Tämähän oli mielenkiintoinen juttu, kerkisitkö laittaa linkkiä tai muuten kertoa tarkemmin, mikä taho tuon suosituksen antoi ja miten.
Näitä tilanteita, juuri näitä väistämisiä, tulee paljon, kun omat kulut on lähes pelkästään kevyen liikenteen väylällä. Itse mitä olen nähnyt ohjeita, niin ne on olleet juuri näin päin, että pyöräilijä väistää keskelle ja kävelijä omaan reunaansa. Ei välttämättä vastannut omaa ajattelua alunperin, mutta olen mukauttanut sitä tähän suuntaan ja tuntuu toimivan täällä päin pääasiassa tilanteita, vaikka tarkkana pitää olla.
Näin toki on, tuo maantieanalogia oli ihan omani, mutta vastaa perusteluja, mitä olen nähnyt näissä "pyöräilijä väistää keskemmälle" -ohjeissa. Eli että kävelijä siihen keskelle päin väistäessään on suojattomampi kuin nopeampi pyöräilijä.
Itse tykkäisin, että edessä omassa päässä olisi jotain pääsääntöjä, jotka toimii useimmiten. Vaikka niistä ei mitenkään voi pitää kiinni, kun ei tiedä, mitä vastaantulija ajattelee. Ajan työmatkaa väsyneenä ja helpottaa, kun on jotain lähtökohtaa, mistä lähteä arpomaan. Nämä on luonnejuttuja tietenkin...
Kirjanmerkit