ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 7 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 57 107 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Et kai sää ny mitään minipumppua käytä. Ei tuokaan nyt mikään jätti ole, mutta renkaan saa täyteen muutamassa minuutissa.
    Saako tuolla suuren kapasiteetin alueella pumpattua 29er renkaan pariin kiloon vai onko pakko vaihtaa korkea paine alueelle, että jaksaa kumin pumpata. Katsoin meinaan jonkun Brittipojan pumppu testi videoa netistä valitteli, että ei suuren kapasiteetin alueella jaksa pumpata masturin rengasta. Kilpurin renkaaseen kehui kovasti, mutta sitä käyttöä ei ole itsellä.

Läskin saa ilmeisesti pumpattua ajopaineissa ainakin suuren kapasiteetin aluuella, kuis sit vanteelle nosto (reilu pari kiloa)?

Taidampa kuiteskin päätyä paineen tarkkailussa Schwalbe Airmax Pro mittariin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hissitolppa Katso viesti
    Millä perusteella ei ole normaalia nostaa rengasta paikalleen paineella? Näin se tehdään kaikissa muissakin renkaissa(autot, moottoripyörät, laihat polkupyörät), miten läskin rengas näistä eroaa? Normi fillarinrenkaita kun vaihtelen niin niissä teen aina silleen, että hieman painetta renkaaseen ja sitten väännellään ja käännellään sitä kumia sekä pomputellaan maata vasten. Mä olen kyllä perustellut tämän itelleni sillä, että varmistelen sisurin oikeaan asentoon, eli ei jäisi niin herkästi vanteen ja ulkokumin väliin ja mahdollisesti sieltä vapautuisi jos sinne on jäänyt. En ole huomannut mitään vanteelle nousua edistäviä vaikutuksia tuolla. Tuohon normi 26" maasturiinkin saa sen näin ihan mutuna muistin perusteella +3bar puskea renkaaseen ennen kuin pompahtaa paikalleen. Yleensä käytän jossain 4 kieppeillä ennen kuin lasken sinne halutulle alueelle.

Läskissä on niin väljät noi kumit vanteilla etten ole nähnyt tarpeelliseksi tehdä mitään muuta kuin puskea ilmaa renkaaseen. Samalla tietenkin seuraten, että lähtee tasaisesti nousemaan ja jne. Ei siinä tunnu mistään vatkauksista tai muista hieromisista olevan mitään hyötyä.

Miten 2bar on pommi? Hetkellisiä paineita ilman mitään muuta kuormaa renkaat kestää todella isoja paineita. Vaikka mulla prätkän renkaan kyljessäkin lukee ne suositellut paineskaalat niin aina ne on joutunut ylittämään rengasta vanteelle nostaessa. Yleensä siinä 5bar kohdalla poksahtaa vanteelle ja aina säikäyttää yhtä veemäisesti. Ainoa helpotuskeino mikä tulee mieleen vanteelle nostamiseksi on jokin liukaste vanteen ja renkaan väliin.
    Ei tehdä muissakaan renkaissa näin, oikeat ammattilaiset eivät nosta rengasta vanteelle korkealla paineella, pommia kun ei haluta omalle työpajalle. Muistan, kun yksi rengasyrittäjä opetti apupojalle että hänen pajalla auton renkaita ei nosteta vanteille yli 2,5bar paineella, vaan jos ei nouse, selvitetään, missä on vika. Auton rengas sekä vanne ovat kuitenkin huomattavasti tukevampia, kuin polkupyörän.

Pommi tulee 2bar paineella siitä, että kun rengas nousee, se lyö kovaa vanteen reunaan ja sekä rengas että vanne voivat iskusta hajota aiheuttaen räjähdyksen sirpaleiden kanssa.

Miten niin, käsin nostamisella ei ole vanteelle nousua edistäviä vaikutuksia? Siis rengasta kirjaimellisesti nostetaan vanteelle käsin vääntämällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Pommi tulee 2bar paineella siitä, että kun rengas nousee, se lyö kovaa vanteen reunaan ja sekä rengas että vanne voivat iskusta hajota aiheuttaen räjähdyksen sirpaleiden kanssa.

Miten niin, käsin nostamisella ei ole vanteelle nousua edistäviä vaikutuksia? Siis rengasta kirjaimellisesti nostetaan vanteelle käsin vääntämällä.
    Mä en ota niin suuresti kantaa tuohon auton renkaan vaihtoon, kun siitä ei niin suurta kokemusta ole. Paineella ne on vanteelle nostettu missä mä olen mukana ollut. Tottakai siellä on ollut rengasrasvat välissä sekä kuminuijalla aviteltu. Sitten on tietenkin niitä liinakikkoja sun muita joilla saadaan tubelesseihin yleensäkään ilmaan alun alkaen.

Vai että 2barin paineella lyö niin kovaa vanteelle, että rikkoisi vanteen? Tuohon en usko kyllä hetkeäkään. Fillareiden kanssa siitä kuuluu semmoinen pehmeä lumps kun se kehälle nousee noilla paineilla, oli kyseessä sitten läski tai normi. Mä väitän vanteen joutuvan aika paljon kovemman voiman kohteeksi kivikko tai juurikko kosketuksissa eikä ne niistäkään räjähdä tai rikkoudu.

Moottoripyörät ovat parempi verrokki. Toiset renkaat nousee helpommin kuin toiset mutta paineilla ne sisäkumilla olevat nostetaan.

Se voi olla, että mun käsin nostamistekniikka on puutteellinen sillä mä en siitä apua saa. Enkä oikeastaan edes hahmota miten sen teet tekemättä hallaa samalla sille toiselle puolelle.

Renkaat nostetaa yleensä ilman vettiilin sielua jolloin ilmaa tulee reilummin kuin vennttiin kanssa, samoin auton rekaita tekevät yritykset tekevät ja painetta tulee sen verran mitä kopressori syöttää n 8 baria ei sinne renkaasen sitä painetta nouse jos muistaa hellittää kahvasta kun rengas napsahtaa . Olen senkin nähnyt kun asentaja tykkäs että rengas putoaa urastaan ja piti paineen päällä , kullä lähti rengas komeasti vanteelta molemmilta puolilta pamaus oli kova ,.mutta ei rengas onneksi vaurioitunut

Suuri Fatbike rengas keskustelu.

Yhdessä Fat ghetto tubeless -videossa kehottivat ohjaamaan rengasta kuormaliinalla. Siinä oli kuormaliina laitettu keskelle päällykumia sillä tavalla, että se lähellä täyttä muotoa alkoi kiristymään ja ohjasi renkaan laajenemista enemmän sivuille.

Itse en ole jaksanut kokeilla, kun on ihan paineella noussut helpohkosti.

Kaikki kai vielä muistaa että puhutaan On-One Fattyn vanteen + Floater renkaan ongelmista? Onko täällä kukaan kommentoinut millaisissa paineissa muiden läskipyörien kummit nousee vanteille? Pitääkö kotona fixata jos metsässä menee kumi? Vanteet lienee hyvin erilaisia muodoltaan (Fattyn vannekuva oli jo).

Epäilisin ettei mikään mittari toimii luotettavasti ilman vähentyessä mittarin nappia painamalla. Noilla paineilla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
    Renkaat nostetaa yleensä ilman vettiilin sielua jolloin ilmaa tulee reilummin kuin vennttiin kanssa, samoin auton rekaita tekevät yritykset tekevät ja painetta tulee sen verran mitä kopressori syöttää n 8 baria ei sinne renkaasen sitä painetta nouse jos muistaa hellittää kahvasta kun rengas napsahtaa . Olen senkin nähnyt kun asentaja tykkäs että rengas putoaa urastaan ja piti paineen päällä , kullä lähti rengas komeasti vanteelta molemmilta puolilta pamaus oli kova ,.mutta ei rengas onneksi vaurioitunut
    Näin juuri. En huomannut tuota sielun poistoa erikseen mainita vaan vouhotin mittarin lukemista. Tosin sisärenkaallisen kanssahan toi sielunpoisto ei ilmeisesti ole niin oleellinen juttu kuin tubelessien kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Heikki Vierelä Katso viesti
    Yhdessä Fat ghetto tubeless -videossa kehottivat ohjaamaan rengasta kuormaliinalla. Siinä oli kuormaliina laitettu keskelle päällykumia sillä tavalla, että se lähellä täyttä muotoa alkoi kiristymään ja ohjasi renkaan laajenemista enemmän sivuille.

Itse en ole jaksanut kokeilla, kun on ihan paineella noussut helpohkosti.
    Tuon kuormaliina kikan olen myöskin aina yhdistänyt tubelesseihin. Sillä on monet mönkijän renkaat nostettu takaisin vanteelle metsässä. Sen ideahan on saada se rengas painettua kasaan jotta renkaan reunat ottavat kiinni vanteisiin näin estäen vuodot jotta se edes alkaa pitämään ilmaa. Varsinkin metsässä missä ei ole kuin joku pikku kompura ollut mukana on tuo ollut pakollinen tapa toimia. En näe mitään järkeä tuossa sisäkumin kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti artzi Katso viesti
    Kaikki kai vielä muistaa että puhutaan On-One Fattyn vanteen + Floater renkaan ongelmista? Onko täällä kukaan kommentoinut millaisissa paineissa muiden läskipyörien kummit nousee vanteille? Pitääkö kotona fixata jos metsässä menee kumi? Vanteet lienee hyvin erilaisia muodoltaan (Fattyn vannekuva oli jo).

Epäilisin ettei mikään mittari toimii luotettavasti ilman vähentyessä mittarin nappia painamalla. Noilla paineilla...
    Mä veikkaan, että ei näissä ole mitään sen kummallisempaa kuin ihan perus maastopyörän renkaissa. Toisissa renkaissa on tiukempi mitoitus kehällä joten se vaatii hieman suuremman paineen kuin toinen. Sama pätee vanteisiin ja niitten beadin profiiliin.

Vaikka tämä keskustelu nyt rönsyilee moottoripyörien, autojen ja mönkijöiden renkaisiin niin aivan samat jutut siellä pätee kuin näissäkin. Tänään viimeksi tuli kikkailtua tuon täpärin renkaiden kanssa ja Schwalben Big Bettyt nousi vanteelle 3bar kohdalla. Kuten yleensä, käytin paineet neljän kieppeillä ja siellä kuului viimeinen renkaan paikalleen asettuminen. Edelliset Ignitorit oli samoilla vanteilla jo 2 bar kohdalla paikoillaan.

Maailmalta löytyi keskustelu fattyn tubelessittamiseen: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/one...l#post10091112

Jotain skaalaa paineisiin saanee siitä, mitä käyttää ajossa. Mulla on 29erissä alimmillaan noin 1 bar paineet maastossa, läskipyörän kanssa alle kolmasosa tuosta. Mikäli tästä vetää kertoimen rengaspaineisiin, 2 barin paine läskissä vastaisi 6 barin painetta 29erissä.

Ite kyllä selvittäisin, mikä on vikana jos ei läskipyörän kumi napsahda vanteelle selvästi alle 2 barin paineella, kun 1 bar on jo kova "katupaine" ja siitä mennään vielä reilusti alaspäin pehmeille tai epätasaisille alustoille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Jotain skaalaa paineisiin saanee siitä, mitä käyttää ajossa. Mulla on 29erissä alimmillaan noin 1 bar paineet maastossa, läskipyörän kanssa alle kolmasosa tuosta. Mikäli tästä vetää kertoimen rengaspaineisiin, 2 barin paine läskissä vastaisi 6 barin painetta 29erissä.

Ite kyllä selvittäisin, mikä on vikana jos ei läskipyörän kumi napsahda vanteelle selvästi alle 2 barin paineella, kun 1 bar on jo kova "katupaine" ja siitä mennään vielä reilusti alaspäin pehmeille tai epätasaisille alustoille.
    En tiedä onko se tämä kellonaika vai todella vähiin jääneet unet, mutta en löydä mitään logiikkaa tuossa. Miksi verrata ajopaineita 29eriin? Myöskään tuo kaava rengaspaineiden verrannollisuuteen ei aukea. Aivan sama painehan siellä kumissa on oli se läski vai normi, senhän kertoo mittari. 2bar lukema mittarissa on 2bar niin läskissä kuin 29erissä.

Minä en ainakaan näe mitään ihmeellistä siinä jos rengas ei nouse vanteelle johonkin määrättyyn lukemaan mennessä. Siihen vaikuttavat niin monet eri asiat, että on ihan turha vetää mitään selkeää viivaa milloin pitäisi huolestua. Silloin jos kaikilla muilla Floater nousisi 1bar kohdalla ja mulla siellä 2,5bar kieppeillä niin saattaisin tarkemmin asiaa miettiä. Tuossa lainaus tuolta edellisestä linkistä Fattyn tubelessiksi muuttamisesta: "Pump up your tire. I had no problems using a floor pump. I pumped mine to 30 or 40 psi in order to make sure that the beads were seated all around the tire".

mutanaama Guest
    Mä olen melko monia renkaita läskin erilaisille vanteille laittanu, ja luulen tietäväni asiasta jotain. Jos läskiin, tai mihinkään muuhun kumiin pitää laittaa jotain 2,5bar paineita ennenkuin napsahtaa, niin silloin on joku pielessä. (ei koske järeimpiä kumeja)
    Sisuskumiseen olen laittanut aina talkkia ja pyyhkäissyt saippualiuosta sienellä molempiin reunoihin, näin yksikään läskikumi ei ole jättänyt nousematta reilusti alle kahden barin.
    Täälläkin on ollut kivoja kuvia siitä, mitä käy kun ensin revitään väkisin päälle, ja sitten revenneellä reunanauhalla kiukutellaan, kun ei kumi pysy paikallaan.

Tuo Saulin vertaus on ihan asiaa, jota kaikki ei vaan tunnu ymmärtävän, mulla on knardissa takana katupaineet noin 1,2 ja edessä larryllä 1, ja on kuin kivireellä ajelisi. Maastoon pudotan molemmista noin 0.4 pois. Siirtymä kun on 10-20km/sivu niin jotenkin sitä ei viitsi väsyneillä koivilla tihkusateessa vastatuuleen ajella takaisin kotio, vaan käyttää tuota aiemmin mainittua pumppua ja polkee ilman ylimääräisiä vastuksia himaan.

Saulin viesti on hyvinkin looginen, kannattaisi miettiä asiaa vielä pari kerta. Rengaspaine on verrannollinen renkaan kokoon monessakin asiassa. Lisätään Saulin mainitsemiin vielä ”pommi”-näkökulma. Mitä isompi ilmatilavuus, sitä tehokkaampi ”pommi” syntyy samoilla paineilla.

Minä en ainakaan näe mitään ihmeellistä siinä jos rengas ei nouse vanteelle johonkin määrättyyn lukemaan mennessä. Siihen vaikuttavat niin monet eri asiat, että on ihan turha vetää mitään selkeää viivaa milloin pitäisi huolestua.
    Meidän tapauksessa siihen ei vaikuta, kuin yksi asia, kuinka hyvin rengas asetetaan paikalleen pumppauksen aikana. Vanne nimittäin ei ole tiukka, vaan löysä. Ongelmana löysissä vanteissa on se, että jostain kohta renkaan reuna nousee liian pitkälle, joten vastapuolella tarvitaan huomattavasti enemmän voimaa venyttää reuna paikalleen.

Ohjaamalla rengasta paremmin, nousee se paikalleen pienilläkin paineilla. Fattyn renkaat olen nostanut alle 1,5bar paineilla. Bub&Lou nousevat ClownShoe vanteille Surlyn sisureilla viimeistään n. 0,2bar paineilla ja 13F sisureilla n. 0,5bar.

Kyllä mä luulen ymmärtäväni mitä Sauli tuossa haki takaa. Tottakai se ilmatilan koko vaikuttaa siihen miten se käytännössä toimii. Tartuin vaan tuohon "kaavaan" turhan pilkun tarkkaan. Oletan et Sauli meinas et 2bar läskissä tuntuu käytännössä samalta kuin 6bar suunnilleen tuntuu 29erissä.

Kyllä, helpottamalla kumin nousua vanteelle esim. liukastamalla pintoja on päivänselvää, että se luiskahtaa paikalleen helpommin. Nuo saippualiuokset vaan on siitä ikäviä, että se pitää aina antaa sitten kuivua kunnolla ennen kuin pääsee ajamaan.

Niin kauan kun on kompura josta puskea ilmaa renkaaseen on mulle ainakin aika se ja sama nouseeko se vanteelle millä paineella. Joka kerta seuraan kyllä miten se lähtee nousemaan vanteelle. Sen verran jääräpää olen, että uskon vasta siinä kohtaa, kun itse ensimmäisen kerran näen, että rengas tai vanne vioittuu jollain tavalla noilla paineilla joita olen käyttänyt.

Pienellä käsipumpulla pumpatessa metsässä vesisateessa saattaa myös kiinnittää hivenen enempi huomiota renkaan asentoihin ja koittaa sitä tavalla tai toisella avittaa vanteelle jotta ei tartte tuntitolkulla pumppailla.

mutanaama Guest
    Kyllä, helpottamalla kumin nousua vanteelle esim. liukastamalla pintoja on päivänselvää, että se luiskahtaa paikalleen helpommin. Nuo saippualiuokset vaan on siitä ikäviä, että se pitää aina antaa sitten kuivua kunnolla ennen kuin pääsee ajamaan.
    En tiedä mistä tuon sadun olet kuullut, mutta ei sillä ainakaan totuuden kanssa ole mitään tekemistä.

Mä olen melko monia renkaita läskin erilaisille vanteille laittanu, ja luulen tietäväni asiasta jotain. Jos läskiin, tai mihinkään muuhun kumiin pitää laittaa jotain 2,5bar paineita ennenkuin napsahtaa, niin silloin on joku pielessä. (ei koske järeimpiä kumeja)
    Sisuskumiseen olen laittanut aina talkkia ja pyyhkäissyt saippualiuosta sienellä molempiin reunoihin, näin yksikään läskikumi ei ole jättänyt nousematta reilusti alle kahden barin.
    Täälläkin on ollut kivoja kuvia siitä, mitä käy kun ensin revitään väkisin päälle, ja sitten revenneellä reunanauhalla kiukutellaan, kun ei kumi pysy paikallaan.

Tuo Saulin vertaus on ihan asiaa, jota kaikki ei vaan tunnu ymmärtävän, mulla on knardissa takana katupaineet noin 1,2 ja edessä larryllä 1, ja on kuin kivireellä ajelisi. Maastoon pudotan molemmista noin 0.4 pois. Siirtymä kun on 10-20km/sivu niin jotenkin sitä ei viitsi väsyneillä koivilla tihkusateessa vastatuuleen ajella takaisin kotio, vaan käyttää tuota aiemmin mainittua pumppua ja polkee ilman ylimääräisiä vastuksia himaan.
    Saako tarkennusta että puhutko nyt On-One Fattystä vai jostain muusta läskipyörästä?

Tuossa muuten on ilmeisesti aikamoinen ero eri läskikumeilla (vanteilla/ilmatilan koko vaikuttanee?) että millaisilla paineilla maastossa ajellaan. Jollain retkellä joku sanoi ajavansa 1 bar paineilla (ei muistikuvaa mikä kumi), Floaterilla se tarkoittaisi kivirekimäistä tunnelmaa.

Miten talkkia käytetään? Haetaan kaupasta purkillinen vauvalle tarkoitettua talkkia, hierotaan sitä käsin ohut kerros sisurin päälle ja sitten vain asennetaan sisuri paikalleen? Ei varmaan tarvitse paljoa laittaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti artzi Katso viesti
    Saako tarkennusta että puhutko nyt On-One Fattystä vai jostain muusta läskipyörästä?

Tuossa muuten on ilmeisesti aikamoinen ero eri läskikumeilla (vanteilla/ilmatilan koko vaikuttanee?) että millaisilla paineilla maastossa ajellaan. Jollain retkellä joku sanoi ajavansa 1 bar paineilla (ei muistikuvaa mikä kumi), Floaterilla se tarkoittaisi kivirekimäistä tunnelmaa.
    Arvaan, että Mutis puhuu muistakin renkaista.

Varmasti kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuskin paino, rengas, vanteen ja renkaan profiili, renkaan kuvio jne. Ei noista voi vetää mielestäni ihan suoria johtopäätöksiä, mikä käy kenellekin. Omat Floaterit nousivat vanteelle 1,3 bar paineella ihan nätisti. Olen vaihdellut painetta 0,7 <--> 1,3 bar välillä ja woblausta ei ole esiintynyt.

En tiedä mistä tuon sadun olet kuullut, mutta ei sillä ainakaan totuuden kanssa ole mitään tekemistä.
    Lähinnä moottoripyöräilyssä tullut itse todettua, että se rengas pyörähtää vanteella helposti ja sit on sisurit solmussa. Voimaa tosin saattaa olla niissä laitteissa kuin meikäläisen moottorissa. Mut mikäs siitä sadun tekee noin käytännössä? Miksi se liukaste toimisi vain toiseen suuntaan, eli vanteelle noustessa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mxv Katso viesti
    Miten talkkia käytetään? Haetaan kaupasta purkillinen vauvalle tarkoitettua talkkia, hierotaan sitä käsin ohut kerros sisurin päälle ja sitten vain asennetaan sisuri paikalleen? Ei varmaan tarvitse paljoa laittaa?
    Kyllä ne siellä renkaan sisällä talkit löytää paikkansa. Välistä olen koko sisurin käsin voidellut ja heittänyt jonkin ulkorenkaan sisälle sitä. Yleensä laitan suht reilusti vaan ulkorenkaan sisälle sitä, kyllä se siellä paikkansa löytää.

Tähän alkuun voisi luetella kaikki voimasanat kuvastamaan fiiliksiä. Tänään oli se päivä kun liimattuja renkaita piti lähteä kokeilemaan. Noh, nohevana fillarille ja renkaista paineita pudottamaan. Klomps ja rengas putoaa vanteelta aivan kuten ennenkin. Eli eipä pitänyt liimat, jippii. Nyt tosiaan harkitsen vakavasti mitä seuraavaksi tämän kanssa tekee. Ei toi 0,8 paineilla ajelu tunnu oikein siltä mihin tuon fillarin kuuluisi pystyä. Tuo on se aivan minimi mihin pystyn pudottamaan.

Aika monta kertaa tuli kokeiltua eri tekniikoita vanteelle nostamiseen eikä kertaakaan alle kahden barin noussut. Lähinnä siis renkaan asennon tukemista ja avittelua käsin.

Sitten tuli lenkillä vielä heitettyä aivan kevyesti koko kesän isoimmat pannut kun toi 785mm leveä tanko nappas puuhun kiinni alamäessä jossa ajoin tietenkin samoja linjoja kuin enskalla. Tangon kavennus on ainakin tiedossa. Oikea käsi turpos vähintään mukavasti, mut puran kyllä noi vanteet ja renkaat sekä laitan kuvat näytille heti kun käsi antaa periksi. Ei toi peti tuossa vanteessa voi olla noin olematon.

Cool Ei tää kumijutska nymtn rakettitiedettä ole

Onko Hissitoloppa jo kokeillut jtn muuta rengasta niillä kiukunkaukun vanteilla? Seuraava versio on sit kokeilla jtn muuta vannetta niillä kiukunkaukun renkailla jotta se viallinen komponentti löytyy. Saa privata jos tarvii testimateriaalia ja asuu peekoo seudulla, böndelle asti en matskua ala roudaa.

Ei ole mitään rakettitiedettä ei. Mutta onpahan ensimmäinen kerta kun näin tosissaan saa renkaitten kanssa ihmetellä.

En ole mitään muuta rengasta vanteille kokeillut. Sieltä on nyt paketista tulossa vielä ne ohkasemmat sisurit sekä mielessä on yrittää uudestaan niitten punaisten vanne nauhojen kanssa. Epäilen vain hyvin suuresti näittenkään asiaan mitenkään vaikuttavan.

Paiskaan Shimaani sulle yv:tä niin katsotaan josko vika löytyisi.
    Hissitolppa muokkasi tätä : 12.10.2013 at 00.29 Syy: typot

Oman Fattyn takakiekossa oli vähän samankaltaisia ongelmia kuin Hissitolpalla. Tein sitten siihen ghettotubeleksen halkaistulla sisurilla. Siihen loppuivat vanteelta putoamiset. Ajan n. 0,5 barin paineilla.

Kokeilepa Pissitolppa ihmeessä sen punasen nauhan kanssa. Eihän se varmaan paljoa sitä vanteen ERD:tä kasvata, että sen takia pysyisi paremmin, mutta mulla ainakin on se paikallaan eikä läheskään tuon luokan ongelmia.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

En tiedä onko se tämä kellonaika vai todella vähiin jääneet unet, mutta en löydä mitään logiikkaa tuossa. Miksi verrata ajopaineita 29eriin? Myöskään tuo kaava rengaspaineiden verrannollisuuteen ei aukea. Aivan sama painehan siellä kumissa on oli se läski vai normi, senhän kertoo mittari. 2bar lukema mittarissa on 2bar niin läskissä kuin 29erissä.
    Paineen yksiköistä puhuttaessa on huomioitava pinta-ala, vaikkapa N/m2. Tästä johtuen 60-kiloisen naisen korkkarin koron alla on isompi paine kuin mitä Eiffel-tornista kohdistuu maan pintaan. Ja tästä johtuen 2 baria 21 x 622 mm vanteella ja 60 mm leveällä kumilla on aivan oleellisesti eri asia kuin 80 x 559 mm vanteella ja 100 mm kumilla.

Paine ei ole vain mittarilukema, vaan sen kanssa on huomioitava pinta-ala. Edelleen samasta syystä nestejarrujen männän halkaisija vaikuttaa jarrutustehoon ja -tuntumaan: jos nesteen paine on täsmälleen sama, isompi mäntä painaa jarrupalaa suuremmalla voimalla. Mitä ihmettä, suurempi voima samalla paineella? Niinpä niin: pinta-ala.

Ajotuntuman lisäksi kyse on siitä, millaisia paineita renkaisiin on turvallista laittaa. Siinä missä 2 baria alkaa olla läskissä raja, jota en mielelläni ylittäisi, en hetkeäkään epäröisi nostaa 29erin rengaspaineita vaikka 4 bariin tai edelleen kumin pienentyessä katupyöräni 23-millistä nakkia 8 bariin. Pienemmän pinta-alan kanssa turvallinen painelukema on korkeampi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Kokeilepa Pissitolppa ihmeessä sen punasen nauhan kanssa. Eihän se varmaan paljoa sitä vanteen ERD:tä kasvata, että sen takia pysyisi paremmin, mutta mulla ainakin on se paikallaan eikä läheskään tuon luokan ongelmia.
    Varsin mauton "typo" muuten täysin asiallisessa viestissä. Hämmentävää. Noh tuota tulee kyllä varmasti tänään kokeiltua ja sormet ristissä toivottua, että vaikuttaisi edes jotenkin.

@Sauli. Kuten tuossa aiemmin korjailin, niin tartuin vaan turhaan pilkkuun tuossa aamutuimaan kirjoitellessa.

Onko joissain läskien vanteissa ollut mitään merkintöjä mitä paineita saisi maksimissaan käyttää? Mulla on enskan Stanin kehissä suoraan maksimit merkattuna monelle rengaskoolle, jotka hyvin yllättäen laskee mitä leveämpää kumia päälle laittaa. Noissa kehissä tuli oikeasti yllätyksenä kuinka pieniä paineita nillle voi maksimissaan laittaa, 2,5" renkaalle oli maksimit muistaakseni karvan alle 2bar, ainakin jossain siellä kieppeillä. Toki onhan se ajossa aivan eri asia kuin hetkellinen paine jolloin vanteeseen ei kohdistu muuta rasitusta.

Täällä on ainakin yhdessä Fattyssä kumit pysynyt tuubiliimalla.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk now Free
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Preppailitko vanteita ja renkaita ennen liimausta? Laitoitko monta kerrosta liimaa vai vaan liimaa vanteelle ja rengas päälle?

Putsattiin vanteen ura ja renkaiden reuna, sitten tuubiliimaa uraan ja renkaan reunaan. Paineet sisään, vähän aseteltiin ja annettiin rauhassa kuivua 1 bar painetta sisällä.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk now Free
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •