No ei niin yhtään mitään, yritin vain olla hauska ja keventää topiccia. Anteeksi.
No ei niin yhtään mitään, yritin vain olla hauska ja keventää topiccia. Anteeksi.
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Pitääpäs käydä tarkistamassa oma nastatilanne. 42-622 MW:t siis täällä.
En oo pahemmin varonu mitään kanttikiviä yms aggressiivisesti kiihdytelly muttei mitään lukkojarrutuksia kuitenkaan.
Brb
Edit: Ellen mää ihan sokea ole niin kaikki näytti olevan tallella. Kait siitä varovaisesta sisäänajosta asfaltilla on hyötyä, joku 40km vissiin tuli otettua ihan rauhallisesti, kokonaisuudessaan vissiin joku parisen sataa ajoa, mononuk tuossa hiljattain vähän rajoitti ajamisia.
Kattella nasta tilanne uudestaan sitten keväällä kun kesänakit pystyy laittaan :thumbup:
Hyvät nakit kyllä että jos joku kaverini kysyy niin näitä suosittelen, kiemurtelevat toki vähän syvemmässä pöperössä mutta ei se niin vakavaa ole
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Lagittaja muokkasi tätä : 12.12.2012 at 14.27
Joitain nastoja putosi edestä 1,5 kk sisäänajokauden aikana, mutta päivää ennen kuin kunnon pakkaset alkoivat, ilmeisesti aikansa sisäkumia nävertänyt nastan kaulus pääsi viimeinkin siitä läpi ja puhkaisi sisäkumin. Muutkin nastat istuvat niin syvällä renkaassa nyt, etten viitsi jatkaa sen käyttöä. Voipi olla, että paineet ovat olleet jossain vaiheessa liian korkeita, muttei Nokialaisten kanssa ole ollut ainakaan samanlaisia ongelmia.
Minkä vuosimallin renkaat Tuomaksella on käytössä? Itselläni ei ole marraskuun alussa käyttöön otetuista 2013 renkaista lähtenyt vielä yhtään nastaa. Renkailla on ajettu päivittäin, mutta pääasiassa ihan vain city-ajoa. Äkkijarrutuksia ja kiihdytyksiä en ole kuitenkaan mitenkään erityisesti vältellyt. Pito on loistava, ostaisin uudelleenkin.
Itsellä kolmas talvi menossa. Takana jokapäiväistä duuniajoa, paljon paljasta asfalttia, ei säästelyjä, useimminten max paineet. Toisesta puuttuu 10 nastaa, toisesta 20 nastaa. Nastat ovat hieman painuneet sisään, joten pito ei ole sama, kuin uusissa. Mutta kyllä noilla pystyssä pysyy. Hyvät renkaat.
Tarvittaessa vaikka taluttaen.
Neljäs talvi menossa ja tänään meni tämän talven ensimmäinen nasta läpi ja puhkoi sisurin. Voisin seuraavaksi katsella mahtuisiko Nordic Spiket pyörimään lokarien kanssa.
Uudessa Marathon winterissä ongelma, että puhkoi sisureita. Renkaassa oli sisäpinnalla metallikudosta näkyvillä useissa kohdissa. Sai uuden takuuna ja siinä oli sisäpuolella jotenkin erilainen pinta. Vaihtoon mennessä renkaassa ei ollut jotain kalvon tapaista pintaa, kun taas uudessa oli. Eli olisko joku käsittely jäänyt välistä. Nyt ei ole kumeja mennyt.
Aktiivipyöräilyä jo vuodesta 2013. (tammikuu)
2009 joulukuussa ostetut ja allelaitetut 622 x 42 Mara Wintterit meni roskiin nyt syksyllä, syynä pitkät kudokseen asti yltäneet halkeamat renkaiden kylissä. Tilasin BD:stä pari satsia Maroja ja ainakin Marathon Winter teksti oli erinlainen uusissa, eli liekkö kestävät nyt 3v kauemminNastoja ei hävinnyt eikä yksikään painunut läpi, toki ajo oli työmatkaa 100% talvisin
Konassa on 622 x 35 ja niillä on tullut nyt aktiivisemmin ajettua 236km verran. Täytyy keväällä tehdä yhteenveto aiheesta itselle että millaiset on uudet kestävyydeltään.
Offtopikkia mutta samoin halkeili Marathon Silento II mitkä oli Tunturin esiasennus renkaat.
Ehkä noilla halkeilleilla olisi vielä ajanut vaan en ota sitä riskiä että tuolla jossain matkan varrella päättää revetä halki koko rengas. Ihan tarpeeksi taluttanut fillaria tälle talvele kun Konasta leikkasi keskiön laakeri jumiin![]()
Talvi tuli ja meni jo mutta eilen tuli otettua MW:t poikkee ja kuten tuossa #124 tuumasin niin pikaisesti kävin renkaan läpi ja kaikki nastat tallella. Nastojen reunat myös edelleen terävähköt, eivät oo pyöristyny pahasti.
En mitenkään varovasti ole ajellu että lukko jarrutuksia tullu joissakin tilanteissa ja niin edespäin suht aggressiivisesti ajeltua. Edessä pitäny sellasia 1.5-1.7 paineita ja takana 2.2-2.4 ehkäpä. Pahimmat lumet suli niin sain sitten molemmissa nostaa sinne 2.5-3.0 alueelle.
Kuinkahan näiden nastojen painuminen on uusissa hallinnassa?
Saan nämä 50-622 koossa sponsorilta:
http://www.bike-components.de/produc...ell-2013-.html
Noissahan pitäisi olla 4. tason pistosuojaus, joten ei kai enää ole sellaista ongelmaa nastojen kanssa, että puhkoisivat?
Pitää tarkastaa miltä se sisäpinta näyttää, kunhan saan käsiini, että onko valmistusvikaa vai onko kelvolliset.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Tämä on nyt ehkä lievästi offtopic, mutta onkohan mitään toivoa saada tuollaista kokoa 35-622 (28 x 1.35 Inch) olevaa Marathon Winteriä 90-luvun maantiepyörän etuhaarukkaan?
Linkissä huono kuva etuhaarukasta, alla on nyt 23 tai 25 millinen rengas ja molemmilla sivuilla on tilaa ehkä 1cm, renkaan yläpuolella ilman lokaria ehkä 2cm. Leveyden puolesta siis ainakin voisi mennä mikäli tuo 35mm on todellisuudessakin leveys, renkaan korkeudesta taas ei minulla ole mitään hajua, osaako joku auttaa?
http://dl.dropboxusercontent.com/u/469582/etuhaarukka.jpg
Parantumaton haaveilija.
Marathon winteristä on olemassa laihempaa versiota 30mm. ^ paksuudeltaan.Kaarreominaisuudet ei parhaasta päästä,mutta mahtuu tarvittaessa tiukemman geon haarukkaan.
Ne 30mm on käsittääkseni pelkät Schwalbe Winterit. Haluaisin eteen nimenomaan pitävämmät Schwalbe Marathon Winterit joita saa laihimmillaan 35mm. Kysymys on siis nimenomaan, että menisikö tuohon haarukkaan 35mm rengas. Mutta sinustako ei mahtuisi 35mm kun taas 30mm mahtuisi? Silloin tuo 30mm Schwalbe Winter on kai ainoa vaihtoehto...
Täältä voi tarkistaa nuo Schwalben rengasmallit:
http://www.schwalbe.com/en/spikes.html
Parantumaton haaveilija.
Hetkonen, sulla on siis 1cm renkaan molemmin puolin tyhjää, eli 43-45mm olisi se haarukan leveyden osalta oleva tila?
Ne tuskin on nuo renkaat edes kunnolla sitä 35mm leveät, ei ole sellaisia että voisin mitata, mutta voisin kuvitella, että menee todella helposti tuohon haarukkaan. Korkeudesta jos on 20mm vapaata niin eiköhän mene senkin puolesta, vaikka talvirenkaat taitaa yleisesti ollakkin kesäversioita korkeampia, niin ei kai ne nyt niin paljoa korkeampi ole kuin nuo nykyiset?
Harmillisesti mulla ei ole oikein käsitystä siitä kuinka korkeat kumit nuo sun nykyiset on, alle 35mm kumit on suuri tuntematon maailma itselleni, joten tuota korkeutta en uskalla sanoa, että mahtuisi, mutta leveyden osalta mun mielestäni aika helpostikkin pitäisi mennä?
Itse jännitän noiden 50-622 Mara Winttereiden kanssa, että kuinka mahtuu, koska mulla on 44mm leveällä kumilla (sekin 50-622 merkitty) aika vähän pelivaraa takana, mutta se 52mm pitäisi löytyä, hiinä ja hiinä tulee olemaan, ehkä, ei tietoa mikä on todellinen millimäärä noissa renkaissa. Jos on samalla tavalla 'alikokoa' kuten nykyiset Schwalben kumit, niin sitten aina helpommin mahtuu.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Nyt tuli ensimmäinen rengasrikko kolmen talven tahkoamisella. Hyvin ovat siis kestäneet.
SWM:n reunavaijeri puhkaisi sisurin. Ja olikin kerrasta tullut noin viisi senttiä esiin kumeista samalla tavalla kuin ASB:n viestissä 26.3.2011.
Jos tuosta jotain hyvää hakee, niin ei tarvinnut talutella kuin viimeiset puolitoista kilsaa.
kartsahoo muokkasi tätä : 02.02.2014 at 17.51 Syy: typo
Onkos kukaan ajellut mw:llä väärinpäin asennettuna?
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Olen, jos mahdollista niin tuntuivat rullaavan vielä huonommin kuin oikeinpäin.
Asensin takakumin eilen väärinpäin enkä jaksaisi kääntää. Rystyset auki ja sormet hellinä. Olkoon ny noin.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Nastat ovat asettuneet oikein päin pyörimään. Haetkohan nyt vaikeuksia tahallasi.
Uudet kumit. Vai tarkoitatko, että nuo olisi tehtaalla istutettu tiettyyn kulmaan?
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Ei kun ajattelin, että olet ajamalla istuttanut nastat aiemmin.
Kun MW;n kuviota kattelee niin sehän on sama kuin traktorin rengas eli logiikkana kuvion puhdistuminen sitkaassa nuoskassa. Vetopidossa silloin häviää.Onkos kukaan ajellut mw:llä väärinpäin asennettuna? © Tank Driver
Nastojen suhteen en jaksa uskoa kummoista merkitystä olevan, Mara Winter nyt on leppoisaan maantieajeluun tarkoitettu ja siinä mielessä polkemis/jarrutus/sivuttaisvoimat nyt on mitä on.
I väntan på ännu dåligare tidet
Tämäpäs erikoista, mun marat on niin löysät vanteille, että vaatii keskimääräistä kovempaa yritystä, että saa pysymään vanteella just sen pari sekuntia, että saa kompuralla sitten laitettua ilmaa ilman sisurin kärsimistä ja väliin jäämistä.
Sulla ei varmaankaan ole 50mm leveät?
Sivuttaispitoon sillä tuskin on merkitystä, jos on väärinpäin, se pito on huono jokatapauksessa tai vielä huonompi jos pitää sen verran ilmaa, että edes jotenkin rullaa (eli renkaan kyljen minimin), mutta tosiaan voi rullata entistä huonommin väärinpäin asennettuna. Ajattelee sitä harjoitusvastuksena, niin ei niin paljoa ahdista moisilla ajaminen.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Toimivin tekniikka tuntuu olevan se, että venan kohta syliin, itse kyykyssä kyhjöttäen saa sen venan kohdan puristettua navan väliin, sitten kaksin käsin molemmilta puolilta ympäri puristellen, niin, että saa vanteelle ja sitten takaisinpäin painaen rengasta syvemmälle, saa sen vanteen uran tarttumaan renkaaseen, niin kestää vanteella sen että saa lisää ilmaa kompuralla painettua, mutta varovainen pitää olla silti ettei lopsahda pois.
Niin monta kertaa tuota harjoitellut, ettei se enää kovin tuskainen ole ja tosi nopeat ottaa vanteelta pois, tyhjää ilmat, tarttuu renkaasta yläpuolelta kiinni ja vanteesta siitä alapuolelta ja vetäisee vaan sivulle. Pitää tehdä vastakkaiselta puolelta missä vena on.
Vähän jänskättää kyllä ajella 1,2bar paineilla noilla, mutta kun ei ne muuten taas pidä, muttei ne pois ole vanteelta hypänneet vielä.
Mitään näkyvää kulumista en ole kyllä saanut aikaiseksi omiini, vaan ei niillä ole kyllä juuri 200km enempää ajettukaan, kun on jotenkin tympeä rengas tuossa isoimmassa koossa, painava, rullaa huonosti ja pito rullaavilla paineilla vielä huonompi, silti paksummassa sohjossa tahtoo mennä vähän minne tahtoo ja yleensä heittää pyörää kyljelleen vähäisimmässäkin luistossa, joten ei noihin kilsoja vaan sitten tule, ajan 10-20 vuotta vanhoilla Nokioilla ja Cameleilla noiden sijaan, jotka ei ole edes talvirenkaita ja aika samanverran niillä pääsee, mutta eivät ole sellaisia ankkureita.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Sellainen varoituksen sananen, että Mara Wintterit ei kyllä omaa kovin kestäviä kylkiä, ihan normaali suomalainen metsäpohja risuineen oli näköjään riittävä siihen, että kylkeen tuli viilto ja kylki pullottaa aukinaisena, eikä edes fillarin alla, vaan sellainen maitokärryn tapainen puukärry, jota lykin varsin helpossa metsämaastossa.
Veikeästi ihan puukonviillolta näyttää, jostain ulkolaiselta palstalta luin kuinka jollain oli uusissa renkaissa ollut samanlainen ja eivät olleet menneet takuuseen, Schwalbe oli vieläpä tuhonnut ne renkaat eikä saanut sitten niitä tai rahojaan takaisin, oli kaveri aika pettynyt.
Eipä nuo omat kokemuksetkaan mairittele, tehtaanpää on hiljentynyt eikä enää vastailla sähköposteihinkaan, renkaat suht kelvottomat mihinkään käyttöön, liian liukkaat talvikäyttöön, nappulakumit ovat kevyemmät, rullaavat ja pitävät paremmin kesäkelissä, eikä kestä metsässä kevyttä työntelyäkään nuo kyljet. Joku W106 pitää saman, rullaa saman, painaa vähemmän, kestää enemmän. Kapeammat Mara Winterit voi olla jotain muuta, mutta 50-622 koossa kannattaa kiertää jo yksin kestävyyden takia. Tietty jos saa tosi halvalla, niin onhan noissa 208 nastaa / rengas, jos on intoa niitä repiä ja tunkea toisiin kumeihin.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Lopetin mw:llä ajamisen jo muistaakseni helmikuussa. Alle tonnin kesti takarengas työmatkakäyttöä, ennenkuin nastat kaivautu läpi ja puhkoi sisurin.
Onko kokemusta B-C:n takuutoiminnasta näissä jutuissa? En ole ehtinyt lähettää rengasta niille tutkittavaksi.
Lähetetty minun MediaPad 10 LINK laitteesta Tapatalkilla
---
Parempi pipo taskussa kuin oksalla.
Kirjanmerkit