HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 45 / 64 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 1907

Aihe: HePon naisten lenkit = tammaravit

  1. #1321
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.259
    Tässä eilisen hitaan ryhmän / ryhmä 2 dataa lenkistä http://www.sports-tracker.com/#/work...ithvp60rh8qqn6. Kiva, että taas saatiin uusia lenkkeilijöitä matkaan! Tervetuloa teille kaikille

    Ja nyt seuraa tädin ojennusosio:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Vähän oli jojoa mutta muuten kaikki hyvin
    Ei ollut kaikki hyvin. Kyllä se nyt vaan on niin, että autoille pitää antaa tilaa aiempaa paremmin. Tuolla reitillä ei ajeta parijonoissa enää muilla kuin kl-väylillä, jos pystytään. Liikennettä on sen verran paljon, että Vanhalla Turuntiellä ja teillä numero 1131 ja 1130 (Lapinkyläntie) ajetaan vast'edes yhdessä jonossa. Meidän jäkimmäinen ryhmämme teki näin, ja autot pääsivät ohittamaan meidät helposti. Sen sijaan todistimme useita kertoja, kuinka edellä ajanut ryhmä ajoi parijonossa tai sitäkin leveämmin sillä seurauksella, että autot jäivät pitkäksi aikaa ryhmän taakse sumppuun. Jonkun kerran joku autoilija osoitti ohitustilanteessa mieltään (mielestäni ihan aiheesta) torvet soiden. Ei näin! Kiitos.
    Festina lente

  2. #1322
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Kyllä se nyt vaan on niin, että autoille pitää antaa tilaa aiempaa paremmin. Tuolla reitillä ei ajeta parijonoissa enää muilla kuin kl-väylillä, jos pystytään. Liikennettä on sen verran paljon, että Vanhalla Turuntiellä ja teillä numero 1131 ja 1130 (Lapinkyläntie) ajetaan vast'edes yhdessä jonossa. Meidän jäkimmäinen ryhmämme teki näin, ja autot pääsivät ohittamaan meidät helposti. Sen sijaan todistimme useita kertoja, kuinka edellä ajanut ryhmä ajoi parijonossa tai sitäkin leveämmin sillä seurauksella, että autot jäivät pitkäksi aikaa ryhmän taakse sumppuun. Jonkun kerran joku autoilija osoitti ohitustilanteessa mieltään (mielestäni ihan aiheesta) torvet soiden. Ei näin! Kiitos.
    Turuntiestä olen samaa mieltä mutta mielestäni Lapinkyläntiellä voi ajaa hyvin parijonossa. Kyseisellä tiellä on pitkät pätkät sulkuviiva mikä tarkoittaa liikennesääntöjä tuntemattomille ohituskieltoa. Tie on myös mutkainen ja mäkinen, mikä lisää jojoefektiä ryhmän perällä. Tällä hetkellä tammaraveissa ajaa sekä huonokuntoisia joille lenkki on nopein mahdollinen ryhmä, sekä hyväkuntoisia joille lenkki on palauttelua eikä tunnu missään. Hyväkuntoiset ajautuvat ryhmän keulaan ja ajavat helposti mäet nykäisemällä ylös, jonka takia ryhmä menee huonokuntoisten kohdalla jokaisessa mäessä poikki eikä sitä saa välttämättä enää helposti yksin kiinni. Parijonossa heikompikuntoiset saavat paremman peesin eikä kärjellä tule kirimistä jos vierellä menevä ajaa samaa vauhtia.

  3. #1323
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    409
    Valtion virkamiehenä komppaan Katilaa. Mukavuussyistä ei ole syytä rikkoa tieten tahtoen lakia. Rinnakkainajo sulkuviivan kohdalla voidaan ahdasmielisesti tulkita tahalliseksi liikenteen häirinnäksi. LP:n kanssa on aivan turha neuvotella, jos sattuvat kohdalle. Pyöräilijöillä on jo ihan riittävästi velvoittavia normeja koskien mm. pientareen käyttöä ja klv:lla ajamista. Autoilijoita ei ole syytä provosoida tarpeettomasti yhtään enempää ajamalla joskus jopa kolme rinnakkain sulkuviivan rajaamalla tienpätkällä. Tätäkin olen nähnyt.

  4. #1324
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    ... autoille pitää antaa tilaa aiempaa paremmin. Tuolla reitillä ei ajeta parijonoissa enää muilla kuin kl-väylillä, jos pystytään. Liikennettä on sen verran paljon, että Vanhalla Turuntiellä ja teillä numero 1131 ja 1130 (Lapinkyläntie) ajetaan vast'edes yhdessä jonossa. Meidän jäkimmäinen ryhmämme teki näin, ja autot pääsivät ohittamaan meidät helposti. Sen sijaan todistimme useita kertoja, kuinka edellä ajanut ryhmä ajoi parijonossa tai sitäkin leveämmin sillä seurauksella, että autot jäivät pitkäksi aikaa ryhmän taakse sumppuun. Jonkun kerran joku autoilija osoitti ohitustilanteessa mieltään (mielestäni ihan aiheesta) torvet soiden. Ei näin! Kiitos.
    Nopeammassa ryhmässä Vanhalla Turuntiellä on ajettu yhdessä jonossa. Tällä osuudella autot pääsevät ohittamaan pitemmänkin jonon (ja lisäksi asvaltissa on niin paljon railoja/reikiä, että parijonossa ajettaessa niiden väisteleminen olisi ongelmallista). Veikkolaan saavuttaessa on suosiolla noustu viimeinen mäki pyörätietä ja jatkettu pyörätietä Eriksgårdintien risteykseen asti.

    Haastetta antaa kapea ja mutkainen tieosuus Veikkola-Evitskog. Tällä osuudella pyöräilijäryhmän ohittaminen autolla on hankalaa. Eilen lenkin loppukeskustelussa tuli hyvä ehdotus asian ratkaisemiseksi - vaikkei ryhmä olisi kovin suurikaan, voitaisiin (ainakin kapeammilla tieosuuksilla) jakautua kahteen osaan. Jo muutaman kymmenen metrin väli näiden välillä helpottaa ohittavaa liikennettä huomattavasti. Erityisesti leppoisampaa vauhtia (kuten eilen) ajettaessa ryhmän alku- ja loppuosa voivat helposti seurailla toisiaan, vaikka näköyhteys joissakin mutkissa välillä katkeaisikin. Tätä täytyy kokeilla vielä tänä syksynä.

    Eilen tieto ryhmän perässä ohittavista autoista kulki kiitettävästi vetopäähän asti. Tämän perusteella sopivissa paikoissa kavennettiin ryhmää ja himmattiin esimerkiksi alamäkeen kiihdytystä niin, että autojen oli helpompaa/turvallisempaa päästä ryhmän ohi. Kiitos osallistujille aktivisesta kommunikoinnista ajon aikana ja palautteesta lenkin loppukeskustelussa :-)

  5. #1325
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.259
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Tällä hetkellä tammaraveissa ajaa sekä huonokuntoisia joille lenkki on nopein mahdollinen ryhmä, sekä hyväkuntoisia joille lenkki on palauttelua eikä tunnu missään. Hyväkuntoiset ajautuvat ryhmän keulaan ja ajavat helposti mäet nykäisemällä ylös, jonka takia ryhmä menee huonokuntoisten kohdalla jokaisessa mäessä poikki eikä sitä saa välttämättä enää helposti yksin kiinni.
    Yksi ratkaisu on, että VPR perustaa kolmannen nopeusryhmän, 20 km/h. Turvallisuudesta ei saa tinkiä.
    Festina lente

  6. #1326
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Yksi ratkaisu on, että VPR perustaa kolmannen nopeusryhmän, 20 km/h. Turvallisuudesta ei saa tinkiä.
    Ongelma ei ole koko lenkin keskinopeus vaan mäkien ajonopeus ja vauhti niiden jälkeen.

  7. #1327
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Turuntiestä olen samaa mieltä mutta mielestäni Lapinkyläntiellä voi ajaa hyvin parijonossa. Kyseisellä tiellä on pitkät pätkät sulkuviiva mikä tarkoittaa liikennesääntöjä tuntemattomille ohituskieltoa. Tie on myös mutkainen ja mäkinen, mikä lisää jojoefektiä ryhmän perällä. Tällä hetkellä tammaraveissa ajaa sekä huonokuntoisia joille lenkki on nopein mahdollinen ryhmä, sekä hyväkuntoisia joille lenkki on palauttelua eikä tunnu missään. Hyväkuntoiset ajautuvat ryhmän keulaan ja ajavat helposti mäet nykäisemällä ylös, jonka takia ryhmä menee huonokuntoisten kohdalla jokaisessa mäessä poikki eikä sitä saa välttämättä enää helposti yksin kiinni. Parijonossa heikompikuntoiset saavat paremman peesin eikä kärjellä tule kirimistä jos vierellä menevä ajaa samaa vauhtia.
    Tämä menee ehkä off-topic-saivarteluksi, en ole ollut mukana tammaraveissa joten tämä on vain yleinen huomio, mutta tarkennuksena: sulkuviiva ei ole yhtäkuin ohituskielto, edes keltainenkaan viiva. Ohituskiellosta ilmoitetaan erikseen liikennemerkillä (no. 351). Keltaisen sulkuviivan kohdalla saa siis ohittaa jos viivaa ei ylitetä. Ohituskieltomerkin alueellakin kielto koskee 'vain' muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittamista, eli polkupyöriä saa näillä alueillakin ohittaa kunhan pysytään sulkuviivan oikealla puolella.

    Omien kokemuksieni perusteella keltaiset viivat eivät paljon autoilijoille näyttävän merkitsevän kun edessä menee polkupyöräilijöitä...

  8. #1328
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    201
    En itse ole kauheesti joutunut autolla ohittelemaan pyöräilijäporukoita, mutta mutu arvion mukaan 10-12 hlö porukka on parijonossa miellyttävämpi ohittaa. Pituudelta ja vauhdilta se vastaa about traktoria. Kun taas sama porukka yksijonossa on tosi pitkä ja jos ohittaessa tulee toinen auto vastaan, niin helposti tulee ahdasta (jos kapea tie eikä piennarta).

  9. #1329
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    157

    Tour de Helsinki 2013 / ohjatut ajoryhmät

    Eilisessä lenkin loppukeskustelussa sivuttiin myös Tour de Helsinki -ajon ohjattuja ajoryhmiä ja itselle sopivan ryhmän valintaa.

    Tänä vuonna 30-ryhmä on vauhdikkain ohjattu ajoryhmä. TdH-sivuilla olevan vuoden 2012 ohjattujen ajoryhmien aikataulusuunnitelman mukaan

    * 30-ryhmän vetäjät pysähtyivät 5 minuuttia 3. huoltopisteellä 96 km lähdöstä ja 2 minuuttia viimeisellä huoltopistellä 118 km lähdöstä. Tavoiteaika oli 4:51 (sis. lähdön ja saattoajon viiveen sekä pysähdykset) jolloin ajonaikainen teoreettinen keskinopeus on 30,8 km/h. Yleensä maaliin on saavuttu joitakin minuutteja tavoiteaikaa nopeammin.

    * 29-ryhmän vetäjät pysähtyivät 5 minuuttia 2. huoltopisteellä 59 km lähdöstä ja 2 minuuttia viimeisellä huoltopistellä 118 km lähdöstä. Tavoiteaika oli 5:00 (sis. lähdön ja saattoajon viiveen sekä pysähdykset) jolloin ajonaikainen teoreettinen keskinopeus on 29,8 km/h. Yleensä maaliin on saavuttu joitakin minuutteja tavoiteaikaa nopeammin.

    * 28-ryhmän vetäjät pysähtyivät 5 minuuttia 2. huoltopisteellä 59 km lähdöstä ja 5 minuuttia viimeisellä huoltopistellä 118 km lähdöstä. Tavoiteaika oli 5:10 (sis. lähdön ja saattoajon viiveen sekä pysähdykset) jolloin ajonaikainen teoreettinen keskinopeus on 29,1 km/h. Yleensä maaliin on saavuttu 1-4 minuuttia tavoiteaikaa nopeammin. Koska reitin mäet sijoittuvat alku- ja loppuosalle, 28-ryhmä on ajanut tasaisemman helpon osuuden reippaammin ja sitten himmaillut Nikkilän jälkeisissä mäissä (ml. Kuninkaanmäki). Nikkilään tultaessa ajonaikainen keskinopeus on yleensä ollut välillä 30-31 km/h.

    HUOM: Vuoden 2013 TdH:n 2. huoltopiste on siirretty Karhunkorven koululta noin 5 km eteenpäin Nukarin pirtille, eli noin 64 km lähdöstä.
    42x17 muokkasi tätä : 25.08.2013 at 19.34 Syy: Lisätty tieto 2. huoltopisteen uudesta sijainnista.

  10. #1330
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti herne Katso viesti
    Tämä menee ehkä off-topic-saivarteluksi, en ole ollut mukana tammaraveissa joten tämä on vain yleinen huomio, mutta tarkennuksena: sulkuviiva ei ole yhtäkuin ohituskielto, edes keltainenkaan viiva. Ohituskiellosta ilmoitetaan erikseen liikennemerkillä (no. 351). Keltaisen sulkuviivan kohdalla saa siis ohittaa jos viivaa ei ylitetä. Ohituskieltomerkin alueellakin kielto koskee 'vain' muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittamista, eli polkupyöriä saa näillä alueillakin ohittaa kunhan pysytään sulkuviivan oikealla puolella.
    Olisi kiva tietää miten tuolla Lapinkyläntiellä ohitetaan fillaristi turvallisen etäisyyden päästä ylittämättä sulkuviivaa: http://goo.gl/maps/zxaQe Mulla tulee ajettua tuota tietä suht paljon sekä fillarilla, että autolla ja ei siellä niitä turvallisia ohituspaikkoja edes yksittäiselle pyöräilijälle ole kuin muutama. Näissä kohdissa on ihan sama onko pyöräilijöitä yksi vai kaksi rinnan, mutta muodon lyhyys kyllä helpottaa. Niitä "vedetään riskillä ja toivotaan ettei kukaan tule mutkan takaa"- kohtia on paljon, mutta itse en ainakaan fillaristina halua osallistua tilanteeseen missä tuolle tielle sovitetaan vierekkäin pari 60-70km/h ajavaa autoa ja pyöräilijä.

  11. #1331
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    519
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 42x17 Katso viesti



    * 29-ryhmän vetäjät pysähtyivät 5 minuuttia 3. huoltopisteellä 96 km lähdöstä ja 2 minuuttia viimeisellä huoltopistellä 118 km lähdöstä. Tavoiteaika oli 5:00 (sis. lähdön ja saattoajon viiveen sekä pysähdykset) jolloin ajonaikainen teoreettinen keskinopeus on 29,8 km/h. Yleensä maaliin on saavuttu joitakin minuutteja tavoiteaikaa nopeammin.

    .
    Tdh sivujen taulukon perusteella 29-ryhmä pysähtyisi 2. huoltopisteellä viideksi minuutiksi ja viimeisellä huoltopisteellä kahdeksi minuutiksi. En kyllä muista menikö se noin viime vuonna vai pysähdyttiinkö sittenkin vasta kolmannella pisteellä?

  12. #1332
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti karhile Katso viesti
    Tdh sivujen taulukon perusteella 29-ryhmä pysähtyisi 2. huoltopisteellä viideksi minuutiksi ja viimeisellä huoltopisteellä kahdeksi minuutiksi.
    Kiitos! 29-ryhmä pysähtyi nimenomaan toisella huoltopisteellä, ei kolmannella. Korjasin edelliseen viestiini lipsahtaneen painovirheen.

  13. #1333
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.259
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Vanhalla Turuntiellä ja teillä numero 1131 ja 1130 (Lapinkyläntie) ajetaan vast'edes yhdessä jonossa. Meidän jäkimmäinen ryhmämme teki näin, ja autot pääsivät ohittamaan meidät helposti. Sen sijaan todistimme useita kertoja, kuinka edellä ajanut ryhmä ajoi parijonossa tai sitäkin leveämmin sillä seurauksella, että autot jäivät pitkäksi aikaa ryhmän taakse sumppuun.
    Yritän nyt vielä tarkentaa sitä, että meidän yhdessä jonossa ajaneen ryhmämme autot pystyivät ohittamaan turvallisesti ylittämättä sulkuviivaa. Ei vaaratilanteita. Sen sijaan näimme useita vaaratilanteita ja autojen muodostamia sumppuja edellämme tupla- tai triplajonossa ajaneessa ryhmässä ja sen perässä. On ihan sama, kuinka pitkä se ykkösjono on, jos sen pääsee turvallisesti ohittamaan. Sen sijaan leveämpää pyöräilyseuruetta noilla teillä ei pääse ohittamaan ylittämättä sulkuviivaa. Seuraavalla kerralla voite jäädä jälkimmäiseen ryhmään ja todeta saman asian omin silmin.
    Festina lente

  14. #1334
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Yritän nyt vielä tarkentaa sitä, että meidän yhdessä jonossa ajaneen ryhmämme autot pystyivät ohittamaan turvallisesti ylittämättä sulkuviivaa. Ei vaaratilanteita.
    Se on turvallista autoilijalle mutta pyöräilijä jää tosi helposti auton alle. Auton on pakko ylittää sulkuviiva kapealla tiellä. Jos se ei ylitä niin fillaristin pienikin sivuliike aiheuttaa kolarin. Ryhmässä ajavat kilpapyöräilijät ajaa joka puolella maapalloa kahdessa rivissä ja hyvästä syystä.

    Mitä tulee tammaraveissa häiriköiviin mäkikiriajajiin niin ensin voi hämmästellä, että minkä harjoitusvaikutuksen mäkien tuuttaminen antaa palauttavalla lenkillä? Silloin se ei ole enää palauttava vaan aivan jotain muuta. Intervallitreeniäkään siitä ei tule koska mäet on täällä liian lyhyitä.

    Hepo lenkeillä on perinteisesti annettu mäkikiraajien mennä. Jossain vaiheessa ne sitten huomaavat, että jos haluavat edelleen ajaa ryhmässä niin on pakko hidastaa. Se vaan edellyttää, että hitaammin ajava tai vetäjä laitetaan riittävän eteen, mielellään toiseen tai kolmanteen pariin.
    timppa_234 muokkasi tätä : 25.08.2013 at 02.15

  15. #1335
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...tännekin puolelle tiedoksi, että sairastapauksen vuoksi TdH:n hitaimmassa eli 20 km/h -ryhmässä on vetäjän* paikka auki... Ilmoittautumiset/tiedustelut minulle tai suoraan Tuomas Turuselle...

    *Vetäjä on siis ko. keskinopeutta ajava jänis, joka seuraa ennalta annettua aikataulua, ja pysähtyy sen mukaan huoltopisteille jne. Vetäjää seuraa vaihteleva määrä kuskeja, jota tavoittelevat samaa (tai vähän parempaa) ajoaikaa.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  16. #1336
    MHah Guest
    29.8. lenkillä oli n. kaksikymmentä osallistujaa, mukana muutaman ensikertalainenkin. Virallisia ohjaajia ei tällä kertaa mukaan sattunut, mutta onneksi porukasta löytyi perinteisen reitin tuntevat vetäjät. Reitille tuli pituutta 46km ja keskinopeudeksi 26km/h.

    Reitti: http://connect.garmin.com/activity/367429362

  17. #1337
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    453
    Olipas harmi, ettei ollut vakkarivetäjiä Onneksi lenkki kuitenkin saatiin ajettua, vaikka nopeus olikin nyt vähän perinteisiä tammaraveja kovempi. Jos uusia on tulossa, toivoisin heidän laittavan viestiä mulle (tiia.talja@hepo.fi) tai tänne, niin tiedetään järjestää varmasti vetäjä paikalle. Itse imetän vielä vauvaa, ja meidän unirytmi on muuttunut siten, että vauva tarvitsee iltamaidon noin klo 20, ja sen takia itseni on hiukan vaikea lähteä näille iltalenkeille. Ja joskus vaan väsyttää ihan liikaa. Paikalle tuleminen on kuitenkin järjestettävissä, ja jos uusia on tulossa enkä itse pääse, niin yritän saada jonkun muun tulemaan.

    Toivottavasti uusilla (ja vanhoillakin ) oli kuitenkin mukava lenkki! Vakiokävijät ovat jo aika pro-väkeä lenkin ajattamisessa

  18. #1338
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.259
    Ei tuossa varmaan mitään ongelmaa ole lenkin vetämisen suhteen. Sen verran monta kertaa ajettu vakioksi muodostunutta lenkkiä, että sen pystyy kuka tahansa vakiokävijä jo ohjaamaan. Mulle iski tauti päälle, enkä sen takia päässyt torstaina mukaan. Harmittaa, kun viimeisiä kauniita kesäkelejä vietetään *möksöttää*

    Mutta kiva, että vieläkin tulee uusia mukaan!
    Festina lente

  19. #1339
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1

    Hyvä lenkki

    Olin ensikertalaisena lenkillä 29.8. Mukana oli kokeneempi kaveri tukena ja turvana. Hyvin meni ja tulen varmasti toistekin.

  20. #1340
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.259
    Mahtavaa, VPR! TdH:ssa miesten kilpasarjan sija 27
    http://www.championchip.fi/tulospalv...et+Kilpa+140km

    Mitenkäs sillä pari viikkoa sitten ensi kertaa tammaraveissa mukana olleelle nuorelle vaaleahiuksiselle monilahjakkaalle tytölle kävi? Olitko mukana ajamassa?

    Entäs muut tammaravaajat, miten meni TdH? Keli ainakin oli... no, sieltä.
    Festina lente

  21. #1341
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    13

    HePon naisten lenkit = tammaravit

    Maaliin asti, märkänä, väsyneenä ja onnellisena. Ei menny ihan niin kuin Strömsössä, ensi vuonna uudestaan.

    #1929 sija 1304
    Cilo'sella jo vuodesta '86

    YM - ymmärrän

  22. #1342
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    157

    Torstain 5.9.2013 Tammaravit / vauhtiryhmä 26 km/h, lähtö klo 18:00

    Torstaina vedän Klaukkalan suuntaan keskinopeudella n. 26 km/h seuraavan lenkin: http://goo.gl/maps/BxCed
    Lähtö on klo 18.00. Reitin pituus on n. 48km ja takaisin lähtöpaikalle ehdittäneen klo 20 mennessä.
    Tiukempia mäkiä (esim. Velskolantiellä) pyritään kipuamaan rauhallista tahtia.

    Illat pimenevät ja torstaina aurinko laskee jo klo 20.13. Osallistujilla tulee olla sekä etuvalo että takavalo pyörässään.

  23. #1343
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    453
    Kurkussa taitaa lymyillä pöpö, karheudesta päätellen. En siis luultavimmin pääse tällä(kään) viikolla mukaan

    Mukavaa lenkkiä paikalle pääseville. Jatkoa ajatellen tuli mieleen, että sopisikohan lenkin aikastaminen esim. 17.30 lähteväksi ihmisille? Valoa riittäisi vähän paremmin, kun lenkeissä ei oikein ole varaa matkaa lyhentää.

  24. #1344
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...voisin tulla torstaina ajelemaan, kun tässä TdH:sta vähitellen alan toipua -- 1075. kuntosarjassa
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  25. #1345
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.259
    Menkää ihmeessä vielä kaikki kynnelle kykenevät ajamaan, kun saatte hyvää opastusta ja valoakin vielä piisaa! Minä olen työmatkalla enkä pääse taaskaan mukaan.
    Festina lente

  26. #1346
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11
    Aaa, lamput. Yritän hommata ja tulla mukaan tänään.
    TdH kuntosarjan 4. Olis ehkä pitänyt ees yrittää, mut jäin pussiin :/ Keli oli kyllä sellainen ettei juomapulloihin tarvinnut koskea.

  27. #1347
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...vielä kun muistan, niin muistutan, että Lahnuksentiellä (1324) ajetaan vast'edes yhdessä jonossa. Eilen oli pahimmillaan kolme (3 kpl) autoja ekan ryhmän takana roikkumassa. Kun on kaksi keltaista viivaa, niin tiellä erit. ahdasta (...etenkin, kun piennarkin on olematon). -- Muutoin ajo sujui ihan mallikkaasti, 22 kuskin porukka jaettiin kahteen ryhmään, ja trad. lenksu (Bodom-Velskola-Lepsämä/Klaukkala-Kuonomäki- jne.) kierrettiin
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  28. #1348
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    Mitäs jos ajettaisiin aina jonossa?

  29. #1349
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    409
    Jos lakia luetaan, niin kuin se kirjoitettu on, ei paljon muita vaihtoehtoja olekaan. Erityisesti pyöräilijöitä koskevia kohtia ovat:TLL 3 §

    Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

    Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
    8 §

    Tien eri osien käyttö

    Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella. Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla,
    jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
    9 §

    Ajoneuvon paikka ajoradalla

    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
    10 §

    Ajoneuvojen välinen etäisyys

    Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.
    (tämä kohta on mielenkiintoinen. Peräänajaja maksaa viulut myös fillarikolareissa. Polkupyörä on ajoneuvo)
    24 §

    Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

    Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla. (tässä pykälässä ei mainita ajoneuvoluokkia, joten koskee myös polkupyöriä)
    36 §

    Valojen käyttö ajettaessa

    Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.


  30. #1350
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    157
    Pyörätien käyttövelvoite löytyy pienen mutkan kautta tieliikenneasetuksen 5.3.1982/182 (18 §) kohdasta "Määräysmerkit".
    Merkki 422. Pyörätie. "Merkillä osoitetaan ajoradasta rakenteellisesti erotettua taikka erillistä pyörätietä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan."

    Muina asiaan liittyvinä tärkeinä kohtina mieleen tulevat lisäksi mm. seuraavat:

    23 § Tilannenopeus
    "Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."

    17 §
    Ohittaminen
    "Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta." "Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta."

    Ajomuodostelmia koskeva HePon ohjeistus löytyy seuraavasta: http://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/...lenkkietiketti ja ohjeita ryhmässä ajamiseen seuraavasta: http://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/...assa-ajamiseen.
    42x17 muokkasi tätä : 08.09.2013 at 10.50 Syy: Lisätty ajomuodostelmia koskeva HePon ohjeistus

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •