Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
TLL 62 §
Tiellä oleva este
Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.
Milloin jonkun syystä tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, hänen on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota esteeseen, kunnes hän on saanut sen poistetuksi.
Milloin tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa liikenteelle, jokaisen esteen havainneen tienkäyttäjän on mahdollisuuksiensa mukaan viipymättä ryhdyttävä 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin taikka, jollei se ilman kohtuutonta hankaluutta ole mahdollista, ilmoitettava asiasta poliisille.
Kyllä siellä kävi kaupungin tarkastaja paikan päällä ja oli ainakin puhelimessa samaa mieltä kanssani siitä että pimeydessä vaanivasta giljotiinista ei varoiteta lähestyvää pyöräilijää millään tavalla. Tarkastaja ainakin esitti kovin kiinnostunutta, mutta kun kuuli että Destia ei aio reagoida asiaan mitenkään, hän kehotti hakemaan suoraan kaupungilta korvausta hajonneesta Cannondalesta, kypärästä ja vaatteista (ilmeisesti saadakseen asian vaan siirrettyä jollekin muulle käsiteltäväksi). Näin tein, ja sen jälkeen ei sieltäkään enää ole kuulunut mitään. Sen verran viksu kuitenkin olin että kävin pari päivää päätä ja niskaa podettuani kuvaamassa paikan autenttisessa kunnossa ennenkuin lähestyin kirjallisesti Destiaa. Jostain syystä heti viestini jälkeen Destia oli käynyt lisäämässä jotain muovisia heijastinkeiloja giljotiinin eteen. En oikein ymmärrä miksi, jos rakennelma kerran todettiin heidän taholtaan virheettömäksi? Vaikuttaa enemminkin holtittomalta veronmaksajien rahojen käytöltä. Poliisi ei tiedä asiasta mitään. Ei vaan oikein jaksa pieni ihminen vääntää yksin näitä virastohirviöitä vastaan... siinä ei ole kuin yksi häviäjä.
Ei jumalauta mitä touhua. Tsemppiä korvausten penäämiseen! Ja pliis vie asia niin pitkälle kuin vain suinkin kykenet, että vastaavilta vältytään mahdollisesti tulevaisuudessa.
Suosittelisin kanssa harkitsemaan sitä rikosilmoituksen tekemistä. Tuossa on ilmeisestikin ihan kohtuullisesti aineistoakin tutkinnan tueksi:
1.) Ottamasi kuvat tapahtumapaikalta
2.) Paikalla käyneen tarkastajan silminnäkijälausunto
3.) Ilmeisestikin Destian edustajan kirjallinen ilmoitus siitä, että he ovat kyseisen virityksen tehneet
Mahdollisia epäiltäviä rikosnimikkeitä saattaisivat olla liikenneturvallisuuden vaarantaminen (este tiellä), vaaran aiheuttaminen ja/tai vammantuottamus (saatujen vammojen vakavuudesta riippuen).
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Suht samat sanat muuten, paitsi että takavalo viettää fillarissa kiinni kesät talvet, myös kylmäsäilytyksessä. Nyt pimeään aikaan irroitan sen ehkä kerran viikossa akkujen latausta varten.
Nykyinen malli on muutama vuosi sitten suosittu Superflash, samanlaista tuskin on tällä hetkellä myynnissä. Yksi (taisi olla Bilteman) takavalo hajosi heti uutena, kun satulatolpan pultti meni poikki ja satulan mukana lamppu säi kyytiä. Fillarissa oli ostettaessa kiinteä takavalo paristoineen takaheijastimessa. En ollut sen olemassaolosta tietoinen, ennen kuin vajaan parin vuoden jälkeen siitä meni kytkin rikki ja heijastimena pitämääni kohtaan syttyikin valo... eli varsin pitkään tuokin oli säilynyt toimintakuntoisena.
Niinpä, kyllä noita taidonnäytteitä on täällä JKL:ssäkin uuden kehätien rakennustyömaan liepeillä nähty harva se päivä, vieläpä sellaisessa kohdassa jossa oli pelkkä kevytväylä ja tienrakennuksen ja sateiden jäljiltä upottavaa kuravelliä sen molemmilla puolilla. Auto on asetettava tielle vinoittain tarkoin oikeaan kulmaan, jotta sen renkaat juuri ja juuri pysyvät tiellä, mutta ohi pyrkivä pyöräilijän tai kävelijän on pakko kiertää penkan kautta ja havaita että sinne mutaanhan uppoaa kivasti 30 senttiä!
Miss Vitus
Jyväskylässä oli kanssa vähän aikaa sitten upouudella tiepätkällä vierekkäin samaan suuntaan näyttämässä kevytväylän merkki ja kävely/pyöräily kielletty –merkki. Jälkimmäisen olisi tietty pitänyt osoittaa toiseen suuntaan, ettei pyöräilijät eksy risteävälle autokaistalle, ja oli se sitten parin päivän päästä jo korjattu.
Mutta olisipa ollut kamera mukana silloin eka kerralla.![]()
Miss Vitus
Keskiviikkona oli Suvilahden kohdalla kiukkunen hyrpidikuski; ajeli pyöräkaistan vasenta reunaa ja ohitin hänet vasemmalta. Juuri ohitushetkellä hyrpidikuski päätti kaartaa päin minua, mutta osumaa ei kuitenkaan onneksi sattunut. Siitähän se jumalaton möykkä alkoi, en kuullut mitä hän huusi minulle kurkku suorana, joten pysähdyin kysymään asiaa. Ajoin kuulemma liian läheltä tms. kerroin, että ajat aivan väärässä laidassa pyörätietä ja autollakaan et aja vasenta laitaa. IHAN SAMA!!! oli vastaus![]()
Aikoinaan tappelin Espoon kaupungin kanssa vähän samanlaisesta onnettomuudesta. Vuosi meni vääntäessä ja vasta hallintokantelun kautta taipuivat. Pöyristyttävää oli se, että kaupungin juristi soitti raportin tehneelle poliisille ja painosti tätä muuttamaan raporttiaan onnettomuuspaikalta. Minulle myös kerrottiin, että kaupungilla on kuvia, jossa näkyy, että varoitusmerkit olivat paikoillaan. Kuvia ei sitten suostuttu näyttämään ja lopulta kävi ilmi, että niitä ei ollutkaan.
Tuohan on ihan kuin jostain banaanivaltion diktatuurista, mutta ilmeisesti nämä viranhaltijat eivät moisesta toiminnasta mitään sanktioita saaneet?
Mahdottoman usein ihmiset työssään miettivät vain sitä omaa suoritustaan ja kuinka päästä helpolla, eikä sitten mietitä tuota muiden kannalta, kuten nyt nuo lavat pyöräteillä yms. Pitkä matka vielä siihen, että kevytliikenne olisi samanarvoista autoliikenteen kanssa, että osattaisiin miettiä samalla tavalla kuten autoliikenteen kanssa sitä haittaa ja vaaraa.
Silti mietin myös sitä, että mikä moisessa ympäristössä olisi sitten sopiva tilannenopeus pyöräilijälle, tutussa paikassahan helposti ajaa paljon lujempaa kuin mitä ympäristö noin muuten sallisi, olettaen ympäristön olevan muuttumaton. Silti eihän se oikeuta tekemään kulkuesteitä ja vaaranpaikkoja joihin ei mitään varoituksia edes ole laitettu, mutta tietäen että niitä moisessa ympäristössä aina joskus on + lukemattomia muita muuttujia, niin en minä kovin paljoa juoksuvauhtia lujempaa nykyään kaupungissa ajele, silloin kun sinne tulee joskus eksyttyä.
Ehkä joskus, mahdollisesti sähköpyörien yleistyttyä, ihmiset alkavat oppimaan sen, että pyörällä ei kuljeta hölkkävauhtia, jolloin toiminta muokkautuu sellaiseksi, että oikeasti voikin ajaa lujempaa, mutta en pidätä hengitystä sitä odotellessa.
Enemmän pitäisi kaikkien pelata yhteispeliä, huomioida muitakin, toimisi paljon paremmin tuo liikenneympäristö, mutta senkään suhteen en hengitystäni pidättele.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Toisaalta, ei se pyöräilijän ja jalankulkijan huomioiminen aina ihan mahdotonta ole, edes rakennustyömailla. Tänä aamuna oma matka kulki kahden erittäin selkeästi merkityn pyörätiellä sijaitsevan työmaan poikki. Toisessa noista on välillä jouduttu liikenne katkaisemaan päiväsaikaan töiden takia, mutta tämä on sitten merkitty hyvin selkeästi aidoilla (jotka on vielä otettu töiden loputtua yöksi pois).
Eli kyllä niitä työmaiden aiheuttamia haittoja pystyy kohtuullistamaan, jos tahtoa löytyy.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Harvinainen poikkeus normiin, tuosta pitäisi antaa asiasta vastaavalle jonkinlainen tunnustus
Ei se tosiaan mahdotonta ole, eikä useinkaan vaatisi edes minuuttia enempää, joskus jopa vähemmänkin työaikaa, mutta jokin selittämätön juttu siinä on miksi sitä vähäistä ajattelun lisäämistä ei sitten kuitenkaan tehdä, mikä on musta hölmöä, mutta aivan liian tavallista.
Onhan joskus tehty rakennustyömaan viereen puusta sellainen katettu jalkakäytävä, oikein koivuvanerista lattia ja kaikki, mutta sen verran kapea ettei siitä juuri mahtunut kuin yksi ihminen ja jos joku käveli vastaan piti jo sivuttain pyrkiä kulkemaan.
Oli siinä ongelmia talvella sitten kun lunta tuli kengissä vanerin päälle, se suli ja seuraavaksi aamuksi jäätyi, niin sellaista muhkuraista kiiltävää jäätä sitten jalkojen alla, paljon liukkaampi kuin jalkakäytävä. Eli vaikka energiaa ja rahaa oli varmasti käytetty, niin ei se tulos ollut niin hyvä, ellen väärin muista, niin moisesta virityksestä pyöräily kiellettiin sitten jossain kohtaa, ajelin itse autotien kautta moisen ohi, kun ei sinne pyörän kanssa olisi ollut mitään järkeä tunkea, yli 50m pitkä parilla mutkalla ja joku korkeuserokin matkalla muistini mukaan.
Suurin ongelma tuossa taisi olla se sivuseinien luoma ahtaus, joka oli suunnitellut sen oli varmaankin katsonut väylän leveyden ja sen levyisen pykännyt, mutta ei huomioinut sitä, että käytännössä ne sivuseinät teki rakennelmasta paljon ahtaamman kuin väylä käytännössä oli alunperin. Eli ei osannut ajatella kuin kelvin käyttäjä. Tosin samaa ihmettä on joissain autoteilläkin, on risteyksiä ja ympyröitä joista ei pysty esimerkiksi täyspitkällä bussilla ajamaan, suunnitteluohjeen mukaan on tien tai kadun luokituksen mukaan suunniteltu, mutta ei ole mietitty kaikkien tienkäyttäjien näkökulmasta asiaa.
Ei se paljoa vaatisi kuitenkaan asettua katsomaan asiaa toisen tienkäyttäjän näkökulmasta, mutta se pieni vähän enemmän ajattelu puuttuu tosi monelta, helposti sitä tietty rutinoituu ja urautuu niin ettei hoksaa, mutta osa jokaisen ammattitaitoahan on myös se, että pystyy vuosienkin jälkeen lähestymään ongelmaa kuten ensimmäisenä päivänä, jolloin ei oikonut mutkia ja huolellisesti tarkasteli jokaisen mahdollisen näkökulman.
Vilkasta oli väylillä tänään, seututienlaitaa ajelin pimeässä vesisateessa ja vastaan tuli harmaapartainen mies juoksulenkillä, jota tervehdin, kuten tapana on ihmisiä kohdattaessa tervehtiä toisia, itse väylällä ei ollut sitten muuta kuin peulonpäänkokoista ja vähän pienempää kiveä, kaupassa oli sitten yksi asiakas itseni lisäksi, paluumatkalla ei näkynyt yhtään ketään yhtään missään, paitsi joku metsälintu tienposkessa, joka lähti lentoon kun olin justiinsa kohdalla ja vajaan 2 metrin päässä, ainut havainto elämästä 20min paluumatkan aikana, ei kovin paljoa avauduttavaa siis.
No lintu toki säikäytti, kyselin siltä että mitä se hyödyttää karkuun lähteä kun toinen on jo suurinpiirtein ohi mennyt, mutta vähemmän yllättävästi ei tullut vastausta
Perjantai onkin aina vähän vilkkaampi päivä, tiistaisin ei välttämättä näkyisi koko 40min aikana ketään muita kuin kaupan myyjä, tosin joskus sekin on takahuoneessa piilossa.
Aamulla oli luntakin maassa, mutta sekin katosi päivän sateissa, joten ei talvikunnossapidostakaan pääse avautumaan, tosin ei siitä oikein muutoinkaan pääse, koska niin hyvin aurataan tuo lyhyt pätkä ettei koskaan ole päässyt auraamattomalle lumelle, tosin ei tarvitse kuin valita toinen ilmansuunta ja lähtee ajamaan, niin löytyy koskematonta hankea enemmän kuin tarpeeksi.
Kun ihmisiä on sopivasti, ettei liikaa, niin elo väylillä on varsin helppoa.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Maastopyöräilijät ovatkin ehkä jo huomanneet Helsingissä Keskuspuistoon, Ruskeasuon ratsastushallien pohjoispuolelle ilmestyneet aidat, jotka katkaisevat varsin runsaasti käytetyn maastopyöräilijöiden, koiranulkoiluttajien, ulkoilijoiden ja koululaisten suosiman reitin.
Itse asun aivan naapurissa ja käytän ko. reitin ja lähipolkuja lähes päivittäin koiria lenkittäessäni - ja toisinaan jopa maastopyöräillessäni. Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt, miksi alueen poluille on viimeisen puolen vuoden ajan ilmestynyt lähes päivittäin n. ranteen paksuisia karahkoja katveisiin paikkoihin ja pienempien puiden vesoja on katkottu, vedetty maastaan juurineen ja aseteltu polkujen yli… Kunnes kuulin, että alueella on ollut skismaa ratsastajien ja muiden puistonkäyttäjien – erityisesti maastopyöräilijöiden – kesken.
Ratsastajien turvallisuudesta ja erilaisten puitonkäyttäjien tarpeista on syytä huolehtia, jos risteävä pyörä- ja koira- ja ihmisliikenne pelästyttää hevosia, mutta asemakaavassa on osoitettu ko. pätkälle (Ruskeasuon ratsastushallit – Tenholanpolku) ratsastuspolun kanssa risteävä reitti, jolle "saadaan sijoittaa n. 3 metriä leveä jalankululle, pyöräilylle ja hiihdolle varattu pääulkoilutie".
Nyt rakennettavalla aidalla on tarkoitus estää ratasastusreitin kanssa poikittainen pyöräily. Aidassa ei ole ainakaan toistaiseksi jalankulkijan mentävää aukkoa, joten sillä estetään myös jalankulku ja hiihto.
Ratsastajilla on oikeus kaavan suomaan harrasteympäristöön, kuten myös jalankulkijoilla, pyöräilijöillä ja hiihtäjillä. Nyt toteutettava aita on omasta mielestäni asemakaavan vastainen, sillä aita huomioi vain ratsastjien tarpeet ("jalankululle, pyöräilylle ja hiihdolle varattu pääulkoilutie").
Toivon, että kaikki jotka ovat huolissaan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja hiihtäjien oikeuksien toteutumisesta alueella, olisivat yhteydessä asian tiimoilta yhteydessä kaupungin virkamiehiin joko puhelimitse taikka (sähkö)postitse. (Työn teettää Liikuntavirasto ja toteuttaa Stara).
Lisäksi toivon, että kaikkinainen vandalismi puolin ja toisin alueella loppuu.
Toteutettavan aidan rajauksen löytää samaisesta Helsingin paikkatietopalvelusta. Vasemman reunan valikosta Työt ja tapahtumat kaduilla ja puistoissa (aluevuokraukset) – Käynnissä olevat työt :
http://ptp.hel.fi/ptpa/default.aspx
Asemakaavan voi ladata ao. osoitteesta:
http://ptp.hel.fi/kaavat/7690.pdf
Viestissäni #3353 tässä ketjussa avauduin nykyisten autonvalojen häikäisevyydestä. Ei sitten vika tainnut ollakaan pelkästään vastaanottajassa, kun asia todettu jo muuallakin: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288621228630.html .
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Iltalenkillä todella leveällä (varmaan sen neljä metriä) kelvillä näen jo parin sadan metrin päästä lähestyvän tukkeen. N. 60m ennen tuketta alan rämpyttää kilikelloa; kling-kling-kling-kling-kling-kling... ja viis metriä ennen ohitusta se oikealla oleva, laitimmainen, sauvakävelijä tantta kolmesta kääntyy katsomaan mikä siellä rämppää klingiä ja siirtyy puolisen metriä vasempaan. Painan ohi tiuskaisten "Ei vaan osata.. ei vaan osata!" Niin paljon tommonen kolmen leveän kuljetuksen sauvoilla levennettyinä piittaamattomuus koko kaistan valloituksen merkeissä otti pannuun, että tehostin vielä fingerillä ohituksen jälkeen. Nih, stana! Vähä helpotti...
Saivatpahan tädit mutistavaa loppukävelylleen. Ainut mikä harmitti ohituksen jälkeen oli se etten kaivanut vyölaukun sivutaskusta pilliä. Arvasin ton ohituksen tulevan hankalaksi, mutta oletin raivokkaan rimputtamisen edes hieman auttavan tilanteesta selviytymistä. Pillillä rallityyliin kunnon varoituspuhalluksen seuraavalla kerralla!
Jostain syystä mulle tulee tosta mieleen sellainen episodi, jossa täti kohtaa lähiaikoina tyttärensä uuden poikaystävän ja havaitsee tämän olevan se raivoisasti kelloa soittanut pyöräilijä.
Jos tädit eivät pitäneet pyöräilijöitä k-päinä, niin jatkossa taitavat pitää. Koen kohtalaisen suurta myötähäpeää toimintasi johdosta.
Toki vapaa maa, sitä en tiedä kauanko tällä menolla.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Hahhah mikä loukkaantujien kerho taas koolla... Neidit on toki hyvät ja jatkaa!![]()
Mud, sweat and beers.
Mä en taas tota IS:n juttua ymmärrä yhtään, en ainakaan itse ole huomannut samaa. Epäilen ennemmin ikääntyneen toimittajan silmissä tapahtunutta muutosta "havainnon" syyksi. Mutta se sinun alkuperäinen havaintosi on varmasti sikäli totta, että nykyään on autoissa kirkkaampia valoja(xenonit, + xx % halogeenit yleistyneet huomattavasti). Valokuviot on sinänsä ollu jo iät ajat epäsymmetrisiä, eli autojen lähivalot näyttää kulkusuunnassa oikealle ylemmäs. Eli jos pyöräilet ajoradan vasemmalla puolella kelviä, vastaantulijoiden valot varmasti häikäisee enemmän kuin toisella laidalla kulkien häikkisi. Ja mitä kirkkaampi polttimo, sitä pahemmin tietenkin häiritsee. Autolla tuota ongelmaa ei tietenkään ole, koska aniharvoin joutuu sivuuttamaan vastaantulijoita vasemmalta.
Voi nyt jumankauta taas mitä touhua. Oikein ennätys. Olisikohan viidessä vai peräti kuudessa risteyksessä peräkkäin madellut auto pyörätienjatkeelle ja jäänyt siihen kökkimään. Mitään ei tietenkään katsota, ja paskaako kiinnosta joku kevytliikenne, hah. Pää kyllä kääntyi mutta siinäpä se. Kaikilla olisi ollut mahdollisuus pakittaa sen verta että pääsee jatkamaan matkaa. Siinä vaan odotuttivat ihan hyvän tovin. Teki todella mieli nousta pyörästä ja mennä seisomaan auton eteen ja jäädä siihen kökkimään, tai muuten vaan näyttää erinäisiä käsimerkkejä. En sitten kuitenkaan tehnyt muuta kuin valuin kohti auton kylkeä pikkuhiljaa silleen ärsyttävästi että jos arvon autoilija viittis siirtää romuläjänsä pois tieltä. Yhden risteyksen olisin vielä voinut sietää mutta kun joka_helvetin_risteyksessä!!
Toinen oli kun lähestyin bussipysäkkiä johon oli saapumassa bussi, ajoin aika hiljaa. Siinä kohdalla on myös talo, jonka ihan seinustan vieressä seisoi nainen puhelin korvalla. Ajattelin että se odottaa jotain toista bussia. No eipä odottanut. Edes pää ei kääntynyt kun tämä nainen hyppäsi suoraan eteeni ilman minkäänlaista varoitusta, siitä ei voinut yhtään päätellä mitä tekee seuraavaksi. Kyllä hyppäsi sydän kurkkuun ja jarrut löytyivät todella äkkiä. Oli tosi pienestä kiinni etten survaissut renkaalla tai eturattaalla sen hyppelijän sääreen, hitaasta vauhdista huolimatta.
Saattaisi muuten autoilija nousta autostaan häkellyttävällä nopeudella, jos keulisi eturenkaan auton konepellille, ihan varovasti vain, ettei mitään pysyvää vahinkoa tulisi muuta kuin egolle.
Ei se tietenkään mitään auttaisi, todennäköisesti seuraisi vaan vielä paskempaa, mutta ulkopuolisena tilanteelle olisi varsin hauska naureskella.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Mun ajokki on niin matala että siinä vaiheessa jos "keulisin" konepellille niin yhtä hyvin voisin suoraan vaikka ajaa yli. Sepä vasta olisikin näky! Konepellillä kolme kuraista rengasuraa plus peräkärryn tekemät jäljet.
Kirjanmerkit