ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 120 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 70 110 118 119 120 121 122 130 170 220 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.571 - 3.600 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #3571
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Saattoi papparainen elää vielä muutenkin menneisyydessä. Eikös tuo risteys ollut joskus vuonna miekka ja kilpi vielä tasa-arvoinen? Tuli vaan mieleen... Joillekin vaan muuttuneet liikennejärjestelyt ovat hitaasti tai hyvin hitaasti omaksuttavia asioita.

    Nyt kun olen jo vähän enemmän päässyt sahaamaan muuttunutta työmatkaa, niin pakko todeta, että on niissä vaan isoja eroja. Tuli mieleen, kun välillä aina joitain ihmetyttää toisten ikävien kokemusten määrä. Nykyinen työmatkani on pari kilsaa pidempi kuin entinen, mutta paaaljon ongelmattomampi autoilijoiden suhteen. Ja kuitenkin saman kaupungin alueella molemmat. Pahimpia ovat asuinalueita halkovat kelvit, joissa vähintään 100 metrin välein risteäviä pikkuteitä kolmoilla varustettuna. Onneksi ei vakireitillä enää noita juuri ole...
    Ei tarvitse kuin siirtyä yhden korttelin sivuun, jossa ajaa samaan paikkaan ja tilanne on jo täysin toinen.

    Silloin kun kaupungissa ajelin, huomasi hyvin kuinka suurin osa ihmisistä valitsi tietyt tiet, kun se oli lyhin/suorin reitti, ruuhkaiseen aikaan sitten siellä sattui ja tapahtui, mutta kun siirtyi seuraavalle kadulle, niin ei mitään ongelmaa ja paljon nopeammin oli perilläkin, kun pystyi valitsemaan niitä liikennevalottomia tai liikennevalollisia ja täysin tyhjiä paikkoja. Todella harvassa oli ne, jotka silti hyödynsi tuota mahdollisuutta kulkea toisin ja seisoivat sitten minuuttikaupalla paikoillaan, kun toista reittiä pitkin ei tarvinnut edes pysähtyä.

    Se alue myös vaikuttaa mitä ihmisten mielessä on, kun suurimmalla osalla ajatukset harhautuu pois liikenteestä tietyn kaavan mukaan, "melkein perillä puuh selviRÄMPSIS!" ehkä kuvastaa tuota hyvin.

    Sitten kun ollaan vaikka lähellä asutusaluetta, niin sinne ja sieltä on kohtalaisesti liikennevirtaa ja siinä esiintyy paljon sitä "melkein perillä" ja "nyt on jo kiire, pitää joutua" -tyyppiä, jotka tiedostamattaan ajavat eritavalla sen vahvan tuntemuksensa ohjaamana, mikä sitten altsistaa virheisiin, sääntöjen oikomisiin yms. Tuttu paikkahan se pahin on, ei olla skarppina ja tulee tapoja jotka ei ehkä ole lain mukaisiakaan, mutta kun koskaan mitään sattunut, niin sitä sitten ajajat rutinoituvat.

    Tietty samaa polkupyörienkin kanssa, mutta polkupyörässä on se hyvä, ettei siinä kovin horroksessa ja ajatuksiinsa uppoutuneena voi ajella, jo yksin aistimuksien suurempi määrä pitää vireystilaa korkeampana jne.

    Sitten tietty toi mitä TuH sanoo, liikennejärjestelytkin osaa olla hyvin erilaisia.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  2. #3572
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Näkeehän sen onnettomuuskartoistakin, että kaikkia risteyksiä ei ole luotu yhtä turvallisiksi. Risteysarkkitehtuuri, näkyvyys, liikennemäärät, kohtaamisnopeudet, opastinjärjestelyt, aidat... Vaikuttavia tekijöitä riittää!

    Vaaratilanteiden määrään vaikuttaa toki oma ajotyyli, eikä tarvitse edes ajaa liikennesääntöjen vastaisesti. Pyöräilijä voi olla vaikka joka kerta oikeassa, mutta silti jos ajotyylistä puuttuu tiettyä joustavuutta ja ennakoivuutta (joku voisi kutsua sitä vaikka nöyryydeksi), niin tuloksena on tuota pikaa ylimääräistä jännitystä elämään.
    Vaan kun mun ajotyyli pyörällä ajaessa on juuri tuo joustava ja ennakoiva, sillä en halua ylimääräistä jännitystä elämääni. Samaa ennakoivaa ja joustavaa ajotyyliä käytän ollessani liikkeellä autolla.

  3. #3573
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Työmatka Espoo Ymmersta - Helsinki Hämeentie. Reitin olen valinnut niin että on mahdollisimman vähän potentiaalisia vaarapaikkoja ja liikennevaloja. Tässä kuitenkin paikkoja missä jatkuvasti autot meinaa tulla päälle väistämisvelvolisuudestaan huolimatta. Kirkkotien ja Kauniaistentien liikenneympyrä http://goo.gl/maps/57Qj8 - Stensintien ja Peuramäentien risteys http://goo.gl/maps/xfdmF - Stensintien ja Klovintien risteys http://goo.gl/maps/uP9MT - Sinimäentien ja Turveradantien risteys http://goo.gl/maps/TpfGC - Turvesuontien ja Kehä I risteys missä saa väistellä kääntyviä autoja http://goo.gl/maps/THRD0 - Kurkijoentien ja Kehä I risteys missä saa myöskin väistellä kääntyviä autoja http://goo.gl/maps/k6G8x - Todellinen vaaranpaikka onkin sitten tämä jossa saa pää pyöriä kuin hyrrä. Väistääkö takaatuleva vai kääntyykö eteen, entä edestä tuleva ja väistääkö kolmion takaa sivulta tuleva. Perkkaantien ja Ravitien risteys http://goo.gl/maps/sffNH - Seuraava pikka onkin sitten Perkkaantietä vähän matkaa eteenpäin ja parkkipaikalta tullessa tai sinne mennessä ei tarvitse ilmeisesti pyöräilijöitä väistää http://goo.gl/maps/7Zvhv - Sitten päästäänkin ajamaan radan vartta pitkin aika pitkään ilman ongelmia, kunnes tullaan Ilmalan asema luokse. Postitaival http://goo.gl/maps/XeUs3 Ja kuvanottosuunnasta tulevat ja oikealle kääntyvät autoilijat eivät tajua että ovat väistämisvelvollisia suoraan pyörätien jatkeella ajavaan pyöräilijään nähden. Hankalaksi tämän paikan tekee se että kuvasta oikealta tulevat autoilijat taas eivät ole väistämisvelvollisia. Sitten saakin taas ajella kohti Pasilaa ja eteenpäin pitkin radanvieren kelviä rauhassa ( pois lukien häröilevät jalankulkijat ) aina tähän asti Sturenkatu http://goo.gl/maps/3TqHm missä saa olla tarkkana sillä autot ajavat aika surutta päin punaisia vaikka pyöräilijöille ja jalankulkijoille palaa jo vihreät valot. - Seuraava paikka olikin tämä jo tuttu Helsinginkadun ja Kirstinkadun risteys http://goo.gl/maps/QNTjH - Vähän matkaa eteenpäin ja tullaan seuraavaan paikkaan Helsinginkadulla http://goo.gl/maps/wgkjw missä kolmion merkitys autoilijoille on tuntematon, saati sitten takseille se että Helsinginkadulta Läntiselle Brahenkadulle kääntyvä auto väistää suoraan ajavaa pyöräilijää. Tuon risteyksen ylitettyäni käännyn oikealle ja ylitän Helsinginkadun tässä http://goo.gl/maps/dDeuj Ja tiedän että olen väistämisvelvollinen ja myös noudatan sitä. Tässä kohtaa siirryn sitten ajamaan ajoradalle ( Turvallisemapaa kuin pujotella pitkin pyörätietä joka loppuu yllättäen tänän http://goo.gl/maps/NOjCd )koska ajan kohti Fleminginkadun ja Helsinginkadun risteystä http://goo.gl/maps/Cq92k josta käänny oikealle ylös Fleminginkadulle. Siitä matka jatkuu sitten kohti Kallion kirjastoa ja joskus jää autoilijoilta huomioimatta että Felminginkadun ja Agricolankadun risteys http://goo.gl/maps/gqqys on tasa-arvoinen jolloin oikealta tulevia pyöräilijöitä pitää väistää. - Kallion kirjaston edustalla saa sitten varoa tolpalta lähteviä takseja http://goo.gl/maps/P9Hsu mutta ajan tuossa sen verran keskellä että kylkikosketuksilta on vältytty. - Yllättäen tämä seuraava risteys http://goo.gl/maps/kQQSx ei sitten ole se pahin vaikka niin luulisi, sillä liikennettä on joka suunnasta. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia.

    Loppumatka meneekin sitten ilman ongelmia ja minä siis jatkan tuosta Viidennelle linjalle edelleenkin ajorataa pitkin ( Pyörätie on aina täynnä autoja ) sillä käännyn tuosta http://goo.gl/maps/lpmLH Pengerkadulle josta jatkan suoraan kohti Sakarinkatua http://goo.gl/maps/ZK8eW jonne käännyn oikealle alas kohti Hämeentietä http://goo.gl/maps/zPH1J ja käännyn oikealle Hämeentielle,ajan bussikaistaa pitkin 100 metriä ja olen työpaikalla.

  4. #3574
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Turuntien kelvin liikennevalot joiden oikealla puolella on kirkko. Mulle vaihtui vihreät valot ja just kun olin polkasemassa vauhtia niin näin sivusilmällä eteen kääntyy punasia päin ajava iso pick-up joka veti venetraileria. Oma vauhtia oli lähes nolla joten vahinkoa ei sattunut. Nenän edestä pyyhälsi ohi. Teki mieli lähteä perään, mutta sillä varustuksella ja tällä kunnolla ei ois jaksanu ajaa perässä kovin kauaa. Harmittaa kun en tajunnut ottaa rekkaria ylös. Ois voinu etsiä kyseisen henkilön yhteystiedot ja soittaa huomauttaakseni liikennevaloista.

  5. #3575
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Näkeehän sen onnettomuuskartoistakin, että kaikkia risteyksiä ei ole luotu yhtä turvallisiksi. Risteysarkkitehtuuri, näkyvyys, liikennemäärät, kohtaamisnopeudet, opastinjärjestelyt, aidat... Vaikuttavia tekijöitä riittää!

    Vaaratilanteiden määrään vaikuttaa toki oma ajotyyli, eikä tarvitse edes ajaa liikennesääntöjen vastaisesti. Pyöräilijä voi olla vaikka joka kerta oikeassa, mutta silti jos ajotyylistä puuttuu tiettyä joustavuutta ja ennakoivuutta (joku voisi kutsua sitä vaikka nöyryydeksi), niin tuloksena on tuota pikaa ylimääräistä jännitystä elämään.
    TuH:in kanssa samoilla linjoilla. Kannatta myös asuinalueilla miettiä, onko klv:n käyttö aina turvallista lainkaan. Esimerkkinä vaikkapa Kalannintie koko mitaltaan. Tuosta näkymästä eteenpäin pihatiet ja risteykset ovat järjestään sellaisia, että pyörän näkee vasta kun keula on jo tiellä. Sitten on vielä tielle peruuttaviakin.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  6. #3576
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Vaan kun mun ajotyyli pyörällä ajaessa on juuri tuo joustava ja ennakoiva, sillä en halua ylimääräistä jännitystä elämääni. Samaa ennakoivaa ja joustavaa ajotyyliä käytän ollessani liikkeellä autolla.
    Tarkoitukseni ei siis ollut osoitella sormella, kunhan vain puhuin yleisellä tasolla.

    Henkilökohtainen kokemus on ainakin se, että jos vaaratilanteita kasaantuu tietylle aikavälille epätavallisen paljon, niin siinä on usein taustalla liian aggressiivista ajotyyliä. Esimerkiksi kuolleet kulmat ovat juuri sellaisia paikkoja, jotka koettelevat ennakoivasti ajavan kurinalaisuutta. Omallekin työmatkalle mahtuu hiljainen risteys, josta voisi 364 päivänä vuodessa pommittaa hiljentämättä läpi. Mutta sitten noin kerran vuodessa tämän tutun kulman takana väijyykin se yllätysautoilija, jonka varalta pitäisi olla aina valppaana.

    Enkä nyt yritä vapauttaa autoilijaakaan vastuusta, se kärkikolmio vain on laiha lohtu, jos ajaa kolarin.

  7. #3577
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    111
    Voi h*lvetti k*ustoista sentään! Mikä v*ttu näitä TURKULAISIA riivaa?!?!??
    Lähdin töistä polkemaan kotia päin, kun tulin risteykseen. Risteyksessä ryhmityin suoraan menevien kaistalle (olin jonon ensimmäinen), kun huomasin sivusilmällä, että oikealle kääntyvien kaistalle tuli auto, vilkaisin että joku ooppelihan se siinä. No valot vaihtuivat vihreiksi ja lähdin menemään reippaasti suoraan, kun tämä sankarikuski oikealle kääntyvien kaistalta pyyhälsikin ihan hipoen eteeni ja samalla pärskäytti isosta kuralammikosta KAIKKI vedet päälleni!
    Opelisti jatkoi matkaa kaasuttaen, eikä aiettakaan pysähtyä, vaikka kuinka puin nyrkkiä ja heiluttelin molempia käsiä.
    Siinä kohti päässä kilahti niin pahasti, että maastopyörä sai oikeen lentävän lähdön.
    Mä siis poljin sen oopelin kiinni parin korttelin päästä ja kun se pysähtyi johonkin parkkiin, niin menin koputtamaan ikkunaan ja KAS sieltähän paljastuikin auton ratista noin 50-vuotias nainen ja selitys oli tämä: "mä mietinkin, että roiskasinkohan mä kaikki kuravedet sun päälle, anteeksi", siinä kohti sanoin "pari valittua sanaa" ja valistin vähän liikennesäännöistä yms.
    Tämän kerran annoin olla, sillä en kastunut, kiitos kuoriasun, mikä pitää täysin veden ja -tuulen, mutta ensi kerralla en todellakaan enää malta sanojani ja varmana lähtee pesula-lasku perässä.
    Luojan kiitos ja ihme kyllä että maltoin pitää suuni ja puhua asiallisesti, silloin kun minulla keittää, niin teksti ei todellakaan ole painokelpoista tavaraa..

  8. #3578
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Olenkohan nähnyt unta, kun mielestäni jokunen vuosi sitten lakia muutettiin näissä lätäkkö/kuravedet kulkijan päälle/pesulalasku -tapauksissa? Ei taida toimia enää.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  9. #3579
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Olenkohan nähnyt unta, kun mielestäni jokunen vuosi sitten lakia muutettiin näissä lätäkkö/kuravedet kulkijan päälle/pesulalasku -tapauksissa? Ei taida toimia enää.
    Olet nähnyt unta. Nimimerkki asian poliisilta viimekeväänä kysynyt ja laskun lähettänyt.

  10. #3580
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    131
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    Voi h*lvetti k*ustoista sentään! Mikä v*ttu näitä TURKULAISIA riivaa?!?!??
    Lähdin töistä polkemaan kotia päin, kun tulin risteykseen. Risteyksessä ryhmityin suoraan menevien kaistalle (olin jonon ensimmäinen), kun huomasin sivusilmällä, että oikealle kääntyvien kaistalle tuli auto, vilkaisin että joku ooppelihan se siinä. No valot vaihtuivat vihreiksi ja lähdin menemään reippaasti suoraan, kun tämä sankarikuski oikealle kääntyvien kaistalta pyyhälsikin ihan hipoen eteeni ja samalla pärskäytti isosta kuralammikosta KAIKKI vedet päälleni!
    Opelisti jatkoi matkaa kaasuttaen, eikä aiettakaan pysähtyä, vaikka kuinka puin nyrkkiä ja heiluttelin molempia käsiä.
    Siinä kohti päässä kilahti niin pahasti, että maastopyörä sai oikeen lentävän lähdön.
    Mä siis poljin sen oopelin kiinni parin korttelin päästä ja kun se pysähtyi johonkin parkkiin, niin menin koputtamaan ikkunaan ja KAS sieltähän paljastuikin auton ratista noin 50-vuotias nainen ja selitys oli tämä: "mä mietinkin, että roiskasinkohan mä kaikki kuravedet sun päälle, anteeksi", siinä kohti sanoin "pari valittua sanaa" ja valistin vähän liikennesäännöistä yms.
    Tämän kerran annoin olla, sillä en kastunut, kiitos kuoriasun, mikä pitää täysin veden ja -tuulen, mutta ensi kerralla en todellakaan enää malta sanojani ja varmana lähtee pesula-lasku perässä.
    Luojan kiitos ja ihme kyllä että maltoin pitää suuni ja puhua asiallisesti, silloin kun minulla keittää, niin teksti ei todellakaan ole painokelpoista tavaraa..
    Jaa, eikös tuota tapahdu joka ikisenä sadepäivänä kaikille koko aika? itse olen tuohon kyllä niin tottunut että kun näen että sieltä on taas tulossa paskavedet päälle yritän vain kääntää päätä sen verran ettei silmiin ja suuhun mene kauheasti ja samalla yritän pysyä pystyssä. En ole ajatellutkaan että siitä jotain pesulakulukorvauksia voisi saada, mutta tokihan autoilijoita olisi hyvä vähän kouluttaa asian suhteen. Ongelma on vain se, ettei yleensä sitä autoa ole kyllä mitään mahiksia saada kiinni, ja rekkariakin on kurakelillä aika vaikea nähdä.
    Miss Vitus

  11. #3581
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Olet nähnyt unta. Nimimerkki asian poliisilta viimekeväänä kysynyt ja laskun lähettänyt.
    Taisi olla sitten vain lakiesitys, joka ei luojan kiitos mennyt läpi. Herään ojennettuna todellisuuteen.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  12. #3582
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvhakala Katso viesti
    Jaa, eikös tuota tapahdu joka ikisenä sadepäivänä kaikille koko aika? itse olen tuohon kyllä niin tottunut että kun näen että sieltä on taas tulossa paskavedet päälle yritän vain kääntää päätä sen verran ettei silmiin ja suuhun mene kauheasti ja samalla yritän pysyä pystyssä. En ole ajatellutkaan että siitä jotain pesulakulukorvauksia voisi saada, mutta tokihan autoilijoita olisi hyvä vähän kouluttaa asian suhteen. Ongelma on vain se, ettei yleensä sitä autoa ole kyllä mitään mahiksia saada kiinni, ja rekkariakin on kurakelillä aika vaikea nähdä.
    No ei ainakaan minulle satu. Aikasemmin pari kertaa, mutta silloin kerkesin sen verta väistää, että sain vain muutaman pisaran housuille. Yleensä autoilijat aina väistävät vesilammikot, varsinkin jos vieressä kulkee kevyttäliikennettä. Mulla sen verran keitti päässä, että kummasti sitä vauhtia tuli lisää siihen pyöräilyyn, että sain sen auton poljettua kiinni ja poljin sentään vanhemmalla maastopyörällä, mikä ei enää täydessä terässä ole

    Meneekö se nyt sitten niin, että jos joku roiskauttaa kurat päälle, niin rekkari ylös ja laskua perään vai poliisille ilmoitus?

  13. #3583
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Kotham
    Viestit
    240
    Joskus kaaauuuaaan sitten, lähestulkoon juuri kortin saaneena, väistin keväisellä loskakelillä vastaantulevaa jalankulkijaa ja ikävästi tämän väistöliikkeen seurauksena osuin erittäinkin mehevään lammikkoon (yllättävän syvään ajouraan täynnä vettä).... SLOOOOSH! Peileistä näin kuinka litra jos toinenkin kaaressa teki täysosuman. Teinijannuna ei toki tullut mieleenkään pysähtyä vaan kaasulla pois tilanteesta. Opetuksena tuosta; ei enää koskaan sen jälkeen sattunut moista vahinkoa. Tarkkuus lisääntyi.

    Samoin tarkkuus lisääntyi myös seuraamaan fillarilla ajaessa niiden autojen roiskimista. Siltikin, joka kerta osuman saatua, ei se vaan mukavalta tunnu. Oppinut jo sade/sulamiskelien aikaan ne pahimmat kohdat. Korelan kohdalla on joka kevät kestolammikko josta rekan tai bussin sattuessa kohdalle saisi viiden metrinkin päästä täyden laineen päällensä...

  14. #3584
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Taisi olla sitten vain lakiesitys, joka ei luojan kiitos mennyt läpi. Herään ojennettuna todellisuuteen.
    http://yle.fi/uutiset/kuran_roiskutt...atteet/5530320

  15. #3585
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Nyt on sitten nähty valkoinen vilkkuvalo takana. Ihan muuten vakavasti otettavan pyöräilijän näköinen ohitti minut Länsiväylän varressa Niittykummun kohdalla. En viitsinyt tuolla sinkulatraktorilla ajaa kiinni ja kysyä mikä oli tuon järjestelyn syy.
    A Gentleman will walk but never run

  16. #3586
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    111
    Tänäaamuna jollekkin trikoopellelle ei riittänyt polkea keskellä pyörätietä/jalkakäytävää, vaan piti oikaista mutkassa suoraan mun ja koirien eteen, niin että jouduin koirien kanssa hyppäämään ojaan.
    Koirat oli kyllä hallinnassa, mutta olikohan tämä idiootti ottanut huomioon, että 4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä mihin suuntaan tahansa!?
    Kyseinen mutka on avara ja siinä on pieni alamäki, hyvin valaistu ja kävelin ihan oikeaa laitaa koirien kanssa ja sillä hetkellä olin vielä katuvalon kohdalla, joten ei voi väittää etteikö olisi nähnyt. Silloin ei ollut ketään muuta liikkeellä, niin ihmettelen tälläistä käytöstä.
    ONKO IHAN PAKKO POLKEA TÄYSILLÄ OHI, HILJENTÄMÄTTÄ YHTÄÄN JA VIELÄ IHAN VIERESTÄ?? (ps. muistan sinulla oli typerännäköiset laskettelulasit silmilläsi, jos tunnistat itsesi tästä, niin voitko YHTÄÄN jättää väliä, eikä tulla melkein hipoen???)

  17. #3587
    Mä oon huomannut että mua helpottaa huomattavasti se että huudan perään. Ei mitään prklttä vaan "asiallisesti" että kattoo miten ajaa. Mutta kovaan ääneen, niin että kaikki kuulee. Se helpottaa ihmeesti :P

  18. #3588
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    Koirat oli kyllä hallinnassa, mutta olikohan tämä idiootti ottanut huomioon, että 4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä mihin suuntaan tahansa!?
    En halua yhtään aliarvioida pyöräilijän tekoja, puutun vain sanamuotoihisi ja luen rivien välejä. Korjaa, jos olen väärässä. "4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä" ja "Koirat oli kyllä hallinnassa" puhuvat hieman toisiansa vastaan. Piditkö hihnan sen verran lyhyenä, ettei se voinut syöksyä kelvin toiselle puolen? Jos koira voi tehdä yllättäviä syöksyjä, niin silloin hallinnassa tarkoittaa, ettei sitä päästetä syöksymään. t. Koiria toisinaan ulkoiluttava pyöräilijä

  19. #3589
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Heman Katso viesti
    Mä oon huomannut että mua helpottaa huomattavasti se että huudan perään.
    Pitäääpä ajaa vastaisuudessa satulasta kaikki klv-osuudet
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  20. #3590
    Liittynyt
    12/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    En halua yhtään aliarvioida pyöräilijän tekoja, puutun vain sanamuotoihisi ja luen rivien välejä. Korjaa, jos olen väärässä. "4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä" ja "Koirat oli kyllä hallinnassa" puhuvat hieman toisiansa vastaan. Piditkö hihnan sen verran lyhyenä, ettei se voinut syöksyä kelvin toiselle puolen? Jos koira voi tehdä yllättäviä syöksyjä, niin silloin hallinnassa tarkoittaa, ettei sitä päästetä syöksymään. t. Koiria toisinaan ulkoiluttava pyöräilijä
    Hihna voi olla ihan riittävän lyhyt normaaliin hallintaan, mutta mahdollistaa silti koiran nykäisyn pyörän alle jos sellainen menee varoittamatta ihan vierestä. Ei kukaan ulkoiluta koiria niin, että roikottaa niitä jatkuvasti kaulapannasta. Paitsi sinä, ilmeisesti.

    Vai lähditkö nyt vähän tarkoitushakuisesti lukemaan viestiä päästäksesi kettuilemaan koirankusettajalle?

  21. #3591
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sundo Katso viesti
    Hihna voi olla ihan riittävän lyhyt normaaliin hallintaan, mutta mahdollistaa silti koiran nykäisyn pyörän alle jos sellainen menee varoittamatta ihan vierestä. Ei kukaan ulkoiluta koiria niin, että roikottaa niitä jatkuvasti kaulapannasta. Paitsi sinä, ilmeisesti.

    Vai lähditkö nyt vähän tarkoitushakuisesti lukemaan viestiä päästäksesi kettuilemaan koirankusettajalle?
    Et sitten osannut tulkita viestini sanomaa, vaan lähdit hakemaan konfrantaatiota - minä kun vain yritin kysyä. Ehken lukenut alkuperäistä viestiäsi tarpeeksi hyvin, en ymmärtänyt, että pyöräilijä viisti vierestä. Tarkka saa koirien kanssa olla, sekä pyörräillessä (soitan kelloa, jätän väliä), että niitä ulkoiluttaessa (tarkkailen ympäristöä ja vaikka koira on hyvin koulutettu, niin pyöräilijän lähestyessä otan koiran lyhyeen hihnaan.)

  22. #3592
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    En halua yhtään aliarvioida pyöräilijän tekoja, puutun vain sanamuotoihisi ja luen rivien välejä. Korjaa, jos olen väärässä. "4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä" ja "Koirat oli kyllä hallinnassa" puhuvat hieman toisiansa vastaan. Piditkö hihnan sen verran lyhyenä, ettei se voinut syöksyä kelvin toiselle puolen? Jos koira voi tehdä yllättäviä syöksyjä, niin silloin hallinnassa tarkoittaa, ettei sitä päästetä syöksymään. t. Koiria toisinaan ulkoiluttava pyöräilijä
    Voi elämä, pitääkö se ihan rautalangasta vääntää?? Koirat oli LYHYELLÄ hihnalla, eli otin ne aivan jalkojeni viereen, mutta vaikka hihna olisi lyhyellä, voi koiranpentu huomata jotain kiinnostavaa toisaalla ja sillä hetkellä hypätä mihin suuntaan vaan, kuten meidän pentu tekee jatkuvasti ja niitä syöksymisiä on mahdoton ennakoida.
    Muutenkin koirien kanssa lenkillä olessa koko ajan katselen joka suuntaan ja jos näen että joku tulee pyörällä tms vastaan tai takaa ohi, niin otan koirat välittömästi aivan oikeaan laitaan lyhyelle hihnalle ja käsken joko istua tai olla paikallaan. Olen opettanut koirille myös "sivuun" -käskyn, jolloin koirat heti väistää ojanpuolelle, ilman että tarvii pysähtyä.

    Siinä kohtaa ei huutaminen tule ensimmäisenä mieleen, kun säikähtää että tuleeko toi nyt päälle ja toisekseen se meni niin lujaa ohi, ettei olisi edes kerennyt huutaa

    Ja jos en ois tajunnut hypätä koirien kanssa ojaan, olisi tapahtunut välitön kolari ja ties kuinka pahasti olisi voinut käydä ja kun tää trikoosankari laskettelulaseissa tuli jotain 40-50km/h alamäkeen ja polki vaan lisää vauhtia.
    Vaikka väistinkin ojan puolelle, niin silti hän meni lähes hipoen ohi.

  23. #3593
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    Voi elämä, pitääkö se ihan rautalangasta vääntää??
    Olisit vääntänyt, että käden ja koiran välinen remmi takaa koiralle mahdollisuuden päästä enintään sen etäisyyden (koiran ja käden) verran ihan mihin suuntaan tahansa siitä kädestä äkillisesti ja ennalta arvaamattomasti
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  24. #3594
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nizcu Katso viesti
    No ei ainakaan minulle satu. Aikasemmin pari kertaa, mutta silloin kerkesin sen verta väistää, että sain vain muutaman pisaran housuille. Yleensä autoilijat aina väistävät vesilammikot, varsinkin jos vieressä kulkee kevyttäliikennettä. Mulla sen verran keitti päässä, että kummasti sitä vauhtia tuli lisää siihen pyöräilyyn, että sain sen auton poljettua kiinni ja poljin sentään vanhemmalla maastopyörällä, mikä ei enää täydessä terässä ole

    Meneekö se nyt sitten niin, että jos joku roiskauttaa kurat päälle, niin rekkari ylös ja laskua perään vai poliisille ilmoitus?
    Kun vastaantuleva rekka nostaa sellaisen kuravesipilven, että laskettelulasien sijaan toivoisi sukelluslaseja, niin jotenkin musta tuntuisi huvittavalta alkaa kyylämään jokaisen potentiaalisen rekkaria ja alkaa ottamaan yhteyttä liikennöitsijään.

    Olisi se ehkä hassuakin edellyttää jokaisen ison auton hidastavan kohdalla kaupunkinopeuksiin, ettei vaan kuraa lentäisi päälle.

    Sitä kyllä lentää varsin kiitettävästi, eikä vain noista rekoista, mutta omista renkaistakin, jokapaikka täynnä sellaista hiekkaa ja mikä ei ole vedenpitävä, niin se on taatusti märkä.

    Tietty ne rekat ajaa sitä liki 90km/h hädintuskin metrin päästä ohi, jotka menee samaan suuntaan ja ihan samanlainen kurapilvi se niidenkin ympärillä pölisee, ilmavirta heittelee pyöräilijää, joka kamppailee ettei joudu renkaiden alle ja kuravesi pölisee niin ettei rekkaria näe mitenkään, joten aika toivotonta olisi yrittääkkään.

    Harvassa on ne, joka hidastavat. Nyt talvikelissä tien reunoilta on hävinnyt helposti metri ajokelpoista aluetta, käytännössä on vain ne kolme auton renkaiden uraa koko tiellä, jossa voi ajaa kaatumatta, muualla on sen verran paksusti lunta ja tiukkoja pimeitä mutkia, joissa nuo rekat ajaa sen liki 90km/h, eipä siinä tietty rapa lennä, lumi kyllä pölisee ja jotenkin se vaan on aika arveluttavaa kiipeillä mäkiä moisessa ympäristössä.

    Sitten ihmetellään miksi ihmiset eivät pyöräile/liiku ja samaan aikaan innokkaasti ollaan nollatoleranssia tuomassa liikennekuolemiin, no jos kukaan ei liiku, ei kukaan tietty kuole, mutta jos useammat käyttäisivät noita teitä pyöräilyyn talvisinkin, niin eipä ne tilastot ainakaan kaunistuisi tälläisissä olosuhteissa.

    Mulla pyörä on kuitenkin ainoa kulkuväline, niin kauan kun henki pihisee, se tuskin kovin pitkään pihisee, jos ei jotain muutosta liikenteeseen tai tiestöön tule.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  25. #3595
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sundo Katso viesti
    Hihna voi olla ihan riittävän lyhyt normaaliin hallintaan, mutta mahdollistaa silti koiran nykäisyn pyörän alle jos sellainen menee varoittamatta ihan vierestä. Ei kukaan ulkoiluta koiria niin, että roikottaa niitä jatkuvasti kaulapannasta.
    Erittäin mielenkiintoinen ilmaisu tuo "normaali hallinta". Koira on siis "hallinnassa" silloin kun se ei tee mitään yllättävää, mutta ei silloin kun koira päättää vetäistä muuhun suuntaan kuin omistaja tarkoittaa...

  26. #3596
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    562
    Lopettakaa nyt jo koiran hallinnasta vääntäminen. On täysin selvää, että koiraa ei voi taluttaa niin lyhyestä hihnasta, ettei se pääsisi liikkumaan vähän sivusuunnassa. Se tarkoittaisi koiran roikottamista. Tässä tapauksessa on tasan yksi syyllinen, ja se on pyöräilijä.

    Olen ennenkin koittanut korostaa sitä, että eri kulkijat suhtautuvat kelviin eri tavalla. Jalankulkijalle kelvi on enemmänkin oleskelualue, kun taas pyöräilijälle se on liikenneputki. Siitä ristiriidat. Pyöräilijä odottaa ja olettaa kaikilta kelvin käyttäjiltä samantapaista kurinalaisuutta liikkumisessaan kuin autoilta liikenteessä. Pitää liikkua omassa reunassa, ennakoitavasti, vain yhteen tiettyyn suuntaan. Kävelijä taas suhtautuu kelviin kuin kotipihan jatkeeseen. Koiran tai uteliaan lapsen kanssa voi toikkaroida reunasta toiseen, rupatella naapurin kanssa janiinedelleen. Toki jalankulkijan tulisi pyrkiä siihen, ettei rupatellessaan tukkisi koko kelviä tai hyppäisi yhtäkkiä sivulleen katsomatta kenenkään eteen. Mutta ihan yhtä lailla pyöräilijän tulisi huomioida jalankulkijat, antaa heille mahdollisuus väistää ja tarvittaessa hidastaa vauhtia. Niin kauan kun pyörät ja jalankulkijat liikkuvat samoilla kelveillä, kaikilta kelvin käyttäjiltä vaaditaan toisten huomioonottamista ja joustavuutta.

    Eikä kelvillä todellakaan vedetä fillarilla 40 kmh toista ihmistä päin niin että se joutuu hyppäämään ojaan. Asiaan ei vaikuta se, onko ihmisellä mukana koira, lapsi tai rollaattori.

  27. #3597
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    Lopettakaa nyt jo koiran hallinnasta vääntäminen. On täysin selvää, että koiraa ei voi taluttaa niin lyhyestä hihnasta, ettei se pääsisi liikkumaan vähän sivusuunnassa. Se tarkoittaisi koiran roikottamista. Tässä tapauksessa on tasan yksi syyllinen, ja se on pyöräilijä.

    Olen ennenkin koittanut korostaa sitä, että eri kulkijat suhtautuvat kelviin eri tavalla. Jalankulkijalle kelvi on enemmänkin oleskelualue, kun taas pyöräilijälle se on liikenneputki. Siitä ristiriidat. Pyöräilijä odottaa ja olettaa kaikilta kelvin käyttäjiltä samantapaista kurinalaisuutta liikkumisessaan kuin autoilta liikenteessä. Pitää liikkua omassa reunassa, ennakoitavasti, vain yhteen tiettyyn suuntaan. Kävelijä taas suhtautuu kelviin kuin kotipihan jatkeeseen. Koiran tai uteliaan lapsen kanssa voi toikkaroida reunasta toiseen, rupatella naapurin kanssa janiinedelleen. Toki jalankulkijan tulisi pyrkiä siihen, ettei rupatellessaan tukkisi koko kelviä tai hyppäisi yhtäkkiä sivulleen katsomatta kenenkään eteen. Mutta ihan yhtä lailla pyöräilijän tulisi huomioida jalankulkijat, antaa heille mahdollisuus väistää ja tarvittaessa hidastaa vauhtia. Niin kauan kun pyörät ja jalankulkijat liikkuvat samoilla kelveillä, kaikilta kelvin käyttäjiltä vaaditaan toisten huomioonottamista ja joustavuutta.

    Eikä kelvillä todellakaan vedetä fillarilla 40 kmh toista ihmistä päin niin että se joutuu hyppäämään ojaan. Asiaan ei vaikuta se, onko ihmisellä mukana koira, lapsi tai rollaattori.
    Tuossahan se ongelman juuri tavallaan on, ettei nähdä mitään muuta kuin se oma napa, eli se kun itse ajaa autolla, kulkee kävellen, pyöräilee, niin maltetaan nähdä asiat vain omasta näkövinkkelistä, eikä miettiä yhtään mitä se oma toiminta on muiden näkövinkkelistä, siinä sitten tulee tietenkin konflikteja.

    Mua päin saa silloin yrittää ajaa, kun mulla on keksi mukana.

    Tällä menolla pian on kelveillä ne nopeusrajoitukset, kun on noita jotka ei ymmärrä pätkääkään tilannenopeudesta, ei montaa törmäystä tarvita reilulla vauhdilla kun alkaa paine rajoituksien asettamiseen kasvaa niin kovaksi, että säädetään sama rajoitus kuin pihakaduilla on kelvin merkkien vaikutusalueelle ja poliiseilla on taas leppoisia hommia vahtia viattomia pyöräilijöitä puskan takana, kun niitä kameratolppiakaan ei kilvettömien kanssa voi käyttää.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  28. #3598
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Pitäääpä ajaa vastaisuudessa satulasta kaikki klv-osuudet
    Ja illan täysrepeämisestä vastasi Oatmeal Stout
    Mud, sweat and beers.

  29. #3599
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    Lopettakaa nyt jo koiran hallinnasta vääntäminen. On täysin selvää, että koiraa ei voi taluttaa niin lyhyestä hihnasta, ettei se pääsisi liikkumaan vähän sivusuunnassa. Se tarkoittaisi koiran roikottamista. Tässä tapauksessa on tasan yksi syyllinen, ja se on pyöräilijä.
    Ottaen huomioon, että alkuperäisen kertomuksen mukaan yhtään mitään ei tapahtunut, niin mihin tarkalleen ottaen arvelit pyöräilijän oikein syyllistyneen?

    Toisaalta luulen, että pyöräilijä-koira-yhteentörmäys mallia "ansalangaksi viritetty fleksitalutin" todettaisiin käräjillä jonkun muun kuin pyöräilijän tai koiran viaksi...

  30. #3600
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Nizcu, kiitos tilanteen tarkentamisesta. Kuten Sundolle sanoin, en hakenut konfrantaatiota, kunhan kysyin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •