FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 67 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 77 117 167 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1981
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Onko sitten näin, että tuollaisella matalalla paineella saa kuitenkin samaa tasoa olevan rullaavuuden?
    Eihän se noin aivan ole mitä ymmärrän. Maastopuolella missä renkaat kesäkelissä ylittää koko ajan pientä tahi isompaa estettä niin matalan paineen joustavuus edesauttaa. Kun ajetaan talvella, pakkasella, niin rengas on luontojaan jäykempi, kovempi eli vähemmän joustava.

    Kovasti matala paine lisää vierintävastusta, tasaisella alustalla. Mikä se optimaali rengaspaine mahtaa itte kullekin olla niin siinä on aika monta asiaa. Onneksi on talvea edessä jotta testimahiksia meille löytyy.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  2. #1982
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mikä se optimaali rengaspaine mahtaa itte kullekin olla niin siinä on aika monta asiaa. Onneksi on talvea edessä jotta testimahiksia meille löytyy.
    Tuossapa pohtimista, vaikka ei tubeless-aiheeseen varsinaisesti liitykään:
    http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

  3. #1983
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Mun havainnot on että tubeless vierii myös asfaltilla oikein hyvin kun paineet on 15% painumalle.

    Pitäis vissiin ens kesäksi viritellä kapeammat maantietubelessit. Tulis varmuus, sekä rullaavuudesta että kestävyydestä.

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  4. #1984
    mutanaama Guest
    Hiekotushiekkakaan ei painu niin helposti läpi, kun kumi antaa vähän periksi.

  5. #1985
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miskama Katso viesti
    Tuossapa pohtimista, vaikka ei tubeless-aiheeseen varsinaisesti liitykään:
    http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf
    Pitääpä tehdä ihan empiirisiä testejä vaikka hiihtoloman 2. viikolla kun ei tarvitse olla varma töihin pääsystä. Tuon 15% painumataulukon mukaan tosiaan 4 bariakin oli aivan turhan paljon sille 32mm nakille. Toisaalta pitää varoa, ettei paine mene niin alas, että rengas kaatuu alle tiukemmissa kaarroksissa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  6. #1986
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Pitääpä tehdä ihan empiirisiä testejä vaikka hiihtoloman 2. viikolla kun ei tarvitse olla varma töihin pääsystä. Tuon 15% painumataulukon mukaan tosiaan 4 bariakin oli aivan turhan paljon sille 32mm nakille. Toisaalta pitää varoa, ettei paine mene niin alas, että rengas kaatuu alle tiukemmissa kaarroksissa.
    Jos haluaa kovia paineita, niin työntää ne litkut sinne sisureihin. Oma lukunsa on sitten että mikä leveys rullaa parhaiten milläkin alustalla ja missäkin lämpötilassa. Sen verran on tullut testailtua, että lopputulos on ajomukavuus ja ominaisuudet edellä mennään. Jos ei rullaa jollain alustalla, niin lisää voimaa peliin. Leveähkö kehä, extremet ja litkut. Siinä mun lopputulos.

  7. #1987
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tour 1/2014 mittas kanssa 23/25/28 renkailla rengaspaineen vaikutusta tiredroppiin (einfederung) ja ovat sitä sitä mieltä että riippuu renkaan kuormasta, ei leveydestä. Vähintäänkin kannattaa Bikequartelyn kaavioon suhtautua pienellä varauksella.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  8. #1988
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Johtuisiko siitä, että 23/25/28 renkailla on todella pieni leveysero? Jossain tapauksessa eroa ei välttämättä ole ollenkaan, jos ovat eri mallia…

  9. #1989
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Mietin vaan miten fuuga meinaa saada talvikeleillä niitä tiukkoja kaarrevoimia aikaiseksi joilla rengas taittuu alle itse kun siinä en lumella tai hiekoitetulla pinnalla pääse lähellekään ennen renkaan sivuttaisluistoa.

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  10. #1990
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    497
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Mietin vaan miten fuuga meinaa saada talvikeleillä niitä tiukkoja kaarrevoimia aikaiseksi joilla rengas taittuu alle itse kun siinä en lumella tai hiekoitetulla pinnalla pääse lähellekään ennen renkaan sivuttaisluistoa.

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    Vetomiehet erikseen

  11. #1991
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Mietin vaan miten fuuga meinaa saada talvikeleillä niitä tiukkoja kaarrevoimia aikaiseksi joilla rengas taittuu alle itse kun siinä en lumella tai hiekoitetulla pinnalla pääse lähellekään ennen renkaan sivuttaisluistoa.
    Kyllähän se ohutseinäinen 32mm tai 37mm rengas taittuu alle helpostikin jos on liian matalat paineet. Riippuu myös kovasti renkaan kuviosta ja muodosta. Varsinaisesti kaarteet eivät ole ongelma vaan jyrkemmät käännökset ja kaltevat pinnat. Lisäksi kun täällä etelässä on yllättävän paljon kelvipinta-alaa joka on lumetonta ja nyt kun ovat jopa auranneet noita, myös sorattomia.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  12. #1992
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Kyllähän talvellakin voi saada riittävästi kitkaa kun on jään päällä sepeliä tai hiekkaa. Siihen kun yhdistää tiukan jarrutuksen kaarteeseen tullessa niin miksikäs ei kumikin taitu alle. Itse en tykkää yhtään ajella muljuavilla kumeilla eli en ole lähtenyt tähän "kuinka pienillä paineilla pääseet-kisaan". Itsellä on litkuasennus toiminut hyvin 42mm ( contin cyclocross speed) leveällä ( ei taida enää näitä löytyäkkään) gg-renkaalla aksiumeille asennettuna. Ajelen noin 3-4bar paineilla. Hyvin on sekalaisessa hiekkatieajossa nämä kumit kestäneet. Ei uutta häpeä n. 500km jälkeen.

  13. #1993
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Siinä mennään kyllä melkoista vauhtia jos rengas taipuu alle tuollaisilla paineilla. Itse en ole saanut 33mm rengasta taittumaan alle edes noin 2bar paineilla.

  14. #1994
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Jossain vaiheessa aihe vaihtui 'kuinka pienillä paineilla pääset' ja siitä tämä alle kaatuminen. Taulukon mukaan meikäläisen 15% droppi tarkottaisi noin 2 bar paikkeilla olevia paineita ja kyllä sillon jo mennään jonkinmoista nuljua, renkaasta riippuen toki.
    Olen samaa mieltä, ettei 3-4 barin paineilla pitäisi kaatua kenenkään eikä minkään mihinkään.
    No, yritetään hommaa uudestaan, luotetaan täällä 'kuultuun' vankkaan kokemukseen, testaillaan ja ajellaan. Luulisin siinä olevan aika loistavan agendan talvilomapäiville, neh?
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  15. #1995
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    Maanantaina tuli koettua renkaan alle taittuminen, tosin maastoajossa (edit: sama voisi tapahtua esim. kanttarilta luiskahtaessa). Ilmat tuli pihalle eikä käsipumpulla tietenkään noussut takaisin vanteelle joten piti kaivaa sisärengas repusta. -16C mittarissa joten tuli tehtyä rengasremontin henkilökohtainen nopeusennätys.

  16. #1996
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    ^ onnistuitko pitämään kädet /hanskat kuivana litkujen suhteen ?

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  17. #1997
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    ^onnistuin koska litkut oli todella jähmeässä muodossa. Ohuet alussormikkaat pelasti pahimmilta palelemisilta ja jostain ihmeen syystä olin tällä kertaa tunkenut taukotakin reppuun joten hikinen yläkroppa pysyi lämpöisenä. Suurin ongelma meinasi tulla pihtien puutteesta kun en meinannut saada venttiilin mutteria auki sormivoimin joten Leatherman muuttanee pysyvästi juomarepun taskuun.

  18. #1998
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Joo tuli vaan mieleen kun blurppasin pari kertaa kesäkelillä etusen niin litkut oli ympäri äijää ja kalustoa, renkaan sisäpuoken pyyhkäsin sammaleella kuivaksi ennen sisurin laittoa.
    Kotona sitten runsaalla vesimäärällä sai pestä kalustoa ja äijää myöhemmin suihkussa.

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  19. #1999
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Saatan toki olla väärässä, mutta mielestäni burppaaminen tai renkaan irtoaminen kokonaan ei ole renkaan alle taittumista...

  20. #2000
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.113
    Milläs muuten litkuisen (kuivunutta) sisurin saa parhaiten puhtaaksi? Raakaa nyppimistätyötä vai olisiko joku ärjy kemikaali tuohon hommaan?

    Ei ole tarkoitus asettaa sitä siistinä näytteile mihinkään, vaan olisi kivempi repussa


  21. #2001
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Ärjyissä kemikaaleissa on riski kyllä sisurin hapertumisesta. Lähtiskö vain lämpimällä vedellä ja fairyllä tms. kyllin puhtaaksi? Itse en jaksaisi kovin uuvuttavaa puhdistusoperaatiota tehdä, kun vain sisäkumista on kyse (siis vaihtoehtonaan uuden ostaminen kuitenkin melko edullisesti).

    Mulla puhkesi pari viikkoa sitten (just ennen kuin nää pakkaset tuli) litkutettu Schwalben Marathon Racer. Ei paikkautunut siis vaikka kiven tai lasin tekemä reikä ei montaa milliä ollut. No sisuri tilalle ja kotiin. Toissapäivänä koitin litkuttaa sitä takaisin kuntoon, jotta olisi valmiina nastakelien taas loputtua, mutta eipä onnistunutkaan. Parin ekan huoltoaseman kompressorit oli 16 asteen pakkasen takia niin lussuja ettei homma edes meinannut toimia. Lopulta löytyi kunnolla ilmaa antava kompressori mutta rengas ei tiivistynyt tai noussut siis kunnolla vanteelle. Epäilen syynä olevan tämän pakkasen, sillä heti kun renkaan otti auton takakontista pihalle, alkoi ulkokumi kovettua selvästi havaittavasti. Aiemmin samalla lailla ongelmaa mulla oli pelkän yhden stanin teippikerroksen kanssa mutta nyttemmin vanteella (mavic xc717) on kerroksia kolme ja syksymmällä rengas asentui sillä keinoin vanteelle.
    No odotellaan taas lämpimiä säitä ja koitetaan sitten uudestaan.

  22. #2002
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Milläs muuten litkuisen (kuivunutta) sisurin saa parhaiten puhtaaksi?
    Sisurin ulkopuolella on skuivahtanutta litkua? Jos näin, viittaisi nyppy-/hinkutushommiin. Sormihinkutus on yllättävän hyvä. Teemasta "miten saada korvasieni ulos sisurista", se on sitten erikseen.. Tai noh, en ole keksinyt miten se tehdään
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  23. #2003
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Saatan toki olla väärässä, mutta mielestäni burppaaminen tai renkaan irtoaminen kokonaan ei ole renkaan alle taittumista...
    Saatat toki olla myös oikeassa. Itse pidän sitä alle taittumisena kun rengas ei kykene jatkamaan samaa nopeutta ja samaan suuntaan kuin vanne. Lopputuloksen kannalta lienee yhdentekevää tapahtuuko tuo fyysisen esteen, renkaan ja ajouran pinnan välisen kitkan tahi jonkun muun seikan vuoksi. Miten itse määrittelet renkaan alle taittumisen?

  24. #2004
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Mun sanavarastossa taas burppaminen voi olla seurausta alle taittumisesta, jolloin renkaan toinen syrjä irtoaa kehästä ja ilma pakenee. Tämä menee jo semantiikan määrittelyksi . Eli onomatopoeettisesti sana 'burb' tulisi suoraan siitä tapahtumasta kun ilma pakenee renkaasta. Syynä voi olla em.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  25. #2005
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mun sanavarastossa taas burppaminen voi olla seurausta alle taittumisesta, jolloin renkaan toinen syrjä irtoaa kehästä ja ilma pakenee. Tämä menee jo semantiikan määrittelyksi . Eli onomatopoeettisesti sana 'burb' tulisi suoraan siitä tapahtumasta kun ilma pakenee renkaasta. Syynä voi olla em.
    Eikös tuos ilmojen pakenemisestä pääse eroon, kun pistää teippiä sopivasti, että on sopivan tiukka? Alle taittumista saa lievennettyä leveämmillä kehillä. Mulla nyt alla Flow ex kehät, 25,5 sisäleveydellä. Kullä noissa ero on vanhoihin 21 mm leveisiin kehiin. Renkaina kotimaiset Extremet. Meni ilman työkaluja seka tuolle, että vanhalle kehälle ja oli riittävän tiukka. Sinänsä yllättävän pienet maksimipaineet on leimattu kehän kyllkeen. Extremen minimi ja kehän maksimi samassa suuruusluokassa. Parhaat paineet tuntuu olevan selvästi alle extremen minimin (2,5 bar), kun kapoisemmilla kehilla 2,5 bar oli hyvä painavalle kuskille. Alkutuntuman jälkeen on kyllä fiilis, että rahat eivät menneet hukkaan leveämpien kiekkojen hankinnassa. Samlla on tuplakiekkosetti, jotta voi vaihdella renkaita sujuvasti mielialan ja kelien mukaan.

  26. #2006
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Milläs muuten litkuisen (kuivunutta) sisurin saa parhaiten puhtaaksi? Raakaa nyppimistätyötä vai olisiko joku ärjy kemikaali tuohon hommaan?

    Ei ole tarkoitus asettaa sitä siistinä näytteile mihinkään, vaan olisi kivempi repussa
    Vähän huonosti irtoaa, laita talkkia reilusti ja kääri pussiin/kutistekalvoon tjms pakettiin repun pohjalle.

  27. #2007
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Eikös tuos ilmojen pakenemisestä pääse eroon, kun pistää teippiä sopivasti, että on sopivan tiukka?
    Tuskin, ainakaan mu DT-Swiss XM ja XR kehillä. Niissä kun ei ole hyllyä tarvittais paljon teippiä ja/tai runsaasti painetta.

    Ovat nyt kitkojen talvella ja leveiden märän kelin gummien alla kesällä.

    50-milliset on ja pysyy hyvin WTB:n hyllyllisillä vaikkei niitä vanhoja LaserDisc tyyppejä valmistaja lupaakaan toimivan tubeless-käytössä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Alle taittumista saa lievennettyä leveämmillä kehillä. Mulla nyt alla Flow ex kehät, 25,5 sisäleveydellä. Kullä noissa ero on vanhoihin 21 mm leveisiin kehiin.

    Varmaan totta. Ei vaan ole juuri tarvinnu leveempää alle ja matalilla paineilla että sais itselleen perusteltua investoinnin joka on sitten vääntöä hinnan ja painon välillä.

    Ratkaisin asian pitämällä vähän kovempia paineita kovemman menon lenkeillä. Niitä hakiessa nuo mun blurppaukset tuli.



    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  28. #2008
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    No joo, eihän tämä mikään maankaatojuttu ole, mutta oikeastaan tuo -19 asteen lähtölämpötila, 20km matka ja siinä onnistuminen puoli-tubeleksena oli ihan lämmittävä kokemus.
    Vittorian 32 cross xn evo edessä 3.5 barin paineilla toimi aivan mukisematta. 35mm clas ohlsonin, sinänsä yllättävän hyvä, cityrengas ei suostunut nousemaan vanteelle.
    Mutta vannekin on sen verran kapea, etten ihmettele. Pitänee käydä kaupasta hakemassa kumppani tuolle Vittorialle.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  29. #2009
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tiivistääkö tää Stanin litku tosiaan puhkeamat myös tämmösessä -21C kelissä??? Mullon ollut käytössä vain tuota FRM-lientä. Reilut kolme vuotta ilman ongelmia mutta tänään Rocket Ron takasena kohtas mettäajokoneen nostamia tappajasepelin pikkuserkkupoikia jotta tussulla ajeluksi meni.

    Mitä nyt kylmissä talliolosuhteissa noitten kaposempien kanssa piruuttaan värkkäsin niin semmosta mannapuuroraetta on FRM pakkassäässä eli -15C tai kylmemmässä.

    edit pari pienen pientä reikää kyljessä ja venttiili falskas. Laitoin uuden sielun ja pikkasen lisää litkua. Näyttäs nyt pitävän. Ainakin postin sain haettua.
    arctic biker muokkasi tätä : 24.01.2014 at 12.36
    I väntan på ännu dåligare tidet

  30. #2010
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Kyllä se nesteenä tulee -25 lämpötilassa mun ilmaa falskaavan kiekon vanteen välistä.

    Miten paikkaa on eri juttu josta vähemmän kokemusta, tuo kiekko ei tiivistyny kunnolla edes tallin lämpimässä.

    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •