GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 43 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 41 42 43 44 45 53 93 143 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.261 - 1.290 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1261
    Ennen kun lähtee sen enempää sotkemaan niin kannattaa vilkaista Rockshox User Manual:sta kohta Floodgate Adjustment. Jossei tämä helpota vaivaa niin sitten sotkemaan .

  2. #1262
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hälle Katso viesti
    Kiitoksia vastauksista ViliA ja syklopaatti. Tälläisena täpäri-nöösinä ajaminen tahtoo välillä mennä säätämiseksi...
    No joo, itsenikin nöösiksi luettelen, onhan tuo täpäri tuossa ollut jo kohta kuukauden päivät😃. Ajamallahan sitä oppii tai ainakin itse oppinut tuota säätämistä ihan vaan käytännössä. Iskaripumppu mukana ja reboundia säädellen. samaa testilenkkiä kun tekee niin huomaa hyvin eroja.

  3. #1263
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Tuli tilattua Canyonin 29 jäykkäperä, missä on 100mm joustava reban keula.(Grand Canyon AL 6.9). Siinä kun tuo keulan lukitustoiminto löytyy, niin sitä kun tutkailtiin niin ei ole melkeenpä minkäänlaista eroa, oli lukitus kummassa asennossa tahansa. Joskus muistan jotain vastaavaa täältä lukeneeni, mutta enhän minä haulla sitä löytänyt.
    Kun vaijerin irrottaa siitä keulasta avaamalla sen kuusiokoloruuvin, joka sitä pitää paikallaan (reunassa, ei keskellä oleva), niin keulan pitäisi lukittua. Palautusjousi on nimittäin vaimentimessa eikä siinä tankoon tulevassa painikkeessa.

    Jos näin ei käy niin tarkista, että se musta rengas, joka on keulassa ja jonka läpi vaijeri menee, ei ole noussut paikoiltaan ja nirhannut vaijeria kiinni.

    Jos keula lukittuu niin tankovipu lukittuun asentoon ja vaijeri kiinni.
    ErnoNykanen muokkasi tätä : 07.11.2013 at 14.26

  4. #1264
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Kun vaijerin irrottaa siitä keulasta avaamalla sen kuusiokoloruuvin, joka sitä pitää paikallaan (reunassa, ei keskellä oleva), niin keulan pitäisi lukittua. Palautusjousi on nimittäin vaimentimessa eikä siinä tankoon tulevassa painikkeessa.
    Onko jostain syystä Reba rakennettu päinvastaisella toiminnalla kuin Recon vai onko ohjeessa jotain mitä en tajunnut? Reconissa lukitus nimenomaan vedetään päälle "jousta vasten" ja vapautusnapin painallus päästää vaijerin löysälle sekä jousen kiskaisemaan lukituksen auki. On muuten ihan haitarista säätää kohdalleen koska tarvitsee aika monta kättä, yhden pitämään vaijeria kireällä, yhden painamaan vaijerinkuoren pohjaan molemmista päistä, yhden varmistamaan että se sininen kääntyvä osa on varmasti ääriasennossaan ja yhden kääntämään se kuusiokoloruuvi kiinni. Laitan tuohon joku päivä yhden inline adjusterin väliin niin ei ole ihan niin millin murto-osalleen.

  5. #1265
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Onko jostain syystä Reba rakennettu päinvastaisella toiminnalla kuin Recon
    Juurikin näin.

    Onhan noissa täysin eri vaimentimetkin (Reconissa Turn Key ja Rebassa Motion Control), joten ei sinällään mikään ihme. Jännä kuitenkin, että jostain syystä toimivat päinvastoin.

  6. #1266
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Mielestäni se lukituksen toimintasuunta on muuttunut 2012 jälkeen.

  7. #1267
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Mielestäni se lukituksen toimintasuunta on muuttunut 2012 jälkeen.
    Voi olla, oma reba on 2013-mallia. Kaverin XC32 (jossa TK-vaimennin) on myös samaa vuosimallia ja siinä on kuitenkin juurikin tuo päinvastainen systeemi, mutta ehkä ealex tarkoititkin nimenomaan, että reboissa on muuttunut tuo toimintasuunta.

  8. #1268
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Ymmärsinkö nyt oikein tuosta edellä käydystä keskustelusta, että Rebassa pitää olla vaijerissa veto päällä, jotta lukitus olisi auki?


  9. #1269
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ymmärsinkö nyt oikein tuosta edellä käydystä keskustelusta, että Rebassa pitää olla vaijerissa veto päällä, jotta lukitus olisi auki?
    Kyllä, ainakin omassa 2013 solo airissa.

  10. #1270
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    ^no olipa hyvä tieto, juuri tuolla pikakysymyksissä taannoin kysyin aiheesta ja mulle väitettiin päinvastaista

    Mutta täähän on internet, pitää aina ollakin hieman varuillaan

    Täytyypä siis huolehtia siitä, että mahdollinen tuleva keula on ilman kaukolukitusta.


  11. #1271
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Samoin tuo minun Recon Gold on 2013, on tosiaan hyvin jännä että Rebassa on "väärin päin" - se on vähän kuin tarkoitettu ajettavaksi lukitus päällä jos käyttölogiikkaa ajattelee. Luulisi että vaijeri vapaana on oletusasento.

  12. #1272
    Liittynyt
    11/2013
    Paikkakunta
    Jämsänkoski
    Viestit
    3
    Moro! Mulla on tommosessa halvassa Helkaman maastopyörässä Top Gun:in jousikeula. Ongelmana on se, että keula joustaa, mutta jos ei heti jousituksen jälkeen kiskaise itse keulaa ylös se jää pohjaan. Sekä keula on myös jäykkä (Niin jäykkä että ei saa paikoillaan joustamaan.). Tässä mallissa ei ole mitään säätö namikoita vaan niiden kohdalla on vain semmoiset tulpat. Avasin ne ja suihkuttelin rasvaa ja hyppyyttelin keulan kanssa (ajaessa) aika kauan. No keula ei ole enään niin jäykkä, mutta jää pohjaan ja eikä vielläkään saa paikoillaan joustamaan. Miten purkaisin keulan? Alla on mutterit ja niiden tulppien alla aika syvällä samanlaiset, mutta keula on niin jumissa, että eihän ne ulos tule vaikka ne aukaisee. Keulahan on samanlainen kun kuvassa, mutta punainen.
    Ja siinä lukee TGS 035HL.


  13. #1273
    IncBuff Guest
    Paras korjaus on heittää roskiin tuollainen ja ostaa muutaman kympin jäykkä haarukka tilalle.

  14. #1274
    Liittynyt
    11/2013
    Paikkakunta
    Jämsänkoski
    Viestit
    3
    Arvasin, että joku sanoo noin. Ja minusta kysyin miten sen keulan voi korjata/purkaa enkä kysynyt mitä siihen tilalle ostan. Vai onko minulla lukihäiriö? Ja olen pyörää myymässä niin jos siitä nyt n50€ saa niin en siihen mitään 20€ jäykkäkeulaa osta. Olisiko muita ehdotuksia?

  15. #1275
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Taitaa olla turha olettaa että tällaisesta internet-yhteisöstä saisi apua, koska sellaista ammattimiestäkin saisi etsiä jonkun hetken joka ottaisi tuollaisen huollettavaksi. Kaipa tuollaisen aina purkaa jos viitsii käyttää vähän aikaa ja kärsivällisyyttä mutta entäs jos se tarvitsee vaikka varaosia, mistäs ne yhtäkkiä putkahtaa?

    Jos haluaa helpolla ehjän niin tosiaan yksinkertainen ratkaisu on jäykkä keula. Okei, se maksaa jotain, mutta tuollaisen keulan kuntoon saattamiseen kuluvalla ajalla on varmasti myös jotain arvoa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  16. #1276
    Liittynyt
    11/2013
    Paikkakunta
    Jämsänkoski
    Viestit
    3
    Tätä epäilinkin kiitos vastauksestasi!

  17. #1277
    IncBuff Guest
    Ei noita ole tehty huolettavaksi. Varaosia ei saa mistään ja tuon saa varmaan osiin mutta saako enää kasaan.

  18. #1278
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    179
    Aloittelijan peruskysymys. Miten RockShoxin keuloja säädetään? Tuliterässä Radonissa on Sid keula ja vasemman putken yläpäässä on venttiili, mistä pumppasin 135 Psi paineen, joka oli putkessa olevassa ohjeessa. Tällä paineella voi ilmeisesti säätää keulan jäykkyyttä? Oikean putken alapäässä on punainen säätönappula. Mitä sillä säädetään? Ja kumpaan suuntaan sitä käännetään kun säädetään?

  19. #1279
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    41
    Kyllä, ilmalla säädetään jäykkyyttä, ja siitä punaisesta napista keulan reboundia, eli sitä kuinka nopeasti se palautuu. Jos säädät sen paljon plussalle, niin keula palautuu hitaasti, jos säädät sen paljon miinukselle, keula palautuu tosi nopeasti. En tiedä kumpaan suuntaan se just sun keulassa nopeutuu ja kumpaa hidastuu, mutta omassa kolmekutosessa ainakin oikealle päin hidastuu(+) ja vasemmalle nopeutuu(-). Kokeilemalla selviää, rohkeasti vaa sitä nappulaa pyörittelemään siihen kohtaa, missä tuntuu hyvälle.

  20. #1280
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Siinä paluuvaimennuksen namiskuukkelin vieressä on Rock Shoxin keuloissa perinteisesti sellainen jänis/kilpikonna tarra. Jäniksen suunnassa vähemmän vaimennusta, kilpikonnan suunnassa enemmän.

    Se ohjeellinen ilmanpaine on sitten pelkkä lähtökohta. Oikeassa liukuputkessa pitäisi olla o-rengas ja koska kyseessä on SID-keula, liukuputkessa on myös painuma-asteikko 10-30% skaalalle. Jos keulan joustomatka on 100mm, hyvä painuma tai "sag" on jotain 20-25% luokkaa. Nouse pyörän päälle ajoasentoon ja paina o-rengas liukuputkea pitkin alas. Nouse pois pyörän päältä ja tarkista renkaan paikka. Jos painuma jää alle 20%:n, vähennä painetta.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #1281
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Itse tein siten että nappasin iskaripumpun mukaan lenkille. Ajoin samaa lyhyttä(n.1km), vaihtelevaa lenkkiä jokusen kerran ympäri, vaihdellen hieman paineita ja reboundia aina kierroksen alussa.
    Itsekin olen maastoasioissa täysi nöösi mutta tuolla tavalla mielestäni sai keulasta ihan eri käsityksen kun sisällä pumpatessa tai viikon välein paineita muuttamalla.

    Nuo valmistajan antamat psi:t ovat vain suuntaa-antavia eli kokeilemalla selviää se omaan käyttöön paras jäykkyys/löysyys😉.
    Jos rebound on liian nopea niin se keula "hakkaa" käsille ja vastaavasti liian hitaalla keula ei ehdi töyssyjen välissä palautua....näin olen ymmärtänyt😄

  22. #1282
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    448
    Mikähän mahtaa olla järkevä väli tarkistaa keulan ja iskarin paineita laihdutuksen aikana? Ensimmäiset säädöt tein pyörän saapuessa ja pari kertaa pian sen jälkeen tein perstuntumasäätöjä, mutta siitä on nyt 10 kiloa aikaa Kuinka usein noita paineita on järkeä säätää, vai pitäisikö säätää ihan perstuntuman muuttuessa mutulla?

  23. #1283
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Itse tarkastan paineet sillon kun muistan😄. Noista O-renkaistahan näkee hyvin kuinka paljon joustosta on lenkillä ollut käytössä. Jos lenkin jälkeen huomaa että olet käyttänyt vain puolet joustomatkasta niin sitten paineita pois. Jos taas vastaavasti "pohjaa" jatkuvasti niin sitten lisää. 10kg painon pudotus on jo aikas paljon jos et ole paineisiin koskenut. Kannattaa varmaan asettaa sagit(painaumat) uudelleen.

  24. #1284
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    179
    Kiitoksia kaikille vastaajille. Pitää lähteä illalla testailemaan ja säätämään

  25. #1285
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti devon Katso viesti
    Mikähän mahtaa olla järkevä väli tarkistaa keulan ja iskarin paineita laihdutuksen aikana?
    Noin 1250-1450g välein

    Disclaimer: en ollut tosissani

    Ensimmäiset säädöt tein pyörän saapuessa ja pari kertaa pian sen jälkeen tein perstuntumasäätöjä... Kuinka usein noita paineita on järkeä säätää
    Pitäähän niitä vuodenaikojenkin mukaan ja muutenkin välillä tarkistaa. Jos susta tuntuu että ei ole tarvinnut 10kg:n mukana muuttaa paineita niin ilmaa varmaan falskannut vastaavasti

    ...vai pitäisikö säätää ihan perstuntuman muuttuessa mutulla?
    Ei mitään mutua vaan sag halutuksi.


  26. #1286
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    123
    Miten pahasti homma muuttuu, jos fillarissa on nyt G2 geometrialla oleva joustokeppi ja tilalle laittaisi "normaalin"? Offset ilmeisesti ainoa, joka muutuu, vai? Sen myötä sitten ilmeisesti vaikutusta ohjauksen nopeuteen ja mahdollisesti alkaa käännettäessä jalka hakkaamaan renkaaseen. Muuta huomioitavaa?

  27. #1287
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    448
    Kiitos ViliA & JackOja. Pari kertaa olen ihan lenkkituntuman perusteella tässä välissäkin katsonut paineita. Kysymys heräsikin lähinnä siitä, että nyt viimeisimpien parin kilon karisemisen jälkeen pyörä on alkanut tuntumaan selvästi kovemmalta, meniköhän joku maaginen kiloraja tarkastusten välissä rikki... Tarkoitus olisi karistella vielä toiset 10 kiloa ja sitten vielä pari bonuskiloa lisää, joten jatkoakin ajatellen mietin tuota tarkastusväliä.

  28. #1288
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti devon Katso viesti
    ...parin kilon karisemisen jälkeen pyörä on alkanut tuntumaan selvästi kovemmalta...
    Voihan sun keula olla huollon tarpeessa...


  29. #1289
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Velluz Katso viesti
    Miten pahasti homma muuttuu, jos fillarissa on nyt G2 geometrialla oleva joustokeppi ja tilalle laittaisi "normaalin"? Offset ilmeisesti ainoa, joka muutuu, vai? Sen myötä sitten ilmeisesti vaikutusta ohjauksen nopeuteen ja mahdollisesti alkaa käännettäessä jalka hakkaamaan renkaaseen. Muuta huomioitavaa?
    Tässä on hyvä artikkeli, jos haluaa ymmärtää miten offset vaikuttaa ohjaukseen. Lyhyesti voi sanoa, että se vaikuttaa. Se, että miten se vaikuttaa, riippuu pyörästä. Artikkelin lukemalla saa aika hyvän käsityksen eri skenaarioista.

  30. #1290
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    503
    Onko nuo jouset aina samanpituisia, riippumatta iskarin mitoista? Kun ei löydä kun pelkän leveyden ja jäykkyyden. Onko se leveys jousen ulkopuolelta mitattuna, kun ei nyt fillarin luokse pääse mittaamaan ja tekisi mieli nettispeksailla tuohon ti-jousta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •