Alkujaan tämän lähetti
kolistelija
Winter ei varsinaisesti ole Schwalben parhaimmistoa...
ISP:tä on helppo kehua. Se on idioottivarma rengas. Pitää oikeasti olla idiootti jos liukkaus yllättää kun niillä ajaa.
Mulla on kokemusta kahdesta 50-622 koon Schwalben kumista, Mara Winter ja Fat Frank, molemmat omaa saman ongelman, heti jos on vähänkin kaltevaa, eikä pitävä alusta alla, niin pyörä karkailee helposti alta, tosin Fat Frank jotenkin selviää.
Sitten jos on vähänkin lunta, niin Fat Frankista tulee sellainen tapporengas ettei pahemmasta väliä, Kapoiset Noksun rollspeed LX kumit alle ja vähäisessä lumessa menee oikein mainiosti, jopa jäällä pärjää mitenkuten.
Kiva olisi joskus testata niitä Schwalben kumeja jotka on hyvät, mutten tiedä uskallanko pennosiani sen tehtaan suuntaan enää koskaan siirtää, Innova/Biltema tuntuu varmemmalta, mikä mun mielestä on aika kehnosti Schwalben kannalta.
90-luvulla oli Noksun nastarenkaita, A10 oli köykäisin ja tiskin takaa oli tarjolla mielestäni kahta kovempinastaista versiota, joista otin sen vähemmillä nastoilla olleen, muistelen, että olisi ollut W240, mutta mun mielestä kuvio oli vähän kuin Hakka 300, nelikulmaisia nappuloita kaksi riviä keskellä nastoineen ja sitten reunalla pari riviä eli neljä riviä nastoja, ellen ihan höpöjä muistele, niin keskellä olisivat olleet keskinastat vieläpä vierekkäin samalla 'viivalla'.
Noilla kun 26" Tunturilla Cantilever jarruineen jarrutteli jäällä, jonka päällä oli vettä, takarengas pyrki nousemaan ilmaan ja ne nastat oli mun mielestä sellaisia tasapäisiä tai ehkä aivan aavistuksen pyörehtäviäkin, muttei kuitenkaan mitään kartiokasta.
Sillähän tuo Mara Winterin liukkaus jäällä yllättääkin, kun ei ole kovin suurta eroa Bilteman kahdella nastarivillä varustettuun renkaaseen, tasapäisillä nastoilla sekin.
Jos on biljardipöydän tasaista, niin toimii se Mara Winterkin, vielä jos vähänkin hiekkaa on apuna, niin se liukas kumi ei haittaa, eikä ne pitämättömät nastat, mutta en minä Mara Winteristä maksaisi enempää kuin Bilteman nastarenkaista.
Hyvin ne Marat kyllä sohjolumessa meni, varsinkin eturengas, kun otin niitä nappuloita pois, niitä leveitä nastanappuloita voisi oikeastaan seuraavaksi kaventaa ja ottaa keskinappuloiden ja nastanappuloiden välistä vähän pois, sittenhän se olisi jo aika pitkästi oikea nastarengas, mutta keskellä olisi yhä se kevyen rullaamisen antava keskinappula. Jos ei pitoa löydy, niin saatan senkin poistaa, niin että kulkee pelkästään nastojen varassa koko rengas, mutta toivottavasti kadonnut pito löytyy aiemmin.
Mun mielestä suurin Mara Winterin ongelma on se, että se kumi on niin liukasta ja sitä on ihan liikaa, jolloin nastat ei omaa sitä pistovoimaa niin paljoa. Jos kumi olisi sellaista kuin vaikka Noksun Rollspeed LX renkaassa on, niin tilanne olisi ehkä jo toinen.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Kirjanmerkit