Eilen nähtynä; vanhempi herra laskee mäkeä alas oikeassa laidassa. Vastaan tulee kaksi varhaisteinipoikaa, toinen oikeassa ja toinen vasemmassa laidassa. Tämä vasenta eli väärää puolta ylöspäin ajava kolli ei joko huomaa tai välitä. Pappa pysähtyy, kun kolari väistämätön. Vasta tuossa vaiheessa poika havahtuu ukon häntä läksyttäessä.. siihen molemmat pojat sitten nauraen jotain kuittailevat. Ettäs tämmöstä...
Olisi positiivista, jos seuraavassa tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistuksessa onnistuttaisiin ihan lainsäädännön tasolla pyörätien yksisuuntaisuus/kaksisuuntaisuus ja näiden merkintätavat. Puhumattakaan pyörätiemerkin vaikutusalueesta.
Ja takaisin tuohon aiempaa tapaukseen. Avautuuko kenellekään oikeasti, miksi tuohon Nirvankadun varteen on tuohon Veisunkaadun ja Piilinkadun väliin viritetty tuollainen parinsadan metrin pätkä pyörätietä, jolla ei oikeasti vaikuta olevan muuta funktiota kuin herättää keskustelua Fillarifoorumilla? Onko tuossa vain jostakin jäänyt yli kaksi liikennemerkkiä, jotka on käyty sitten iskemässä sattumanvaraisen jalkakäytävän pätkän koristeiksi?
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
On. Autoilijalle täysin ennalta-arvaamatonta, että takavalolta näyttänyt lamppu tuleekin kohti. Itse olen sumuisessa tihkusateessa meinannut ajaa tuollaisen kanssa fillarilla nokkakolarin. Tuli väärää puolta vastaan, ainoa valonlähde oli himmeä punainen valo ja vaatteet kaikki tummia.
A Gentleman will walk but never run
Jos vastaantulijan vilkkuvalossa on vähänkään kirkkautta, niin saatan keksiä riistovalon 1000lm vilkulle käyttöä. Ei muuta kuin kypärävalo vikkumoodiin ja suuntaus silmiin...
Onneksi täälläpäin vilkkuvalot on todella harvinaisia, niin ei ole moisen vastauksen tarvinnut käydä mielessä.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Minä tässä yhtenä mennätalvista aamun pimeydessä valaisemattomalla maantiellä ajoin töitä kohdeb autolla lumisateessa ja käännyin risteyksessä oikealle ja valoihin ilmesty ninjapyöräilijä tulossa kohti samaa kaistaa ja ajettuani hankeen väistäsessäni oikealle häntä hän päätti tulla samaan hankeen ja suuttui kovasti, kun en väistänyt häntä vastaantulevan liikenteen sekaan kuten olisi kuulemma pitänyt.
Vauriot jäivät molemmille lähinnä henkisiksi eikä ninja halunnut ambulanssia ja poliisia paikalle, mutta lupasi ensi kerralla hankkia minulle tuomion liikenteen vaarantamisesta.
Lienee sukua noille punaisen etuvilkun käyttäjille.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Espoo. Katuvaloja ohjaava astraalikello on sekaisin ja sammuttaa katuvalot ennen kahdeksaa - kertoi teknisen keskuksen ystävällinen asiakaspalvelu. Kertoi myös, että asiaa korjataan. Aurinko nousee kahdeksan jälkeen. Oli taas helvetin hienoa ajaa fillarilla töihin, kun joka puolella on liikkuvia mattamustia keiloja. Itseni lisäksi ehkä kahdella pyöräilijällä oli valot - vastaan tuli kymmenkunta yhteensä. Jalankulkijoista juuri kellään ei ollut heijastimia. Oma virhe oli siinä, että ajattelin tehokkaan näkymisvalon riittävän, mutta varsinainen ajovalo oli kotona.
A Gentleman will walk but never run
Tänään meni suht hyvin mutta eilinen. Kolmessa risteyksessa jatkeella auto toisen perässä,kaksi kerkesi alta juuri pois mutta kolmannen viereen joutui pysähtymään pitkäksi aikaa ja odoteltiin kävelijän kanssa jonka ohitin 100m ennen risteystä auton vieressä plokaten kääntyvien kaista. Kääntyvä odottava autoilija näytti ymmärtävältä ja närkästyneeltä tukkivalle autolla. Kolme koiraa matkalla ja kaikki eripuolella kuin omistaja. Asfaltin päälle kylvetyllä sepelillä kun tekee lyhyen lukkojarrutuksen takapäätä keventämällä saa näyttäviä sivuaskeleita ja käsien liikkeitä.
Ilman kylmetessä olen ottanut tavaksi lähteä vähän kesäkelejä aikaisemmin töimatkalle.
Tämä aiheuttaa sen, että bussipysäkeillä on vielä väkeä odottamassa onnikkaa, kun kesämmällä auto on jo ehtinyt napata ihmiset kyytiin.
Kaikki tätä ketjua lukeneet tietävät, mitä tämä kelveille aiheuttaa.
Matkan varrella kaikki pysäkit ovat kelvin "ulkoreunalla", pysäkillä könöttävät ihmiset siis valtaavat koko tien leveyden itselleen.
Lisätään tähän vielä se, että bussit tulevat minua vastaan, eli väki seisoo minua kohti selkä edellä.
Kerran tein niin, että rullailin rauhassa tiiviin ihmiskasan taakse, ja odottelin, milloin joku heistä kääntyisi katsomaan taakseen, sattuuko (huomaamatta) seisomaan jonkun muun tiellä.
Sain hetken odotella, kunnes oli jo pakko avata sanainen arkku ja pyytää tietä.
Vaikka pysäkillä on "etuoikeutettu seisonta", niin ei kai se silti tarkoita, että koko tie pitää blokata muilta..
Arvatkaas monellako oli myöskään minkäänlaista heijastinta aamun hämärässä seisoskellessaan?
Ride happy!
Tänään ajoin Hervannan yliopistolta kotiin hieman iltakuuden jälkeen. Noin kymmenestä näkemästäni pyöräilijästä yhdelläkään en nähnyt valoa. Kiva kun tämmösiä tulee vastaan tai etenee väärässä reunassa varsinkin pimeässä alikulussa. Katuvalothan reitillä kyllä ovat ja palavat, mutta kyllä se Näyn-valo silti parantaisi näkyvyyttä huomattavasti varsinkin synkkinä lokakuun iltoina. Itse olin varustanut Kulkurin alkuperäisellä dynamosta virtansa saavalla halogeenivalolla ja (punaisella) kiinaledillä takana. Kaivoin kyseisen punaisen takavalon tänään ledivalosäkistäni kun arvelin sen olevan hyvä pimeässä![]()
Sarpale: kokeile soittokelloa. Mutta joo, tiedän ilmiön. Osa noista seisoo lisäksi pysäkillä napit korvissa, kuuntelee musiikkia ja näprää älypuhelinta täysin sulkeutuneena pois maailmasta (minkä sinänsä syyssäässä ymmärrän). Lisämausteen tuo se osa ihmisistä, joka ei puhelimessa puhuessaan pysty seisomaan paikallaan vaan kävelee ympäriinsä vaihtaen satunnaisesti suuntaa.
A Gentleman will walk but never run
Jooh, oli aikaisemmin kello, mutta otin käyttöön oman vienon ja hennon ääneni sen tilalle kun eivät kelloon reagoineet..
Tiedämme myös kellon aiheuttavan jotain ihmeellistä raivotautia ihmisissä, mutta täälläpäin ei ole (vielä ainakaan) tullut sanallisesta tilanpyynnöstä tullut samaa allergiaa esiin.
99,99% kerroista ilmoitan lähestymisestäni, joskin toivoin tämän hiljaisen lähestymisen opettavan niille samoille hemmoille siinä samalla pysäkillä, että edes joskus katsoisivat taakseen.
Mutta eivät ole vielä oppineet, montakos toistoa ihmiseläin tarvitsee että viesti menee perille?![]()
Ride happy!
Se Espoon astraalikello on vieläkin rikki. Tai sitten mulla on pahaa karmaa tai huono aura. Ainoastaan yksi autoilija yritti jyrätä - yllätys, yllätys - Mankkaan koulun risteyksessä. Oli kai vienyt lapsen kouluun ja sitten olikin jo niin kiire, ettei kevyen liikenteen väylä tarvitse huomioida. Ja tiedän, risteys on vaikea ja huonosti suunniteltu miltei täydellisin näkemäestein, mutta sitten pitäisi ajaa varovasti. Itsehän ajoin, eikä osunut.
A Gentleman will walk but never run
...ahaa. ihmettelinkin miksi Espoossa oli katuvalot aamulla pimeänä. Yllättävän paljon siellä pimeässä tihkusateessa tosiaan liukuu niitä varjomaisia hahmoja. Eilen kutojantien kevlillä tuli yllättäen betoniauto ajellen vastaan. Pysäytin ja ehdin hypätä sivuun kun kaveri kylmästi ajoi päälle. Hipomalla meni. Ajoin suoraan poliisiasemalle kun keskustelu kuskin kanssa jäi aika hedelmää tuottamattomaksi. Siellä keskustelu kääntyi siihen, että minulla on huono asenne. Kilon poliisi on ystävä.
Oli tuolla ylättäen lähes kaikilla valot päällä .. fillareista. Kävelijät olivat sitten mustiin pukeutuneita hiippareita. Ja voi naisparkaa .. olisko autolla punaisia päin kääntynyt ja jäi risteyksen tukkeeks vasemmalle kevlin yli kääntyessä ... ei 3W cree ledistä tule kui reilut parisataa lumenia mutta kun sillä paistaa keulan edestä suoraan naamaan ... ilme oli kyllä aika järkky ... melkein kävi sääliks kun oli aidosti hämillään ja pelstynyt.
Eilen kun ajelin pyörällä koululle, viiden kilometrin matkalla KOLME autoilijaa veti nenän edestä punaisia päin eri risteyksissä.
sitä vastoin pyöräilijöillä oli asiat kunnossa, lähes jokaisella oli valo. Ja vieläpä valkoinen. Ja pyöräilijöitä kuitenkin tuli vastaan suht paljon.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Viilarintietä on remontoitu jo pidempään ja liikennejärjestelyt vaihtelevat aika usein, mutta tietyökohdat on merkitty kyllä yleensä asiallisesti ja jopa kevyelle liikenteelle on omat reittinsä.
Viime viikolla oli tullut uusi kapeikko ajoradalle, ja siihenkin oli liikennemerkein merkitty, kummasta suunnasta tuleva väistää. Mutta kylmästi vaan siinä ajoi auto vierelleni kelville (vielä ei-väistämisvelvollisesta suunnasta) ja ajoi siinä pitkät pätkät, vastaan tuleva pyöräilijä joutui ällistyneenä pysähtymään. Päälle asti ei autokuski sentään ajanut.
Kotiin palatessa näkyi olevan samaa meininkiä. Seuraavana päivänä kohtaan olikin sitten tullut muutama aidanpätkä estämään moiset sooloilut.
Kyllä mielellään jalankulkijoilla saisi olla heijastimet käytössä.
Eilen illalla Mannerheimintiellä Stockan edessä tietyö. Pyöräkaista käytössä , tai siis, olisi käytössä jos kaksi kuspäistä Bemmikuskia eivät olisi sen päällä odottamassa sitä laiskaa lehmäänsä kaupasta.
Allille tiedoksi, että tämä tapahtui siinä Kutojantien ja Nihtisillantien kulmassa missä tekevät jotain S-markettia. Siellä pohjoispäässä on jotkut Fortumin projektitt ja oikein asiallisesti hoidettu liikennejärjestelyt.
Tuossa on muuten tämän aamun perusteella selkeä vaaranpaikka. Oikeanpuoleinen autokaista on suljettu tietyön kohdalta, mutta pyöräkaista jatkuu normaalisti sulkumerkin oikealta puolelta. Mutta se vasen autokaista onkin ohjattu sulkumerkin jälkeen sinne pyöräkaistalle, jolloin autot tulevat kyllä surutta kylkeen jos itse ajelee pyöräkaistaa, semminkin kun se tietyö+sulkumerkki muodostaa kätevän näköesteen.
Asiasta kannattanee mainita raksaheeboille (tai staralle), saattavat jopa tehdä muutoksia.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Meinasin todistaa auton ja polkypyörän kolarin suojatiellä Elektroniikkatiellä tänä aamuna. Ninja ajo suojatien yli, Volovo ei pysähtyny vaikka Ninja tuli vasemmalta eli toisen kaistan yli. Pimeetä on. Kuski ei huomannu ollenkaan ja pyöräilijä ilmeisesti oletti jotain.
Törmäys ois ollu häviö molemmille. Onneks Ninjalla oli jarrut kunnossa ja jalka osu maahan onnistuneesti välttäen törmäyksen että kaatumisen että naarmuttamisen etc. Molemmat jatko matkaa pimeyteen. Minä jäin miettiin että päästiimpä vähällä onneksi.
Kirjanmerkit