FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 62

Aihe: Mavic Ksyrium Elite

  1. #31
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Hiphei ja doggamnit!
    Kiitos sepän ohjeesta. Sain akselin irti liukasteella ja lämmöllä. Mukaan lähti toisenpuolen laakeri ja tietty ne toisenpuolen akselinpäätyhilut. Nyt onkin sitten sama ongelma kun koitan saada sen akselissa vielä kiinni olevan laakerin irti.
    Sinisellä kuvassa iroittettava laakeri joka irtoaa vain kuvassa ylöspäin. Vihreällä kuvatun päätynupin sain pois, mutta punainen "pölysuoja" mikälie poistuu vain ylöspäin, samoin kuin laakeri. Laakeria ei siksi mahdu suoraan lyömään irti akselista kun pölysuojan välissä vain minirako. Koitin sillä viisiin, että marinoin wd40:llä, kuumensin puhaltimella, kiinnitin ruuvipuristimeen laakerista (kuvassa olevien vihreiden nuolien kohdalta) ja löin akseliin ylhäältä. Ei irronnut vaikka aika ronskistikin jymäytin. Luulen, että laakerista puristaminen puristaa laakeria akseliin ja siksi lyönti ei irroita laakeria vaan ennemmin koko homman ruuvipuristimesta.

    Nyt ei enää voi pakittaakaan kun kiinni oleva laakeri on joka tapauksessa mäiskitty aika ruttuiseksi . Onko Arctisella tai muilla ideoita millä ton laakerin sais svidduun akselista?

  2. #32
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Jatkokysymys: irtoaako punaisella kuvattu pölysuoja painamalla tai lyömällä? Vai onko siellä jotain kierrettä tai muuta välissä? Meinaan, että kokeilisi irroittamista asettamalla akselin alapääty puisen höyläpenkin reikään johon akselin alapää mahtuu mutta joka painaessa tai lyödessä työntää ensin punaisen sinistä vasten ja sitten molemmat irti. Riskinä on punaisen hajoaminen sen ollessa muovinen.

  3. #33
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Toinen akselin pääty ei ole kuusiokolottu vaan pyöreä.
    oiskoon siellä 10 millisen kuuskolon paikka, jossain syvällä?? kattelin noita nettiohjeita, jossain mainittiin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #34
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Ei ole.

  5. #35
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Täsmennetäänpä vähäsen:
    Etuakselin kanssa on tämä akseliin jumittuneen laakerin ongelma jossa pitäisi keksiä keino saada laakeri irti.
    Takakiekon navasta löytyi tuo 10mm kuusio ja se purkautui ihan kiltisti kaikista osista.

  6. #36
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Tämä hoidettu. B-marketin hyllyssä oli tämmönen jolla laakeri irtosi. Kukapa olisi uskonut, että laakerin ulosvetimellä saa vedettyä laakerin pois akselista.

  7. #37
    Liittynyt
    02/2008
    Paikkakunta
    Seutula
    Viestit
    207
    Mulla ratkesi halkipoikki tuommonen Ksyrium Elite loppukesällä, niinkuin jossakin säikeessä kerroin. Homma jatkui takuukeissinä, ja Mavic halusi kiekon ihan Ranskaan asti tutkittavaksi. Ei sieltä mitään palautetta syistä tai muusta tullut, uusi kiekko vain tilalle, eli loppu hyvin, kaikki hyvin ja pääsee sitten lumien sulettua taas taipaleelle. Koko takuuketju BikePlanet->TunturiHellberg->Mavic toimi ja tiedotti asian etenemisestä hyvin. Ja loppukäyttäjänä voisi olla tyytyväinen siihen, että Mavic halusi tutkia tuollaisen mysteerimurtumisen tarkasti. Tietty kesällä olisi kuukauden ranskanreissu kiekolle harmittanu, jos olis ainoot kiekot ollu.

  8. #38
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    207
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pethe Katso viesti
    Mulla ratkesi halkipoikki tuommonen Ksyrium Elite loppukesällä, niinkuin jossakin säikeessä kerroin. Homma jatkui takuukeissinä, ja Mavic halusi kiekon ihan Ranskaan asti tutkittavaksi. Ei sieltä mitään palautetta syistä tai muusta tullut, uusi kiekko vain tilalle, eli loppu hyvin, kaikki hyvin ja pääsee sitten lumien sulettua taas taipaleelle. Koko takuuketju BikePlanet->TunturiHellberg->Mavic toimi ja tiedotti asian etenemisestä hyvin. Ja loppukäyttäjänä voisi olla tyytyväinen siihen, että Mavic halusi tutkia tuollaisen mysteerimurtumisen tarkasti. Tietty kesällä olisi kuukauden ranskanreissu kiekolle harmittanu, jos olis ainoot kiekot ollu.
    Miten sulla vanne meni "halkipoikki" ja kuinka vanha kiekko sulla oli. Mulla tuli nippelit vanteen läpi Elitestä, noin vuoden käytön jälkeen, vanne samalla nippelien välistä halki. Olitko keneen takuuasiassa ensin yhteydessä.

  9. #39
    Liittynyt
    02/2008
    Paikkakunta
    Seutula
    Viestit
    207
    Oireet olivat ihan samanlaiset, nippeli korkkasi kun vanne halkesi ympäriltä, kahdesta eri kohtaa. Kiekko oli ostettu vuonna 2011, eli vuosi ja noin 3000 km käyttöä. Takuuasiassa olin yhteydessä BikePlanetin huoltoon Varistossa, kun kiekot oli vanhasta BikePlanetista ostettu.

  10. #40
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.167
    Takajarrun säätelin lähemmäksi ja huomasin, että alkoi putkelta vääntäessä osua Ksyrium Elite jarruun. Silmällä katsottuna on kyllä ihan suora vanne, ajettu noin 7000km ja mitään ei ole tehty. Paninko jarrun liian lähelle vai onko jo aika viedä Krysiumit kiristeltäväksi? Painoa kuskilla 75.

  11. #41
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Kiekon osuminen jarruun putkelta ajaessa voi johtua myös rungon joustosta. En ole ajanut sellaisella yhdistelmällä joka ei laahaisi oikein kovaa runtatessa jos palat ovat niin lähellä kuin mahdollista. Kai sellaisiakin on...?

  12. #42
    Juup, itsellä sama ongelma eliten etunavan kanssa, akseli ei lähde mihinkään suuntaan, ulosvedintäkään ei tuohon saa kiinni. Millainen ajatus on tässä ollut sunnittelijalla? Onko nämä ranskalaista tekoa

    Nytkö aletaan mättää lekalla uusia kalliita kiekkoja?

  13. #43
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Juup, itsellä sama ongelma eliten etunavan kanssa, akseli ei lähde mihinkään suuntaan, ulosvedintäkään ei tuohon saa kiinni. Millainen ajatus on tässä ollut sunnittelijalla? Onko nämä ranskalaista tekoa

    Nytkö aletaan mättää lekalla uusia kalliita kiekkoja?
    Ei pitäisi olla hankala homma, mutta kyllä laakereita yleensä joutuu vähän kopauttamaan. Selkeät huolto-ohjeet löytyy Mavicin jälleenmyyjäsivuilta http://www.tech-mavic.com
    Tuonne pääsee kirjaantumaan tunnuksella "mavic-com" salasana "dealer".
    Etsi sieltä kyseinen kiekko ja klikkaa kuvasta haluamaasi komponenttia, niin huolto-ohjeet avautuvat pdf:nä.

  14. #44
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duudi Katso viesti
    Ei pitäisi olla hankala homma, mutta kyllä laakereita yleensä joutuu vähän kopauttamaan. Selkeät huolto-ohjeet löytyy Mavicin jälleenmyyjäsivuilta http://www.tech-mavic.com
    Tuonne pääsee kirjaantumaan tunnuksella "mavic-com" salasana "dealer".
    Etsi sieltä kyseinen kiekko ja klikkaa kuvasta haluamaasi komponenttia, niin huolto-ohjeet avautuvat pdf:nä.
    juuh ,katsoin tuolta mutta eipä sielä ole mitään järkevää tuosta aiheesta.

    http://aijaa.com/LebZpD

    Eli tuostako käydään takomaan? Että saa tuon akselin liikahtamaan. Hankala homma vrt. vanha kiekkoa mikä oli irtokuulalla

  15. #45
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    109
    Tuostahan sen pitäisi irrota. Jos nurkissa pyörii hylsysatsi, tue napa taustapuolelta sopivalla hylsyllä tai vastaavalla, johon vastapuolelta työntyvät rojut mahtuvat. Ulos sieltä tulee joko laakeri ja akseli tai pelkkä akseli, kumpi nyt sattuukin olemaan höllemmässä.
    Jos tuntuu tiukalta, kannattaa antaa koko höskälle maltillisesti lämpöä ja ruikkia sen jälkeen vaikka tuonne akselin reikään esim. brakliinia tms nopeasti haihtuvaa litkua, joka jäähdyttää ja kutistaa akselia hiukan. Sitten vain nopeasti napautusta perään. Yksi napakka isku on parempi kuin kymmenen hentoa.
    Klausuulina vielä, että kaiken saa tietysti rikki liialla voiman käytöllä. Aika varman päälle homma onnistuu aloittamalla maltillisesti ja tarvittaessa toistaa tuon lämmitys-jäähdytys -syklin uudelleen ja iskee hiukan lujempaa. Oman kokemuksen mukaan peruslaakeri kestää kohtuullisen tällin menemättä kuopille. Jos laakerit on joka tapauksessa menossa vaihtoon, voi tintata aika surutta. Jos alkaa hirvittää liikaa, kannattanee vastuu ulkoistaa huoltomiehelle.

  16. #46
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    duudi sanoi hyvin. Mavicin ohjehan toteaa lakonisesti tuohon makimiehen työvaiheeseen: " remove axel". Ja ilmeisesti tosiaan akseli on monesti niin tiukasti kiinni laakereissa, että pitää antaa kuminuijalla tai vasara-puupala yhdistelmällä kopautusta. Ja sitten akseli ulostautuu laakereiden kera. Ehkä. Ja jotta laakerin saa irti akselista, pitää ehkä lainata biltemasta sopiva ulosvedin.

  17. #47
    Onko näin kaikissa kiekoissa vai onko tämä joku mavicin erikoisuus? Rupeamme takomaan huomenna

  18. #48
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Onko näin kaikissa kiekoissa vai onko tämä joku mavicin erikoisuus? Rupeamme takomaan huomenna
    Kyllä tuo taitaa olla jonkinmoinen ominaisuus urakuulalaakereiden kanssa. Laakerin sovitteenhan on oltava niin tiukka, että liikettä tapahtuu ainoastaan siinä kuulakehillä. Jos laakeri pääsee luistamaan pesässään tai akselia vasten, on ko. komponentti pian entinen. Ja kun muistetaan, että valmistuksessa on aina jonkinlaiset toleranssit, on ne tehtävä mieluummin liian tiukaksi kuin väljäksi. Lopputulemana on huonolla tuurilla hankalan tiukka sovite.

    Mutta uskon kyllä, että onnistutte urakassa, ei se mitään rakettitiedettä ole. Onnea yritykselle!

  19. #49
    Olen noita laakereita ennenkin irroitellut, hirvittää vain kuumentaa mustaksi maalattua kiekkoa ja eipä tuo takominenkaan ikää lisää. Muutaman vuoden päästä noi on ihan mytyssä.

  20. #50
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Eipäs nyt ripotella tuhkaa päälle siellä! Kopautat vaan sen akselin irti siitä ja hommat etenee . Jos laakerit tarvii vaihtaa niin ne tarvii vaihtaa. Jos ei niitä tarvii vaihtaa niin sitten projekti seis.

  21. #51
    Jeh, en ole vieläkään saanut huoltoa aikaseksi ja pyörä on seissyt työhuoneen lattialla tähän asti.
    Täytyy lähteä visiitille myyjäliikkeeseen, ei tämä homma muuten selviä, ei noita sovi alkaa takomaan ja laakerin takaisinlaitto on vielä hankalampi homma.

    Ja vaikka laakeri rullaa sulavasti kädessä, epäilen silti noiden kuntoa kun pintakin on ruosteessa.

  22. #52
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Laakerin saaminen takasin paikalleen ei kyl ollut vaikeaa verrattuna irroittamiseen. Muistaakseni ne löpsähti sinne pesään ihan helposti kierretangon, parin prikan ja mutterin avulla. Ja olis varmaan mennyt ilman tätä omatekoista työkaluakin varovaisesti eri reunoista vuorotellen suostuttelemalla. Ja sitten akseli asettui paikalleen myös ihan suosiolla ilman mitään takomista.

    Mielestäni ainoa hankala homma on tuo lähtötilanne missä laakerit on jämähtäneet kiinni akseliin.

  23. #53
    Jeh, jonkinsortin ulosvedintä noiden irroitteluun varmaan tarvitsee, vai miten sait irroiteltua vanhat lakut ?

    Tampereen reissu päättyi siihen että uusia laakereita ei ollut hyllyssä. Sain kuitenkin takanavasta akselin irti (2-osainen ja päistä avataan ristiin 5mm kuusiokololla) ja laakerit olivat oikein kirkkaan näköiset vielä, mitä nyt pölykansia avasin.

    Etuakseli edelleen kettuilee. mavicin ohjeen mukaisesti heidän työkalulla pidetään vastaan ja 5mm kuusiokololla käännetään akselit irti. Itsellä on kovaa tuo jämähtänyt ja vaikea löytää vastakappaletta mitä vasten naputtelisi.

  24. #54
    https://www.youtube.com/watch?v=YdWhSWBCsNo

    Jaah , ebayssa näkyy tuollaisia settejä. Tarttee jossain vaiheessa varmaan tilailla, hintaa kyllä lähemmäs 100usd

  25. #55
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    No hitsi, en kyl satasta maksais moisesta. Tuossa vaiheessahan akseli on jo irroitettu ja käytännössä millä tahansa puikolla pystyy laakerit naputtelemaan ulos pesästä. Eivät ne ole sitä pesää vasten tiukassa vaan tiukkuus on akselin ja laakerin välissä. Ja juuri etukiekon akselin irroitus miullakin oli vaikea. Mie vaan lopulta löin akselin päähän siinä määrin napakasti, että se ulostautui toisen laakerin kera. Toinen laakeri jäi pesäänsä josta se irtosi ihan suosiolla. Akselissa kiinni olevan laakerin vedin sitten irti tuolla aiemmin mainitulla biltsun ulosvetäjällä.

  26. #56
    Je, lähtihän se etuakselikin, oli ruostunut kiinni laakeriin. Muuten ok ja lakut hyvässäkin kunnossa, samoin keskiö. Ajelua tuli joku 2500km viime kesänä.

  27. #57
    Tuo mavicin qrm kyllä vähän ihmetyttää, etukiekossa en saanut tuohon mitään tolkkua, jos klappia jättää todella paljon, ei tuossa pikalinkkujen kiristyksen jälkeen silti tunnu mitään erityistä "klappia" samaan tyyliin kuin irtokuulilla olevissa kiekoissa... Kannattaako tuosta qrm säädöstä välittää erityisemmin?

  28. #58
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    En löytänyt tuolta linkistäsi mitä kohtaa tarkoitat. Mutta joo, olen samaa mieltä, klapin toteaminen on jotenkin epämääräinen homma. Itse säädin sen erittäin summittaisesti mutu-arviolla sopivaksi. Siten, että säätö on melko kireällä mutta ei missään nimessä vaikuta pyörimiseen. Hyvin toimii.

  29. #59
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    En löytänyt tuolta linkistäsi mitä kohtaa tarkoitat. Mutta joo, olen samaa mieltä, klapin toteaminen on jotenkin epämääräinen homma. Itse säädin sen erittäin summittaisesti mutu-arviolla sopivaksi. Siten, että säätö on melko kireällä mutta ei missään nimessä vaikuta pyörimiseen. Hyvin toimii.
    Taitaapi olla ranskalaisen suunnittelun tulos. Olisi jäänyt nämä hyllyyn jos olisin heti huomannut valmistajan kotimaan

    Taisi korkata etukiekosta hieman tuo qrm-kiristys ja nyt tuota ei saa kamalan tiukalle... Nooh... ehkä se tuosta suttaantuu

  30. #60
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.167
    Vanhaa ketjua lainaan.
    Onko joku tapa määritellä milloin Krysium Elitet on laitettava roskalaatikkoon jarrupinnan kulumisen vuoksi?
    4v maantiepyörällä myös huonoilla keleillä ja työmatkaa niin alkaa aika heikossa hapessa olemaan. Kulumaa on reilusti ja tietyllä säteellä kiertää vielä selkeästi syvempi kuoppa. Kerran on tusinapyörästä pumpatessa kulahtanut vanteen kylki revennyt ja ei erityisemmin kiinnostaisi kyseistä asiaa kokea ajon aikana.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •