HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 125 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 75 115 123 124 125 126 127 135 175 225 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.721 - 3.750 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Tänään oli aamulehdessä että "väistetään pyörätiellä oikealle" eli kulkee mitä puolta hyvänsä, niin jos kohdatessa kumpikin väistää oikealle päin.
    Näin olen vähän ajatellutkin. Usein kyllä katson sitä ajolinjaa jo hyvissä ajoin että mistä pääsee parhaiten.
    Tämähän oli mielenkiintoinen juttu, kerkisitkö laittaa linkkiä tai muuten kertoa tarkemmin, mikä taho tuon suosituksen antoi ja miten.

Näitä tilanteita, juuri näitä väistämisiä, tulee paljon, kun omat kulut on lähes pelkästään kevyen liikenteen väylällä. Itse mitä olen nähnyt ohjeita, niin ne on olleet juuri näin päin, että pyöräilijä väistää keskelle ja kävelijä omaan reunaansa. Ei välttämättä vastannut omaa ajattelua alunperin, mutta olen mukauttanut sitä tähän suuntaan ja tuntuu toimivan täällä päin pääasiassa tilanteita, vaikka tarkkana pitää olla.

Sinänsä väistämiset pyörätiellä ja autotiellä on "hieman" eri asia, pyörätiellä ei virallisia puolisääntöjä ole, voi ihan laillisesti kulkea vaikka keskellä pyörätietä tai puolelta toiselle mutkitella. Ohittaa voi myös oikealta, jos sopii paremmin. Kannattaa mun mielestä ennemminkin katsoa sujuvin tapa kun jotain "sääntöjä" ( pyörätiellä) joita riittää melkein jokaiselle omansa.
    Näin toki on, tuo maantieanalogia oli ihan omani, mutta vastaa perusteluja, mitä olen nähnyt näissä "pyöräilijä väistää keskemmälle" -ohjeissa. Eli että kävelijä siihen keskelle päin väistäessään on suojattomampi kuin nopeampi pyöräilijä.

Itse tykkäisin, että edessä omassa päässä olisi jotain pääsääntöjä, jotka toimii useimmiten. Vaikka niistä ei mitenkään voi pitää kiinni, kun ei tiedä, mitä vastaantulija ajattelee. Ajan työmatkaa väsyneenä ja helpottaa, kun on jotain lähtökohtaa, mistä lähteä arpomaan . Nämä on luonnejuttuja tietenkin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    OT Kalleimmat autot kiilaa kiilaa eteen neljä kertaa useammin... HS: Rahamoodissa rikkaat ovat ahneempia kuin pienituloiset
    Tää on nyt ihan hatusta vedetty, mutta mä uskon, että Suomessa ei mene ihan noin. Jenkkikulttuuri on vähän toinen...

Enkä fillarin selässäkään ole moista huomannut, ennemmin täysin päinvastoin. Kyllä se päälle yrittäjä on yleensä ihan jollain keskivertoropposella ajeleva duunari spaddu huulessa ja kännykkä korvalla. Rikkaamman oloiset ajaa paljon nätimmin ja omaa edes käytöstapoja olla pahoillaan. Toki Suomessa varakkaita on paljon vaikeampi erottaa tavisten joukosta, kun ne rikkaatkin ajaa Volkkarilla.

Musta on helpointa kun hitaammat menevät omalla tyylillään ja nopeammat hoitavat väistämisen. Etenkin näiden liukkaiden kelien aikana jos takaa rupeaa huutelemaan YSTÄVÄLLISESTI ohjeita tai omaa lähestymistään niin soppa on valmis. Viimeksi kun ilmoittelin edessä menevälle, keskellä klv ajavalle naiselle, että ohitan oikealta, ei hätää, jatkavaan suoraan polkemista niin emäntähän veti liinat kiinni ja pyörä poikittain klv:lle.. Siinä oli sit jalkaa ja kättä ilmassa, mut kolhuilta vältyttiin. Tämän jälkeen vaan olen varovasti hivuttautunut ohitettavan rinnalle siltä puolelta millä sattuu olemaan enemmän tilaa ja turvallisemman oloista. Moikkaan rinnalla ja jatkan matkaa. Kaikki ovat tyytyväisempiä

Joopa, juuri maanantain lähestyttiin leveähkösti kulkevaa ihmisjoukkoa, jonka olisi saattanut pystyä ohittamaan ilman huomautteluja, koska menivät parijonossa oikeahkossa reunassa väylää. Näytti kuitenkin sen verran levottomalta se meno, että ajattelin kuitenkin kiljua varoituksen, jotta osaavat varautua ohittajiin. Tulos: takimmaiset kaksi sinkosivat suoraan pyörän eteen "väistämään" vasempaan laitaan (johti lukkojarrutukseen, joka meinasi päättyä niiden niskaan kun pyörä lähtikin iloiseen loskaliirtoon) ja etummaiset kaksi levisivät kuin hujasen eväät. Edestä sinkoajille onnistuin karjumaan jotain adrenaliinisekavaa "älä nyt alle juokse", jolloin etummaiset levittäytyjät jähmettyivät kuin kivet aloilleen ja tilanteesta päästiin kaikki ehjin nahoin.

Sitä vaan miettii, että mikä ihmeen idea oli singota sieltä melkein reunasta suoraan väylän poikki eteen? Olisivat vain vähän tiivistäneet rivejään ja jatkaneet kulkusuuntaansa, mutta ei, suoraan eteen pitää juosta. Ja mitä ne onnettomat tästä oppivat? Ohituksen jälkeen alkoi pitkä suora, jonka päästä tarkistettiin tilanne ja se koko nelikko oli KOKO TIEN LEVEYDELLÄ rivissä kulkemassa. Eli seuraava pyöräilijä pääsee taas todistamaan mitä tapahtuu kun kettu menee kanatarhaan (kot kot koooooooot kot kot).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Tää on nyt ihan hatusta vedetty, mutta mä uskon, että Suomessa ei mene ihan noin. Jenkkikulttuuri on vähän toinen...
    Niin täällä kiilaa työsuhdeautoilija.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Joo, Suomessa myös se Opel Astralla ajava paskahattu kuvittelee olevansa etuoikeutettu.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

...Ajan siis pyörätietä ja oikeaa laitaa ( se kaiketi tuli selville)...
    No se just ei selvinnyt edes äsken kolmannella lukukerralla noista sun aiemmista teksteistä. Hyvä että nyt selvisi.

Parasta olisi että Suomessa jalankulkijoillekin määrättäisiin kulkupuoli kevyen liikenteen väylillä. Samoin tuntuisi vaativan muistutusta kumpaa puolta kuljetaan teiden varrella. Autoilevalle kansalle kun tuo jalankulkupuoli on alkanut enenevässä määrin hämärtyä. Joillekin tuntuu vielä olevan joku hierarkia/alistus/alfaurospeli että kuka väistää vaikka itse vetää väärää puolta.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Enkä fillarin selässäkään ole moista huomannut, ennemmin täysin päinvastoin. Kyllä se päälle yrittäjä on yleensä ihan jollain keskivertoropposella ajeleva duunari spaddu huulessa ja kännykkä korvalla. Rikkaamman oloiset ajaa paljon nätimmin ja omaa edes käytöstapoja olla pahoillaan. Toki Suomessa varakkaita on paljon vaikeampi erottaa tavisten joukosta, kun ne rikkaatkin ajaa Volkkarilla.
    Olen ollut huomaavinani että liikenneympyröistä poistuessa tms noilla ritsoilla ajelevat tulevat tietämättömyyttään/havaitsemattomuuttaan eteen ja sitten taas nää isot mustat autot ajaa noitten pyörillä varustettujen kolmioiden takaa esim Länsiväylältä poistuessaan välinpitämättömyyttään eteen.

Tänään oli aamulehdessä että "väistetään pyörätiellä oikealle" eli kulkee mitä puolta hyvänsä, niin jos kohdatessa kumpikin väistää oikealle päin.
    Tää olis hienoa, mutta laki on kuitenkin niin, että yhdistetyllä kelvillä pyöräilijän pitää aina antaa tietä jalankulkijalle, vaikka tämä sitten kävelisi ihan tyhmästi. Kyseessä ei siis varmaankaan ollut pelkkä pyörätie, vaan kelvi? Eli fillarilla keskelle vain ja toivotaan että jalankulkija ei saa samaa ideaa.

Jos se on pyörätie, niin siellä jalankulkijan pitää kulkea reunassa, eli silloinkin kohtaava pyöräilijä menee keskemmältä tietä.

