Ennen kun lähtee sen enempää sotkemaan niin kannattaa vilkaista Rockshox User Manual:sta kohta Floodgate Adjustment. Jossei tämä helpota vaivaa niin sitten sotkemaan.
Ennen kun lähtee sen enempää sotkemaan niin kannattaa vilkaista Rockshox User Manual:sta kohta Floodgate Adjustment. Jossei tämä helpota vaivaa niin sitten sotkemaan.
No joo, itsenikin nöösiksi luettelen, onhan tuo täpäri tuossa ollut jo kohta kuukauden päivät😃. Ajamallahan sitä oppii tai ainakin itse oppinut tuota säätämistä ihan vaan käytännössä. Iskaripumppu mukana ja reboundia säädellen. samaa testilenkkiä kun tekee niin huomaa hyvin eroja.
Kun vaijerin irrottaa siitä keulasta avaamalla sen kuusiokoloruuvin, joka sitä pitää paikallaan (reunassa, ei keskellä oleva), niin keulan pitäisi lukittua. Palautusjousi on nimittäin vaimentimessa eikä siinä tankoon tulevassa painikkeessa.
Jos näin ei käy niin tarkista, että se musta rengas, joka on keulassa ja jonka läpi vaijeri menee, ei ole noussut paikoiltaan ja nirhannut vaijeria kiinni.
Jos keula lukittuu niin tankovipu lukittuun asentoon ja vaijeri kiinni.
ErnoNykanen muokkasi tätä : 07.11.2013 at 14.26
Onko jostain syystä Reba rakennettu päinvastaisella toiminnalla kuin Recon vai onko ohjeessa jotain mitä en tajunnut? Reconissa lukitus nimenomaan vedetään päälle "jousta vasten" ja vapautusnapin painallus päästää vaijerin löysälle sekä jousen kiskaisemaan lukituksen auki. On muuten ihan haitarista säätää kohdalleen koska tarvitsee aika monta kättä, yhden pitämään vaijeria kireällä, yhden painamaan vaijerinkuoren pohjaan molemmista päistä, yhden varmistamaan että se sininen kääntyvä osa on varmasti ääriasennossaan ja yhden kääntämään se kuusiokoloruuvi kiinni. Laitan tuohon joku päivä yhden inline adjusterin väliin niin ei ole ihan niin millin murto-osalleen.
Mielestäni se lukituksen toimintasuunta on muuttunut 2012 jälkeen.
Ymmärsinkö nyt oikein tuosta edellä käydystä keskustelusta, että Rebassa pitää olla vaijerissa veto päällä, jotta lukitus olisi auki?
^no olipa hyvä tieto, juuri tuolla pikakysymyksissä taannoin kysyin aiheesta ja mulle väitettiin päinvastaista
Mutta täähän on internet, pitää aina ollakin hieman varuillaan
Täytyypä siis huolehtia siitä, että mahdollinen tuleva keula on ilman kaukolukitusta.
Samoin tuo minun Recon Gold on 2013, on tosiaan hyvin jännä että Rebassa on "väärin päin" - se on vähän kuin tarkoitettu ajettavaksi lukitus päällä jos käyttölogiikkaa ajattelee. Luulisi että vaijeri vapaana on oletusasento.
Moro! Mulla on tommosessa halvassa Helkaman maastopyörässä Top Gun:in jousikeula. Ongelmana on se, että keula joustaa, mutta jos ei heti jousituksen jälkeen kiskaise itse keulaa ylös se jää pohjaan. Sekä keula on myös jäykkä (Niin jäykkä että ei saa paikoillaan joustamaan.). Tässä mallissa ei ole mitään säätö namikoita vaan niiden kohdalla on vain semmoiset tulpat. Avasin ne ja suihkuttelin rasvaa ja hyppyyttelin keulan kanssa (ajaessa) aika kauan. No keula ei ole enään niin jäykkä, mutta jää pohjaan ja eikä vielläkään saa paikoillaan joustamaan. Miten purkaisin keulan? Alla on mutterit ja niiden tulppien alla aika syvällä samanlaiset, mutta keula on niin jumissa, että eihän ne ulos tule vaikka ne aukaisee. Keulahan on samanlainen kun kuvassa, mutta punainen.
Ja siinä lukee TGS 035HL.
![]()
Paras korjaus on heittää roskiin tuollainen ja ostaa muutaman kympin jäykkä haarukka tilalle.
Arvasin, että joku sanoo noin. Ja minusta kysyin miten sen keulan voi korjata/purkaa enkä kysynyt mitä siihen tilalle ostan. Vai onko minulla lukihäiriö? Ja olen pyörää myymässä niin jos siitä nyt n50€ saa niin en siihen mitään 20€ jäykkäkeulaa osta. Olisiko muita ehdotuksia?
Taitaa olla turha olettaa että tällaisesta internet-yhteisöstä saisi apua, koska sellaista ammattimiestäkin saisi etsiä jonkun hetken joka ottaisi tuollaisen huollettavaksi. Kaipa tuollaisen aina purkaa jos viitsii käyttää vähän aikaa ja kärsivällisyyttä mutta entäs jos se tarvitsee vaikka varaosia, mistäs ne yhtäkkiä putkahtaa?
Jos haluaa helpolla ehjän niin tosiaan yksinkertainen ratkaisu on jäykkä keula. Okei, se maksaa jotain, mutta tuollaisen keulan kuntoon saattamiseen kuluvalla ajalla on varmasti myös jotain arvoa.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tätä epäilinkin kiitos vastauksestasi!
Ei noita ole tehty huolettavaksi. Varaosia ei saa mistään ja tuon saa varmaan osiin mutta saako enää kasaan.
Aloittelijan peruskysymys. Miten RockShoxin keuloja säädetään? Tuliterässä Radonissa on Sid keula ja vasemman putken yläpäässä on venttiili, mistä pumppasin 135 Psi paineen, joka oli putkessa olevassa ohjeessa. Tällä paineella voi ilmeisesti säätää keulan jäykkyyttä? Oikean putken alapäässä on punainen säätönappula. Mitä sillä säädetään? Ja kumpaan suuntaan sitä käännetään kun säädetään?
Kyllä, ilmalla säädetään jäykkyyttä, ja siitä punaisesta napista keulan reboundia, eli sitä kuinka nopeasti se palautuu. Jos säädät sen paljon plussalle, niin keula palautuu hitaasti, jos säädät sen paljon miinukselle, keula palautuu tosi nopeasti. En tiedä kumpaan suuntaan se just sun keulassa nopeutuu ja kumpaa hidastuu, mutta omassa kolmekutosessa ainakin oikealle päin hidastuu(+) ja vasemmalle nopeutuu(-). Kokeilemalla selviää, rohkeasti vaa sitä nappulaa pyörittelemään siihen kohtaa, missä tuntuu hyvälle.
Siinä paluuvaimennuksen namiskuukkelin vieressä on Rock Shoxin keuloissa perinteisesti sellainen jänis/kilpikonna tarra. Jäniksen suunnassa vähemmän vaimennusta, kilpikonnan suunnassa enemmän.
Se ohjeellinen ilmanpaine on sitten pelkkä lähtökohta. Oikeassa liukuputkessa pitäisi olla o-rengas ja koska kyseessä on SID-keula, liukuputkessa on myös painuma-asteikko 10-30% skaalalle. Jos keulan joustomatka on 100mm, hyvä painuma tai "sag" on jotain 20-25% luokkaa. Nouse pyörän päälle ajoasentoon ja paina o-rengas liukuputkea pitkin alas. Nouse pois pyörän päältä ja tarkista renkaan paikka. Jos painuma jää alle 20%:n, vähennä painetta.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Itse tein siten että nappasin iskaripumpun mukaan lenkille. Ajoin samaa lyhyttä(n.1km), vaihtelevaa lenkkiä jokusen kerran ympäri, vaihdellen hieman paineita ja reboundia aina kierroksen alussa.
Itsekin olen maastoasioissa täysi nöösi mutta tuolla tavalla mielestäni sai keulasta ihan eri käsityksen kun sisällä pumpatessa tai viikon välein paineita muuttamalla.
Nuo valmistajan antamat psi:t ovat vain suuntaa-antavia eli kokeilemalla selviää se omaan käyttöön paras jäykkyys/löysyys😉.
Jos rebound on liian nopea niin se keula "hakkaa" käsille ja vastaavasti liian hitaalla keula ei ehdi töyssyjen välissä palautua....näin olen ymmärtänyt😄
Mikähän mahtaa olla järkevä väli tarkistaa keulan ja iskarin paineita laihdutuksen aikana? Ensimmäiset säädöt tein pyörän saapuessa ja pari kertaa pian sen jälkeen tein perstuntumasäätöjä, mutta siitä on nyt 10 kiloa aikaaKuinka usein noita paineita on järkeä säätää, vai pitäisikö säätää ihan perstuntuman muuttuessa mutulla?
Itse tarkastan paineet sillon kun muistan😄. Noista O-renkaistahan näkee hyvin kuinka paljon joustosta on lenkillä ollut käytössä. Jos lenkin jälkeen huomaa että olet käyttänyt vain puolet joustomatkasta niin sitten paineita pois. Jos taas vastaavasti "pohjaa" jatkuvasti niin sitten lisää. 10kg painon pudotus on jo aikas paljon jos et ole paineisiin koskenut. Kannattaa varmaan asettaa sagit(painaumat) uudelleen.
Kiitoksia kaikille vastaajille. Pitää lähteä illalla testailemaan ja säätämään![]()
Noin 1250-1450g välein
Disclaimer: en ollut tosissani
Pitäähän niitä vuodenaikojenkin mukaan ja muutenkin välillä tarkistaa. Jos susta tuntuu että ei ole tarvinnut 10kg:n mukana muuttaa paineita niin ilmaa varmaan falskannut vastaavastiEnsimmäiset säädöt tein pyörän saapuessa ja pari kertaa pian sen jälkeen tein perstuntumasäätöjä... Kuinka usein noita paineita on järkeä säätää
Ei mitään mutua vaan sag halutuksi....vai pitäisikö säätää ihan perstuntuman muuttuessa mutulla?
Miten pahasti homma muuttuu, jos fillarissa on nyt G2 geometrialla oleva joustokeppi ja tilalle laittaisi "normaalin"? Offset ilmeisesti ainoa, joka muutuu, vai? Sen myötä sitten ilmeisesti vaikutusta ohjauksen nopeuteen ja mahdollisesti alkaa käännettäessä jalka hakkaamaan renkaaseen. Muuta huomioitavaa?
Kiitos ViliA & JackOja. Pari kertaa olen ihan lenkkituntuman perusteella tässä välissäkin katsonut paineita. Kysymys heräsikin lähinnä siitä, että nyt viimeisimpien parin kilon karisemisen jälkeen pyörä on alkanut tuntumaan selvästi kovemmalta, meniköhän joku maaginen kiloraja tarkastusten välissä rikki... Tarkoitus olisi karistella vielä toiset 10 kiloa ja sitten vielä pari bonuskiloa lisää, joten jatkoakin ajatellen mietin tuota tarkastusväliä.
Tässä on hyvä artikkeli, jos haluaa ymmärtää miten offset vaikuttaa ohjaukseen. Lyhyesti voi sanoa, että se vaikuttaa. Se, että miten se vaikuttaa, riippuu pyörästä. Artikkelin lukemalla saa aika hyvän käsityksen eri skenaarioista.
Onko nuo jouset aina samanpituisia, riippumatta iskarin mitoista? Kun ei löydä kun pelkän leveyden ja jäykkyyden. Onko se leveys jousen ulkopuolelta mitattuna, kun ei nyt fillarin luokse pääse mittaamaan ja tekisi mieli nettispeksailla tuohon ti-jousta.
Kirjanmerkit