mutta eikös tuo ole ihan selvä asia, että ajetaan siihen suuntaan mihin merkki näyttää. Eihän sitä tarvitse asioita liian vaikeasti ajtella.
Kelvit täynä sorapaskaa vaikka pakkasista ei ole tietoakaan. Goren pöksyihin pitää kehitellä jostain paikka polveen ja vaihtajan korvake menee uusiksi. Juu en osaa ajaa mutta ohan tämä "kunnossapito" perseestä![]()
Virheidensä tunnustaminen on erinomainen ominaisuus. Se mahdollistaa oppimisen.
Kaupasta saa sellaisia silitettäviä paikkoja, jotka on helppo kiinnittää jos omistaa silitysraudan tai vastaavan.
Täällä pääkaupunkiseudulla ei ole vielä saatu tappajasepeleitä ulkoilutettua. Toivottavasti pysyvät vielä toistaiseksi piilossa, ettei tarvitse taas ruveta ulkokumeja vaihtamaan.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
No ei varmaan. Jos pyöräosio merkitään erilliseksi tieksi niin ei se sitten ole yksisuuntainen.
Ei tuo oikein toimi, koska on runsaasti kaksisuuntaiseksi tarkoitettuja pyöräteitä, joista paikoitellen puuttuu toisen suunnan klv-merkki. Jos ylivoimainen valtaosa "yksisuuntaisuuksista" ei ole sellaiseksi tarkoitettuja, ne tarkoitukselliset ovat liian vaikeita tunnistettavia.
http://goo.gl/maps/oKn4x ja sama toisesta suunnasta http://goo.gl/maps/mFUF9 - yksisuuntainen tästä jälkimmäisestä suunnasta? No ei varmasti ole tarkoitus. Ajelen tuosta molempiin suuntiin päivittäin.
Tai tässä merkitään yhdistetty kelvi Turuntien viereen: http://goo.gl/maps/lZMMc ja tässä samaan paikkaan tullaan toisesta suunnasta niin että kelvin merkkiä tuohon kanttarilla erotettuun osaan ei ole: http://goo.gl/maps/0nLHX - yksisuuntainen pyörätie/jalkakäytävä ajoradan oikealla puolella? Ei täysin pähkähullu ajatus, mutta ei toimi näillä merkinnöillä.
Ajatus on selvästikin se, että yksisuuntaiseksi tarkoitetuissa tapauksissa tien molemminpuoliset pyörätiet ovat oikeastaan pyöräkaistoja, kumpikin omaan suuntaansa, mutta ne on vain erotettu ajoradasta jolloin ne pitää merkitä pyörätieksi eikä pyöräkaistaksi. Aivan järkevä idea sinänsä, mutta kun 99.42 % kevyen liikenteen väylistä toimii niin että ne ovat kaksisuuntaisia ja voivat sijaita kummalla puolen ajorataa tahansa, tai molemmilla puolilla, niin ilman lisämerkintöjä tällaisesta yksisuuntaisesta pyörätiestä ei tule mitään.
Tuolta löytyy muun muassa Tampereen keskustan pyöräteistä kartat. http://www.tampere.fi/tampereinfo/ka...ilykartat.html
Noin yleisesti ottaen polkupyörällä saa ajaa kaikilla teillä joilla sitä ei ole erikseen kielletty, myös siellä missä ei ole pyörätien merkkiä.
Tässä yksisuuntaisessa pyörätiessä on siis ajatuksena, että pyöräilijän pitää katsoa selkänsä taakse ajosuuntaa vastaan, huomata siellä pyörätien merkki sekä se, että ajosuuntaan pyörätien merkkiä ei ole, ja tästä päätellä etenevänsä kiellettyyn ajosuuntaan. Ei oikein kuulosta hyvältä liikennejärjestelyltä. Sellainen pienikokoinen selvästi pyörätielle osoitettu 331 auttaisi. Sen kanssa ei tosiaan voi käyttää lisäkilpeä (paitsi tietysti jos ministeriö muuttaa LMp:tä tältä osin, ei pitäisi olla ihan mahdotonta). 551 (yksisuuntainen tie) kai voitaisiin varustaa nytkin kilvellä "Koskee pyörätietä".
Oulussa yksisuuntaisia kevlejä on huomattavasti enemmän kuin tuo Tuiran sillat. Kaupungin pyöräilykartta oli ajantasalla ennen tämän kesän myllerryksiä jossa on ilm. urakoitsijoiden toimesta(?) muutettu reittejä kaksisuuntaiseksi lisäämällä ylinmääräinen kyltti. Näin esim. rautatienkadulla jota nyt uuden kyltin mukaan saa kulkea kaupunginpuoleista entistä jalkakäytävää yhden korttelin verran kunnes takaisin tielle. Rautatienpuoleinen kelvihän on yksisuuntainen. Ex-yhdensuuntaisia viime tarkistamalta on Uusikatu ja Heikinkadun ja Kajaanintien uimakuoppa.
Mielenkiintoisin ehkä näistä on Asemakadun kelvi joka on yksisuuntainen mutta ajorataa vastakkainen joka myöskin siis yksisuuntainen. Lisäksi kelvi on kulkusuunnassa vasemmalla puolella osan matkaa puiston jälkeen josta ajoradan käyttäjille tulee kuva, että pyöräilijät ajavat "väärää puolta" vastaan. Goolen kuvassa kelvi näkyy kielletty ajosuunta ja kelvimerkki joka osoittaa pyöräilysuunnan http://goo.gl/maps/8KCNB . Kaupungin reittikartassa myöskin merkittynä vastaavasti http://www.ouka.fi/oulu/kadut-kartat...kevyt-liikenne .
Mikäli tottelee kiellettyn ajosuunnan merkkiä niin kyseistä väylää ei siis saa ajaa ja täten se on jalkakäytävä .. kysyin asiaa Liikenneturvalta ja käskivät kysyä kaupungilta.
koshui muokkasi tätä : 06.11.2013 at 16.04 Syy: parempi kuvakulma
Mitähän merkkejä katselit? Ei Verkatehtaankadulta löydy pyörätien merkkiä. Kielletyn ajosuunnan merkki ainakin löytyy. Verkatehtaankadun kapeita jalkakäytäviä ei kyllä kenenkään pitäisi luulla pyöräteiksi. Tämä luuleminen tekeekin jalkakäytäväpyöräilystä vaarallisempaa kuin se onkaan. Jos pyöräilijä tietää ajavansa jalkakäytävällä ja väistää kaikkia muita kulkijoita, niin vaaratilanteita tulee aika harvoin. Jos taas pyöräilijä luulee ajavansa pyörätiellä, niin vaaratilanteita tulee paljon useammin.
Täällä on vähän nihkeästi noita kelvejä, joten seututien laitaa ajellaan, valkoinen viiva on maalattu siihen asfaltin reunan päälle ja siitä alkaakin sitten suht heti sellainen kasviviidakko ja oja.
Nyt on tuota kiveä aika paljon ollut asfaltin reunasta 20-30cm keskiviivalle päin, huono ajella kun peukunpään kokoa oleva terävä kivi renkaan alla tahtoo luoda monenlaista haastetta menoon.
Sadekeliä on ollut, joten rekka kun tulee vastaan, niin tahtoo aika paljon sitä vettä lentää päälle, toki veden seassa on sitten nastojen irroitamaa kivipölyä/hiekkaa, ikävästi narskuu hampaissa 70km ajon jälkeen vaikka kuinka yrittää suuta pitää kiinni pahimmassa vesipöllyssä.
Tietenkin pelloille kun ajoivat lietettä, niin se kaikki tavara tienpinnasta ei ole vielä poistunut ja kylläpä siellä rekan nostattamassa vesipöllyssä on mukana toisinaan ihan sitä itseäänkin.
Pyörätelineet on monessa paikassa kaupungissakin kerätty jo pois, mutta kyllä satunnaisesti näkee vielä muitakin pyörällä kulkijoita, jalankulkijoita ei niinkään enää ole näkynyt, joten kun pääsee kaupunkiin asti ja ajelee kelveillä, niin kyllä ne on aika tyhjiä.
Ehkä 2-4 kevyenliikenteen edustajaa näkee reilun 70km aikana, ei kovin paljoa siis tungosta.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Olisikohan tässä kyse vaikka omavaltaisesta sakotuksesta pyörätiellä kävelystä?
5.11.2013 kello 18:45 Polkupyöräilijä sieppasi naisen kädestä ostoskassin, Aleksanterin teatterin kohdalla. Omaisuutta anastettiin noin 200 euron arvosta ja asiaa tutkitaan varkautena.
https://www.poliisi.fi/poliisi/helsi...6?opendocument
Se ainoa oikea ja alkuperäinen - PPP
Nyt kelpaisi kolmipyöräinen taas, kun jalka alkaa jo painaa ...
Tänään oli taas vähän, muttei liian vaikeaa. Ensimmäiseksi autoilija olisi tahtonut ajaa päälle klv:n jatkeella, molemmille paloi vihreät valot (tulin siis autoilijoita vastaan joten en edes tullut sokeasta kulmasta). Sieltä vaan tuli pitkänä letkana autoilijoita, eikä ketään ilmeisesti kiinnostanut lähestyvä pyörä millään tavalla. Minä osoitin olevani tulossa, autoilijasta ei voinut oikein päätellä mitä se meinaa. Tulos: molemmat tekevät lukkojarrutuksen, autoilija ilmeisesti vähän enempi koska itsellä ei vauhtia niin paljoa ollut. Päästi se kuitenkin mut menemään ensin.
Sitten purnutusta kävelijänä. Kävelin klv:n oikeassa reunassa, niin reunassa kuin viittii kävellä ilman että tarvitsee pelätä koiranpaskakasoja. Eikö sitten pari helvatan fiksua pyöräilijää vedä minusta ohi lähes hihaa hipoen. Parin sentin harha-askel niin jo olisi kolahtanut. Mikä hitto siinä on että jos edellä on kävelijä reunassa, vastaan tulee pyörä niin SILTI pitää änkeä sinne pieneen väliin!! Mä odotan aina sopivaa ohituspaikkaa enkä lähde turhaan leikkimään, toisiin koliseminen ei varmana tuntuisi kivalta.
No nyt muutamana päivänä arponut että onko se kävelykatu ja varmistus tuli että on. Työpisteeseen pääsee tietä pitkin suoraan mutta pois pääseminen onkin kimurantimpi juttu. Taluta puoli korttelia aja yksi ja taas takaisin kävelykadulle taluttamaan. Turhauttavaahuomenna ajan hämeenkatua "pyöräkaistaa" tempoilme päällä enkä väistä ketään.
Ja olen ajanut äärimmäistä varovaisuutta noudattaen tuon pienen pätkän. Taluttaessa huomasin että on vielä vaikeampi mennä kun vien kahden tilan tai todella ison ihmisen leveyssuunnassa.
Tästä tulikin mieleen eräs paikka, jossa ajoradan molemmin puolin on laatoitetulle jalkakäytävälle vedetty n. 1m levyinen asfalttikaista. Tähän on sitten maalattu molempiin suuntiin pyörän kuvat. Väylää ei ole merkitty millään liikennemerkillä, mistään suunnasta.
Ilmeisesti tuossa on yritetty tehdä kaksi suuntainen pyöräkaista. Tuon epämääräisen väylän ja ajoradan välissä on vielä kadun suuntaiset parkkiruudut.
Miten sattuu näitä siis tehdään ja samalla tavalla myös merkitään. Tosin autoilijoiden mukaan pitäisi ajaa siellä asfalttikaistalla kun siellä on se pöörätie![]()
Tulikohan ikä vastaan näkökyvyssä? (En myönnä.). Tänään ilta-ajelulla tuli monin paikoin ajeltua kelviä vastavirtaan vieressä kulkevaan ajorataan nähden ( eli menosuuntaani vastaantulevat autot olivat lähinnä). Ilmeisesti nykyautojen ajovalojen umpiot on suunniteltu niin, että valokeila on leveä auton kuskin vinkkelistä oikealle/pientareelle. Ja lisäksi valot ovat kirkkaita/valovoimaisia. Tuli muutamia kiperiä kohtaamisia vastaantulevien kelvillä kävelevien ninjojen kanssa autojen häikäisyn johdosta. Itsellä ihan ok valot fillarissa. Pitänee muuttaa lenkin kiertosuuntaa... Ps. Hampaat on suussa yhä, eikä asfaltti-ihottumaa tullut, nopealla refleksiväistämisellä selvisin.
![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Tai siis korkea, eli ajosuuntaan katsottuna oikeassa reunassa valokeila yltää ylemmäs kuin vasemmalla.
Tässä mielessä "nykyautoja" ovat kait ainakin kaikki H4-polttimoita käyttävät jostain 1970-luvun alusta alkaen, ja luulisin että sitä vanhemmatkin.
Autojen valot häikäisevät tien vasemmalla puolella ajaessa ikävästi, joten ninjoja on erittäin vaikea havaita. Häikäisyä esiintyy myös oikealla esim. silloin, kun pyörätie on ajorataa alempana. Omilla ajoreiteilläni tällainen paikka on Turuntiellä Leppävaaran ja Kilonkartanontien risteyksen välillä: pyörätiellä ei näe juuri mitään, varsinkaan jos katuvalot ovat pois käytöstä.
Wtf! Jos sä puhut nyt tuosta aiemmasta kuvan kadusta niin siinä ei ole mitään kävelykatua vaan jalkakäytävä ja yksisuuntainen ajorata. Kävelykadulla saa ajaa pyörällä ja max 20km/h. Jalkakäytävällä ei saa ajaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4velykatu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkak%...t%C3%A4v%C3%A4
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Yhdyn edelliseen puhujaan. Ainakaan kuukkelikuvien perusteella ei katua millään saa kävelykaduksi, vaan siis juurin kuten edellä on sanottu. Ja jos olisi kyseessä käväelykatu, siinä nimenomaan saisi pyöräillä, se on oikein laissa erikseen mainittu. Kuten haedonin linkit kertovat. Miten sä voit tätä asiaa arpoa tollain. Paikkahan on niin selvä kuin olla voi. Kannattaisko harkita työmatkapyöräilyn lopettamista siksi aikaa, että omaksut alkeellisimmat peruspykälät.
onks pakko, jos ei haluu
Joo anteeksi nyt meni nimitys väärin.
Voisitko hieman selventää tätä kommenttia? Hämeenkadulla ei ole pyöräkaistaa. Nyt kun kaupungin mielestä on talvi, niin Hämeenkadulla ei ole myöskään pyörätietä. Hämeenkadulla saa siis ajaa polkupyörällä vain ajoradan oikeassa reunassa joukkoliikenteelle varatulla kaistalla. Keskustorin nurkilla on pieni pätkä pyörätietä Hämeenkadulla mutta Verkatehtaankatu ei ole lähelläkään Keskustoria.
Ikinä en ole nähnyt kenenkään fillaroivan siinä autojen ja nynne-seassa. Autollakin kammottaa, niin pyörällä vielä...
Joudun nimittäin ajamaan noin 100m Hämeenkatua työpaikalleni, enkä ole harkinnutkaan että ajan pyörällä Hämeenkadun autotietä. Olkoot lainvastaista, mutta en uskalla. Eikä moni muukaan ilmeisesti.
Juu huomasin että se on pelkkä jalkakäytävä kun kävin kävellen poistattamassa romua silmästä keskustan poikki. Pakon edestä piti mennä kärryn kanssa hämeenkatua kesällä ja se oli helvettiä. Jos vaan ei olisi pakko en menisi pyörällä keskustaan ollenkaan.
http://aijaa.com/MRJPRn
Tuon näköiseksi menee pyörä 5 kilometrin reissun jälkeen. Kevlit on täynnä lehtiä, soraa ja jotain puista tuulen tiputtamia oksankarahkoja. Noita lehtiä on ihan jatkuvana mattona. Se lehtisorapaska menee ketjujen väliin pyörimään ja hajottaa ketjut ja oksankarahkat tarttuvat pinnojen väliin ja rapsahtelevat siellä kivasti poikki. Ihan tavallisen kauppareissun jälkeen fillari näyttää siltä kuin sillä olisi rällätty sorakuopalla.
Lisäksi jostain täysin käsittämättömästä syystä suurimmalla osalla kevleistä on asvaltissa noin 20 metrin välein jotain poikittaisrailoja, jotka hajottavat polkupyörän renkaat, jos ei pidä niissä todella korkeita rengaspaineita. Millään kovin ohutrenkaisella polkupyörällä ei siis ole ollenkaan asiaa tuonne ajelemaan. Minkähän takia nuo railot on olemassa? Ne ovat tosiaan tien suuntaan nähden täysin poikittain ja näyttävät asvaltointivaiheessa tehdyiltä. Autoteillä en ole moisia railoja nähnyt.
Kohtahan taas tulee lumet ja sitten saa taas ihmetellä, kun kevleillä on puolisääreen asti lunta ja vieressä kiiltää lumettomaksi asti aurattu ja suolattu autotie. Joka aamu neljältä herään lumiauran kolisteluun, vaikka yön aikana ei olisi tullut yhtään uutta lunta. Raapivat auralla lumetonta autotietä ja vieressä kevlillä on edelleen lunta niin paljon, että polkupyörällä ei pysty ylämäkeen ajamaan. Tasaisella ja alamäessä ajaminen jotenkuten onnistuu, vaikkakin raskasta on.
Kirjanmerkit