkaus loppuisi.
    Kuulosuojaimet päähän jos noin paljon laittaa painetta. Jos nimittäin kumi on maanantaikappale niin voi poksahtaa ikävästi.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  5. #485
    Mä olen huomannut että takavanne vaatisi oikeasti jotain tasapainotusta. Vanne suora, Floater hyvin vanteella kaikkiin suuntiin... mutta kun nostaa takapään ilmaan ja polkasee hyvän vauhdin kiekolle niin se pyörii epäkeskosti, heilauttaa samalla tavalla kuin epätasapainossa oleva rengas. Kohta sattuu olemaan venttiilin seutu, eli onko vena niin pitkä ja kumia juuressa niin paljon enemmän että tuo selkeän painoeron?

    Ajattelin kokeilla illemmalla teippailla muttereita painoksi toiselle puolelle ja testata auttaako.

  6. #486
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Kuulosuojaimet päähän jos noin paljon laittaa painetta. Jos nimittäin kumi on maanantaikappale niin voi poksahtaa ikävästi.
    Tuon verran olen omiin renkaisiin pumpannut painetta. Viimeksi livahti kylläkin Schwalben sinisen mittarin mukaan 2,6 baaria. Toki pitää pitää pienemmillä paineilla varmistaa, että kumi ei karkaa vanteelta. Kerran karkasi, mutta sisuri säilyi hengissä.

  7. #487
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuupo Katso viesti
    Varmaan kumi ei ole kuitenkaan kunnolla vanteella. Pumppaa abaut 2,5 baaria painetta renkaaseen ja tutkiskele uudelleen, josko vatkaus loppuisi.
    Myös suojalasit ja tapaturmavakuutus kuntoon. 2,5 bar paineella läskirenkaassa olisi nopeasti laskettuna energiaa enemmän, kuin grammassa TNT:tä.

  8. #488
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Kylläpä esmes. MTBR:n foorumilla löytyy useampikin ketju, jossa neuvotaan täyttämään läskikumi 30-40 psi:n paineeseen eli 2-2,7 bariin. En menetä yöuniani sen takia, että olen pumpannut 2,5 barin paineen ja tulen jatkossa toimimaan samoin. Enkä taida olla edes ainoa tällä foorumilla. KLIKS, reilu sata viesti menneisyyteen tässä samassa ketjussa.

  9. #489
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuupo Katso viesti
    Kylläpä esmes. MTBR:n foorumilla löytyy useampikin ketju, jossa neuvotaan täyttämään läskikumi 30-40 psi:n paineeseen eli 2-2,7 bariin. En menetä yöuniani sen takia, että olen pumpannut 2,5 barin paineen ja tulen jatkossa toimimaan samoin. Enkä taida olla edes ainoa tällä foorumilla. KLIKS, reilu sata viesti menneisyyteen tässä samassa ketjussa.
    Sillähän ei ole mitään väliä jos renkaan kyljessä lukee esmes 'max pressure 2.1 bar', koska renkaan tekijähän ei tiedä asiasta mitään ja nettiessonbaarin kaveri on tässäkin fiksumpi.

    Huoh.

  10. #490
    mutanaama Guest
    On täällä kanssa muutama hauska tarina, kuinka on saatu maasturin rengas kosahtamaan pienilläkin ylimääräisillä paineilla.

  11. #491
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Paljonko on nelituumaisen läskikumin ulkohalkaisija? Entä sitten 4,8" isoläskien? Entä onko vanteella vaikutusta noihin ulkomittoihin, 80 vs 100 mm?

    tietämätön kyselee pitääkseen läskikuumeen hallittavissa lukemissa. Moonlander ja Wo on jo pikatestattu eikä yhtään helpottanut...
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  12. #492
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Paljonko on nelituumaisen läskikumin ulkohalkaisija? Entä sitten 4,8" isoläskien? Entä onko vanteella vaikutusta noihin ulkomittoihin, 80 vs 100 mm?

    tietämätön kyselee pitääkseen läskikuumeen hallittavissa lukemissa. Moonlander ja Wo on jo pikatestattu eikä yhtään helpottanut...
    Tuossa on Surlyn kumien mitat eri kehillä, klicks!
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  13. #493
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    On täällä kanssa muutama hauska tarina, kuinka on saatu maasturin rengas kosahtamaan pienilläkin ylimääräisillä paineilla.
    Mulla esimerkiksi kosahti aikoinaan 2 Nokian WXC 300 nastakumia 2 vuoden käytön jälkeen kun olin laittamassa niitä uusille vanteille, ei noussu samalla tavalla kun vanhoille vanteille, laitoin painetta n. 3,5-4baaria (piti kestää 4,5baariin) ja sitten kerrostalo kaksiossa kuului kaksi semmoista pamahdusta että korvissa soi useamman päivän. Renkaiden aramidinauha oli katkennut, lähetin kuvia Suomityresille ja totesivat maanantai kappaleiksi (ja lähettivät uudet tilalle), aramidi nauha oli kuulemma jäänyt muotin väliin ja pari kudosta poikki. Ne kesti hyvin sen 1,5-2 baaria mitä olin siihen mennessä käyttänyt mutta kun lähenneltiin maksimia niin molemmat kosahti n.30sek. sisällä.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  14. #494
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.006
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Tuossa on Surlyn kumien mitat eri kehillä, klicks!
    kiitos!
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  15. #495
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Myös suojalasit ja tapaturmavakuutus kuntoon. 2,5 bar paineella läskirenkaassa olisi nopeasti laskettuna energiaa enemmän, kuin grammassa TNT:tä.
    Onko tässä hienan ironiaa...?
    Mutta jos prestan venttiilinkin voi irroittaa maastokumista suoraan niin ei kai se silmille räjähdä. Suojalaseja suositellaan kai vain siksi, että lateksilitkua saattaa roiskua.

    Tietysti en lähtisi ylipaineilla kikkailemaan.

  16. #496
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    2.5 Highrollerin reunanauha katkes, painetta tais olla se jotain 3bar, hopen vapaaratas lähti pakkoineen irti navasta ja löyty sammalmättäästä noin 6 metrin päästä, onneks oli kiekko nojaamassa vajan seinään ulkona, naapuri tuli kysymään että kuka ampui aseella.

  17. #497
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Onko tässä hienan ironiaa...?
    Mutta jos prestan venttiilinkin voi irroittaa maastokumista suoraan niin ei kai se silmille räjähdä. Suojalaseja suositellaan kai vain siksi, että lateksilitkua saattaa roiskua.
    Ei ole ironiaa, googlaa vaikka ”compressed air energy”. Kun venttiili irrotetaan, niin mikään ei räjähdä (oikein huomasit) vaan energia vapautuu hallitusti ja hitaasti. Mutta jos rengas räjähtää niin silloin räjähtää, tapahtuma on ”hieman” erilainen. Mikäli räjähdyksen aiheuttaja on renkaan reunan pamahdus vanteen reunaa vasten, niin mm. vanteen sirpaleita voi lentää päin naamaa.

    Tällä laskimella voi leikkiä lisää, esim. maantierenkaan sisällä olevan ilman energia 9bar paineella on 5x vähemmän, kuin läskirenkaan energia 2,5bar paineella:
    http://www.tribology-abc.com/abc/thermodynamics.htm

  18. #498
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Eikö "räjähdyksen" nopeus eli ilman virtausnopeus kuitenkin riipu ainoastaan säiliön ja ympäristön paine-erosta, ja säiliössä olevan reiän koosta?

    Jos 10 bariin paineistettuun maantiepyörän renkaaseen tehdään peukalon mentävä reikä ja vastaava reikä tehdään 2,5 bariin paineistettuun läskirenkaaseen niin kumpi poksahtaa lujempaa? Läskirenkaan paineen tasaantuminen ympäristön paineeseen toki vie enemmän aikaa. Entä jos kuutiometrin kokoiseen säiliöön, jossa on 1,05 barin paine (linkitetyn laskurin mukaan sama energia kuin 2,5 bar läskissä), tehdään samanmoinen reikä?

  19. #499
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Helppo, kysymys on edelleen sama, vastaako purkausnopeus räjähdystä vai ei. Maantierenkaan osalta lähes vastaa, läskerenkaan osalta ei, paine purkautuu hitaasti. Ja ilmasäiliön osalta purkautuu tunteja.

    Vastakysymys, minkälainen paine on ilmapallon sisällä ja minkälainen ääni lähtee kun se räjähtää?

  20. #500
    Liittynyt
    01/2010
    Paikkakunta
    Ylläsjärvi
    Viestit
    321
    Nimimerkki testattu juttu vastaa seuraavasti: 29erin renkaan spontaani räjähdys aiheutti kevyen ampumavälikohtauksen pelon pohjoissuomalaisessa lähiössä. Maantiesinkulan gummeksen posahtaminen itäsuomalaisessa keittiössä lähinnä poisti hikan. Ealex on kova tinkaamaan ja esittämään asiat provokatiivisesti mutta kyllä se poka tuossa oikeessa on

  21. #501
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    448
    Laskin mututuntumalla kesken lenkin paineita, kun renkaat luistelivat epätoivoisen oloisesti joka suuntaan ja loppulenkki menikin sitten jo huomattavasti paremmin. Ennen pakkasia renkaissa oli 0,45/0,5 bar ja pakkasten vaikutusta en tullut mitanneeksi, kuinka paljon lie lähtenyt paineita kävelemään. Uteliaisuuttani mittasin kuitenkin nuo mutulla lasketut paineet ja tulos vähän hämmensi, siellä oli enää 0,2/0,3 bar. Etsin vähän noita muiden käyttämiä paineita ja kolistelija taisi olla ainoa, joka tunnusti ajavansa jokseenkin yhtä pienillä paineilla. Kuski pakkasajokamppeissa taitaa jäädä karvan verran alle 65 kilon, pyörä on aika tasan 14 kiloa, renkaat Hüsker Dü, sisurit Onza FR: onko noilla paineilla odotettavissa ongelmia?

  22. #502
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Ei 0,2/0,3 mitään ongelmia tuo ees laihaläskillä, ellei sitten kolistele kiviin aivan liian kovaa. Siis meidänlaisilla urheilullisen kevyillä kuskeilla...

    Alimmat mitä olen kokeillut on noin 0,13/0,17 ja niillä 4,8" renkaat kantavat juuri ja juuri. Pitoa ja sitä kuuluisaa kelluvuutta sitten löytyykin ihan toiseen malliin. Sen verran olen vakoillut noiden muidenkin ajoja että kyllä esim HC Andersenilla on käyny paineet hyvinkin matalina ilman ongelmia, mutis ajaa renkaat vähän vähemmän länässä ja PaHis ajaa betonirenkailla (mut se on eri, kun on betonireisi).

  23. #503
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ajotyylistä paljon kiinni.. Jos ajo on suht rauhallista ja kivet ja juuret pääsääntöisesti kierretään niin varmaan pärjää matalilla paineilla , mutta jos ajotyyli on enemmän rymistelyä niin vanteille kolisee.. Ite tottunut täpärillä paiskomaan menemään kivikoissa ja juurakoissa eikä siitä ajotyylistä oikeen tahdo päästä eroon läskilläkään niin 75kg elopainolla on tullut pidettyä Nateissa 0.4/0.6bar painetta ja suht hyvin on välttynyt läpilyönneiltä eikä ihan hirveesti tarvii moista varoa..
    The end of the road is just the beginning...

  24. #504
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Kyllä mulla oli 70mm vanteilla Floaterin (ghetto) paineet eilen jossain 0.3 ja 0.35 huitteella(ei mittaria kokemukseen perustuva arvio). Paino kuskilla simmareissa 92kg. Maastona höttöö lunta. Takakumi oli aikalailla minimissä, tosin en ole vielä ghetto asennuksella saanut kumia putoamaan On-Onen vanteelta, kun en ole tuon alemmas mennyt. Floater kuljettaa ylöspäinkin ihan kohtuudella tuossa hötössä kaverin Knardi ei sitä tehnyt.

    Kivikkoa ja juurakkoa ei noilla paineilla ja kiloilla ole enänään kiva ajaa, kun joutuu levitoimaan pyörän päällä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  25. #505
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    448
    Urheilullisen kevyen voi minun tapauksessa vaihtaa alamittaiseen ja aina vaan kutistuvaan palleroon...

    Eli ei onkkelimia tiedossa, tapaan ajella aika rauhallisesti, katselen maisemia ja säikyn säntäileviä elikoita Kivien ja juurien yli kyllä menen, mutta en täysillä. Pito kyllä muuttui ihan hurjasti, edellisen lenkin aikana kaikki vähänkään isommat mäet sai työntää, koska lumi karkasi renkaan alta ja aiheutti pahaa sutimista, pienemmillä paineilla sen kun vaan jatkoi polkemista ja huipultahan sitä itsensä löysi.
    devon muokkasi tätä : 03.02.2014 at 11.31 Syy: Selvennys

  26. #506
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    78
    Eilisellä ajelulla Huskereissa 0,4 / 0,4 ja takapää löi vanteille muutamaan kertaan. Piti pumpata takaisin 0,5 bar. Kumma kyllä Nateissa pystyi käyttämään 0,4 bar ihan hyvin, mutta Huskerissa taas ei.. kuski 70 kg ja Onzan sisurit.

  27. #507
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Mä oon ajellu kuivanmaan aikaan laihaläskillä 0.3 baarin paineilla, paino ajokamoineen 75-80. Mutta mä olen erilainen nuori, ajan niin kuin rakastelen = hellästi&intohimoisesti...

  28. #508
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    2x Nate toimii tosi hyvin sohjokelillä, tosin kun vallien yli kiihdyttää napamoottorin kanssa se rupeaa sladittamaan aika vinkeästi

  29. #509
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei 0,2/0,3 mitään ongelmia tuo ees laihaläskillä, ellei sitten kolistele kiviin aivan liian kovaa. Siis meidänlaisilla urheilullisen kevyillä kuskeilla...

    Alimmat mitä olen kokeillut on noin 0,13/0,17 ja niillä 4,8" renkaat kantavat juuri ja juuri. Pitoa ja sitä kuuluisaa kelluvuutta sitten löytyykin ihan toiseen malliin. Sen verran olen vakoillut noiden muidenkin ajoja että kyllä esim HC Andersenilla on käyny paineet hyvinkin matalina ilman ongelmia, mutis ajaa renkaat vähän vähemmän länässä ja PaHis ajaa betonirenkailla (mut se on eri, kun on betonireisi).
    Toi kelluvuus matalilla paineilla pitää paikkaansa, mut mut... Kovemmilla paineilla (mulla eessä bud 70mm kehällä ja ~0,55 bar / takana bud tai nate ~0,60 bar paineilla - lukemat 2xschwalben sinisestä) asiat on toisin - kovemmasta kumista johtuvan pienemmän tassunjäljen ja enempi pistemäisen painealueen johtuu kompensoimaan sillä et ajaa sen verran kovempaa ettei kerkee upota.

    Lopputulos kummillakin paineilla siis sama - kovempaa ajava vaan on pisteessä X hiukan aikaisemmin. Mut se suurempi juttu on ajaminen siellä missä alusta on kiharainen, mutkilla ja kuopilla. Vähällä lumella tai sulan maan aikaan. Jos polulla eessä on 10 kappaletta 10cm korkeeta poikittaisjuurta vaikka puolen metrin välein ja ajat siihen vakiovauhdilla; 0,2barin paineellisen kumin kans vauhti vaan loppuu. Tyssää ja ampuu takas. Jos ei 10cm juuressa niin sit puolet isommassa...
    Mut ajapa sama 0.6barin paineella, nousee ihan erilailla juuresten & kivesten ylitte.

    Toi kumin tarjooma vetopito on sit oma lukunsa. Hötössä parhaat on Lou/Bud/Nate, jos kumi saa kontaktia johonkin kovaan niin kaikki pitää tarpeeks.
    Fatbackin Sterling ja hyi-hyin Ground Control olis kliffa testata.

    Tyyppäsin tänään muuten vaihteellisen läskin, 1x11 ja molemmissa päissä Dillingerit. 200m riitti et ei Dillingereitä mulle. (eikä vaihteita..)



  30. #510
    mutanaama Guest
    Nyt meni bfl takasin taakse. Vähän aikaa se siinä sihisi ja puhisi yski, ennenku alko ilmat pysymään sisällä. Pikainen testi 0,75 paineilla, ja hyvin tuo tuntu pitävän.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •