"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Mulla on 2,5bar ollut se maaginen luku jossa nousee vanteelle, ilman saippuavettä tosin ja orkkis sisureilla. Tuon saman lukeman se vaatii myös tuolla nykyisellä erkkauksellakin jotta nousee. 3bar taitaa olla suurin mitä olen renkaissa käyttänyt ja ehjänä on vielä.
Kättä lippaan taas.Eilen, kun ei ollut mittari matkassa, niin ei oikeen uskaltanu. About 1.5 baaris tuntu jo mukamas, niin kovilta. Siitä viivasta renkaan reunassa olen hahmotellut millon olis ylhäällä(sentti kaapelista kuvioon päin).
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Päivitysraportti:
Systeemi toimi hyvin ja piti ilmat. Ajoin myös melkoisen matalilla paineilla monen monta lenkkiä ja mitään ongelmia ei ollut. Rullaus ja pito aivan mahtavat!
Sitten posteljooni toi uudet renkaat ja aloin vaihtaa niitä alle. Kävi ilmi, että vanteiden uriin laittamani solumuovi oli painunut aivan littanaan ja gorillateippi oli tietysti seurannut perässä ruttaantuen samalla vähän. Solumuovin littaannuttua ulkorenkaan ja teippien väliin jäi hurjan paljon tyhjää tilaa, eikä renkaan nostaminen vanteelle ollut mahdollista edes paineilmavehkeiden kanssa. Islantilaistyyppistä räjäyttämistä en kokeillut...
Minkä virheen olen tehnyt? Ilmeisesti käytin vääränlaista solumuovia? Mikä solumuovi olisi tunnetusti hyvää?
Vinkkejänne odotellessa laitoin uudet renkaat sisureiden kanssa vanteille muotoutumaan.
- Tomi
Asiasta aidanseipääseen, onko siihen joku erityinen syy, että läskitubelesoinnissa kukaan ei käytä "sitä oikeaa" teippiä? Eikö se toimi kun se on kapeeta, onko se liian matalaa, kuluisko sitä liikaa=kallista? vai miksi mitä kummallisempia virityksiä?
ihan sillä nyt kyselen, että olisin sitten viisaampi omiani tulevaisuudessa tubelesoidessani.. Stanin teippiä on hyllyssä vajaa satameetriä ja venttiileitäkin löytyy, siitä ei ole kiinni, JOS se toimii..
Käyttäisin jos saisin jostain sopivaa leveyttä. 25mm teipillä tuohon kehään tulisi mielestäni jo liian monta teippisaumaa. Ilmastointiteipillä saumoja jäi vain yksi, se on suht koht halpaa ja sitä saa lähikaupoista.
Ameriikan foorumeilla on esitelty muitakin teippausmenetelmiä, kuten tämä:
Teippinä tässä on "3M Tensalized packing tape" jota ei saa mistään paitsi ehkä sieltä Ameriikasta.
Samaisella foorumilla Joku oli saanut käsiinsä 90mm leveää Stanin keltaista teippiä. Ihmeellisiä veijareita.
Kun nyt vaan keksisi mitä solumuovia alkaisi metsästää littanaan menneen tilalle.
- Tomi
Leveys siinä on ehkä ongelma, mutta kannattaahan se kokeilla. Mitä tuohon littanaan solumuoviin tulee, niin kompressoitu neopreeni voisi toimia.
No niin ne nousi minunkin kumit ylös Ghetolla sekä 13F, kun uskalsin pumpata sinne 2.5barin huitteelle.
Minulla Gheton alla Bilteman noin 10mm paksua makuu alustaa. Eilen oli jopa hankaluuksia saada ulkokumi vanteelle ja liikkumaan halkaistun sisurin päällä, kun oli niin paksu, mutta nyt kun oli vuorokauden paineistettuna painunut täytti kivasti juuri vanteen uran ja oli vielä ainakin kimmoisaa. Ulkokumi oli kivan liikkuva vanteen urassa nyt, mutta silti nousi heti jalkapumpulla ylös. 24" sisuri käytössä ja siinä kivasti peli varaa molemmin puolin. Saippua vettä Stanin tyylillä käytin nostossa.
Kimahti sen verta mukavasti jalka pumpulla vanteelle Ghetto, et tuntuu korvassa vielä parintunnin päästäkin. Suojalasit ja korvatulpat ei olisi haitaksi.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Eilen olis onnistunut litkutukset kerralla, kun olisi uskaltanut pistää painetta kunnolla.
Toi vanteen keskikohdan täyttö vois olla hyvästä 13F sisurillakin.
Antza44 muokkasi tätä : 20.11.2013 at 07.38
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
On-Onen rungon työn laatu on kyllä tosi hyvä ja maali viimesen päälle hieno helmiäs valkoinen.
Antza44 muokkasi tätä : 20.11.2013 at 13.09 Syy: Oho tuli vika ketjuun, no olkoon.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Jumppailin tässä eräänä päivänä vähän Fattyn vanteen ja Floaterin kanssa kokeilumielessä. Koitin ghettotubelesia, mutta kun ei ole vielä litkua hyllyssä vaihdoin sisurin sitten takaisin. Kompuran kanssa sain kumin tiivistymään ja nouseen vanteelle suht. helposti. Mutta miten te ammattilaiset saatte sen kumin toisen reunan pysymään vanteella paikoillaan litkun laittamista varten, ainakin ulkomaan ohjeissa neuvotaan että irroita toinen reuna ja anna toisen pysyä vanteella?? Hitto, kyllä minulla ainakin molemmat reunat putoaa pois paikoiltaan kun paineet putoaa alas.
Koitin muutenkin siinä sitten 13F:llä ja alkuperäisellä sisurilla, että mitä eroa on Floaterin vanteelle nousussa. Käytin mäntysuopaa liukkarina, 13F nosti vanteelle kun painetta oli 17,7psi eli 1,24bar ja alkup. sisuri nosti 19,6psi eli 1,35bar paineella. Molemmilla sisureilla Floateri putosi pois paikoiltaan kun paine putosi 7psi:iin eli 0,48 bar:iin. Tosin tuohon putoamiseen saattoi vaikuttaa vielä se liukaste helpottavasti. Paineet mittasin Schwalben mittarilla.
Niin tuossa Floaterissa käykin, eli se putoaa vanteelta kauttaaltaan kun paineet laskee riittävän alas. Itse olen litkutellut Floatereita venttiilin kautta. Teippiversiossa käytin muistaakseni Stanin presta-tubeless-venttiilejä, joissa on irrotettava sielu. Sieltä sitten sellaisella isolla injektiotuiskulla litkut sisään, sielu takas ja ilmaa renkaaseen.
Nyt on käytössä ghettotubeless (omasta mielestä paljon varmempi tapa) ja siinä halkaistussa sisurissa tuo auton venttiili. Siinä sama juttu, eli sielu pois, litkut sisään, sielu takas ja ilmaa renkaaseen. Auton venttiili edellyttää, että vanteen venttiilireikä porataan 8mm terällä suuremmaksi.
ps. oli pakko laittaa tuohon lainaukseen sulut sanaan "ammattilaiset", koska en koe itse olevani sellainen ja silti tässä kerron kokemuksistani![]()
Ylämäkeä seuraa aina alamäki - ainakin jossain vaiheesa
Ongelma on, että käytin juuri semmoista sokkelisolumuovia. Voiko olla, että niitä on erilaisia? Semmoisia joissa ilma on ikäänkuin kuplien sisällä ja semmoisia mistä ilma tulee puristamalla pois? Tämmöiseen päätelmään voisi tulla kun lukee tuota mtbr:n tubeless tuesday -säiettä.
- Tomi
Niin joo siis etsit yhtä ja ikuista ratkaisua? Mutanaaman ehdottama neofreeni voi olla vaihtoehto, jos et halua aina uutta leikata. Kyllä se solumuovi painuu kasaan ja on kertakäyttöinen tubelessissa. Sen takia sitä pitääkin ostaa 200 m![]()
Tuo putoaminen kuulostaa erikoiselta omiin kokemuksiin verrattuna, tosin mä mitään liukkareita käytä pyörähommissaMutta mulla Floater tipahtelee vanteelta vasta jossain 4 psi tienoilla tai vastaavaa. Vielä reilusti alle 6 psi pystyy ajelemaan ihan hyvin.
Tuli tuosta solumuovista mieleen että pakkoko sen on olla gorillateipin alla? Jos teipit on alla, ja solumuovi päällä helpottamassa alkupumppausta niin paineet renkaassa ei litistäisi solumuovia korpuksi, vai litistäisikö?
Gorillateippi ei vastusta painetta yhtään.
Se litku on sitten seuraavaksi imeytyneenä siihen solumuoviin.
Itse koin poratulle vanteelle varmimmaksi menetelmäksi solumuovi + halkaistu sisuri -menetelmän.
Ensin käytin tiivistämisessä leveää Gorilla teippiä, mutta tuntui, että teipin liima petti teippien sauman kohdalta tai vanteen reunan päältä jolloin litku pääsi imeytymään alla olevaan solumuoviin. Teipin sauman irtoaminen aiheutti pitkän vuotokohdan, joka ei tiivistynyt litkulla.
Halkaistu sisuri ("ghettotubeles"?) auttaa myös siihen, että Floaterin ja On-Onen vanteen sovitus on löysä. Kun sisurin kaistale on vanteen ja renkaan reunan välissä liitos on tiukka.
edit:
Itse olen myös laittanut litkut venttiilin reiästä 200ml lääkeruiskulla, mutta tässä tavassa on se huonopuoli, että ruiskuun jää aika paljon litkussa olevia lateksihippuja. Nyttemmin olen raottanut kumia vanteelta ja kaatanut litkut kupilla renkaaseen.
Rengas pysyy litkun laiton ajan paremmin vanteella, kun sitä ei laske tyhjänä maahan, vaan kannattelee kädessä tai telineessä.
a-o muokkasi tätä : 20.11.2013 at 12.01 Syy: litkunlaitosta juttua lisätty
paitsi tuolla ei tainnut olla noita leveempiä, oikeampi linkki olisi:
http://shop-gwk.de/advanced_search_r...9f349e38167de7
ja nimenomaan tuota Tesa 4289:ä..
JackOjan linkin hyöty oli? kun läskitubelesoinnin leveemmästä teipintarpeesta puhetta oli ja floorcenteristä saa vaan 25mm rullaa..
Mutta, kuten lupasin, infoan kun selviää olisiko noita järkevämpiä (70,80,100mm) versioita saatavilla jostain helposti..
Ööö... olisinko mä halunnut muistuttaa, että teippi on tuota Tesaa ja sitä saa halvalla 66 metriä. Mä luulin että sitä kysyttiin...
En pikaisella vilkaisulla huomannut, että joku olisi tuon +:ssan muinoin kaivaman tiedon muistanut...
Sorpa, mitäs mä täällä... otankin vain takkini...![]()
Floateri putoaa tosiaan orkkis vanteelta väkisin, kun litkua laittaa tai lisää, että sinänsä aika sama mistä kautta ne laittaa. Floateri on aika tiivis kumi itsessään Gheton kanssa litkut tietty tarttee silti.
Taas No tubesin omiin vanteisiin (29er)on kiva laittaa ventiilistä, kun kumi pysyy 0 paineellakin vanteella.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Älä ny oo ton värinen.. aattelin vaan, kun leveemmästä puhuttiin..
No oli miten oli, tuolta mun linkin takaa saa tilattua 40mm rulla kerrallaan, 50mm joutuu ottaan käsittämättömät 36rullaa minimissään ja 150mm:kin 12 rullaa (hintaahan tulee about samat kun 50mmx36rullaa)
kysymys herääkin, onko 40mm teippi riittävän/kannattavan leveetä vrt. perus 25mm, että kannattaa tilailla (oisko muita ottajia?) hintaan 12,40€/rulla (+pk) ??
vai jatketaanko etsintöjä optimaalisemman leveyden löytämiseksi, vai kiinnostaako ketään edes.. :P
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
Itsellä on gorillateipillä tiivistetty vanne ja makuualustasta leikattu suikale sen päällä (jonka takoituksena on levittää renkaan reunat vanteen reunaa vasten). Normaalilla jalkapumpulla nousee vanteelle ja makuualusta ei ole käytössä pysyvästi painunut kasaan, vaan myös saman uudelleen käyttäminen onnistuu. Makuualustan umpisolumuovi ei ime litkua itseensä muualta kuin hieman auki leikatuista reunoista (joissa päädyn kennot/solut on leikattu auki). Yksi kerros gorillateippiä ei muuten kestä, kun nippelin reunat tulee teipistä läpi (tarvitsee nippelien kohdalle vähintään toisen kerroksen).
Tosin ei kuitenkaan vaikuta Floater pysyvän kunnolla vanteella n. 0,6 Barin paineilla takana (edessä n. 0,55 Barin paineilla ei ongelmaa ainakaan toistaiseksi), vaan litkua tihkuu vanteen ja renkaan välistä ja paine laskee kovemmassa menossa. Itsellä ei muuten Floaterin sovitus Fattyn vanteille ole ollenkaan väljä, vaan sen verran napakka, että kun paine laskee riittävän alas niin kuuluu 2 poksahdusta kun renkaan reunat tipahtaa vanteelta.
Miten muilla on toiminut halkaistun sisurin kanssa, eli pysyykö rengas vanteella luotettavammin kuin gorillateipillä matalilla paineilla?
Oonko mä ihan pihalla näiden teippien kanssa http://www.witre.fi/teippi-lasikuitu...102442319.html, http://www.telpak.fi/fi/tuotteet_ja_.../sidontateipit, http://tuotteet.etra.fi/fi/g14855303...et-sahkoteippi, mun mielestä aikalailla saman oloista teippiä, kuin mitä jonkun setin mukana tuli.
Tuo rengaslitkutusaskartelu alkaa kuulostaa niin monimutkaiselta, että kohta olisi jo tarvetta litkutusfoorumille, jossa olisi omat alaosiot eri vannetyypeille, ghettorenkaille ja biodynaamiselle litkutukselle.![]()
Kirjanmerkit