HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 5 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 55 105 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Mulla hävis wobblaukset siihen kun laitoin kunnon paineet ja tarkistin, renkaat nousivat kunnolla vanteelle joka kohdasta. Nyt kun renkaat vanteelta putos niin noin kilmetrin matkalla oli jo renkaan kylkiin kuluneet syvät jäljet, ei siis kannata paljon ajella jos ei ole kunnolla vanteella rengas. Kumitkin kummiskin on aika pirun kalliita näihin.

Mulla ainakin Floater vaati jotain 2,5 bar painetta Fattyn vanteella, jotta rengas nousi kunnolla vanteelle ja suurimmat woblaukset katosi. Siitä sitten pystyi viime talvenakin laskemaan edessä 0,4 bar ja takana 0,5 bar paineisiin niin, että rengas vielä pysyi vanteella. Sisureina Schwalben 13F ja paineet tarkastettu Schwalben tikitaalimittarilla.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Kokeilin laittaa tonne taakse lähes 2,5, katotaan tokeneeko. Lasketaan paineita sitten aamulenkille.

2,5 kohdalla se vasta pomppas mulla päälle. Seuraat renkaassa olevaa kehää siinä juuri vanteen reunan yläpuolella koko kierroksen ympäri niin näet kyllä onko joistain kohti nousematta ja et onko noussut tasaisesti.

Thanks, toimin noin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Itse itselleni vastaten: ei ole (hyllyssä). On ehkä tulossa, mutta jotain 50m keloja ja kustannukset kolminumeroinen summa. Gorillanteippausteippiäkään ei ollut. Liian pieni kirkonkylä? Kaipa netistä voi tilata nuokin tarvikkeet.
    Kävin vielä kysymässä tarvikkeita Etolasta, mutta siellä myydään teippejä vain siltä toiselta luukulta joka palvelee arkisin klo 8-16 eli silloin, kun ihmiset käyvät töissä.

Päätön ja tulokseton vaeltelu peltihalleissa saa nyt riittää joten kysyn: Olisiko teillä foorumilaisilla hyviä vinkkejä mistä nuo tubeless-tarvikkeet eli vaahtomuovit, sopiva teippi ja mahdollisesti heijastinnauha (vanteen rei'istä kurkkimaan) kannattaisi tilata?

- Tomi

Motonetistä varmaan löytyy teippiosasto ainakin. Kait sitä vaahtomuovia Etolasta saa järkeväänkin aikaan.
    http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2...astointiteipit

Gorilla teippi Motonetista. Biltemassa oli jonkinlainen valikoima väriteippejä kevennysreikien koristeeksi.
    Ylämäkeä seuraa aina alamäki - ainakin jossain vaiheesa

Noista Gorilloista tosiaan sen verran et ainakin Espoon Motonetin hyllyt oli aivan tyhjillään kaikista sen valmistajan tuotteista. Yritin kysellä henkilökunnalta mitä oikein toi meinaa et onko lisää varmasti tulossa niin eivät osanneet sanoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Tehkää nyt joku jolla on jo Fatty yhteisen edun takia, se tuubiliima testi. Varmaan saa liiman mistä tahansa pyöräliikkestä 5€ ja sipasee sitä kumin ja vanteen väliin, niin vois ongelmat olla aika halvalla ja nopeasti historiaa. Tuskin edes vaikuttaa onko sisurilla vai litkuilla, kunhan on vain puhtaat liimalle.
    Mulla on toi työn alla. Tosin ei tuubiliimalla vaan jollain tämän tapaisella http://www.rematiptop.fi/default.aspx?id=69 jolla on mönkijän renkaita liimailtu todella onnistuneesti aikaisemmin. Ihmettelin tuossa kavereidenkin kanssa tuota samaa, että miten ihmeessä toi voisi toimia, että vain toisen puolen liimaisi? Jos jollain on joku teoria tälle niin kerro ihmeessä. Mä en nimittäin näe miten ihmeessä se toisen puolen liimaus tukisi noin letkua renkaan runkoa ollenkaan ja näin ollen pitäisi sitä vanteella liimaamattomalla puolella.

Suunnitelma on ensin tietenkin vain se toisen puolen liimaus ja katsoa miten se käyttäytyy. Sitten jos ei toimi, kuten odotankin, niin katsotaan miten helposti se liimaus irtoaa ja sen mukaan sitten lisäillään myös toiselle puolelle paikoitellen jotta tarpeen tullen sisurin paikkaus onnistuu. Kirjoittelen kyllä kun saan testejä tehtyä.

edit. minkälaista kamaa toi tuubiliima on, kummoinen se on irrottaa?
    Hissitolppa muokkasi tätä : 05.10.2013 at 06.27

Loaferin wobblaus korjaantui Hissitolpan ja elaston neuvoilla, joten kiitos niistä. Tänään ajettu kolme tuntia ilman probleemoja.

13f sisurit hommattu ja sen verran ohuet kyllä, että arveluttaa venytyspumppailla niitä Floaaterihin, mutta koska on todettu toimiviksi niin kokeillaan. Otin schrader-malliset, niin saa hienot pääkallot venttiileihin

Itse olen muuten käynyt kumien vannenauhat santapaperin kanssa läpi. Edelleen täytyy reilulla paineella nostaa vanteelle, mutta pysyy varsin alhaisilla paineilla. Niin alhaisilla ainakin ettei ilman mummoa ajaa tarvi kokeillun vierintävastuksen takia...
    PoriMTB
    MKVOLII contributor #26

Re: Suuri Fatbike rengas keskustelu.

Eilen laitettiin uudet sisurit ja tuubiliimaa fattyn vanteille. Yön saanu kuivaa 2 bar paineilla ja palautetta tulee myöhemmin.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grandi66 Katso viesti
    Eilen laitettiin uudet sisurit ja tuubiliimaa fattyn vanteille.
    Juu, heti vaan tietoa tänne, niin katsotaan, saadaanko tähän mysteeriin viimein ratkaisu.
    Ylämäkeä seuraa aina alamäki - ainakin jossain vaiheesa

Mysteeri on ratkaistu... !

Pumppaa sisään - ulos - sisään... (muistakaa aina käyttää varmuusvälineitä)...

Kaboom!

Eli siis... vaikka tuollaisella vanteen vähän (?) syöneellä ajaisi vielä hyvin, sen vanteelle saaminen ei enää (aina) onnistu, koska se ei kestää noita kovia nostopaineita. Tuossa ei ollut vielä edes kahta kapakkaa.

Hetko, repesì siis alle kahdessa barissa??
    PoriMTB
    MKVOLII contributor #26

Kyllä kyllä. Ihan liukkaasti lähti, piti pienen narahduksen kun rätit ratkesi, sitten poks, ja siellä oli siis läskin alkuperäinen sisuri. Olkaat varovaisia noitten kanssa, ettei tule simmut täyteen talkkia, koiran kakkaa tai mitä niissä kumeissa nyt onkaan. En ole kauheasti löytänyt vastaavasta juttua ulkomaan voorumeilta, onko joku muu? Huonosti vanteelle nousemisesta kyllä löytyy.

Nyt on liimattu Floaterit vanteille, 3 kiloa painetta ja pari päivää lepoa olis suunnitelma. Saapi nähdä mitä tuosta tulee, hieman jännittää. Viikonloppuna viimeistään tulee kommenttia.

mutanaama Guest
    Tämä kiittää ja kumartaa jo etukäteen.

Tulipahan rustailtua On-Onellekin viestiä tuosta murheesta. Saapi nähdä mitä vastaavat.

Hi,

I ordered that chassis bundle a while ago and there was that missing part case with the headset.

Now that I finally got missing parts and have been able to take her out for a spin, I'm wondering if there is something wrong with the rims or the tires. I can't drive below 0,9bar pressure at all, because tires fell down from the edge off the rim. I'm fairly lightweight guy weighing 74kg and I'm wondering, that how you're supposed to drive these with the pressures suggested through various Fat Bike forums and other sources.

It takes 2,5 bar pressure to pop the tire on to the rim. Soon as I let the air come out and try to adjust to the wanted 0,5-0,7bar range it fells down even without touching or moving the bike/rim/tyre.

I took some pictures of the tire since the rim immediately bites marks to the side of the tire when it fells down. Let me know if you need to see those.

What do you suggest I should do with this?

With kind regards

Minä silti tilasin juuri uuden Floaterin, kun ovat kuitenkin hyviä ja halpoja. Seuraan mielenkiinnolla sun liimausprojektia. Älä päästä lapsia siihen huoneeseen jossa on läski 3 kg...
    artzi muokkasi tätä : 09.10.2013 at 00.58

Laitoin tuon kyselyn lähinnä sen takia et jos vaikka ilmenis On-Onen tiedostavan ongelman ja ehdottavan tai jopa tietävän siihen jotain ratkaisua.

Mua jännittää eniten se et kuinka stydiä toi liima sitten oikeasti on ja saako renkaan vanteelta ehjänä irti millään, miten käy silloin kun kumia pitäs paikata. Vai tarttuuko se ollenkaan kun tarttuma pina-alaa on kummiskin todella vähän. Liima oli myös aika vettä joten sitä on aivan varmasti livahtanut myös sisurin ja vanteen väliin joissain kohdin. Tai näin ainakin oletan, eihän sinne sisälle näe renkaan asettuessa paikalleen mutta johonkinhan se ihan varmasti valuu. Mönkijän tubeless renkaita tuolla on liimailtu todella hyvin tuloksin, vanteella ovat pysyneet ja irronneetkin ilman suurempia murheita. Eivät vain ole kovin verrannollisia noitten kumien kanssa. Toi 3bar on kyl hieman yläkanttiin ja vois pudotella sinne kakkosen kieppeille.

mutanaama Guest
    Tuli vaan yhtäkkiä mieleen, että onko nyt joku muu, mittari tai kumi poskellaan. Mulla endo heiluu asennettaessa kuin kuuluisa hullun mulkku, mutta asettuu paikalleen jo pienillä paineilla.
    "spekulointia": Jos sisuri ei täytäkään koko vanteen ja kumin ilmatilaa, vaan jättää materiaalin paksuuden tai vaikka kumin pienuuden takia painamatta kumia kunnolla renkaaseen. Eli sisuri vaatii heti lähdössä barin painetta, että edes täyttää tuon tilan. Vasta toisen barin kohdalla painetta muodostuu alareunaan tarpeeksi napsauttamaan kumin paikalleen.
    Kun paineita lasketaan, alkaa tuo vanteen ja kumin reunan kantti tyhjenemään ensin, jolloin paine ei riitä pitämään reunaa enää paikallaan.
    Tai sitten, että sisurissa ei ole tarpeeksi talkkia, jotta se täytettäessä venyisi tasaisesti.

Jos sen renkaan vanteella pysymisen varmistais vaikka pinnojen väliin vedetyillä nippusiteillä? Samalla sais tee-se-itse-lumiketjun eikä tartteis alkaa nastojen ja sen-p1run-suttasen-liiman kanssa turaa.

Asiaan: mikäli Onvanin kehät tahi kumit olis järjestään susia niin kyllähän nuista huudettais kaikilla foorumeilla mutkun täälläkin on käyttäjiä joilla homma laulaa niin Hissitolpan tapauksessa on melko varmasti joku ero kaikkiin muihin.

Nyt sarjassamme perus kysymys mieheltä joka on näynyt läskin ainoastaan märissä unissaan
    Kuika suurta ahdistusta tulen kokemaan talvi olosuhtessa kantavuuden suhteen Fatyn 70mm vanteilla ja Floatereilla verrattuna 5" renkailla ja 100mm vanteilla varustettuun läskiin verrattuna tai 82mm vanteilla olevilla 4" tai 5" kumeilla varustettuun läskiin??? Käykö siinä niin, että Moonlanderit kulkee omia polkujaan verrattuna näihin kaposempiin?

mutanaama Guest
    85kg kertoo, että RD ja Endo sai lopputalvesta jäädä ja tilalle jäi BFL RD vanteilla. Eroa on melkoisesti, sanotaan nyt vaikka 30%. Toisaalta taas eroa Endon ja 2,4" kumiin on noin 400%.
    Mutta mieleenkään ei tulis tuota mihinkään vaihtaa, kesät ajelen 3,8" kumeilla onnellisena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tai sitten, että sisurissa ei ole tarpeeksi talkkia, jotta se täytettäessä venyisi tasaisesti.
    Tämä tuli itelle tuossa mieleen tänään yhtenä vaihtoehtona ja nyt siellä on talkkia sen verran, että ei todellakaan ole siitä kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Jos sen renkaan vanteella pysymisen varmistais vaikka pinnojen väliin vedetyillä nippusiteillä? Samalla sais tee-se-itse-lumiketjun eikä tartteis alkaa nastojen ja sen-p1run-suttasen-liiman kanssa turaa.

Asiaan: mikäli Onvanin kehät tahi kumit olis järjestään susia niin kyllähän nuista huudettais kaikilla foorumeilla mutkun täälläkin on käyttäjiä joilla homma laulaa niin Hissitolpan tapauksessa on melko varmasti joku ero kaikkiin muihin.
    Toi ylempi oli vissiin läppä sillä eihän noi nippusiteet renkaan vanteella pysymiseen vaikuta mitenkään?

Käsittääkseni en ole ainut jolla on ongelma tuon renkaan vanteella pysymisen kanssa? Mun mielestä hyvin moni on aivan samasta asiasta maininnut.

Hissitolpalla on kyllä pakko olla jotain sekundakamaa. Tein tieteellisen testin omilla Fattyn 70mm vanteilla, Floatereilla ja Schwalben 13F sisureilla. Paineet tarkastin Schwalben digitaalisella mittarilla.

0,3bar: Rengas pysyy vielä vanteella eikä sitä saa edes kyljistä puristelemalla putoamaan.
    0,25bar: Rengas pysyy vanteella, mutta kyljistä puristelemalla sen saa jo irti urastaan, silti ei vielä "putoa".

Suraavaksi kun ilmaa vielä päästelin ulos, niin mittari näytti enää 0bar ja silti rengas ei ollut pudonnut vanteelta, nyt sen sai kuitenkin puristeltua kyljistä selkeästi irti.

EDIT: Ajopaineina mulla oli viime talvena 0,4bar edessä ja 0,5bar takana ilman ongelmia. Kesällä maastossa 0,5-0,6 edessä ja takana 0,6-0,7.

EDIT2: Vanteella mulla on kaikki mitä tuli mukanakin eli se punainen nauha ja sen alla ties mitä onkaan, mitään en ole ottanut pois.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Ihan rehellisesti sanottuna en yhtään ihmettelis vaikka olis jostain eri linjalta repästy noi mun vanteet. Tuppaa olemaan toi tuuri hieman erilainen lähes kaiken kanssa eikä mikään onnistu ensimmäisellä yrittämällä. Tuon headsetin kanssahan kävi niin ettei se compression ring ollut ainoa puuttuva osa. Tuossa korvaavassa paketissa oli 4 osaa enemmän kuin edellisessä sekä se kaulaputkeen laitettava ankkuri pysyikin siellä eikä tullut vetämällä pois kuten ensimmäisessä paketissa tullut.

Mut siis voiko liian vähäinen talkin käyttö aiheuttaa tuommoiset ongelmat renkaiden kanssa?

edit. sisurina mulla on orkkikset ja sen punaisen nauhan olen ottanut pois.

Mulla ei ole siellä yhtään talkkia.

Sellanen juttu muuten vielä, että toi digitaalinen painemittari on ihan "must" näiden kanssa. Ainoa kerta kun olen tuon renkaan saanut pudotettua vanteelta ja joutunut ajamaan sellaisella oli eka 20km lenkki töihin ja takaisin. Silloin mulla ei vielä ollut tota digitaalista mittaria ja noissa paineissa ainakin mun tornipumpun analoginen mittari heittää häränpyllyä. Laitoin sitten ihan fiiliksen mukaan paineet sillä perusteella, että "kyllähän näissä nyt voi todella matalia paineita käyttää!" varsinkin kun talvikin vielä oli. Varmaan ollut just ton 0,25bar ja renkaat tippu vanteelta viimeistään ajossa. Siitä muistona ainakin takarenkaassa jäljet ja tuota menoa jos olisi jatkanut, niin lopputuloksena nähtäisiin artzin renkaat.

EDIT: Ainiin ja paineista kun täällä höpisin niin mainitaan vielä minun paino, joka on noin 73kg.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    85kg kertoo, että RD ja Endo sai lopputalvesta jäädä ja tilalle jäi BFL RD vanteilla. Eroa on melkoisesti, sanotaan nyt vaikka 30%. Toisaalta taas eroa Endon ja 2,4" kumiin on noin 400%.
    Mutta mieleenkään ei tulis tuota mihinkään vaihtaa, kesät ajelen 3,8" kumeilla onnellisena.
    Asiallista käytännön kommenttia pukkaa Kiitos.
    Mahtasko BFL päästä myös 70mm kehillä lähellekkään tuota about 30% lisä kantavuutta? Kuis onkos sielä teidän ajoporukoissa ollut samoilla lenkeillä Moonlandereita vertailussa RD/BFL kanssa?

No kehitys menossa kantavampaan suuntaa minulla kuiteskin viime talvi tuli ajettua 29" 2.25 ice spikereillä ja sekin tuli kelkka urille, latupohjille ja järvenjäille vietyä, mut kyllä kunto kasvokin

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •