Bike Components kauppaa suht halvalla noita Scotin muovirunkoja...
Esim.
http://www.bike-components.de/produc...ufmodell-.html
Bike Components kauppaa suht halvalla noita Scotin muovirunkoja...
Esim.
http://www.bike-components.de/produc...ufmodell-.html
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/ca...29-rc-12-46191
Onkohan näissä uudemmissa Scotteissa jousitusratkaisu jotenkin "parempi"?
Tuon arvostelun mukaan rungosta saa paljon enemmän irti toisenlaisella iskarilla.
Eiköhän 2013-Sparkit oo edelleen ihan samoja kuin tuossa Bikeradarin testissä ollut 2012-yksilö. Näitä takajousitukseen liittyviä moitteita on löytynyt muualtakin, eli ilmeisesti nykyisen 29-Sparkin perä ei oo kovin aktiivinen. Juiden ja izmon kisakäyttöön ko. runko kuitenkin lienee likimain ideaalinen.
--> K. Visto
Maalaamaton runko on hieno! Mun tiimimallissa näyttää sen sijaan olevan tolkuttoman paksu maalikerros, joten massaeroa tulee helposi ainakin 100 g...
Siltä se nyt tosiaan näyttää, että 9.x-kiloinen 29-täysjousto on vielä rakennettavissa kestävillä järkiosilla, mutta 8.x-osasto vaatii jo järjen kadottamista.Aika tarkasti kilogramma tulee väkisinkin lisää massaa (isompi runko, isompi keula, isommat kiekot, läpiakselit, jne...) kakskutosiin verrattuna.
Ei se ole niin vaikeaa? Ihan tehdasvakio Spessun S-works Epic WC 2014' on 8,9kg. Siihen kevyet petaalit, ja sippoisempi penkki....ja kai renkaiksikin löytyy sippoisemmatkin makkarankuoret. Tietty tanko/stemmin kun viä vaihtaa ihan himmeisiin....tietty siinä fillareissa on Brain-iskarit, eli jos keulan vaihtaisi johonkin himmeliin siitä saa viä varmaan jotain pois. 2013' Brain-SID painoi töydellä putkella 1480g.
No, minä saattaisin vaihtaa siihen lähinnä vain Tuubi-Envet....kestävillä DT240 navoillakin 1250g ja 140kg pinnankireyttä, eli ei notku.
Aika harvassa on alle 9kg tehdasvakiot.. Cannondalen Scalpel Ultimate 29" punnittu vakiona 9,61kg, tietty tuosta saisi viilailtua varmaan aika helposti putkiosista ja yhden eturattaan systeemillä alle 9kg: http://www.bikerumor.com/2012/02/28/...lt-up-weighed/
Mielestäni aika "painavaa" tehdassetupilla vaikka onkin Envet.
-Lauri
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Voi olla, ettei 8.9kg ole todellinen paino, mutta vielä hurjeempaa on tuon perusteella laskettu jäykkäperän paino. Samat osat ja runko oli vähintään 1100g kevyempi, joten 7.8kg pakasta vedettynä? Sellanen peli alkaa olla jo aika hurja laite kiivetäalashan kaikki tulee..
![]()
www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen
Mattamusta 2013 malli painaa 2280g satulapannalla, iskarilla ja ehkä akselilla? LÄHDE: http://www.bikerumor.com/2012/07/16/...ctual-weights/
Ja uus malli on Bikeradarin mukaan 50g kevyempi, LÄHDE http://www.cyclingnews.com/reviews/s...st-ride-review.
Joten painoksi jäisi 22XX grammaa riippuen maalin määrästä. Valkonen on varmasti painavempi kuin musta.
Järki taitaa olla kaukana, kun aivan kalleimpia pyöriä ostetaan![]()
www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen
Täytyy punnata kun saapuu. Tulossa on.
Uusi S-works Epic WC on kyllä enemmän kuin 50g kevyempi (JA yhä jäykempi takahaarukka). Pelkkä iskari on vissiin jo sen verran sippoisempi. Uusi linkkusysteemi oli kanssa ihan hienosti funtsittu, mitä ei ehkä ihan pikkukuvista näe.
Jos olisi aikaa ajella maasturilla enempi, se olisi äkkiä hankintalistalla. Livenä hiplattuna paino ei vaikuttanut ihan virtuaaliselta. Saan nährä. Nyt , kohta päivitetty, 7kg Open saa kelvata. Rotor kun viä saa pihalle siihen XX1 Q-ringin...tulossa sellainenkin on.
Samu Ilonen muokkasi tätä : 16.08.2013 at 08.05
Nyt lipashtaa vähän ohi aiheen, mutta kun keveistä komponenteista on ollut puhe niin: aamulla kun heräsin, niin tuli sellainen mysteerillinen aavistus, että onko noi Spessun uudet S-Works-kammet samalla Sramin uudet XX-kammet. Kun niissä on kiinteä spideri, tuon jutun mukaan sekä yhden että kahden rattaan mahdollisuus sekä normaali Sramin kampien lyhyen avaimen 8mm kammenpultti. Saa nähdä. Jos joku haluaa lähteä 5€ vedonlyöntiin, olen valmis. Veikkaan siis että on samat kuin tuleva uusi XX.
-Lauri
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
2013 Epic Swörkki M-kokoisena, polkimilla, tanko, sputki, satula, renkaat, R1 jarrut, levyt jne. vaihdettuna 9,6 kg ja ei liiku vieläkään itsestään, joten kokeillaan ensi vuoden kevyempää mallia jospa sitä ei tarvitsisi polkea. Jäykkäperäinen Swörkki runkosetti tulee Syyskuun lopussa kasaukseen, saa nähdä millainen rukki siitä tulee.
Jos teiltä (Lehisj, K. Visto, Gazza, ...) löytyy kuvia näistä 29-kisatäysjoustoista, laittakaahan niitä vaikka tähän ketjuun.
En oo muuten vielä koskaan nähnyt sellaista valmismaasturia, josta olisi jo valmiiksi otettu turhat ja halvat grammat pois. Cubestakin lähti parisataa grammaa pelkällä riisumisella ja pulttivirittelyllä.Mutta ehkä toi Epic WC on tässäkin suhteessa erilainen...
Huh, komee Epicci! Ilmeisesti kiinalaiset kuitukehät kestää hyvin myös Pivot-cupin ryskettä...?
Kiinalaiset kuitukehät ovat olleet positiivinen yllätys. Toistaiseksi niissä ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka muutama kisastartikin on niillä takana eikä aina niissä kaikista helpoimissa maastoissa (Pivot Cup Märynummi sekä XCO-cupit Lieto ja Märynummi). Tosin minun vauhtini kisoissa löytyy sieltä jatkumon toisesta päästä verrattuna Henkaan. Toisaalta kuskikaan ei ole mikään höyhensarjalainen yli 80 kilon kisapainollaan.
Onpa kevyen näköinen Cube omaani verrattuna, vaikka palikat on pitkälti aika lailla vastaavat... Kevyempi ulkonäkö johtunee sekä värityksestä että pienemmästä rungosta. Tarttee napata omasta pyörästä kuva lähiaikoina.
Laitan tähän topiciin, kun täällä jo aiheesta on ollut puhetta:
Hankin tohon Sparkiin Foxin kaukosäädettävän Kashima CTD-kepin bike-discountista erittäin hyvään hintaan. Pyörä tosiaan muuttui ihan toiseksi. Ero originaaliin DT iskariin on todella suuri. 100mm joustoa keulassa tuntuu aivan liian lyhyeltä, täytyy kyllä pidentää Reba heti 120-milliseksi kun joutaa. Perä ei mene samalla tavalla täysin lukkoon kuin DT iskarilla, mutta hidasta sisäänvaimennusta tulee selvästi lisää jolloin keinuminen vähenee.
Ainoa harmi vaan se, että Fox iskarin kaukosäätö- ja rebound-nuppi ovat niin ulkonevia, että 0,7 pullon käyttö M-kokoisessa rungossa on mahdotonta, ja pikkupullokin vaatii sivusta ladattavan telineen ja hieman ujuttamista. Iskari kuitenkin voisi mahtua paikalleen toisin päin, tällöin vaan lukitusvaijeri täytyy vetää "pidemmän kaavan kautta".
Ja tätä seuraavaa tietoa on kyselty netissä ennenkin eri palstoilla, niin vastauksena että Fox iskarin kaukosäätö toimii Scotin Twinlock-vivulla!
Cube AMS 100 Slt carbon 29" paino oli 1880g runko siihen iskari 230g koko 19" mattamustana.
Edellinen viesti katosi bittiavaruuteen tai tuli poistetuksi?
Alla kuva 2014 Sworks Epic World Cupista. Koko L ja paino 2,23kg.
Painoon sisältyy vaihtajankorvake ja kaapeleidenläpivienti lätkät.
(ei sisällä satulatolpan clampiä, taka-akselia, ohjainlaakeria eikä keskiölaakeria.
2012/2013 malli painoi suurinpiirtein saman, ehkä 10-20g enemmän.
Toisaalta tässä uudessa ei taida olla vanhaan verrattuna muuta samaa kuin merkki.
Eli jos painossa ei ole hirveästi eroa niin jäykkyys painosuhde on varmasti eri luokkaa.
![]()
www.hypy.fi
Kepeäksi on aivollinen 29" S-Works näköjään saatu... Ja jäykkäkin kuulemma vielä. Onko toi p-olkusimen maratykkinä ens kaudella?
Ei ilmeisesti, kun ko. runko on torilla kaupan: http://www.fillari-lehti.fi/tori.aspx
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Tarkoitus olisi ajaa Pivot 429lläja ensin kasata siitä hieman enskapainotteinen TransVesubienneen ja myöhemmin modata kevyempään suomiajeluun sopivaksi.
www.hypy.fi
Tää topic taisi karata 29" tontille?
Anyway: 29" -13 Spark PR, 15mm läpiakselilla takana ja DT:n takaiskarilla heilauttaa puntarin tauluun numerot 1921g. Kunhan keskiölaakeri suvaitsee saapua, niin pääsee ruuvaileen osia paikoilleen.
Peikkomainen flaksi
Laitetaas tälle wanhalle säikeelle vähän jatkoa, kun tuli nipistettyä nykyisestä 29-täpäristä turhat grammat pois. Aika vaikea on nykyään päästä alle kahdeksan kilon, mutta 8,5 kg alittuisi kisakelpoisuuden suuresti kärsimättä, jos oikein intoutuisi viilaamaan. Komponenttilista löytyy tästä. Pahoittelut suttuisesta kuvasta, täytyy ottaa parempia, jos aurinko vielä joskus elämäni aikana paistaa.
![]()
On kevyt runko kun iskarin kanssa alle 2,1kg. Onko akseli rungon/keulan painossa mukana? Mitäs tykkäät noista 1.95" gumeista?
Akselit on listalla erikseen, eli ne eivät ole rungon tai keulan lukemissa mukana. Runko on "endurohenkiseksi" xc-pyöräksi melko kevyt, mutta kyllä nyky-Sparkki olis varmaan kepeempi... Foxin keula oli positiivinen yllätys, jotain 1480 g ilman ylimääräisiä hilppeitä. Vielä jokunen vuosi sitten Foxin xc-keulat oli muistaakseni vähän ankkureita.
Renkaista ei oo vielä ajokokemusta, mutta Light-Bicyclen kehällä ne on ehkä 2 mm kapeemmat kuin Crestin kehälle asennetut 2.25" Racing Ralphit. Renegade 1.95" on siis kokomerkintäänsä nähden leveä rengas. Ja rullaa kuulemma ihan loputtomasti!![]()
Tässä on vielä kuva Renegade 1.95" -renkulasta. Ja tuo vertailurengas on Racing Ralph 2.25" Crestin kehällä. Yllättävän vähän on eroa... Kuinkakohan paljon noita Renegadeja on jäänyt myymättä ihan vaan sen takia, että kokomerkinnässä lukee tuo 1.95"...? Itse en aiemmin edes harkinnut rengasta, jossa luki alle 2.1", mutta sitten Ju$$i vinkkasi, että Renegade on käytännössä aika leveä.
![]()
Nonnih!! Kunnon meno. Mistäs noi puuttuvat 250g viilataan helpoiten?![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kirjanmerkit