Eilen kyllä sai ihmeteltävää kotimatkalle: joku neropatti oli keksinyt polkea yksisuuntaista väärään suuntaa ja vielä ilman valoja pimeän aikaan. Samaan aikaan, kun ihmettelin tätä yksilöä, niin takanani jalkakäytävällä (talutin siis pyörää), joku vanhempi rouva yrittää pyörällä päästä ohi.
    Suureksi yllätykseksi rouva hyppäs pyörän selästä ja rupes taluttaa, kun huomautin, että "tämä on jalkakäytävä ja jalkakäytävällä ei saisi pyöräillä" no mamman tuuri, nurkan takana oli poliisiauto
    Tänään kotimatkalla oli joku rouva lenkillä kahden pikku koiransa kanssa ja tietenkin flexissä ja molemmat koirat juoksi koko kelvin leveydeltä ja yli ja ympäri.
    Vähän aikaa se rouva siinä riuhtoi ja heilui, kun pikku puudelit ei meinanneetkaan totella, mutta sai lopulta jotenkin vedettyä pois kelviltä. Itseä tälläinen "näytelmä" enemmänkin nauratti

Noin yleistäen voinee arvata, että kun kyseessä on mamma ja pikku puudelit tms niin ei ne hauvat todellakaan ole niin koulutettuja että ne osaisi kulkea 'isännän' vierellä. Poikkeukset on harvassa.

Tänään näin viimeinkin sen ihmeen kun kaveri sotki menemään punainen valo keulalla. Sillä oli kypärä päässä ja muutenkin näytti siltä, että ajaa paljonkin joten kummastelin näkymää. Ehkä sillä oli kirkas lamppu mennyt etelään ja jostain syystä vaan päättänyt laittaa punaisen eteen..

tempokisu Guest

Punapää valinnan paikka

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Tää olis hienoa, mutta laki on kuitenkin niin, että yhdistetyllä kelvillä pyöräilijän pitää aina antaa tietä jalankulkijalle, vaikka tämä sitten kävelisi ihan tyhmästi. Kyseessä ei siis varmaankaan ollut pelkkä pyörätie, vaan kelvi? Eli fillarilla keskelle vain ja toivotaan että jalankulkija ei saa samaa ideaa.

Jos se on pyörätie, niin siellä jalankulkijan pitää kulkea reunassa, eli silloinkin kohtaava pyöräilijä menee keskemmältä tietä.

Summa summarum: tein oikein vaikka harmittikin jalankulkijoitten itsekkyys. Sepeli vahingoittaa lenkkitossua vähempi kun pyörängummia.

ai, mun mielestä pyörätie on yhtä kuin kevyen liikenteen väylä. Onko pyörä- ja kävelytie sitten erikseen, mä käytän sanonnassani "pyörätie" sitä väylää jolla ajaa ei-moottoroidut ajoneuvot ja jalankulkijat.
    Aika moni ( kuten tänäänkin tullessani töistä) kävelijä hoksaa, että kun pyörä tulee tuolta niin kävelijä väistää keskemmälle.
    No, lisätään tuohon millä puolella ajan, että valitsen sen vähiten sepelisen väylän. Usein kävelijätkin valitsee sen. Ja sitten jos kävelijän mukana on koira, yritän sieltä koirattomalta puolelta ohi/vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Pitää yleensä kulkea reunassa! Niin kuin yleensä täytyy pitää kypärää ja yleensä käyttää oikeanpuoleisinta kaistaa.

^Niinpä kyllä. Siis jalankulkija saa käytännössä kulkea missä vaan, ja pyöräilijä on joka tapauksessa väistämisvelvollinen.

Olispa se hauskaa kun ajoneuvoja koskevat säädökset olisivat yhtä epätarkkoja. Vaikka niin että autolla täytyy pääsääntöisesti ajaa oikeaa puolta, mutta voi kuitenkin haahuilla missä kohtaa ajorataa sitten huvittaa ajella.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Olispa se hauskaa kun ajoneuvoja koskevat säädökset olisivat yhtä epätarkkoja. Vaikka niin että autolla täytyy pääsääntöisesti ajaa oikeaa puolta, mutta voi kuitenkin haahuilla missä kohtaa ajorataa sitten huvittaa ajella.
    Pitää vaan tajuta se, että jalankulku on liikkumismuoto, joka on lähes kaikkien ihmisten käytettävissä. Sen kun ymmärtää, niin tajuaa miksi jalankulkijoille annetaan enemmän vapauksia, kuin muille. Olen huomannut, että tämä on vaikea konsepti, eivätkä kansakunnan heikkolahjaisimmat sitä tule koskaan ymmärtämään. Ymmärrätkö sinä?
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Ei tuolla ole ollut ketään parilla kertaa väylää käyttämässä, mutta sumua on ollut vähintäänkin riittävästi.

Jalankulkijahan on kunkku väylillä, asiasta ei tarvitse pitää, mutta se ei asiaa mihinkään muuta.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Kun liikkuva poliisi kysyy onko tämä joku ongelma? kun seura asussa vähemmistökielen juuren paljastumista välttäen ryhdikkäästi artikuloiva trikoosankari koittaa saada selvyyttä, miksi on taas tukittu sydämen asialla olevien kulkuväylä! Vastasin: ei ole ongelma, on vain tosi iso este ja oikein viranpuolesta ohjaatte tuonne pirajavirtaan, että jalankulkijat saavat herjata, käydä käsiksi, huudella perään ja heitellä vaikka sepeliä silmille.

Jos, itse tekisin hyrräilessä autoilijoille tuon saman.

Että yhden miliisin tavannut, että liikkuvien puolella oli.

Kypärä on jees.
    skeptinen realisti

http://goo.gl/maps/bwnDK

Tuosta tuli eilen auto eteeni pysähtymättä STOP-merkin eteen. Itse tulin tuolta oikealta rakennuksen kulman takaa. Onneksi himmailin ja varmistelin, joten en ajanut auton kylkeen. Tosin reippaan jarrutuksen se vaati.

Jos periaatteen "väistä aina jalankulkijaa" omaksuminen tekee tiukkaa älyllisellä- tai tunnetasolla, niin kannattaa mennä syvälle itseensä. Työtää vaikka se pää takas $£%~#!

^^ Tuosta paikasta nyt tuskin kannattaa ajaa ns. täysii ainakaan ihan seinän viertä. Näyttäisi, että autoilija näkee tuonne oikealle vasta kun puolet ajoneuvosta on suojatien päällä. Upeaa suunnittelua.
    A Gentleman will walk but never run

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Jos periaatteen "väistä aina jalankulkijaa" omaksuminen tekee tiukkaa älyllisellä- tai tunnetasolla, niin kannattaa mennä syvälle itseensä. Työtää vaikka se pää takas $£%~#!
    Se on vaikeaa, jos kuvittelee liikenteessä olevan hirveästi oikeuksia, muttei juuri lainkaan velvollisuuksia. Oikeastihan asia on täysin toisin.
    p bonk muokkasi tätä : 09.01.2014 at 21.13
    A Gentleman will walk but never run

Lainaus Alkujaan tämän lähetti devon Katso viesti
    Joopa, juuri maanantain lähestyttiin leveähkösti kulkevaa ihmisjoukkoa, jonka olisi saattanut pystyä ohittamaan ilman huomautteluja, koska menivät parijonossa oikeahkossa reunassa väylää. Näytti kuitenkin sen verran levottomalta se meno, että ajattelin kuitenkin kiljua varoituksen, jotta osaavat varautua ohittajiin. Tulos: takimmaiset kaksi sinkosivat suoraan pyörän eteen "väistämään" vasempaan laitaan (johti lukkojarrutukseen, joka meinasi päättyä niiden niskaan kun pyörä lähtikin iloiseen loskaliirtoon) ja etummaiset kaksi levisivät kuin hujasen eväät. Edestä sinkoajille onnistuin karjumaan jotain adrenaliinisekavaa "älä nyt alle juokse", jolloin etummaiset levittäytyjät jähmettyivät kuin kivet aloilleen ja tilanteesta päästiin kaikki ehjin nahoin..
    Noku takaa kuuluva äänimerkki tms. tarkoittaa vaistonvaraisesti sitä että ajan sun päälles jos et väistä. Yleensä näin, sitten on tietysti ne jotka loukkaantuvat siitä ja kiljuvat vastalauseita turhasta hötkyilystä. Asiat saavat monesti väärän merkityksen. Auton torveakin tarvitaan lähinnä osoittamaan että huomasi toisen töppäyksen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoS Katso viesti
    Auton torveakin tarvitaan lähinnä osoittamaan että huomasi toisen töppäyksen.
    Eikös sitä käytetä kertomaan, että autossa on toiminnassa kaksi torvea yhtä aikaa?

Tuo onkin mielenkiintoinen ajatus, varsinkin kun täällä varoitushuuteluihin on alkanut oikein muoti-ilmiönä tulemaan vastauksena kiitoksia, joista hämmästyn joka kerta. Suurin osa siis on kiitollisia siitä, että varoitan sen sijaan että ottaisivat sen uhkauksena "alta pois tai ajan yli". Nämä tosiaan menivät jo oikeammalla ja itse ajoin tiukasti vasenta laitaa, joka herätti kysymyksen, miksi pitää juosta tarkoituksella eteen, kun paikallaan tai edes samassa reunassa pysyminen olisi kaikille turvallisempaa. Kai he sitten panikoivat... Vaikka kai ne läskin gummet voi jotakuta pelottaakin

OT: Auton torvea olen tainnut käyttää moottoritiellä huomauttamaan, että kaistanvaihto kannattaa tehdä vasta ohituksen jälkeen, ei sen aikana. Paras täti yritti rysäyttää kohdalla koko auton mitalta kylkeen, kun ei niska taipunut tarkistamaan ohituksen onnistumista (itse menin vakkarilla eli älkää alkako jurputtamaan, että mitäs kiihdytit).

OT: Auton torvea olen tainnut käyttää moottoritiellä huomauttamaan, että kaistanvaihto kannattaa tehdä vasta ohituksen jälkeen, ei sen aikana. Paras täti yritti rysäyttää kohdalla koko auton mitalta kylkeen, kun ei niska taipunut tarkistamaan ohituksen onnistumista (itse menin vakkarilla eli älkää alkako jurputtamaan, että mitäs kiihdytit).
    Lahdentiellä syksyllä joku onnellinen jojoili tuolla tekniikalla kolmeen autoon ohitellessaan, mikä on kaunis ja sosiaalinen saavutus saavutus.

Leveää kvliä oikeaa reunaa hitaasti polkiessa (n. 15 km/h) joku cyclocross- tai hybridipelle sujahtaa (ehkä 25 km/h) läheltä ohi. Mielessä kävi polkea pelle kiinni ja kysyä että mitä v...a. Tilaa oli vaikka kuinka paljon jättää vähän marginaalia.

Sekin on aivan hyvä torven käyttökohde, kun samaisella motarilla 120 alueella ajat 120 vasenta kaistaa ohittaen letkaa, joka kulkee 100km/h ja yks kaks yllättäen keskeltä letkaa ilman vilkkua pappa ladalla yrittää ajaa kylkeen, tila ja aika ei välttämättä riitä väistämään kokonaan, joten torvea soittamalla se hoksasi erheensä ja vältyttiin kolarilta, vaikka sen tempaisu oikealle olikin tarpeettoman raju virhettä säikkyessään.

Sitten on jotain porttikongeja, joista tullessaan ei mitenkään voi nähdä pyöräilijöitä, kiitos typerän rakentamisen, siinäkin on vaaran välttämiseksi ihan hyvä töräyttää ja toki käyttää niin pientä nopeutta, että kerkeää pysähtymään niille sijoilleen, jos sieltä joku succissankari pölähtää neljääkymppiä rakennuksen seinää hipoen, eli näet sen, kun on noin 30cm päässä auton etukulmasta, mikä taas on vajaa 0,03s aikaa törmäykseen tai jotain vastaavaa.

20km/h vauhdilla sentään olisi tuplasti aikaa ja vaikka pari metriä olisi matka, niin silti täysin mahdotonta autoilijan näkökulmasta välttää törmäystä moisissa paikoissa.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Avautumista, jälleen kerran, koiraihmisen aivolohkojen kumisevasta tyhjyydestä.. tai mahdollisesta täydellisestä puuttumisesta kallopallon sisältä. Olin tulossa kelvin oikeaa reunaa ja edessä about 50m päässä mies, nainen ja pikku karvaturri. Nainen siinä keskellä kelviä, mies vasemmassa laidassa ja fleksi naisen kädessä. Nainen katsoo taakseen, kun olen 20m päässä heistä, pimeässä (Normi katuvalaistus, klo 19..) ei voi olla näkemättä minua ja lamppuani. Kuitenkin juuri ohittaessani koira säntää suoraan sinne oikeaan laitaan... Täti ei reagoi minuun vaan miehensä "älä anna sen mennä!!" kommenttiin.. jarruja, väistö ja tällä kertaa en vain purrut huultani; "Älä nyt sitä alle aja! Johan sä näit mut, ku äsken katoit!" Heristin nyrkkiä ja jatkoin matkaa... Ei stana, ku nous sykkeet nopeasti (alla oli 40km ripeähköä ajoa jo..)

Ei siinä mitään.. tollasia sylikoiria ajaa yli pienellä pompulla, mutta ei sitäkään viittis tehä emäntänsä täydellisen välinpitämättömyyden takia..

Kotvan päästä vastaan tassuttelikin, ilman mitään naruja, mäyräkoira.. isäntä 10m sen edellä.. Rauhallinen tapaus, kun ei reagoinut mitenkään.. LoL!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti *J* Katso viesti
    ei voi olla näkemättä minua ja lamppuani.
    Olisit käynyt Specsaversilla

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •