ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 76 / 97 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 66 74 75 76 77 78 86 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.251 - 2.280 / 2881

Aihe: Maastopyöräily Oulussa - MTB Oulu

  1. #2251
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vekuli Katso viesti
    Olen seurannut Iiinatin moottorialueen maantäyttöä ja jätemaiden kasausta. Nyt siellä maisemoidaan suurinta mäkeä monen koneen voimalla laittaen suodatinkangasta mäkeä ympäri ja maata päälle. En tiedä suunnitelmasta, mutta onko nyt myöhäistä pyöräpuolelle saada reittejä mäkien alueelle. Maamassoja on ajettu alueelle vuosikausia ja mäkien korkeudet ovat luokkaa " huipuilta näkee merelle asti". Alueen koko on mittava. Eikä haise.
    Samaa itekki kattonu, että sielä olis huippu paikat laske ja muokata nätit urat eri tasosille kuskeille, yms! Äsken ku kävin ajamassa sielä nii 31.12-13 valmistuu maisemointi, että hieman voi olla myöhästä ehdotella mitään isompaa sinne, mutta mikseipä sitä myöhemminki vois tehdä ratoja jos luvat saa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rav Katso viesti
    Varmaan iinattiin voi rakentaa vaikka kokonaisen pyöräilykeskuksen. DH-harrastuksessa valitettavasti hissi on suhteellisen merkittävä etu, eihän se muuten olisikaan viihdepyöräilyä sanan varsinaisessa merkityksessä. Ylämäkeen tönätessä saattaisi tulla hiki ja siitähän tulisi sitten oma hajuhaittansa
    Jos oikeaa mäenlaskua käy harrastaan niin se on kyllä yksiä raskaimpia lajeja mitä on pyöräilyssä, että eiköhän se siinäki hiki tule.

  2. #2252
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Sankivaara Isokangas

    Tänään Kalevassa hehkutettiin alueen polkuja, mutta miten sinne löytää? Olisiko ajo-ohjeita Sankivaaran Golfin parkkipaikalta vai mistä sinne pääsee?

  3. #2253
    a) Kirjoita googleen "isokangas oulu"
    b) Avaa ensimmäinen linkki, mikä tulee vastaan --> http://www.ouka.fi/oulu/ymparisto-ja-luonto/isokangas1
    c) Avaa sivun ensimmäinen karttalinkki --> http://kartta.ouka.fi/Web/Default.as...s&language=fin

    Kas näin. Varmaankin polkuja löytää myös osallistumalla retkiajoihin, kuten tänään noilla seuduilla pyörineelle PK Teamin Elonkorjuuajolle.

  4. #2254
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Jääli
    Viestit
    114
    Jep. Tänään kävimme Elonkurjuutuksessa tuola Isokankaallakin pyörimässä monen muun paikan lisäksi. Satella sielä olevat pitkospuut on sitten ihan pöljän liukkaita kuten taas huomattiin. Muutenkin kannattaa varatutua hyvään jumppaan. Tykkään kyllä poluista sielä. Sankivaarasta sinne on vähän matkaa mutta pääsee kyllä ja senkin reitin osittain yhtä vaihtoehtoa pitkin tänään. Kalimenlammen voit myös etsiä kartasta ja ajaa autolla sinne. Siitä sitten kun lähtee seurailemaan keltapäisiä tolppia jompaankumplaan suuntaan niin pääse kiertämäään retekilyreittiä joka on hienoa jo paikoin haastava.

  5. #2255
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Super Enduro Finale Ligure Italy

    Näyttää tämä palsta kuivuvan aika hyvin. Kirjoitan taas tänne kuitenkin, kun en ole koskaan kirjautunut Facebookkiin, Twitteriin tai Instagammiin.
    Asiasta toiseen, neljä Suomen kuskia on ottamassa tuntumaa viimeiseen Superenska kisaan Finale Liguressa, paikka on vähän matkaa Ranskan rajalta Italiaan päin. Reitit on tehty vähän matalampiin vuoristoihin, mutta haastetta riittää vanhoilla ikiaikaisilla poluilla, joissa puut yleisesti kaartuu polun päälle sopivasti pään korkeudelle. Ambulansseilla on viety porukkaa paikattavaksi syynä nähtävästi kovat vauhdit. Viimeinen pätkä lauantaina peruuntui, koska kilpailijan noutaminen reitiltä vei aikaa ja pimeys oli alkamassa. Jyrkkiä siksak kallioportaitakin on riittänyt, jyrkkyys pahempaa kuin hyppyrimäen alastulorinteissä. Suomipoikien pätkäsijoitukset ovat olleet parhaimmillaan 64, osanottajia on kolmattasataa. Menestyminen näyttää riippuvan siitä kauanko on oltu paikkakunnalla tutustumassa reitteihin, amattikuskit hyvinkin toista viikkoa. Kisa ajetaan muiden kisasarjojen jo päätyttyä, niinpä siellä on osanottajina kärkimiehiä myös Dh:sta ja Xc:stä. Lievä yllätys on kärkixc-kuskien keikkuminen 20 huitteilla pätkäsijoituksissa, aika hyvin xc-kavereilta, maailmalla xc-kisoissa on sittenkin haasteellisia reittejä. Koskahan XC-pyörien keulat alkavat loiventumaan? Sunnuntaina ajetaan alkaen klo 8:00. Lievää sadetta luvassa.

  6. #2256
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MutaMika Katso viesti
    Jep. Tänään kävimme Elonkurjuutuksessa tuola Isokankaallakin pyörimässä monen muun paikan lisäksi. Satella sielä olevat pitkospuut on sitten ihan pöljän liukkaita kuten taas huomattiin. Muutenkin kannattaa varatutua hyvään jumppaan.
    Juu. Kävin viikkoa myöhemmin ajamassa tuon alkuosan melkein kokonaan. Tuli väsy, heitin kesken...

    Ekat pitkoset oli kyllä haasteelliset mutta nekin alako sujua lopulta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MutaMika Katso viesti
    Tykkään kyllä poluista sielä. Sankivaarasta sinne on vähän matkaa mutta pääsee kyllä ja senkin reitin osittain yhtä vaihtoehtoa pitkin tänään. Kalimenlammen voit myös etsiä kartasta ja ajaa autolla sinne. Siitä sitten kun lähtee seurailemaan keltapäisiä tolppia jompaankumplaan suuntaan niin pääse kiertämäään retekilyreittiä joka on hienoa jo paikoin haastava.

    No sitten torstaina päätin ajaa töiden jälkeen loput. Vastoin sääennusteita satoikin lumen maahan joten tuli samalla testattua WTB Bronson Race renkaat alkuun nuoskalumella ja myöhemmin pikku pakkasessa.

    Hyvät metsässä mutta lähes mahdottomat autojen ajamissa jäisissä urissa.

    Ajoin ensin lenkin ennen sanginjoentien siirtymää, sitten siirtymällä tuli kaveri vastaan ja pimeyskin, ajettiin kahdestaan joen eteläpuolen lenkki, lossin ylitys ja kiekolle josta jatkoin yksin.

    Pari hutia tuli joen varren polkujen suhteen, ehkä pitää yrittää käydä nekin hakemassa jos kelit sallii.

    Joka tapauksessa mahtava lenkki, seuraavalle pitää yrittää päästä mukaan.


    Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  7. #2257
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Superenduro Finale Ligure Italy

    Sunnuntain kisat on ajettu ja paras Suomisijoitus oli noin 78. Linkistä pääsee sivustolle, josta löytyy Photogalleryn kuvasarja paikasta ja kisareiteistä, ainakin louhikkoa riittää. http://www.superenduromtb.com/en/

  8. #2258
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Suomi enskat 2013

    Eban sivuston äänestykset ja palautteet kauden enskoista olivat kohtuulliset Pohjoissuomen ainoalle kisalle eli Ounasvaaralle. Osanottajiahan oli huomattavasti vähemmän Ounasvaaralla kuin esimerkiksi Messilässä, joka sai paljon ääniä. Sijainti ratkaisee aika paljon vaikka korkeusero on aivan toista luokkaa pohjoisen hyväksi. Vastauksia oli tullut myös Oulusta, yhdessä oli tuumailuja kiinnostuksesta järjestää endurokilpailu Iso Syötteellä. Itse olen käynyt em paikassa vain kerran talvella kymmeniä vuosia sitten, joten ei ole mitään käsitystä maastoista ja reiteistä. Onko alueella enskaan sopivia haasteellisia, tarpeeksi vauhdikkaita pätkiä, löytyykö kalliota tai kivikkoa yms. Onko jollakin näkemystä asian tiimoilta ja ajokokemuksia? Kilpailukaudelle 2014 arvaus on, että OPP järjestää myös 2014 endurot Ounasvaaralla, kaksi kilpailua perättäisinä viikonloppuina voisi toimiakin etelän hemmojen näkökulmasta.
    Yhdessä palautteessa arvioitiin Ounasvaaran ja Tahkon reittejä liian hakkaaviksi, joissa pyörä ja mies hajoaa. Asia voi olla hyvinkin sinne päin Suomen kisoja arvioidessa, mutta uutta näkökulmaa saa asiaan katsomalla esimerkiksi Youtuben Finale Ligure 2013 ykköspätkän kypäräkameravideon, jonka venäläinen kilpailija oli kuvannut. Kuvaaminen oli aika outo juttu sinänsä, koska kisatilanteessa kuvaaminen on ollut ehdottomasti kiellettyä. Dropattavaa jyrkkää louhikkoa on aivan riittämiin ja vauhdit kasvaa siinä määrin, että jousituksen säätöjä joutuu vetämään huomattavasti tiukemmalle, jotta peräkorkeat pysyvät kohtuuden rajoissa eikä keula sukeltele liiaksi. Suomen mittakaavassa voisi samaan hauskuuteen päästä vääntämällä varttitunnin verran täysillä Tahkon yläpään polkuja ja sitten alas Dh-rataa pitkin.

  9. #2259
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Enskoista

    Ei taida aihe kiinnostaa tällä palstalla.

  10. #2260
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Palstan hiljaisuudesta voinee päätellä,, että MTB Oulu on siirtynyt netistä maastoon:-)

  11. #2261
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Kyllä dh kiinnostaa ja hienoa lukea ja kuulla Vekulin ja kump. seikkailuja ympäri maailmaa. Ei täällä Oulussa ole kummosta mäkiä ja olisihan se hienoa jos Syötteellä olisi mäet aloittelijasta aktiivilaskijaan asti. Ehkä vielä joskus.

  12. #2262
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Lievä oikaisu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Kyllä dh kiinnostaa ja hienoa lukea ja kuulla Vekulin ja kump. seikkailuja ympäri maailmaa. Ei täällä Oulussa ole kummosta mäkiä ja olisihan se hienoa jos Syötteellä olisi mäet aloittelijasta aktiivilaskijaan asti. Ehkä vielä joskus.
    .


    En ole enää ollut aktiivikilpailija moneen moneen vuoteen, mutta olen vielä aktiivikuskin isäpappa (takapiru).

  13. #2263
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Mäkien puute vaivaa

    Kyllähän se on totta, että Oulussa on aika haasteellista harrastaa Dh:ta ja nykyenskaa mäkien puutteen vuoksi. Autoilemalla löytyy kuitenkin kolmelta suunnalta jo kunnon mäkiä noin parinsadan kilometrin päässä. Vuokatissa, Ounasvaaralla ja Isosyötteellä on tarpeeksi korkeuseroa kunnon mäkiajeluun. Kyllä Oulun poluilla löytyy haastetta kivineen ja juurineen, joissa voi luoda tunnelmaa ja tehdä kuntotreeniä, mutta lähes kaikki tapahtuu vaakatasossa. Jos haluaa kunnon lisäksi hankkia alaviistoon menemisen meininkiä, pitää sitä rakentaa tarpeeksi pitkissä ja vauhdikkaissa laskuissa. Asiaa voi simuloida ja vauhtisilmää kehittää ajamalla motocrossia, mutta tottua ajamaan kunnon laskut käytännössä koskematta jarrukahvoihin onnistuu vain opettelemalla sitä kunnon laskuissa. Lisäksi koko homman pointti on jousituksen säätäminen ao maastoon, mäkiin tai rataan optimaaliseksi ja sehän ei onnistu ollenkaan tasamaalla. Yleensä enskassa oletetaan, että jousituksen/vaimennuksien pitää olla tarpeeksi löysällä niin, että se nielee patit ja montut hyvin, mutta vauhtien noustessa tullaan samaan tilanteeseen kuin motocrossissa eli vauhtien kovetessa jousituksen pitää myös kantaa varsinkin keulapuolella ettei dyykkaa liikaa, koska se aiheuttaa geometriaan liikaa muutosta, josta seuraa usein ratin meneminen linkkuun ihan huomaamatta ja sitten ollaankin selkäpanssarin varassa. Takapään vaimennuksissa on oltava myös tarpeeksi voimaa pitämään peli maatuntumassa vauhtien noustessa sekä sisään/ulosvaimennuksien oltava tasapainossa niin, ettei perät karkaa taivaisiin tai jousitus pakkaannu kyykkyyn. Eikö Oulun jätemaamäkiin voisi tehdä jotain, edes pientä.

  14. #2264
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Tämä ei ole mainos

    Olen aika paljon käynyt ajelemassa Ounasvaaran Bikeparkin reittejä ja kahden enskakisan reittejä. Tarjontaa on runsaasti ja vaikeusastetta löytyy jokaiselle, hissit ja pyörävuokraus toimivat keväästä syksyyn. Yhdessä päivässä ei ehdi kaikkia ajamaan. Matkaa Oulusta on noin reilu 200 km.

  15. #2265
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Täytyy mennä ens kesänä kokeileen. Syksyllä kävin jo Ounasvaaralla kurkkaan alamäkipolkuja.

  16. #2266
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    974
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vekuli Katso viesti
    Eikö Oulun jätemaamäkiin voisi tehdä jotain, edes pientä.
    Juurihan on valmistumassa aivan kaupungin ytimeen uusi useamman hissin laskettelukeskus. Mikäli jotain ajettavaa sinne halutaan, eikö silloin jonkun asiasta kiinnostuneen kannattaisi ottaa rinneyrittäjään yhteyttä ja kertoa haaveistaan? Sitten on vielä se, että mikäli vihreää valoa haaveille näytetään, niin ne reitit eivät synny itsestään, vaan homma vaatii vähintään aktiivisia lapionheiluttajia ja ehkä koneita. Tähän vaiheeseen jostain syystä useimmin homma jää...

  17. #2267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vekuli Katso viesti
    Kyllähän se on totta, että Oulussa on aika haasteellista harrastaa Dh:ta ja nykyenskaa mäkien puutteen vuoksi. Autoilemalla löytyy kuitenkin kolmelta suunnalta jo kunnon mäkiä noin parinsadan kilometrin päässä. Vuokatissa, Ounasvaaralla ja Isosyötteellä on tarpeeksi korkeuseroa kunnon mäkiajeluun.
    Ja Paljakka, hieman Vuokattia lähempänä. Kaverin kanssa käytiin 90 luvun puolessavälissä kun koettivat saada maastoreittejä pystyyn. Olihan niitä jonkin verran, nykytilanteesta en tiedä mitään, mutta luulis polkkuja olevan ajettavaksi.

  18. #2268
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    98
    Jos on talkooväkeä etsimässä DH/Enska-baanan rakentamiseen Ruskovuorelle, niin täältä löytyy heti yksi halukas ja varmasti löytyy lisääkin... Tuonne MTB-Oulun facebook- ryhmään kannattaa myös laittaa kyselyjä, kun ei kaikki tätä foorumia varmasti aktiivisesti seuraa.

  19. #2269
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    264
    Mikä häppeninki on juuri nyt meneillään Toppilan ja Alppilan välisessä pikkumetsässä?!

    [edit] Löyty. Pimeet fiksikrossithan ne.
    Kuupo muokkasi tätä : 13.11.2013 at 21.08

  20. #2270
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    94

    Ajokelit vaan jatkuu

    Tuli kokeiltua perjantaina tullutta DX:n lamppua oikein maasto-olosuhteissa. Tankokiinnityksessä ja DX:n mainostamalla teholla 3000 lumemea näkymä oli aika kirkas. Valaistu alue oli huomattavasti laajempi ja kirkkaampi kuin pari vuotta vanhassa yksi ledisessä ja noin 900 lum lampussa. Akku tuntui riittävän täydellä teholla hyvinkin yli tunnin ajeluun, eikä indikaattori vielä vaihtanut väriä vihreästä pois. Kuukauden perustoimitus lyheni 1,5 viikkoon maksamalla noin 24$ TNT rahdista. Maastossa tarvitaan lisäksi kypärälamppu, joka valaisee katseen suunnassa ja helpottaa risujen repimistä vaihtajasta. Polut alkavat pikkuhiljaa jäätyä koviksi, jos lunta ei tule, ajokelit ovat lähes loistavat ilman nastojakin.

  21. #2271
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    On Oulun polut aika liposessa kunnossa!

    Helsingissä ovat tehneet heppa-aitaa maastopyöräilijöiden iloksi. Meillä pukkaa rautahepoaitaa Tahkokankaan ja Kaakkurinkankaan väliin: karttalinkki


    IMG_20131129_071220 by anotsook, on Flickr

  22. #2272
    eikös tuo ole ihan hyvä että on tehty, ettet aja junan alle, siinä häviät varmasti jos yhteen osut

  23. #2273
    IncBuff Guest
    Ei ole. Oulussa hypitään vissiin liikaa junien alle.

  24. #2274
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Aita on hyvä ja ei hyvä Turvallisuuden parantaminen on tietysti aina hyvä juttu ja noilla kohdilla junilla on jo nopeuttakin aika paljon. Tuossa risteyksessä on kohtuullisen hyvä näkyvyys molempiin suuntiin ja kohdalla radan yli kulkee vanha tie.

    Nyt aidan tultua osa liikkujista siirtyy ylittämään radan ojien kautta tai muista todennäköisemmin vaarallisemmista kohdista. Tuossa kohdassa olisi voinut toimia vauhdin tappava "kulkusokkelo".

    Veikkaan, että tämä ei jää alueen ainoaksi aidaksi, sillä aiemmin Kiviharjun ja Iinatin välillä radan penkkaa on levitetty ja paikon näkyy puukeppejä.

  25. #2275
    IncBuff Guest
    On tuo kuitenkin sellainen paikka ettei vahingossa vedä vauhdilla junan eteen. Kyllä se rata sen verran sieltä näkyy ajoissa. Mut VR haluaa varmasti rajoittaa kulkemista radoilla. Täällä pohjoisen puolella näkyy useasti suht nuoria lapsia leikkimässä paljon käytetyillä ylityspaikoilla.

  26. #2276
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Juu ei tuota aitaa ainakaan pyöräilijöiden turvallisuudella voi perustella. En arvosta mutta minkäs teet.

  27. #2277
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Oiskohan siellä parannettu kelekkaväyliä ja nää aiat liittyy siihenkin yhtä paljon ku muuhun. Ja tosiaan siihen että junakuskit vois vetää lähemmäs kaupunkia kovempaa. Ihan hyvä että suojaavat meitä uusavuttomia ihmisiä jotka halutaan mennä jokapaikkaan suoraan ku ei joua kiertää

  28. #2278
    Liittynyt
    07/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Ihan hyvä että suojaavat meitä uusavuttomia ihmisiä jotka halutaan mennä jokapaikkaan suoraan ku ei joua kiertää
    Naulan kantaan. Vaikka itse osataan ja varotaan, niin välillä näkyy semmoisia suorituksia, että oksat pois. Ja sitä paitsi, eihän tuo kyseinen aita meitä haittaa, siinähän saa vain ekstralenkin polkuja pitkin, kun kääntyy Kiilakiventielle päin, vetää tiellä vähän happea ja alikulun jälkeen kaahaa takaisin toiselle puolelle rataa.

    Kiviharjun ja Iinatin välinen osuus olisi tarvinut aitaa jo paljon aikaisemmin. Siellä näkyvyys on paljon huonompi ja vauhtia junalla ihan riittävästi.
    -Heli

    "You have reached the final page of Internet. Now go out and play."

  29. #2279
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Heli Katso viesti
    Naulan kantaan. Vaikka itse osataan ja varotaan, niin välillä näkyy semmoisia suorituksia, että oksat pois. Ja sitä paitsi, eihän tuo kyseinen aita meitä haittaa, siinähän saa vain ekstralenkin polkuja pitkin, kun kääntyy Kiilakiventielle päin, vetää tiellä vähän happea ja alikulun jälkeen kaahaa takaisin toiselle puolelle rataa.

    Kiviharjun ja Iinatin välinen osuus olisi tarvinut aitaa jo paljon aikaisemmin. Siellä näkyvyys on paljon huonompi ja vauhtia junalla ihan riittävästi.
    Itse ajan nykyään paljon itäisemmän alikulun kautta Oulunlahdentien varresta. Tuosta pääsee jatkamaan S-marketin nurkalle tai eteenpäin kohti Iinatin tietä. Pitäisi vielä keksiä polku radan pohjoispuolelta sinne Iinatin tien tasoristeykseen asti, ettei tarvitsisi ylittää rataa Kiviharjun kohdalla.

    Kiviharjun kohdalla radassa on pieni mutka ja junalla on tosiaan jo aika reilusti vauhtia tuossa kohtaa. Jos ääni kuuluu, niin kannattaa jäädä odottelemaan!

    [IMG]

    Vaihtoehtoinen reitti alikulkuun idässä by anotsook, on Flickr[/IMG]
    a-o muokkasi tätä : 03.12.2013 at 11.44

  30. #2280
    Eikö radan eteläpuoli kelpaisi? Siinähän menee aivan hyvä polku meluvallin päällä ja sitten pellon reunaa enskaspooreille asti? Sittenhän sitä onkin jo Iinatin tien varressa. Asvalttia vähän matkaa vasemmalle, niin on siinä tasoristeyksellä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •