Tää on nyt ihan offtopic, mutta taitaa tämä topsu nyt olla The endurotopicci täällä nyt. Kirjoittelin lajin kehityksestä blogiin -> http://enduristi.wordpress.com/
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
No jos Jekyllistä on tulossa mahdollisesti uus 27.5-malli, niin en kyllä tässä vaiheessa ostaisi enää vanhaa 26-versiota. Olikohan uusimmassa eilen postiluukusta kolahtaneessa Dirt 100 -lehdessä sivulauseessa mainittu, että Jerome Clements olisi jo siirtynyt 27.5:een. Eiköhän siinä jonkin verran oo eroa vanhaan...
Spessustakin on tullut luettua huhua, että kehittäisivät 27.5 pyöriä? Itse mutuilisin, että 2015-mallivuodelle niillä on vaan 27.5 ja 29 vaihtoehtoina enskapyörissä. Mutta jos haluaa isot kiekot niin luetun mukaan Spessun 29" Enduro olis yks parhaista vaihtoehdoista ja senhän saa vaikka heti kaupasta. Tosin ei Tallboy LTc:kään varmaan huono vaihtoehto olisi sille.
Cruzilta kannattais kattoa myös Bronsonia ja mahdollisesti huhtikuun alussa julkaistavaa Nomadin korvaajaa, jos tykkää pykälän järeemmästä pyörästä.
Jos et itse osaa kasata tai tehdä isompia huoltoja, niin voisi olla ihan fiksua luoda asiakassuhde jonkun paikallisen liikkeen kanssa... Sportax ei varmaan ole huono vaihtoehto siinä mielessä ja kuten sanottu niin Cannondale ja Santa Cruz on kummatkin ihan toimivia vaihtoehtoja.
Itsellä carbon Jekyll ja voinen suositella ainakin jäykkyytensä puolesta. Runko on jäykkä esim. versus vanha moto, joka sivusuunnassa antoi ainakin periksi. Runko on kevyt ja takaiskari, kunhan sen saa säätöihin niin yksi parhaimpia takaiskareita millä olen ajanut.Vakiona olevalla ohjauskulmalla ajaa pitkätkin lenkit ja tahkot. Eli yleiskonkelina mainio. Lisäksi takaiskarin 110/150 moodi on kätevä. Pientä ongelmaa on ollut takaiskarissa mutta takuusta tuli aikanaan uusi, niin sen jälkeen on toiminut. Suomen kisoissa 1-2 jekylia näkynyt itseni lisäksi. 26 versiolla menee komeesti vielä ja nastarenkaitakin löytyy valmistajilta..Mutta jos uutta versiota tulossa niin kannattaa varautua olemaan nopea. Tuntuu Cannareissa olevan pitkät toimitusajat ja Clementsin menestys ruokkinee vielä menekkiä.
Walk the line..
Kyllä ne maastopyöräliikkeet sulle pyörän kasaa rungosta kuin rungosta. Nyt talviaikaan kannattaa olla liikenteessä, sillä nyt niillä olisi aikaa hoitaa tuollaiset projektit. Onko sulla kaikki osat jo? Jos jotain uupuu, kannattaa niistä kysellä tarjouksia samaan syssyyn. Kivijalkaliikkeet on nykyään yllättävän kilpailukykyisiä hinnaltaan, kunhan tarjouksia kyselee. Ei se yksittäisten komponenttien hinnat, vaan kokonaisprojektin hintalappu![]()
Huippurunkojahan noi spessun endurot on ,mutta se uus 180mm joustava evo on kyllä jo semmoinen jyrä ,että mieluummin se s-works tahi muu kuiturunko jos meinaa lenkkiä ythtään polkea. Siinä evossa on DH-kiekot yms. Sillähän tosiaan ajettiin Red bull Rampagessakin tänä vuonna joten ainakin hiki tulee jos muutakin ajoa sillä ajelee.S-Works enduro on kuitenkin pyörä jolla vedellään jo aikamoista freeridea ennenkuin rungon rajat tulevat vastaan. Plus se on pirun kevyt.
Kyllähän ne kasaa sulle sen SB-66:sen mielellään ,kun vielä ostat joitain komponentteja esim. putkiosia liikkeestä. Talvella ,kuten jooseppi totesi on huollossa hiljaista niin ilollahan ne sen kasaa.
SB-66c:ta kun lukee arvosteluja netistä niin aikalaillahan ne sitä ylistää. Vieläkun muistaa ,että Graves oli sillä DH-MM kisoissa kolmas, ja miten helkkarin kevyt se runko on niin ei voi paljon mennä metsään. Osiin jos pikkusenkaan satsaa niin sillähän voi vetää XC-kisat lauantaina ja DH-skabat sunnuntaina.![]()
Onhan se iso etu ,että rengastusta muuttamalla voi rymistellä Enduroa/Freeridea tai toisaalta osallistua esim. Tahko MBT:n kaltaiseen tapahtumaan ja porukkalenkeille ajonautinnon ja suorituksen juurikaan kärsimättä.
Kallishan se runko on ,mutta pitää muistaa ,että siinä tulee iskarina Factory sarjan Fox Float CTD Kashima ,eikä mitää evolution sarjan karvalakkimallia.
Edit:Vothan sinä tilata koko pyörän vaikkapa silverfishin kautta jos Yetillä ei oo suomessa maahantuojaa. Ei tuo XO1 kitti nyt miltään huonolta näytä.
http://www.yeticycles.com/#/bikes/sb66c
- Fear is a mindkiller -
Kaikki on suhteellista ja asennekysymyksiä; itse olen ajanut ja tulen ajamaan Tahkon+Messilän Finlandian Mojolla. Ajan sillä myös enskat ja pienoismuotoiset DH:t. Eikä mun ole tarvinnut rengastusta muutella. On mullakin tosin kahdet kiekot nyt, ehkä ensi kesänä pidän kuivan ja märän kelin renkaat jopa omilla kiekoillaan. :P
Tähän asti on menty samoilla nakeilla joka paikassa.
Suorituksen kärsimisestä en tiedä, sillä ei ole mulle väliä.
Ajonautinto ei todellakaan ole kärsinyt koskaan. Päinvastoin !
Hauskaa on aina ollut, kaikissa ajoissa.
Samalla kun teet rengassäätöjä voit laittaa ne tekstitkin kohdalleen vanteeseen nähden![]()
Rungon saa täältä.http://www.silverfish-uk.com/Product...6-Carbon-Frame
Googleta Yeti sb-66c rewiews niin tiedät miksi se esim. valittiin 1013 parhaaksi pyöräksi.
Minä en kyllä vaihtas S-Worksin hiilikuitu rovaleita mihinkään mavicin kiekkoihin.
Edit: Ne S-Worksin rovalit on nämä. Niissä on myös Lifetime warranty. Näiden hinnalla saa 2-3 mavicin settiä.
http://actionwheels.com/product/rova...t-180911-1.htm
syklopaatti muokkasi tätä : 21.12.2013 at 14.52
- Fear is a mindkiller -
Saksasta löytyy vielä muutaman satasen halvemmalla. Rider store muistaakseni putiikin nimi, muitakin löytyi kun googlettelin. Kovasti olen miettinyt milloin Yeti korvaa SB66:n 27,5" versiolla, Graves kertoi jossain jutussa kokeilleensa 27,5" protoja mutta ilmeisesti alkukaudesta ei vielä ainakaan pukkaa uutta pyörää markkinoille. Voisi ajatella että mahdollisesti loppuvuodesta 2014..?
edit: Toisaalta vaikka sieltä tulisi mitä kiekkokokoa tuon nykyisen tilalle niin ei se tuota nykymallia huonoksi tee. Tuoreessa Dirtin top 100 numerossa sitä (SB66 C) kehuttiin yhdeksi parhaista do it all/enduro-tyyppisistä pyöristä.
8 1/2 muokkasi tätä : 21.12.2013 at 14.44
Ei välttämättä korvaakkaan. Niillähän on jo SB75 josta odotellaan carbon versiota ensivuonna.
Veikkaan ,että Graves tutustumisvuotensa jälkeen vie Endurosarjan tolla sb-66;lla näytöstyyliin ja sit on kiva lukee markkinamiesten selityksiä 27,5 koon ylivoimaisuudesta enduro ja all-mountain ajossa.
Tietenkin kuskilla on suurempi merkitys kun pyörällä. Graves on kuitenkin voittanut BMX:ssä DH:ssa ja dominoi vuosikausia 4X sarjaa.
- Fear is a mindkiller -
SB66 on kyllä eri monipuolinen vekotin. Toi Switch-jousitus ei varmaan oo vähäisin syy SB66:n ylistyksiin. Poljettavuus ihan oikeasti jäykkäperämäistä, silti jousitus maagisen aktiivinen kaiken aikaa. Se on perin vekkuli tunne kun ajaa vaikka sellaista kivikkoista ylämäkeä, miten takapyörä myötäilee maastoa ja samalla ikäänkuin vetää miestä ylöspäin.
Aluversiolla tuli reilu vuosi ajettua. Piti myydä pois kun ei musta ollut ajamaan sellaisia vauhteja mihin se ois yllyttäny. Ei varsinkaan alamäkiin. Semmonen alkaa pitemmän päälle rassaamaa.
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Totta, lisäksi noiden carbon-runkojen muottien teko on käsittääkseni edelleen kallista ja täten ei ole kovin todennäköistä että esim runkoa muunnellaan joka vuosi tai että malli olis myynnissä vaikkapa 1-2 kautta ja sitten korvataan täysin toisella mallilla.
Tässä kun nyt kovasti hehkutettu Yetiä, niin haluaisin puolueettomana kriitikkona nostaa esille pari seikkaa. Runkohan ei ole mikään "superkevyt" verrattuna nykyisiin muihin 150 mm joustaviin hiilarirunkoihin. Ilmeisesti m-kokoinen painaa n. 2,75 kg iskarilla.
Kestävyydestä ei ole mulla tietoa, mutta en myöskään ylistäisi sitä pelkästään sen perusteella, että Graves ajoi sillä dh:n mm:ssa. Amatöörien käyttö erikseen. Olisi kiva kuulla käyttäjäkokemuksia esim. parin vuoden ajalta, jos joltain löytyy? Itseäni eniten mietityttää tuon laakeroinnin kesto pidemmällä aikavälillä.
Lähinnä nyt vaan tässä sitä, että jos speksaa todella kallista pyörää, niin kannattaa asiaa tarpeeksi kriittisesti katsoa ja kuulostella tälläkin foorumilla. Tuntuu yleisesti, että porukka täällä aina suosittelee samanlaista pyörää kuin itsellä on tai mitä itse haluaisi. Nettikokemuksia kummempaa ei siis aina ole. Koeajoa suosittelen aina, jos vaan mahdollista! Yksi hyvä keino saada koeajoja ja käyttäjäkokemuksia on tulla oikeasti sinne endurokisoihin. Siellä on aika paljon hienoa ja harvinaisempaakin kalustoa viivalla, joista yleensä on tyypit saanut kun on kauniisti kysynyt. Muistaakseni Ounasvaaran kisassa tuollainen sb66-c jollain oli.
Love me, love my bike.
Hieno. Tuleekos tosta wiggumin enska ase ens kaudelle?
Minä myönnän suoraan olevani puolueellinen. Siitä asti kun lähdin testilenkille asr5;lla ja mietin ,että voi hel... tämähän on noituutta (vm.2010 runko ja ylivoim, paras pyörä millä oon ajanut) olen ollut heimossa.
Pitää tosiaan nyt kyllä myydä toi spessun p5ska pois ,että saa tollasen.
- Fear is a mindkiller -
Eikös nääkin asiat mene melko samalla lailla kun autot/moottoripyörät yms. kun johonkin merkkiin on mieltynyt ja todennut sen oikeasti hyväksi ja kestäväksi niin sitähän sitä useasti muille hehkuttaa. Eikä siinä siinä sinänsä mitn pahaa ole mutta täytyy aina muistaa että kannattaa olla avoin myös uusille merkeille/projekteillekkin. Uskoisin että aika moni tosi harrastaja loppujen lopuksi tekee merkkivalinnan itselle hyväksi havainneelta valmistajalta. Mutta enennkuin siihen asti pääsee täytyy kokeilla monenlaisia laitteita, jos nyt ei sitten satu kerralla oikeaan. Itse on tullut kokeiltua ja ajeltua montaa merkkiä. Minulle ainakin sopivan geometrian ja jousitusratkaisun jälkeen tärkeä on juuri tuo jälkimarkkinointi ja takuu sekä varaosien saanti sekä neuvonta jos tarvitsee jtn tiedustella. Pakko myöntää että olen itsekkin merkkiuskollinen.
No eihän täältä ny mitään kovin puolueetonta tietoa voi olettaa löytävänsä. Foorumilla käydyissä keskusteluissa aika pitkälti ns. perävalotakuu tai vastuu siirtyy kuulijalle/lukijalle tyyppinen meininki. Tietenkin kannattaa suhtautua kriittisesti ja miettiä sitä omaa käyttötarkoitusta ja jos mahdollista tietty myös koeajaa niin tietää mistä kyse. Itsellä merkkiuskollisuutta lähinnä Santa Cruzin osalta ja Yetiä oon päässyt tyypittämään, täytyisi varmaan heittää pitempi lenkki niin tietäisi vielä tarkemmin minkä luonteisesta pelistä tarkalleen on kyse. Itseä kiinnostaa lähinnä SC Bronson/Yeti SB66/Pivot Mach 6. Muitakin erittäin hyviä fillareita on olemassa, tottakai.
Onko jokin syy miksi mehukatin ehdottama Pivot Mach 6 ei ole tuolla listalla? Tältä palstalta ja enskakisoista löytyy myös paljon tyytyväisiä Pivot-asiakkaita. Niin pyörien kuin maahantuojan/myyjan osalta. Pyörähuoltohan noita myy. Mach 6 ainakin ainakin omalla listallani kiinnostavimpia uusia hiilikuituenskavehkeitä. Yeti sb66c varmasti myös huippupyörä, mutta itse tuon hintaluokan pyörälle odotan kunnon koeajomahdollisuutta. Ja wiggumin (ja joidenkin internet-arvioiden) tavoin minäkin epäilen vähän tuon linkuston kestävyyttä/huoltotarvetta. Ammattilaisten menestys jollain pyörämerkillä ei ole tosiaan harrastajalle ihan järkevin referenssi, kun vauhdit on sen verran eriluokkaa, mekaanikot huoltaa vehkeet ja tuon tason kuskit ajaa pyörällä kuin pyörällä kovaa. Eli omakohtainen koeajo ja vertailu on aina paras tapa valinnan tekemiseksi.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
No ihan ensimmäisenä kannattaa unohtaa painavat DH-kiekot. Esimerkiksi Deemax Ultimate -setti painaa 1965g kun taas Crossmax Enduro -setti 1660g. Se on jo todella iso ero pyörivissä massoissa. Varsinkin jos ostat mainitsemasi Spessun hiilari-Enduron, niin Deemax Ultimatet siinä on vähän sama kuin laittais urheiluautoon traktorin pyörät. Taannoinhan monet rakensivat DH-pyörän painoisia enskapyöriä ihan puhtaaseen metsäajeluunkin, mutta monet niistä on vaihtaneet läskipyöriin ja ihmettelevät nyt foorumilla kuinka kevyesti ne liikkuvat ja miten jousitusta ei kuulemma tarvi mihinkään. Hiilikuitukiekot kannattaa valita, jos on paljon ylimääräistä massia ja haluu vielä kevyemmät sekä samalla jäykemmät kiekot. Itse koeajoin taannoin Enve AM -kiekkosetin ja täytyy sanoa, että ero Enven hyväksi oli kyllä todella selvästi havaittava erityisesti ylämäissä (lyhyissäkin) ja kiihdytyksissä. Kustannustehokkainta ja fiksuinta ehkä kuitenkin on rakentaa kevyet enduro-kelpoiset alukiekot (esim. DT 240 + Supercomp + alunippelit + Arch EX/Flow EX) tai sitten ostaa esim. nuo Crossmax Endurot.
mehukatti muokkasi tätä : 27.12.2013 at 15.12
Täysin samaa mieltä kun mehukatti. Kiekot on minusta rungon ja jousituksen jälkeen tärkein ,komponentti mihin kannattaan satsata huolella.
eron nimittäin huomaa selvästi. Spessun S-worksin mukana tulevat rovalit on sellaset ,ettei paljon parempia löydy alle 1500 ekun
Mehukatin ehdottamien lisäksi tulee miekeen Spankin Oozyt http://spank-ind.com/index.php?a=inf...o&id=960&tid=2 jotka on omassa käytössä osoittautunut uskomattoman jäykiksi ja hyviksi. Kasautin noi hopen napoje ympärille.
WTB:llä on mielenkiintoiset uudet Frequency TCS i23 vanteet http://www.wtb-bike.eu/en/frequency-...--c17-p145.htm jotka vaikuttaa pirun hyviltä esim DT;n 240:ten kanssa.
Sithän olis nämä jotka varmaan omalla listalla olis korkeella. Dt 1501 spline one 26. http://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-Wh...%AE-sup-ONE-26
. DT on aika pomminvarma valinta.
Nii ja mustana hevosena nämä ihanaiset: http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/trsr-wheels/ Eli kantsii satsata kiekkoihin ja valinnanvataa löytyy.
syklopaatti muokkasi tätä : 27.12.2013 at 23.44
- Fear is a mindkiller -
Taitaa olla ihan MM-tason kuskeja täällä. Senverran tarkasti paneudutaan grammoihin ja muuhun harrastajan kannalta epäolennaiseen.![]()
Mutta kaikki ei haluu ajaa sun tavoin yhdellä pyörällä, yksillä renkailla, yksillä varusteilla, yhdellä asenteella kaikissa maastoissa ja maanteillä. Mutta jos se on sinulle toimivin ratkaisu ja pyöräily on mukavaa niin se on toki loistojuttu. Annetaan kuitenkin niiden ketkä haluu miettiä osia ja jopa ajaa erilaisilla pyörillä erilaisissa maastoissa myös oma oikeutensa tähän, joohan.
Tottakai. Ja annetaan myös minunlaisille yksiasenteisille oikeus esittää mielipiteensä. Ilman että herkkänahkaiset vetää palkoja sieraimiin?
Edit: Jos olisi rahat+tilat, tottahan itsekkin ajaisin eri pyörillä eri maastoissa. Tai, no...läski olisi vähintään. Silti en viitsisi vaivautua laskemaan grammoja. Sama tehdä sitten dieetti aina ennen lenkkejä. Ja punnitus.![]()
Liikkeelle laitettavaa massaa se on kuskikin?![]()
Sanoisin että normipainoinen hyvä enskapulkka painaa kisakuntoisena yleensä noin 13kg. Jos asiaan vihkiytyy niin noin 11kg tietämillekkin pääsee, tässä ketjussa siitä hyvä esimerkki. Veikkaan että tuommoinen noin 11kg fillari on mahdollista saavuttaa noin 5-6k€ budjetilla. Iso osa enskakisoissa kävijöistä ei niin grammoja laske ja pyörät on siellä 14-15kg tietämillä.
"Hän jarruttaakin nenällään"
-Muumipeikko ja pyrstötähti-
Kirjanmerkit