Huomenna pyöräytän panaracerit alle kun alkaa rapid robista pito loppumaan näillä keleillä![]()
Tänään spessun purgatory 2.2 ekaa kertaa alla ja ei lipsunu kertaakaan. 40€ maksoi. Lenkki oli erittäin märässä juurakkohelvetissä ja kivikkopellossa. Sanoin kuvainnollisesti.
Mulla tuli juuri tänä keväänä ostamassani Spessun Stumpjumper FSR Evo:ssa mukana edessä Spessun Butcher Control 2,3" 50a ja takana Spessun Purgatory Control 2,3" 60a/50a. Viime keväänä ehdin märällä noita vain hetken kokeilemaan ja nyt on toisilla kiekoilla olleilla 2,4" Rocket Roneilla ajeltu koko kesä. Täytyy käydä tänään taas koeponnistamassa tuota alkuperäistä rengasparia, että miten se kulkee. Vaikka tuskin tuolla tänään ihan älyttömän märkää on.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ajelin tänään tuolla kombolla. Ihan hyvin se piti verrattuna Roneihin, mutta kyllä nuokin jonkun verran lipsu, aika hienovaraisesti tosin. Eipä tuolla metsässä tänään edes oikeastaan ollut märkää, joten sekin varmaan vaikuttaa, että viime viikonloppuna kun Roneilla ajelin, niin oli paljon kosteampaa. Pitänee siis jatkaa kokeilua. Hieman voisi ehkä laskea paineita vielä. Nyt oli tupeleksina Rovalin 28mm Traverse-kehillä edessä 1.6bar ja takana 1.8bar. Kyselin muuten juuri tässä hiljattain toisaalla, suosituksia kunnon märän kelin renkaista ja sain aika tyhjentävän vastauksen.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Itselläni oli melkein sama setti niin mitä maanantaina olin RR.llä metsässä kokoajan sai miettiä mihin suuntaan keula lähtee tällä kertaa alta. Spessun setillä ei todellakaan olut tommoisia ongelmia. Vaikka monessa paikassa oli todella kosteaa
Mitä mieltä ootte Spessun Ground Controlleista märälle juurakolle?
Ei ollut hirveen luottamusta herättävät 29x2.1 koossa. Mulla oli ne jäykkäperä kaksysissä.
Ei ne mitkään luistimetkaan oo ja rullaa hyvin ,mutta en suosittele ainakaan eturenkaana.
Enemmänkin ne on hyvät yleisrenkaat. Rullaa hyvin , pitoa löytyy kuivalla ja pärjää myös sateen sattuessa.
Takana vois mennä näin syksyllä ja eteen spessulta ennemmin butcher control.
- Fear is a mindkiller -
Piti pistää kokeeksi tulemaan Mavicin Roam XL 2.2", kunei oikein muutakaan jännää tuntunut "välikokoisena" mistään löytyvän. Kusti poljetti tänään paketin perille ja uusi saapas piti välittömästi asentaa. Renkaan runko vaikutti oikein jämäkältä(ja aika painavalta[890g]), hyvin samanlaiselta kuin Maxxiksen LUST renkaat, joskin ehkä hieman jämäkämpi jopa oli tämä. Vanteelle(Arch EX) ei saanut ilman työkaluja, mutta nousi vastaavasti paikoilleen hävyttömän helposti(napsauttimella). Ei vuotanut oikeastaan yhtään, mutat varuiksi 60ml pruutallinen litkua tupiin ja polulle.
Asfaltilla rullaavuuden huomasi edeltäneeseen HD trailstariin aika dramaattisesti, sama fiilis myös tasaisella metsäpolulla. Mitään oikein lipoisaa alustaa ei ollut tälläkertaa vielä tarjolla, mutta sen verran mitä kosteaa kalliota ja juurta oli tarjolla niin pito oli yllättävän hyvä siihen nähden että kuvio on aika matala ja ilmatila pieni. Myös vetopito oli yllättäen jopa parempi kuin HD:ssä. Vaikka rengas vaikutti aika pieneltä(runko 51mm, nappulat 55mm) niin runko tuntui senverran jämäkältä että tälläinen kevytluinen pystyi ajamaan varsin sopivalla 1.5bar paineella. Jos kovalla vauhdilla ajaa terävämpiä kohtia sisältäviä traileja niin paineita pitää toki nostaa...
Kaikenkaikkiaan vaikutti erinomaisen lupaavalta otsikon mukaisiin olosuhteisiin, joskin hieman painavahko, mutta tuota ei juuri ajossa huomannut kun ei edellinenkään mikään sukkisrengas ollut. Testaaminen jatkuu ja lisäraporttia sitten joskus myöhemmin...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Schwalbe Magic Mary! Ennoo kokeillu, mutta vois olla hyvä ja löytyy jo BC:n listoilla? Vähän tommonen cut-spike henkinen ja löytyy Super Gravity, Snakeskin, jne. versiota.
Ekat kokemukset 2,35 Trailstar Hans Dampfista. Pyöränä täysjäykkä Salsa El Mariachi 29er sinkula. Kesärenkaina oli 2,2 Continental Trail King.
Huomio 1. Nimellisestä kokoerostaan huolimatta renkaiden leveydessä ei ole eroa. Itse asiassa TK:n ilmatilavuus on jopa suurempi. TK on korkeudeltaan vähintään yhtä iso kuin HD, ja lisäksi muodoltaan kulmikkaampi. Ikäväkseni tämän saattoi todeta myös ajaessa. TK pehmensi ajotuntumaa hiukan paremmin kuin HD, just sen verran että eron huomaa täysjäykällä.
Huomio2. HD:n pito on kuitenkin jotain ihan käsittämätöntä. Niin kauan kuin sinkulaa jaksoi vääntää ylämäkeen, pyörä meni eteenpäin. Ajetaan HD:lla nyt syksyn märät lipsuttelukelit ja pistetään kesäksi taas alle TK.
Huomio 3. Rullaavuudessa on selkeä ero. TK on kevyt poljettava alustalla kuin alustalla, HD syö voimia.
Johtopäätös 1. HD on ikävämpi rengas ajaa kuin TK. Eron vaimennuksessa huomaa erityisesti täysjäykällä, ja huonompi rullaavuus korostuu sinkulalla. Todella osunut valinta siis mun käyttöön. Mutta pito on hyvä. Sillä saa kaiken anteeksi tähän aikaan vuodesta.
Johtopäätös 2. Nuo TK:t ovat pyörän mukana tulleet halpaversiot, ei ole mitään parempia kumiseoksia niissä. Vetopito on heikko välillä jopa kuivalla kelillä. Niin mukava, rullaava ja kevyen tuntuinen rengas kyllä muuten, että kun nuo on ajettu loppuun, ostan toiset TK:t mutta jollain paremmalla seoksella. Black Chili vai mikä se Contin parempi kumilaatu oli... Ne paremmat versiot taisivat olla myös Tubeless Readyt, toisin kuin nämä. Nämäkin sain toimimaan litkutettuina Stansin kehillä, mutta se vaati helvetisti litkua ja monta päivää ajoa ennen kuin kyljet tiivistyivät. Sekä HD että TK nousivat nätisti vanteelle ihan jalkapumpulla, kun venttiilin sielu oli poistettu.
Alla olevassa kuvassa vasemmalla TK, oikealla HD:
![]()
Rock Razoria ja Magic Marya pidemmän aikaa kans kyllä odotellut ja BCnkin listoilla ne on ollut pidemmän aikaa, mutta ei niitä oo oikeasti ollut missään saatavilla vielä. BC:ssä näytti olevan ainoastaan 650b kokoinen super gravity runkoinen(turhan jämy mun käyttöön ainaki eturenkaaseen) Magic mary "in stock" statuksella, muut oli "delivery 20 days or more". Myöskään Rock Razoria ei näyttäisi olevan hyllyssä, ehkä sitten kevväämmällä...![]()
Tuo Roam XL seos tuntui "sitkeämmältä" kuin Schwalben trailstaari, hieman samanlainen kuin continentalin black chili, speksien mukaan pitäis olla 50a seosta pinnassa, lienee vaikuttavan positiivisesti pito-ominaisuuksiin kovalla alustalla...
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Tuota Hanssia kun kaikki hehkuttaa; kuinkas tuo vertautuu saman valmistajan Fat Albertiin? Albertit eteen ja taakse kun olis kaapissa, kerran kokeiltuna ja pito oli kohtuu onnetonta.
Taakse kun voisi etsiä smorgasbordia(trail extreme) pitävämmän kumin, Chunky monkeyn( jollainen edessä) mahtuminen taakse kun ainakin silmämääräisesti näyttää aika nihkeältä.
Mulla oli Fat Albertti 26er jäykkäperän takarenkaana. En tosin ehtinyt ajaa sillä kuin noin 400 km ennen kuin myin pyörän pois. Mun mielestä sen vetopito oli hyvä, mutta sivuttaispito viistoilla alustoilla heikompi. 29er Hans Dampfit pitää minusta paremmin joka suuntaan, tosin ihan limaisilla kallioilla en niiden kanssa ole vielä ajanut. Huom. Albertti oli kovemmalla PaceStar-seoksella. Hans Dampfit on molemmat TrailStarilla.
Noista kuvisthan tuon näkee aika hyvin. Reunanappulaa on, mutta uloimmat nappulat ovat paljon harvemmassa kuin HDssa. Eivätkä ne ole niin ulkonevat kuin HDssa.
Hieman kokemuksia Butcherista
Jonkun ajatusyhtälön perusteella laitoin kesällä edessä olleen butcher 2.3:sen taakse ja Hans D:n eteen ns. syysliukkaille (joita Helsingissä ei edes vielä ole). Aika traktori fiilishän siinä tuli kun se kuvio on aika järee, ei kyllä lipsunu. Butcherin kyljet on aika pehmeet ja kesälläkin oli tullu alpeilla nirhaumia kylkeen. Takana se sitten ottikin hittiä ja kylki rikki eikä litkut riittäny.. Spessun deehoo kuskilla oli se LeoGangin worlcupissa takarenkaana, joten on se turhan järee taakse, edessä meni ihan kivasti.
FatAlbertin 2.25 UST PaceStar on ollut takarenkaana kesäkeleissä Suomessa ja Alpeilla.. Semmoinen rullaavahko jokapaikan takarengas, joka alkaa lipsumaan syysliukkailla varsinkin jos on kauden "murentamat" nappulat. UST-version kyljet on paksua tekoa. Rengasta ei voi ainakaan syyttää kesän tekemättömistä urotöistä tai tapahtuneista kärrynpyöristä.
Mites se meni ton HighRollerin kanssa.. Onko siitä takarenkaaksi (dampfi löytyy kellarista sitten kun alkaa pelottaa) Stanin Flow kehille ilman sisureita. Pääasiallinen eteneminen omin voimin ja "enduro" henkisesti.
HighRoller on aika monimutkainen käsite. Kokoja ja seoksia ja runkoja on A:sta Ö:hön. Mutta noin niinkuin ympäripyöreästi vastaten ihan kiva yleisrengas varsinkin takana, ilmoitettua kokoaan pienempi, ei rullaa niin hyvin kuten nimi antaa olettaa, toimii tupeleksina. Tänä päivänä laittaisin mielummin Ardent 2.4" 3C EXO/LUST gummid.
--
Vanhasta High Rollerista pitää sitten ottaa 2,5" versio jos haluaa oikeasti noin 2,3" leveän kumin.
Mitenkä mahtais toimia Trailstar 2,5" MM edessä, ja Trailstar HD 2,35" takana? Juu Vertstaria ollaan kovasti kehuttu, mutta eikös se ole aikasta paljon pehmiämpi kuin trailstar, mikä taas on todella kylmillä keleillä huono?
Vertstar menee kanssa kovaksi pakkasilla. Tai taitaa mennä mennä jo lähellä nollaa olevilla plus-asteilla? Trailstarissa kovettuu kanssa ne pehmeät reunanappulat.
Eilisellä lenkillä tuli todettua, että Continentalin pikku-Baroni on sittenkin hyvä rengas märässä juurakossa ja kivikossa. Luisteleehan sekin, mutta jotenkin rauhallisesti, sen kanssa ehtii reagoimaan. Tahkon endurokisassa manasin tuota jo paskaksi renkaaksi kun kaksi kertaa lähti eturengas aika varoittamatta alta kun kanttasi tarpeeksi irtosoramutkissa, mutta ilmeisesti noiden Baroneiden vahvuus on märät juurakot ja kivikot, ja heikkous kunnon kanttaaminen, olen nimittäin huomannut aivan samat ominaisuudet myös DH-Baronista.
Ajelen paljon asuinpaikkani vieressä olevalla Varisvuorella. Paljon tulee ajettua siis märällä kaltevalla kalliolla, joten haluisin renkaan missä olisi sivuttaispito hyvä? Pyörä 29er jäykkäperä. Hanssia kokeiluun?
Itsellä edessä ja takana highroller 2. Yhden lenkin kokemuksella voin suositella. Ainut kohta missä pito loppu oli märät lehtien peittämät pitkospuut.
Kaivoin hyllystä pitkästä aikaa 2.35 Nevegalit DTC-seoksella ja enpäs muistanutkaan, kuinka hyvin ne tarraa kostealla. Pitoa oli huomattavan paljon enemmän kuin viime aikojen verrokeissa (2.25 Ardent ja 2.4 Rocket Ron). Asfaltilla tosin tuntui kuin velcrossa ajaisi, mutta se ei kai ole niin olennaista.
www.ajokoiralaika.blogspot.com
Kirjanmerkit