GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 115 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 65 105 113 114 115 116 117 125 165 215 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.421 - 3.450 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #3421
    IncBuff Guest
    Melkosta Gravel Grindausta on Oulun seudun talvipyöräily tällä hetkellä. Onneksi sentään käyttävät nykyään tuota hiekkaa eivätkä sepeliä niin pysyy renkaat paremmin ehjinä.

    Tänään tuli pollarit vastaan kelvillä. Maijan kuski katsoi pyörääni pitkään mutta ei ryhtynyt toimenpiteisiin. Ainoatakaan heijastinta tuossa crossari ei ole

  2. #3422
    FWIW olen ajanut Durano (ja sen edeltäjä Stelvio) Plussalla kaikki kevätkilometrini niin asfaltilla kuin hiekkateilläkin siihen asti kunnes talven sepelit on siivottu. On toiminut niin sepeliä kuin muutakin vastaan ja ajomukavuus on ollut parempi kuin olisi voinut kuvitella. Kiihdytyksessä ja ylämäessä painon toki huomaa (ja porukkalenkillä putoaa varmasti jos on jo muutenkin ollut kiikun kaakun...).


    Ylläolevasta huolimatta olen ajanut tämän "talven" toistaiseksi Schwalben Wintereillä eli niillä "kevyillä nastarenkailla" (koska tulin ne alle laittaneeksi enkä viitsi vaihtaa). Ei rengasrikkoja, ei renkaaseen kaivautunutta sepeliä. Ainakin so far so good. Jyrisevät, mutta vain miedosti, kulkevat 25 km/h siinä missä Durano Plus 28 km/h ja joku Ultremo ZX 31 km/h (lukemat olalta heitettyjä mutta varmasti suuntaa antavia) ja luulen että 30-millinen kuvioitu rengas pitää ns. yllättävissä paikoissa jonkin verran paremmin kuin 23-millinen sileä rengas - ja kun teille taas vääjäämättä ilmestyy jäisiä kohtia, ei tarvitse jännittää aivan yhtä paljon.

  3. #3423
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    FWIW olen ajanut Durano (ja sen edeltäjä Stelvio) Plussalla kaikki kevätkilometrini niin asfaltilla kuin hiekkateilläkin siihen asti kunnes talven sepelit on siivottu. On toiminut niin sepeliä kuin muutakin vastaan ja ajomukavuus on ollut parempi kuin olisi voinut kuvitella. Kiihdytyksessä ja ylämäessä painon toki huomaa (ja porukkalenkillä putoaa varmasti jos on jo muutenkin ollut kiikun kaakun...).


    Ylläolevasta huolimatta olen ajanut tämän "talven" toistaiseksi Schwalben Wintereillä eli niillä "kevyillä nastarenkailla" (koska tulin ne alle laittaneeksi enkä viitsi vaihtaa). Ei rengasrikkoja, ei renkaaseen kaivautunutta sepeliä. Ainakin so far so good. Jyrisevät, mutta vain miedosti, kulkevat 25 km/h siinä missä Durano Plus 28 km/h ja joku Ultremo ZX 31 km/h (lukemat olalta heitettyjä mutta varmasti suuntaa antavia) ja luulen että 30-millinen kuvioitu rengas pitää ns. yllättävissä paikoissa jonkin verran paremmin kuin 23-millinen sileä rengas - ja kun teille taas vääjäämättä ilmestyy jäisiä kohtia, ei tarvitse jännittää aivan yhtä paljon.
    Sulla on varmaankin rengaspaineet lähellä maksimia noilla wintereillä?

    Eipä asfaltilla nyt muutoin noilla kannattanekkaan ajella, silti yllättävän pieni ero kulussa, mutta noin kapoisena tuo winter versio taitaa olla aika kevytkin, selvästi alle kilon kipale?

    Punnitsin tuossa etukiekon huvikseni, 2,6kg Mara Wintteri 50-622, Schwalben sisuri ja markettipyörän kiekko, joka ei taida kiloa painaa mitenkään. Sisurinkera likimain 2kg painaa rengas, niitä pari ja kyllä sen ylämäessä huomaa. Toiset nastat painaa 800g sisurien kera, ei kevyet nekään, mutta ei mitään mahdottomia sentään nastarenkaiksi ja ero on merkittävä, kun pyörän nostaa maasta, niin se tuntuu nousevan ihan itsestään.

    Jos oikein kevyet sisurit hankkisi ja pitäisi kesäkumit, niin se taitaisi olla alle 600g, ei tarvitse grammanviilausta kesäksi harrastaa, kun pyörä kevenee kilokaupalla, samoin ajovarusteet, jotain 12-14kg ylimääräistä siis talvikaudella, mäkiä noustessa sen tuntee kyllä, ei juuri muuten, kun eihän se ole kuin jotain 10% luokkaa kokonaismassassa.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  4. #3424
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Sulla on varmaankin rengaspaineet lähellä maksimia noilla wintereillä?

    Eipä asfaltilla nyt muutoin noilla kannattanekkaan ajella, silti yllättävän pieni ero kulussa, mutta noin kapoisena tuo winter versio taitaa olla aika kevytkin, selvästi alle kilon kipale
    Schwalbe Winterin (30-622) suosituspaineeksi annetaan 3,5-6,5 bar. Mulla on ollut tuommoisessa sekalaisessa kelvi/ulkoilutie/hiekkatie/asfalttiajossa edessä n. <4 ja takana n. >4 bar. Olen sen verran kevyt kuski (vaa'alla hyvänä päivänä 66 kg) ettei suurempiin paineisiin ole syytä: nastat osuvat asfalttiin no matter what ja noilla paineilla kärsii vielä ajaa satunnaiset röykyttävämmätkin kärrytiepätkät.

    Paino on kataloogin mukaan 805 g, mitä voi verrata Marathon Winterin (35-622) 920 grammaan, (En ole tarkistanut painoja, mutta ero tuntuu nyt ajatellen pienemmältä kuin miltä renkaita kädessä punniten tuntui; Winter on kuitenkin huokeampaa ja olletikin painavampaa kumiseosta kuin Marathon Winter.)

  5. #3425
    En aja ennenkuin talvi tulee takasin. Perkele.

    Toisekseen, kokeilin marawintereitä. Rullaa kyllä äärettömän kevyesti asfaltilla. Veikkaankin käänteistä suorituskykyä kun se talvi saapuu.

  6. #3426
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Schwalbe Winterin (30-622) suosituspaineeksi annetaan 3,5-6,5 bar. Mulla on ollut tuommoisessa sekalaisessa kelvi/ulkoilutie/hiekkatie/asfalttiajossa edessä n. <4 ja takana n. >4 bar. Olen sen verran kevyt kuski (vaa'alla hyvänä päivänä 66 kg) ettei suurempiin paineisiin ole syytä: nastat osuvat asfalttiin no matter what ja noilla paineilla kärsii vielä ajaa satunnaiset röykyttävämmätkin kärrytiepätkät.

    Paino on kataloogin mukaan 805 g, mitä voi verrata Marathon Winterin (35-622) 920 grammaan, (En ole tarkistanut painoja, mutta ero tuntuu nyt ajatellen pienemmältä kuin miltä renkaita kädessä punniten tuntui; Winter on kuitenkin huokeampaa ja olletikin painavampaa kumiseosta kuin Marathon Winter.)
    Kevyt pyörä ja kuski ei tosiaan niitä maksimipaineita tarvitse. Toi painesuositus menee ihan loogisesti, se 40mm luokkaa oleva Mara Winter omasi painesuosituksekseen 2,0-4,5 bar, eli koko joka on 50-622:sta kapeampi, mutta tuo 50-622 taas omaa suosituksen 2,5-5,0 bar.

    120 nastaakin taitaa painaa enemmän kuin 120 grammaa? Sen verran enemmänhän taitaa olla siinä 35-622 Mara Winterissä kuin 30-622 winterissä.

    Nyt kun muistaisin, mutta olikohan Winterissä hieman pehmeämpi kumi kuin Mara Winterissä, pitäisi tarkistaa, pitäisin hintaansa nähden Winteriä kuitenkin ihan hyvänä.

    Eli sulla tulee 230 grammaa kumeista eroa, pyörän ja ajovarusteiden kanssa kokonaispainoa jos olisi vaikkapa lähemmäs 80kg, niin se taitaa jäädä alle prosenttiin kokonaispainossa, mutta sitten kesäkumit taitaa painaa luokkaa puolet noista wintereistä, jolloin hyvinkin prosentin osuuteen pääsee + erot ajovarusteiden painossa vielä talvikaudella, joka vaikuttaa.

    Prosentti ei ehkä kuulosta paljolta, mutta herkkyyden tuntemukseen se osaa vaikuttaa, koska pyörivä massa omasi moninkertaisen vaikutuksen inertiavoimien johdosta siihen kuinka sähäkästi kiihtyy tai hidastuu, kuin esimerkiksi vaikkapa se juomapullo.

    Mitä kevyemmillä kamoilla kestää lämpimänä sitä paremmin nousee mäet, mitä kovemmin siis pystyy ajamaan kunnon loppumatta kesken, sitä kovemmin pääsee mäkiä ylös talvellakin, kun voi pitää kevyempää vaatetusta.

    Talvipyöräilyssä tuo kuntotason merkitys kulkuun korostuu siis paljon, koska jos joutuu ajamaan hitaammin, pitää pukea enemmän ja taas pitää mennä hitaammin kun lisäpaino vie sitä rajallisen kunnon maksimivauhtia alaspäin ja sitä kautta paino tulee hyvinkin merkitseväksi etenkin niille, jotka eivät ole kilpa-urheilijoita, sekä niille jotka ovat vasta alkuvaiheessa kunnon kohottamisessa, kuten minäkin olen.

    Mulla renkaiden vaikutus on aika hurja, on pari mäkeä joita en jaksa polkea talvivarustuksessa noilla leveillä marawinttereillä ylös oikein kunnolla, hampaat irvessä ja apinanraivolla se menee kyllä, mutta sitten kevyet Bilteman kumit kun laitan alle, niin mäet menee ylös ihan kohtuudella, eikä sitä eroa tosiaan ole kuin 2-3kg veikkaisin, mutta se painomäärä menee yli wattimäärästä minkä kohtuudella saan ulos tarvittavien sekuntien ajan.

    Leutona päivänä voin sitten keventää vaatetusta ja kas kummaa, marawintereilläkin sama mäki menee paremmin ylös.

    Tuossa on yksi talvipyöräilyn lisähaasteista, jota tietty kovakuntoisilla ei ole, eikä heidän tarvitse isommin moista huomioida, samoin vähemmän jyrkkien mäkien seudulla ei asialla ehkä ole niin paljoa merkitystä, mutta täällä kun on jyrkkiä tai jyrkempiä mäkiä, muttei tasaista, niin kylläpä kummasti vaikuttaa se asuste.

    Tässä sitten tulee sekin vastaan, että kengäthän on liikkuvaa massaa, jolloin niiden paino vaikuttaa merkittävästi siihen miten kuntoa piisaa, etenkin kun kiihdyttää kadenssia, siinä alkaa olemaan merkitystä onko saapaskeliä vai omaako vedenpitävää pyöräilykenkää, jota voi käyttää talvella, pari kiloa nilkkapainoja kun alkaa jossain kohtaa tuntumaan

    Täällä tuli taas vähän lunta ja se kovaa kyytiä taas sulaa poiskin, eli saapaskeliä, 2,7kg punnukset siis jaloissa saa 'nauttia' kiihdyttelystä :P
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  7. #3427
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    Eipä ole koskaan aiemmin tullut vuodenvaihteen aikana viikossa yli 300km lenkkikilsoja! Hieno on talvi, ku eilinen parin sentin räntä ainut lumi... Lämmötkin pysyvät tasaisesti nollan yläpuolella. Kuinkakohan moni on pistänyt kalustonsa, virheellisesti, talviteloille jo siellä lokakuun viikon pakkasilla..... Ilmatieteenlaitoskin vetämässä "talvea" pois. Kohtahan onkin jo kevät! Jees.. jees.. jeesjees!!

  8. #3428
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    ^sama. Kolmessa päivässä rostseikkailua likemmäs 200km on meikälle kesälläkin paljon. Ei ikuna ennen tammikuussa. Mettäpuksuttelua harrastan vasta kun on talvempaa.

  9. #3429

  10. #3430
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.177
    Tulis jo se talvi S A A T A N A


  11. #3431
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo, Kalajavri
    Viestit
    254
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tulis jo se talvi S A A T A N A
    Viikon päästä ois jotain sensuuntaista luvassa...
    http://www.weather.fi/Finland/Helsinki/15vrk

    ...ellei taas peruta.
    Irtopyöräilijä

  12. #3432
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Uskon kun näen.

  13. #3433
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Yyärräkin manaa notta talvi tulee ainakin käymään viikon päästä.

  14. #3434
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tulis jo se talvi S A A T A N A
    Sanos muuta! Tällä menossa taitaa koirahiihdon aloittaminen siirtyä ainakin vuodella eteenpäin... Sääennusteisiin ei nykyään ole enää luottamista, ehkä seuraavat kaksi tuntia voinkin uskoa, mutta noin muuten sään näkee ikkunasta.
    Still rides with 26er

  15. #3435
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Muuten ei oo kyllä yhtään talvea ikävä, nyt jo noi ensi viikonlopun ennusteet puistattaa, mutta märkää tuolla metsässä on. Ihan siis jalan liikkuen, varmaan maasturilla samoja ajatuksia? Pikkupakkaset olis kyllä pop.

    Tänä talvena ei eräsuksilla kyllä taideta hiihtää. Tuliskohan myös koko "talvi" kituutettua kesärenkailla...? Vähän aikaista vielä sanoa.

  16. #3436
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Turussa ei ole talvesta tietoakaan. Onhan se kivaa kun bemaksia voi ajaa ulkoradalla tammikuussa. Mut kun haluis mennä kelveille niin on hiekoitussoraa ja paikoittain paljon... Maasturiin heitin nastat alle ensilumen tultua... ja mentyä enkä niitä ole sitten jaksanut niitä vaihtaa pois, kun ne kerran paikalleen sain Lunta kaipailessa...

  17. #3437
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw
    ...Mettäpuksuttelua harrastan vasta kun on talvempaa.
    Nythän se vallan hupaa on ku rapa lentää eikä pakka tai vaihteet jäädy....
    Muistettavia asioita: älä tee 90 asteen mutkaa mutakossa tai kun renkaat on vielä täynnä mutaa ellet halua tehdä pystyakseliin 90 asteen vaihesiirtymää.

    Nimim.
    Kelk Kai Li

  18. #3438
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Onnekseni jää lyhyeksi toi lumitalvi väistämättä, ei sitte ehi kyllästyä siihenkään. Ollu kyllä hyvät ajokelit ja ymmärrän kyllä, että hiihtäjiä voi pikkasen harmittaa, mut tälleen pyöräilijän on vaan vaikee olla muuta kuin tyytyväinen.

  19. #3439
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lumi täällä on maassa, pikkupakkasia pitänyt jo pisemmän aikaa.

    Autotiellä ohut lumi hieroitui autojen renkaiden alla sellaiseksi luistinradaksi, arvelin ettei sitä turhaan nastoja viitsi laittaa ja hyvinhän siinä noilla Rollspeedeillä pärjää, vaikka jalan meinaa lipsumista esiintyä.

    Veikeä rengas sinällään, kun vaikka herkästi luistaisi, niin ei silti karkaa alta, siirtyy vaan sivusuunnassa vähän, kunnes rauhoittuu ja luisto on mahdottoman rauhallinen, sellainen nahkea.

    Paremminhan noilla pärjää kuin joillain nastarenkailla, eivät kerta lähde varoittamatta alta

    Paljoa ei ole kilsoja tullut, takanavan laakerit löystyvät itsekseen, vaikka kuinka tiukkaa säädön jälkeen, niin lenkillä huomaa, että on löystynyt ihan löysälle, pitää huomenna hieroa lisää säätöä, jos se tuurillaan asettuisi. Viikonloppuna pitää taas harkita nastoja alle, lähinnä jos lunta tulee reilummin, niin eihän Rollspeedissä ole mitään kuviota mikä lumessa voisi toimia.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  20. #3440
    Todettakoon, että Espoossa ja Helsingissä on kelveillä hirveät sepelikerrokset, mutta Kauniaisissa on kiva ajella: asfaltti on putipuhdasta!

  21. #3441
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tulis jo se talvi
    Kauheasti en lunta kaipaile, mutta välillä olisi kyllä kiva jos olisi edes sen verran pakkasta että kovettuisivat nuo hiekkatiet hieman.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  22. #3442
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Hyi olkoon kuinka liukasta oli kalteva veden alla oleva jää Rollspeed LX renkain, alle kävelyvauhdissa kovasti kylkimyyryä kulki pyörä ja välillä perä vaan kääntyi poikkipäin tien kulkusuuntaan nähden, mutta mikä positiivista, niin ei siltikään lähteneet renkaan yks kaks alta.

    Muutama nasta noihin sinne tänne ja olisi ihan kelvolliset talvirenkaat.

    Ikäväksi näyttää vaan kelit nyt menevän, kun tulee pakkasta ihan reilusti, mutta sitten entistä vähemmän nastoille tarvetta.

    Sain jopa laakerin pysymään viimein oikeassa kireydessä ja pystyi enemmänkin ajamaan, 2x9 ilmeisesti riittäisi itselleni ihan täysin, kun asfaltilla keskimmäisellä rieskalla riittää välitykset ihan riittävän lujaan vauhtiin, 8. 9. vaihteita suht tasaisella voi käyttää ja loiva alamäkikään ei vielä tee tarvetta isommalle vaihteelle, matkaa kun ajaa, niin ei siinä kovin hurjia alamäkivauhteja tarvitse polkea.

    Tosin ei mun ole nyt tarvinnut keksimmäiseltä rieskalta pienemmällekkään vaihtaa, kun pikkupakkanen kovettanut tiet, kulkee aika kivasti sillä 32-36 välitykselläkin nuo pienemmät mäet, kun on niin paljon kevyemmät nuo renkaat.

    Ihan kivahan tuo on, kun tennareita voi käyttää tammikuussa lyhyellä lenkillä, 2007-2008 talvena oli samanlaista.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  23. #3443
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Olipahan mukava keli. Harvoin mainitsen mitään tuotetta, mutta koska nämä hankin aivan sillä riskillä, etteivät toimi, ovat rumat tjsp. mutta äärettömän halvat, on pakko tänne nuo mainita. Takapuoli oli märkä kuin uitetulla koiralla, hanskat paikoitellen läpimärät, takista sai vääntämällä litran vettä, mutta jalat olivat täysin kuivat ja varpaat läpimät. Kenkinä MT-91:t ja päällä säärystimet. Yhdistelmä hakkaa kyllä tähän mennessä kokeillut pyöräilyä varten tehdyt kengänsuojat mennen tullen.

    Niin se takki, on muuten jännä tapaus. Lidlistä ostettu 3 v. sitten sellainen kankainen eikä missään nimessä veden pitävä. Mitä enemmän takki kastuu sitä lämpimämmäksi se tulee.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  24. #3444
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Olipahan mukava keli. Harvoin mainitsen mitään tuotetta, mutta koska nämä hankin aivan sillä riskillä, etteivät toimi, ovat rumat tjsp. mutta äärettömän halvat, on pakko tänne nuo mainita. Takapuoli oli märkä kuin uitetulla koiralla, hanskat paikoitellen läpimärät, takista sai vääntämällä litran vettä, mutta jalat olivat täysin kuivat ja varpaat läpimät. Kenkinä MT-91:t ja päällä säärystimet. Yhdistelmä hakkaa kyllä tähän mennessä kokeillut pyöräilyä varten tehdyt kengänsuojat mennen tullen.

    Niin se takki, on muuten jännä tapaus. Lidlistä ostettu 3 v. sitten sellainen kankainen eikä missään nimessä veden pitävä. Mitä enemmän takki kastuu sitä lämpimämmäksi se tulee.
    Märkäpuku

    Äkkisestään voisi kuvitella, että se on aika kehno takki, jos vesikin eristää paremmin, mutta jos se vesi vie tuulen jäähdyttävän vaikutuksen pois samoin kuin märkäpuku vie veden jäähdyttävän vaikutuksen pois (tai lähinnä kun vesi ei vaihdu iholla, niin tulee lämmin tunne kun vesi lämpiää puvussa), niin kai se sitten jotenkin toimii
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  25. #3445
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Äkkisestään voisi kuvitella, että se on aika kehno takki, jos vesikin eristää paremmin, mutta jos se vesi vie tuulen jäähdyttävän vaikutuksen pois samoin kuin märkäpuku vie veden jäähdyttävän vaikutuksen pois (tai lähinnä kun vesi ei vaihdu iholla, niin tulee lämmin tunne kun vesi lämpiää puvussa), niin kai se sitten jotenkin toimii
    Mä luulen, että sulla on tuossa oikea selitys. Raskaaksihan se toki muuttuu, mutta ihanteellinen siinä, että kuivalla kelillä pitää riittävän lämpimänä ja tuulettaa ja sateella, noh se tulikin jo selostettua.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  26. #3446
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    968
    ^Kunnollinen puuvilla (esim. Fjälrävenin G2000) toimii juuri noin. Kosteus turvottaa kuidut jolloin kangas muuttuu pitävämmäksi tuulta ja vettä vastaan.

  27. #3447
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Olipahan mukava keli. Harvoin mainitsen mitään tuotetta, mutta koska nämä hankin aivan sillä riskillä, etteivät toimi, ovat rumat tjsp. mutta äärettömän halvat, on pakko tänne nuo mainita. Takapuoli oli märkä kuin uitetulla koiralla, hanskat paikoitellen läpimärät, takista sai vääntämällä litran vettä, mutta jalat olivat täysin kuivat ja varpaat läpimät. Kenkinä MT-91:t ja päällä säärystimet. Yhdistelmä hakkaa kyllä tähän mennessä kokeillut pyöräilyä varten tehdyt kengänsuojat mennen tullen.
    Komppaan täysillä säärystimien käyttöä fillaroidessa, itsellä vastaavien (Mammut Gaiter) käyttö lähti pari vuotta sitten talvella kun lunta oli maastossa vähintääkin riittävästi ja jokainen umpihankijalkautuminen johti nilkkojen lumettumiseen. Tuon lisäksi ovat pidemmät kuin tavalliset kengäsuojat ja eivät aiheuta ongelmia spedujen kanssa. Lisäksi pitävät näin sadekelilläkin mukavasti veden pois nilkoista. Tosin tyylipoliisit saavat pamputtaa vapaasti

    Mkone muokkasi tätä : 08.01.2014 at 14.17 Syy: kuvan lisäys
    Pyörällä päästään pyörälle päästään

  28. #3448
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Rusko
    Viestit
    36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mkone Katso viesti
    Komppaan täysillä säärystimien käyttöä fillaroidessa...
    Minä myös, olen käyttänyt talvella ja kurakeleillä työmatkalla muutaman vuoden ajan. Merkkiä en nyt muista, mutta partiokaupasta hankin aikanaan Kilimanjaron matkalle. Ovat oikein hyvät, samalla kun pesee pyörän voi suihkuttaa säärystimet puhtaaksi kurasta ja hiekasta. Täysin vesitiiviit, jopa liiaksi koska kosteutta tiivistyy sisäpinnoille. Yllättävän paljon nousee jopa klv:ltä kaikenkaista moskaa! Kenkinä on NW Arctic Celsiukset, pitävät myös vettä ihan mukavasti jotta voi ruiskuttaa!
    Tuoppi muokkasi tätä : 08.01.2014 at 15.12 Syy: lisäinfoähkyä

  29. #3449
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Mulla myös noi Varustelekan Sveitsin versiot, enempikin umpihankihiihtoa varten hommattu. Vähän raskaat ja kömpelöt pyöräillessä kun ottavat kampiin kiinni mutta pitävät jalat kuivina ja lämpiminä mikä tärkeintä.

  30. #3450
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    ^Kampiin kiinni? Hyväksyn mutta ihmettelen Olisko noitakin sitten eri kokoja leveyssuunnassa...
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •