GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 2 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 1826

Aihe: 1x10

Nöösi kysyy: Miksi 1*10 tai 1*11 vaikuttaisi äkkiseltään olevan vain maastopyörien juttu? Vasta tämän kesän maantiepyöräilleenä tuntuisi, että maantiepyöräänhän se yksieturattaisuus istuisi kuin nenä päähän, kun siinä on vain kaksi eturatasta ja takapakassa isoimman ja pienimmän ero on pienempi. Lisäksi suhteessa maasturiin tuntuu siltä, että maantiepyörässä sitä eturatasta saa veivata jatkuvasti...

Re: 1x10

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Nöösi kysyy: Miksi 1*10 tai 1*11 vaikuttaisi äkkiseltään olevan vain maastopyörien juttu? Vasta tämän kesän maantiepyöräilleenä tuntuisi, että maantiepyöräänhän se yksieturattaisuus istuisi kuin nenä päähän, kun siinä on vain kaksi eturatasta ja takapakassa isoimman ja pienimmän ero on pienempi. Lisäksi suhteessa maasturiin tuntuu siltä, että maantiepyörässä sitä eturatasta saa veivata jatkuvasti...
    Maantiellä tarvitaan välityksiä pienillä hypyillä jotta kadenssin saa sopivaksi. Ei onnistu nopeusvälillä 15-60km/h kymmenellä välityksellä. Toki saa ajaa sellaisella kuin haluaa. Etuvaihtajan käyttöä vähentää niiden koon sovittaminen oman kunnon mukaan.

Syynä on siis nimenomaan se että takapakka on sellainen maissitähkä.

Ja toisaalta etuvaihtaja toimii maantiellä loistavasti. Ketjujen pudottelu tai muu sählääminen ei oo ongelma toisin kuin maastossa joskus on.

mites noi spiderless hommat? eli voiko mistä tahansa kammista missä on irroitettava spideri, repiä sen irti ja laittaa minkä tahansa spiderittoman rattaan kiinni? yritän vain väistää mahdolliset yhteensopivuusongelmat, kun se on jo ajatuksen tasolle edennyt tarvitaanko projektiin jotain erityistyökaluja?
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

Onko kokemuksia vaihtajista General lee setin kanssa? Mahtaisiko Shimano Zee toimia kun kiinnostaisi sellainen ostaa ajoon seuraavaksi? Vai tarviiko olla joku pitkä häkkinen vaihtaja?
    Gravity, what a heartless bitch.

PinkBike oli moista testannut Zee:n kanssa..
    The end of the road is just the beginning...

Riippuu pitkälti myös (mahdollisesta) takajousituksen toteutuksesta. Sanoisin että näiden laajojen takapakkojen kanssa 1x satsissa (joustopyörissä) on paree käyttää medium häkkistä vaihtajaa suosiolla.

Eilen koitin laittaa hajonneen XT medium häkkisen vaihtajan tilalle Zee:n ja ei oikein pelitä kunnolla. Edessä 34 taikka 36 ja takana 11-36. Testissä oli kaksi eri pyörää erilaisella jousituksella toteutettuna. Single pivotti ja toinen tällainen virtual pivotti ratkaisu. Kyllä sen "toimimaan" sai mutta sen verran täytyy jättää ketjuihin varaa tuota takajousitusta varten, että pienimmällä rattaalla takavaihtaja ei kiristänyt ketjuja enää käytännössä yhtään. Ei hyvä. Medium paljon parempi.

Mulla on Zee pelittänyt ihan hyvin Spessun Epic S-works 29:n 1x10 systeemissä 33 piikisen Q-ringin eturattaalla ja Sramin XX 36-11 takapakalla. En tosin ole vielä itse koeponnistanut tuon Leonardin 40-piikisen setin toimivuutta Zeen kanssa. Tuossa testissähän Zee ei ollut pelittänyt yhtä hyvin kuin Sramin mediumhäkkien X9.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Nöösi kysyy: Miksi 1*10 tai 1*11 vaikuttaisi äkkiseltään olevan vain maastopyörien juttu? Vasta tämän kesän maantiepyöräilleenä tuntuisi, että maantiepyöräänhän se yksieturattaisuus istuisi kuin nenä päähän...
    Itse olen samoilla linjoilla. Minulla maastossa se ajonopeuden vaihtelu on paljon suurempaa kuin maantiellä.

Mutta ehkä C-C filo olisi paras kohde yhdelle eturattaalle. Taakse sellainen maastohenkisempi 10-pakka ja edessä yksi ratas riittäisi hienosti. Itse en edes muista koska olen käyttänyt oman C-C pyörän isompaa lehteä, 36-piikkisellä on ajettu käytännössä koko kesä...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Itse olen samoilla linjoilla. Minulla maastossa se ajonopeuden vaihtelu on paljon suurempaa kuin maantiellä.

Mutta ehkä C-C filo olisi paras kohde yhdelle eturattaalle. Taakse sellainen maastohenkisempi 10-pakka ja edessä yksi ratas riittäisi hienosti. Itse en edes muista koska olen käyttänyt oman C-C pyörän isompaa lehteä, 36-piikkisellä on ajettu käytännössä koko kesä...
    Eihän kukaan estä laittamasta 1x10 systeemiä maantiepyörään. Se voi kyllä olla vähän epämiellyttävä ajettava jos haluaa yhtä laajat välitykset kuin kahdella eturattaalla, mutta ei kai sillä ole väliä jos kapeampi välitysalue riittää.

Nyt Shimanolla olisi tarjolla 11-lehtinen 11-32 hampainen takapakka maantiepuolelle: http://www.bike-discount.de/shop/k73...800-11-32.html
    Laskeskelin, että sillä saa laajemmat välitykset 1x11 systeemillä, kuin joillakin 2x10 systeemeillä.

Suurin ongelma on vaihtajat käppyräsarveen, en tiedä, kuinka hullua on jos toisessa kahvassa ei ole vaihtovaijeria kiinni, heiluuko se vaan holtittomasti? Tietenkin koko vaihtomekanismi olisi kiva jättää pois toisesta kahvasta, mutta räjäytyskuvien perusteella ei taida olla mahdollista 6800 Ultegrassa…

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Crossarissa yksi eturatas toimii paremmin kuin hyvin. Tähän asti olen käyttänyt ohjurilevyjä rattaan molemmin puolin kun en luota noihin pikkuohjureihin. Ketju sitten niin lyhyeksi, että iso-iso yhdistelmällä ketju yllä ohjurien yli. Nyt on tilauksessa 42 piikkinen wolf tooth, eli pitää testata miten toi toimii ilman ohjureita.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Eihän kukaan estä laittamasta 1x10 systeemiä maantiepyörään. Se voi kyllä olla vähän epämiellyttävä ajettava jos haluaa yhtä laajat välitykset kuin kahdella eturattaalla, mutta ei kai sillä ole väliä jos kapeampi välitysalue riittää.
    Samaa mieltä. Siitä vaan tekeen 1x10 maantiepyöriä, mutta en kauheesti pysty suositteleen noita maastopakkoja.

Ite laitoin juuri 32 / 11-36 setupin 29" maasturiin ja tyytyväinen olen, mutta siirtymillä ajellessa huomaa kyllä että välitykset on aika kiusallisia. Tuolla setupilla siirtymät ajetaan käytännössä aina 11, 13, tai 15 piikkisellä ja noi hyppäykset on aika kamalia maantiepyörän välitysten tiheyteen tottuneelle.

Usein tuntuu että 11 on hiukan liikaa ja 13 saa pyörittää hulluna. Polkuajelukäytössä toki toi ei niin haittaa ja hyödyt voittaa kirkkaasti tän pienen haitan, mutta maantiellä olis aika kaameeta tommosella pakalla ja ei niin suurella eturattaalla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Usein tuntuu että 11 on hiukan liikaa ja 13 saa pyörittää hulluna.
    Tämä on muuten totta. Pätee myös 26":lla 11-36 pakka + 36t eturatas -yhdistelmällä. Jotenkin "kuollut välitys" tuo 11t takarattaalla ajaminen, paitsi ehkä alamäissä.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Hmm. Himottais vaihtaa nykyinen 2x10 vaihteisto 1x10:iin täpäriin, mutta mutta... Pirullista on että nykyinen X.9 takavaihtaja ei oo type 2 aikakaudelta. Eturatas olis helppo vaihtaa, mutta jos takavaihtajaa vaihda type 2:een, pitääkö olla ohjuri? Ensinnäkään en haluaisi ohjuria ja toisekseen ohjurit maksaa melkein sen mitä X.9 type 2 vaihtaja. Hulluinta tässä on että jos vaihtajaa rupee vaihtaan, niin voisi jo lähtee sit 11s linjalle. Mikäs siinä mutta XX1 pakka on niin pirun kallis että sitä ei pysty ittelleen perusteleen ainakaan järkisyillä. Onko mitään mahkuja että esim Race Face Narrow Wide toimis ilman type2 vaihtajaa ja ohjuria?
    Ride and Smile!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Ei tuo type 2 tai Shimanon + ole ketjun rattaalla pysymisen kanssa mitenkään välttämätön. Niissä on etuna hiljaisuus, mitä normaalilla vaihtajalla voi olla vaikea toteuttaa, eli ketjut hakkaavat chainstayhyn. Ajelin kuukauden päivät täpärillä, jossa edessä oli Wolftooth 32t ja takavaihtajana normaali XT. Ketju ei pudonnut kertaakaan. Vaihda eturatas ja kokeile. Jos ongelmia ilmenee niin sitten nojaat vasta entteriin..
    Kiitokset, joo ei se kokeilu sinällään tosiaan oo se ongelma, vaan se entterin painallus jos ei toimikaan ja ei "raaski" pitäytyä 1x10:ssä. Jos jotain hyvää, niin Hope 2 Pro:n saa onnex vaihdettua vapaarattaan XD yhteensopivaksi. Täytyy testata. Ja on se ketju jo hakannu aika hyvin BlurLT:n alimman nivelen kylkeen muutenkin.
    Ride and Smile!

Mulla nyt kuukauden ollut Nomadissa käytössä ilman ohjuria RF ratas/normi X9 mediumhäkillä, eikä ongelmaa.

Re: 1x10

Taitaa se 30 piikkinen olla vähän vaikee löytää. Mie tilasin suoraan wolftoothilta sen 30 piikkisen ja olen tyytyväinen. Nyt ootellaan lyhyt häkkistä takavaihtajaa Krampukseen. 1x10 mennään.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Mistä 30t wide-narrow -tyyppistä eturatasta 104 kammille? Wolftoothilla on "sold out", eikä tietoa milloin tulee. Läski tarvitsisi nyt rattaan kun ei jaksa sinkulalla ajella.
    CRC.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FreeZ Katso viesti
    CRC.
    Onko linkkiä missä? En itse löytänyt kuin racefacen 32t:tä (http://www.chainreactioncycles.com/m.../rp-prod109723), ja sitähän ei kysytty.
    -L.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Onko linkkiä missä? En itse löytänyt kuin racefacen 32t:tä (http://www.chainreactioncycles.com/m.../rp-prod109723), ja sitähän ei kysytty.
    Tuon linkin takaa löytyy myös 30t.

2 sinistä jäljellä just nyt. Muut out of stock.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    2 sinistä jäljellä just nyt. Muut out of stock.
    Ja äsken oli 3, kova on menekki

Kappas, my bad. Sivu näyttäytyy vähän hassusti puhelimella. Toivottavasti sininen stemmaa värikoodaukseen
    -L.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Ite laitoin juuri 32 / 11-36 setupin 29" maasturiin ja tyytyväinen olen, mutta siirtymillä ajellessa huomaa kyllä että välitykset on aika kiusallisia...
    Tässä huomaa kuinka henkilökohtaisia nämä välitysjutut ovat. Itse olen pari kesää ajellut 22-32 etulehdillä ja Deoren 12-36 9-pakalla. Eikä 44-etulehteä ole ikävä yhtään.
    Mutta minä en pärjäisi 32-eturattaalla millään, maastossa on tuo 22-piikkinen enimmäkseen käytössä.
    Jos tekisin maastoon yksilehtisen setin nykyisellä Deoren 12-36 pakalla, niin eturatas pitäisi olla korkeinta 26 piikkinen.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Sori tyhmyyteni, mikä on r2?
    Ride and Smile!

Rallinaaman ja Wolftoothin lisäksi myös Works Componentsiltä löytyy näitä.

Oon nyt kolmissa kisoissa saanut ketjut putoon. Lenkillä yrittämällä ei onnistu millään. Tosin kivekset ja juurekset ajetaan kisoissa aika kovaa. Edessä 32 ilman ohjuria ja takana X9 Type2. Nyt vaihdettu kaikki voimansiirrossa uuteen. Rattaat eteen ja taakse, sekä takavaihtaja ja ketjut. Seurataan tilannetta oliko kyseessä vaan osien kulumisesta johtuvaa oiretta (esim.ketjut), vai eikö kestä rajumpaa käsittelyä. Tänään ei kisoissa pudonnu, mutta rata oli helppo.

Ja kuumottas kyllä saada eteen isompi limppu ja taakse enempi reserviä. Takana nyt 11-36 ja eturieska on liian pieni kovaan ajoon.

Tulipa itsekin päivitettyä 3x10 -> 1x10 systeemiin. Idea on hyvä mutta säätöjen kanssa on nyt "pientä" ongelmaa.

Settinä on 34 piikkinen raceface narrow wide eturatas ja uusi SLX 10spd shadow plus takavaihtaja. Ketju, takapakka, vaijerit ja vaihtajat vanhat (keväällä ostettu pyörä).

Ongelmana indeksointi. Logiikka on hallussa mutta ainoa lopputulos on jompaan kumpaan suuntaan huonommin toimiva systeemi.

Vaijerin ollessa riittävän kireä hyvään alasvaihtoon ei ylösvaihto toimi ja sama toisinpäin. Vanhalla systeemillä oli helppo vaihtaa 3 takaratasta yläspäin yhdellä painalluksella muttei enää. Korkeintaan kaksi ratasta saan liikkumaan ja kun ne liikkuvat helposti alas niin ylösvaihto ei enää toimi ollenkaan. Lisäksi välillä ääripäissä tuntuu ketju välillä ottavan hieman kiinni kasetin ramppeihin ja tuntuu siksi aiheuttavan ongelmaa.

Onko muilla toiminut tuo 3 alasvaihtoa normaaliin tapaan? Entä onko muilla havaittavissa jäykkyyttä polkiessa kun takana on isoin ratas käytössä?

Mitä siis koittaa säätää tai mitä koittaa vaihtaa? B-ruuvi ja rajoittimet on myös säädetty ilman parannusta.

mutanaama Guest
    Tarkista, että onko ketju tai takarattaat kulunut ja vaihtajan korvake suorassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •