Mun mielestä ainoa noissa merkkitavaroissa on, että ostamalla niitä saa keskimäärin sitä mitä hakee l. joku on jo testannut ja käypäiseksi todennut materiaalien, leikkausten ja toimivuuden kannalta. Kuitenkin muutamia talvia ajaneena uskoisin kokemuksen kasvaneen niin paljon, että pystyy arvioimaan aika nopeasti tuotteen käsiin saatuaan toimiiko se vai ei. Siksi en tykkää maksella lisiä logoista kun ei se mun olemattomaan uskottavuuteen tuo paljoakaa muutosta onko siinä bundeswehrin merkki vai halti/drymax/haglöfs. En myöskään usko kauheasti tuohon materiaalien kehittymiseen mitä tulee lämpimänä pysymiseen ja kosteuden poistoon. Tästä hyvänä esimerkkinä viimepäivien löytö...
Nämä >-10C pakkaset olen ajellut viime viikon pitkillä urheilukalsareilla ja Nalinin talviajohousuilla. Arse jäätyy, mutta muuten pysyy kyllä lämpimänä. Jotenkin, kuitenkin, jaloissa oli erittäin tukkoinen olo, vähän sama kuin softshell-housuilla ajessa kun ei ilma pääse kiertämään. Eilen päätin kokeilla 100% lampaan villaa olevia välihousuja kalsareiden sijaan, lähinnä tuon kankun paleltumisen takia. Yhdistelmä osottautuikin loistavaksi. Olo oli yhtä lämmin kuin softshell-housuilla ja lämpimämpi kuin kalsareilla eikä pakaratkaan jäätynyt. Kuitenkaan jalat eivät olleet lainkaan tukkoiset. Selitykseksi en keksinyt muuta kuin erittäin paljon hengittävämmän, mutta eristävän materiaalin.
Erilaiset tekniset materiaalit on tehty nimenomaan suoritukseen ja pelkästään siihen. Heti kun toiminnasta tulee suorituksen ja tauotuksen sekotus, loppuvat teknisiltä materiaaleilta usein ominaisuudet sopeutua kumpaankin tyyliin. Tämä tulee esiin jopa niin pieneessä liikuntamuodossa kuin pitemmässä (mulla 20km) työmatkassa ajamisen ja valoissa odottelun sekamelskassa. Vielä konkreettisempi vaihtoehto on rymistellä tunti pari metsässä itsensä hikeen ja sen jälkeen pysähtyä kahvitauolle tunniksi. Tekniset alusvaatteet on heti tauolle alettaessa vaihdettava kuiviin tai käy ikävästi, luonnon materiaalit - lähinnä villa - toimii yhä. Tällaisia kokemuksia mulla.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit