FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 92 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42 82 90 91 92 93 94 102 142 192 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.731 - 2.760 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #2731
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    päin persettä tai ei, huonosti sieltä silti näkee. nyrkkisääntönä voisi sanoa että jos et itse näe kuskia, kuskikaan ei todennäköisesti näe sinua.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  2. #2732
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    päin persettä tai ei, huonosti sieltä silti näkee.
    Niin eikä sille haluta tehdä mitään kovinkaan nopeasti, nykyautojen turvatekniikalla saataisiin kyllä tilanne ihan toiseksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  3. #2733
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Autoista ja huonoista näkyvyyksistä tulee mieleen tämä aamu, tapahtumapaikkana tosin oli ajorata, eikä oma elämänikään ollut vaikeata, mutta vähän jäi ihmetyttämään.

    Tapahtui siis niin, että erääseen asuinkatujen risteykseen tullessani pääsin ihastelemaan kolmion kohdalle pysähtynyttä autoa, jossa oli ainakin kuskin puolen sivuikkunat aivan huurussa. Etulasissa sentään oli puhdasta alaa, sekin saattoi tosin olla lähinnä tuulilasinpyyhkijöiden ansiota. Yöllä oli ollut viileää, joten ei liene yllätys jos pihassa seisseen auton ikkunoihin on tiivistynyt vähän vettä. Jotenkin kuitenkin luulisi, että sen verran jaksaisi panostaa omaan näkyvyyteen, että ne etummaiset sivuikkunat ehtisi pyyhkäistä ennen liikkeelle lähtöä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  4. #2734
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Tiedän miten keskustelu tulee jatkumaan, silti sanon: Jos kuorma-autosta ei näe tuleeko oikealta ketään, niin silloin sillä ei kannata edetä, ennen kuin on nähnyt, ettei sieltä tule ketään.

  5. #2735
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Autoista ja huonoista näkyvyyksistä tulee mieleen tämä aamu, tapahtumapaikkana tosin oli ajorata, eikä oma elämänikään ollut vaikeata, mutta vähän jäi ihmetyttämään.

    Tapahtui siis niin, että erääseen asuinkatujen risteykseen tullessani pääsin ihastelemaan kolmion kohdalle pysähtynyttä autoa, jossa oli ainakin kuskin puolen sivuikkunat aivan huurussa. Etulasissa sentään oli puhdasta alaa, sekin saattoi tosin olla lähinnä tuulilasinpyyhkijöiden ansiota. Yöllä oli ollut viileää, joten ei liene yllätys jos pihassa seisseen auton ikkunoihin on tiivistynyt vähän vettä. Jotenkin kuitenkin luulisi, että sen verran jaksaisi panostaa omaan näkyvyyteen, että ne etummaiset sivuikkunat ehtisi pyyhkäistä ennen liikkeelle lähtöä.
    Kohtahan tulee kai tuonne etelämmäskin noita yöpakkasia, joita täällä ollut useita jo, skrapat on sitten hukassa, kun se pakkanen yllättää autoilijan ja sitten bonuskortilla raaputettaan pieni reikä lasiin ja lähdetään ajamaan, kun ekovihreiden ohjeistusten mukaan on taloudellisempaa lähteä heti liikkeelle.

    No siitä vähän eteenpäin niin se lumi yllättää ja on noita liikkuvia igluja, kun ne lumiharjat on hukassa, talvi kun on niin yllättävä asia ja taas mennään enemmän onnella kuin millään muulla, pitäähän sitä yrittää olla ekologinen ja säästää polttoainetta lähtemällä heti liikkelle sen sijaan, että antaisi auton vähän lämmetä, ettei se heti olisi uudestaan huurussa / kuurassa, jos nyt sen lasin jotenkin auki sattuu samaankin.

    Että on siinä ihmisillä noita haasteita, fillarilla olisi jo perillä.

    Tavallaan se on vaan osoitus siitä kuinka vähän sitä oikeasti mietitään, kun äkkiä yritetään työmatkaliikkua, monessa asiassa ei vaatisi kovin paljoa lisää aikaa tai ajattelua, mutta pitää äkkiä joutua eikä keretä mietiskelemään sen kummemmin, osa ei edes halua, kun se on niin raskasta ajatella.

    No, sellaisten seassa tuolla tienpäällä kuljetaan, eli sen mukaan kannattaa ainakin itse pyrkiä/yrittää miettiä niitä omia valintoja, että välttämättä ne toiset ei todellakaan pahemmin mieti.

    Eihän sieltä ketään eilenkään tullut, kuvastaa hyvin sitä monen asennoitumista, onkin suoranainen ihme, ettei enemmän satu ja tapahdu, no onneksi aina joku muu on hereillä.

    Kuormurit ovat siis liian isoja ja huonosti suunniteltuja toimimaan liikenneympäristössä joissa niillä yritetään ajaa, ehkä tarvittaisiin uusia innovatiivisia vaihtoehtoja, kuten vaikkapa vakuumiputkia.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  6. #2736
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Nää nyt on aika perusjuttuja että rekat vetää eteen, joten niitä ei jaksa aina mainita, mutta nyt kun sitten tuli puheeksi... Tänään kaksi täysperävaunurekkaa veti eteen. Ensimmäinen tuli siis samasta suunnasta kuin minä ja ohitti minut 50m ennen risteystä. Tosin vauhti oli jo oikealle kääntyvällä niin hidas että olin melko samaan aikaan risteyksessä. Vaikka olisin kuinka ollut risteysalueella kuolleessa kulmassa niin en sitä tosiaankaan ollut sen monen sadan metrin matkalla mitä rekka tuli takaa. Ilmaanko ne luulee sitten sen pyöräilijän haihtuvan siinä välillä kun häviää rekan sivulle? Sen ymmärrän jos rekka seisoo pitkään valoissa ja joku tulee pyörällä siinä välissä takaa. Toinen oli sitten klassinen kolmion takaa suojatielle/pyörätien jatkeelle odottelemaan molemmista suunnista tulevia autoja, mutta kevyellä liikenteellä ei niin väliä-tapaus. Eikä tämä nyt mikään valitus ole eikä vaikeaa muutenkaan, kun ei tässä niin suurta kiirettä mihinkään ole. Kiinnostaa vain tietää, kun täälläkin rekkakuskeja on.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  7. #2737
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Kun autoilija tulee kolmion takaa kääntyäkseen oikealle ja katselee vain vasemmalle sieltä mahdollisesti tulevien autojen varalle, niin silloin oikealta tuleva pyöräilijä (tässä tapauksessa minä) on potentiaalisesti jäämässä alle. Toivottavasti kuski osasi lukea huulilta, kun olan yli lähetin palautetta.

  8. #2738
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Tiedän miten keskustelu tulee jatkumaan, silti sanon: Jos kuorma-autosta ei näe tuleeko oikealta ketään, niin silloin sillä ei kannata edetä, ennen kuin on nähnyt, ettei sieltä tule ketään.
    Tätä vähän itsekin veikkasin kun päätin sohaista ampiaispesää aiheen tiimoilta. Kuormureilla ei saa ajaa kadulla mutta silti jonkun pitäisi toimittaa fillariosat kotiovelle asti
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  9. #2739
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo, Kalajavri
    Viestit
    254

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Tapahtui siis niin, että erääseen asuinkatujen risteykseen tullessani pääsin ihastelemaan kolmion kohdalle pysähtynyttä autoa, jossa oli ainakin kuskin puolen sivuikkunat aivan huurussa. Etulasissa sentään oli puhdasta alaa, sekin saattoi tosin olla lähinnä tuulilasinpyyhkijöiden ansiota. Yöllä oli ollut viileää, joten ei liene yllätys jos pihassa seisseen auton ikkunoihin on tiivistynyt vähän vettä. Jotenkin kuitenkin luulisi, että sen verran jaksaisi panostaa omaan näkyvyyteen, että ne etummaiset sivuikkunat ehtisi pyyhkäistä ennen liikkeelle lähtöä.
    Välillä keli on sellainen että uutta huurua tiivistyy ikkunoihin noin minuutissa (ennen auton sisätilan lämpeämistä), sellainen keli oli mm. tänään aamusta kun vaihteeksi olin autolla liikkeellä. Mutta ei ole iso vaiva napauttaa sivuakkunat alas risteystä lähestyessä...
    Irtopyöräilijä

  10. #2740
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Positiivisena ihmisenä pakko heittää keskusteluun oma, muutaman kerran tapahtunut rahtareiden kohtaaminen liikenteessä. Pakittaa yhdistelmän pysäytettyään kolmion takaa tullessaan kelville. Harvinaisia poikkeuksia ja menee muutaman promillen osastoon vastaavista tilanteista, missä yleensä vähintään keskaria tarjotaan ohjaamosta tai painetaan töötti pohjaan tms. Mutta toivoa on.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  11. #2741
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    127
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Tätä vähän itsekin veikkasin kun päätin sohaista ampiaispesää aiheen tiimoilta. Kuormureilla ei saa ajaa kadulla mutta silti jonkun pitäisi toimittaa fillariosat kotiovelle asti
    Ne voi toimittaa tavarafillarilla. Saa olla sähköavusteinen jos on hankala rekrytä riittävän hyväkuntoisia kuriireja. Maksaa silti vähemmän kuin kuormuri-Sprinteri, jonka tavaratilassa pieni nökkö paketteja.

  12. #2742
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Nää nyt on aika perusjuttuja että rekat vetää eteen, joten niitä ei jaksa aina mainita, mutta nyt kun sitten tuli puheeksi... Tänään kaksi täysperävaunurekkaa veti eteen. Ensimmäinen tuli siis samasta suunnasta kuin minä ja ohitti minut 50m ennen risteystä. Tosin vauhti oli jo oikealle kääntyvällä niin hidas että olin melko samaan aikaan risteyksessä. Vaikka olisin kuinka ollut risteysalueella kuolleessa kulmassa niin en sitä tosiaankaan ollut sen monen sadan metrin matkalla mitä rekka tuli takaa. Ilmaanko ne luulee sitten sen pyöräilijän haihtuvan siinä välillä kun häviää rekan sivulle?
    Näitäkin on joskus kovin hankala havaita vaikka tietää pyöräilijän olevan siellä jossain. Autosta ei vain yksinkertaisesti näe takaoikealle. Tässä olisi periaatteessa paljon parantamisen varaa autovalmistajilla, vaikkakin kontti asettaa omat kovin hankalat rajoitteensa näkyvyydelle. Moni kuski varmasti myös tästä syystä ajaa mielummin suojatielle kuin sen eteen, suoraan auton eteen ei näe onko siellä jalankulkijaa tai pyöräilijää ja jos jättää vielä enemmän rakoa ei välttämättä näe sivusta tulevia autoja. Parempi katkaista suojatie kuin ajaa ihmisen yli.

    Liikenteessä vaaditaan ymmärrystä molemmin puolin, pelkällä minäminäminä-asenteella ei tule kuin ruumiita.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  13. #2743
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Ei nyt ehkä suoranaisesti vaikeaa elämää kevyen liikenteen väylällä, mutta tapahtuipa aamulla taas niin että olin kääntymässä kuorma-autolla oikealle, tien vieressä menee kelvi ja suojatie. Takaapäin kelviä pitkin tulee maantiefillaristi viittä miljoonaa suojatien yli ja hipoo kuormurin puskuria. Toki tiedän olevani väistämisvelvollinen, mutta muistakaahan pyöräilijät että kuorma-autosta näkee todella huonosti takaoikealle, käytännössä ei ollenkaan. Jos olisin sekuntia aikaisemmin ollut suojatien kohdalla olisi pyöräilijä todennäköisesti lentänyt pitkin suojatietä.
    1) Oliko tässä kyseessä headonin aikaisemmin kuvaama tilanne; olitko hetkeä aikaisemmin ohittanut tämän viittä miljoonaa ajaneen maantiepyöräilijän?(Paljonko oli oma vauhtisi?) 2) Jos, niin mikset nähnyt häntä, niin olisit osannut odottaa hänen tulevan? 3) Oletko itse pyöräilijä? (vaiko vain löytänyt täältä kanavan naljailla fillaristeille?) 4)Jos olet, niin mikset osaa ottaa tätä asiaa ohittaessasi huomioon? Itselleni on (pyöräilijänä) autoillessa itsestää selvää, että tarkkailen pyörätien liikennettä, jos tiedän kohta kääntyväni oikealle tai vasemmalle (jos silläkin puolen on pyörätie). Po. tilanteessa jakeluuni ei millään mene, että ei huomaa. Jos olen ohittamassa fillarin vasta viime tipassa ennen kääntymistä, en ohita lainkaan, vaan heitän vauhtia pois ja rullailen perässä, kunnes pyörä on mennyt. Eikä ole edes vaikeeta. No, voi tietty olla meluaita tai tunneli esteenä näkemälle, mutta hiton paljon näitä sattuu, vaikka näkyvyyttä olisi kuinka.
    P.S. Muistan kyllä fillarilla varoa etenkin kuormureita po. tilanteessa. Muuten ei tässä foorumifillaroitaisi...
    FillaRilla muokkasi tätä : 02.09.2013 at 22.00
    onks pakko, jos ei haluu

  14. #2744
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    1) Oliko tässä kyseessä headonin aikaisemmin kuvaama tilanne; olitko hetkeä aikaisemmin ohittanut tämän viittä miljoonaa ajaneen maantiepyöräilijän?(Paljonko oli oma vauhtisi?) 2) Jos, niin mikset nähnyt häntä, niin olisit osannut odottaa hänen tulevan? 3) Oletko itse pyöräilijä? (vaiko vain löytänyt täältä kanavan naljailla fillaristeille?) 4)Jos olet, niin mikset osaa ottaa tätä asiaa ohittaessasi huomioon? Itselleni on (pyöräilijänä) autoillessa itsestää selvää, että tarkkailen pyörätien liikennettä, jos tiedän kohta kääntyväni oikealle tai vasemmalle (jos silläkin puolen on pyörätie). Po. tilanteessa jakeluuni ei millään mene, että ei huomaa. No, voi tietty olla meluaita tai tunneli esteenä näkemälle, mutta hiton paljon näitä sattuu, vaikka näkyvyyttä olisi kuinka.
    P.S. Muistan kyllä fillarilla varoa etenkin kuormureita po. tilanteessa. Muuten ei tässä foorumifillaroitaisi...
    Hah, melkoista tuomitsemista..

    1: Ei, en ollut ohittanut kyseistä pyöräilijää, pyöräilijän näin ensimmäisen kerran tämän pään suhahtaessa näkökenttäni ohitse. Oma vauhtini oli se, mikä tarvitaan että auto pysyisi liikkeellä, hitaampi vauhti olisi pysähdyksissä. Ei hirveästi huvita tappaa ketään.
    2: Taisi tulla jostain sivutieltä mokoma, tuo kelvi haarautuu tuossa monessa kohtaa.
    3: En, yksikään kuormurikuski ei missään nimessä voi olla pyöräilijä. Olen lihava koska syön hampurilaisia, sipsiä ja pullaa päivät läpeensä autoni hytissä enkä edes pystyisi polkemaan. Tämän vuoksi puran fillarifoorumilla vihaani maantiepyöräilijöitä kohtaan, joille olen syvästi kateellinen.
    4: Tottakai otan huomioon sen että suojatietä saattaa suhahtaa pyöräilijä. Raskaalla autolla nyt vain pitää hidastaa huomattavasti pidempi matka risteykseen kuin henkilöautolla, joten ripeä maantieohjus polkee auton helposti kiinni. Kaikkea nyt vain ei näe sieltä kuution sisältä.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  15. #2745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Tiedän miten keskustelu tulee jatkumaan, silti sanon: Jos kuorma-autosta ei näe tuleeko oikealta ketään, niin silloin sillä ei kannata edetä, ennen kuin on nähnyt, ettei sieltä tule ketään.
    Siis vähän niin kuin siinä War on our roads -videossa kohdassa 7:40...

  16. #2746
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Muistanko oikein että kuorma-autoihin tuli jossain vaiheessa jotkut lisäpeilit, jotka helpottavat kevyenliikenteen havannointia?
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  17. #2747
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Muistanko oikein että kuorma-autoihin tuli jossain vaiheessa jotkut lisäpeilit, jotka helpottavat kevyenliikenteen havannointia?
    Eteen ylös tuli pakolliseksi laajakulmapeili, josta näkee suoraan alaspäin joten kuten, samoin taitaa olla oikeanpuoleisen oven yläpuolella. Nämäkin tosin vain yli 12 tonnisissa autoissa, sitä kevyempiin ne eivät ole pakolliset ja käytännössä niitä ei koskaan olekaan. Hitaasti liikkuvan jalankulkijan noilla saattaa auton ollessa pysähdyksissä tai ryömiessä havaita, mutta nopeasti suhahtavan pyöräilijän kanssa niistä ei ole mitään käytännön hyötyä.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  18. #2748
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Kyllä mä itse olisin - ja olenkin raskaan kaluston kanssa varuillani. Kyllä sieltä pienestä kopperosta esim. takana olevan kopperon nurkan läpi on vaikea nähdä. Pitäis saada jostain niin paljon painovoimakenttää, että sais fotoneiden lentoradat vääntymään.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  19. #2749
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Minä oon aikanani tehny kymmentuntista työpäivää kuormurin ratissa, 11-metristä vekotinta pyörittelin jakeluajossa kaupunkialueella. En ollut silloin aktiivipyöräilijä varsinkaan liikenteessä, maastopyörällä tykkäsin käydä metsälenkeillä. Turvallinen ja sujuva liikenne kuitenkin kiinnosti kovasti.

    Joitakin kertoja olin vähällä ajaa liikenneympyrään henkilöauton kylkeen: peili peitti näkymät. Semmonen pikkuauto katoaa yllättävän hyvin peilin taakse ja on just sellasessa kulmassa liikenneympyrässä, että jää peilin kohdalle. Opin aika äkkiä katsomaan kiertoliittymässä peilien ohi - toki olisin huonoa näkyvyyttäkin voinut manailla, mutta peilien pienentäminen on muista näkymistä pois. Tämä on esimerkki siitä, että näkyvyys voi vaikuttaa huonolta, mutta näköesteiden kanssa voi kokeilla jotain muuta lähestymistapaa, joka toimii.

    Oikealle kääntyessäni katsoin jo risteystä lähestyessäni, millä tavalla ajoradan ulkopuolella siinä oikealla liikutaan, ja meneekö siellä ketään. Kääntyessä lisävarmistus peileistä ja vielä kääntymisen ollessa kesken reipas kurotus eteenpäin ja kurkkaus sivuikkunasta. Näillä eväillä sain varottua suoraan ajavia pyöräilijöitä mielestäni aika hyvin heidän nopeudestaan riippumatta.

    Ymmärrän siis GynZin näkökulman ihan kokemuspohjaisesti ja sättimisen sijaan haluan kannustaa kokeilemaan eri keinoja havaita juttuja sieltä kopista. Vaikka ajan mielestäni mallikelpoisesti autolla kuin autolla, kohteliasta ajamista tulee korostettua vielä lisää, kun edessä, kyljissä ja takana on työnantajan teippaukset. Tämä tietysti edellyttää, että työnantaja kohtelee kuskia sen verran hyvin, että kuski näkee työnantajansa edun yhteisenä.

  20. #2750
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    32
    Kävin tänään, kun helsinkiin jouduin työmatkallani, tutustumassa tuohon paikalliseen työmatkatempo- ja kelvi-skeneen. No joo ei nyt ihan työmatka koska lähdin Hotelli Haagasta liikkeelle toss avähän yli klo21.
    tällasen reitin hissuttelin pienellä eturattaalla kevyesti vähän niinkuin pk-treeninä.
    http://www.sports-tracker.com/#/work...77d4ms750it4eq

    Nyt alan vähän ymmärtämään tätä TMT- ja kelvi-keskustelua täällä.
    Ensinnäkin nuo reitit on vähän sellasia että jos alkaa polkemaan niin vauhti kiihtyy helposti korkeaksikin. Meillä tuolla maalla kun on sorateitä ja kunnon ylämäkiäkin.
    Toinen huomio oli: mikä hiivatti riivaa stadin fillaroitsijoita kun 9 kymmenestä kaahottaa pimeessä ilman lamppua. Helkutin monta läheltäpitijuttua oli kyllä ja mulla sentään oli valo. en ymmärrä. tuolla soutustadionin luona tuli vastaan ainoot joilla oli kunnon valot: kaksi maantiefillaria joissa oli tankoon kiinnitettynä kunnon luxitykit.
    Pyöräteitä ja pyöräkaistoja on ihan kivasti. suurin osa tolla reitillä oli vieläpä erotettuja pyörä/kävelyteitä ja lenkkeilijät käyttivät omaa puoltaan. Pyöräilijät varsinkin hybridi/mummis/cruiseri/jopo-malliset olkalaukulla varustetut sinkoilivat mitensattuu ja ilman valoja. Saatan vaan kuvitella noita väyliä aamusella parhaaseen TMT aikaan kun ovat aika kapeita. eli kyllä se ohituspaikka on kytättävä tarkasti ja polkimista pitää sen auetessa löytyä potkua
    anyway, kiva oli illalla hiljaisessa stadissa ajella, leppoisa lenkki oli ja muutamia hauskojakin juttuja sattui. mm paciuksen kadun alkupäässä ohitin pari neitoikaista ja toinen säikähti niin että kiljaisi ja säikäytti minutkin
    Ogelin tienoilla tuli pientä eksymistä kun oli vähän seutu muuttunut siitä kun siellä asustelin viimeksi 80-luvun alussa.
    Nuo tietyöhommat on kanssa mielenkiintoisia kun kelviltä on asfaltti leikattu pois sieltätäältä, yleensä aina niistä pimeimmistä kohdista ja jätetty kunnon kantit ilman mitään varoitusmerkkiä. Kunpa edes sipaisisivat noihin reunoihin valkoisen maalin.
    Kivaa vaihtelua tää on noihin kotinurkkiin ja siksi fillari jatkossakin kulkee työreissuilla auton katolla.
    t. Sininen ukko ja valkoinen Colnago.

  21. #2751
    IncBuff Guest
    Kappas. Foorumilla keskimääräistä parempi kuljettaja

  22. #2752
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    En ala täältä neuvomaan, miten asiat pitäisi siellä etelässä tehdä, mutta hurjalta kuulostaa suunnitelma yli 40 metriä leveistä väylistä. Mitäs se vastaisi käytännössä, Mannerheimintietä Lasipalatsin kohdalla?

    No joo. Toteutettavissa tietenkin. Onhan se Manskukin joskus rakennettu.
    Eipä tässä mitään 40 m leveitä väyliä tarkoitella. Sitä vaan,että kun sitä rakentamista ja joukkoliikennettä suunnitellaan,niin voitaisiin ne asuintalot sijoittaa yleisestikin sijoittaa vähän kauemmaksi liikenneväylistä etenkin ydinkeskustan ulkopuolella.
    Helkkarin hyvä kirjoitus tänään Hesarin yleisönosastolla,jossa Kruununvuoren sporaa vastustetaan ja ehdotetaan lauttabussia tilalle. Liika Raiteitten rakentaminen on älyttömän kallista (sitä en kiistä,etteivätkö ne ydinkeskustassa ja keskustan lähialueilla olisi hyvä vaihtoehto,mutta jokapuolelle niitä ei tarvitse rakennella) ja bussireitit paljon helpommin muuteltavissa tarpeen mukaan.

  23. #2753
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    Eipä tässä mitään 40 m leveitä väyliä tarkoitella. Sitä vaan,että kun sitä rakentamista ja joukkoliikennettä suunnitellaan,niin voitaisiin ne asuintalot sijoittaa yleisestikin sijoittaa vähän kauemmaksi liikenneväylistä etenkin ydinkeskustan ulkopuolella.
    Niin joo. Onhan Sipoossa tilaa Helsingin laajentua.

    Jos tiivis rakentaminen ahdistaa, niin eikö kaikkein helpoin ja halvin ratkaisu olisi olla muuttamatta Ruuhka-Suomen tiiviisti rakennetuille alueille? Kyllä täällä maakunnissa lääniä riittää, jos kokee, että haja-asutusalueille siirtyminen on se nykyaikaisen kaupunkiasumisen tulevaisuus.

  24. #2754
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Oikealle kääntyessäni katsoin jo risteystä lähestyessäni, millä tavalla ajoradan ulkopuolella siinä oikealla liikutaan, ja meneekö siellä ketään. Kääntyessä lisävarmistus peileistä ja vielä kääntymisen ollessa kesken reipas kurotus eteenpäin ja kurkkaus sivuikkunasta. Näillä eväillä sain varottua suoraan ajavia pyöräilijöitä mielestäni aika hyvin heidän nopeudestaan riippumatta.
    Tätä tulee itsekin harrastettua aina oikealle käännyttäessä, silti aina sekään ei riitä. Jonkun verran lisää varovaisuutta sekä kohteliaisuutta ajoon tuo vielä se että auton ovissa lukee oma nimi ja kyljissä on asiakkaan teippaukset. Tuossa kun on toisen asunnon verran rahaa kiinni niin mitään valituksia ei kaipaa varsinkaan asiakkaan suuntaan. Onkin jokseenkin surullista että täällä ollaan lynkkaamassa heti kuljettaja joka pyytää vähän joustoa ja varovaisuutta liikenteeseen suojateiden kohdalla, todennäköisesti samojen maantiekuskien toimesta jotka itse ajavat ajoradalla vaatien muulta liikenteeltä joustoa vaikka vieressä olisi täysin hyvä pyörätie ja huutavat "minulla on oikeus!". Näitäkin toki varsinkin isommalla autolla väistetään kauempaa tai ajetaan hetki takana jos ohi ei pääse.

    Alkaa mennä jo offtopiciksi, jatketaan aiheessa: perhanan teinit, ajetaan neljä rinnakkain kelvillä eikä väistetä kun takaa tulee joku kelloa soittaen. Ehkä huudetaan perään jotain nasevaa.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

  25. #2755
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Onkin jokseenkin surullista että täällä ollaan lynkkaamassa heti kuljettaja joka pyytää vähän joustoa ja varovaisuutta liikenteeseen suojateiden kohdalla, todennäköisesti samojen maantiekuskien toimesta jotka itse ajavat ajoradalla vaatien muulta liikenteeltä joustoa vaikka vieressä olisi täysin hyvä pyörätie ja huutavat "minulla on oikeus!"
    Hmm... Eivätkös suurimmat pyöräilijöiden ja autoilijoiden väliset konfliktit tule niillä paikoilla, joissa kelvi ja ajorata risteävät? Juuri kuten itsekin tuossa sanoit: suojateiden kohdalla.

    Kun ajaa maantienalaitaa, niin siellä harvemmin tulee pyöräilijän kannalta "tilanteita". Tilanteet autojen kanssa sattuvat pääsääntöisesti pyöräteitä pitkin ajaessa. Näin ainakin täällä.

  26. #2756
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    Eipä tässä mitään 40 m leveitä väyliä tarkoitella.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    Katsos kun asumista/joukkoliikennettä voidaan tehdä sitenkin jatkossakin Helsingissä,että joukkoliikenne kulkee 2 metrin sijasta vaikkapa 20 metrin päässä taloista ja samoin talotkin sijoitella "hiukka" järkevämmin kuin vaikkapa Kalasataman tai Jätkäsaaren umpikortteleissa,niin on ehkä kaikilla hiukka viihtyisämpää kaupungissa.
    Miten tuo 20m taloista mitataan, ettei väylälle tule leveyttä 40m - rakennetaan taloja vain toiselle puolelle väylää?
    Paljonko Sinusta kaupunkialueella on tyhjillään olevaa rakennuskelpoista maa-alaa?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  27. #2757
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Voishan ne sporat ajella vaikka keskuspuistossa tai vetten päällä

  28. #2758
    Uudessa Tekniikan Maailmassa oli juttua ja kuvia, miten paljon jää katvealueita peileistä huolimatta. Kannattaa katsoa juttu läpi.

  29. #2759
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Onko jalankulkijan tai pyöräilijän vastuulla tietää miten autosta näkee ulos?

  30. #2760
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Новосибирск
    Viestit
    520
    Hei sinä tummaan vaatetukseen pukeutunut, mustalla työmatkacrossarilla liikkunut mies Viipurinkadulla ennen klo.17. Suomessa ei ole sellaista ihmetystä kuin pyöräilytie. Lupaan etten väistä seuraavallakaan kerralla. Olin sitten liikkeellä vaunujen kanssa tai ilman, polkien tai jalan. Saat soittaa taas kelloa ja huutaa vaikka tunnin putkeen. Kyseessä on kevyenliikenteenväylä ja me oltiin ryhmittäydytty oikeaan laitaan ja sä päin h*elvettiä. Vaikka ko. osuus olisi järkevämpi jaettuna liikenteellisesti, niin liikennemerkit sanelee miten kulloinkin tulee liikkua. Ps. jaxuhaleja, ne ihmiset nauroivat sinulle.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •