Mitähän MyTinySunin Folkslight mahtaa oikeasti pitää sisällä. Eri paikoissa kerrotaan eri speksejä. Selvinnee ensi viikolla, jos posti kulkee.![]()
Mitähän MyTinySunin Folkslight mahtaa oikeasti pitää sisällä. Eri paikoissa kerrotaan eri speksejä. Selvinnee ensi viikolla, jos posti kulkee.![]()
http://www.lightmalls.com/sky-ray-7t6-bike-light-7-cree-xm-l-t6-3-modes-max6000-lumen-front-bicycle-light-with-6-18650-battery-set
http://www.lightmalls.com/new-1400-lumen-cree-xm-l-t6-3-modes-rechargeable-led-headlight-with-charger-2x18650
No niin, muutama lenkki takana kyseisellä setupilla. Ens alkuun valoa on RIITTÄVÄSTI! Näillä näkee kelistä ja maastosta riippumatta vähintäänkin hyvin. Tankovalossa kuvio on leveä ja kohtuullisen kantava, kun taas kypärälampussa on kirkas kauaskantoinen keila josta lähtee myös hajavaloa kohtuullisesti. Akuista sen verran, että kypärälampussahan ei tule akkuja mukana vaan tilaisin ne suosiolla akkulasta (purepower 3400mAh x 2) joissa virtaa on riittänyt n.2 tunnin lenkillä "lähdöstä maaliin" vaikka täydellä teholla. Myös tuo kiinan 6x 18650 akku on päässyt vähän yllättämään sillä sillä pystyy ajamaan myös noin pari tuntia niin että ainoastaan tiesiirtymillä tiputtaa tehoja pienemmälle. Eli overall täytyy olla tyytyväinen hankintaan. Oikeastaan ainut miinus tulee tuon tankovalon painosta, mikä on kyllä sinänsä ymmärrettävää koska valo on alumiinia kuoristaan.
Laiskana ja hätäisenä miehenä ratkaisin valo-ongelman ostamalla Fenixin partiovarusteesta. Ennen mulla oli joku fikkari telineessä ja nyt kun sain cycloon ihan oikean valon, niin onhan sillä kiva ajella. Maantiellä/kelvillä ei täyttä tehoa tarvitse mihinkään. Puolella tehollakin valaisee vähintään riittävästi. Lamppu oli asiallisen oloista tekoa (niin kuin fenixin muutkin valot), hintaa oli 160e ja rapiat, mutta kyllä mä silti uskaltaisin sanoa, että hinta/laatusuhde on kohdallaan. Johtojen liittimet ovat napakat, laturi asiallinen ainakin päällisin puolin ja akut jotain fenixin brändäämiä. Ehkä ovat vähän tarkemmalla seulalla noita akkuja valkanneet, kun ei tuo firma kuitenkaan ihan DX:n asiakkaista taistele. Patterikotelo oli ihan asiallinen myös. Kiinnityslenkkejä tuli nippu joista löytyi sopiva ergosarviinkin.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...630271000.html tarkkana nyt niitten valojen kanssa!![]()
Tästä vuokralle oiva mainospaikka 20€ / kk.
Käytössä noin puolitoista vuotta ollut lumilight navigator 900 joka antaa valoa täydellä teholla varsin riittävästi. Myös akun kesto on ollut tarpeisiini riittävä (2 x n. 45 min matkaa per päivä)
Vaikka suuntaan valon vahvasti alaviistoon niin autoilijoita se tuntuu kuitenkin välillä häiritsevän kun about herran viikossa joku vilkuttaa pitkiä vastaan. Syynä tähän lienee se että valokenttä ei ole leikattu samalla tavalla kuin autojen lähivaloissa on vaan keila on saman muotoinen kuin auton pitkissä.
Aloinkin pohtimaan että löytyykö markkinoilta valaisinta joka täyttäisi seuraavat kaksi ehtoa
* on tehokas
* rajaa valokeilaa siten että se oikein suunnattuna ei häikäise vastaan tulijoita
Miten olis laajentava linssi:
Mulla tuollasella sai valokeilan levenemään niin paljon että valolla tekee jotakin myös maastossa. "1200" kiina-lumenin lampussa teho silti riittää täysillä myös märässä metsässä ajoon ja lumen tultua puolitehollakin mainiosti.
Ei ihan ole kunnon fokusointi mutta parempaa päin. Tieliikenneajossa sitten muulla kuin täydellä teholla niin ei mulle ainakaan ole pitkiä vilkuteltu.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kovasti mainostavat, että Fenixin fillavaloissa on suuntaavat linssit/heijastimet.
http://www.fenixvalaisimet.fi/pyoravalaisimet/BT20
Esimerkiksi Philips SafeRide tai mikä tahansa muu saksalaisen StVZO-säädöksen täyttävä pyörävalaisin.
SafeRiden valoteho on 80 luksia, ei lumenia. Nämä on eri yksiköitä.
Lumenit kertoo yleisesti ledistä lähtevän valon määrän, kun taas luksit kertoo kuinka hyvin tiettyä kohdetta valaistaan.
Foorumin kommenttien mukaan SafeRide vastaa käytännössä noin 1000 lumenin kiinavaloa. Itse en SafeRideä omista, vaan päädyin vähemmän tehokkaaseen Busch & Müller IXON Core IQ2 lamppuun, joka on myös StVZO hyväksytty.
Niinhän ne mainostavat, mutta ei se käytännössä ihan noin mene. Kelvillä pärjää aika hyvin toiseks pienimmällä teholla tai max toiseksi tehokkaimmalla ja ne eivät vastaantulevien reaktioiden perusteella häikäise. Suurimmalla teholla häikäisee vastaantulevia aika pahasti, mutta ei sitä tarvitse käyttää kun kelvillä ajaessa sellaisia tehoja ei tarvitse. Märällä ja sateella ehkä, mutta eipä se silloin enää häikäisekään.
Saferidesta ja muista Saksan määräykset täyttävistä valoista ei ole kokemusta joten en tiedä miten erilainen valokuvio niissä on.
Tänään vastaan tuli pyöräilijä jolla oli otsalamppu ja tangossa keltainen valo vilkulla. Tuli vaan mieleen, että tuosta ois voinu sakottaa kun kumpikaan valo ei täytä lain vaatimuksia. Oispa mielenkiintosta saada sakot valoista, vaikka on kaksi valoa.
Kävi aika tarkalleen samat, sillä erolla että minulla laturi kesti pari tuntia ennen kuin kuului sellainen jännä tömähdys ja ilmassa leijui kevyt sähköpalon haju. Kävin eilen hakemassa uuden josta katsellaan nyt jännityksellä kauanko se kestää. Jos vielä leviää niin ehkä ostan jotain toimivaa tilalle.
Eli Motonetin kiinanlampuissa on näköjään sama laadunvalvonta kuin muissakin: kuluttaja testaa.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Sanokaas nyt, että jos budjetiksi heittää 50€, minkä raaskii ajovaloon pistää, niin mikä olisi hyvä ja varma valinta?
Varmaan miljoona kertaa käsitelty asia, mutta kun topicci on 259 sivua pitkä, niin antakaa armoa.
Yksi vaihtoehto olisi Moon Meteor 200, jota saa mm. Prismoista: http://moon-sport.com/product-detail.php?id=70
http://fillari.blogspot.co.uk/2013/1...een-30-35.html
Eläisin vielä pari päivää puurolla
ja sitten ostaisin tämän http://www.bike-discount.de/shop/k99...einwerfer.html
Kiinanvaloista on huonoja kokemuksia joten en mainosta niitä. Maantiellä ja kelville yksi vaihtoehto lisää eli Cateye Volt 300. Linkki vähän alempana.
Moon Meteor on ihan pätevä laite. ATS:n mainostama valoa hyvässä alessa. Tässä yksi vaihtoehto jonka hinta jää postikuluineen alle 60 euron eli hieman yli budjetin, mutta on USB-ladattava eli ei tarvii ostaa paristoja/akkuja.
http://www.alwaysriding.co.uk/cateye...-300-1994.html
On pärjänny arvosteluissa melko hyvin.
http://www.bikeradar.com/road/gear/c...ight-13-47630/
Ite en tykkää tuosta kiinnikkeestä, mutta se ainakin pysyy paikallaan. Itse pidän kiinnikkeistä jotka saa paikalleen ja pois hieman helpommin. Mun sormille oli hieman työlästä, mutta ei varmastikaan ongelmaa, jos on normaalit sormivoimat. Valaisin on helppo ottaa kiinnikkeestä irti eikä normaalioloissa kiinnikettä tarvii irrotellakaan.
No kun sattui Prisma työmatkalle ja valo oli kiva saada heti, niin Moon Meteor 200 tuli haettua, ladattua ja iltalenkillä käytyä. Olen tyytyväinen ja usb-lataus on minusta plussaa, eipähän ole lataaminen kiinni siitä, että sattuu esm töihin se laturi sitten mukaan, kun noita usb-piuhoja lojuu vähän siellä ja täällä.
Tää sika ei tietysti helmistä mitään tiedä, mutta onhan tuo iso askel vanhaan patterilamppuuni verrattuna, paljon tehokkaampi ja kompakti. Ja akkua voi valaistuilla kaduilla, jossa ei käytännössä tarvi kuin huomiovalon, säästä pienemmällä tehoasetuksella. En keksi, miksi valon pitäisi olla tuota parempi.
Oli ihan huippua käydä äsken iljanteisella ja pimeällä kelillä lenkillä, kun oli pitoa (eessä isp-nasta) ja valoa enemmän kuin olisi joskus ennenvanhaan voinut kuvitella fillariin olevan mitenkään mahdollista saadakaan.
Philipsin omat tiedot voi olla mitä sattuu?Eikä kannata antaa noiden "vähäisten" lumen määrien hämätä.
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tes.../index_en.html
"I get the feeling it puts out more light than 270 lumen, as it gives so much more light than the Edelux.
Updates for measurements of light output in integrating spheres: 21 October 2010: Olaf Schultz (www.enhydralutris.de) measured 291 lumen +/- 5%, 5 November 2010: The lamp that I tested and used in my beamshot pictures has been measured in the labs of well known flashlights which gave a result of 270 lumen, 19 November 2011: Another LBL was measured (by O.Schultz?) for the German magazine RADtouren, outcome was 282 lm, 10 Dec. 2011: Yet another LBL was measured at 265 lumen in France. So it's quite clear that Philips has from the start been quite accurate about the light ouput of the LBL and was one of the first manufacturers to advertise with real (measured) values..."
Ei tosiaankaan pidä antaa noiden yksiköiden lm (valovirta avaruuteen, lumen) ja lx (valaistusvoimakkuus pinta-alla kohti, lux) sekoittaa vertailuja!
Eli yksi luxi tarkoittaa, että neliömetrin pinta-alalle kohdistuu kokonaisuudessaan 1 lumenin valovirta.
Tässä on paljon puhuttu tuosta mainiosta Philipsin Saferide 80 lx maantievalaisimesta ja sen tehosta verrattuna moniin kiinamagishineisiin ym. Philips väittää, että heidän 80 lx valaisin aikaansaa noin 60 metrin matkalle 80 lx valaistusvoimakkuden noin 2 metrin leveydeltä, vaikka sen kahden Luxeon High-Power ledien yhteenlaskettu valovirta on jossakin haarukassa 400-800 lm (Philips ei juurikaan noita pelkkiä avaruuteen työntyviä lm lukuja kerro). Omien kokemukseni pohjalta tämä 80 lx valaistus noinkin pitkälle matkalle voi hyvinkin pitää paikkansa, koska sähköfillarissani on tuollainen 80 lx Philipisi nykyään, siis se eBike versio.
Eiköhän salaisuus tuossa Saferidessä ja muissa vastaavissa sakemannien StVZO standardin valaisimissa ole se, että niissä ei valovirtaa hukata harakoille, vaan kaikki suunnataan voimakkaasti pystysuunnassa leikkaavan heijastimen kautta tiehen. Siis aivan kuten autojen lyhyissä valoissa paitsi, että näissä fillarivaloissa ei autojen tapaan ole käytössä asymmetriaa, joka valaisisi oikealle pisemmälle.
Jep, ei se teho, vaan miten sitä tehoa käytetään. Sitten sekin vaikuttaa, että kun valoa ei ole ympäriinsä, vaan vain siellä missä tarvitsee, niin silmäkin ehkä sopeutuu aavistuksen pimeämpään, jolloin se vähäkin valo on paljon.
Ihan hyvin sitä vähilläkin tehoilla tosiaan näkee, etenkin lumisella kelillä, jos se lamppu ei hehku silmään. Mulla on sellainen onnettoman pieni ja heikolla valoteholla varustettu led valo, 5 lediä 4xAAA paristoa/akkua ja valoa riittää kymmeniä tunteja, siinä on sellainen rengas rungossa, josta se ledien valo hehkuu ympäriinsä, laitoin vanhasta sisurista ja nippusiteestä siihen varjostimen niin ettei silmille sohota valoa ja kas kummaa valoteho ikäänkuin tuplautui, kun silmä ei siihen kirkkaaseen renkaaseen sopeutunut.
Lumikelillä silläkin pimeällä tiellä ilman vastaantulijoita pärjää, mutta jos autoja kulkee samaa kaistaa, niin sitten jotain kirkkaampaa on tarpeen, samoin jos ei ole lunta.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Hyvää keskustelua valokeilasta. Metsässä sitä valoa vaan tarvitaan ympäriinsä. Mulla on ollut kypärässä diy lamppu ~2100 lm täysillä ja 1000 lm puoliteholla. Kypärässä sitten pistemäisempää "kiinanvaloa".
Tuolla on ajeltu ja hyvin pärjätty. On mulla tällainenkin kiinanvalo, mutta sen epätasainen kirjava valokeila häiritsee maastossa. Eilen tuli lisää kiinanvaloa. totuuden nimissä täytyy sanoa, että ei tuossa lähellekään 10 000lm ole. Mutta silmämääräisesti arvioiden ehkä 4...5 kertaa kypärävalon. Valopiste ei ole ihan hirveästi kirkkaampi, mutta se on merkittävästi laajempi, juuri niinkuin myyjä väittikin tekstissään. Eli valo oli sitä mitä odotinkin.
80 luksia vielä 60 metrin päässäkin? Onkohan tässä nyt jokin väärinkäsitys? Äkkiseltään laskien tuo tarkoittaisi sitä, että ANSI -standardin mukainen keilan maksimikantama on reilu kilometri (lasketaan 0,25 luksiin asti). Mitä ledilamppuihin tulee niin mikään tunnettujen valmistajien taskarikaan ei näytä noin pitkälle. Siihen pystyvät vain tietyt harvat erikoislamput sekä joidenkin tehdaslamppujen (K40, TN31) reippaasti viritetyt versiot.
IIRC luksit on mitattu 10 m etäisyydeltä ja valokeilan kantamaksi luvataan 50-60 metriä.
kiitti vinkistä, Viikin Prismasta tosin ei löytynyt kuin Moon Meteor 100, mutta meikäläisen pääosin kaupunkitarpeisiin sekin vaikuttaa hyvin riittävältä. Arviolta 3x enemmän tehoa heikoimmallakin tasolla kuin Cateyeissa, jotka hapettuvat pilalle hetkessä
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Helsingin Polkupyöräilijät
Kirjanmerkit