Kohtuu kevyttä ja leveetä http://www.amclassic.com/en/products...ng-29-tubeless
Kohtuu kevyttä ja leveetä http://www.amclassic.com/en/products...ng-29-tubeless
Minäpä tiedän ja kaikki kunnia mehukatin vauhtia kohtaan mutta Suomesta ei toistaiseksi ole ihan mm-kärkisijoja hätyytelty. Siinä mielessä hyvä kommentti kuitenkin että tässäkin ketjussa pyörii useampikin Suomen top5-kuski, ketkä siis jo menevät ihan omaa vauhtiaan meihin sijoilla ynnämuut ajaviin verrattuna. Kärkipään kuskin ja harrastelijan vaatimukset pyörälle voivat myös erota jonkin verran, joten jokaiseen kommenttiin ja suositukseen kannattaa suhtautua terveen lähdekriitiikin kera ja pyrkiä aina siihen omaan koeajoon ja vertailuun millä löytyy se paras pyörä omaan käyttötarkoitukseen ja vauhtiin. Esim. Jared Gravesin yeti on kaverin omien kommenttien perusteella säädetty sellaiseksi kivireeksi että todennäköisesti sillä ajaminen olisi harrastelijalle yhtä tuskaa. Sama pätee pyörän geometriaan. Pyörä mikä toimii todella hyvin kovalla kuskilla kovassa vauhdissa on yleensä melko kankea ja epämukava ajettava hitaassa kivikkojuurakkojumpassa eli harrastelijan lenkkikäytössä.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
Vauhtijaoston DH-foorumille tulee ehkä pari postausta kuukaudessa (pl. myyntiosio), joten siellä ei kukaan väittele tai keskustele mistään.Täällä sentään on jotain keskustelua endurosta ja itse ainakin mieluummin väittelen vaikka enduro-kiekkojen painosta kuin "Pyöräilyn uutisoinnista Suomessa", "Kuvarasteista" tai "Retro maantie kuvista" (katsaus muihin topicceihin tällä foorumilla).
Ehkä laajasti liittyy maastopyörän hommamiseen Enduroa varten, mutta tähän topicciin edelleen. Mitäs mieltä väki on noista kasvavista vanteen leveyksistä. Onko leveämmästä kehästä selvästi hyötyä? Ei sillä että olisin kyseistä settiä hankkimassa, mutta ihmettelen miksi Mavicin uudessa endurosetissä on takakehän sisäleveys oldschool 21mm? Eikö ranskikset osaa tehdä leveää ja kevyttä, usko että leveydestä on hyötyä, vai tietävät paremmin?
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
Tämä on teksti on kopioitu pinkbiken julkaisusta, siinä on jtn selitystä Clemenzin kertomana tuolle vanteen leveydelle:
Crossmax Enduro wheels are 100% developed to maximize the enduro experience, with different rims widths front and rear to accommodate different tire width and tread pattern. The front wheel has a 21mm rim to house the 2.4 width tire and give greater stability. Stability also comes from the stiffness created by 24 Zicral spokes and Inter Spoke Milling. The comfort factor is provided by crossed spokes for vertical compliance. The rear wheel has a rim width of just 19mm. Whilst this may seem rather narrow, Jerome Clementz, who was integral in the development process, was assured that up to a 2.5 width tire would fit, and therefore a 19mm rim was plenty wide enough. It was also re-asserted that this is a racing product and therefore the increased weight that would come with increased width, along with a decreased efficiency from a wider width tire, would compromise the performance of the WTS.
Täältä siis: http://www.pinkbike.com/news/First-L...cific-WTS.html
Niin ja olen ajanut kyseisillä kiekoilla.
Kunhan auon päätäni syyssäässäMikä rengaskoko soveltuu parhaiten aidalla käymiseen?
Näkyyköhän tämmöistä viivalla ensi kesänä? Vaikuttaa suht mielenkiintoiselta kunhan ohjauskulmaa vähän loiventaa.
Nuo yllä mainitut American classicit jättäisin hyllylle, joidenkin arvioiden mukaan aika pehmeää materiaalia, ja navat ovat AC:llä perinteisesti olleet enemmän kevyitä kun kestäviä&suojattuja
Att inte cykla är att gå för långt
Se on 19mm takana.
Crossmax Enduro Front Wheel/Charge tire: 21mm rim and 2.4 aggressive tire
Crossmax Enduro Rear Wheel/Roam XL tire:19mm rim and 2.3 faster rolling tire
Takana käytetään kisassa kapeampaa rengasta että pääsee kovempaa polkemisosuuksilla. Varmaan Clementz tietää nää hommat...
Breezer!
Kamulla oli Breezerin jäykkis vuosia vuosia sitten; hieno runko, ja kevyt. Toki ratkesi keskiöstä kevyehkössä maastoajossa...
En nyt muista Jyväskylässä vaikuttaneen fillariliikkeen nimeä, mikä noita myi. Koeajoin silloisen omistajan täpäri-Breezerin: oli melkoinen kokemus silloin nuorelle pojulle ensimmäinen täpäri ajo.
Taisi olla alle 10kg pyörä sekin.
Itellä oli leveiden renkaiden (esim. 2.4 Ardent) ja DT Swiss EX500:n kanssa sitä ongelmaa, että renkaat taittu alta mutkissa ellei pitäny yläkanttiin paineita. Sitten kun vaihdoin Flow EX:iin, niin ongelma katos totaalisesti. Joten itse ainakin suosin näitä pykälän leveämpiä vanteita, joihin voi laskea myös esim. WTB i25:n. Crossmark Endurossa tosiaan täytyis pitää kapeempaa nakkia takana, tyyliin 2.25 Crossmark. Omalla ajotyylillä se vaan taitais puhkeilla 1.9-2.0 barin paineilla, vaikka osaavamman kuskin alla nopeampi oliskin.
Mä lähtisin veikkaamaan sitä, että (useimmat) nykyiset renkaat on pitkälti suunniteltu näille normaaleille vanteen leveyksille, joten tiettyyn pisteeseen asti kannattaa kasvattaa leveyttä. Sen jälkeen vaikka leveämpi vanne kasvattaisi tukevuutta alkaa renkaan muoto muuten mennä sellaiseksi ettei kovinkaan optimaalisesti välttämättä enää toimi esim. kuvion toimivuuden suhteen.
Muutenkin tuollaiset "ylileveät" mutta kevyet alumiinikehät ei vain voi kestää. Nehän on kuin kaljatölkistä väsättyjä. Esim. Syntace kehottaa välttämään joitain renkaita kun kuvio ei suojaa tarpeeksi vanteen bead hookkia. (Maxxis Minion, Spessun Butcher nyt ainakin oli mainittuna)
Muistelen silloin joskus ennen wanhaan tuollaisella Mavicin 717 XC kehällä ryskäs vielä ihan hyvin pätkän loppuun vaikka rengas oli puolivälissä puhjennut. Ja ilman sen suurempia vaurioita. Nykyiset leveät mutta kevyet (alu) vanteet menee ihan solmuun tuollaisesta...
Tuo ominaisuus riippuu paljon myös käytetyistä renkaista.
Esim. tuo Mavicin uusi "enskasetti" on UST renkailla ja taitaa nuo renkaat olla kohtuu jöötit kokoisikseen. Mikäli speksit pitää paikansa niin lupaavat niille 900g-1kg painoa riippuen renkaasta! Eli varmaan voi ajellakin hieman kapeemmilla kehillä tuollaisilla renkailla ilman pelkoa että taittuisivat alle...
...sanoo kaveri, jolla villeimpien tornihuhujen mukaan oli taannoin speksattuna foorumin kevein 160mm täpäri.
Ei oikein iske, mutta mä puolestani odottelen edelleen Suomen ensimmäistä Herbiä viivalle (tai edes Foorumille). Ei tarvi loiventaa nokkaa...
Mud, sweat and beers.
Lähtökohta osien valinnassa on yleensä kestävyys, sitten valitaan lompakon mukaan mahdollisimman kevyttä. Ajokokemukseen se keveys ei juuri vaikuta. Nykyinen neljätoistakiloinen on kaikkialla paitsi olkapäällä nopeampi, tehokkaampi, kevyempi, hauskempi jne. kun tuolloinen 12 ja rapiat -kiloinen, varsinkin niissä paljon pelätyissä ylämäissä. Eikä Remedy kuitenkaan ole moneen muuhun runkoon verrattuna huono poljettava.
Vai mitä sanoo sun kokemus, tuntuiko kevyempi ja lyhyempijoustoinen Pitch kevyemmältä kun Mega?
Att inte cykla är att gå för långt
Kyllähän sä tuossa asiaa puhut, 170/150mm Mega on 160/140mm Pitchiä noin kilon painavampana useimmissa tilanteissa nopeamman tuntuinen.
Ja keveyden vaikutuksesta ajokokemukseen, etenkin näin kiekkopohdinnan lomassa, voisi karkeasti sanoa, että pyörivät massat vaikuttavat ajotuntumaan kyllä äärimmäisen paljon. Ilmiö korostuu eniten paljon tiukkoja kiihdytyksiä sisältävässä kivikkojumpassa. Pitchistä kun vaihdoin alkuperäiset ankkurikiekot Crossmax SX:iin ja renkaat hieman järkevämpiin, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. Toki muutosta tuli noin yhteensä noin kilo, mikä on aika paljon eri kuin 100-200 grammaa... Siitä innostuneena vaihdoin jarrulevytkin 160 millisiin, mutta sen muutoksen järkevyydestä en sano sen enempää...
Mud, sweat and beers.
Entä jos kuski on heinäsirkan painoinen niin onko painavampi pyörä parempi?
Vetovoima tarttuu paremmin painavampaan massaan ja alamäkeen pääsee lujempaan![]()
Esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_performance kertoo meille, että esim. gramma kiekoista pois on sama 1,5-2 grammaa pois
rungosta, riippuen kiekon rakenteesta. Siinä voi sitten kokeilla laittaa kaverille vaikka juomapullon pyörään kiinni ja varmaan hän osaa
heti kertoa onko se täysi vai tyhjä ajamalla mäen ylös tai kiihdyttelemällä nakkikioskin edessä.
Pyöriin ja osiin liittyy niin paljon hifistelyä ja odotukset muutosten suhteen ovat aina korkealla. Tokihan siinä uutuuden ja tuhlattujen
eurojen huumassa kaikki uusi tuntuu aina niin paljon paremmalta. Ihminen on vain sellaisenaan varsin huono mittaväline ja mikäpä
olisi parempi paikka tulla julistamaan sanaa kuin internetin keskustelupalsta. Kehottaisin kaikkia mahdollisimman objektiiviseen tutkiskeluun
näissä asioissa. Ajanotto on varsin puolueeton väline mahdollisten muutosten hyödyllisyyden mittarina. Suurin osa muutoksia kulun
nopeuttamiseen kuitenkin kaiketi tähtää.
Ontuvana vertauksena ihmisen hienosta arviointikyvystä voidaan laittaa vaikka muutaman päivän takainen uutinen polvileikkauksista:
http://www.hs.fi/kotimaa/Joka+vuosi+...a1387939268101
Hauskaa tässä on se että lumeleikatut olivat itseasiassa tyytyväisempiä kuin oikeasti leikatut; 93% vs. 96%.
-Nimimerkki Jätin venttiilinhatut pois ja voitin!
Edit. Niin ja tämä ihan yleisesti, ei pelkästään lainattuun viestiin liittyen.
kuokka muokkasi tätä : 29.12.2013 at 22.58 Syy: Ei herneitä nenään.
Sometimes the same is different.
But mostly it's the same.
Niin, siis koitin sanoa, että se kilon muutos pyörivissä massoissa on huomattava. Vastaavasti esim. 2000 grammasta 1700 grammaan keventyvä kiekkosetti ei välttämättä ole kovin merkittävä kevennys, vaikka se paperilla (foorumilla) kivalta näyttääkin.
Henkimaailma on speksauksessa vahvasti läsnä, mistä nuo venahatut yhtenä esimerkkinä. Jos nyt vaikka mietitään stongan leventämistä 730mm -> 750 milliin ja sillä saavutettua "lisävakautta" ohjaamoon, niin veikkaanpa että henkinen lisäpotku on aika paljon kovempi kuin fyysinen. Mutta kaikki lasketaan!
Nimimerkillä "Oikeasti operoitu polvi - ei tyytyväinen".
Mud, sweat and beers.
Harrastelijan näkökulmasta sanoisin, että crossmax sarja on oikein hyvä. paino on keveähkö, vanhemmat kohtuu edullisia, kestävä, eikä itellä ole kuin kerran burbannut ja silloin oli todellakin liian matala paine.
Renkaan profiili asia on mulle hiukan epäselvä. mitä järkeä on hommata "kantikas" profiili leveillä kehillä? Pyöreä toimii just hyvin sillon kun pitoa eniten tarvii, mutkissa.
Mitä röykkysemmäks ajo menee, varmasti enemmän ratkasee hyvä iskunvaimennus, kuin kilon tai kahen ero missä tahansa massassa. Varmaankin myös SM enskassa kun ylämäkeä ei juuri ole. Taidotkin on kai plussaa, niitäkään ei foorumilta saa.
Tähän väliin hyvät palauttavat yöunet ja taas rullaa kepeesti, moron.
Taidan olla vähän myöhässä, mutta tuolla aikaisemmin oli puhetta SB66C:stä. Siitä ei ole kokemusta, mutta normaalilla SB66 ajelin viime kesän ja voin suositella.
+ Hyvä jousitus. Ei mukavin mutta napakka, ei sukeltele ja tehokas pumpata ja polkea. Saa myös ilmaan helposti.
+ Hyvä geometria. Tämä on tietysti mielipidekysymys, itse en muuttaisi oikeastaan mitään. Pitkä vaakaputki, matala runko ja keskiön korkeus ja suht lyhyt takahaarukka. Ohjauskulmaa voisi ajatella vähän loivemmaksi johonkin käyttöön, mutta hyvä näinkin.
+ Tukeva runko. Alu-versio on aika painava, mutta parempi niin kuin löysä runko. C vähentää painoa ja ehkä jopa parantaa tukevuutta, tiedä sitten.
- Jousitus ei ole mikään kaikkein mukavin.
- Paino
- Kenen mielestä yellow lime on hyvä väri pyörään?
Hauska pyörä ajaa, parhaimmillaan silloin kun jaksaa ajaa aktiivisesti. Huonoimmillaan silloin kun ei jaksaTällä jos jyrää kaiken yli silmät kiinni menettää paljon ominaisuuksia, ehkä voisi ajatella että ei ihan aloittelijoille ekaksi pyöräksi paras mahdollinen. Mitään ongelmia ei kauden aikana ollut laakereiden, linkkujen jne kanssa.
setuppi:
Fox float rlc 150mm 15mm akselilla
1x10, 36 eturattaalla
35mm stemmi
Superstar/crest -kiekot
Merlin kaupittelee tuollaisia runkoja ihan ok hintaan (jos koko natsaa):
http://www.merlincycles.com/mondrake...013-65121.html
Kaveri ajoi ihan normi endurotyyppisessä ajossa kaksi tai kolme noita Dunen runkoja. Lyhimmillään taisi kestää kaksi kuukautta kun meni runko vaihtoon. Alpine on nyt jo kestänyt mukavasti kaksi kautta sillä ajossa. Tosin ihan kaiken muun se on rungon ympäriltä saanut rikki. Ei kuitenkaan kaatuilemalla tai muuten erityisesti väärin kalustoa käyttämällä...
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Aika kevytrakenteisia noi Mondrakerit kyllä on. Mulla kesti 2012 mallin Dune ihan hyvin yhden kesän, mutta yleensä kestää kaikki muukin. Nimimerkillä kolme kautta enskaa samoilla Cresteillä. Eiköhän ne normaalissa käytössä ihan ok pysy kasassa, mutta jos on isompi kuski ja tykkää ajaa huolettomasti niin ehkä jotain muuta kannattaa katsella, ne kun eivät ole mitään kaikkein tukevimpia runkoja muutenkaan. Kevyitähän ne sitten taas on, kaikkea ei voi saada![]()
Kirjanmerkit