ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 126 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 76 116 124 125 126 127 128 136 176 226 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.751 - 3.780 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #3751
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Äskettäin itse autolla liikkuessani koin tässä ketjussa selvästi näkyvän ilmiön. Odotin liittymässä vuoroani päästä maantielle, mutta koska kärry oli auton perässä, jäi se suojatielle. Ajoin pitkälle, koska tiekaide rajoitti näkyvyyttä toiseen suuntaan. Trikoopyöräilijän ohjaustangon laakeri taisi olla jumissa, koska pieni koukkaus kärryn takaa aiheutti suurta mielipahaa kaverin reaktioista päätellen. On huomattava, että olin tuossa jo jonkin aikaa vuoroani odottanut, enkä kiilannut pyöräilijää. Tämä siis näki minut jo kaukaa, eikä tilanne tullut yllätyksenä.

    Muiden aiheuttamilta ongelmilta olen säästynyt suvaitsemalla muiltakin kuin itseltäni virheitä, sekä ennakoimalla tilanteet. Esim. pyörätiellä tilannenopeuden suhteuttaminen sivuttaisetäisyyteen jalankulkijoiden suhteen on varsin pienen riesan tie konfliktien välttämisessä. Muutenkaan ei kannata keskittyä siihen, mitä virheitä muut tekevät. Rakentavampaa on keskittyä siihen, että itse toimii oikein eli TLL 3§ mukaan.

  2. #3752
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Value
    Viestit
    199
    Espoossa Neste Oilin naapurissa (suunnilleen Keilaranta 15) lienee sokeita enemmänkin töissä. Olen kahdesti ajanut siinä kelviä etelää kohti, ja molemmilla kerroilla toimiston pihasta tuleva auto on yrittänyt ajaa päälle. Eilen oli hyvin liki. Ehkä kolmas kerta toden sanoo...
    En ajanut kovaa, valo oli päällä, mutta kun tyyppi vahtaa vain vasemmalta tulevia autoja, niin vahinkohan siinä saattaa syntyä.
    Terveisiä sille harmaan (?) Golf Variantin kuskille.

  3. #3753
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 29er Katso viesti
    Espoossa Neste Oilin naapurissa (suunnilleen Keilaranta 15)
    Mietin ensin mikä ihmeen Neste Oil tuossa kohtaa on kunnes välähti että ei puhuta huoltoasemasta vaan pääkonttorista.

    No, tuo kohta ei ole mikään erityisen vilkas pyöräilyreitti. Hihasta heitän, että samassa ajassa kun ohi sotkee yksi fillari niin autoja kulkee pihasta tai pihaan 50. Jos autoilija kohtaa fillarin joka 50. kerta kun tuosta ajaa, niin enpä kovin suureksi mulkuksi kuskia tuomitsisi, vaikka fillari jää huomaamatta.

  4. #3754
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Value
    Viestit
    199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    No, tuo kohta ei ole mikään erityisen vilkas pyöräilyreitti. Hihasta heitän, että samassa ajassa kun ohi sotkee yksi fillari niin autoja kulkee pihasta tai pihaan 50. Jos autoilija kohtaa fillarin joka 50. kerta kun tuosta ajaa, niin enpä kovin suureksi mulkuksi kuskia tuomitsisi, vaikka fillari jää huomaamatta.
    Just niin, silloinhan ei tarvitse edes vilkaista kun ei sieltä ennenkään ketään ole tullut!

    En käyttänyt tuota m-sanaa. Sitten kun jään siinä auton alle, niin saatan tuon sanan suustani livauttaakin.

  5. #3755
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Mietin ensin mikä ihmeen Neste Oil tuossa kohtaa on kunnes välähti että ei puhuta huoltoasemasta vaan pääkonttorista.
    Pääkonttorin käyntiosoite on 21, Rovio olisi 17 ja 15 on Celestus, Sodexo, Delta Auto, Werdia, ...
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  6. #3756
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533

  7. #3757
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Tos oli kanssa keskiviikkona joku ajanut korollansa poikittain harjun liikuntakeskuksen vieressä purtsin alun tukkeeksi, mitä suuresti ihmettelin, koska hiekkakentän parkkis oli viiden metrin päässä.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  8. #3758
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Tilapäisen oudon parkkeerauksen jonkun ritsan kohdalla vois selittää jos on startti rikki ja pitää ottaa mäkilähtö

  9. #3759
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    995
    Siitä pääsee näppärämmin lenkkipolulle
    "tasamaiden suuri yksinäinen"

    www.mtb-lohja.com

  10. #3760
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Miten se nyt meni. ... ku ajan pyörätietä vieressä menevän tien suuntaisesti ja jatkan suoraan risteävän tien yli pyörätien jatkeella.
    Auto tulee risteävälle tielle , jota ylitän, liikenneympyrästä (eli poistuu ympyrästä).
    Pitääkö mun pyörätienjatkeella jo olevana väistää ympyrästä tulevaa autoa?

  11. #3761
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    411
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Miten se nyt meni. ... ku ajan pyörätietä vieressä menevän tien suuntaisesti ja jatkan suoraan risteävän tien yli pyörätien jatkeella.
    Auto tulee risteävälle tielle , jota ylitän, liikenneympyrästä (eli poistuu ympyrästä).
    Pitääkö mun pyörätienjatkeella jo olevana väistää ympyrästä tulevaa autoa?

    https://www.liikenneturva.fi/fi/liik...rassa-ajaminen

  12. #3762
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    441
    Olin aamun pimeydessä vähällä ajaa jonkun joulukuusen päältä, kun se oli päätynyt keskelle Rantatien pyöräbaanaa.

  13. #3763
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Turf Moor Katso viesti
    Lainaus, jotta tulee selväksi.

    • Ympyrästä poistuva väistämisvelvollinen ajoneuvon kuljettaja unohtaa väistää suojatiellä ja/tai pyörätien jatkeella olevaa kevyttä liikennettä.
    • Väistämisvelvollinen ympyrään saapuva ajoneuvon kuljettaja saattaa unohtaa väistää ennen ympyrää olevaa kevyttä liikennettä näiden ylittäessä ajorataa suojatiellä ja/tai pyörätien jatkeella.

  14. #3764
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Jep kiitos. Sieltähän se löyty.
    Mun päälle melkein ajanu setä pysähty ja huusi ikkunasta että "liikenneympyrässä ajavaa pitää väistää.... "

    "Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä, eli polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa (tieliikennelaki 14§)."

  15. #3765
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Äskettäin itse autolla liikkuessani koin tässä ketjussa selvästi näkyvän ilmiön.
    Jos olet ajoneuvosi kanssa väistämisvelvollinen, niin ei se tarkoita, että voit tukkia yhden osan tiestä pysähtymisen ja hetken odottelun jälkeen. Omasta mielestäni pyöräilijän kannattaa pyrkiä kiinnittämään autoilijan huomio tuollaisen virheen jälkeen, koska jos autoilija ottaa opikseen, niin siinä voidaan todella välttää onnettomuuksia. Sitä en sitten tiedä, että mitkä kaikki ovat hyviä keinoja kiinnittää huomiota, onko esim. auton takaoven avaaminen kätevä tässä, jonka jälkeen pääsekin jo puheyhteyteen sinne peltikopin sisään. (Takaoven voi vielä jättää auki, jotta autoilijan sykekin nousee autosta noustessa, sydän saa harjoitusta ja vaaralliseen istumiseen tulee tauko. :-)

    Parasta toki olisi, että näitä yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei olisi, tai ainakin että niiden käyttö olisi tarkoitettu ainoastaan vaikkapa alle 15 km/h pyöräileville. Nopeammin pyöräilevät voisivat ajaa ajoradalla, ja pyöräkaistalla siellä missä sellainen on.

  16. #3766
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    "Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä, "
    Tosin missään laissa, lain esitöissä tai asetuksessa ei sanota, että ympyrästä poistuva kääntyy. On aika tavallista, että ympyrässä pysyäkseen on tosiasiallisesti käännyttävä ja läpi mennään suorempaan.

    Siksi niissä on (yleensä) poistuville kärkikolmiot. Silloin kun ei ole, menee mielenkiintoiseksi.

  17. #3767
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Jos olet ajoneuvosi kanssa väistämisvelvollinen, niin ei se tarkoita, että voit tukkia yhden osan tiestä pysähtymisen ja hetken odottelun jälkeen.
    On paikkoja, joissa näin käy vaikka olisi kuinka huolellinen. Juuri esimerkiksi sellaiset kohdat, joissa autolla ei näköesteen takia näe ketään olevan tulossa, ja sitten joutuu pysähtymään, ja sitten odottamaan, ja sitten tulee joku vihaisena sivusta pyörällä.

    Yleisesti ottaen mahdollisesti uhkaavaksi koettava käytös (esim. auton ovien avaaminen) ei ole hyvä idea.

  18. #3768
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Tosin missään laissa, lain esitöissä tai asetuksessa ei sanota, että ympyrästä poistuva kääntyy. On aika tavallista, että ympyrässä pysyäkseen on tosiasiallisesti käännyttävä ja läpi mennään suorempaan.
    Ympyrää kierrettäessä auto mielestäni ajaa suoraan. Ympyrästä poistuva auto kääntyy, tarvitaanhan poistumiseen vilkkua. 35§:

    Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

  19. #3769
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Jos olet ajoneuvosi kanssa väistämisvelvollinen, niin ei se tarkoita, että voit tukkia yhden osan tiestä pysähtymisen ja hetken odottelun jälkeen.
    Maailma ei ole täydellinen. Jos autosta ei näe sivutielle ilman, että peräkärry jää suojatielle, silloin vain on suojatie tukittava. Ei liene kohtuuton vaatimus muilta ymmärtää tämä ja joustaa ilman keskinormen näyttämistä. Kuten pyöräilijä joutui käyttämään laitonta ajolinjaa minun takia, minä rikoin lakia näkyvyyden varmistamisen takia. Muna vai kana?

    Omasta mielestäni pyöräilijän kannattaa pyrkiä kiinnittämään autoilijan huomio tuollaisen virheen jälkeen, koska jos autoilija ottaa opikseen, niin siinä voidaan todella välttää onnettomuuksia.
    Kotipoliisit eivät saa aikaan mitään hyvää.

    Sitä en sitten tiedä, että mitkä kaikki ovat hyviä keinoja kiinnittää huomiota, onko esim. auton takaoven avaaminen kätevä tässä, jonka jälkeen pääsekin jo puheyhteyteen sinne peltikopin sisään. (Takaoven voi vielä jättää auki, jotta autoilijan sykekin nousee autosta noustessa, sydän saa harjoitusta ja vaaralliseen istumiseen tulee tauko. :-)
    Olisi kiinnostava tietää, miksi tämän suuntainen toiminta on näissä jutuissa niin suosittua.

    Parasta toki olisi, että näitä yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei olisi, tai ainakin että niiden käyttö olisi tarkoitettu ainoastaan vaikkapa alle 15 km/h pyöräileville. Nopeammin pyöräilevät voisivat ajaa ajoradalla, ja pyöräkaistalla siellä missä sellainen on.
    En tiedä, kuinka lujaa pyöräilijä tilanteeseen tuli, mutta nopeus ei ollut ongelma, koska näkyvyyttä oli ihan riittävästi.

  20. #3770
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Tosin missään laissa, lain esitöissä tai asetuksessa ei sanota, että ympyrästä poistuva kääntyy. On aika tavallista, että ympyrässä pysyäkseen on tosiasiallisesti käännyttävä ja läpi mennään suorempaan.

    Siksi niissä on (yleensä) poistuville kärkikolmiot. Silloin kun ei ole, menee mielenkiintoiseksi.
    Ympyrässä ajo on kyllä ihan käytännön syistä katsottava suoraan ajamiseksi ja poistuminen kääntymiseksi. Voit muuten miettiä mitä virkaa sillä kärkikolmiolla on jos ympyrään tullessa ja siitä poistuessa ajetaankin suoraan. Kolmiohan ei koske vastaantulevaa liikennettä ellei siinä ole lisäkilpeä joka kertoo etuajo-oikeutetusta ajosuunnasta.

    Eiköhän se siis ole ihan selvää että ympyrästä poistuva auto on kääntyvä ajoneuvo...
    kolistelija muokkasi tätä : 11.01.2014 at 08.49

  21. #3771
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Olen samaa mieltä tuosta poistumisesta. Ainakin täällä meillä päin ovat ympyrät sen verran pieniä että jos sieltä poistuakseen ei käännä rattia oikealle niin sinne rinkulaan jää pyörimään loppuiäkseen, tai ainakin siihen asti kunnes polttoaine loppuu.

  22. #3772
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Tiedän monta "liikenneympyrää" jotka ovat paikoissa joissa ennen on ollut normaali risteys, suoraan ajaessa etuajo-oikeus ja nykyään "liikenneympyrä" jossa iso osa autoista ei varmaan edes tajua ajavansa liikenneympyrän lävitse.

  23. #3773
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Ympyrää kierrettäessä auto mielestäni ajaa suoraan. Ympyrästä poistuva auto kääntyy, tarvitaanhan poistumiseen vilkkua. 35§:
    Tämä on kehäpäätelmä: "kääntyvän on vilkutettava, ja ympyrästä poistuvan on vilkutettava, joten ympyrästä poistuva kääntyy".

    Ympyräsääntöjä ei kuitenkaan edes määritellä laissa, sen esitöissä tai asetuksissa. Liikenneministeriö ei vain osaa.

  24. #3774
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Siksi niissä on (yleensä) poistuville kärkikolmiot. Silloin kun ei ole, menee mielenkiintoiseksi.
    Eipä tule äkkiseltään mieleen ainuttakaan kiertoliittymää Oulun kaupungin alueelta, jossa olisi poistuville kolmiot.

  25. #3775
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Olen samaa mieltä tuosta poistumisesta. Ainakin täällä meillä päin ovat ympyrät sen verran pieniä että jos sieltä poistuakseen ei käännä rattia oikealle niin sinne rinkulaan jää pyörimään loppuiäkseen, tai ainakin siihen asti kunnes polttoaine loppuu.
    Ympyröitä on monenlaisia. Esimerkiksi tässä: jos ajat suoraan, niin joudutko kääntämään rattia?
    http://goo.gl/maps/Yp0hV

    "Poikkeus testaa säännön", eli tästä voidaan todeta, että kategorinen väite "ympyrästä poistuva kääntyy" ei aina pidä paikkansa. Riippuu tilanteesta.

  26. #3776
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Eipä tule äkkiseltään mieleen ainuttakaan kiertoliittymää Oulun kaupungin alueelta, jossa olisi poistuville kolmiot.
    Siellä on sitten kaupungilla eri ohjeet ympyröiden rakentajille, ja ohjeiden laatija ei ole lukenut lainsäädäntöä ja huomannut miksi niitä kolmioita tarvittaisiin. Asiasta ei tietääkseni ole KKO:n tai hovioikeuksien ennakkopäätöksiä. Tapauksessa, jossa pyöräilijä törmäsi ympyrästä poistuvaan autoon ja kuoli, käräjäoikeus totesi ympyräsäännöt epäselviksi ja jätti autoilijan tuomitsematta. Tässä ei ympyrästä poistuvalle ollut kolmiota, joka tekee tilanteen selväksi.

  27. #3777
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Ympyröitä on monenlaisia. Esimerkiksi tässä: jos ajat suoraan, niin joudutko kääntämään rattia?
    http://goo.gl/maps/Yp0hV

    "Poikkeus testaa säännön", eli tästä voidaan todeta, että kategorinen väite "ympyrästä poistuva kääntyy" ei aina pidä paikkansa. Riippuu tilanteesta.
    Entä jos todetaan että ympyrästä poistuvan väistämissäännöt ovat samat kuin kääntyvän auton. Helpottaako?

    Ei mutaista tietä ajava autokaan ole kääntyvä auto vaikka joutuu rattia kääntämään. Kai tämä kääntymisasia vaan on niin yksinkertainen että on ajateltu ettei kukaan voi olla niin nuija että käsittää sen pelkkänä ratin kääntämisenä.

    Vai pitäisikö autoilijan väistää pyöräilijää tässäkin?

  28. #3778
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Tapauksessa, jossa pyöräilijä törmäsi ympyrästä poistuvaan autoon ja kuoli, käräjäoikeus totesi ympyräsäännöt epäselviksi ja jätti autoilijan tuomitsematta. Tässä ei ympyrästä poistuvalle ollut kolmiota, joka tekee tilanteen selväksi.
    Ihan tosi? Jäikö asian käsittely tuohon? Ei oikein uskoisi ...

  29. #3779
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Entä jos todetaan että ympyrästä poistuvan väistämissäännöt ovat samat kuin kääntyvän auton. Helpottaako?
    Ilman muuta helpottaa, kunhan joku osaisi lisätä sen yhden lauseen tieliikennelakiin tai -asetukseen.

    Tämä nimittäin ei ole aina ihan niin helppoa ja yksikäsitteistä, muutenkaan kuin ympyröissä. Kyselin juuri poliisilta seuraavasta risteyksestä:
    http://goo.gl/maps/fwtRj
    Kun auto pitää ratin suorassa eli kääntyy pääreitiltä vasemmalle jatkaen samannimistä katua, ja vasemmalla on pyörä joka jatkaa pääreittiä eli tuosta suojatien (pyörätien jatke) yli, niin onko auto väistämisvelvollinen?

    Poliisilla meni sormi suuhun, ei vastausta. Ei tiedä.

  30. #3780
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Ilman muuta helpottaa, kunhan joku osaisi lisätä sen yhden lauseen tieliikennelakiin tai -asetukseen.

    Tämä nimittäin ei ole aina ihan niin helppoa ja yksikäsitteistä, muutenkaan kuin ympyröissä. Kyselin juuri poliisilta seuraavasta risteyksestä:
    http://goo.gl/maps/fwtRj
    Kun auto pitää ratin suorassa eli kääntyy pääreitiltä vasemmalle jatkaen samannimistä katua, ja vasemmalla on pyörä joka jatkaa pääreittiä eli tuosta suojatien (pyörätien jatke) yli, niin onko auto väistämisvelvollinen?

    Poliisilla meni sormi suuhun, ei vastausta. Ei tiedä.
    Minusta tuo esimerkkiristeys on selvä. Laissa ei tietääkseni eritellä pääväylää ja sivutietä, ainakaan taajamaalueella, joten väistäisin tietenkin autoja tuossa kohtaa. Kadun nimen vaihtuessa tilanne sitten muuttuu, mutta sellaisissa paikoissa se on nykyään yleensä muutettu rakenteellisesti sellaiseksi että se on selkeämpää.

    Toisaalta tässä on paikka, jossa asia on ratkaistu vähän kummallisemmin: http://goo.gl/maps/zNU4i
    On selvää että tarkoituksena on että oikealta tuleva väistäisi. Tien nimi ei voi tässä antaa väistämisvelvollisuutta kameran suunnasta tulevalle, vaikka joku pilkunnussija voisi olla sitä mieltä että kyseessä on kohtaava eikä risteävä liikenne. Kääntyvän ajoneuvon sääntö siis ylittää tien nimen mukaisen säännön, mutta ei toisinpäin.

    Ennen risteys oli samanlainen, mutta ilman kärkikolmiota ja tuota kavennusta. Se oli ihan toimiva, mutta "päätiestä" tehtiin etuajo-oikeutettu lisäämällä kaikille "sivuteille" kolmiot ja tuollainen hieno siitä tuli.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •